اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

وداعا باسم يوسف

tarek hassan

Recommended Posts

انت بجد مقتنع بالتمثيلية ده !!! ان باسم يوسف هاجم الفريق السيسي انا هتجنن هو قال ايه سئ ف حق الفريق السيسي

انا شايف مشكلة باسم الايحاءات الجنسية بس شايف الناس معتبارها طبيعي ماهو طول عمره كده والبنات بتضحك ومنشكحين جداااااااااا فمش فاهم الغلط فين ؟؟؟ الناس زعلانه ليه

رابط هذا التعليق

• الردود 71
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

برافو مؤلف الأغنية

إذا كان الشعر هو ديوان العرب

:)

فشعبولا هو ديوان الثورة

تلخيص مبدع بلحن مكرر Monotonous المفروض أنه يبعث على الملل

ولكنه شدنى للتركيز فى كل كلمة ينطق بها شعبولا

وخصوصا قوله

وكفاية علينا باسم .. وقلة الأدب

https://www.youtube.com/watch?v=g71DKR21EXw&feature=youtube_gdata_player

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

برافو مؤلف الأغنية

إذا كان الشعر هو ديوان العرب

:)

فشعبولا هو ديوان الثورة

تلخيص مبدع بلحن مكرر Monotonous المفروض أنه يبعث على الملل

ولكنه شدنى للتركيز فى كل كلمة ينطق بها شعبولا

وخصوصا قوله

وكفاية علينا باسم .. وقلة الأدب

https://www.youtube.com/watch?v=g71DKR21EXw&feature=youtube_gdata_player

سبحان الله وقبل كده مكنش ف ايحاءات جنسية !!!!! هو الحلقة اللي كان بيتريق فيها ع الدكتور الازهرى بتاع هاتولي راجل كان فيه كم بذاءات وكان الكل بيضحك هههههههههههههههه والبنات مبسوطة جدا

اكتشفتوا دلوقت ان باسم يوسف بيقول كلام المفروض نخجل منه

رابط هذا التعليق

سبحان الله وقبل كده مكنش ف ايحاءات جنسية !!!!! هو الحلقة اللي كان بيتريق فيها ع الدكتور الازهرى بتاع هاتولي راجل كان فيه كم بذاءات وكان الكل بيضحك هههههههههههههههه والبنات مبسوطة جدا

اكتشفتوا دلوقت ان باسم يوسف بيقول كلام المفروض نخجل منه

أولا : محمود شعبان ليس دكنورا ولكنه ترك الناس يلقبونه بالدكتور

ثانيا : ليس شيخا فهو متخصص في البلاغة

ثالثا : أصدقك القول فإنني لم أستطع التعاطف معه - مع إني أزهري - ذلك لأنه كان يهاجم شيخ الأزهر ويحرض على إقالته بصفة مستمرة وفي كل مجلس والفيديوهات كثيرة .. فقد وصف الأزهر بالمؤسسة العلمانية وشيخ الأزهر لا يريد إسلام ولا شريعة وكافر وقال إن عقيدته فاسدة مع إنه العالم الذي درس العقيدة في الأزهر 50 عاما ...

وسيرا على نهجك واكتشافاتك

لماذا انتفضت لمحمود شعبان ولم يصدر منك تعليقا واحدا على إساءاته المتكررة في السنوات الأخيرة ضد الأزهر وشيخه ....

وأنت تريد ن يكون الميزان واحد ... فابدأ

http://www.youtube.com/watch?v=FKciWVL3aE4

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ثانيا : ليس شيخا فهو متخصص فى البلاغة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عزيزى طارق حسن

الدكتور محمود شعبان معاه دكتوراه فى البلاغة وبيدرسها فعلا فى جامعة الازهر ممكن تتاكد من كلامى

ثانيا :موضوع انه مش شيخ علشان متخصص فى البلاغة يبقى لامواخذة السيد الدكتور بابا الازهر الطيب مش شيخ لانه معاه دكتوراه فى الفلاسفة من السوربون

كما انه ربيب الحزب الواطى ==ولو كنت ناسى نفكرك

معلش بلاش نختذل تاريخ الازهر فى شخص شيخ الازهر لانه هيخسر كثير قووووووووووووى

زى ماالناس اختزلت حرب اكتوبر فى بطل الحرب والسلام وجيه اللى بعديه مسح باستيكة انه فاتح باب الحرية بالضربة الجوية واكتشفنا رجال اخرين بعد ذلك تم محوهم من الوجود الا ان ارد الله ان نعرف حقيقة هولاءالرجال

طبعا المداخلة ليست فى سياق الحديث

لان باسم يوسف أمعة شغلنا بيه انفسنا اكثر مما يستحق

ويبدو ان الشعب المصرى لايجد مايشغله اليوم الا تفاهات السخرية من المعارضين والمؤيدين

ونسينا وطنا يضيع فى كل شئ بين الجميع

لاتعولوا على كلامى كثيرا فيبدوا اننى اصبت بلوسة عقلية بعد رؤية اخوانى يقتلون ويحرقون بدم بارد

لك الله يامصر

اللهم استعملنا ولاتستبدلنا وحكم فينا كتابك وائذن لشريعتك ان تسود

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق

ثانيا : ليس شيخا فهو متخصص في البلاغة

ثالثا : أصدقك القول فإنني لم أستطع التعاطف معه - مع إني أزهري - ذلك لأنه كان يهاجم شيخ الأزهر ويحرض على إقالته بصفة مستمرة وفي كل مجلس والفيديوهات كثيرة .. فقد وصف الأزهر بالمؤسسة العلمانية وشيخ الأزهر لا يريد إسلام ولا شريعة وكافر وقال إن عقيدته فاسدة مع إنه العالم الذي درس العقيدة في الأزهر 50 عاما ...

وسيرا على نهجك واكتشافاتك

لماذا انتفضت لمحمود شعبان ولم يصدر منك تعليقا واحدا على إساءاته المتكررة في السنوات الأخيرة ضد الأزهر وشيخه ....

وأنت تريد ن يكون الميزان واحد ... فابدأ

http://www.youtube.com/watch?v=FKciWVL3aE4

انا لم انتفض لمحمود شعبان ولا حاجه كل الي فيها ان معتبر حلقة باسم يوسف اللي تناولت محمود شعبان كانت اكثر ايحاءات وفيها الفاظ خارجة اكثر من اخرحلقة لباسم يوسف انا لا يهمني هو بينتقد مين او بتريق ع مين انا كل مشكلتي ان باسم يوسف انا كشخص بحبه ويمكن انا عشان برادعاوي وهو برادعاوي انما انا معترض ع ايحاءاته والاسلوب ده كشاب ماشي نضحك ونهزر لكن من غير المقبول ان يكون ده برنامج عائلي

خلافي ان الان انتفض الجميع ضد باسم يوسف ومن قبل لم اجد الا القليل معترض عليه

كنت ومازلت :

باسم يوسف لا يقدم اي نقد بناء ولا هادف تهريج وخلاص

ايحاءات واسقاطات غير مقبولة لبرنامج عائلي او لبرنامج مصري

وراي انه مادام ارتضينا هذا فليكن مع الجميع لا احد فوق نقد باسم يوسف ومن يرى خلاف ذلك فالقضاء موجود

راي الشخصي ان اللي حصل ف الاخر ده تمثيلية ليس الا واصلا لا ارى ما يضايق او يغضب واصلا باسم يوسف لم ينتقد الفريق السيسي نقدا سلبيا

وياريت تبقى واضحه عندنا موضوع النقد السلبي والايجابي

رابط هذا التعليق

وراي انه مادام ارتضينا هذا فليكن مع الجميع لا احد فوق نقد باسم يوسف ومن يرى خلاف ذلك فالقضاء موجود

لا ارتضينا ولا هنرتضي ... ولا نسلم لأحد ......

ولم يكن مطلوبا منا أن ننتقد باسم يوسف معكم من أجل مرسي فهي كانت قضيتكم معه ولا شأن لنا بها ...

أما تجاوزاته الآن فلكم الحق في قبولها

وليس لكم الحق في دعوتنا إلى تركه هو وشأنه في ذلك تحت أي دعاوى

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

لا ارتضينا ولا هنرتضي ... ولا نسلم لأحد ......

ولم يكن مطلوبا منا أن ننتقد باسم يوسف معكم من أجل مرسي فهي كانت قضيتكم معه ولا شأن لنا بها ...

أما تجاوزاته الآن فلكم الحق في قبولها

وليس لكم الحق في دعوتنا إلى تركه هو وشأنه في ذلك تحت أي دعاوى

ايه معكم ومعنا !!!! كلامي واضح جداااااااااااااااااااااااااااا انتقدت باسم يوسف فنقطتين واضحين جدا :

1- نقده سلبي غير بناء وغير هادف الا للسخرية

2- ايحاءاته الجنسية

هل ده كلام صعب فهمه وهل ده مكنش موجود قبل كده اشمعنا دلوقت باسم يوسف بقى مشكلة وغير مقبول ؟؟؟

انا لم اطلب من احد ان ينتقده لكن الامر مثير للتعجب لدي ليس اكثر وده شئ شخصي لان ارى باسم يوسف لم يات جديدا بل هو كما كان من قبل فلم الغضب والضيق

" النقد مادام محترم فهو مقبول وليس ايا من البشر فوق مستوى النقد " واتمنى ان نكون فعلا حياديين وان ننتقد باسم يوسف كما نرى وكما هو ينتقد الكثيرين وارى ان الناس ارتضت هذا الاسلوب فلم الغضب الان فجاة اكتشفنا ان برنامجخه يحتوي ايحاءات جنسية

عندك القضاء الشامخ ارفع قضية !!!!! ايه المشكلة واتمنى ان يكون هناك مسرحية معه لدعمه كما حدث من قبل ولكن اشك ان ابطال العمل المسرحي يستطيعون الان يعني هي هتيجي عليهم

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

هل ده كلام صعب فهمه وهل ده مكنش موجود قبل كده اشمعنا دلوقت باسم يوسف بقى مشكلة وغير مقبول ؟؟؟

براحتنا يا أخي .... ننتقده وقتما نشاء وخاصة حينما يغالي ... وهل حدث في عهد مرسي أن قام بوضع مشهد يتضمن الإمساك بــ .........

هل حدث .... ثم إنني لم أكن أرى أو أصدق أنكم كنتم ناقمين عليه بسبب إيحاءاته الجنسية بل كان جل نقدكم بسبب السخرية من أقوال وأفعال لمرسي جلها يستحق النقد ... فاهم يستحق النقد

عندك القضاء الشامخ ارفع قضية !!!!! ايه المشكلة

المشكلة عندك أنت ...

لما حضرتك اكتشفت من زمان ما لم نكتشفه وهو إيحاءاته الجنسية كان إيه المشكلة إنك تروح للنايب العام الملاكي وترزعة قضية عموما ما زال الوقت متسعا أمامك لفعل ذلك

أما نحن هنا في منتدى حواري معلوم دور الناس فيه مقتصر على إيه

ثم أنا لم أفتح الموضوع بسبب الإيحاءات الجنسية ولم أذكرها في مقدمة كلامي وإنما أنت الذي ادعي بأننا نتحدث وننتقده بسببها ثم قلت إشمعنى الوقتي وكأنك بتتكلم وترد على نفسك أو جاي متبرمج على كلام معين

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

براحتنا يا أخي .... ننتقده وقتما نشاء وخاصة حينما يغالي ... وهل حدث في عهد مرسي أن قام بوضع مشهد يتضمن الإمساك بــ .........

هل حدث .... ثم إنني لم أكن أرى أو أصدق أنكم كنتم ناقمين عليه بسبب إيحاءاته الجنسية بل كان جل نقدكم بسبب السخرية من أقوال وأفعال لمرسي جلها يستحق النقد ... فاهم يستحق النقد

المشكلة عندك أنت ...

لما حضرتك اكتشفت من زمان ما لم نكتشفه وهو إيحاءاته الجنسية كان إيه المشكلة إنك تروح للنايب العام الملاكي وترزعة قضية عموما ما زال الوقت متسعا أمامك لفعل ذلك

أما نحن هنا في منتدى حواري معلوم دور الناس فيه مقتصر على إيه

ثم أنا لم أفتح الموضوع بسبب الإيحاءات الجنسية ولم أذكرها في مقدمة كلامي وإنما أنت الذي ادعي بأننا نتحدث وننتقده بسببها ثم قلت إشمعنى الوقتي وكأنك بتتكلم وترد على نفسك أو جاي متبرمج على كلام معين

برده مصر ياسيدي هو مادام انا مختلف مع حضرتك او غيرك يبقى انا مش منكم من بلد ثانية يعني كلامي واضح جدااااااااااااااا انا طول عمري بنتقد باسم يوسف اه بضحك وكل حاجه لكن غير راضي عن اسلوبه لسببين :1- نقد سلبي غير هادف 2- كلامه ف ايحاءات انا شايفها غير مناسبة

والكلام ده مازلت مصر عليه ينقد مرسي او غيره مش مشكلة المهم عاوز نقد ايجابي اما موضوع النائب العام فأنا ياسيدي عندي قضائي الخاص لو انا مش عاجبني البرنامج عندي الريموت بغير المحطة بسيطة يعني انا بيصعب عليا بجد اننا مانكونش قادرين ان نكون واضحين مع أنفسنا

وبمناسبة الحديث ده فكرتني بموقف الغالبية ف سد النهضة وان مرسي هيضيع البلد تمام وحاليا ايه الموقف من سد النهضة !!!! رئيس الوزراء بيقولك هيجلب لنا الخير طبعا كله عامل من بنها ولا كانه سمع تصريحات رئيس الوزراء عموما ده شئ عادي دلوقت باسم يوسف وحش وسئ ودلوقت سد النهضة مصدر خير "احنا الحيادية عندنا ع الكيف حبيبك تبلع له الزلط وعدوك تتمنى له الغلط "

عموما زي ما قولت لحضرتك اللي متضرر قوي يرفع قضية ع باسم يوسف انما اننا نتاجر ونزايد ونصنع فرعون ونحن لسنا ف زمن الفراعنة فده هراء وتضييع للوقت

وجه كلامك للمتضايقين حاليا من باسم يوسف وقرفانين منه وكانوا قبل كده فرحانيين به وياريت تخليهم يعرفونا ايه اللي اتغير ف باسم يوسف

ع فكرة نفس بالضبط اللي حصل لسد النهضة اللي هيبقى مصدر خير لنا !!!!

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

قرار خاطيء الي أبعد الحدود .. اليوم وضعنا لبنة ولادة ديكتاتور جديد

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

في الدولة القمعية ... وفي الدولة الفاشية ... احنا بقي عندنا الدولة العبيطة

يخرب بيت الغباء علي الأغبياء ... دا وقت تمنع فيه برنامج ... أهي الناس نزله شتمة في السيسي ....

احنا بنعيش في ازهي عصور الحرية

رابط هذا التعليق

عنوان الموضوع ...... وداعا باسم يوسف ... خد الشر وراح ..... والسبب سخريته للقناة اللي شغال فيها

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

. أهي الناس نزله شتمة في السيسي ....

هو السيسي أصبح مالكا لقناة سي بي سي ....

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

أهلا بالحرية ولسة

باي باي باسم

مش بقولك ... كنت تبكي منه ... وأصبحت بتبكي عليه ... أنا مش فاهم أنت مع إيحاءاته ولا ضدها

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

قرار خاطيء الي أبعد الحدود .. اليوم وضعنا لبنة ولادة ديكتاتور جديد

حاول تسمع البيان ... الأمر متعلق به وبقناة سي بي سي ... وبإمكانه أن يقدم برنامجه على الجزيرة أو القدس أو اليرموك أو ماشابه

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

مش بقولك ... كنت تبكي منه ... وأصبحت بتبكي عليه ... أنا مش فاهم أنت مع إيحاءاته ولا ضدها

كلامي واضح انا ضد اسلوبه ف النقد والايحاءات لكن انا مكنتش متوقع ان النظام الحالي غبي جدااااااااااااا لكن يبدو انه طلع اغبي مما كنت متوقع عموما مازلت افضل الانتظار حتى ارى

انا لم ابكى منه ولا عليه انا بتهكم شوف الناس اللي كانت زعلانه منه دلوقت وقبل كده كانت بتبارك له

رابط هذا التعليق

كلامي واضح انا ضد اسلوبه ف النقد والايحاءات لكن انا مكنتش متوقع ان النظام الحالي غبي جدااااااااااااا لكن يبدو انه طلع اغبي مما كنت متوقع عموما مازلت افضل الانتظار حتى ارى

انا لم ابكى منه ولا عليه انا بتهكم شوف الناس اللي كانت زعلانه منه دلوقت وقبل كده كانت بتبارك له

هو كان متعاقد مع النظام ... مش مع CBC .. إيه اللي حشر النظام في الموضوع .... عموما الجزيرة تدعوه لتقديم برنامجه فيها ... وأظنه قام بالهروب بعد البلاغات التي قدمت ضده بسبب الإيحاءات الجنسية اللي أنت زعلان منه علشانها من أيام مرسي ....

ورجاء تبطل كلمة كلمات التعالي في الحديث مثل كلمة واضح وكلامي واضح وعلامات التعجب والاستفهام وما شابه بصفة مستمرة ... فإنه لا يليق في الخطاب وبعيد جدا عن احترام الناس ومعرفة أقدارهم ...

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

هو كان متعاقد مع النظام ... مش مع CBC .. إيه اللي حشر النظام في الموضوع .... عموما الجزيرة تدعوه لتقديم برنامجه فيها ... وأظنه قام بالهروب بعد البلاغات التي قدمت ضده بسبب الإيحاءات الجنسية اللي أنت زعلان منه علشانها من أيام مرسي ....

ورجاء تبطل كلمة كلمات التعالي في الحديث مثل كلمة واضح وكلامي واضح وعلامات التعجب والاستفهام وما شابه بصفة مستمرة ... فإنه لا يليق في الخطاب وبعيد جدا عن احترام الناس ومعرفة أقدارهم ...

استاذي انا لم اخطئ ف حق حد وانا كنت كثير بتلقي كلمات غير مقبولة من اعضاء هنا ولم اوجه لهم اي شئ كل المشكلة انه ف كثير من الاحيان يغتقد البعض ان من يخالفه ف الظرة للامور هو عدو له

عزيزي ما حدث هو كما حدث من قبل مع عمرو اديب ايام مبارك وفجاة طلعت اوربت مديونة ، زي برده ما فجاة طلع برنامج باسم يوسف فيه مخالفات وقبل كده كان زي الفل

عموما المواطن المصري ذكي وواعي جدا وسينتظر حتى تتضح الصورة

اما راي الشخصي ان هذا يسير ق اطار معين لكن لا اتعجل الامور حتى تتضح الرؤية واتمنى ان لا يكون هناك تكميم للافواه

انا عندما اذكر ان كلامي واضح هو انني ارغب ف نفي اي اتهام لتاويل حديثي وليس هناك تعالي ولا تقليل من شان احد

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...