اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ايها الرجل ....هل تخبرنا نحن نون النسوة.................!!!!

pocy

Recommended Posts

ندائي لكل رجال المحاورات .............

يا معشر ال .......... يوه اقصد الرجال (جموع مذكر سالم) مش تفهمونى غلط ...............(ههههههههه)

ممكن تعرفنا ما هى مشاكلك معنا نحن نون النسوه .............سواء اكنت عازب متزوج او ارمل او مطلق او عانس او شاب ..............

ولاحظ اننا نون النسوه يمكننا ان نحن فى حياتك نمثل الزوجه او الاخت او الام او الحماه او الزميله ......بنت الجيران (هههه)..........كده يعنى

وبتكلم بجد نفسي الرجاله يتكلموا بصدق ايه اللى بيضايقكوا مننا ومعكنن عليكم عيشتكوا وايه نصايحك .....حتى تخرج نون النسوه من نطاق مضايقتك ................

امضاء

نون النسوه ...............

على جنب كده مش عايزين ضرب ولا شتيمه انا بقول اهه .............

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

من اولها كده يابوسى

هم برضه اللى حيتكلموا

مكنش العشم بسبس

والستات ايه يعنى ملهاش رأى

هههههههههههه

خلاص حسكت اهو ومنتظرة اسمع معاكِ

رابط هذا التعليق

أكتر حاجه بتضايقني بعد سنوات جوازي الكتير

ارجع من بره متضايق لأي سبب .. شفت منظر ضايقني .. مديري اتعصب عليا .. سواقين مجانين على الطريق .. اتشاكلت مع أخ أو صديق

تقوم مراتي تلح عليا ولازم تعرف السبب

ياستي مش عاوز أتكلم دلوقتي

لأ .. لازم تعرف .. وراس أبويا لازم

ياست أبوس راس أبوكي .. أنا عاوز أسكت .. أقعد لوحدي .. يمكن دقايق معدوده و أنا راح أهدى كده مع نفسي وخلاص

لكن ليه

اللي أنا شايفه بسيط جدا وطبيعي وسهل .. هي شايفاه كارثي

..

هل كتير إني أقعد لوحدي وافكر في مشكله معينه وأخرج من المود بعد ساعه مثلا وخلاص انتهينا

أقول إيه بس

ستات بقى

:give_rose:

من غير ضرب وحياة أبوكي

رابط هذا التعليق

من اولها كده يابوسى

هم برضه اللى حيتكلموا

مكنش العشم بسبس

والستات ايه يعنى ملهاش رأى

هههههههههههه

خلاص حسكت اهو ومنتظرة اسمع معاكِ

هههههههههههههه اولا وحشانى جدا يا قمر

ثانيا : خليهم يتكلموا ونتعلم .....منهم مع انى عارفه اننا زى النسمه استحاله نضايق حد ههههههههههههههه

والستات طبعا ليهم حق الرد على اى مداخله .......

وادينى راسه القاعه كراسه والستات قاعده والرجاله بتناوبوا على المنبر مع انى لسه مش شوفت حد بس يا مسهل ...............

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

أكتر حاجه بتضايقني بعد سنوات جوازي الكتير

ارجع من بره متضايق لأي سبب .. شفت منظر ضايقني .. مديري اتعصب عليا .. سواقين مجانين على الطريق .. اتشاكلت مع أخ أو صديق

تقوم مراتي تلح عليا ولازم تعرف السبب

ياستي مش عاوز أتكلم دلوقتي

لأ .. لازم تعرف .. وراس أبويا لازم

ياست أبوس راس أبوكي .. أنا عاوز أسكت .. أقعد لوحدي .. يمكن دقايق معدوده و أنا راح أهدى كده مع نفسي وخلاص

لكن ليه

اللي أنا شايفه بسيط جدا وطبيعي وسهل .. هي شايفاه كارثي

..

هل كتير إني أقعد لوحدي وافكر في مشكله معينه وأخرج من المود بعد ساعه مثلا وخلاص انتهينا

أقول إيه بس

ستات بقى

:give_rose:

من غير ضرب وحياة أبوكي

أخى الفاضل حنظله احييك بشده على على مشاركتك الاكثر من رائعه دى

بس صدقنى ده اكيد نابع من حبها وخوفها الشديد عليك ......ونفسها حتى تشاركك كل الاوقات مش الفرح بس ....وده سبب الحاحها بس هتصدقنى انك لو طلبت منها انها تسيبك الدقايق دى وانت هتقولها بس تهدى هتسيبك هيبقي على عنيها ......بس خد بالك ان اللحظات دى هتمر عليها اعوام وفى خلال اللحظات دى هى ممكن تخرج وتألف سيناريوهات كلها مؤذيه وساعتها انت اللى هتتأسف على التاخر فى الرد عليها .................وايضا اقوول لك ان ذلك نابع من شده خوفها وحبها ليك ...........

ملحوظه كده على جنب :( انا مثل زوجتك برضه لو لاحظت او لمحت انه مضايق بحاول اعرف ولو طلب منى انه مضايق ومش عايز يتكلم بسيبه ..............بس لما بيقولى بحس ان الموضوع اهون من الحاجات اللى استنتجتها فى مخى .....وكان يقلي عليا فى البدايه افضل بدل السيناريوهات اللى حطتها وكلها افظع من بعضها وتخلى شعر الرأس يطق وربى يهدينا للخير والصلاح دايما )

رابط هذا التعليق

انا مش هاتكلم الا لما تدونا الامان والحصانة العمر مش بعزقه :)

ههههههههههههههههه ليك الامان يا استاذ هشام ............

بس ادخل كده برجليك اليمين ,,,وسمي قبل ما تدخل وربنا معاك يا ولدى ..............

منتظرينك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

:unsure:

اولا ...كل سنه وملك طيبه وبخير يارب وعقبال ما تشوفها وهى داخله المدرسه كده ولا خليها الاول الحضانه .....(متاخره تلات اسابيع معلش العتب على الزهايمر ودى ليها :give_rose: )

ثانيا : حضرتك مش متاكد من ايه بالضبط ولا قلقان من ايه ...سمي كده وشمر ذراعك واتكلم من قلبك وربنا يسترها بقي هههههههههههههههه

تحياتى ..........

رابط هذا التعليق

عارفة الحديث بتاع اصبرى ولكى الجنة انا بقى مش هاتكلم انا هاصبر ولي ان شاء الله الجنة

الحمد لله على كل حال

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

المشكلة يا أهل الخير تكمن في ان المرتبطين سواء بالخطوبة او الزواج كل منهما يعتقد بل يؤمن انه ملك الآخر فيعد عليه أنفاسه يرهقه بما يطلب معتمدا على الحب الموجود!! سي السيد عايزها لا ترى سواه تنشغل بطعامه وملابسه وتنقيه الهواء الذي يستنشقه حتى!فإن كانت موظفه لا عليه تعود جري وتدخل المطبخ لأنه جاءمتعبا وهي ملعون ابو اللي جايبنها ،وأما ان كانت ست بيت فلازم المباخر له في كل وقت وياويلها لو لم تكن في اجمل صورة شوفوا الظلم.

والست كمان عايزه كل شويه كلام حنين وكل لحظة لازم يعبر عن حبه يعني كده يعيشوا في في فيلم عاطفي من الآخر.

يا ناس دا حتى الحب الكتير بيخنق صاحبه ويمنع التنفس ويعطل عضلة القلب لازم مساحة من الحرية لكل من الزوجين ولازم يكون لكل منهما شيء من الخصوصية وهنا لاتشتكي نون النسوة ولا يزعل سي السيد .

سومه

رابط هذا التعليق

المشكلة يا أهل الخير تكمن في ان المرتبطين سواء بالخطوبة او الزواج كل منهما يعتقد بل يؤمن انه ملك الآخر فيعد عليه أنفاسه يرهقه بما يطلب معتمدا على الحب الموجود!! سي السيد عايزها لا ترى سواه تنشغل بطعامه وملابسه وتنقيه الهواء الذي يستنشقه حتى!فإن كانت موظفه لا عليه تعود جري وتدخل المطبخ لأنه جاءمتعبا وهي ملعون ابو اللي جايبنها ،وأما ان كانت ست بيت فلازم المباخر له في كل وقت وياويلها لو لم تكن في اجمل صورة شوفوا الظلم.

والست كمان عايزه كل شويه كلام حنين وكل لحظة لازم يعبر عن حبه يعني كده يعيشوا في في فيلم عاطفي من الآخر.

يا ناس دا حتى الحب الكتير بيخنق صاحبه ويمنع التنفس ويعطل عضلة القلب لازم مساحة من الحرية لكل من الزوجين ولازم يكون لكل منهما شيء من الخصوصية وهنا لاتشتكي نون النسوة ولا يزعل سي السيد .

سومه

يا مدام سومة خليكى Fair

بقى الراجل هو اللى خميرة العكننة

والست ما لهاش طلب غير انها تعيش فى فيلم عاطفى ؟

طيب إيه رأيك فى البوز الأمريكانى اللى مالوش حل ده ؟

لمجرد ان المسكين بيضحك وهو بيتصور مع هيلى شميدت

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

شوفى ميشيل أوباما فى التلات صور دول

فى الصورة الأولى : "بقى بتضحك وبتطبطب عليها كمان ياروح امك ؟"

فى الصورة التانية : قالت له حاجة .. وشمرت دراعتها .. قعد مربع إيديه

فى الصورة التالتة : شوفتى الأروبة ؟ قوِّمته من جنبها وقعدت ما بينهم

كل ده وهى ضاربة البوز الإنترناشيونال

:)

وتقوليلى أفلام عاطفية

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

هو طلب واحد .. ان تحاول قدر الأمكان ان تظل بنفس الشخصية التي بدأت بها رحلة الزواج معه ...

أعلم انه طلب صعب جدآ .. فروتين الحياة و مشاكلها و تقدم السن يجعل من هذا الأمر شبه مستحيل .. و لكن علي الأقل محاولة من فترة للأخري سيكون لها مردود ايجابي رائع علي الحياة الزوجية

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

شوفى ميشيل أوباما فى التلات صور دول

فى الصورة الأولى : "بقى بتضحك وبتطبطب عليها كمان ياروح امك ؟"

فى الصورة التانية : قالت له حاجة .. وشمرت دراعتها .. قعد مربع إيديه

فى الصورة التالتة : شوفتى الأروبة ؟ قوِّمته من جنبها وقعدت ما بينهم

كل ده وهى ضاربة البوز الإنترناشيونال

وتقوليلى أفلام عاطفية

ممكن اسمع أغنية "ابتسام الزهر" للراحلة أم كلثوم ؟

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

If the first lady decides she's had enough, there's always Clinton

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الفاضلة بوسي

أحييكِ على طرحك لهذا الموضوع الذي أراه قد يوضح الكثير من سوء الفهم القديم بين آدم و حواء و إن كنت لا أرى إهتمام كافي بالموضوع رغم أهميته القصوى للجنسين

لقد تعددت الموضوعات التي تسأل المرأة عن عيوب الرجل أو التي تصف المرأة بأوصاف الفلاسفة و المشاهير أو التي تنتقد المرأة و تبرز مساوئها في عين الرجل ، لكن موضوعاً كموضوعك جديد بالكلية على الأقل بالنسبة لي أنا

نأتي إلى الشكاوى من المرأة

1 - بعض النساء تغار بشكل يجعل من حياة زوجها جحيماً مستعراً و هي طبيعة فيهن و ليست إصطناعاً فما العلاج لمثل هذه النماذج ؟

2 - بعض النساء حنونات لدرجة لا تحتمل تضيع معها حقوقهن

3 - الكثير من النساء متناقضات بشكل يثير الدهشة فهي تتجمل و تتزين و تتبرج لكي تكون محط أنظار الرجال و عندما يحدث ذلك تشكو من وقاحة الرجال !!

4 - لدى كل منا صورة خيالية لشريك حياته لكن المرأة لا تصرح أبداً بحقيقة هذه الصورة و تكتفي بالردود المعتادة عند السؤال

5 - بعض النساء لا تعترف أبداً بالحب حتى لو أدى عدم إعترافها لضياع من تحب

على المستوى الشخصي ليس لدي شكوى محددة فحياتي شبه خالية من النساء و لله الحمد و لكني وددت المشاركة و طرح بعض الأفكار

إرحم القلب الذي يصبو إليك

رابط هذا التعليق

على المستوى الشخصي ليس لدي شكوى محددة فحياتي شبه خالية من النساء و لله الحمد و لكني وددت المشاركة و طرح بعض الأفكار

:blink:

و دي تبقى حياة ايه دي اللي شبه خالية من النساء

حضرتك حر طبعا

لكن عن نفسي كامرأة لا تستقيم حياتي دون الرجل

كأب و إخوة و زوج و ابني المراهق رجل المستقبل :) و ابنائي الصبيان و منهم بيبي عمره قرابة العامين

كل دول رجال في حياتي :)

أسعد بوجودهم حولي و أحمد الله على وجودهم

لا حرمني الله منهم أبدا

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

لا أخفيك سراً أن حياتي شبه خالية من البشر ، و لكني سعيد بها

المرأة لا تستطيع العيش بدون الرجل لكن الرجل يمكن له العيش بدون المرأة

إرحم القلب الذي يصبو إليك

رابط هذا التعليق

اذا على الامكانية

فبوسعي و بوسع نساء كثيرات الاعتماد على انفسنا بالكلية

لدينا استقلال مادي تام

و ربنا يخليلنا وسائل الدفاع عن أنفسنا التي يطوروها ليل نهار ( حتى مع احترامي الرجل لم يعد بوسعه منع التحرش عن امرأته التي تسير معه )

الحماية و الأمان أولا وأخيرا من الله تعالى

بينما لمسة الأنثى في الحياة من يعوضها ؟؟

حنانها و رقتها التي تنسي أبيها وأخيها التعب

و مودتنا للأزواج

و أمومتنا للأبناء

من يعوض كل ذلك ؟؟

قال عنا رب العباد

السكن و المودة و الرحمة

من منا يمكنه الاستغناء عن الآخر ؟!

عن نفسي أفضل أن يكون كلانا غير مستغني عن الآخر

لكن عند المفاضلة فيمن يقدم أكثر للآخر نحن نكسب طبعا :P

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...