اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كلمة حق منعا للاشاعات حول فتاوى الشيخ الحويني

Genius Of Gangs

Recommended Posts

منعا للتدليس على لسان الشيخ بخصوص الفتاوى المنسوبة اليه بقتل المعارضين هذة هي الفتوتين الاخيرتين الوحيدتين له بهذا الشان ها هما

فضيلة الشيخ أبي اسحاق الحويني يقول

كنت قد أفتيت بالنزول المشروط بعدم تحقق المفسدة وذكرت أنه عند تحقق المفسدة يجب على النازل أن يعود مرة اخرى

والآن رأيت أنه قد تحققت المفسدة فعلا ، ولذلك أري أن النزول مفسدته أكبر وأن الفتنة قد أطلّت برأسها فيجب على الجميع عدم المشاركة فيها واعتزالها

وأسأل الله العظيم أن يقي مصر شر هذه الفتنة وأن يحفظ دماء أبناءه

رابط هذا التعليق

منعا للتدليس على لسان الشيخ بخصوص الفتاوى المنسوبة اليه بقتل المعارضين هذة هي الفتوتين الاخيرتين الوحيدتين له بهذا الشان ها هما

فضيلة الشيخ أبي اسحاق الحويني يقول

كنت قد أفتيت بالنزول المشروط بعدم تحقق المفسدة وذكرت أنه عند تحقق المفسدة يجب على النازل أن يعود مرة اخرى

والآن رأيت أنه قد تحققت المفسدة فعلا ، ولذلك أري أن النزول مفسدته أكبر وأن الفتنة قد أطلّت برأسها فيجب على الجميع عدم المشاركة فيها واعتزالها

وأسأل الله العظيم أن يقي مصر شر هذه الفتنة وأن يحفظ دماء أبناءه

و تصحيح التدليس دوت مظهرشي ليه حضرتك قبل بيان الفريق السيسي مثلا مثلا مثلا

و توصيف الكفار علي المخالفين في الراي ميستوجبشي اعتذار و تصحيح مثلا مثلا مثلا

و الدعاء علي المنابر بان يهلك اليهود و من هاودهم و النصاريو من ناصرهم...ميستوجبشي برضه الاعتذار و التصحيح

اصلي شايفة كله بيودي علي كله....دي تراكمات يا استاذنا..محتاجة مراجعات طويلة اوي

انا رايي ان فضيلته يخليه في امور الدين و يقدملنا التحدي الحقيقي ازاي الدين هيطور نفسه في مواجهات تحديات القرن الواحد و العشرين

و يسيبه خالص من فتاوي السياسة

علشان السياسة بعيد عن حضرتك نجاسة متلقشي بالأطهار الابرار

خليه يتفرغ للدين و كدهوت

تحياتي

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

حضرتك دي اشاعة وصلت وانا حبيت اتاكد منها دخلت موقعه بيقول عكس كده والفتوى دي ملهاش دعوة بالسياسة بل على العكس دي عن عدم نزول المؤيدين للافساد

ولو كان كل واحد بيسمع خبر بيتاكد منه كنا عرفنا ايه صح وايه غلط وايه تمك التراجع عنه وايه لا ومهما كان في ناس اخطات بتكفير او تهويد المعارضه ( وانا واحد من المعارضه دي على فكرة )مش معناه ان كل المنتسبين للدين فاقدين للثقة بالكلية

الناس كلها بتؤمن ان كل بني ادم خطاء لكن فعليا اول ما واحد يغلط باي شكل كله يفضحه ويسقطوا اهليته عند الناس ويشوهوه ونسمع بقى القصص عن فساده الاخلاقي والمادي

وانا اخيرا عشان كده حبيت اوضح مش اكتر مش لازم ال ينتشر بس تكونه الاخطاء ممكن نيجي على نفسنا احيانا ونصحح الاوضاع ونقول كذا غلط او كذا اتعدل لان نشر الاخطاء لوحدها كفيل بتوليد الكره والانقسام بين الناس

رابط هذا التعليق

مرحبا بالشيوخ المعتدلين والعلماء

وقليلا هم الان

صباح الخير

يعني ايه شيوخ "معتدلين"

و يعني ايه "علماء" انا مش هعرف افتي في السؤال الاولاني بس اقدر بحكم دراستي اتكلم في التاني

العالم هو اللي بيخضع المنهج العلمي التجريبي في التفكير و بيمر بمراحل محددة بدءا من وضع الفروض و تقصي البيانات و تجربتها و بعد قبول الفروض او رفضها و بعدين استخلاص النتيجة و محاولة تعميمها في اطار زماني يتعلق بحدود العينة التجريبية

ده العالم

هو احنا عندنا "علماء" في الدين

في ضوء التعريف اللي فوق

شكرا مقدما

رابط هذا التعليق

صباح الخير

يعني ايه شيوخ "معتدلين"

و يعني ايه "علماء" انا مش هعرف افتي في السؤال الاولاني بس اقدر بحكم دراستي اتكلم في التاني

العالم هو اللي بيخضع المنهج العلمي التجريبي في التفكير و بيمر بمراحل محددة بدءا من وضع الفروض و تقصي البيانات و تجربتها و بعد قبول الفروض او رفضها و بعدين استخلاص النتيجة و محاولة تعميمها في اطار زماني يتعلق بحدود العينة التجريبية

ده العالم

هو احنا عندنا "علماء" في الدين

في ضوء التعريف اللي فوق

شكرا مقدما

صباح الورد والفل والياسمين

كل عام وحضرتك بخير ورمضان كريم

ما اشرت اليها اختي الكريمة في تعريفك للعالم لا ينطبق وفق منهجيات الاديان التي فيها امور نتعبد اليها الي الله دون حاجة الي اعمال

العقل ( وهي بالطبع امور لا تتعارض مع العقل ) وهناك امور اخرى امرنا الله فيها ان نعمل فيها العقل .

وحتى اكون دقيقا فمن الامور التي يمكن فيها اعمال العقل والتجارب ...الخ التفكير في ماهية طبيعة الله وعرشه وملائكته

فتلك امور نتعبد الي الله بما جاء فيها من الوحي القرأني دون التطرق الي تفاصيلها .

وباقي الامور الاخري مطالبين بأعمال العقل ولا اجد في كتاب الله اية تنهى عن اعمال العقل والتفكر والتدبر

وقولنا هذا عالم بالدين اي ببساطة :

هو قارئ وحافظ لكلام الله الذي تلاه على عرشه العظيم فأسمع به أمين الوحي جبريل الامين ونزل به على قلب الرسول الرحيم

درس العلم الشرعي من فقه وتفسير وسيرة وعبادات وفق صحيح اهل العلم الذين سبقونا بالايمان

اخذا اجازة بالتدريس والتعليم من كبار العلماء المعترف بهم

وهناك من اجتهد ودرس وتعلم وصار يعلم الناس امثال الحويني ، فهو لا يقال عليه عالم بل واعظ نرد عليه كلامه ما خالف القرأن و السنة

ونواليه على ما يوافقهما وان افتي بشئ من اقوال اهل العلم مختلف فيه قلنا هو مجتهد برايه ولنا ان نجتهد مثل ما اجتهد .

الاسلام سهل لا ينافي العقل ابدا جاء بموعظة الي الناس فيما غبر ونظم امورهم فيما قدر واخبرنا بمألهم الي ما قد قٌدر

ربنا يسعدك اختي / لماضة مصرية جدا

تم تعديل بواسطة حسين امبابي

ألا كل شئ ما خلا الله باطلا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...