اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الأستقدام والمهنه والمؤهل

Recommended Posts

أنا هنافى السعودية بقالى سنه و3 شهور كلهم عاملها زيارة لمراتى وابنى حاولت اقد على استقدام بس المرتين اللى حاولت فيهم نفس الأجبه خش للمدير لأن المهنه غير مطابقة للمؤهل المهنه أختصاصى تسويق والمؤهل ليسانس أداب وطبعا المدير عظم الله أجرة بيشخط ويقول لا مرفوض حاولت أقنعه انى شغال فى شركة سياحة وانى مجالى التسويق وان تخصصى اللى فالشهادرة قسم تاريخ ..... لكن مافى فايده وبصراحة انا مش عارف ليه التعنت دة ففى حد عنده أى حل ممكن أعملة لأن الوسطة صعبه جداً وانا مش معايا فلوس أدفع 7000 او 10000 لحد علشان يخلصهالى

افيدونى

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

مفيش حد يقدر يفيدنى خالص انا سمعت انك ممكن تعملها فى الدمام بس هل توقيع الغرفة اللى فى الرياض بيبقى غير توقيع الغرفة فى الدمام

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أنا هنافى السعودية بقالى سنه و3 شهور كلهم عاملها زيارة لمراتى وابنى حاولت اقد على استقدام بس المرتين اللى حاولت فيهم نفس الأجبه خش للمدير لأن المهنه غير مطابقة للمؤهل المهنه أختصاصى تسويق والمؤهل ليسانس أداب وطبعا المدير عظم الله أجرة بيشخط ويقول لا مرفوض حاولت أقنعه انى شغال فى شركة سياحة وانى مجالى التسويق وان تخصصى اللى فالشهادرة قسم تاريخ ..... لكن مافى فايده وبصراحة انا مش عارف ليه التعنت دة ففى حد عنده أى حل ممكن أعملة لأن الوسطة صعبه جداً وانا مش معايا فلوس أدفع 7000 او 10000 لحد علشان يخلصهالى

افيدونى

مفيش حد يقدر يفيدنى خالص انا سمعت انك ممكن تعملها فى الدمام بس هل توقيع الغرفة اللى فى الرياض بيبقى غير توقيع الغرفة فى الدمام

السلام عليكم ،

اعمل زيارة عائلية وخلاص لكن لو انت فى الدمام واقامتك من منطقة أخرى ، لازم تعبى الطلب من نفس منطقة صدور اقامتك

وتوثقه من الغرفة التجارية من منطقة صدور الاقامة أيضا ، وتنتظر القبول من على الموقع ان شاء الله

انا عملت طلب زيارة عائلية 3 مرات من شهرين واترفض بسبب المواضيع دى

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أعضاء المنتدى الكرام أستاذ خالد شحاته وأستاذ محمد رسلان ربنا يبارك فيكم واحد صديقي بيسألني وحبيت أسألكم .. مسمى التأشيرة مراقب عام والمؤهل ليسانس آداب قسم الجغرافيا ونظم المعلومات الجغرافية شعبة الجغرافيا اللي هيا نظم معلومات جغرافية .. أكيد لو جاب خطاب إستثناء موثق من الغرفة التجارية السعودية هتترفض لأن المؤهل غير مطابق لمسمى التأشيرة وفي هذه الحالة ظروفه المادية لاتصلح لدفع مبلغ 4000 أو 5000 جنيه عشان يدخله جوازه كحالة إستثنائية كما تفضلتم في مواضيع سابقة
    • 6
      ارجوالمساعدةمن الاستاذ خالد شحاتة ومن له تجربة هل من الممكن عمل استقدام والمهنة فى الجواز مبرمج حاسب الى والمؤهل ليسانس حقوق واذا تم الرفض ماذا افعل وشكرا
    • 5
      السلام عليكم ورحمه الله أولا ده اول مشاركة ليا بس انا متابع المنتدي من فتره صراحة منتدي رائع....شكرا لكل الاعضاء ومشاركتهم الممتعه ثانيا لدي أستفسار او تقدروا تقولوا مشكله وأعتقد انها ممكن تكون صادفت أحدكم أدخل في الموضوع علي طول.... أخوكم مهندس كمبيوتر خريج هندسة أسكندرية قسم حاسب ألي وحضرت للعمل في السعودية - الرياض - من حوالي 4 سنين المهنة فني حاسب ألي - وده طبعا كان مفجأه ليا لاني كنت لسه جديد ومعرفش حاجه عن السفر والشركه قالتلي تغيير المهنة ممكن بالشهادة (الكلام ده من 4 سنين).....المه
    • 33
      الحمد لله رب العالمين جائتني فرصه عمل كمحاسب وهذه هي الشروط 1/ المهنه محاسب 2/ الدوام من الساعه 7 الي الساعه 2 ظهرا ومن المغرب الي العشاء 3/ الراتب 1500 ريال 4/ الفيزا بمهنه عامل نظافه لحين السماح بتغيير المهنه مرة اخري من قبل السطات 5/ السكن مؤقتا مع الوالد لحين الزواج هاخد بدل سكن 6/ عمل الزوجه مضمون في مدرسه ثانوي 7/ الفيزا مجانا فقط مجرد 2500 ريال تمن استخراجها ومصاريف المكتب في القاهره 8/ اذا لما احب دفع 2500 ريال يتم خصمهم من الراتب علي 3 او 4 شهور 9/ السفر طيران سما عليهم 10
    • 0
      بس احب اعرف المهنة مشغل اله طباعة والمؤهل بكالوريوس خدمة اجتماعية هل ممكن عمل استقدام للزوجة ولا لا ؟
  • أضف...