اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الوجه الآخر لأحداث العباسية ... إحنا أبطال مش بلطجية


Alshiekh

Recommended Posts

الحقيقة لايمكن رؤيتها والحكم عليها من زاوية ضيقة

بل للوصول للحقيقة يجب أن تتسع الزاوية لتشمل كل زوايا الدائرة

ومن يقود سيارته سيجد ان لديه العديد من المرايا بل ان هناك سيارات تشتمل على مرايا محدبة ومقعرة حتي توسع دائرة الرؤية لقائد السيارة.

كانت هذه مجرد مقدمة بسيطة للحديث عن أحداث العباسية من الجانب الذي لم يتناوله أحد

جانب السكان الذين يققطنون تلك المنطقة، والذين بالطبع يختلفون في المستوى عن سكان محمد محمود وقصر العيني

قام صحفي من جريدة الوفد بعمل جولة ولقاءات مع بعضا من سكان العباسية ولنرى ماهي شهادات أهل المنطقة والتي بالطبع هي شريحة من المصريين وليسوا من التابعين لجهة او لحزب او جماعة، هم فقط منتمين لمصر وشعب مصر.

أهالى العباسية: إحنا أبطال مش بلطجية

قام بالجولة - محمد ثروت: منذ 50 دقيقة 25 ثانية

هناك حكمة شهيرة تقول "للحقيقة وجوه كثيرة".. وفي أحداث العباسية كانت الحقيقة من جهة واحدة فقط هي المعتصمين والبلطجية والجيش، وكانت العباسية هي الجانب الآخر الذي لم يتحدث عنه أحد، وعندما كان كثيرون يتحدثون عن المنطقة المنكوبة كانوا يقولون إنهم بلطجية يعتدون على المعتصمين السلميين.

ولأن وظيفة الإعلام الحقيقية هي تغطية الأحداث من جميع الوجوه ومحاولة عرض وكشف الحقائق للرأي العام بأكبر قدر من الموضوعية والمصداقية فقد دخلت "بوابة الوفد" الاليكترونية إلى العباسية والتقت مع عدد كبير من أهلها وتجولت في شوارعها وحاراتها في محاولة لاستجلاء الحقيقة.

عندما تدخل ميدان العباسية عند موقف الأوتوبيس، تجد بوسترين كبيرين لاثنين من ضحايا الأحداث الأخيرة، الأول هو رأفت رضا الشهير بـ"قطة" والثاني هو مصطفى إسماعيل الشهير بـ"مصطفى كاوتشه".

تبدأ رحلة اللقاءات مع أشرف عامر صاحب مكتبة "عين شمس" في وسط الميدان، عرضنا عليه أولا الحديث عن الأحداث فكان رده مشجعا: يا ريت يا أستاذ.. انا عاوز أتكلم وأقول اللي في نفسي.

قال عامر: البداية هي الاعتصام الذي أدى إلى وقف المرور في شارع الخليفة المأمون وهو ما أثر سلبيا على أهالي المنطقة وهم من أصحال الحرف ومن يحصلون على قوت يومهم بـ"اليومية" خاصة من منطقة "الوايلية".

وأضاف بقوله "في البداية ذهب وفد إلى المعتصمين وطالبهم بفتح الطريق والاعتصام في الحديقة أو على الأرصفة، ولكنهم رفضوا ووقعت مشادات بينهم وبين أهالي العباسية، وتطورت المشادات إلى اعتداءات بين الطرفين، وهو ما أثار غضب أهالي المنطقة، الذين لا ناقة لهم ولا جمل في الاعتصام سوى أنهم أكبر المتضررين منه.

ومضى يقول "مساء يوم السبت 28 إبريل خرج بعض شباب العباسية وصعدوا على الكوبري وألقوا بالطوب على المعتصمين في محاولة لتفريقهم وإنهاء الاعتصام. علمت بعدها أن هناك سيارتان "كيا سيراتو" مصحوبتين بـ دراجات بخارية أتوا بشكل مفاجئ من أسفل الكوبري وأطلقوا الرصاص والخرطوش باتجاه المعتصمين من أجل إشعال الفتنة بينهم وبين الأهالي، مما أدى إلى مقتل أحد المعتصمين على حد علمي".

وتابع عامر بقوله "اشتعلت الأوضاع بشكل مفاجئ فجر يوم الأربعاء 2 مايو، عندما دخلت سيارة كبيرة محملة بأكثر من 20 ملتحي إلى المنطقة ومعهم أسلحة آلية و"كبّاسات" وهو سلاح يستخدم في إطلاق دفعات من البلي والرصاص، وفي هذا الوقت أصيب رأفت رضا الشهير ب"قطة" برصاصة قنّاص من مسجد النور مما أدى إلى مقتله، وقام بعض الأشخاص بسحله وتقطيعه بالسنج، وبعدها قتل شخص آخر من العباسية اسمه مصطفى إسماعيل برصاصة في رأسه أيضا، وهو ما أشعل غضب الأهالي".

حرب شوارع

وأشار إلى أن المنطقة شهدت حرب شوارع حقيقية استخدمت فيها كم كبير من الأسلحة النارية، وتم العثور على رجلين ملتحيين مذبحوين في مترو الأنفاق، وعندما اتصلنا بالشرطة والجيش في الساعة السابعة صباحا لنجدتنا من المعركة لم يصلوا إلى في الثانية والنصف ظهرا، وقال عامر إن يوم الجمعة الماضي كان يوما رهيبا، حيث كان الغضب قد عمّ الأهالي الذين اعتدوا على المتظاهرين الذين حاولوا الهروب من العباسية بعد أن قام الجيش بفض الاعتصام.

وقال إن عددا كبير من أصحال المحال حرروا محاضر ضد حازم صلاح أبو إسماعيل بوصفه احد المحرضين على الأحداث التي ألحقت أضرارا في عدد كبير من محال المواطنين ومقتل آخرين.

انتقلت "بوابة الوفد" إلى شخص آخر يدعى "سيد" وهو قريب ل"قطة" أحد ضحايا الأحداث، قال الحاج سيد: كله بسبب 6 إبريل وأنصار أبو إسماعيل. 6 إبريل عملوا مسيرة شتموا فيها أهالي العباسية بأبشع الألفاظ يوم الجمعة 27 إبريل، وبعدها جاء أشخاص ملتحون مسلحون وهجموا على البيوت وهم يقولون الله أكبر.. فيه إيه يا أستاذ هو إحنا يهود ولا إيه؟.

ويلتقط "خالد علي" وهو خال "قطة" طرف الحديث ويقول: جاءت 6 إبريل في مسيرة قالت فيها "واحد اتنين خ...ات العباسية فين" وكان معهم حركة حازمون ومعهم أسلحة وكبّاسات، واشتعلت المعركة فجر الأربعاء بعد مقتل اثنين من شباب العباسية برصاص قناصة من مئذنة مسجد النور.

من جانبه قال أيمن بخيت: دول لا يمكن يكونوا مصريين أو مسلمين، دول كفرة. اقتحموا شوارع المنطقة وضربوا علينا نار، وقعدوا يقولوا "لو عاوزينها ليبيا هنخليها سوريا"، يا أستاذ والله العظيم شباب العباسية مش بلطجية، دول أبطال لأنهم دافعوا عن ديارهم وأعراضهم.

كذب سلامة وابو اسماعيل

ويعود خالد علي للحديث مرة أخرى بقوله: دول عملوا من مسجد النور مركزا لقنص الأهالي ومخزن للأسلحة، وبعدين الشيخ حافظ سلامة يقول المسجد لم يكن به أسلحة ولا مسلحين، ده راجل كذاب، حسبنا الله ونعم الوكيل فيه وفي أبو إسماعيل، يا أستاذ أنا كرهت الملتحين، أنا آسف لحضرتك على اعتبار إنك ملتحي زيهم، والله شفتهم بيسلموا على بعض وبيقولوا "حازم كرامة" بدل "السلام عليكم".

وحول ما قاله نواب البرلمان مثل محمد البلتاجي بأن البلطجية كانوا يحصلون على الأسلحة من قسم الوايلي، قال علي: محصلش أبدا، إحنا كنا برنوح للقسم نستغيث من اللي بيحصل ولا حياة لمن تنادي، أنا كرهت بتوع الإخوان اللي بيشتغلوا علشان أغراضهم بس.

وهنا يدخل شاب يدعى كريم، قال إنه من شباب الثورة، وأكد أن المعتصمين لم يكونوا سلميين وكان معهم خرطوش وآلي وكباسات، وأنه حاول فض الاشتباكات صباح الأربعاء بين الطرفين إلا أنه أصيب بخرطوش أطلقه المعتصمون.

تنتقل "بوابة الوفد" إلى منطقة أخرى داخل العباسية، وعلى مقهى شعبي تلتقي بشقيق الراحل مصطفى الذي كان جالسا في حالة حزن وشرود، قال محمد مرسي أحد سكان الشارع إنه رأى بعينيه مسلحين يحملون أسلحة آلية اقتحموا الشارع وهم يهتفون: الله أكبر.. لو فيكم راجل يطلع لنا.

وأكد مرسي أن الأهالي اضطروا للدفاع عن أنفسهم خاصة بعد أن قام معتصمون بتعذيب شاب يدعى أحمد عادل، وهو يعاني من مرض نفسي، لمجرد علمهم أنه من سكان العباسية. وأشار إلى أن والد أحمد ظهر على قناة "دريم" مع الإعلامي وائل الإبراشي خلال الأحداث.

وأضاف مرسي بقوله "عيب والله أن يتحول مسجد النور إلى ترسانة أسلحة ومركز للقناصة الذين قتلوا اثنين من خيرة شباب المنطقة، وبعدين ييجي يوم الجمعة والشيخ حافظ سلامة يقول في ميكروفون المسجد: حي على الجهاد.. هو فيه ايه، هو إحنا يهود هيجاهد ضدهم ولا إيه؟، وبعدين جندي الجيش يتقتل من قناص فوق مئذنة المسجد، حسبي الله ونعم الوكيل في سلامة وأبو إسماعيل".

في نهاية الحوار يظهر شقيق آخر لمصطفى إسماعيل، ويرن جرس هاتفه المحمول، على الطرف الآخر صديق له يقول: الحمد لله أنا ربنا رزقني بولد سميته مصطفى.

خلال طريق الخروج من العباسية التقيت باثنين من تجار العباسية قدرا، قالوا لي نفس السيناريو، قناصة وكباسات وأسلحة آلية، ووجها الشكر للجيش لأنه فضّ الاعتصام، وفجأة تظهر سيدة تقول لي عندما علمت أنني صحفي: ياريت تفهم الناس يا أستاذ إننا مش بلطجية، إحنا ناس في حالها وتم الاعتداء عليهم بدون ذنب، حرام عليكم، قولوا للناس الحقيقة.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 66
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أسلحة ألية .. وكباسات

والنتيجة ؟

المعتصمين ضربوا بعضهم وقتلوا في بعض

على أساس إن اي سلاح ألي بيضرب بومب يا أ محمد ولا إيه ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

مقدمات لا تتسق أبداً مع مضمون الرسالة

:blush2:

الحقيقة والمرايات .. ثم ... جريدة الوفد .. معقوله

شباب العباسية مصريين طبعا وغير محسوبين على جهة بعينها

بس جريدة الوفد

:blink:

ياخبر ابيض يا ناس

هي - الحقائق - اصبحت تعبأ حصريا في جريدة الوفد

والشيخ حافظ سلامه كداب و أونطجي وابن تيت

:sad:

زي مش عارف مين حاطط فيديو الشؤون المعنوية للقوات المسلحة ومصدقه

هو احنا في منتدى ليبرالي علماني عقلاني فعلا

:unsure:

رابط هذا التعليق
شارك

الحقيقة انا مش عارف انتوا زعلانين ليه

مش دي حكاوي تانية لناس تانية من قلب الحدث ماسمعناهمش قبل كده، عاشوا الحدث على الطبيعة مش يوتيوب

احنا نفسنا كنا بندور على احد الاعضاء يكون شارك في وقفة او مظاهرة علشان يحكي لنا اللي شافه بعينه على الرغم من اننا قرينا كل مانشر على النت واتفرجنا على فيديوهات تغطي اكثر مما رآه الاعضاء، لكن بنحب نسمع من اللي شاف مش من اللي سمع.

احنا ليه مش بنحب نسمع إلا اللي يعجبنا واحيانا مش بنحب نسمع الا أنفسنا.

الروايات كثيرة ، ووجهات النظر مختلفة، وماتراه انت واجبا يراه غيرك غير ذلك، وطريقتك في الوضوء ربما لاتعجب البعض الآخر ويعتبر وضؤك باطلا.

بالراحة عليّ شوية وبالراحة على نفسكوا شوية

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

بمنتهى البساطة الجزء الى فى الخليفة المأمون عند جامعة عين شمس عمره ماهيعطل شغل حد ولا هيعطل مصالح حد الا طلبة عين شمس وعندهم بدائل بالعكس المكان ده مخنوق على طول بسبب الطلبة وزحامهم ولو على البديل موجود من صلاح سالم فالكلام الى كاتباه جريدة الوفد الى بيديرها المنافق السيد البدوى معروف توجاهته من زمان فعلشان كدة ببساطة محدش مصدق

رابط هذا التعليق
شارك

بالراحة عليّ شوية وبالراحة على نفسكوا شوية

إذا كان تصوير إدارة الشئون المعنوية للقوات المسلحة . حضرتك ما علقتش عليه يا أ محمد .... يعني فيلم الأسلحة الحمضان والملتحين اللي زارهم طنطاوي وأقتحام المسجد وفيلم المأذنة اللي كان بينضرب منها نار

مش ده كله حصل برضوا وحضرتك شوفتوا ؟ ولا عاوز تنقل لنا ما تنتقية أنت ؟

مرة أخرى .. جاوبنا الله يرضى عليك .... ألم يتم إتهام العديد من الشباب المعتصم أمام ماسبيرو إن كان معاهم ألي ؟

يا محمد بيه حضرتك اكتر واحد عارف يعني إيه سلاح ألي في إيد ناس في وسط ألاف من البشر ؟

يعني على الأقل كنا هانلاقي الاف الضحايا ما بين مصاب وقتيل

أولم يكن من الاولى إن المسلحين اللي وسط المعتصمين دول يدافعوا عن أنفسهم بالرد بالسلاح الألي ؟

طب فين الضحايا دول ؟

برضوا القوات المسلحة مش عاوزه تعلن عدد الضحايا عشان معنويات أهالي العباسية ما تنخفضش ؟

أنا سمعت برضوا من ناس في التليفزيون إن الملتحين كانوا بيطلعوا البيوت ويقتلوا الناس وهما بيصيحوا الله وأكبر ... زي الأفلام التاريخية للناس اللي ما بتستحماش وبتبقى حواجبها كثيفة .....

حضرتك سألت نفسك هل أهالي العباسية لملموا جراحهم وقتلاهم وقالوا الطيب احسن ودعونا نتجاوز تلك الخسائر ؟

إيش حال لو ما كنتش معانا في أحداث موقعة الجمل والبالون وماسبيرو وو و و و و و ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

ربنا ما يجيب زعل يا محمد بيه .. ياريت تسمع ده كمان

http://www.youtube.com/watch?v=h9Rn7SETnNk&feature=player_embedded#!

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

دلوقتي الناس زعلانة من ايه في موضوع العباسية

زعلانين ان المعتصمين اعتصمو امام وزارة الدفاع

ولا زعلانين انهم حاولو اقتحام وزارة الدفاع

ولا زعلانين عشان الجيش تعامل بعنف مع المعتصمين

طب حطم نفسكم مكان الجيش

ادامه ناس معتصمة بقالها كام يوم ونية التصعيد مبيتة يعني لما كانو معتصمين في التحرير ثم انتقلو لوزارة الدفاع ده نوع من التصعيد يبقي الخطوة القادمة ايه غير اقتحام وزارة الدفاع او مناوشتهم على الاقل

وجودهم امام وزارة الدفاع غير مرغوب فيه وممكن يتهورو ويصور لهم خيالهم انهم ممكن يقتحمو المكان لان النظام في المظاهرات عشوائي يعني واحد يقول يالا بينا نعمل كذا تلاقي الناس تستجيب

يلا بينا نروح الحتة الفلانية تلاقي الناس تروح اي ان القرارات وليدة اللحظة وخصوصا مع ناس واخده الموضوع عقيدة وجهاد يعني دول ناس غير الناس ومتظاهرين لهم عقيدة يموتون من اجلها في سبيل الله وخصوصا كمان لما سمعنا المسخنتية في الاعلام المضلل بيقولو ايه وبيسخنو ازاي

يبقى ايه الحل لو انت او هو كنتم مكان المجلس العسكري

لازم الاعتصام ده يتفض بالذوق بقلة الادب باي حاجة وباي تمن لان الجيش مارحش للمتظاهرين في مكانهم لكنهم هما اللي جم له لغاية عنده وبيهددوه في وزارته

بصراحة لو شوية العيال دول اقتحمو الوزارة لقلت على جيشنا ما يستحقوش الاحترام ويغورو في ستين داهية ساعتها

انا لم اكن يوما مدافعا عن العسكر واشد كارهيه في الحكم والادارة واتمنى اليوم قبل غدا ان يرحلو من الحكم

لكن في موقفهم هذا انا احييهم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

من امتى المعتصمين كانوا بيطلعوا على العمارات يضربوا في السكان ؟؟؟

ما كانوا عملوها في التحرير طوال سنه ونص ...

لا واللي يفقع ان كل اللي اتصابوا و استشهدوا من المعتصمين !!!!!!!

شوية موضوعيه وحياد يا جريدة الوفد يرحمكم الله ...

تم تعديل بواسطة م تيمور المراغي

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

دلوقتي الناس زعلانة من ايه في موضوع العباسية

زعلانين ان المعتصمين اعتصمو امام وزارة الدفاع

ولا زعلانين انهم حاولو اقتحام وزارة الدفاع

لازم يا إسلام لما تقرأ .. يبقى تقرأ المشهد كله .. ولا تنساق وراء الكذب والتدليس من البعض وده اللي إتعودنا عليه من الأيام الأولى للثورة

والجميع يعلم أنه لا علاقه بين شارع محمد محمود اللي أرتوى بدماء الشباب الشرفاء وبين شارع ريحان اللي فيه وزارة الداخلية ..

زي ما لا علاقة بين العباسية اللي الناس أندبحوا فيها وبين كوبري القبة حيث تقع وزارة الدفاع

وزي ما كتبت قبل كده .. أتحدى إن حد يجيب صورة واحدة في الخلفية لوزارة الدفاع في احداث محمد محمود او لوزارة الدفاع في العباسية

أما الحجة بإنهم " كانوا ناويين " أو كانوا بيخططوا ... يبقى عفواً إحنا رجعنا لعصر أسوء من عصور مبارك ...

ونفسي تبقى تستقطع من وقتك وتعمل سيرش عن أحداث الشغب لمتظاهرين في اليونان من شهر شهر ونصف وشوف كمية المباني السيادية الحكومية اللي إتحرقت واتدمرت تماماً ... وقبلها أحداث إقتحام وتكسير البرلمان الكويتي وقبلها الأحداث اللي حصلت في بريطانيا ..

وأبقى قارن بين قيمة البني ادم في الحالتين ...وشوف الدولة المحترمة على إختلاف دياناتهم ومعتقداتهم

اما كونك بتحييهم على إطلاق البطلجية عليهم لقتلهم أو تلفيق التهم لهم .. فده رأيك اللي لازم تراجعه عشان ما تبقاش بتبارك القتل اللي حصل

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

دلوقتي الناس زعلانة من ايه في موضوع العباسية

زعلانين ان المعتصمين اعتصمو امام وزارة الدفاع

ولا زعلانين انهم حاولو اقتحام وزارة الدفاع

لازم يا إسلام لما تقرأ .. يبقى تقرأ المشهد كله .. ولا تنساق وراء الكذب والتدليس من البعض وده اللي إتعودنا عليه من الأيام الأولى للثورة

والجميع يعلم أنه لا علاقه بين شارع محمد محمود اللي أرتوى بدماء الشباب الشرفاء وبين شارع ريحان اللي فيه وزارة الداخلية ..

زي ما لا علاقة بين العباسية اللي الناس أندبحوا فيها وبين كوبري القبة حيث تقع وزارة الدفاع

وزي ما كتبت قبل كده .. أتحدى إن حد يجيب صورة واحدة في الخلفية لوزارة الدفاع في احداث محمد محمود او لوزارة الدفاع في العباسية

أما الحجة بإنهم " كانوا ناويين " أو كانوا بيخططوا ... يبقى عفواً إحنا رجعنا لعصر أسوء من عصور مبارك ...

ونفسي تبقى تستقطع من وقتك وتعمل سيرش عن أحداث الشغب لمتظاهرين في اليونات من شهر شهر ونصف وشوف كمية المباني السيادية الحكومية اللي إتحرقت واتدمرت تماماً ... وقبلها أحداث إقتحام وتكسير البرلمان الكويتي وقبلها الأحداث اللي حصلت في بريطانيا ..

وأبقى قارن بين قيمة البني ادم في الحالتين ...وشوف الدولة المحترمة على إختلاف دياناتهم ومعتقداتهم

اما كونك بتحييهم على إطلاق البطلجية عليهم لقتلهم أو تلفيق التهم لهم .. فده رأيك اللي لازم تراجعه عشان ما تبقاش بتبارك القتل اللي حصل

وانت يا سي السيد ماتخليش حماسك يغلبك وماتحكمش على الامور بعواطفك ومش لازم الجيش يبقى هو اللي غلطان على طول الخط

وانت عارف اني مش الشخص اللي يحكم على الامور بسطحية وانا حكمي دائما (من وجهة نظري ) صائب بنسبة كبيرة

وما ينفعش تقارن بين احداث محمد محمود ومجلس الوزرا من ناحية وبين احداث العباسية لان شتان بينهما

دول بيطالبو بمطالب مشروعة

ودول بيطالبو بمطالب غير مشروعة ومش كده وبس لأ دول عايزين يقتحمو وزارة الدفاع

شفت جنون العظمة وداهم لفين

اما عن ردود افعال الجيش فده شيء متوقع

وبعدين ايه حكاية شوف المظاهرات في بريطانيا اتعاملو فيها ازاي مع المخربين

اللي اعرفه ان كاميرون قمع المخربين وقال لا تسألني عن حقوق الانسان عند التخريب

ولا انت شايف ان المخرب يعمل اللي هو عايزه ولما يقتحم ويخرب نحسس عليه ونحافظ على روحه اكتر منه

الكلام بردو لازم يبقى منطقي

وكلامي ده مش معناه اني كنت موافق على تصرفات الجيش في اوقات اخرى

كل موقف وله حكمه ومش على طول الخط نقول ان فلان غلطان ومش بردو على طول الخط نقول انه على صواب

كل موقف وله حكمه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

أنا آسف ياجماعة

أنا إنضحك علي

أخيرا إكتشفت إني ساذج وطيب وبصدق الافلام اللي بيعملوها

إكتشفت النهاردة ان اللي كان بيحرض باسم حازم ابو إسماعيل واللي فاتح عشرات الصفحات على الفيس بوك بإسمه طلع عقيد مخابرات حربية اسرائيلية متواطئ مع عمر سليما

واكتشفت ان اللي كان عامل نفسه الشيخ حسن أبو الأشبال واتصل بقناة الحكمة والا الرحمة طلع مساعد للمشير طنطاوي وعمل المكالمة دي علشان يوقع الناس في بعضها

واكتشفت ان سكان العباسية والوايلي والازهر طلعوا بلطجية قامت القوات المسلحة باستأجارهم علشان يعملوا سكان وبعدين يتخانقوا مع المتظاهرين ومع الجيش علشان يولعوا الدنيا

واكتشفت انهم جابوا ممثل عجوز ولبسوه طربوش علشان يعمل نفسه الشيخ حافظ سلامة وينادي في الميكرفون بتاع جامع النور حي على الجهاد

واكتشفت ان اللي ظهر على انه مأذنة مسجد النور طلع متصور في مدينة الانتاج الاعلامي

واكتشفت أن ميدان العباسية طلع ميدان المساحة في الدقي وعملوا له شوية ديكورات علشان يبان انه ميدان العباسية

وإكتشفت إن أعضاء المجلس العسكري ماتوا وأن اللي بنشوفهم وبنسمعهم طلعوا من الموساد الاسرائيلي وبيقوموا بدور اعضاء المجلس العسكري علشان بعد كده يعرفوا يجيبوا رئيس موالي ليهم ويصدر لهم الغاز

وأخيرا إكتشفت إن الجيش والشرطة العسكرية اللي شوفناهم طلعوا كومبارس وبيمثلوا فيلم " تسقط تسقط تسقط مصر وتحيا الفوضى "

يااااااااااه

أما الواحد طلع ساذج بشكل

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

أنا آسف ياجماعة

أنا إنضحك علي

أخيرا إكتشفت إني ساذج وطيب وبصدق الافلام اللي بيعملوها

إكتشفت النهاردة ان اللي كان بيحرض باسم حازم ابو إسماعيل واللي فاتح عشرات الصفحات على الفيس بوك بإسمه طلع عقيد مخابرات حربية اسرائيلية متواطئ مع عمر سليما

واكتشفت ان اللي كان عامل نفسه الشيخ حسن أبو الأشبال واتصل بقناة الحكمة والا الرحمة طلع مساعد للمشير طنطاوي وعمل المكالمة دي علشان يوقع الناس في بعضها

واكتشفت ان سكان العباسية والوايلي والازهر طلعوا بلطجية قامت القوات المسلحة باستأجارهم علشان يعملوا سكان وبعدين يتخانقوا مع المتظاهرين ومع الجيش علشان يولعوا الدنيا

واكتشفت انهم جابوا ممثل عجوز ولبسوه طربوش علشان يعمل نفسه الشيخ حافظ سلامة وينادي في الميكرفون بتاع جامع النور حي على الجهاد

واكتشفت ان اللي ظهر على انه مأذنة مسجد النور طلع متصور في مدينة الانتاج الاعلامي

واكتشفت أن ميدان العباسية طلع ميدان المساحة في الدقي وعملوا له شوية ديكورات علشان يبان انه ميدان العباسية

وإكتشفت إن أعضاء المجلس العسكري ماتوا وأن اللي بنشوفهم وبنسمعهم طلعوا من الموساد الاسرائيلي وبيقوموا بدور اعضاء المجلس العسكري علشان بعد كده يعرفوا يجيبوا رئيس موالي ليهم ويصدر لهم الغاز

وأخيرا إكتشفت إن الجيش والشرطة العسكرية اللي شوفناهم طلعوا كومبارس وبيمثلوا فيلم " تسقط تسقط تسقط مصر وتحيا الفوضى "

يااااااااااه

أما الواحد طلع ساذج بشكل

عروستي ؟؟؟؟

لأ بجد مش فاهم

------------------

اللي اعرفه ان كاميرون قمع المخربين وقال لا تسألني عن حقوق الانسان عند التخريب

ولا انت شايف ان المخرب يعمل اللي هو عايزه ولما يقتحم ويخرب نحسس عليه ونحافظ على روحه اكتر منه

طب مش أنا طلبت منك تقرأ ماذا حدث عشان تعرف يا ريس ؟

مين قال لك نطبطب على المخرب ... أومال القانون بيعمل إيه ودوره إيه في أي دولة .؟ ولا احنا مش دولة من أساسة ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

الحقيقة انا مش عارف انتوا زعلانين ليه

مش دي حكاوي تانية لناس تانية من قلب الحدث ماسمعناهمش قبل كده، عاشوا الحدث على الطبيعة مش يوتيوب

احنا نفسنا كنا بندور على احد الاعضاء يكون شارك في وقفة او مظاهرة علشان يحكي لنا اللي شافه بعينه على الرغم من اننا قرينا كل مانشر على النت واتفرجنا على فيديوهات تغطي اكثر مما رآه الاعضاء، لكن بنحب نسمع من اللي شاف مش من اللي سمع.

احنا ليه مش بنحب نسمع إلا اللي يعجبنا واحيانا مش بنحب نسمع الا أنفسنا.

الروايات كثيرة ، ووجهات النظر مختلفة، وماتراه انت واجبا يراه غيرك غير ذلك، وطريقتك في الوضوء ربما لاتعجب البعض الآخر ويعتبر وضؤك باطلا.

بالراحة عليّ شوية وبالراحة على نفسكوا شوية

ينفع ابن عضوة؟

فقد كتبت في موضوع إطلاق الرصاص الحي على المتظاهرين شهادة ابني بما أنه كان في العباسية وقال فيها نصح أهالي العباسية لهم بعدم الهرب من الجيش إلى الشوارع الجانبية حتى لا ينفرد بهم البلطجية ونصحوهم بإن يأخذوا الطريق الرئيسي ويكونوا كثيري العدد ففعلوا ذلك ونجاهم الله به فله الحمد

الإثنين 30 أبريل 2012

خرج أهالي العباسية في مسيرة حاشدة لمقر اعتصام وزارة الدفاع لإعلان تضامن أهالي المنطقة مع المعتصمين بعد اشتباكات الليلة الماضية، والمطالبة برحيل حكم العسكر عن البلاد و تسليم السلطة إلى المدنيين.

و ردد أهالي العباسية المشاركون في المسيرة هتافات :" يسقط يسقط حكم العسكر"، و"ياطنطاوي بينا و بينك دم و نار"، و"ارحل ارحل يا مشير ارحل"، فيما استقبلهم المعتصمون بالهتاف:"أهلا أهلا بالثوار أهلا أهلا بالأحرار".

ورفعت المسيرة لافتات مرسوم عليها المشير و من فوقه علامة خطأ.

من جهة أخرى, واصلت اللجان الشعبية دورها في تأمين مقر الاعتصام وتفتيش الداخلين والخارجين, فيما كثفت الشرطة العسكرية والأمن المركزي انتشارهم في المنطقة.

وطارد المعتصمون أحد الأشخاص بعد قيامه بإلقاء زجاجتين مولوتوف من فوق كوبري الجامعة، مما دفع الناس للتقدم ناحية الكوبري ومحاولة الصعود إلى الكوبري ومطاردته.

وكانت مشادات كلامية قد وقعت بين الشرطة العسكرية والمعتصمين أثناء منع الشرطة العسكرية دخول إحدى سيارات الإسعاف، ولكن المتظاهرين أصروا على دخولها فادخلوها للاعتصام.

وقال الدكتور أحمد ثابت المسئول عن المستشفى الميداني إنه لم يستقبل أي إصابات من بعد انتهاء الاشتباكات، مضيفا أن كل الحالات التي استقبلتها المستشفى بعد انتهاء الاشتباكات كانت إغماءات وإرهاق.

وأوضح أن المستشفى الميداني استقبل خلال الاشتباكات ما بين 50 إلى 70 إصابة بخرطوش وأسلحة بيضاء، و150 إصابة سطحية

إهالي العباسية :أهلا أهلا بالثوار

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق
شارك

اي جهاز امني قمعي...متسلط عندما يريد أن يقمع شعبه......يسلط عليهم البلطجية لكي يكون هو بعيد عن الصورة.....

ماذا يفعل البلطجي....: البلطجي ممكن يأخذ شكل انسان محترم وممكن يكون بهيئة شخص متدين ملتحي ، وممكن يكون بهيئة البلطجي المعروفة....اذن البلطجي مش شرط يكون شكله رد سجون ، والا كانت هذه سذاجة من الجهات التي تستخدمه..فقد يكون هناك جيش من البلطجية رجال ونساء ولهم هيئة عادية جدا كي لا تفرقها عن المواطن العادي

- يقوم البطلجية ايا كانت هيئتهم بالاندساس والتعايش وسط جمهور المتظاهرين او المعتصمين وعندما يراد تأديب المعتصمين يقوم هؤلاء البلطجية المأجورين بمهامجة إما قوات الامن المتواجدة بالمكان أو بمهاجمة المنشأة او الاماكن الحيوية التي توجد في المكان....وبالتالي يكون هذا التصرف هو الذريعة التي تنطلق معها الشرارة الاولى....

- وبعد ذلك يحدث الكر والفر ويقوم المعتصمين او المتظاهرين بالدفاع عن النفس..او احيانا الهجووم على من اعتدى عليهم..وبعدها يخرج الامر عن السيطرة ويقوم البلطجية بدورهم في تأديب المتظاهرين...وتخرج منها الجهات الامنية بريئة من اي تهمه....

- لذلك للاسف لن نستطيع ان نجد من يؤيد الهجوم على اي منطقة سيادية في الدولة لان الحقيقة لا يمكن ان تظهر...فلا يمكنك ابدا اثبات ان من يقذف الطوب هل هو بلطجي مأجور في هيئة ثائر ام ثائر حقيقى..وايضا لا تستطيع ان تجزم بأن من قام بقتل المتظاهرين هم رجال الامن او الجيش اللهم إلا حالات المواجهة المباشرة مع رجال الجيش أو الامن كما حدث في احداث القصر العيني...

ولذلك انا قلت دائما ان الاعتصام او التظاهرات لا بد ان تكون ذات حشد كبير وباتفاق غالبية قوى الشعب عليها ويكون الهدف واضح ومحدد ..ويكون هدف واحد وليست اهداف متعددة

تم تعديل بواسطة Abu Reem

7looo.comd8cb1a261f.gif

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق
شارك

جنود مصابون فى «أحداث العباسية»: نشعر بالحزن بسبب اشتباكنا مع «مصريين»

«كنت من القوات التى تؤمن مسجد النور، وانضربت بطلق نارى فى ضهرى».. بهذه الكلمات بدأ الرقيب أول أحمد عبدالمنعم الجمل، من سلاح الصاعقة، حديثه لـ«المصرى اليوم» وهو ملقى على ظهره، على أحد الأسرة بالمجمع الطبى للقوات المسلحة، وشرح كيفية إصابته يوم الجمعة 4 مايو الماضى قائلا: «إصابتى جاءت أثناء مطاردة بعض العناصر التى دخلت مسجد النور، وكانت تحمل معها سلاحاً آلياً، وبعد إصابتى، حملنى زملائى على الفور ونقلونى إلى المستشفى».

وعلى الرغم من اختلاف إصابة الرقيب أحمد عن الجندى عماد محمد محمد، بسلاح الشرطة العسكرية، الذى أصيب بكدمات مختلفة فى مناطق الجسم وخلع فى الكتف، فإنه كان أيضًا ضمن القوات التى تؤمن مسجد النور، وقال: «كنا نساعد أهالى العباسية عند إصابتهم من مجهولين، وبسبب الهجوم علينا أمام المسجد، ومحاولة بعض المشاغبين اقتحام النقطة الأمنية التى كانت تؤمن المسجد، فإن كثيراً منا تمت إصابته».

وأضاف: «رأيت أعلى المئذنة أفرادًا يحملون سلاحًا آليا، ويوجهونه فى اتجاهات مختلفة، وقبضنا عليهم»، وناشد عماد وسائل الإعلام نقل الصورة الحقيقية للأحداث، معربًا عن حزنه الشديد لما تعرض له مع زملائه، وقال إنه لم يكن يتمنى أن تصل الأمور لمحاولات الاشتباك والتعدى على وزارة الدفاع.

وقال اللواء هارون عبدالحميد أبوسحل، مدير المجمع الطبى للقوات المسلحة: «استقبلنا اثنين من ضباط الصف فى حالة خطرة نتيجة إصابتهما بطلق نارى يوم الجمعة الماضى، أحدهما نال الشهادة على الفور، وهو الجندى محمد أنور إسماعيل، بينما الثانى فى حالة خطرة ويتلقى العلاج».

وأضاف هارون: «استقبل المجمع الطبى، اعتبارا من عصر يوم الجمعة الموافق 4 مايو حتى قبل ظهر يوم السبت الموافق 5 مايو، نحو 277 من مصابى أحداث واقعة العباسية من عسكريين ورجال الداخلية ومن بينهم 24 مدنيا، بالإضافة إلى حالة وفاة واحدة للشهيد عريف متطوع محمد إسماعيل».

وأكد اللواء هارون أن عدداً كبيراً من المصابين تماثل للشفاء، وخرج بالأمس عدد منهم وموجود الآن 20 عسكريا و4 مدنيين، أحدهم مجهول الهوية وفى غيبوبة تامة، وأكد أن المدنيين تحت الحراسة حتى تتسلمهم النيابة، لافتا فى الوقت ذاته إلى أن الإصابات كانت ما بين طلقات نارية وخرطوش، واختناقات وكدمات، وجروح قطعية، وأكد أن إصابات الطلق النارى مقصورة فقط على العسكريين.

جندى محمد سيد، من سلاح الشرطة العسكرية، أصيب بشرخ فى الكوع أثناء أحداث العباسية روى لـ«المصرى اليوم» كيفية إصابته، قائلا: «أصبت أثناء تأمينى أمام وزارة الدفاع فى نحو الساعة 5 حيث ألقى أحد المتظاهرين بحجر كبير علىّ».

وعن تأثير إصابات الوجه والجسم نتيجة إلقاء الحجارة، أوضح الدكتور عميد عمرو حسن يسرى، بالمجمع الطبى، أن معظم الحالات التى استقبلها المستشفى نتيجة إصابات بالحجارة، وأبرز الإصابات كانت فى الوجه، منوها بتأثير تلك الإصابات فى عظام الوجه والعين، وأنه تم علاج معظم الحالات، إلا أن البعض مازال تحت العلاج.

مجند محمد حسن، من سلاح المشاة، يرقد على سريره متأثرا بجروحه، لا تستطيع رؤية عينيه، بسبب الأربطة التى تلف وجهه نتيجة إصابته بكسر فى الأنف، تحدث لـ«المصرى اليوم» قائلا: «بدأنا بتأمين مستشفى عين شمس، ثم أخذنا فى التقدم إلى الأمام إلى أن وصلنا إلى مسجد النور، وألقينا القبض على البعض وقمنا بتسليمهم للتحريات، وأثناء ذلك كان يقف البعض أعلى كوبرى المشاة عند محطة الدمرداش، ويقوم بإلقاء الطوب علينا، وأصبت نتيجة إلقاء قالب طوب على وجهى».

بجوار محمد يرقد مجند شريف شعبان، سلاح المظلات، قال: «فوجئنا أثناء التأمين فى محيط العباسية بإلقاء المتظاهرين الطوب والمولوتوف، ولم نكن نريد الرد، فمهما كان هم مصريون مثلهم مثلنا، وأردنا أن نهدئ الموقف من خلال قيامنا بالجرى وراءهم، إلا أنهم استمروا فى إلقاء الطوب علينا»

الرابــــــــــــــــط

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

على قناة المحور النهاردة تحدث أمام مسجد النور ..

وتحدث بكل صراحة عن تجاوزات من المعتصمين بالعابسية وتنكيلهم ببعض من هاجموهم من اهالي العباسية وأستطاعوا القبض عليهم ...

وتحدث بكل ألم عن شاب جامعي خلوق لم يكن يترك صلاة الفجر معه في المسجد يومياً .. وهو جار المسجد ومن العباسية برضوا ... وعشان مربي دقنه وماشي في العباسية .. المواطنون الشرفاء مسكوه وذبحوه ومثلوا بجثتة ..

ورداً على سؤال عن المسلحين اللي أعتلوا مأذنة المسجد .. أكد إنه هو شخصياً يُغلق الباب المؤدي إلى المأذنة وإن حتى أقتحام الجيش للمسجد كان الباب مُغلق .. ولم يوجد أي سلاح داخل المسجد ولا مسلحين مطلقاً

الكلام ده أنا سمعته بوداني من الراجل اللي لا تبع دول ولا دول وهو كان بيتكلم وهو حزين عن إعتصامات العباسية أساساً

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

الحقيقة انا مش عارف انتوا زعلانين ليه

مش دي حكاوي تانية لناس تانية من قلب الحدث ماسمعناهمش قبل كده، عاشوا الحدث على الطبيعة مش يوتيوب

احنا نفسنا كنا بندور على احد الاعضاء يكون شارك في وقفة او مظاهرة علشان يحكي لنا اللي شافه بعينه على الرغم من اننا قرينا كل مانشر على النت واتفرجنا على فيديوهات تغطي اكثر مما رآه الاعضاء، لكن بنحب نسمع من اللي شاف مش من اللي سمع.

احنا ليه مش بنحب نسمع إلا اللي يعجبنا واحيانا مش بنحب نسمع الا أنفسنا.

الروايات كثيرة ، ووجهات النظر مختلفة، وماتراه انت واجبا يراه غيرك غير ذلك، وطريقتك في الوضوء ربما لاتعجب البعض الآخر ويعتبر وضؤك باطلا.

بالراحة عليّ شوية وبالراحة على نفسكوا شوية

ينفع ابن عضوة؟

فقد كتبت في موضوع إطلاق الرصاص الحي على المتظاهرين شهادة ابني بما أنه كان في العباسية وقال فيها نصح أهالي العباسية لهم بعدم الهرب من الجيش إلى الشوارع الجانبية حتى لا ينفرد بهم البلطجية ونصحوهم بإن يأخذوا الطريق الرئيسي ويكونوا كثيري العدد ففعلوا ذلك ونجاهم الله به فله الحمد

الإثنين 30 أبريل 2012

خرج أهالي العباسية في مسيرة حاشدة لمقر اعتصام وزارة الدفاع لإعلان تضامن أهالي المنطقة مع المعتصمين بعد اشتباكات الليلة الماضية، والمطالبة برحيل حكم العسكر عن البلاد و تسليم السلطة إلى المدنيين.

و ردد أهالي العباسية المشاركون في المسيرة هتافات :" يسقط يسقط حكم العسكر"، و"ياطنطاوي بينا و بينك دم و نار"، و"ارحل ارحل يا مشير ارحل"، فيما استقبلهم المعتصمون بالهتاف:"أهلا أهلا بالثوار أهلا أهلا بالأحرار".

ورفعت المسيرة لافتات مرسوم عليها المشير و من فوقه علامة خطأ.

من جهة أخرى, واصلت اللجان الشعبية دورها في تأمين مقر الاعتصام وتفتيش الداخلين والخارجين, فيما كثفت الشرطة العسكرية والأمن المركزي انتشارهم في المنطقة.

وطارد المعتصمون أحد الأشخاص بعد قيامه بإلقاء زجاجتين مولوتوف من فوق كوبري الجامعة، مما دفع الناس للتقدم ناحية الكوبري ومحاولة الصعود إلى الكوبري ومطاردته.

وكانت مشادات كلامية قد وقعت بين الشرطة العسكرية والمعتصمين أثناء منع الشرطة العسكرية دخول إحدى سيارات الإسعاف، ولكن المتظاهرين أصروا على دخولها فادخلوها للاعتصام.

وقال الدكتور أحمد ثابت المسئول عن المستشفى الميداني إنه لم يستقبل أي إصابات من بعد انتهاء الاشتباكات، مضيفا أن كل الحالات التي استقبلتها المستشفى بعد انتهاء الاشتباكات كانت إغماءات وإرهاق.

وأوضح أن المستشفى الميداني استقبل خلال الاشتباكات ما بين 50 إلى 70 إصابة بخرطوش وأسلحة بيضاء، و150 إصابة سطحية

إهالي العباسية :أهلا أهلا بالثوار

الدكتورة الفاضلة ، الأخت أم احمد

أنا دخلت على المصدر .. ورسالته واضحة جدا فى دعم الوحدة الوطنية .. ليتك يا سيدتى قد وضعت مقالا حديثا وليس مقالا فى بداية الاعتصام

تتبعت أحد الروابط الذى قادنى إلى هذه الصفحة .. وفيها عنوان مثير : "فيديو خطير جداً اقتحام مسجد النور "بالبيادة" وتعاون البلطجية مع الجيش" .. وهوفيديو أورده البعض فى موضوع آخر للتدليل على تعاون البلطجية مع الجيش وعلى جريمة اقتحام المسجد بالأحذية .. طبعا ما دام الشيخ حافظ سلامة قال كده .. فقد صدق .... وما دام الممهد للمهدى المنتظر قال كده .. فقد صدق .. وما دام الكل يصدق فلن يكلف نفسه عناء التدقيق فى المدخل الذى دخل وخرج منه الجنود بالبيادة ليتحققوا من أنه مدخل قاعة عقد القران وليس المسجد

يا سيدتى .. الأستاذ طارق حسن أورد فيديو يبين خلع الجنود لأحذيتهم قبل دخول المسجد ..

ياسيدتى .. أرجو أن تسألى شيخك عن حكم دخول المسجد بالحذاء .. بل والصلاة بالحذاء

ياسيدتى هذا فيديو من قناة لا يمكن وصفها بأنها فى صف المجلس العسكرى تنقل استلام جثمان بلطجى ..

فى الفيديو سترين صورة لذلك البلطجى .. أنظرى إليه بعين الأم .. وحكمى قلب الأم .. ثم بعد ذلك أجيبى بعقل الدكتورة .. هل هذا بلطجى ؟

ثم اسمعى والد ووالدة وخال ذلك البلطجى .. وقولى لنا رأيك فيما تنقلين .. وانظرى إلى الواقفين واسمعيهم وقولى لنا ماهو رأى حضرتك .. هل تصدقين ما قاله أهل البلطجى من بين دموعهم عن قتلة هذا البلطجى أم لا ؟

هل تصدقين ما رواه الواقفون بجوار المستشفى لاستلام البلطجى أم لا ؟

الدعوة لمشاهدة الفيديو موجهة أيضا للمتأبرلين والمتثورين

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

يمكن بعض الناس تأمن بما يحدث وتبطل مناقرة ولعب بالكلام ولف ودوران

يمكن يفهموا ان الجيش والناس اللى كانوا عارفينهم زمان اتغيروا

الجيش اللى كلنا كنا بنفتخر بيه وبننجعص قوى لما نشوف افلام بتحكى 6 اكتوبر وحرب الأستنزاف وبطولاتهم

يمكن الناس تفهم ان الناس بقت غير الناس من زمان

للأسف لا فرق بين مجلس عسكرى ولا جيش كلهم طينة واحدة ....

دكتورة آية تحكي ما حدث فى مسجد النور بالعباسية من إنتهاكات وجرائم جنود المجلس العسكرى ودخولهم بيت " الله " بالسلاح والأحذية.

د. آيه: كان هناك مدرعة تطلق رصاص حى على المتظاهرين من الخلف أثناء جريهم للخروج من العباسية، والمجندين قالو لنا إنتو فاكرين بيت الله هيحميكم إحنا هندخل عليكم المسجد وندبحكم جوه، ودخلو جنود الصاعقة بالسلاح و الجزم داخل المسجد، وأطلقو الرصاص الحى على النساء وأصابو بعضهم وقامو بسبابنا بأقذر السباب وسب الدين وحاولو خلع الحجاب من فوق رأسى، وقامو بضربنا بالإقلام والشلاليط والبصق فى وجوهنا، وأحدهم ضربنى على رأسى بشىء مثل الشومة وجائنى غيبوبة، وأحد العساكر كان يقعد بركبه فوق جسدى ويعتدى عليا وعندما كنت احاول الرفض كان يهددنى بالسلاح وأحد البنات معى حاولت الدفاع عندى ضربوها بالإقلالم والشلاليط، وأول ما دخلنا مقر الشرطة العسكرية إحتفلو وحيو بعضهم كأنهم قابضين على يهود، وقامو بالإعتداء علينا ولمس أجسادنا، وخلعو الرجالة ملابسهم وقامو بضربهم بالبونيات والعصا وهم عرايا، وسمعنا فى س28 صوت صراخ قوى جداً للمعتقلين يعذبون بالداخل، وإكتشفنا ان قرار تحولينا لسجن القناطر كان صادر منذ القبض علينا قبل التحقيق معنا، وعندما كنت اقول لهم انا دكتورة كانو يذيدون الضرب فيا، وكنت اسمع القادة يقولون للجنود هؤلاء قتلو وذبحو زمايلكم هؤلاء أعدائكم مستشفى القبة مليئة بالجنود زمايلكم الذين اصابوهم هؤلاء، كانو يتفنون ضربنا والبصق فى وجوهنا.

بالمناسبة الكلام دا فى مجلس الشعب ...

http://www.youtube.com/watch?v=_OZ2gnkRo54

sob7an2_www_different-des_com.gif

astghfr_www_different-des_com.gif

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...