اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاخوه المؤيدين للإخوان و معارضة النظام الحالي...ما هي رهاناتكم لإسقاط النظام؟

MZohairy

Recommended Posts

خليني احاول اوضح تاني

لما حكم مرسي و رفضنا حكمه ..كانت كل رهاناتنا على الجيش سواء ايجابيا بأن يقوم بإنقلاب ضد الحكم...او سلبيا بأن لا يتدخل في محاولاتنا لإسقاطه

اذا الجيش هو محور رئيسي في كل الأحوال

سؤالي هنا للإخوان و محبيهم

ماهي توقعاتكم لكيفية ان تنجحوا في اسقاط النظام في ظل وجود الجيش كخصم لكم؟

جيش و شرطه و نيابه و قضاء و اعلام و جزء كبير من الشعب؟

خليني احط نفسي مطرحكم و اتوقع معاكم الاحتمالات

1- انقلاب عناصر من الجيش ضد قاداته (زي الضباط الاحرار) مثلا و لصالح الاخوان.......و ده مستحيل في رأيي !!!!

2- قيام قوات خارجيه بتحطيم الجيش المصري و شرطته فتخلوا الساحه للإخوان لاستعادة الحكم.....و طبعا ده كمان مستحيل !!!!!

مش لاقي احتمال تالت

هل ممكن نتكلم بشفافيه لمعرفة وجهة نظركم الاستشرافية للمستقبل؟

عايزين كلام ناس كبار ناضجين من فضلكم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

خليني احاول اوضح تاني

لما حكم مرسي و رفضنا حكمه ..كانت كل رهاناتنا على الجيش سواء ايجابيا بأن يقوم بإنقلاب ضد الحكم...او سلبيا بأن لا يتدخل في محاولاتنا لإسقاطه

اذا الجيش هو محور رئيسي في كل الأحوال

سؤالي هنا للإخوان و محبيهم

ماهي توقعاتكم لكيفية ان تنجحوا في اسقاط النظام في ظل وجود الجيش كخصم لكم؟

جيش و شرطه و نيابه و قضاء و اعلام و جزء كبير من الشعب؟

خليني احط نفسي مطرحكم و اتوقع معاكم الاحتمالات

1- انقلاب عناصر من الجيش ضد قاداته (زي الضباط الاحرار) مثلا و لصالح الاخوان.......و ده مستحيل في رأيي !!!!

2- قيام قوات خارجيه بتحطيم الجيش المصري و شرطته فتخلوا الساحه للإخوان لاستعادة الحكم.....و طبعا ده كمان مستحيل !!!!!

مش لاقي احتمال تالت

هل ممكن نتكلم بشفافيه لمعرفة وجهة نظركم الاستشرافية للمستقبل؟

عايزين كلام ناس كبار ناضجين من فضلكم

انا هسال سؤال ابسط هو حضرتك تقدر تقولي ايه الرؤية المستقبلية ؟؟؟؟ يعني هي خارطة الطريق بتقول ايه ، هو انت متوقع هيكون في مكان لحد مختلف ف الراي لما تقولي الاخوان هيرجعوا للحكم او يسقطوا النظام للاسف الاخوان بيمارسوا حلاوة روح كل اللي هيقدروا يعملوه انهم يوقفوا المراكب السايرة لما تسير شوية اعتصامات فئوية انما القانون هيطلع ويمنع الاعتصامات لا تقلق ياعزيزي التكميم قاااااااااااادم

وهل حضرتك تتوقع اصلا ان هيبقى فيه كلام خارج الاطار المطلوب ؟؟؟ انا اتمنى لو يبقى فيه حريات ومساحه من النقد كما كانت ايام الرئيس مبارك ف 2010

عزيزي كون ان الاخوان يسقطوا النظام ده مستحيل ويبقوا اغبياء ومغيبين بل ازيد حضرتك من الشعر بيت اصلا مش هيبقى فيه معارضة زي ايام مبارك ممكن يكون شوية حاجات كرتونية

فلا داعي للقلق مليارات الخليج ادفعت عشان محدش يفتح بقه لان كلام مصر عمل وش للخليج

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

انا عايز اعرف بقى فكرة حلاوة الروح دي......ها ازاي بقى؟ متخيلين توديهم فين؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انا عايز اعرف بقى فكرة حلاوة الروح دي......ها ازاي بقى؟ متخيلين توديهم فين؟

حلاوة روح محاولة للبقاء في المشهد ليس أكثر انما لا تقلق لا الاخوان ولا غيرهم هيقدروا يعملوا حاجه

ايام مبارك هتبقى احسن مليون مرة للاسف القادم هيكون بعيد كل البعد عن اي حريات

واكيد حضرتك شايف محاولة اقصاء كل من يختلف ف الراي ومش اخوان كمان فانسى او اطمن الاخوان هيرجعوا يشتغلوا تحت الارض ثاني

رابط هذا التعليق

حلاوة روح محاولة للبقاء في المشهد ليس أكثر انما لا تقلق لا الاخوان ولا غيرهم هيقدروا يعملوا حاجه

ايام مبارك هتبقى احسن مليون مرة للاسف القادم هيكون بعيد كل البعد عن اي حريات

واكيد حضرتك شايف محاولة اقصاء كل من يختلف ف الراي ومش اخوان كمان فانسى او اطمن الاخوان هيرجعوا يشتغلوا تحت الارض ثاني

لأ انا مش عايزهم يشتغلوا تحت الارض

انا عايزهم يتدفنوا تحت الأرض

او يدخلوا مصحات نفسيه لإعادة تأهيلهم كبشر سوي اجتماعيا و نفسيا و دينيا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لأ انا مش عايزهم يشتغلوا تحت الارض

انا عايزهم يتدفنوا تحت الأرض

او يدخلوا مصحات نفسيه لإعادة تأهيلهم كبشر سوي اجتماعيا و نفسيا و دينيا

ما انا قولت لحضرتك هنلمهم كلهم ونموتهم وندفنهم ف زحل !!!!!وبعد كده ؟؟؟ اصل القصه مش الاخوان بس ده احنا طلع عن\نا خلايا اخوانية نايمة ع جنبها وصف خامس

ولقينا ناس زي بلال فضل واسراء عبد الفتاح وعلاء الاسواني ويسري فودة وريم ماجد وعمور حمزاوي

طلعوا كمان غير مرغوب فيهم ياريت القصه اخوان بس

انا بس مش عارف هو فيه اماكن للسجون تكفي للناس الخاينة العميلة ده

رابط هذا التعليق

ما انا قولت لحضرتك هنلمهم كلهم ونموتهم وندفنهم ف زحل !!!!!وبعد كده ؟؟؟ اصل القصه مش الاخوان بس ده احنا طلع عن\نا خلايا اخوانية نايمة ع جنبها وصف خامس

ولقينا ناس زي بلال فضل واسراء عبد الفتاح وعلاء الاسواني ويسري فودة وريم ماجد وعمور حمزاوي

طلعوا كمان غير مرغوب فيهم ياريت القصه اخوان بس

انا بس مش عارف هو فيه اماكن للسجون تكفي للناس الخاينة العميلة ده

مش شرط يكونوا خاينين

معظمهم مغيبين و غلابه

و تركهم وسط المجتمع بدون علاج يعرض باقي المجتمع المتقارب لهم فكريا و اجتماعيا للإصابه بنفس فيروس التغييب

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مش شرط يكونوا خاينين

معظمهم مغيبين و غلابه

و تركهم وسط المجتمع بدون علاج يعرض باقي المجتمع المتقارب لهم فكريا و اجتماعيا للإصابه بنفس فيروس التغييب

مغيبين عشان رايهم مختلف سبحان الله انما قبل كده ماكانوا ضد مرسي مكنوش مغيبين وقتها ؟؟؟؟ ولا هو التغييب بيجي ويروح

اهي اهي اهي انا عندي شعرة ساعه تروح وساعة تيجي

ع فكرة باسم يوسف كمان معاهم مغيب ها ولا اييييييييييييه

انما توفيق عكاشة ومرتضى منصور دول بينطقوا وحي من السماء طبعا

سلم لي ع التغييب يا استاذي مش بقولك هنعيش ازهي عصور الحرية ،خلي اللي ف مصر مغيبين وادعي لهم بالشفاء

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

مغيبين عشان رايهم مختلف سبحان الله انما قبل كده ماكانوا ضد مرسي مكنوش مغيبين وقتها ؟؟؟؟ ولا هو التغييب بيجي ويروح

اهي اهي اهي انا عندي شعرة ساعه تروح وساعة تيجي

ع فكرة باسم يوسف كمان معاهم مغيب ها ولا اييييييييييييه

انما توفيق عكاشة ومرتضى منصور دول بينطقوا وحي من السماء طبعا

سلم لي ع التغييب يا استاذي مش بقولك هنعيش ازهي عصور الحرية ،خلي اللي ف مصر مغيبين وادعي لهم بالشفاء

لأ مغيبين علشان اخوان :)

لو فهمت معناها ابقى تعالى كمل حوار

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لأ مغيبين علشان اخوان :)

لو فهمت معناها ابقى تعالى كمل حوار

اه تصدق مكنتش عارف ان عمرو حمزاوي وريم ماجد وباسم يوسف اخوان

الا صحيح بتسال قرايبك ف مصر الكهرباء بتقطع ولا لا ؟؟؟ اصل شايف محدش بيتكلم يعني

لا احنا فهمنا ع ادنا يا استاذي مادام مش بنشاركم نفس الراي يبقى لسه بدري علينا ف الفهم ماهو ده المبدا هنا ف المنتدى لازم نتبع سياسة القطيع واللي بتقولوه فرض نفكرفيه ونقتنع به

لا يا استاذي من تصفهم بالمغيبين فيه منهم دكتور ف السياسة واكيد يفيهم احسن منك ومني ف مجال تخصصه وكان بيعارض مرسي بس الفرق ان ده ناس عندها مبدأ انما الكثيرين يهمه يمشي الاخوان ومش مهم يبقى فيه حرية وديموقراطية ولا لا

رابط هذا التعليق

اه تصدق مكنتش عارف ان عمرو حمزاوي وريم ماجد وباسم يوسف اخوان

الا صحيح بتسال قرايبك ف مصر الكهرباء بتقطع ولا لا ؟؟؟ اصل شايف محدش بيتكلم يعني

لا احنا فهمنا ع ادنا يا استاذي مادام مش بنشاركم نفس الراي يبقى لسه بدري علينا ف الفهم ماهو ده المبدا هنا ف المنتدى لازم نتبع سياسة القطيع واللي بتقولوه فرض نفكرفيه ونقتنع به

لا يا استاذي من تصفهم بالمغيبين فيه منهم دكتور ف السياسة واكيد يفيهم احسن منك ومني ف مجال تخصصه وكان بيعارض مرسي بس الفرق ان ده ناس عندها مبدأ انما الكثيرين يهمه يمشي الاخوان ومش مهم يبقى فيه حرية وديموقراطية ولا لا

ماهو لو حضرتك مقتنع بأن الالاف اللي كانوا مستنيين جبريل ينزل في رابعه مش مغيبين تبقى حضرتك للأسف اشد تغييبا منهم :)

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ماهو لو حضرتك مقتنع بأن الالاف اللي كانوا مستنيين جبريل ينزل في رابعه مش مغيبين تبقى حضرتك للأسف اشد تغييبا منهم :)

ياسيدي انا مالي ومال دول انا كلامي واضح حضرتكبتتكلم ع اسقاط النظام وانا بقول لحضرتك اسقاط ايه ده اصلا معارضته او توجيه اي اعتراض غير مقبول وضربت لحضرتك امثلة فيبقى احنا مغيبين لو اعتبرنا ان النظام ده هيسقط الاخوان بيضيعوا وقت

وبرجع وبقولك فلوس الخليج مش مدفوعه ف الارض والله ما هيبقى عندنا سقف حرية زي ايام مبارك وهنترحم عليها والايام هتثبت

وابسط مثال اهو

حصلت «المصري اليوم»، على نص تحقيقات نيابة العمرانية، مع 4 متهمين بينهم طبيبة وابنها ومحامٍ، وطالب بكلية الطب البيطرى، لاتهامهم بالتخطيط لقلب نظام الحكم، من خلال مسيرات «جمعة الحسم»، يوم 30 أغسطس الماضى.

ووجهت النيابة لهم تهم حيازة منشورات عدائية ضد القوات المسلحة، والانتماء إلى جماعات سرية، والانتماء إلى عصابة أو جماعة من شأنها تعطيل أحكام القانون والدستور، والاعتداء على الحرية الشخصية للمواطن، ونشر أخبار وشائعات كاذبة من شأنها تكدير السلم العام،

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

ياسيدي انا مالي ومال دول انا كلامي واضح حضرتكبتتكلم ع اسقاط النظام وانا بقول لحضرتك اسقاط ايه ده اصلا معارضته او توجيه اي اعتراض غير مقبول وضربت لحضرتك امثلة فيبقى احنا مغيبين لو اعتبرنا ان النظام ده هيسقط الاخوان بيضيعوا وقت

وبرجع وبقولك فلوس الخليج مش مدفوعه ف الارض والله ما هيبقى عندنا سقف حرية زي ايام مبارك وهنترحم عليها والايام هتثبت

مالك و مال دول ازاي؟ :)

هم مش دول اخوان؟

مش دول اللي سمعوا الحلم بتاع امامة سيدنا مرسي لسيدنا محمد و هتفوا قالوا الله اكبر؟

مش انا قولتلك دول مغيبين قعدت تتريق بخفة دم متناهيه؟

انا بقى بقول ان دول لازم يتعالجوا

و كبارهم المحرضين لازم يعدموا

و ننضف البلد من قاذوراتهم

و نبتدي نجاهد من تاني لدوله مدنيه

انما نخلي في وسطينا اوباش فكريه كل ما حد بدقن يقولهم حاجه يقوموا مكبريين كالحمار يحمل اسفارا يبقى لا يمكن لنا ان نرى النور ابدا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مالك و مال دول ازاي؟ :)

هم مش دول اخوان؟

مش دول اللي سمعوا الحلم بتاع امامة سيدنا مرسي لسيدنا محمد و هتفوا قالوا الله اكبر؟

مش انا قولتلك دول مغيبين قعدت تتريق بخفة دم متناهيه؟

انا بقى بقول ان دول لازم يتعالجوا

و كبارهم المحرضين لازم يعدموا

و ننضف البلد من قاذوراتهم

و نبتدي نجاهد من تاني لدوله مدنيه

انما نخلي في وسطينا اوباش فكريه كل ما حد بدقن يقولهم حاجه يقوموا مكبريين كالحمار يحمل اسفارا يبقى لا يمكن لنا ان نرى النور ابدا

لا انا وصلت لمرحلة اعدام وقتل وحرق جثث الاخوان ودفن الراماد ف كوكب زحل عشان نضمن انهم مش هيظهروا ثاني

انا كلامي ان النظام الحالي مش متقبل اي اختلاف او انتقاد وضربت امثلة بشخصيات مالهاش دعوة بالاخوان بل هاجمت مرسي ف الاخر كثير

بلال فضل وعلاء الاسواني وعلاء عبدالفتاح وعمرو حمزاوي ومصطفى النجار وريم ماجد ويسري فودة .....

كل دول بيتماقصائهم وبيكون محتل المشهد توفيق عكاشة ومرتضى منصور ومحمود بانجو

اضن لي دولة مدنية للاسف الدولة القادمة هتكون اسوا من مبارك بكثييييييييير ف الحريات

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

لا انا وصلت لمرحلة اعدام وقتل وحرق جثث الاخوان ودفن الراماد ف كوكب زحل عشان نضمن انهم مش هيظهروا ثاني

انا كلامي ان النظام الحالي مش متقبل اي اختلاف او انتقاد وضربت امثلة بشخصيات مالهاش دعوة بالاخوان بل هاجمت مرسي ف الاخر كثير

بلال فضل وعلاء الاسواني وعلاء عبدالفتاح وعمرو حمزاوي ومصطفى النجار وريم ماجد ويسري فودة .....

كل دول بيتماقصائهم وبيكون محتل المشهد توفيق عكاشة ومرتضى منصور ومحمود بانجو

اضن لي دولة مدنية للاسف الدولة القادمة هتكون اسوا من مبارك بكثييييييييير ف الحريات

اقصاء اراء الناس الوسطيه غلط عموما لكن مش غلط وقت الحروب

لكن اقصاء اراء الناس التحريضيه هو عين العقل في كل الاوقات و خصوصا في الازمات

و مع ذلك انا شايف اننا في حرب مع مجموعه من البربر

اي انسان هيقولي بالراحه عليهم و صلي ع النبي يبقى بيتكلم بمعايير انسانيه لا تصلح للتطبيق وقت الحرب

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اقصاء اراء الناس الوسطيه غلط عموما لكن مش غلط وقت الحروب

لكن اقصاء اراء الناس التحريضيه هو عين العقل في كل الاوقات و خصوصا في الازمات

و مع ذلك انا شايف اننا في حرب مع مجموعه من البربر

اي انسان هيقولي بالراحه عليهم و صلي ع النبي يبقى بيتكلم بمعايير انسانيه لا تصلح للتطبيق وقت الحرب

انا انتهيت من الاخوان وده فعليا هم مش هيكون لهم مكان لكن انا بتكلم ع المطالبين بالدولة المدنية !!!! ما اراه انه هيتم اقصائهم والمبرر اصل البلد ظروفها ماتستحملش وشوية وهنلاقي نفسنا ف صورة من صورة عبد الناصر

وما يؤكد ظنوني ان الممول السعودية والامارات وهم دولتين لا يعرفوا شئ عن الديموقراطية لو الكويت ماشي انما السعودية والكويت مستحيل هيقبلوا ان مصر يبقوا فيها كلام زي اللي كان بيحصل

واتحدى ان يظهر برنامج باسم يوسف ثاني ولا اي نقد يوجه ف الاعلام

رابط هذا التعليق

انا انتهيت من الاخوان وده فعليا هم مش هيكون لهم مكان لكن انا بتكلم ع المطالبين بالدولة المدنية !!!! ما اراه انه هيتم اقصائهم والمبرر اصل البلد ظروفها ماتستحملش وشوية وهنلاقي نفسنا ف صورة من صورة عبد الناصر

وما يؤكد ظنوني ان الممول السعودية والامارات وهم دولتين لا يعرفوا شئ عن الديموقراطية لو الكويت ماشي انما السعودية والكويت مستحيل هيقبلوا ان مصر يبقوا فيها كلام زي اللي كان بيحصل

واتحدى ان يظهر برنامج باسم يوسف ثاني ولا اي نقد يوجه ف الاعلام

هناك 3 انواع من الحكم

مدني و ديني و عسكري

انا اهدف الدوله المدنيه

و ان لم يكن فأهلا بالعسكريه بعد ما رأيناه في عام من الحكم الداعر للإخوان

لذلك مجرد قضاءنا على النظام الديني للحكم هو مكسب لي و يتوج لو استطعت تحويله لمدني يوم ما

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هناك 3 انواع من الحكم

مدني و ديني و عسكري

انا اهدف الدوله المدنيه

و ان لم يكن فأهلا بالعسكريه بعد ما رأيناه في عام من الحكم الداعر للإخوان

لذلك مجرد قضاءنا على النظام الديني للحكم هو مكسب لي و يتوج لو استطعت تحويله لمدني يوم ما

تمام يعني لامانع من التخلص من حكم الاخوان ومش مشكلة لو بقى حكم عسكري

رابط هذا التعليق

تمام يعني لامانع من التخلص من حكم الاخوان ومش مشكلة لو بقى حكم عسكري

سؤال لا معنى له بعد اجابتي الواضحه جدا اعلاه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

سؤال لا معنى له بعد اجابتي الواضحه جدا اعلاه

لا بس الواحد بيحب يتاكد !!!! رغم ان كنت متوقع الاجابة من قبل حضرتك اتقولها

امال بس داوشني بالحريات والدولة المدنية ولا هو حلال لكم حرام علينا حضرتك عايشها ف كندا انما حرام ان الصريين يعيشوها

عموما بهديك مقال عمروحمزاوي وانا عارف انه مش هيفرق http://almogaz.com/news/politics/2013/08/17/1055386

يبقى حضرتك من مقدسين الحكم العسكري وكبت الحريات والقمع بس المهم مايكونش حكم ديني او فيه ريحه دين انما قمع وتقييد حريات عادي

كده وصلت الرسالة واظن غالبية اللي ف المنتدى هنا كده بيعشقوا البيادة والحكم العسكري ولا يستطيعوا تقبل اي نظام يكون فيه اي صبغه دينية من بعيد حتى لو فيه سقف حريات اكثر

شاكر جدا يا استاذي ودمت بود

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...