اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اكتب ... و لا تكتب

shawshank

Recommended Posts

اكتب: فلتتنحَ عن الحكم و إلا نحيناك ... و لا تكتب : (فلتتنحى) عن الحكم و إلا نحيناك (لام الأمر تجزم المضارع ، و جُزم هنا بحذف حرف العلة الألف) .

أنا كده فهمت هو ليه متنح ولا يتنحى

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

• الردود 55
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

عزيزي shawshank ...

لدي استفسار تحول مع الوقت الي هاجس يلاحقني ... و اتمني ان اجد لديك الرد

فالفضفضة بالعامية كنت مقتنع الي وقت قريب بأنها تكتب : تنفيث ... بالثاء

و لكن اقرأها حاليأ سواء بقلم اعضاء المحاورات سواء علي صفحات الجرائد "تنفيس" بالسين ...

فما هي حكيكة تلك الكلمة...؟

المعذب عقرب بن سرياقوس

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

عزيزي shawshank ...

لدي استفسار تحول مع الوقت الي هاجس يلاحقني ... و اتمني ان اجد لديك الرد

و لكن اقرأها حاليأ سواء بقلم اعضاء المحاورات سواء علي صفحات الجرائد "تنفيس" بالسين ...

المعذب عقرب بن سرياقوس

الأصل هو " تنفيس".

و المقصود به التعبير عن " النفس", أى شرح ما يدور " بالنفس".

و عندما تصاب عجلات السيارة بثقب, يقال أنها " تنفس" أى أنها تخرج " الهواء" كما يتننفس الآدمى. و هذا يقلل من " الضعط الداخلى" وهو ما يحدث فى حالة " التنفيس" عن النفس.

و " التنفيث" هو عكس هذا, ف" نفث السم" يكون بإعطائه, أو إدخاله فى جسم آخر, وهو ما يخالف فكرة " التنفيس", أى التخلص من شيئ غير " مستحب".

و أعتذر للدكتور كروكشانك للرد على السؤال نيابة عنه.

تقبلا تحياتى.

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا لكم جميعا على المرور هنا .

بارك الله فيك أخي محمد عبد العزيز ، ربنا يكرمك .

الفاضل Eldisel

جزاك الله خيرا كذلك . شكرا على المرور . وأنا مش مدرس عربي و لا حاجة ... كل ما في الأمر إني أستاء جدا جدا لما أكون بقرأ مقال في جريدة مثلا و ألاقي خطأ إملائي أو نحوي ، يعني ببقى مش عايز ابص في المقال تاني و ببقى متضايق جدااااااااا. لأن اللغة وسيلة نقل للأفكار ، فلما تكون الوسيلة دي معيوبة ، لن تصل أفكارك كما أردت . ففيه قواعد للغة ، اي لغة . و لو اخترت الكتابة باللغة العربية ، فأنت تخاطب المتحدثين بالعربية ، فأنت بذلك توافق ضمنيًا على الالتزام بقواعد تلك اللغة ، اللي هيه تقدر تقول بروتوكول اتفقنا عليه عشان ننقل بيه أفكارنا لبعض . فلو لم تلتزم بتلك القواعد ، هفهمك و هفهم أفكارك ازاي ؟ توقع إني هفهمك غلط ، أو هخمن انت عايز تقول ايه ، و ممكن تخميني يصيب أو يخيب . و لو سمحنا بغلط لغوي بسيط دلوقت ، كمان شوية هيظهر غلط أكبر . و بعدين لما احنا منعرفش عربي ، مين هيعرف ؟

و عموماً أنا بحب قواعد اللغة العربية ، أو قواعد أي لغة ، أو اي قواعد (لغة ، قانون ، فقه ... الخ) ، و بتضايق لما حد يحيد عن القواعد :angry2:

و كل المعلومات في هذا الموضوع من نحو و صرف مرحلة الثانوية العامة . ليس أكثر .

شكرا للأفاضل أبو حميد و Scorpion و حرفوش على المرور الكريم .

الفاضل حرفوش ، خد رحتك يا باشا و رد مفيش مشاكل . و لا داعي للاعتذار خالص .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

الفاضل Scorpion

سؤال حضرتك في الصرف مش في النحو (الصرف يعني بناء الكلمة) ، و كلام الفاضل حوفوش صحيح ، فالصح (تنفيس) .

تنفيس مصدر فعل رباعي (يعني 4 حروف) هو (نفّس) بتشديد الفاء و فتح الكل . و الفعل مزيد بالتضعيف (يعني التشديد) اصله ثلاثي (يعني 3 حروف) هو (نفس) بفتح الكل دون تشديد .

و عندما بحثت عن (نفس) بالتشديد في المعجم المحيط هنــــا وجدت :

نفس يُنفس تنفيسًا : فرّج ُيفرّج تفريجًا . تقول : نفَّسَ عن أولاده بعطاء سخيّ .

و هو نفس المعنى الذي تريده . (و له علاقة بالنّفس يعني التنفس حيث "نفس" هي أصل الفعل)

و في الحديث : "من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا ، نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة" - صحيح مسلم .

أما نفث (بفتح الكل دون تشديد) : نفخ . نفث الشئ من فيه : رمى به . و المصدر (نفث) بتسكين الفاء .

تقول : ينفث الجرح الدم . و تقول : تنفث الحية السم .

و يقول المولى عز و جل : "و من شر النفاثات في العقد" . و هن الساحرات اللاتي ينفخن في العقد .

أما (نفث) بتشديد الفاء فلم أجدها . و بالتالي لم أجد (تنفيث) .

و بالمناسبة ، فإن زيادة المبنى في اللغة العربية تعني زيادة المعنى . يعني الزيادة في حروف الفعل تعني الزيادة في معناه . فمثلا (خرج) بفتح كل الحروف ، معروفة . تقول : خرج عمر من الحجرة . فلو زدت على الفعل همزة صار (أخرج) . تقول : أخرجت القلم من جيبي . فالموضوع مبقاش خروج ، ده بقى إخراج . و لو زدت على الفعل همزة و سين و تاء بقى (استخرج) . تقول : نستخرج البترول من آبار كثيرة في مصر . و زيادة المعنى واضحة من (الخروج) البسيط إلى (إخراج) شئ من مكانه إلى بذل جهد أكثر في (استخراج) شئ .

و دي كانت حكيكة سؤال سعادتك .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

اكتب: حفظك الله زخرًا لنا ... و لا تكتب: حفظك الله (ذخرًا) لنا .

هل يمكن توضيح لماذا "زخرا" وليس "ذخرا"؟

أفهم أن كلمة "ذخرا" مشابهه فى المصدر لكلمة "ذخيره" وقد يكون لها علاقه بما يدّخره الإنسان .. و بالتالى "ذخرا" أوقع فى هذا السياق من "زخرا" التى لا أعرف معناها بصراحه :mellow:

وشكرا ..

قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

رابط هذا التعليق

اكتب: حفظك الله زخرًا لنا ... و لا تكتب: حفظك الله (ذخرًا) لنا .

هل يمكن توضيح لماذا "زخرا" وليس "ذخرا"؟

أفهم أن كلمة "ذخرا" مشابهه فى المصدر لكلمة "ذخيره" وقد يكون لها علاقه بما يدّخره الإنسان .. و بالتالى "ذخرا" أوقع فى هذا السياق من "زخرا" التى لا أعرف معناها بصراحه :mellow:

وشكرا ..

عزيزي الفاضل / هيليوم

تمام ، انت صح . دي غلطة مني .

زخَرَ يَزْخَرُ زَخْرًا وزُخُورًا وزَخِيرًا : امتلأ . تقول : تزخر الأمة بالعلماء .

الذُّخْرُ : ما اذُّخِرَ . تقول : أبقى اللهُُ العلماءَ ذُخْراً للأُمّة .

يبقى ذي مانت قلت ، "ذخرًا" أوقع إلى حد كبير في السياق المذكور . و أنا صححتها فوق . شكرا جزيلا لك . ايه تاني ؟

رابط هذا التعليق

بل الشكر لك يا عزيزى على هذا الموضوع القيّم ..

تحيّاتى ..

قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

رابط هذا التعليق

ربنا يسعدك يا شاوشنك... قلبت علينا الذكريات... و فكرتنا بالمدرسة... و الامتحانات <_<

الواحد دلوقت النحو بالنسبة له عبارة عن شبورة كبيرة... فيها شوية حاجات فاكرها كويس... و شوية حاجات منغبشة... مش ها تتخيل سعادتي لو رجعت أشوفها كويس من تاني...

لو عندك وقت (أو حد تاني فاكر التفاصيل) يا ريت تفكرونا... و لو فيه لينك للقواعد النحوية يبقي أروع... الأسئلة دي هي اللي جاية في دماغي دلوقت..

1-

اكتب: نحن المصريين نرفض الظلم ... و لا تكتب: نحن المصريون نرفض الظلم ("المصريين" مخصوص منصوب ، و التقدير: "أخص المصريين")

لماذا لا تعرب كصفة؟ هل فيه أمثلة مشهورة للاعراب ده؟

2- موضوع "آخر ممنوعة من الصرف فلا تنون" دي أنا مش فاكر منها حاجة... هو كان ليه بيتمنع من الصرف؟؟

3- الأسماء الخمسة دول كانوا "أبوك و أخوك و حموك و فوك"... ماذا كان الخامس؟؟

4- كلمة "سنون" دي كانت لها معاملة خاصة برضه... يا ريت تفكروني؟

الله يرحم أستاذ أحمد حسن... توفي و سابني في الثانوية العامة قبل الامتحان بشهرين... بس ربنا ستر... و شرفته... بفصلين بس من القصة!!

اَلاِنْتِهَارُ يُؤَثِّرُ فِي الْحَكِيمِ أَكْثَرَ مِنْ مِئَةِ جَلْدَةٍ فِي الْجَاهِلِ.

امثال 17 : 10

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

الأخ العزيز rar ، شكرًا جزيلاً جدًا على مروركم الكريم ...

اكتب: نحن المصريين نرفض الظلم ... و لا تكتب: نحن المصريون نرفض الظلم ("المصريين" مخصوص منصوب ، و التقدير: "أخص المصريين")

لماذا لا تعرب كصفة؟ هل فيه أمثلة مشهورة للاعراب ده؟

حسب علمي أن الصفة تكون للاسم ، و "نحن" هنا ضمير . فلا تعرب "المصريين" صفة .

يقول ابن مالك :

الاختصاصّ كنداءٍ دون يا ...... كأيها الفتى بإثر ارجونيا

وقد يُرى ذا دون أيٍّ تلو أل ...... كمثل نحن العُرْبَ أسخى مَن بذل

و "العُرب" هنا مفعول به لفعل محذوف تقديره "أخص" .

2- موضوع "آخر ممنوعة من الصرف فلا تنون" دي أنا مش فاكر منها حاجة... هو كان ليه بيتمنع من الصرف؟؟

يقول المولى عز و جل : " وَآخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلاً صَالِحًا وَآخَرَ سَيِّئًا"- التوبة 102

ويقول سبحانه وتعالى : "فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ " - البقرة 184

3- الأسماء الخمسة دول كانوا "أبوك و أخوك و حموك و فوك"... ماذا كان الخامس؟؟

أب و أخ و حم و ذو و فو .

4- كلمة "سنون" دي كانت لها معاملة خاصة برضه... يا ريت تفكروني؟

تُلحق "سنون" بالجمع المذكر السالم في الاعراب ، فتُرفع بالواو و تُنصب و تُجر بالياء .

تم تعديل بواسطة shawshank

رابط هذا التعليق

شاوشنك انقذتنى بالموضوع ده .. لوسمحت عايزه اعرف

الحرف ده " ه " اسمه تاء مربوطه واللا هاء مربوطه

وامتى يتكتب " ه " وامتى يتكتب كده " ة "

على فكره احنا من الضرورى فعلا هنا فى المحاورات محتاجين باب خاص باللغه العربيه وقواعد النحو والصرف

من اول المثنى ونقف عند منهج الثانويه العامه مش علشاننا احنا الأباء والأمهات .. لأ علشان ولادنا اللى مظلومين معانا هنا

ومحصله ما درسوه من اللغه العربيه فى الجوامع المختلفه التى التحقوا بها لايتناسب ومراحلهم العمريه

ويا ريت كان اللى اتعلموه سليم .. المشكله ان مدرسى الجوامع هم فى الغالب ان لم يكن الكل هم من دول المغرب

العربى .. فبالتالى اولاد المصريين تواجههم مشكلتين .. مابيفهموش لهجه المدرسين وكلامهم ده غير استخدامهم لمفردات

لغويه مختلفه عما هو متعارف عليه عندنا .. اولادنا كمان بيتعاملوا معامله سيئه من الاطفال التانيين اللى معاهم

اللى بيكونوا كلهم بلا اى استثناء من دول المغرب العربى وده لحبهم الشديد لنا :roseop: فالأولاد يوم ورا التانى بيكرهوا

المدرسه والعربى .. الحل انى أقوى نفسى فى محاوله انى أدرس لهم العربى بنفسى لكن لازم اكون متأكده انى

باعلمهم صح ولذلك هذا الباب فى المحاورات لو تم تفعيل به فعلا سيكون نعم العون لكثيرين مثلى فى الحصول على أى معلومه خاصه باللغه العربيه.

شكرا شاوشنك جدا على الموضوع ده :P

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة yacho

الحرف ده "ه" هاء

والحرف ده "ة" تاء مربوطة .

امتى نكتب "ه" و امتى نكتب "ة" ؟ نكتب "ه" لما يكون في الكلمة "ه" ، و نكتب "ة" لما يكون في الكلمة "ة" bv:-

دول ببساطة حرفين مختلفين ، لكن بييجوا دايما في آخر الكلمة ، أمثلة على كل واحد :

الهاء في آخر الكلمة :

لفظ الجلالة : اللـــه

الهاء الضمير : قابلت صديقي أحمد فسلّمت عليه لأنني لم أره منذ زمن طويل ، و أعطيته هدية لابنه حسام .

كلمات أخرى : مياه ... هذه ...

التاء المربوطة : هي كل تاء متحركة أو ساكنة تُقلب هاءً عند الوقف عليها . يعني لو وقفنا عليها ، تنطق هاء .

اشتريت دراجة صغيرة لابنتي العزيزة هبة لتلعب بها في الحديقة المجاورة للمنزل ، أو في الحجرة الخاصة بها .

و ممكن لو حبيتي تعرفي الكلمة تنتهي بالهاء أم التاء المربوطة ، تنوّني الكلمة . يعني مثلا : حجرةٌ كبيرةٌ ... فلو نفع تتنوّن ، تبقى تاء مربوطة . و إذا منفعش ، تبقى هاء .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ................

موضوع جميل .......................

وشكرا...........................

إنها مصر .. إنها مصر ..

أم الدنيا ..

وأسطورة التاريخ القديم والحديث .. والمستقبل بإذن

اللــــــــــه

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة yacho

الحرف ده "ه" هاء

والحرف ده "ة" تاء مربوطة .

امتى نكتب "ه" و امتى نكتب "ة" ؟ نكتب "ه" لما يكون في الكلمة "ه" ، و نكتب "ة" لما يكون في الكلمة "ة" :roseop:

دول ببساطة حرفين مختلفين ، لكن بييجوا دايما في آخر الكلمة ، أمثلة على كل واحد :

الهاء في آخر الكلمة :

لفظ الجلالة : اللـــه

الهاء الضمير : قابلت صديقي أحمد فسلّمت عليه لأنني لم أره منذ زمن طويل ، و أعطيته هدية لابنه حسام .

كلمات أخرى : مياه ... هذه ...

التاء المربوطة : هي كل تاء متحركة أو ساكنة تُقلب هاءً عند الوقف عليها . يعني لو وقفنا عليها ، تنطق هاء .

اشتريت دراجة صغيرة لابنتي العزيزة هبة لتلعب بها في الحديقة المجاورة للمنزل ، أو في الحجرة الخاصة بها .

و ممكن لو حبيتي تعرفي الكلمة تنتهي بالهاء أم التاء المربوطة ، تنوّني الكلمة . يعني مثلا : حجرةٌ كبيرةٌ ... فلو نفع تتنوّن ، تبقى تاء مربوطة . و إذا منفعش ، تبقى هاء .

انا سعيدة بيك جدا وباسلوبك فى الشرح :) .. ولو ماكنتش كتبت اخر سطرين كنت

حابعت اقولك انا مش فاهمه حاجة bv:- فانت انقذتنى وانقذت نفسك :D

قوللى بقى اللى انا كتبته صح واللا غلط انا حاولت اطبق القاعده .. ميرسى

تم تعديل بواسطة yacho
رابط هذا التعليق

تاء التأنيث فى نهاية الإسم والصفة والحال (المفرد المؤنث) تُكتب تاء مربوطة ..

وبهذه المناسبة فإن أسماء مثل حكمت و رفعت و عصمت .. هى أسماء كانت تكتب هكذا فى تركيا قبل إلغاء الأبجدية العربية من اللغة التركية

ويلاحظ أنه فى بعض الدول العربية ينطقون التاء حتى عند الوقف مثل "الحياة" .. و "النجاة"

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انا سعيدة بيك جدا وباسلوبك فى الشرح :) .. ولو ماكنتش كتبت اخر سطرين كنت

حابعت اقولك انا مش فاهمه حاجة bv:- فانت انقذتنى وانقذت نفسك :D

2 صح و 2 غلط ، يعني 5 من 10 .

فاهمة و قاعدة

لأنك ممكن تقولي : أنا لست بفاهمةٍ (و تحتها كسرتين ، يعني نفع تتنوّّن ، و اللي تنفع تتنوّن تبقى تاء مربوطة)

و ممكن تقولي : تلك قاعدةٌ ذهبية (ضمتين على آخر "قاعدة" ، فعشان نفع تتنوّن بقت تاء مربوطة) .

ينفع تتنوّن يعني بتنطق عند الوصل (وصل الكلام) . فطالما تنطق تاء عند وصل الكلام و هاء عند الوقف (يعني التوقف عن الكلام عند هذه الكلمة) فهي تاء مربوطة . أما التي تنطق هاء في الوصل و الوقف فهي هاء :roseop:

خدي بالك إن الأصل في الكلام هو تنوين أواخر كل الأسماء المفردة و جموع التكسير (إلا المضاف والمقصور والممنوع من الصرف فلا تُنوّن) . هذا عند القراءة اللغوية الصحيحة . عشان كده قلنا تنوين .

الموضوع ده مفيد جدًا في القواعد .

الأخ الفاضل / أبو محمد

ليس بالضرورة . يقول المولى سبحانه وتعالى : "كمثل العنكبوت اتخذت بيتًا و إنّ أوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون" - العنكبوت 41

ولفظ "العنكبوت" هنا مؤنث لتأنيث الفعل "اتخذت" .

وبهذه المناسبة فإن أسماء مثل حكمت و رفعت و عصمت .. هى أسماء كانت تكتب هكذا فى تركيا قبل إلغاء الأبجدية العربية من اللغة التركية

ويلاحظ أنه فى بعض الدول العربية ينطقون التاء حتى عند الوقف مثل "الحياة" .. و "النجاة"

لا أعتقد أن نطق التاء المربوطة عند الوقف - كما يفعل أهل المغرب العربي و اللبنانيون - صحيحًا لغويًا . ولا أظن أن هناك قراءة للقرآن الكريم بذلك . كأن تقول مثلا مع الوقف : "الصلات" ، وأنت تعني "الصلاة" . أو تقول : "الصفا و المروت" ، وأنت تعني "الصفا والمروة" .

و كذلك كل الأسماء : حكمت و عصمت و رفعت ، و التي أصلها حكمة و عصمة و رفعة ، ليست فصيحة عربيًا .

رابط هذا التعليق

لقتيلك طريقة كمان تعرفي بيها الهاء من التاء المربوطة ...

الكلمة تشكي فيها ضيفي في آخرها ياء (أو "نا") الملكية ، فلو كتبتي التاء ، تبقى تاء مربوطة . و إذا كتبتيها هاء ، تبقى هاء . :)

مثلا : تلك قاعدتي المفضلة

حجرتنا الواسعة

سيدتي ، آنستي ، ...

كلها تاء مربوطة .

غير مثلا : إلهي سهّل لي كل أمري

مياهنا ملوثة

كلها هاء .

رابط هذا التعليق

انا سعيدة بيك جدا وباسلوبك فى الشرح :roseop: .. ولو ماكنتش كتبت اخر سطرين كنت

حابعت اقولك انا مش فاهمه حاجة :blink: فانت انقذتنى وانقذت نفسك :D

2 صح و 2 غلط ، يعني 5 من 10 .

فاهمة و قاعدة

لأنك ممكن تقولي : أنا لست بفاهمةٍ (و تحتها كسرتين ، يعني نفع تتنوّّن ، و اللي تنفع تتنوّن تبقى تاء مربوطة)

و ممكن تقولي : تلك قاعدةٌ ذهبية (ضمتين على آخر "قاعدة" ، فعشان نفع تتنوّن بقت تاء مربوطة) .

ينفع تتنوّن يعني بتنطق عند الوصل (وصل الكلام) . فطالما تنطق تاء عند وصل الكلام و هاء عند الوقف (يعني التوقف عن الكلام عند هذه الكلمة) فهي تاء مربوطة . أما التي تنطق هاء في الوصل و الوقف فهي هاء :)

خدي بالك إن الأصل في الكلام هو تنوين أواخر كل الأسماء المفردة و جموع التكسير (إلا المضاف والمقصور والممنوع من الصرف فلا تُنوّن) . هذا عند القراءة اللغوية الصحيحة . عشان كده قلنا تنوين .

الموضوع ده مفيد جدًا في القواعد .

الأخ الفاضل / أبو محمد

ليس بالضرورة . يقول المولى سبحانه وتعالى : "كمثل العنكبوت اتخذت بيتًا و إنّ أوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون" - العنكبوت 41

ولفظ "العنكبوت" هنا مؤنث لتأنيث الفعل "اتخذت" .

لا أعتقد أن نطق التاء المربوطة عند الوقف - كما يفعل أهل المغرب العربي و اللبنانيون - صحيحًا لغويًا . ولا أظن أن هناك قراءة للقرآن الكريم بذلك . كأن تقول مثلا مع الوقف : "الصلات" ، وأنت تعني "الصلاة" . أو تقول : "الصفا و المروت" ، وأنت تعني "الصفا والمروة" .

و كذلك كل الأسماء : حكمت و عصمت و رفعت ، و التي أصلها حكمة و عصمة و رفعة ، ليست فصيحة عربيًا .

الله يفتح عليك يا shawshank .. بس دى من الشواذ ولا أعتقد أن yacho كانت تقصد ذلك .. وإلا كنا دخلنا فى الشاذ مثل لفظ "ناشز" وليس ناشزة و "طالق" وليس طالقة .. كمان لاحظ إم مصطلح "مؤنث" مذكر فإننا لا نقول مؤنثة .. واحدة واحدة على أختك yacho

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

شاوشنك .. الطريقتين اللى انت كتبتهم عشان اعرف الفرق بين الاثنين أحسن من بعض :blink:

وانا فهمت كويس بس المهم التطبيق .. أصل انا اتعودت اكتب كله " ه " بصراحة فساعات وانا على الكيبورد

صوابعى بتكتب لوحدها هى عارفة السكة والمشكلة ان السكة اصلا كانت غلط فبتقع منى حاجات

عشان السرعة مش اكتر مش عدم فهم ولا تقصير منك .. انت والله ما جصرت :)

ابو محمد .. شكرا انت كمان :roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

تاني بخصوص الهاء والتاء ...

فيه ناس تعتمد قاعدة نطقها الشخصي (العاميّ) لتحديد الهاء من التاء المربوطة ... ده مش دايما صحيح . أمثلة :

يكتب البعض : "من الأفضل وضع القمامه في سلة المهملات بدلاً من القائها على قارعة الطريق"

فهنا اعتمد البعض على أننا ننطق آخر كلمة "القمامة" في الجملة هاء في كلامنا العامي وبالتالي يكبتها هاء وننطق "سلة" و "قارعة" تاء فيكتبها تاء . ده مش صح للأسباب الآتية :

1. لا نلجأ للنطق العاميّ لتحديد طريقة الكتابة .

2. النطق الفصيح المبني على الوصل يعطينا الأسلوب الصحيح للكتابة . يعني نقول : "وضع القمامةِ" بكسر آخر كلمة "القمامة" . وبالتالي فكلمة "القمامة" تنتهي بتاء مربوطة مش بـ "هاء" .

3. اللغة العربية صحيح مبنية على النطق ، لكنها أيضًا مبنية على الوصل . يعني في الكتابة نفترض دائمًا عدم الوقف أبدًا .

4. في الغالب لا تتفق تلك الطريقة مع صحيح الكتابة . والأحسن استخدام الطريقة التي ذكرتها في المشاركتين السابقتين لتحديد الهاء من التاء المربوطة .

لذلك ، تنتهي كلمات "القمامة" و "سلة" و "قارعة" دائمًا بتاء مربوطة عند كتابتها مهما كان مكانها في الجملة ومهما كان نطقنا العاميّ لها وسواء وصلنا الكلام أم وقفنا على تلك الكلمات .

حد فهم حاجة ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...