اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نفسى اعمل مشروع

Recommended Posts

والله كلنا عايزين نعمل مشروع لكن الخوف وقلة الموارد المادية سجن

الله يفتح على الجميع ويارب تتوفقوا في فكرة حلوة

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

• الردود 60
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

على ما اعتقد إن أهم مشروع و انجح مشروع يعتمد على فكرة الإنشاء بمعنى إنشاء شئ جديد مثلا الزراعة ( ساتصلاح الزراعة ) مزارع السمك او مزرعة حيوانية أو مصنع لتنصيع

بكده نقدر نوفر أول خامات اولية لأى مشروع . و بالتالي نعمل مشروع هادف نتعلم منه حاجة مفيدة بجانب الدخل المادي

مش نركز بس على الدخل المادي و نروح نعمل صالة بلياردو أو بلاي ستيشن أو نت كافيه

فعلا كنت قبل سفري بفكر أعمل مشروع تربية المواشي ( بس المشكلة إنى مش بفهم فيه ) مع إنى أعمامي مزارعين ( بس كان والدى موظف و مق إقامتنا فى مدينة المحلة الكبري . و عندنا أرض زراعية بس بنأجرها . و لكن الحمدلله سافرت السعودية فكنسلت كل حاجة .

بس لسه برده عند رأى نعمل مشروع مُنتج لشئ مفيد . و بعد ما ننتهى من الأهم ندور على المهم بمعنى لما نحقق الاكتفاء الذاتي من اللأكل و الشرب و اللبس و المواصلات و أساسيات الحياة ندور على كوش الأفراح و الكافى شوب و القهاوي و محلات الأنتيكات و اكسسورات النساء و محلات الورد و غيرها من الأمور ( اللى مش تفاهة ) و لكنها أقل أهمية عن أشياء أخرى نحن فىأمس الحاجة إليها .

و على ما اعتقد اهم حاجة الاهتمام بالزراعة

نزرع قطن علشان الملابس

نزرع قطن علشان الزيت

نزرع قصب علشان العسل

نزرع طماطم علشام معجون الصلصا علشان مشروع س السيد يمشى حاله و نبقى راعيه في السعر او نغلى عليه علشان يكسبناو يشجعنا على الزراعة

و نزرع فول و خيار و كرنب و فلفل علشان نأكل

و نزرع برسيم و داروية علشان المواشي بتاعتي تأكل

و نزرع شجر علشان نعمل خشب و نعمل مكاتب و غرف و أثاث

و نزرع ونزرع و نزرع .................. علشان كل حاجة

و بعد الزراعة أو بمعنى أصع مع الزراعة نصنع و نستفيد من اللى زرعناه و نستفيد من مخلفات الزراعة و هكذا و ...

و هلما جرا

بالله عليكم مش حاجة تكسف لما يكون عندنا نهر من أول دولتنا إلى أخرها و مش عارف نستفيد منه غير إنه أكبر مقب زبالة ومخلفات مصانع و مرتع للحبيبة و السائحين

معنديش مشكلةمن السائحين بس نحاول نستفيد احنا كمان كشعب من المياه و من الفلوس اللى بتترمي فى مدينة الإنتاج الإعلامي و حفلات التلفزيون و لاعبية الكرة و فى الأراضي العقارية الللى سعارها بيرتفع زي الصاروخ و برده الناس بتشتري و يجعوا يقولوا مش معنا فلوس

الموضوع كبير و الواد معبي ...... بس مش هطول عليكم

اللهم رد المسلمين إلى الإسلام ردا جميلا

اللهم لا تسلط علينا بذنونبا من لا يخافك و لا يرحمنا

اللهم آرنا فيهم آية و اجعلهم لمن خلفهم عبرة و آية

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
طيب ايه رأيكم في زراعة المشروم في مصر؟؟

لو فيه حد عنده اي فكرة ان مشروع زي كده رجاء يفيدني

بصي يا امونه .. دراسات الجدوى ومعرفة الأرضية الصحيحة التي سيقوم عليها أي مشروع لابد ان تُدرس جيداً قبل بداية المشروع ..

يعني ما ينفعش اجي قي مصر واعمل مشروع تأجير طائرات هليكوبتر أو مطعم مثلاً الحد الادنى للاكل فيه هو 500 جنية ( 80 دولار .. ده مبلغ كلام فارغ طبعاً عندكوا في اوروبا لكنه خزعبلي في مصر )

حلو قوي ..

المشرم بره مصر سواء في دول الخليج او دول أوروبا مش أمله ومش حاجة غريبة .. لكن انا أؤكد لك إنه في مصر إن معظمنا كان بيسمع عنه فقط نظراً لإننا - او أنا على الأقل - من الطبقة المتوسطة التى ترى بإنه سلعة ترفيهة جداً ..

طب إيه سُبل نجاح مثل هذه المشروعات :

1- انا سمعت عن ناس عامله المشروع ده في شقق سكنية وبتزرعة على أرفف خشبية في قش الرز المُشبع بروث الحيوانات - على حد علمي - وهو يؤدي لنتائج جيده ..

2- لكن مشكلته الأساسية تتوقف على كلمة سحرية واحده وهي التسويق ثم التسويق ثم التسويق .

3- لإن ما أعتقدتش حد هايشتري السلعة دي منك غير الفنادق الخمس نجوم والمطاعم الهاي كلاس ومطاعم البيتزا ... وهما ممكن يتغلبوا على الحصول على هذه السلعة عن طريق المعلبات المستوردة .. وبالتالي انا لازم سعري يكون تنافسي ولازم كمان أضمن لهم دوام التوريد ..

ما أنعفش أقول للزبون أنا هاورد لك بظروفها وإنت وحظك .. الشهر ده 100 ك والشهر الجاي مافيش واللي بعده خمسين وهكاذا ... ده تهريج طبعاً وكده انا هالخبط له كل حساباته .

فلو نضمن حكاية التسويق دي أنا متاكد إنه هايبقى مشروع عظيم وناجح 100 %

مشروع زراعة المشروم ده واحدة صاحبتى خريجة كلية زراعة فكرت فيه لكن المشكلة فعلا فى التسويق

حد خبير تسويق يقولنا افكار لتعريف الناس بعيش الغراب عشان نقدر نعمله سوق و يبقى مطلوب

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

مسا الورد ع الحلوين

قلنا نرفعه بمناسبة لو طالك التسريح و بمناسبة الراجل بتاع الفجل و الجرجير :)

شوية افكار عنب

ابقى ادعولى معاكم

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

مشروع زراعة المشروم ده واحدة صاحبتى خريجة كلية زراعة فكرت فيه لكن المشكلة فعلا فى التسويق

حد خبير تسويق يقولنا افكار لتعريف الناس بعيش الغراب عشان نقدر نعمله سوق و يبقى مطلوب

طيب بمناسبة الرفع ادينى بعيد سؤالى

:lol:

رابط هذا التعليق

صباح الورد يا هوبه

ازيك؟؟

مبدئيا انا معنديش تجارب ف المشروم خااااالص

بس لو فكرنا شويه مع بعض بصوت عالى... ممكن نوصل لحاجة؟؟

هعتبر ان الاجابة اثبات مش نفى و هقولك

ايه المانع ان صاحب المشروع يعمل سيرش ف السوق

الاول يحس اخبار البيع المباشر ... يعنى منه للمستهلكين مباشرة زى المطاعم والفنادق و المحلات الكبيرة

و يشوف الاخبار ماشية ازاى

لو حس ان سوق المستهلك بيعتمد على موزعين

ياخد بعضه ويطلع ع الموزعين(هتبقى مشكلو لو بعضه مرضيش)و ممكن

كمان يختصر السكة و يطلع على المكاتب الاستشارية بتاعت التوزيع الجغرافى

مش عارف انا بفكر معاكى صح ولا غلط

بس بحاول اساعد

انما الافكار الابداعية فقلبى معاكى بقى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

مبدئيا انا معنديش تجارب ف المشروم خااااالص

بس لو فكرنا شويه مع بعض بصوت عالى... ممكن نوصل لحاجة؟؟

هعتبر ان الاجابة اثبات مش نفى و هقولك

ايه المانع ان صاحب المشروع يعمل سيرش ف السوق

الاول يحس اخبار البيع المباشر ... يعنى منه للمستهلكين مباشرة زى المطاعم والفنادق و المحلات الكبيرة

و يشوف الاخبار ماشية ازاى

ايدى على كتفك و ادينا بنفكر بصوت عالى

و مبدئيا دى معلومات عنه

من بركات اعلانات جوجل

شوف الموقع ده و قولى رأيك

دلوقتى بس ندمت لانى مبقتش مهندسة زراعية...خييييييييييبة :rolleyes:

تم تعديل بواسطة ~Heba~

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

وأنا قاعد فى ساعة تجلى بفكر لما أرجع مصر هعمل ايه وخصوصا انى مش عايز أطول فى الغربة خطرت على بالى كذا فكرة لكذا مشروع وهاخد رأيكم فيها :-

1- ورشة كاملة لصيانة السيارات يكون فيها من اول الميكانيكى لحد بتاع الكاوتش بحيث ان العربية تدخل تطلع تمشى علطول وخصوصا انى بشوف الناس بتعانى ان الميكانيكى فى حته والكهربائى فى حته بس طبعا لازم يكون فيها فنيين على أعلى مستوى وهتواجهنا عقبة المكان

2- مركز صيانة و تدريب على صيانة الأجهزة الألكترونية و أجهزة المحمول وانا عن اقتناع تام ان شبابنا مخه زى الفل بس محتاج تعليم صح وطبعا الاجهزة الالكترونية بقت شىء اساسى فى حياتنا وهتواجهنا هنا عقبة ان اللى معاه الخبرة العملية غالبا تكون بالممارسة

3- محل و مطعم أسماك ومش شايف هنا عقبات غير ان السمك محدش يشترية :roseop:

4- مخزن صغير لتجارة الأدوية بس معنديش أى فكرة عن الموضوع ده

5- شركة دعاية واعلان متكاملة

منتظر الردود......................

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
وأنا قاعد فى ساعة تجلى بفكر لما أرجع مصر هعمل ايه وخصوصا انى مش عايز أطول فى الغربة خطرت على بالى كذا فكرة لكذا مشروع وهاخد رأيكم فيها :-

1- ورشة كاملة لصيانة السيارات يكون فيها من اول الميكانيكى لحد بتاع الكاوتش بحيث ان العربية تدخل تطلع تمشى علطول وخصوصا انى بشوف الناس بتعانى ان الميكانيكى فى حته والكهربائى فى حته بس طبعا لازم يكون فيها فنيين على أعلى مستوى وهتواجهنا عقبة المكان

انت فين يا راجل من بدرى

طب انت مظبط ايه عشان الحوار ده؟؟

ولا الدنيا فيها ايه معاك...

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انت فين يا راجل من بدرى

طب انت مظبط ايه عشان الحوار ده؟؟

ولا الدنيا فيها ايه معاك...

أنا قلت أنى بفكر فيها لما أرجع مصر ولو فكرنا عمليا هنلاقيه مشروع ناجح لسببان رئيسيان

1- الشوارع المكسرة و الحوادث وكثرة عدد السيارات القديمة واللتى تحتاج لصيانة دورية

2- ارتفاع أسعار الصيانة بالتوكيل والحالة الاقتصادية فى مصر لا تسمح بأنك تروح التوكيل وبتروح تصلحها بره فى أى مكان

نبدأ بقى بالأدوات المطلوبة

1- المكان (عايزين مساحة محترمة فى حدود 500 متر على الأقل كبداية ومتكوش بعيدة أوى عن العمران)

2- العمالة ( موجودين فى مصر وزى الفل )

3- التجهيزات ( معرفش أسعارها فيما عادا فرن الطلاء بالكمبيوتر مثل اللى فى التوكيل يأتى عن طريق ايطاليا بحوالى 250 ألف جنيه

4- قطع الغيار أظن كلها متوفرة بمصر

5- المهندسين المشرفين ( الباشمهندس ياسر قد الدنيا ) :blush2:

تمام كده ولا ايه؟

تم تعديل بواسطة elfakhrany

يدهشني أن يقول الأجانب :

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

:blush2:

تم تعديل بواسطة elfakhrany

يدهشني أن يقول الأجانب :

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

أنا قلت أنى بفكر فيها لما أرجع مصر ولو فكرنا عمليا هنلاقيه مشروع ناجح لسببان رئيسيان

1- الشوارع المكسرة و الحوادث وكثرة عدد السيارات القديمة واللتى تحتاج لصيانة دورية

2- ارتفاع أسعار الصيانة بالتوكيل والحالة الاقتصادية فى مصر لا تسمح بأنك تروح التوكيل وبتروح تصلحها بره فى أى مكان

1- المكان (عايزين مساحة محترمة فى حدود 500 متر على الأقل كبداية ومتكوش بعيدة أوى عن العمران)

3- التجهيزات ( معرفش أسعارها فيما عادا فرن الطلاء بالكمبيوتر مثل اللى فى التوكيل يأتى عن طريق ايطاليا بحوالى 250 ألف جنيه

تمام كده ولا ايه؟

انت ناوى ترجع امتى؟؟؟

و ع العموم لينا لقاء ع الخاص

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

تمام كده ولا ايه؟

انت ناوى ترجع امتى؟؟؟

ان شاء الله هنزل اجازة فى شهر 9 وطبعا أتشرف بلقائك :lol:

يدهشني أن يقول الأجانب :

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

تمام كده ولا ايه؟

انت ناوى ترجع امتى؟؟؟

السلام عليكم

انا ايضا تاوى على نفس الفكرة وعلى فكرة انا مهندس وغاوى الموضوغ ده انا فى السعودية برضوا لو تحبو اشترك معاكم

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

2- مركز صيانة و تدريب على صيانة الأجهزة الألكترونية و أجهزة المحمول وانا عن اقتناع تام ان شبابنا مخه زى الفل بس محتاج تعليم صح وطبعا الاجهزة الالكترونية بقت شىء اساسى فى حياتنا وهتواجهنا هنا عقبة ان اللى معاه الخبرة العملية غالبا تكون بالممارسة

3- محل و مطعم أسماك ومش شايف هنا عقبات غير ان السمك محدش يشترية :sad:

4- مخزن صغير لتجارة الأدوية بس معنديش أى فكرة عن الموضوع ده

5- شركة دعاية واعلان متكاملة

الفخراني باشا

يا رب تكون بخير

أنا لما شفت فكرة الورشة كنت عايز أعارضك بس قلت مش لازم دلوقتي لأني مستعجل،

لكن لما رأيت البعض من الأعضاء تحمسوا للفكرة، قلت يجب أن أوضح وجهة نظري والتي أزعم أنها وجهة نظر عملية والمهم ألا تنسونا من دعواتكم بظهر الغيب

وشكلي فعلا ح أغير نشاط المكتب من استشارات موارد بشرية إلى استشارات إدارية

طبعا حضرتك قلت جملة تنسف المشروع من أصله، عارف ايه هي؟!

الجملة هي "أنا بشوف الناس بتعانى ان الميكانيكى فى حته والكهربائى فى حته"

حضرتك بنيت على الملاحظة دي مشروع كامل

التفكير المنهجي وده اللي بنعمله احنا الاستشاريينConsultant هو أن نقرر بداية هل فعلا الناس محتاجة الميكانيكي والكهربائي في مكان واحد؟!

طيب هو أصلا أصلا الناس بتروح للميكانيكي والكهربائي كام مرة في السنة؟!!

لو كان الناس تروح لهم الاثنين سوا مرة واحدة في السنة، فهل حضرتك تعتقد أن فكرة ورشة متكاملة ستكون مجدية اقتصاديا بحيث تكون ميزة لمشروع حضرتك تميزك عن الورش الأخرى؟!

وبعدين حضرتك لم تسأل سؤالا مهما: لماذا الناس أصلا تذهب للميكانيكي أو الورشة أصلا؟!!!

1-للصيانة الدورية (كل سنة او 6أشهر، هل هؤلاء ح يتعبهم جدا أنهم يروحوا من ميكانيكي لكهربائي للدرجة دي؟)

2-عند الحوادث (مرة كل سنة أو أكثر مش حكاية يعني أنه يروح من ميكانيكي لكهربائي مع العلم أنه أصلا الميكانيكي في الورشة أحيانا بيطلب الكهربائي يأتي له لغاية عنده).

نقطة أخرى هامة جدا، وهي انتشار التأمين على السيارات في مصر

وبالتالي فإن أصحاب السيارات الحديثة يقومون بإصلاح سياراتهم لدى التوكيل

حضرتك بتقول التوكيل غالي، صحيح، ولكن التأمين هو الذي يتحمل التكلفة (أو بالأدق 70-85% منها) فلماذا لا يذهب صاحب السيارة للتوكيل بدلا من الإصلاح لدى ورشة مهما بلغت إمكانياتها لن تصل لمستوى خبرة التوكيل خصوصا السيارات الحديثة جدا

والنقطة دي ح أنتقل منها لجزئية ورشة الطلاء بالكمبيوتر، يا ترى هل العميل اللي محتاج يدهن سيارته بالكمبيوتر ايه السبب اللي يخليه يعمل كده؟! غالبا حادث سير، طيب التأمين يغطي كل ذلك

نقطة شديدة التعقيد وهي حضرتك تقول العمالة متوفرة وزي الفل، ازاي؟!

الناس تبحث عن الميكانيكي الكفؤ، وهنالك عراقيل كثيرة، أبسطها أن يعمل لديك في ورشتك لحسابه بمعني يأتي زبون فيحوله لورشته وبسعر أرخص مثلا، حضرتك لازم تضع كل هذا في الحسبان، لأنك عايز تعمل مشروع يريد جذب الناس من التوكيلات

فرن الدهان ده، ايه طبيعة مواصفات الناس اللي المفروض تشغله بشكل كفء، عشان ما تدخلهوش عربية محتاجة دهان 100سم مربع في الباب تطلع محتاجة دهان كامل.

ايه تكلفة التدريب اللي حضرتك محتاجه عشان تدرب العمالة دي،

والأهم: ازاي حضرتك تحافظ عليهم عشان ما تخطفهمش شركات أخرى أو الخليج مثلا.

وبعدين هنالك نقطة في التسويق، ايه طبيعة الناس اللي رايحة التوكيل وتحب دايما تصلح في التوكيل، غالبا هؤلاء الناس لا تهمهم النقود بقدر ما تهمهم الجودة، ومهما بلغت جودة الورشة المنتظرة فلن تضاهي التوكيل، أليس كذلك؟!

فالمفروض حضرتك تلجأ لشركات دراسات الجدوى أو مكاتب البحوث التسويقية لإفادة حضرتك بمعلومات أكثر عن عالم ورش السيارات والإصلاحات والميكانيكا

صحيح ستدفع مبالغ مالية، لكن لو تحسبها ح تكون أوفر من التورط في مشروع وخسارة مئات الآلاف

نقطة أخرى،

حضرتك انتقلت لجملة أخرى شديدة التناقض، وهي كثرة السيارات القديمة وارتفاع أسعار التوكيل،

أولا أصحاب السيارات القديمة لا يتعاملون عادة مع التوكيل من أساسه

وارتفاع أسعار التوكيل أنا أوضحت لحضرتك دخول شركات التأمين على الخط فلا يوجد ارتفاع في الأسعار لأن الراجل ممكن تكلف عربيته بعد حادثة معتبرة 10آلاف جنيه، فيصلحها عند التوكيل ويدفع من جيبه 1500جنيه فقط، وبعدين الناس مش كل يوم بتعمل حوادث صح؟؟

حضرتك ممكن بقى تقوللي ايه، طيب أنا أشوف العربيات الفارهة المرسيدس مثلا وأعمل لها صيانة بتكلفة معقولة مقارنة بما سيدفعونه في التوكيل أو الورش العادية، والإجابة ببساطة هي أن ملاك هذه السيارات الفلوس اللي بيدفعوها عادة في إصلاح أو صيانة بالتوكيل لا تمثل له شيئا فبالتالي لو حضرتك عرضت عليه يصلحها عندك ببلاش مش ح يقبل،

نقطة أخرى حضرتك ذكرت أن الإشراف سيكون للمهندس ياسر وهو أحد الزملاء المحترمين هنا

هل حضرتك على سابق معرفة به أو بمدى وجود خبرات لدى سيادته في مجال الإشراف على ورشة بها عمال وصنايعية في مجال ميكانيكا السيارات؟!

أنا بس لفتت نظري النقطة دي ونقطة المهندس الفاضل اللي من السعودية اللي دخل متحمس جدا عايز يشترك على طول

هنالك فرق كبير بين الثقة (وهي متوافرة في كل الأعضاء هنا ولله الحمد) وبين العمل والتجارة والممارسة الاقتصادية.

وبعدين هي مكاتب الاستشارات موجودة ليه؟:sad:

http://sites.google.com/site/newegypthr/

بأهزر معاكم

أنا والله قمت فقط بما أعتقد أنه يجب علي من النصيحة لوجه الـله فقط لا تنسوني من دعوة صادقة بظهر الغيب

تم تعديل بواسطة abdulmuttaleb

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

طبعا كلنا عارفين ماساه تاجير السيارات في مصر وخصوصا المغتربين اللي نازلين اجازه ايه رايكم في مكتب تاجير سيارات بنفس مواصفات مكاتب تاجير الخليج يعني تامين شامل وكده بس بشرط التاجير يكون للعاملين بالخارج بس (بالباسبور وعليه التاشيره) وممكن نبتدي بسيارتين تلاته (صغيرين اكسنت مثلا) والدعايه في الاول هاتكون في اوساط المغتربين شفهيا مثلا لزملاءك في العمل اعلان مدفوع الاجر في منتدي مهتم بشؤون المغتربين(واستاذ عادل يخلي باله معانا في سعر الاعلان) ....وهكذا ولن يكون هناك مصاريف كبيره للمكتب وخلافه داخل مصر عشان مش محتاج زباين او عملاء مقيمين في مصر-عشان بهدله السيارات والافراح والعيال الصغيره وثقافه التاجير الغائبه عموما-وهانوجه المصاريف دي للدعايه فقط في اوساط المغتربين ولاجانب ........................

مين قال هات........ ونبتدي ندرس الموضوع مع بعض

رابط هذا التعليق

الفخراني باشا

يا رب تكون بخير

أنا لما شفت فكرة الورشة كنت عايز أعارضك بس قلت مش لازم دلوقتي لأني مستعجل،

لكن لما رأيت البعض من الأعضاء تحمسوا للفكرة، قلت يجب أن أوضح وجهة نظري والتي أزعم أنها وجهة نظر عملية والمهم ألا تنسونا من دعواتكم بظهر الغيب

وشكلي فعلا ح أغير نشاط المكتب من استشارات موارد بشرية إلى استشارات إدارية

طبعا حضرتك قلت جملة تنسف المشروع من أصله، عارف ايه هي؟!

الجملة هي "أنا بشوف الناس بتعانى ان الميكانيكى فى حته والكهربائى فى حته"

حضرتك بنيت على الملاحظة دي مشروع كامل

التفكير المنهجي وده اللي بنعمله احنا الاستشاريينConsultant هو أن نقرر بداية هل فعلا الناس محتاجة الميكانيكي والكهربائي في مكان واحد؟!

طيب هو أصلا أصلا الناس بتروح للميكانيكي والكهربائي كام مرة في السنة؟!!

لو كان الناس تروح لهم الاثنين سوا مرة واحدة في السنة، فهل حضرتك تعتقد أن فكرة ورشة متكاملة ستكون مجدية اقتصاديا بحيث تكون ميزة لمشروع حضرتك تميزك عن الورش الأخرى؟!

وبعدين حضرتك لم تسأل سؤالا مهما: لماذا الناس أصلا تذهب للميكانيكي أو الورشة أصلا؟!!!

1-للصيانة الدورية (كل سنة او 6أشهر، هل هؤلاء ح يتعبهم جدا أنهم يروحوا من ميكانيكي لكهربائي للدرجة دي؟)

2-عند الحوادث (مرة كل سنة أو أكثر مش حكاية يعني أنه يروح من ميكانيكي لكهربائي مع العلم أنه أصلا الميكانيكي في الورشة أحيانا بيطلب الكهربائي يأتي له لغاية عنده).

نقطة أخرى هامة جدا، وهي انتشار التأمين على السيارات في مصر

وبالتالي فإن أصحاب السيارات الحديثة يقومون بإصلاح سياراتهم لدى التوكيل

حضرتك بتقول التوكيل غالي، صحيح، ولكن التأمين هو الذي يتحمل التكلفة (أو بالأدق 70-85% منها) فلماذا لا يذهب صاحب السيارة للتوكيل بدلا من الإصلاح لدى ورشة مهما بلغت إمكانياتها لن تصل لمستوى خبرة التوكيل خصوصا السيارات الحديثة جدا

والنقطة دي ح أنتقل منها لجزئية ورشة الطلاء بالكمبيوتر، يا ترى هل العميل اللي محتاج يدهن سيارته بالكمبيوتر ايه السبب اللي يخليه يعمل كده؟! غالبا حادث سير، طيب التأمين يغطي كل ذلك

نقطة شديدة التعقيد وهي حضرتك تقول العمالة متوفرة وزي الفل، ازاي؟!

الناس تبحث عن الميكانيكي الكفؤ، وهنالك عراقيل كثيرة، أبسطها أن يعمل لديك في ورشتك لحسابه بمعني يأتي زبون فيحوله لورشته وبسعر أرخص مثلا، حضرتك لازم تضع كل هذا في الحسبان، لأنك عايز تعمل مشروع يريد جذب الناس من التوكيلات

فرن الدهان ده، ايه طبيعة مواصفات الناس اللي المفروض تشغله بشكل كفء، عشان ما تدخلهوش عربية محتاجة دهان 100سم مربع في الباب تطلع محتاجة دهان كامل.

ايه تكلفة التدريب اللي حضرتك محتاجه عشان تدرب العمالة دي،

والأهم: ازاي حضرتك تحافظ عليهم عشان ما تخطفهمش شركات أخرى أو الخليج مثلا.

وبعدين هنالك نقطة في التسويق، ايه طبيعة الناس اللي رايحة التوكيل وتحب دايما تصلح في التوكيل، غالبا هؤلاء الناس لا تهمهم النقود بقدر ما تهمهم الجودة، ومهما بلغت جودة الورشة المنتظرة فلن تضاهي التوكيل، أليس كذلك؟!

فالمفروض حضرتك تلجأ لشركات دراسات الجدوى أو مكاتب البحوث التسويقية لإفادة حضرتك بمعلومات أكثر عن عالم ورش السيارات والإصلاحات والميكانيكا

صحيح ستدفع مبالغ مالية، لكن لو تحسبها ح تكون أوفر من التورط في مشروع وخسارة مئات الآلاف

نقطة أخرى،

حضرتك انتقلت لجملة أخرى شديدة التناقض، وهي كثرة السيارات القديمة وارتفاع أسعار التوكيل،

أولا أصحاب السيارات القديمة لا يتعاملون عادة مع التوكيل من أساسه

وارتفاع أسعار التوكيل أنا أوضحت لحضرتك دخول شركات التأمين على الخط فلا يوجد ارتفاع في الأسعار لأن الراجل ممكن تكلف عربيته بعد حادثة معتبرة 10آلاف جنيه، فيصلحها عند التوكيل ويدفع من جيبه 1500جنيه فقط، وبعدين الناس مش كل يوم بتعمل حوادث صح؟؟

حضرتك ممكن بقى تقوللي ايه، طيب أنا أشوف العربيات الفارهة المرسيدس مثلا وأعمل لها صيانة بتكلفة معقولة مقارنة بما سيدفعونه في التوكيل أو الورش العادية، والإجابة ببساطة هي أن ملاك هذه السيارات الفلوس اللي بيدفعوها عادة في إصلاح أو صيانة بالتوكيل لا تمثل له شيئا فبالتالي لو حضرتك عرضت عليه يصلحها عندك ببلاش مش ح يقبل،

نقطة أخرى حضرتك ذكرت أن الإشراف سيكون للمهندس ياسر وهو أحد الزملاء المحترمين هنا

هل حضرتك على سابق معرفة به أو بمدى وجود خبرات لدى سيادته في مجال الإشراف على ورشة بها عمال وصنايعية في مجال ميكانيكا السيارات؟!

أنا بس لفتت نظري النقطة دي ونقطة المهندس الفاضل اللي من السعودية اللي دخل متحمس جدا عايز يشترك على طول

هنالك فرق كبير بين الثقة (وهي متوافرة في كل الأعضاء هنا ولله الحمد) وبين العمل والتجارة والممارسة الاقتصادية.

وبعدين هي مكاتب الاستشارات موجودة ليه؟:roseop:

http://sites.google.com/site/newegypthr/

بأهزر معاكم

أنا والله قمت فقط بما أعتقد أنه يجب علي من النصيحة لوجه الـله فقط لا تنسوني من دعوة صادقة بظهر الغيب

أخى الفاضل عبد المطلب أشكرك جزيل الشكر على طرح رؤيتك للموضوع وأحب أن أوضح بعد النقاط

1- قمت بعمل استبيان بين بعض الأصدقاء حوالى 10 ممن يمتلكون السيارات الحديثة و القديمة ووجدت أن ولا واحد فيهم عنده تأمين لأسباب منها البعد عن شبهات التأمين

2- سألتهم عن المشاكل اللى يواجهوها مع الصنايعية فوجدت التالى:-

ا - عدم الالتزام و المماطلة فى المواعيد من قبل الصنايعية

2 - عدم وجود ثقة فى بعض الصنايعية وعليه لازم يفضل واقف على راسه لحد مايخلص

3- بُعد الأماكن بين الصنايعية الأكفاء

3- عندما تحدثت عن السيارات القديمة فانى أتحدث انها تحتاج الى عمرة وعليه يحتاج صاحبها انه يظبط الميكانيكا والكهربا وبعض اجزاء فى العفشة والطلاء الخارجى

4-عندما ذكرت ارتفاع أسعار التوكيل قصدت السيارات الجديدة (ليست الفارهة) فعندما تجد سيارة هيونداى موديل 2004 مثلا مصدومة تجد فارق كبير فى الصيانة بين التوكيل و الورش الخارجية أيضا حتى فى الأشياء البسيطة كتغيير الزيت فاذا أقمنا ورشة متكاملة منظمة بها مستوى من الجودة فاعتقد انها سوف تكون لا بأس بها

وحضرتك نبهتنا لنقطة مهمة وهى : 1- ازاي نحافظ علي الصنايعية عشان ما تخطفهمش شركات أخرى أو الخليج مثلا.

2-أبسطها أن يعمل لديك في ورشتك لحسابه بمعني يأتي زبون فيحوله لورشته وبسعر أرخص مثلا.

ومازالت الفكرة تحت الدراسة والنقاش إبداء وجهات النظر المختلفة :roseop:

يدهشني أن يقول الأجانب :

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

هوه فيه حاجه انا مؤمن بيها فى حكاية المشاريع دى وهى ان

كلما زادت المخاطره زاد العائد(على رأى الدكتور سعيد لبده_أستاذ الإداره بكلية التجاره جامعة طنطا)

يعنى ان الناس التى تطمح دائما الى المعالى(زيي كده) :D ماينفعهاش المشاريع التقليديه اللى الشعب المصرى اتهرى منها وأنا شخصيا أرفض ان أطلق اسم مشروع على الحاجات دى( النت كافييه و البلاى ستيشن و محلات الكشرى والفول والطعميه وعصير القصب ومحلات صيانة واكسسوار الموبايل) الا لو كانت مشروع كبير مثل سلسلة محلات او مطاعم او ما الى ذلك

ولكن غير هذا لا يسمى مشروح وانما أفضل وصف له هو(محل أكل عيش) زى ما بيتقال بالبلدى

يعنى بصراحه كده ماينفعش واحد يبقى متغرب وبعدين يعمل محل كشرى بعد ماينزل اللهم الا اذا كان سلسلة محلات او محل كبير وفى مكان راقى

وعشان كده الواحد لازم يفرق بين المشاريع اللى ممكن تبدأ بيها حياتك وبين المشاريع اللى ممكن تعملها بعد الغربه مثلا او بعد الاستقرار

اما انا بقى شخصيا فدماغى متجهه نحو المشروعات الزراعيه وأرى انها المستقبل والطريق المعتدل للثراء الفاحش

مع العلم بأنى كنت بدأت فى مصر فى تربية السمان وكانت ماشيه معايا زى الفل وان شاء الله ناوى لما ارجع من السعوديه ابدأ فى المشروع الذى طالما حلمت به وهو مزرعه متكامله

وسلام

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

اه نسيت

بالنسبه للمشروم فللأسف مشكلته فى التسويق بكميات كبيره

بس افضل اماكن لتسويقه هى شرم والغردقه والفنادق الكبيره والهايبر ماركت بس زى سبينيس وفتح الله والحاجات دى

انا شخصيا كنت بقابل مشاكل فى تسويق السمان بس الحمد لله عرفت سكة التسويق الناجحه بتاعته وكانوا هما اللى بيتصلوا بيا وانا اللى كان انتاجى مابيكفيش :D

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...