اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص ثورة 30 يونيو 2013

Recommended Posts

هذا الفيديو بعد أن قام متظاهرو سيدى جابر بتسليم

اثنين من الاخوان أحدهم يحمل سلاحا آليا

الى اللقاء غدا لأنقل لكم رواية شاهد عيان سأقابله غدا

http://www.youtube.com/watch?v=gWgY8sdokmM

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

• الردود 1.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أثلج بالفعل صدور بعضهم وذلك ( شرفا له ) وشهادة ( بطهره ) أستشهد مدافعا لا معتدي

إلى جنات الخلد يا حسام وكل شباب الإخوان الذين أستشهدوا

تم تعديل بواسطة إمحوتب
رابط هذا التعليق

أستاذ شرف عضو الحزب الوطني المنحل والمدافع عن الحرامي شفشق

عرفت منين نوع الطيرات ؟ وطالما صدقت حكاية 7 سنين ليه ماصدقتش إنه فعلا مزور

أنا معرفش إن مرسي بيسرق إنما متأكد إن شفيق مهربش إلا وهو عليه جرائم وخايف

يجي يبين كدب مرسي والجماعة ويثبت كل شيء بالأدلة مش ( مجرد تخمينات ) وتكذيب لفرضيات

زي مافيه حد بيفترض الكدب الطرف التاني بيفترض الصدق

الشيء الواضح عند الطرف التاني إنه بيصرح بتأييده إنما الطرف الفل بيخاف يصرح أو بيكرر أي كلام يقراه في أي صفحة وينسبه لنفسه

مش هكدب ومش هصدق يجي شفيق ويشوف المسألة ويثبت كدب مرسي

دا موقع

http://www.planespotters.net/Airline/EgyptAir

http://www.planespotters.net/Production_List/Country/Egypt

فيه أنواع و أعداد الطيرات اللي بتمتلكها شركة مصر للطيران

أنا بحثت في بعض الانواع ولقيت إن الطائرة سعرها بيزيد مع السنوات مش بيقل يعني 2011 سعر مختلف عن 2005 بيزيد

ودا سعر نفس النوع من الطائرات اللي تم نشرها على إنها الصفقة اللي تمت بسعر مختلف عن 70 مليون

737-800: US$84.4 million

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

واللي فهمته إن الطائرة بتتصنع بأعداد معينة وبعدها بيطلع نوع جديد من نفس الفئة وعليها نفس الاسم

المهم ياريت تشوف الرابط وهتعرف إن المسألة مش بس نشوف الصفقة اللي تمت من 7 سنين و هيا دي المقصودة فيه تفاصيل كتير جدا في الموضوع

أنا معرفتش أوصل لأي معلومة دقيقة ممكن أطرحها كمعلومة

كلها إحتمالات لكن أنا مصدق إن شفيق حرامي لإنه فلول و هربان يجي ويثبت صدقه

تم تعديل بواسطة إمحوتب
رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=8sU23n7_Pbw

همج

http://www.youtube.com/watch?v=Y1e-5VnoXAg

طب هسميهم إيه دول ؟

قيام الليل

شتان بين المعتصمين في رابعة العدوية وبين المعارضين في التحرير

اللهم أنصر الحق

رابط هذا التعليق

الان تتحسبون

ونسيتم من قبل وانتم فى قتل كل الثوار تكبرون

الا تكبرون

الله اكبر الله اكبر قتلنا الكفار الثوار العلمانيين الليبراليين

اجرتم بلطجية حماس واتوبيسات مؤجرة ومحملة ببلطجية ماجورين بالسنج والمطاوى والخرطوش من اعلى كبرى قصر النيل

من اجل قتل الشباب المصرييين

الا تكبرون

الان الدم اصبح حرام

ومن قبل عدة ايام كان حلال

ودم جيكا وكرستى والجندى حلال

ودم شهداء بورسعيد حلال

ودم شهداء الشيعة حلال

ودم جنودنا فى رفح فى ايام صوم رمضان حلال

الا تكبرون

الله اكبر

ودم وارواح زهقت من جراء افعال الطرف الثالث حلال

الله تكبرون

والان حينما يموت واحد من الاخوان

تتحسبون

طيب :)

رابط هذا التعليق

عزيزتى سجود

هل انت مصرية ام سورية

؟؟

سورية :blink:

اعداء المعارضة الحققيين هم العرب قطر وحماس والسعودية وغيرهم

ان كنتى مصرية وتعيشين فى مصر

اذن

ما الذى تفتقدينه كمواطنة مصرية فى البلد

افتقد اشياء كثيرة جدا والرئيس مرسي بيحاول ربنا يعينه بس حد يديله فرصة لكن مفيش فايدة

مكنش بقاله ساعتين ويقولوا معملش حاجه

اذا اجبتى على السؤال بصدق وشفافة ستعلمين ان الرئيس مرسي والاخوان لا يخدمو اى شعب فقط يخدمون مصالحهم

الاخوان كاذبون ومضللون واصحاب الفتن

تعالى نتحاور فيما قدموه للشعب

بداية من مشروع النهضة الوهمي

واغراق مصر بكوارث مثل محاول بيع قناه السويس وتاجير الاثار افتراءات لا دليل عليهاومشروع سد اثيوبيا كمان هنحملهم مصايب مبارك اللي همش دور مصر ولم يهتم بدول حوض النيل

اغرق مصر بالكثير من الديون والازمات مثل السيولار ورغيف الخبز

والانابيب ازمات مفتعلة من ازناب النظام السابق

وصولا لمحاولة التضييق على رجال الاعمال واخد منهم اتاوات مثلما حدث مع ساويرس

وفرج الله صاحب مصانع لحوم فرجلو والذى اضطره الى اغلاق 400 مصنع وتشريد العمال

رجال الاعمال المحترمين ميتهربوش من الضرايب

وفى النهاية عندما فشل فى اخد اتاوات من رجال الاعمال والذين اصرو على اغلاق مصانعهم

وترك مصر وذلك اثر بالتتابع على الاقتصاد الداخلى لمصر مما اضطر الاخوان للعدول عن ذلك بل

والى محاول الصلح معهم كما حدث مع ساويرس واستقبلوه فى المطار

طيب والله ده شيء يحسب للاخوان انهم خايفين علي اقتصاد البلد

عزيزتى الاخوان يعشقون الاموال اكثير من مبارك بمراحل

اكيد بدليل المليارات اللي اخدوها وثبتت عليهم ذي مبارك واعوانه مش كده

هؤلاء اصحاب الفكر الماسونى :blink:

ماذا تتوقعين منهم

الكثير بأذن الله الذي يخدم مصالح مصر وكل المصريين بدون استثاء

الاخوان لا وطن لهم

هبطوا علينا من السما مش مصريين وليهم كل الحقوق والواجبات زينا كمصريين

السبب الوحيد لمهاجمة الاخوان هو خوف الناس من اي شيء له علاقة بالاسلام

واللي للاسف ناس كتير اساءات للدين الاسلامي وكانت سبب في خوف الناس من المتدينين

انا طبعا مقصدش ان الاخوان هما اللي بيمثلوا الاسلام لكن شعارهم ان الاسلام هو الحل

في رأيي هو السبب الوحيد لمهاجمتهم

رابط هذا التعليق

الأخ / أمحوتب ..

أولا .. لست عضوا في الحزب الوطني السابق .. ولم أكن أعرف حتى أين يقع مقره في محافظتي القليوبية ..

ثانيا .. لم أفهم مقصودك بجملة ( عرفت منين نوع الطيرات ؟)

فما نقلته أنت عن النيويورك تايمز .. يفيد أن الصفقة المذكورة تابعة لشركة إير باص .. وهي شركة فرنسية إن كنت لا تعلم .. وإن كنت قد قرأت خبر النيويورك تايمز جيدا لوجدت في منتهاه أن مقر الشركة في تولوز - فرنسا .. وأما شركة بوينج فمن المعروف جيدا أن شركة أميركية ..

ثالثا .. ( وطالما صدقت حكاية 7 سنين ليه ماصدقتش إنه فعلا مزور ) ..

أنا لم أصدق أنه مزور .. لأن رئيسك لم يأت بدليل على كلامه .. بل أطلقه هكذا مرسلا وثق أنه سوف يحاسب يوما على اتهاماته تلك .. ولو أننا في دولة قانون فعلا لكن قد حوسب من الآن ..

رابعا .. ( شفيق مهربش إلا وهو عليه جرائم وخايف ) ..

شفيق ذهب إلى الإمارات حتى لا يقع فريسة في يد نائبكم الخاص الإخواني .. الذي ما انفك يلفق القضايا لخصوم الإخوان حتى يبقيهم رهن الحبس الاحتياطي إلى الأبد ..

وبمناسبة الهرب .. ما رأيك في رئيسك الهارب والمتهم بالتخابر بحكم محكمة .. ؟

للعلم .. لا تفرحوا كثيرا .. فكل هذا سوف يأتي أوانه فور سقوط رئيسكم المفدى .. وسيتم إعادة فتح كل هذه الملفات ..

خامسا .. ( يجي يبين كدب مرسي والجماعة ويثبت كل شيء بالأدلة مش ( مجرد تخمينات ) وتكذيب لفرضيات ) ..

الذي أعلمه أنه شرعا وقانونا فإن البينة على من المدعي .. وليس على المدعى عليه .. أم أن الجهل قد استشرى لديكم فامتد من الشرع للقانون أيضا ..

سادسا .. عزيزي / امحوتب ..

لا توجدطائرة مستعملة يزيد سعرها مع الزمن خصوصا أنها لا تباع بالجنيه المصري بل إنها تباع بالدولار .. ما تتحدث عنه أنت هو الطائرات الجديدة ..

على سبيل المثال .. الصفقة التي تدعي أنها هي المقصودة تتحدث عن طائرة من نوع ( a330-200 ) .. أليس كذلك ..

هاك سعر هذه الطائرات الآن ..

الرباط الخاص بي

أي أن سعر الطائرة حاليا 216 مليون دولار ..

هذا يا عزيزي يالنسبة للموديلات الحديثة وليست القديمة ..

وإلا فإن رئيسكم كذاب أيضا وسعر الطائرة المذكورة الآن 216 مليون دولار .. وليس 98 مليون دولار ..

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

اعداء المعارضة الحققيين هم العرب قطر وحماس والسعودية وغيرهم

ولماذ لا تحسبين السوريين اللاجئين على القائمة

لو كان يملك مرسي اعداد مصريين فى صفه ما كان لجأ الى استعارة شعوب المنطقة من حماس وسوريا للوقوف معه يوم 30-6

الا تعلمين ان مؤتمر نصرة سوريا من اجل حشد السوريين فى المظاهرات التى كانت بالامس فى رابعة العدوية

الا تعلمين ان السوريين الان اكثر من اى فئة ينتمون لمرسي

واى شخص ينتمى للاخوان هو ليس عدو المعارضة ولكنه عدو الوطن

افتقد اشياء كثيرة جدا والرئيس مرسي بيحاول ربنا يعينه بس حد يديله فرصة لكن مفيش فايدة

مكنش بقاله ساعتين ويقولوا معملش حاجه

سنة كاملة توصفينها بانها ساعتين

عزيزتى انت تهربين من الحقائق والاحصائيات

سنة كاملة لم يقدم اى انجاز ولو بسيط يشعر به رجل الشارع العادى بل كل ما قدمه انهيار وعداء مع الازهر والكنيسة والقضاء والجيش والشعب

جاءت جميع قراراته غير مدروسة و بدون وعى لاستحواذ وامتلاك واخونة الدولة سريعا و متناسيا ان مصر ملكا للمصرين

افتراءات لا دليل عليهاومشروع سد اثيوبيا كمان هنحملهم مصايب مبارك اللي همش دور مصر ولم يهتم بدول حوض النيل

افتراء - مصائب وفشل مرسي افتراء - يا اختى الفاضلةهناك اختبارات لمرسي كان لابد ان يقدم حلول جذرية ويبرهن للشعب قوته السياسية

ومنها سد اثيوبيا وللعلم مشروع سد اثيوبيا ليس من مصائب مبارك بل كان التخطيط فى وقته للمشروع و لكنه وضعها من ضمن ملفات المخابرات

و كان مبارك قادرا على ايقاف المشروع بكل قوة - اما مرسي خرج علينا يقترح هو ووزرائه الفاشلين الكثير من الحلول

الجهنمية ومنها ان نعمل مشروع كيف تحلية مياه البحر هذا بجانب الاجتماع السرى المذاع على الهواء وتقديم خطط فاشلة

فى وجود حكومة فاشلة ورئيس منهار ومنتهى الصلاحية الشرعية

ازمات مفتعلة من ازناب النظام السابق

تنسبين ازمات البوتاجاز - السولار - المرتبات

( اقاربي يتقاضون نصف الروابت بسبب عجز ميزانية الدولة عن تقديم الرواتب كاملة للموظفين )

الامن - مشاكل حدود سيناء - القتل والاغتيالات - والسجون السياسية والاعتقالات

- انقطااااااااااااااااااااااااع الكهرباااااااااااااااااااااااء

كلها ازمات مفتعلة

رجال الاعمال المحترمين ميتهربوش من الضرايب

حينما فشششل فى ان يشحذ ( لله يا محسنين من روسيا ) واستقبله بحقارة احد الموظفيين العاديين فى الدولة

واقل من ذلك رفضت روسيا طلبه فى منحة القمح وحينما فشل فى ان يقترض من الصندوق الدولى

وحينما وحينما

الخخخ

لجأ الى حيلة اخرى وهى الضغط على رجال الاعمال

يذكرنى هذا قديما بمن يسمى بلطجى القرية الذى يجبر الفلاحيين على دفع اتاوات والا اقام النيران بمحاصيلهم

وهكذا فعل البلطجى المدعو مرسي مع رجال الاعمال واجبارهم على دفع الاتاوات بطريقة مقننة تسمى الضرائب وحينما

وجد انه لا مجال لذلك لان معهم اثباتات ورفعو قضايا وخرجو من مصر وانهارت

البورصة بسبب خروجهم هذا ومالت الدولة اكثر الى اسفل واسفل اضطر مرسي لعمل تسوية وتحايل

من اجل عودتهم مرة اخرى لمصر بل واستقبلهم وفد رئاسي فى المطار استقبال الشرفاء العظماء - مع تقديم المزيد من الاحترامات والتبجيلات

لو كانو فعلا لصوص ماكان فعل هذا وما كانت البرصة انهارت بسبب خروجهم

ولكن هذا يدل على ان مرسي كدااااااب

طيب والله ده شيء يحسب للاخوان انهم خايفين علي اقتصاد البلد

عزيزتى

سياسيا الدول التى لديها رجال اعمال مثل فرج الله وساويرس ومن مثلهم تضع لهم الكثير من التسهيلات

لتستبقيهم على ارضها لانهم يقدمون اقتصادا قويا فى الدولة

هذا على اساس لو انه يعنى رئيس يفهم فى السياسة والاقتصاد

اكيد بدليل المليارات اللي اخدوها وثبتت عليهم ذي مبارك واعوانه مش كده

مبارك لم يثبت عليه وهو فى الرئاسة اى مليارات وهكذا مرسي ولكن بعد خروج مرسي قريبا باذن الله

ستجدين الكثير من المفاجات والمليارات فلا تستعجلى الارقام قادمة يكفى ما يفعله الان وعلنا وزراؤه من فضايح

فمثلا وزير الاعلام وما اعطاه لنفسه من مكافات اكثر من ربع مليون جنيه فى 8 شهور

ويكفى سندوتشات اقارب وزير الاستثمار فى مكتبه التى تخطت ميزانية ال80 الف جنيه

وكله موثق بالمستندات

فما بالك بالراس الكبير مرسي

الكثير بأذن الله الذي يخدم مصالح مصر وكل المصريين بدون استثاء

تتوقعين من مرسي ان يخدم مصالح مصر وكل المصريين بدون استثناء

ان كان حينما يخاطب يخاطب الاخوان فقط وجماعته فقط فكيف لكل المصريين

ان كان يعين الاخوان فقط متناسى كفاءات الكثير من المصريين فى الكثير من المناصب بغرض اخونة الاعلام والقضاء والدولة

اى مصريين الذين سوف يهتم بهم مرسي

وماذا لديه ان يقدم ان كان فى ابسط شيء فى اى خطاب له الكثير من الاخطاء عن مصر سياسيا واقتصاديا وتاريخيا

كيف ينجح الطالب ان كان لا يستذكر دروسه ومنهجه

المقرر الذى على مرسي هو مصر كيف يخرج علينا يقول معلومات عن التامينات والمعاشات خاطئة

بالاضافة الى الكثير من الاخطاء الاخرى مبينة فى خطابة - كيف نثق فيه لمستقبلنا غدا هذا الرجل ليس جديرا ببلد مثل مصر

هبطوا علينا من السما مش مصريين وليهم كل الحقوق والواجبات زينا كمصريين

السبب الوحيد لمهاجمة الاخوان هو خوف الناس من اي شيء له علاقة بالاسلام

واللي للاسف ناس كتير اساءات للدين الاسلامي وكانت سبب في خوف الناس من المتدينين

انا طبعا مقصدش ان الاخوان هما اللي بيمثلوا الاسلام لكن شعارهم ان الاسلام هو الحل

في رأيي هو السبب الوحيد لمهاجمتهم

اى خوف من الاسلام ان كان هو نفسه لم يقدم اى مشروع اسلامى على الاقل كنا وجدنا على حسب كلامك واعتقادك كنا وجدنا مبرر نخاف من رئاسته

اى خوف من الاسلام ان كان حتى لم يمنع الخمور ولا البارات ولا الراقصات على العكس السينما هاجحت

وماجت فى عهده وقدمت اكثر مشاهد تلوث بصرى وعرى فى فترة الاخوان وهكذا الدراما والمسلسلات ولا نسيتيى مسلسل احبوشش

هو لم يقدم اى شيء لا مشروع اسلامى ولا غير اسلامى ولا مشروع مدنى ولا نهضة ولا اى شيء

خدام امريكا مرسي فقط وخدامين ماما امريكا لا يستطيعون ان يقدمو لمصر اى شيء

امركا الان فى ثورة 30-6 فى صف مرسي تماما وهذا يؤكد ان المعارضة على الطريق الصحيح

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

اى خوف من الاسلام ان كان هو نفسه لم يقدم اى مشروع اسلامى على الاقل كنا وجدنا على حسب كلامك واعتقادك كنا وجدنا مبرر نخاف من رئاسته

اى خوف من الاسلام ان كان حتى لم يمنع الخمور ولا البارات ولا الراقصات على العكس السينما هاجحت

وماجت فى عهده وقدمت اكثر مشاهد تلوث بصرى وعرى فى فترة الاخوان وهكذا الدراما والمسلسلات ولا نسيتيى مسلسل احبوشش

هو لم يقدم اى شيء لا مشروع اسلامى ولا غير اسلامى ولا مشروع مدنى ولا نهضة ولا اى شيء

خدام امريكا مرسي فقط وخدامين ماما امريكا لا يستطيعون ان يقدمو لمصر اى شيء

امركا الان فى ثورة 30-6 فى صف مرسي تماما وهذا يؤكد ان المعارضة على الطريق الصحيح

عزيزتي اغابي

انا عارفه ان احنا الاتنين هدفنا واحد مصلحة مصر

انا عارفه ان مرسي مش رجل المرحلة اكيد لكن سقوطة بالطريقة دي

هتبقي بداية دوامة من الانتخابات المتكررة

عزيزتي انت شايفه ان شعب مصر بالوضع ده ممكن يتفق علي رئيس

في رأيي مستحيل لكن لو صبرنا لحد ما فترته تخلص علي الاقل نقلل نسبة

الخسائر البشرية انتي شايفه ان مرسي ليه مؤيدين كتير ولا انكر ان اعداد

المعارضين كتير كده الناس هتموت بعض في رأيي احترام شرعية الانتخابات

والسعي للتغير بالحلول الديمقراطية هو الحل

رابط هذا التعليق

الأخت / سجود

قليل من الإنصاف لن يضر ..

مبارك لم يثبت عليه سرقة أي مليارات سواء وهو في السلطة أو بعد أن تركها .. وللعلم الظلم الذي تعرض له سيرتد إلى الإخوان أضعافا مضاعفة .. وسوف ترين ..

مشروع سد النهضة الإثيوبي يسأل عنه الرئيس الضعيف الذي تم قطع الصوت عنه في مؤتمر إفريقيا ولم يعترض .. والذي أرسلوا له وزيرة تعدين تستقبله ولم يعترض .. وأما أكذوبة العلاقات الودية مع حوض النيل و (بالحب اتجمعنا) .. وهذا الكلام الذي يضحك به الإخوان على كثير من السذج .. فاعلمي أن العالم أجمع لا يعترف إلا بالقوة .. ولا توجد دولة تستطيع أن تحمي مصالحها إلا بالقوة .. ولولا أن إثيوبيا تعلم أن مصر الآن في مرحلة من أضعف مراحل تاريخها لما تجرأت على المضي قدما في هذا المشروع ..

لو يوجد بعض الإنصاف .. لقرأت ولعلمت أن مبارك أجبر زيناوي على التوقيع على وثيقة تجبر إثيوبيا على عندم إقامة أي مشاريع مائية إلا بموافقة مصر .. وكان هذا عام 93 تقريبا .. وبعدها بفترة بسيطة تمت محاولة اغتيال مبارك في إثيوبيا ..

رابط هذا التعليق

ااااااااااااه فعلا قليل من الانصاف

حبيبتي يا انصاف فعلا يا استاذ شرف الدين احنا محتاجين قليل من الانصاف

ويا اخت سجود لازم تقولي ان مبارك فاسد !!!!!

مش فاهم ليه بس الكلام ده

عموما مبارك مش فاسد ،الرئيس مبارك ادار منظومة الفساد

ده التعبير الدقيق ولا احسن أزعل اخ فاضل هنا بيحب مبارك مووووووووت

مبارك أدار ظهره لمنظومة الفساد !!!! عمل مش شايف اوك تمشي كده

وخلونا بقى ف موضوعنا متابعة أخبار ثورة 30 يونيو عاوز صور المتخلفين بتوعم التيارات الاسلامية الناس الوحشة العنيفة وصور الطرف الاخر اللي بيوزع عليهم الورود

رابط هذا التعليق

بالعكس

مبارك فاسسسسسسسسد

فاسد

وعلى الاخص فى اخر 10 اعوام كان الفسااااااااد للركب

فساد ما بعده فساد

قمنا بثورة ضد مبارك

وجميع وزاراته فاسدة

لكنه على الاقل يستطيع ان يدير البلد دبلوماسيا وامنيا

وكان يستطيع ان يدير البلد بمكر ودهاء السياسي المخضرم

وحتى لو كانت اقتصاديا فى عهده غير قوية لكنها كانت افضل حالا مما هو الان

مباررررررررررررررك فاسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسد واقولها باعلى صوت ولم ادافع عنه اطلاقا ولكن فساد مرسي فى عام

اكثر من فساد مبارك فى اخر 10 اعوام له

عزيزتى سجود لى عودة للرد

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

وهل تتوقعوا ان منظومة الفساد هي من الرئيس مبارك فقط هل نتصور ان الفساد قضي عليه بازالة مبارك لاأعلم خلفيات الافاضل العملية في مصر لكن انا عملت مهندس كهرباء في مصر لمدة 4 سنوات وكنت في شركة هي الاستشاري لشركات الكهرباء ولفيت كثيررررررررررر وصدمت من كم الفساد بكل بساطة رئيس مجلس ادرة الشركة اللي كنت اعمل بها كان يتقاضى 75الف سنة 2003 ومعاه 4 سيارات

منهم سيارة لطلبات المدام كانت هيونداي سوناتا وبيستخدم سيارة 405 بريستيج وسيارة لتوصيل الاولاد للجامعة الامريكية كل ده من جيب وزارة الكهرباء مش عاوز اقول لكم الدكتور حسن يونس وزير الكهرباء كان بيخاف منه !!!والشغل كان بيجي لنا أمر اسناد مباشر واحب اعرفكم ان فواتير الكهرباء كانت مضروبة ع فكرة والقراءات في كثير من الاحيان مش صحيحة واحب اعرفكم ان الحوافز للعاملين في الكهرباء خيالية وكنا بناخد بدلات ما أنزل الله بها من حسبان والحمد لله ارتحت ن الجو الفاسد ده وسيبته

عموما يا اخت اغابي مبارك لم يكن فاسدا بذاته لكنه ادار المنظومة بنجاح هل تتوقعي ان مرسي او غيره يقدر يحل الحاجات ده ؟؟؟ ع فكرة موضوع الواد اللي بياخد 20 جنيه وينزل سكينة الكهرباء رغم ان ده مش مناسب لمقام رئيس الجمهورية

انما للاسف واقع انا زميل ليا كان في شرم الشيخ كل يوم كان بيتعشى ف فندق شكل لان ببساطة كان بيفصل الكهرباء عن لوحات فنادق بعينها ومن ثم يقوم بعمل صيانة وهمية لها وبالتالي يقوموا معاه بالواجب وربنا كرمه ف خلال سنتين بس جاب سيارة ب100الف هل نتخيل ان مثل هذه النماذج هتقبل ان الفساد يقضى عليه ؟؟؟؟؟؟مرسي محدش قال انه صح لكن انا بتكلم عموما اي تغيير لن يتقبله امثال هؤلاء المنتفعين

صدقيني يا استاذه أغابي اللي اشتغل ف الهيئات الحكومية الكبيرة يفهم الكلام ده

وبالنسبة يا استاذ شرف الدين هل حضرتك روحت او دخلت مبنى وزارة الطيران المدني ؟؟شوفت ال7 مصاعد اللي منهم مصعد مخصص للفريق أحمد شفيق ؟؟كنت أتمنى تشوف الدلع اللي الناس فيه هناك وانا اعذرهم لما كانوا هيموتوا والفريق شفيق يمسك لان بصراحه كانوا عايشين ف نعيم هناااااااااااااك والله كانك مش ف مصر

وطبعا وزارة الري والموارد المائية وهتتعجبوا انا مسكت مشروع لفترة سنة في قطاع مياه النيل وهو ملاصق للمعهد القومي للاتصالات وامن الدولة في مدينة نصر

يا اعزائي كنا حاطين ف مكتب الوزير ابو زيد بلاستيك بسمك 2سم ع البراكيه الارو الروماني لان سعادته بيتعب من صوت المشي ع الباركيه ومش عاوز اقول لكم كل يوم كان بيتجاب ورد بكام ؟؟يكفيكم ان تعلموا ان الكرسي كان ب4000 جنيه واضربوا السعر ده ف 12 كرسي طاولة الاجتماعات فقط ب70 الف

فطبعا ده فساد ولا رأي الافاضل ايه ؟؟؟هل تتوقعون ان المنتفعين ف وزارة الري هيبقوا سعداء لو ت القضاء ع هذا الفساد

ياسادة اي شخص هيحاول يقضي ع الفساد المنتفعين هيرفضوه

مرسي له اخطاء فادحة لكن اي شخص هيحاول يقضي ع الفساد مش هينجح بسهولة

رابط هذا التعليق

الفاضل / هيرو متتعبش نفسك مفيش حد بيغير رأيه ولا حتي بيحاول يوصل لمنطقة وسط تجمع اكبر عدد ممكن من المصريين علشان المصلحة العامه

استاذي الفاضل / شرف الدين

يبدو اننا مختلفين علي مفهوم الانصاف والحيادية دانا بعتبر نفسي اكتر واحده محايده هنا :)

لاني ليس لي اي انتماء سياسي ولن يكون بأذن الله

هو الانصاف علي حد علمي الحديث عن العيوب والمميزات طيب ما حضرتك بتتكلم عن مبارك واتباعه

وكأنهم ملايكة وعن الاخوان عموما وعلي رأسهم مرسي كأنهم شياطين هو ده الانصاف اللي حضرتك تقصده

انا مش محتاجه اي ادلة علي فساد مبارك وحاشيته لاني كنت بشوف ده بعيني

الكوسة والمحسوبية اللي حرمتني وحرمت غيري كتير انهم ياخدوا حقهم في بلدهم

معاملة الشرطة لناس وكأنهم عبيد

اختفاء ناس من بيوتهم للابد وحرمان اهلهم منهم مش لسبب غير انهم مداومين علي الصلاة بالمسجد

وغيرها كتير من امثلة الفساد اللي طبعا حضرتك مش هتقتنع بيها

واذا كانت محكمة الدنيا فشلت في محاسبتهم بسب اعدام الادلة فمحكمة الاخرة لا يلزمها ادلة

لان الله تعالي شاهد عليهم

حضرتك تقدر تقولي ليه مسافر وسايب بلدك مدام كانت بلد رائعة في عهد مبارك

بالنسبة للمعاهدة اللي حضرتك بتتكلم عنها لو كانت حصلت مش المفروض انها مستمرة

ليه لم تمنع انشاء السد ولا هي كانت اتفاقية خاصه لحكم مبارك

للانصاف اكيد كان ليه مميزات وان كنت لا اعلمها لكن فساده وفساد حاشيته كان اعظم بملايين المرات

استاذي الفاضل انا رأيي واضح من البداية

مرسي ليس كفء لمصر ولكن مدام وضعنا اساس ديمقراطي للانتخاب يبقي نحترم شرعيته

لحد ما فترته تخلص وقدام المعارضين انتخابات البرمان عشان متبقاش اخونه مدام بقا ليهم شعبيه

وخاصه ان حضرتك اتكلمت ان المشهد بعد سقوط مرسي ضبابي

عزيزتي اغابي في فرق بين الفساد وعدم الكفاءة

مبارك فااااسد لكن مرسي غير كفء ومتنسيش انه استلم الحكم في فترة من اصعب الفترات

اللي مرت بيها مصر الي جانب تركة الفساد التي ورثها من مبارك

كان نفسي نوصل لمنطقة وسط لكن واضح ان مفيش فايدة كل واحد في مصر مصمم علي رأيه

ومش مهم مصلحة البلد مفيش حد عنده استعداد يتنازل عن موقفه ابدااااا

عن نفسي مستعدة اتنازل عن تأييدي لمرسي بس اعرف البلد رايحة فين

رابط هذا التعليق

يا استاذه سجود للاسف المطلوب هو ان مرسي يمشي ماشي جميل طب وبعدين ؟؟؟

للاسف مفيش تصور لما بعد ذلك واللي هيحصل زي ما الاخوان ماركبوا ثورة 25 يناير هنلاقي ان شاء الله اعضاء الحزب الوطني هيركبوا ثورة 30 يونيو وده مش مهم للكثيرين المهم مادام هم فشلوا ف تولي السلطة يبقى الاخوان كمان يتحروا منها حتى لو هيحكم ناس كنا اعترضنا عليهم سابقا

وبعدين من قال ان الرئيس مبارك رعي الفساد او كان غاضض الطرف عنه بالعكس ده راجل كيوت خالص وعاطفي ورقيق حمدين صباحي بيقول ده كان بينده عليه ويقوله تعالى ياحمدين روح ياحمدين سبحان الله قمة التواضع بينده عليه باسمه !!!!!

المهم خلونا ف الهدف من التوبيك هو نشر صور للمتخلفين واصحاب الافكار المنحرفة والفاسدين والشياطين اللي تبع التيار الاسلامي وف المقابل نشر صور الطرف الاخر اللي بيقدم البونبون والياسمين والورود عشان الناس تعرف ان عندنا فصيل عنيف والاخر مسالم جداااااااااااااااا

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=dd2alPfwzrI

http://www.youtube.com/watch?v=5kHyT4T0jFI

مش عارف لقيت ان الموضوع جد قوي فحبيت احط احدى طرف ونكات الرئيس مبارك اللي عارفين انه كان بيتسم بخفة الظل المفرطة

معلش يا استاذ شرف الدين انا بحب الكوميديا الرئاسية حبيبي يارئيس عادي يعني

يلا بقى تتعالى الضحكات فرفشوا ياجماعه ربنا يعود الايام الحلوة كانت ايام رئيس فكهي وابن نكتة مش زي مرسي بتاع بنزيم !!! صحيح النكتة لها ناسها فين أيامك يارئيسنا كانت ايام cheer.gifcheer.gifcheer.gifcheer.gifcheer.gifcheer.gifcheer.gifcheer.gifcheer.gifcheer.gifcheer.gifcheer.gif

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

يسقط يسقط بديع والشاطر

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

يسقط يسقط بديع والشاطر

يسقط من هنا للصبح وبعدين

بعد ما يسقطوا بص هريحك هنجيب جرثومة تقضي ع الاخوان بس دون غيرهم ع اساس ان عندهم جينات غير بقى المصريين

وبعدين ؟؟عزيزي صدقني انا صعبان عليا ان في ناس ماتت وضحت بعمرها في 25 يناير اللي البعض بيسميها نكسة عشان ف الاخر بعد سنتين الاقي بتوعم الحزب الوطني ثوار وضد الفساد

بكرة تشوف للاسف للمرة الثانية ثورة شعب هيجي غيرهم ع الجاهز يركب عليها

رابط هذا التعليق

اطالب رجال الجيش والشرطة وكل رجال مصر الوطنيين بمنع هروب اعضاء مكتب الارشاد وتابعيهم من السفر وعلى راسهم

بديع والشاطر وعصام سلطان وعلاء صادق وكل من اساء لشعب مصر

رابط هذا التعليق

ارحل ارحل ارحل

22 مليون مواطن مصرى مش عايزينك لا انت ولا جماعتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...