اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

والله زمان يا مليونيات .... وبدأ الحشد لمليونية حماية الثورة 20 إبريل

Recommended Posts

انا متفائل بإذن الله

شكراً رجالة 6 إبريل للمبادرة . وشكراً لكل القوى الثورية اللي نازلة تفكر الجميع إن ثورتنا هي حلمنا اللي مش ممكن نضيعه او نحولة إلى تورتة بتتقسم ... وشكراً للإخوان اللي اعلنوا اليوم نزولهم مع باقي قوى الثورة للرد على محاولات الفلول لتسلق جدار الثورة والقفز على الحلم .. عمر سليمان بيقول كنت مع الثورة من أول يوم وكان نفسي انزل الشارع مع الثوار ... وعمرو موسى بيقول أنا ثوري ومع الثورة من أول يوم ... وشفيق قتل وأتقتل من اجل الثورة ... يبقى أحنا بقى ولاد الــــ تييييييييييييت

انا متوقع المجلس العسكري يعمل بيبي زي كل مره أمام تلك الحشود .. ومتوقع بإذن الله أسبوع مليء بالقرارات والمفاجات ...

بالإضافة إلى ثقتي في الله ثم في كل تلك القوى التي لم يُعرف عن أي جهة منها لجؤها للإحتشاد من اجل العنف او التشجيع عليه

يا ريت بقى الطرف الثالث يظهر في هذا اليوم عشان الكل يعرف مين هو

لإن إذا كان عندنا 5 أشخاص ..

4 منهم شرفاء وأتجمعوا في مكان واحد وما فيش سادس لهم .. وحصل هجوم عليهم .. يبقى بديهياً كده رقم 5 هو العدو

نفسي أشوف الميدان كله مصريين وبس الأسبوع المقبل

نفسي أسمع اغنية شادية يا بلادي يا بلادي يا احلى البلاد يا بلادي ... بجد وحشتني قوي لما كان جسدي يسري فيه القشعريرة وانا اسمعها أيام الثورة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 111
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هو فى لخبطة فى المعلومات ولا أنا اللى فاهم غلط؟

الإخوان داعيين لمليونية الجمعة 13 إبريل, دى غير الدعوة اللى انتشرت من أول الأسبوع ده لمليونية يوم 20 إبريل

هل فى تأكيد إن الدعوتين ليوم 20 ولا زى مانا فاهم؟

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

أيوون فعلا

الأخوان مليونيتهم 13 ابريل

و 20 جركة ثورية مليونيتهم يوم 20 أبريل

حزب الوسط أعلن إنه هيطنش الأخوان و هينزل مع القوي الثورية يوم 20 ابريل :)

رابط هذا التعليق

أنا اللي فهمت غلط

أعلن د. محمود حسين، الأمين العام لجماعة الإخوان المسلمين، مشاركة الجماعة مع كل القوى السياسية والأحزاب والائتلافات في مليونية "حماية الثورة" يوم الجمعة المقبل، استجابةً للمطالب الشعبية، وضد محاولات فلول النظام السابق إعادة النظام والانقضاض على الثورة والعودة إلى ما قبل 25 يناير 2012...

ولم اتوقع إن الدعوة للمليونية تبقى قبلها بيومين وتبقى بمبدأ خالف تُعرف ... لا تعليق وربنا يهديهم

رابط هذا التعليق

هنرجع تانى للمطالب اللى تخلى شوية ينزلو وشوية يمتنعو

ايه لازمة المطلب الاول ؟

تنفيذ حكم القضاء ببطلان الجمعية التاسيسية للدستور !

رابط هذا التعليق

المطلب إتنفذ يا ريس .. وحزب الحرية والعدالة أعلن إنه مش هايطعن على الحكم

رابط هذا التعليق

وحتى لو لم ينفذ يا احمد

شايف ان وقته ... نفسى بقى نتعلم من السنة ونص اللى فاتو .

رابط هذا التعليق

وحتى لو لم ينفذ يا احمد

شايف ان وقته ... نفسى بقى نتعلم من السنة ونص اللى فاتو .

اللي حصل ده عين الصح عشان البناء يبقى مبني على أساس .. مش ناس تتعب وتجتهد وبعدين ييجي حكم قضاء يهدم ده كله ....

نتوقع بإذن الله ان يكون تشكيل اللجنة التأسيسية على أسس قانونية وتوافقية سليمة

رابط هذا التعليق

الغريب إن الإخوان كانوا بيتحججوا قبل كده برفض المشاركة فى المليونيات لعدم توفر وقت كافى للحشد وكان الوقت غير الكافى ده مش أقل من 4 أيام مثلاً, وإن مفيش تنسيق ومفيش استعداد والكلام ده.

والنهارده هما نفسهم بيدعوا لمليونية بعد يوم ونص وبدون تنسيق مع أى حد رغم إن فى دعوة معلنة من بداية الأسبوع لمليونية يوم 20 ورافعة نففس المطالب ولكن من بعض القوى الثورية والشبابية!

شئ لا يصدقه عقل!

والله أنا نفسى زهقت من انتقاد الإخوان ونفسى أصحى الصبح ألاقى نفسى مش عندى أى ملاحظة أو انتقاد لأداء الإخوان, بس للأسف هم مش بيدوا فرصة لكده.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

البعض يدافع عن مليونية يوم 13 على اعتبار أنها تأتي قبل غلق باب الطعون على مرشحي الرئاسة :sad:

ليا تعليق على مطالب 6 إبريل :

المطلب رقم 3 الذي يدعوا لتجمع المرشحين

كلما قرأت عن هذه المبادرة عند الحركة أجدها تستبعد حازم صلاح أبو إسماعيل

بالرغم من أنه لا يختلف أحد على ثوريته وأنه الأكثر شعبية بين المرشحين !!؟؟

فهل تم التواصل معه من أجل هذه المبادرة ورفض مثلا ؟؟

تحياتي...

رابط هذا التعليق

الاخوان

ياريت تحتفلوا بيوم اليتيم افضل لكم

اتركوا المليونيات للمصريين

المصريين الذين شعروا في عشرين موقف بالاهانة وقاموا ليرفعوا صوتهم ويحتشدوا أمام المجلس العسكري ولم يجدوا منكم سوى الخذلان والطناش المتين لانكم كنتوا مشغولين باستعطاف العسكر ينعموا عليكوا ويحموا الصندوق عشان توصلوا للبرلمان الجامد جدا .. وأيدكوا وصلتوا .. الف مبروك

انا بأقول تشربوا شاي بالياسمين احسن

الجمعه 13 أنا ريح أزور حماتي - لانها عيانه - بما لا يخالف شرع الله

عندكوا مانع

:clappingrose:

رابط هذا التعليق

الاخوان

ياريت تحتفلوا بيوم اليتيم افضل لكم

اتركوا المليونيات للمصريين

المصريين الذين شعروا في عشرين موقف بالاهانة وقاموا ليرفعوا صوتهم ويحتشدوا أمام المجلس العسكري ولم يجدوا منكم سوى الخذلان والطناش المتين لانكم كنتوا مشغولين باستعطاف العسكر ينعموا عليكوا ويحموا الصندوق عشان توصلوا للبرلمان الجامد جدا .. وأيدكوا وصلتوا .. الف مبروك

انا بأقول تشربوا شاي بالياسمين احسن

الجمعه 13 أنا ريح أزور حماتي - لانها عيانه - بما لا يخالف شرع الله

عندكوا مانع

:clappingrose:

حنانيك يا حنظلة

الأخوان مصريين بردوا ، مش يهود

والبرلمان كان حلم للمصريين مهما أختلفنا حول أداءه

مينفعش بأي حال من الأحوال التعامل مع الأخوان بأنهم شوية عيال !!

تحياتي...

رابط هذا التعليق

ياسيد غريب طالما هما مصريين يبقى يغيروا اسمهم الى الاخوان المصريين

وطالما هما مصريين يبقى يحسوا شويه بإن كرامة المصريين فوق كل اعتبار واهم من الاتفاقات والمصالحات المرحلية

وطالما هما مصريين يبقى يحترموا إرادة المصريين اللي اختارهم ليجعلوا حياتهم افضل

مش يضيعوا الوقت في مجلس الشعب حول الاقل اهمية ويتركوا الاهم

واكبر مثال على ذلك التشريع الذي هو دور البرلمان الاساسي

وكما ترى نحن الحمد لله وقعنا في حيص بيص لانهم لم يقوموا بدورهم من اول لحظة

وتركوا المجلس العسكري يلعب بالجميع كما تركوه من قبل على أمل ان يلتزم باتفاقه ويطلع ابن ناس

طب اهو طلع ابن ستين .. ازي الحال

الجنزوري يمشي .. لأ مش ماشي

طب هارشح رئيس .. طب هازق عليكوا سليمان

ولعبة ماسخة بصراحة ربنا تخليك مش عارف هما فعلا شوية عيال كما تفضلت ولا احنا اللي كنا مش فاهمين ولا هما اتغيروا ولا فيه ايه بالتحديد

رابط هذا التعليق

ياسيد غريب طالما هما مصريين يبقى يغيروا اسمهم الى الاخوان المصريين

وطالما هما مصريين يبقى يحسوا شويه بإن كرامة المصريين فوق كل اعتبار واهم من الاتفاقات والمصالحات المرحلية

وطالما هما مصريين يبقى يحترموا إرادة المصريين اللي اختارهم ليجعلوا حياتهم افضل

مش يضيعوا الوقت في مجلس الشعب حول الاقل اهمية ويتركوا الاهم

واكبر مثال على ذلك التشريع الذي هو دور البرلمان الاساسي

وكما ترى نحن الحمد لله وقعنا في حيص بيص لانهم لم يقوموا بدورهم من اول لحظة

وتركوا المجلس العسكري يلعب بالجميع كما تركوه من قبل على أمل ان يلتزم باتفاقه ويطلع ابن ناس

طب اهو طلع ابن ستين .. ازي الحال

الجنزوري يمشي .. لأ مش ماشي

طب هارشح رئيس .. طب هازق عليكوا سليمان

ولعبة ماسخة بصراحة ربنا تخليك مش عارف هما فعلا شوية عيال كما تفضلت ولا احنا اللي كنا مش فاهمين ولا هما اتغيروا ولا فيه ايه بالتحديد

وهي كلمة الأخوان المسلمين وحشة في حاجة أو تتنافى مع كونهم مصريين لا سمح الله !!

على العموم تتفق أو تختلف مع الإخوان فهذا حقك

أما أنا فأراهم أصحاب الفضل في الزخم السياسي الحاصل بمصر بفضل خبراتهم وتنظيمهم وكوادرهم

ويكفي أن ثلاثة من أهم مرشحي الرئاسة خريجي مدرسة الإخوان ، استحقوا تأييد التيارات المختلفة في مصر

دون الإخوان المسلمين تظل الحالة السياسية المصرية يتيمة

تحياتي...

رابط هذا التعليق

بالعكس .. انت عندك حق

الاخوان فعلا فصيل سياسي كبير وهام في البلد

ولانهم - كبار بتاريخهم النضالي - فغلطتهم تصبح كارثة .. فما بالك بتكرار سلسلة من الاخطاء في زمن قصير

على العموم

انا فعلا فقدت احترامي لكثير من قيادات الاخوان وكثير من نواب التيار السلفي أيضا بسب مواقفهم وسلوكياتهم

وبيزيد احترامي لشباب الاخوان والسلف عندما اجدهم في التوقيت والمكان السليم .. فهذا دليل حصافة سياسية و ايضا وعي بأوجاع الشارع

يبقى في ذهني سؤال قد تراه غريبا يا استاذ غريب

بنت المهندس خيرت قالت عن ترشيح والدها أنه نمى لعلم قيادات الجماعه ان ترشيح الشيخ حازم سيفسد وهناك اتجاه قوي لابطاله قرروا ترشيح الشاطر

جميل

طب لو الشيخ حازم هيكمل معانا مشوار الرئاسة

أليس من العقل ان ينسحب الشاطر وقتها

رابط هذا التعليق

البعض يدافع عن مليونية يوم 13 على اعتبار أنها تأتي قبل غلق باب الطعون على مرشحي الرئاسة :sad:

ليا تعليق على مطالب 6 إبريل :

المطلب رقم 3 الذي يدعوا لتجمع المرشحين

كلما قرأت عن هذه المبادرة عند الحركة أجدها تستبعد حازم صلاح أبو إسماعيل

بالرغم من أنه لا يختلف أحد على ثوريته وأنه الأكثر شعبية بين المرشحين !!؟؟

فهل تم التواصل معه من أجل هذه المبادرة ورفض مثلا ؟؟

تحياتي...

قيادي بحملة أبو إسماعيل يصف شباب 6 أبريل بـ(ضمير مصر وفلذة أكبادها) \\ الرباط الخاص بي

التنسيق مع الشيخ حازم قديم وكتبت الكلام ده كتير من زمان

لكن انضمامه لتحالف المرشحين مش برغبة من 6 ابريل بقدر ماهو ترحيب اطراف التحالف بانضمامه اليهم ,,

تحيتي ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

بالعكس .. انت عندك حق

الاخوان فعلا فصيل سياسي كبير وهام في البلد

ولانهم - كبار بتاريخهم النضالي - فغلطتهم تصبح كارثة .. فما بالك بتكرار سلسلة من الاخطاء في زمن قصير

على العموم

انا فعلا فقدت احترامي لكثير من قيادات الاخوان وكثير من نواب التيار السلفي أيضا بسب مواقفهم وسلوكياتهم

وبيزيد احترامي لشباب الاخوان والسلف عندما اجدهم في التوقيت والمكان السليم .. فهذا دليل حصافة سياسية و ايضا وعي بأوجاع الشارع

يبقى في ذهني سؤال قد تراه غريبا يا استاذ غريب

بنت المهندس خيرت قالت عن ترشيح والدها أنه نمى لعلم قيادات الجماعه ان ترشيح الشيخ حازم سيفسد وهناك اتجاه قوي لابطاله قرروا ترشيح الشاطر

جميل

طب لو الشيخ حازم هيكمل معانا مشوار الرئاسة

أليس من العقل ان ينسحب الشاطر وقتها

على فكرة مقولة بنت خيرت الشاطر ..ترددت كثيرا حول هذا الامر..ولكن لا اعرف مدى صحتها...وعلى اي حال قد يكون من المحتمل تنازل احدهم للاخر....وايضا مازلت ارى تصرف الاخوان سليما ..فمن كان يدرينا بماذا ستنتهي مشكلة ابو اسماعيل....كما ان ترشح الشاطر لم يكن سببه الوحيد هو مشكلة ابو اسماعيل بل هناك حسابات واسباب اخرى ايضا

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

مشكلة ابو اسماعيل مازالت معلقه

ومشكلة ديفيد كوهين لا زالت معلقة

وفي الآخر

هنلاقي الشعب المصري بس هو اللي متعلق بعد نجاح كوهين سلومون

استر يارب

رابط هذا التعليق

مشكلة ابو اسماعيل مازالت معلقه

ومشكلة ديفيد كوهين لا زالت معلقة

وفي الآخر

هنلاقي الشعب المصري بس هو اللي متعلق بعد نجاح كوهين سلومون

استر يارب

انت لسه بتقول معلقة...

طيب خد اقرأ حيثيات الحكم علشان خاطرك انت بس ياحج حنظلة......

أودعت محكمة القضاء الإداري حيثيات حكمها الصادر أول امس برئاسة المستشار عبد السلام النجار ئاب رئيس مجلس الدولة وعضوية المستشارين سامي درويش وهاني عبد الوهاب وبلال صابر وجمال محمد وعبد العزيز السيد أحمد وأحمد الابياري ومحمد حازم نواب رئيس المجلس، وأمانة سر سامى عبد الله

بإلزام وزارة الداخلية بمنح الشيح حازم صلاح أبو اسماعيل المرشح لرئاسة الجمهورية، شهادة من السجلات الرسمية تؤكد عدم إكتساب السيدة نوال عبد العزيز جنسية أي دولة أجنبية وأن الحوافظ والمستندات المقدمة من وزارة الداخلية قد خلت يقينا بما يفيد أن سجلات الداخلية تحتوي علي بيان رسميا قاطعا يفيد حصول والدة أبو اسماعيل علي جنسيية أجنبية، وإنما استندت الوزارة علي بيانات تفيد دخولها مصر في 2008 بجواز سفر امريكى فقط

وأشارت المحكمة أن جميع الاوراق المقدمة من وزارة الداخلية وباقرارها خلت من اي بيان يفيد اثبات تجنس والدة الشيخ ابو اسماعيل باي جنسية اجنبية بسجلاتها، وأمتنعت الوزارة عن تسليم شهادة بذلك، وهو ما يمثل قرار سلبى مخالف لصحيح القانون بحكم أن من حق اي مواطن الحصول علي شهادة بيانات المتعلقة به من واقع السجلات الرسمية

وقالت المحكمة فى حيثيات حكمها أن وزارة الداخلية لم يصدر منها أي قرار يفيد إزدواج جنسية أبو إسماعيل، وأكدت ان دور الوزارة اقتصر علي اخطار لجنة الانتخابات الرئاسية بان والدته دخلت وخرجت من البلاد بوثيقة سفر أمريكية وأن وزارة الخارجية قد اقتصر دورها علي نقل المستندات المقدمة من الحكومة الأمريكية

وأضافت المحكمة في حيثياتها أنه لا ينال من ذلك ما تردد من ان والدته قد دخلت البلاد وخرجت منها في 2008 _ 2009 بجواز سفر امريكي، ذلك انه في حالة صحة هذة الوقائع وثبوتها بجهة الادارة وحملها الجنسية الامريكي كان يتوجب علي وزير الداخلية تنفيذا لحكم المادة 16 من قانون الجنسية المصرية، ان يقوم فورا بعرض امرها الي مجلس الوزارء للنظر في اسقاط الجنسية المصرية عنها بحسبان انها حصلت علي الجنسية الامريكية بدون إذن.

وردت المحكمة علي الاوراق المقدمة من وزارة الخارجية الامريكية وقدمها الحاضر عن الحكومة المصرية، والتي تشمل من ضمنها الطلب التي تقدمت به والدة أبو اسماعيل للحصول علي جواز سفر امريكي واستمارة تصويت خاصة بها بأن هذة الاوراق مجرد صور ضوئية غير مقروءه أو منسوبة الي جهة رسمية ومكتوبة باللغة الانجليزية فضلا علي ان بهذة الاوراق خاتم اعتماد علي بياض بلغة اجنبية والخاتم غير واضح، وهي اوراق لا تقوي في الوقائع القانوني علي اثبات دليل ولا قيمة لها .

كما أشارت المحكمة في حيثياتها الي ان الجنسية رابطة سياسية وقانونية بين المواطن والدولة الا انها ليست رابطة دائمة انما ربما تزول، وأن سجلات وزارة الداخلية المتعلقة بالجنسية والمعدة تنفيذا لاحكام قانون الجنسية تشمل كافة البيانات ذات الصلة بالجنسية، وتحتوي علي اسماء المصريين المتمتعين بالجنسية المصرية الاصلية أو المكتسبين ومن أذن لهم وزير الداخلية بحمل جنسية اجنبية مع احتفاظهم بالجنسية المصرية، وكذلك بيان من تجنس بجنسية اجنبية دون إذن، والاجراء القانوني الذي اتخذ في شأنه من وجوب عرض أمره علي مجلس الوزراء للنظر في اسقاط الجنسية من عدمه، وكذلك بيان من ردت اليهم الجنسية المصرية وتعد هذة السجلات المرجع الاساسي لدي وزارة الداخلية في كامل الشأن المتعلق بالجنسية المصرية.

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...