اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

و أخيرا تكلم الجيش. " ليس غافلا عما يجري "

عادل أبوزيد

Recommended Posts

و أخيرا تكلم الفريق اول عبد الفتاح السيسي. أخيرا قالها صريحة مدوية انه لن يسمح بالمساس باى مصري

ما سبق كان استهلالا لابد منه

في ندوة اليوم بنادي الجلاء تحدث الفريق السيسي و أطنب. و الخلاصة رسالة لشعب مصر. انه لن يترك الامور تسير للهاوية و ان الوفاق يجب ان يسود قبل مرور اسبوع اي قبل 30 يونيو

رسالة السيسي طويلة و لم اتوصل الي نصها و لكنها أثلجت صدري

المهم انه اليوم اجتمع مع الرئيس في الاتحادية لمدة طويلة. و لم يصدر بيان عن هذا اللقاء بعد.

يمكننا تخيل اي شيء في الساعات القليلة القادمة

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

الاستاذ / عادل

أخشى أنني أحبطك .. لكنني لست واثقا مثلك

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

الاستاذ / عادل

أخشى أنني أحبطك .. لكنني لست واثقا مثلك

عارف يا استاذ شرف حضرتك منتظر ان الفريق السيسي يعمل انقلاب مثلا على مرسي !!!!!مش عارف انا شايف ان فكرة الانقلابات العسكرية بقت موضة قديمة قوووووووووووي

الكلام واضح الجيش مش هيسكتعلى اي فوضى او اراقة للدماء وانا بتمنى ان ربنا يكرمنا والجيش يمسك ونشوف بقى اللي بيتشدقوا بالحريات والاعلام الحر والديموقراطية هيهاجموا القيادات العسكرية ازاي واتمنى لا أرى اللي بيقول يسقط يسقط حكم العسكر

انا عن نفسي غير راضي لان تعاملت معاهم في الشغل من 2002 الى 2006وشوفت العسكريين في الحياة المدنية ادارتهم بتبقى عاملة ازاي

رابط هذا التعليق

و أخيرا تكلم الفريق اول عبد الفتاح السيسي. أخيرا قالها صريحة مدوية انه لن يسمح بالمساس باى مصري

ما سبق كان استهلالا لابد منه

في ندوة اليوم بنادي الجلاء تحدث الفريق السيسي و أطنب. و الخلاصة رسالة لشعب مصر. انه لن يترك الامور تسير للهاوية و ان الوفاق يجب ان يسود قبل مرور اسبوع اي قبل 30 يونيو

رسالة السيسي طويلة و لم اتوصل الي نصها و لكنها أثلجت صدري

المهم انه اليوم اجتمع مع الرئيس في الاتحادية لمدة طويلة. و لم يصدر بيان عن هذا اللقاء بعد.

يمكننا تخيل اي شيء في الساعات القليلة القادمة

السلام عليكم

اخى الفاضل أ. عادل جزاك الله خيرا

:P إسمح لى احبطك

قالها الفريق السيسي مدويه انه لن يسمح بالمساس باى مصرى و هو يقصد مجرمى جبهه الخراب

و ازلامهم من الفلول و البلطجيه الذين يحشدون لمعركتهم الاخيره من وجهه نظرهم و يعلنون ذلك صراحه

الجيش يعلن انه يقف مع اختيار الشعب و هو معروف للجميع انه الرئيس الشرعى

القائد الاعلى للقوات المسلحه رئيس كل المصريين أ.د. محمد محمد مرسي عيسي العياط

و رئيس السيسي نفسه الذى يدين للرئيس مرسي بعد الله عز و جل على ما وصل اليه من مكانه رفيعه بقيادته

للجيش المصرى اعرق جيوش المنطقه

و الحلم بان يقع الرئيس و السيسي فى بعض فينقلب السيسي على مرسي بعد ان يلتقوا لمده طويله لا يعقبها بيان اراه اضغاث احلام

خصوصا لو علمنا ان اليوم كان هناك اجتماع لمجلس الامن القومى برئاسه الرئيس مرسي و اعضائه و من ضمنهم السيسي

و بعد غد سيتوجه الرئيس للامه بخطاب اظنه سيغير من الاحداث بشده

الاخوه الاحباء و أ. عادل لا تفرطوا فى تشاؤمكم بخصوص الانقلاب على الرئيس فهذا ابعد من احلام الكثيرين

و تفائلوا ان مرسي بفضل الله سيكمل مدتين كاملتين و سنرى مصر محترمه كبيره بعد ان اوصلها المجرم المحبوس

و عصابته الى ما تحت الصفر و خيبه الله عليهم اجمعين ....أمين

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

و تفائلوا ان مرسي بفضل الله سيكمل مدتين كاملتين و سنرى مصر محترمه كبيره بعد ان اوصلها المجرم المحبوس

و عصابته الى ما تحت الصفر و خيبه الله عليهم اجمعين ....أمين

بجد نفسي اعرف حضرتك جايب الثقه دي منين هو حضرتك مش واخد بالك من الوضع الاقتصادي للبلد

بص انا مش عاوز مرسي و انتخبته غصب لاني مكنش امامي غيره بس عايزه يكمل مدته علشان الناس تعرف يعني ايه تدوال سلطله و انتخابات

و كمان الشعب يعرف يحكم عليه و علي عشيرته كويس

تم تعديل بواسطة Falcon Crest

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

بجد نفسي اعرف حضرتك جايب الثقه دي منين هو حضرتك مش واخد بالك من الوضع الاقتصادي للبلد

بص انا مش عاوز مرسي و انتخبته غصب لاني مكنش امامي غيره بس عايزه يكمل مدته علشان الناس تعرف يعني ايه تدوال سلطله و انتخابات

و كمان الشعب يعرف يحكم عليه و علي عشيرته كويس

السلام عليكم

الزميل الفاضل فالكون كريست اهلا بك و سعيد بالرد عليكم

اولا الثقه عندى فى الله اولا انه سيحفظ هذا البلد و هذا ما اراه فى السيناريو المرتبط بمصر منذ 25 يناير

بحكم عملى فى مجال المبيعات لسنوات طويله و لخبرات سابقه عن امثله لمثل حال مصر و مع الفارق الضخم

بين بلد بحجم مصر و بين شركه فيها من الفساد ما فيها إلا ان الاساس واحد

بدايه الحل الصحيح هو القضاء على الفساد و هذا ما نرى نتائجه اليوم و المتمثل فى الهيستيريا التى نراها على وجوه

اقطاب الفسادمثل ما حدث مع منتسبي وزاره الثقافه و الذين رأينا حتى الان من الفساد ما يزكم العيون

و ما خفى كان اعظم .. المهم اخى الفاضل انا ارى على الافق بشائر عديده ليس اولها انخفاض العجز فى ميزان المدفوعات

حسب ما اعلن امس فضلا عن ارتفاع الاحتياط النقدى و وجود رصيد احتياطى من القمح حتى نهايه العام و الحل النسبي لبعض المشاكل و الازمات

مثل البوتاجاز و السولار فضلا عن انه حتى الأن لم يتم البدء الفعلى فى المشاريع القوميه الضخمه الكفيله بنقل مصر

نقله نوعيه مثل اقليم قناه السويس و منخفض القطاره و هناك شيئا اخر زميلى العزيز الا و هو حركه التداول و حجم تداول

البورصه المصريه التى تشهد منذ فتره ما بعد طنطاوى ارتفاع فى حجم البورصه

اخى الفاضل لا يجب ان ننسي اننا خرجنا من اتون نظام مجرم نهب مصر حتى النخاع و قطعا البناء ياخذ وقت شريطه

ان نكون على بدايه الطريق و هذا ما اراه بحكم فهمى المتواضع يكفينا القبض و تتبع الفساد على الاقل فى المرحله الحاليه

و ها انت ترى انه عندما تم العمل بشكل صحيح ما هو حال وزاره التموين مثلا

تفائل اخى الكريم و ثق فى الله قبل كل شئ و فى مرسي و رفاقه فهم على الاقل نظيفى اليد و هذا ما نشهد الله عليه

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كلام يذكرني بكلام والدي ان مصر محفوظه بأمر الله تعالي و انا علشان ابنه الكبير عندي مساحه من المناقشه معه برد عليه بحديث اعقلها و توكل

نيجي بقي للكلام الي حضرتك قلته

انا رجل مهنته طاغيه عليه يعني بحب الحلول العمليه فقط لا غير و النظري مليش فيه

زي ما بنقول في الهندسه افضل الحلول هو افضلها اقتصاديا

الاحتياطي النقدي ده جاي من قطر و السعوديه و تركيا يعني لا يعكس نمو اقتصادي يبقي ملوش لازمه

موضوع القمح ده مش هاتكلم فيه لاني معنديش معلومه اكيده فيه

حضرتك اتكلمت في البوتاجاز وده مجهود كويس من التموين لكن السولار اسمحلي من خلال متابعتي للمنتدي حضرتك مش عايش في مصر

لكن انا برجع مصر كل شهرين بالكتير

السولار عندنا فيه ازمه طاحن

يا افندم مرسي و عشريته لو كانو بس حلو مشكله الامن و المرور علي ارض الواقع و الله كنا استحملناهم 7 سنين مش 3 بس

لكن الوضع علي ارض الواقع في مصر كارثه

اليوم بكلم والدتي و بسال علي الاسعار يعني بشوف البد رايحه فين

هو مثال تافه لكن بيعكس حخاجات كتير كبلو الدجاج البانيه من 38 جنيه الي 45 اليوم

البيض البلدي من 60 قرش الي 125 قرش

عرفت حضرتك ليه علي ارض الواقع الناس الغلابه قرفانه منه و مش عشيرته

تم تعديل بواسطة Falcon Crest

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كلام يذكرني بكلام والدي ان مصر محفوظه بأمر الله تعالي و انا علشان ابنه الكبير عندي مساحه من المناقشه معه برد عليه بحديث اعقلها و توكل

نيجي بقي للكلام الي حضرتك قلته

انا رجل مهنته طاغيه عليه يعني بحب الحلول العمليه فقط لا غير و النظري مليش فيه

زي ما بنقول في الهندسه افضل الحلول هو افضلها اقتصاديا

الاحتياطي النقدي ده جاي من قطر و السعوديه و تركيا يعني لا يعكس نمو اقتصادي يبقي ملوش لازمه

موضوع القمح ده مش هاتكلم فيه لاني معنديش معلومه اكيده فيه

حضرتك اتكلمت في البوتاجاز وده مجهود كويس من التموين لكن السولار اسمحلي من خلال متابعتي للمنتدي حضرتك مش عايش في مصر

لكن انا برجع مصر كل شهرين بالكتير

السولار عندنا فيه ازمه طاحن

يا افندم مرسي و عشريته لو كانو بس حلو مشكله الامن و المرور علي ارض الواقع و الله كنا استحملناهم 7 سنين مش 3 بس

لكن الوضع علي ارض الواقع في مصر كارثه

اليوم بكلم والدتي و بسال علي الاسعار يعني بشوف البد رايحه فين

هو مثال تافه لكن بيعكس حخاجات كتير كبلو الدجاج البانيه من 38 جنيه الي 45 اليوم

البيض البلدي من 60 قرش الي 125 قرش

عرفت حضرتك ليه علي ارض الواقع الناس الغلابه قرفانه منه و مش عشيرته

الزميل الفاضل فالكون كريست

و من انكر ان هناك مشاكل و لماذا اذن قامت الثوره

و لماذا ننكر ان جل المشاكل الموجوده و تفضلت بذكرها من صنيعه الفلول و بلطجيتهم و من سار على دربهم

هل تجد فى الدنيا وزاره داخليه يجاهر افرادها بعداوه الرئيس الى درجه انهم يعلنون التمرد عليه و على نظامه

من الذى يدير منظومه البلطجه يا اخى ..اليس مجرمى الفلول و الحزب الوطنى تحديدا لماذا نخفض رؤوسنا

هل تدرى لماذا اقيل احمد جمال الدين وزير الداخليه السابق

ارتفاع الاسعار الذى تفضلت بالاشاره اليه ليس فقط فى مصر و ليس فقط

فى الوقت الحالى بل دائما ما يحدث و له مواسم كالذى نحن فيه و لن اخالفك بأن هناك ضعف فى اداء النظام

اتفهمه تماما خصوصا عندما اوقن تماما انه حتى القضاء يحارب الرجل و ما حكم امس فى الاسماعيليه ببعيد

والرغم من كل ذلك ارى ان الطريق الصعب قارب على الانتهاء و انه بانتخاب مجلس النواب سترى الانطلاقه

و قناعتى فى ذلك ان الله عز و جل هو الحافظ و هو الرازق كما تفضل و قال لك والد الكريم.

رابط هذا التعليق

......... لعن الله من أيقظها

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...