اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل السيسي سيحكم مصر ؟

17 اصوات

1. 1. هل ترى أن السيسي سيرشح نفسه لإنتخابات الرئاسة القادمة

• سيرشح نفسه
    • لن يرشح نفسه
  2. 2. إذا كانت اجابتك (سيرشح نفسه) فهل ترى انه سيفوز بالانتخابات

• سيفوز
    • سيخسر
      0
  3. 3. وفي حالة اجابتك بنعم سيفوز فهل ترى انه بذلك ستستقر الامور

• ستستقر
    • ستزداد إشتعالا

Recommended Posts

ماتكلمنيش عن القطاع العام عشان ماتفتحش وما تقفلش بعدها لان السبب الر ئيسي في ضياع القطاع العام هم ا يضا العسكر اللي لما كل لوا ء يتقاعد من الجيش مباشرة يتم تعينه رئيس مجلس ا دا رة ا حد ى الشركات وطبعا كرومبة مسكت الشر كة و بالتالي من انهيار لانهيار وجاء مبارك وكمل عليها وباعها بابخث الاثمان

ممكن تقولي ليه لوا ء ا لجيش او ا لشر طة يتم تكريمه على قفانا

هو مش تقاعد وخلص خدمته ليه يرا زو نا بيه

وعندك الاحياء وشوف البلاوي اللي فيها لان بيتم تعيين لوا ءات ماعندهمش فكرة عن ا لبطيخ واوعى تقولي مافيش كفاءات غيرهم

ادلع واجري يارمان

مين افلي بيتكلم ع القطاع العام ولا الداهية قطاع الاعمال

مش بقول ان فيه ناس بتتكلم عن مصر ومعرفتها عنها من نشرة اخبار الساعه 9

انا اشتغلت ف شركة من شركات الكهرباء الاستشارية تتبع وزارة الكهرباء سبوبة اتعملت لرئيس مجلس الادارة لحب ماهر بيه أباظة له والراجل ده كان حبيب الدكتر حسن يونس وكنا بناد الشغل امر اسناد مباشر "امسك فساد"

رؤساء القطاعات عندي لواءااااااااااااااات جيش " طبعا محمد بيه واحمد بيه معلوماتهم الهندسية صدت بحكم السن "

هيئة المحطات المائية -النووية - الطاقة الجديدة والمتجددة - شركة كهرباء مصر العليا - شركة كهرباء جنوب الدلتا -الاسكندرية - كهرباء شمال وجنوب القاهرة ، اكمل لا كفاية دول مليانين لواءات جيش

مصر الطيران حدث ولا حرج ، المحليات حدث ولا حرج

فعلا الرئيس مبارك لم يسعى لعسكرة وشرطنة الدولة !!! بأمارة ايه رؤساء الاحياء لواءات ؟؟ ورؤساء قطاعات ف القطاع العام وقطاع الاعمال

استاذ اسلام حاسس بيك لان انا طفشت من مصر منهم واتقالت ليا انت مادلتش جيش ياكتكوت فعشان كده مش متعود ع حاضر ونعم احنا عارفين اكثر منك انت حته ترس صغير تسمع الكلام وتقول تمام يا فندم

ده الادارة العسكرية ف الحياة المدنية وكلهم كانا بيعشقوا التظبيط !!!!! ومش عاوز اتكلم التظبيط بيبدا من ايه وبينتهي ايه

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

• الردود 141
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ادلع واجري يارمان

مين افلي بيتكلم ع القطاع العام ولا الداهية قطاع الاعمال

مش بقول ان فيه ناس بتتكلم عن مصر ومعرفتها عنها من نشرة اخبار الساعه 9

انا اشتغلت ف شركة من شركات الكهرباء الاستشارية تتبع وزارة الكهرباء سبوبة اتعملت لرئيس مجلس الادارة لحب ماهر بيه أباظة له والراجل ده كان حبيب الدكتر حسن يونس وكنا بناد الشغل امر اسناد مباشر "امسك فساد"

رؤساء القطاعات عندي لواءااااااااااااااات جيش " طبعا محمد بيه واحمد بيه معلوماتهم الهندسية صدت بحكم السن "

هيئة المحطات المائية -النووية - الطاقة الجديدة والمتجددة - شركة كهرباء مصر العليا - شركة كهرباء جنوب الدلتا -الاسكندرية - كهرباء شمال وجنوب القاهرة ، اكمل لا كفاية دول مليانين لواءات جيش

مصر الطيران حدث ولا حرج ، المحليات حدث ولا حرج

فعلا الرئيس مبارك لم يسعى لعسكرة وشرطنة الدولة !!! بأمارة ايه رؤساء الاحياء لواءات ؟؟ ورؤساء قطاعات ف القطاع العام وقطاع الاعمال

استاذ اسلام حاسس بيك لان انا طفشت من مصر منهم واتقالت ليا انت مادلتش جيش ياكتكوت فعشان كده مش متعود ع حاضر ونعم احنا عارفين اكثر منك انت حته ترس صغير تسمع الكلام وتقول تمام يا فندم

ده الادارة العسكرية ف الحياة المدنية وكلهم كانا بيعشقوا التظبيط !!!!! ومش عاوز اتكلم التظبيط بيبدا من ايه وبينتهي ايه

تعقيبا على كلامك يا استاذ هيرو

قطاع السياحة و الشركات الحكومية التابعة لها

مين رؤساء مجالس الادارة؟

لواءات مخبارات متقاعدين أو على الاقل عمداء مخبارات متقاعدين

طيب ايه الى دخل السياحة فى المخابرات؟؟؟؟

قالوا لا لا لا

أنت متعرفش حاجة

كل مفاص الدولة ( دخول و خروج و تجول داخل البلد) لازم تكون متراقبة

سياحة يعنى جواسيس داخلة و خارجة

حط على راس الشركة لواء مخبارات و هو يحكمها

و لسه بنقول جمهورية مصر العربية

و لسه مش مقتنعين أنها مملكة جيش و شرطة مصر

وريث العرش القادم منقذ مصر سيسى الجيش

و عجبى

تم تعديل بواسطة newshare
رابط هذا التعليق

تعقيبا على كلامك يا استاذ هيرو

قطاع السياحة و الشركات الحكومية التابعة لها

مين رؤساء مجالس الادارة؟

لواءات مخبارات متقاعدين أو على الاقل عمداء مخبارات متقاعدين

طيب ايه الى دخل السياحة فى المخابرات؟؟؟؟

قالوا لا لا لا

أنت متعرفش حاجة

كل مفاص الدولة ( دخول و خروج و تجول داخل البلد) لازم تكون متراقبة

سياحة يعنى جواسيس داخلة و خارجة

حط على راس الشركة لواء مخبارات و هو يحكمها

و لسه بنقول جمهورية مصر العربية

و لسه مش مقتنعين أنها مملكة جيش و شرطة مصر

وريث العرش القادم منقذ مصر سيسى الجيش

و عجبى

أزيدك بقى من الشعر بيت رجل اعمال سعودي اعرفه فلما نزل مصر بيعمل بيزنس جاب 2 لواءات شرطة سابقين عينهم بمرتب عمر اهلهم مايحلموا بيه وقالي دول طوال العمر بتوعكم !!! يعني زي ما ف السعودية لو انت كيان عملاق لازم تجيب واحد من اياهم تحط اسمه عشان أمورك تسلك ف مصر عشان تمشي البيزنس بتاعك لازم تجيب ياشرطة ياجيش !!!!! اللي يضحك انه بيقولي انا مش عارف المصريين بيسافروا ليه مصر فيها فرص خيالية بس اللي يعرف من أين تأكل الكتف

والخلاصة ان هلاقي ناس برده تنكر الحقائق ده طب هاتوا برهانكم ، انا اشتغلت 4 سنوات وممكن اجيب بالاسماء الاشخاص ده منهم لواء معاه نجمة سيناء ومناسب اللواء مختار الملا !!!! "بتاع المجلس العسكري " وكلنا عارفين ان الجيش والشرطة بيجيبوا بعض هي بدات بواحد جاب كل البرتيتية والكلام ده انا متاكد منه مليون ف المية وع فكرة قيادات الكهرباء المدنيين قارفانين منهم بس ما يقدروش عليهم لان الراجل الكبير عاوز كده

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

هذا الاستفتاء مهم للغاية لان الامر اصبح الان يسير في هذا الاتجاه وهناك اصوات كثيرة ايدت السيسي في محاربته للارهاب وهناك من يرى انه الاحق بها

فهل يرغب السيسي فعلا في ان يكون رئيسا لمصر ام يريد فقط ان يكون متحكما في حكم مصر وله الكلمة العليا اذا اقتضى الامر لاننا جميعا نعلم ان الحكم مسؤولية تكون نتيجتها هي التنحية واحيانا المحاكمة

هل مصر في ظروفها تلك تحتاج لرجل عسكري ولم يحن الوقت المناسب لان يتولى حكم مصر رجل مدني

وعلى ذلك فلن يكون هناك جديد فمصر يحكمها العسكر منذ عهد الفراعنة وحتى في العصر الحديث منذ محمد على ويحكمها العسكر

وعندما قامت ثورة على الملك كانت ثورة عسكرية وذلك منذ عرابي وحتى حركة 52

هل الاحداث تسير بالفعل لاعتلاء حكم مصر رجل عسكري وبالطبع لن يكون رجل عسكري يحكم مصر سوى من يلقى قبول الكثير من شعب مصر

اهو هايحكم اهو

قلنا من زمان وحصل

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

افتكر كده يا ابو محمد جاء وقت التصو يت

نعم .. وتصويتى نعم "بإذن الله"

إستمعت إلى كلمته منذ قليل

أعلن "إعتزامه" على الترشح فى انتخابات الرئاسة

أما وقد حزم رأيه ، وتوكل علي الله

فاننى أدعو الله العلى السميع المجيب

بالتوفيق للمواطن عبد الفتاح السيسي فيما أقدم عليه

وهو أمر لا يمثل إغراءً لأحد فى هذه الأوقات العصيبة

أتمنى أن يصر على كبح جماح مؤيديه

وأن يبعد عنه - مبكرا - حملة المباخر من المنتفعين

فليمض على بركة الله معتمدا على الظهير القوى من المصريين

بالإضافة إلى ظهير عربى لم يسبق لرئيس مصرى أن تمتع به قبل الجلوس على الكرسى

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

تم حذف المداخلة لأنها

1 - مكررة وسبق وضعها فى موضوع آخر

2 - أسلوب غير جاد فى حوار جاد (فقرة 7 من القواعد)

هذا تحذير أخير للعضو الفاضل طبقا للفقرة قبل الأخيرة من القواعد

(فريق الإشراف والتنسيق)

تم تعديل بواسطة أبو محمد
حذف مداخلة مخالفة
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ماحنا قلنا من شهر سبتمبر الماضي انه سيترشح وانه سيكسب

اما عن باقي الا ستفتاء فاتمنى الا يحدث ما توقعناه وهو عدم استقر ار البلاد

اتمنى

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

اعتقد ان الامور تسير الى هذا السيناريو وهو ان السيسي سيكون رئيس مصر القادم ولن استطيع ان اجزم بتوقيت ذلك الامر فقد يكون سريعا او سينتظر بعض الوقت

نحن لا نضرب بظاهر الغيب ولكن بناء على الاحداث الحالية والبيانات التاريخية يمكننا توقع هذا الامر

للاسف الامور ستزداد اشتعالا لان الثوار ما اسقطو مرسي لكي يكون رئيسهم السيسي ولن يرضو عن هذا الامر وستعود الثورة من جديد

هذه رؤيتي وقد اكون مخطيء ولا يعلم الغيب الا الله

هذه رؤيتي وقد اكون مخطيء

رابط هذا التعليق

هذه رؤيتي وقد اكون مخطيء

لا ثوره بدون شعب يدعمها .. فما بالك والشعب يستعد قبل الهنا بسنه لبلع جبال الظلط .. ناهيك عن كثير من الثوار الذين يقبعون بالسجون .. مع قمع البقيه منهم وإرهابهم بقانون التظاهر .. ضف على هذا أله إعلاميه جباره توقفت تقريبا عن النقد أو المعارضه و تساند السلطه الحاليه ((وبالاحرى القادمه)) وتهشتج وتبرر لها بلا حياء .. عامة أسجلها وأقول .. الله لا يقدر ثوره ثالثه .. كده كفايه اوى .. بياده تقمعنى .. ولا ثوره توجعنى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السيسي كسب

السيسي كسب

افرحو

مبروك عليكم

http://www.youtube.com/watch?v=vmNUxOtdBIs

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

اعتقد ان الامور تسير الى هذا السيناريو وهو ان السيسي سيكون رئيس مصر القادم ولن استطيع ان اجزم بتوقيت ذلك الامر فقد يكون سريعا او سينتظر بعض الوقت

نحن لا نضرب بظاهر الغيب ولكن بناء على الاحداث الحالية والبيانات التاريخية يمكننا توقع هذا الامر

للاسف الامور ستزداد اشتعالا لان الثوار ما اسقطو مرسي لكي يكون رئيسهم السيسي ولن يرضو عن هذا الامر وستعود الثورة من جديد

هذه رؤيتي وقد اكون مخطيء ولا يعلم الغيب الا الله

الثوار لم يسقطو مرسي لكي يكون رئيسهم السيسي

رابط هذا التعليق

هل السيسي يحكم مصر ؟؟؟

مش عارف بحس ان مصر بجد بتتحكم فيها كائنات فضائية او حد مانعرفهوش 

رابط هذا التعليق

مع اعتراضي على كلمة ثوار التي أصبحت سيئة السمعة إلى حد كبير بعد تسمى بها كل من هب ودب من أرباب السوابق وقطاع الطرق والمتشردين والأرزاقيه وغيرهم فإنني أقول

الشعب هو من أسقط مرسي لتحدث انتخابات نزيهة يفوز بها المستحق الكفء وقد فاز  بعد فترة انتقالية 

فالسيسي ليس نتيجة مباشرة للثورة المباركة في 30 يونيه 

ولكن الانتخابات النزيهة هي النتيجة المباشرة 

وبالتأكيد اللي نزلوا في 30 يونيه هما اللي انتخبوا السيسي 

وهما اللي قاموا بالثورة 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

مع اعتراضي على كلمة ثوار التي أصبحت سيئة السمعة إلى حد كبير بعد تسمى بها كل من هب ودب من أرباب السوابق وقطاع الطرق والمتشردين والأرزاقيه وغيرهم

....

الانتخابات النزيهة هي النتيجة المباشرة 

وبالتأكيد اللي نزلوا في 30 يونيه هما اللي انتخبوا السيسي 

وهما اللي قاموا بالثورة 

يعني هى كلمة بقت سيئة السُمعة ....

لكن طالما أنها جابت الجنرال الرئيس الى سُدة الحُكم .. تبقى حسنة السُمعة !!!

هايل .... :thumbupwink:

تم تعديل بواسطة White heart

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

كنت من اشد الراغبين و المؤمنين بضرورة و حتمية الحكم المدني لمصر و اصبحت من اشد المؤمنين بأنني كنت مغفل كبير مصر لا يصلح فيها الا الحكم العسكري بالثوب المدني هو الأقدر و الأصلح و الأقوى و الأنسب ...مهما كان متواضع المستوى لا شريك له

تم تعديل بواسطة MZohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

كنت من اشد الراغبين و المؤمنين بضرورة و حتمية الحكم المدني لمصر و اصبحت من اشد المؤمنين بأنني كنت مغفل كبير مصر لا يصلح فيها الا الحكم العسكري بالثوب المدني هو الأقدر و الأصلح و الأقوى و الأنسب ...مهما كان متواضع المستوى لا شريك له

:)

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

لكن طالما أنها جابت الجنرال الرئيس الى سُدة الحُكم :thumbupwink:

تاني

ما قولنا هو جه بانتخابات حرة نزيهة 

وبأغلبية ساحقة

ما الغرض من تعمد إغفال كلمة انتخابات ؟ 

وما الغرض من تجاهل الرئيس الذي حكم بعد الثورة مباشرة خلال الفترة الانتقالية التي أعقبتها الانتخابات ؟ 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

مصر لا يصلح فيها الا الحكم العسكري بالثوب المدني هو الأقدر و الأصلح و الأقوى و الأنسب ...

ماهو تقريباً يا عزيزي هو دة برضه رأى مولانا الملك اللي بيدرس يشتري ديون مصر الداخلية !!!

تم تعديل بواسطة White heart

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...