اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إوعى تتجوز مصرية !!

Ahmed El Manadili

Recommended Posts

تعرفوا يا جماعة

مش حأعيب في الرجل المصري

عشان انا بحب بابا الله يرحمه و اخواتي الصبيان

عن نفسي باشوف ان الرجال كلهم زي بعض

- وسيلة للانجاب

- واجهة اجتماعية عشان باقي الرجال ما يطمعوش فيها

- بالنهار اجير و بالليل غفير

و طبعا

- ضل راجل و لا ضل حيطة

:P

فى الحقيقة لما قريت بداية مقالك كنت ناوى اكتب رد كوميدى على فكرة ان الست دائما ملاك تعطى بزيادة و تتحمل ..الخ

لكن عند وصولى لنهاية مقالك انزعجت بشدة من الافكار التى ذكرتيها ان الرجل بالنسبة لك وسيلة انجاب و اجير و غفير (بالرغم انك قلت بنفسك فى مقالك ان الرجل هو ايضا والدك و اخوك).. تبقى مصيبة لو فى ستات غيرك بيفكروا بالشكل ده.

هوحضرتك نسيت ان ده موضوع خفيف

وبعدين ما شفتش الوش اللي مطلع لسانه في آخر الرد

وبعدين دي أمثال شعبية يا فندم

ننكرها يعني والا ننكرها

smk:

يا ستى ربنا يبسطك كمان و كمان .. بس الموضوع الخفيف مش معناه ابدا ان طرف يهمش دور الطرف الاخر او يسخر منه .. ما اعتقدش ان فيه حد من الرجالة الى علقوا على الموضوع قال (او حتى يحب يقول) ان الزوجة بالنسبه له خدامة و الة إنجاب.. ولو حتى بهزار.

ميرسي لحضرتك على الدعوة

:clappingrose:

بس حضرتك داخل فيا شمال كده ليه يا فندم

:)

بقى انا بأسخر من الرجل :blink:

يا نهار أبيض

متعرفنيش حضرتك

الله يسامحك

:sad:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

• الردود 100
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تعرفوا يا جماعة

مش حأعيب في الرجل المصري

عشان انا بحب بابا الله يرحمه و اخواتي الصبيان

عن نفسي باشوف ان الرجال كلهم زي بعض

- وسيلة للانجاب

- واجهة اجتماعية عشان باقي الرجال ما يطمعوش فيها

- بالنهار اجير و بالليل غفير

و طبعا

- ضل راجل و لا ضل حيطة

:P

فى الحقيقة لما قريت بداية مقالك كنت ناوى اكتب رد كوميدى على فكرة ان الست دائما ملاك تعطى بزيادة و تتحمل ..الخ

لكن عند وصولى لنهاية مقالك انزعجت بشدة من الافكار التى ذكرتيها ان الرجل بالنسبة لك وسيلة انجاب و اجير و غفير (بالرغم انك قلت بنفسك فى مقالك ان الرجل هو ايضا والدك و اخوك).. تبقى مصيبة لو فى ستات غيرك بيفكروا بالشكل ده.

هوحضرتك نسيت ان ده موضوع خفيف

وبعدين ما شفتش الوش اللي مطلع لسانه في آخر الرد

وبعدين دي أمثال شعبية يا فندم

ننكرها يعني والا ننكرها

smk:

يا ستى ربنا يبسطك كمان و كمان .. بس الموضوع الخفيف مش معناه ابدا ان طرف يهمش دور الطرف الاخر او يسخر منه .. ما اعتقدش ان فيه حد من الرجالة الى علقوا على الموضوع قال (او حتى يحب يقول) ان الزوجة بالنسبه له خدامة و الة إنجاب.. ولو حتى بهزار.

ميرسي لحضرتك على الدعوة

بس حضرتك داخل فيا شمال كده ليه يا فندم

:)

بقى انا بأسخر من الرجل :blink:

يا نهار أبيض

متعرفنيش حضرتك

الله يسامحك

:sad:

يا ستى الى ما يعرفك يجهلك .. حقك على انا فهمت غلط.

خلونا نغير الموضوع .. انا نفسي اسمع اراء حضراتكم فى عادة من عادات الزواج عندنا .. القايمة .. هكتب عنها التعليق التالى ..

رابط هذا التعليق

ايه رأى حضراتكم فى موضوع القايمة .. و المقصود بها طبعا قائمة مفروشات شقة الزوجية.

معظم الرجالة الى سألتهم عن الحكاية دى قالوا انها ما فرقتش معاهم اوى ساعة الجواز و اعتبروها مسألة شكليات .. لكن كلهم ندموا بعد كدة (بعد سنوات من الزواج) انهم وافقوا على الموضوع ده ..

ايه رأى الرجالة ؟

و سؤال والنبى للستات :) هل الحكاية دى فعلا بتفرق معاكم ؟ يعنى بتحسى بالامان بالورقة دى ؟؟

تحياتى

رابط هذا التعليق

الحمد لله انا مجيتش ناحية الفضليات ف حاجه ولا قولت خادمة ف المنزل ولا شئ وطلعنا ف الاخر وسيلة للانجاب وبقينا بديل لضل الحيطة

عموما الحمد لله بالصدفة البحتة فيه برنامج اسمه نهارنا احلى ع قناة مصر 25

كانوا بيتكلموا ان فعلا البنات دلوقتي اتربوا بطريقة مختلفة اتربوا ع مبدأ "البنت زي الولد" وده الحمد لله اللي خرب الدنيا زمااااااااااان كانت الامور واضحه

فلما تمت التربية ان البنت زي الولد بقينا نسمع ان انا بشتغل زي زيك ولازم تساعدني ف البيت ولازم يبقى ليا شخصية مستقلة

واللي هي أصلا حاليا جزء كبير من المشكلة اني مش هسافر معاك واسيب شغلي ومستقبلي وتحقيق ذاتي ولو سافرت معاك وما اشتغلتش تبقى كارثه الكوارث

ولو انت شغال في مصر لازم تحقق ذاتها فتبقى طفلك متشحطط ف الحضانات عشان تحقق ذاتها ع أساس ان الطفل لما يبقى كويس ده مش جزء من تحقيق ذاتها

وادي النتيجة بتاعت مبدأ "البنت زي الولد"

بقينا ف صراع معركة مين اللي كلمته تمشي فقدنا قيمة الزوج والزوجة بقت الامور ندية بحته

-----------------------

وربنا يكرم كل اخت من الفضليات بالحيطة اللي معاها ويبارك لها فيها

رابط هذا التعليق

أستاذ أحمد انت بتتكلم ع القايمة ؟؟؟

ده اهم شئ يا استاذي انت عندك ف مجتمعك مبدأ مهم جداااااااااااااااا

وهو ان لو الراجل ماتعبش فيكي مش هيكون حريص عليكي

خليه يابنتي يتعب فيكي ويطلع عينه عشان يحس بقيمتك !!!!!!!!!!!

فلازم طبعا القايمة مهمة والشبكة والفرح

لازم تتعب ويطلع عينك والا مش هيكون لها قيمة

وده مبدأ المجتمع عندنا لازم تتعب ف البنت عشان تحس بقيمتها

وأنا بصراحه رأي ان ده بالنسبة ليا بيحصل ف حاله السيارة اللي امتلكها بكون خايف فعلا لو قطع غيارها غالية فبحافظ عليها فلو الفضليات مقتنعين ف مصر ان قيمتهم بقيمة اللي ادفع فيهم !!!!!!!!وانا لا أقبل ع ان البنت تكون سلعة كدة لكن هنعمل ايه المجتمع اللي عاوز كدة

-----

القايمة مهمة جداااااااااااااااااااااااااااا يا استاذ أحمد والاهم ايه اللي يكتب ف القايمة يا استاذ أحمد مش بس كتابة القايمة وطبعا ده كله بيدل ع ان اهل الزوجة حريصين جداااااااااااااااااااااااا ع أخلاقك وسلوكياتك مش بيهتموا بضمان حق بنتهم ف الماديات

---

ع جنب بقى لو البنت اطلقت ورجعت لأهلها ومعاها القايمة والقاعدة هل كدة الامور تبقى تمام ؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

ايه رأى حضراتكم فى موضوع القايمة .. و المقصود بها طبعا قائمة مفروشات شقة الزوجية.

معظم الرجالة الى سألتهم عن الحكاية دى قالوا انها ما فرقتش معاهم اوى ساعة الجواز و اعتبروها مسألة شكليات .. لكن كلهم ندموا بعد كدة (بعد سنوات من الزواج) انهم وافقوا على الموضوع ده ..

ايه رأى الرجالة ؟

و سؤال والنبى للستات :) هل الحكاية دى فعلا بتفرق معاكم ؟ يعنى بتحسى بالامان بالورقة دى ؟؟

تحياتى

عن نفسي و انا مسافرة لزوجي بعد اما سبقني عشان يعمل لي استقدام

طلبت من ماما القايمة

و لما تخوفت

قلتلها بقى انتي يا ماما مسلماه بنتك

وخايفة على ورقة

و اول ما رحت له اديتها له

ايه قيمة شوية عفش

لو الحياة اتخربت ؟؟؟

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الحمد لله انا مجيتش ناحية الفضليات ف حاجه ولا قولت خادمة ف المنزل ولا شئ وطلعنا ف الاخر وسيلة للانجاب وبقينا بديل لضل الحيطة

عموما الحمد لله بالصدفة البحتة فيه برنامج اسمه نهارنا احلى ع قناة مصر 25

كانوا بيتكلموا ان فعلا البنات دلوقتي اتربوا بطريقة مختلفة اتربوا ع مبدأ "البنت زي الولد" وده الحمد لله اللي خرب الدنيا زمااااااااااان كانت الامور واضحه

فلما تمت التربية ان البنت زي الولد بقينا نسمع ان انا بشتغل زي زيك ولازم تساعدني ف البيت ولازم يبقى ليا شخصية مستقلة

واللي هي أصلا حاليا جزء كبير من المشكلة اني مش هسافر معاك واسيب شغلي ومستقبلي وتحقيق ذاتي ولو سافرت معاك وما اشتغلتش تبقى كارثه الكوارث

ولو انت شغال في مصر لازم تحقق ذاتها فتبقى طفلك متشحطط ف الحضانات عشان تحقق ذاتها ع أساس ان الطفل لما يبقى كويس ده مش جزء من تحقيق ذاتها

وادي النتيجة بتاعت مبدأ "البنت زي الولد"

بقينا ف صراع معركة مين اللي كلمته تمشي فقدنا قيمة الزوج والزوجة بقت الامور ندية بحته

-----------------------

انت جيت على الجرح يا عم herohero :Head: .. عندك حق الافكار دى خربت بيوت كتير (منهم حالات اعرفهم شخصيا) بسبب فكرة النديه و المساواه و الذى منه .. و المصيبة اننا لما بننتقد الافكار دى بيتهمونا اننا عاوزين البنات يكونوا فى مرتبة ادنى مننا .. مش فاهم ليه بتفهموا كدة !.. كل الى احنا عاوزينه ان كل واحد يقوم بالدور الى ربنا خلقه ليه عشان الحياة تمشى.

و المصيبة التانية بقى انك تلاقى البنت عاوزة كل شئ فى الدنيا فى نفس الوقت .. تبقى زى الراجل تشتغل و تحقق ذاتها و تكسب و جمب كدة عنها عيال (من الى بيتمرمطو فى الحضانات و المواصلات كل يوم) و جوزها بيدلعها و محسسها انها احسن انثى فى الدنيا .. يا ناس افهموا بقى .. مفيش حد بياخد كل حاجة فى الحياة.

رابط هذا التعليق

الاخت بوسي ومدام سلوى

تحياتي .. انا فعلا سعيد بقراءة كلمات موزونه

أتذكر كان فيه معانا اخت فاضلة اسمها

مصرية يعني مصرية

وايضا الاخت

لماضة مصرية

بصراحه

خلص الكلام

ربنا يكرمك يا شريف عبد الوهاب

رابط هذا التعليق

ايه رأى الرجالة ؟

تحياتى

عن نفسي و انا مسافرة لزوجي بعد اما سبقني عشان يعمل لي استقدام

طلبت من ماما القايمة

و لما تخوفت

قلتلها بقى انتي يا ماما مسلماه بنتك

وخايفة على ورقة

و اول ما رحت له اديتها له

ايه قيمة شوية عفش

لو الحياة اتخربت ؟؟؟

تحياتى لك يا مدام عبير .. :clapping:

مش عشان رجعت الورقة لزوجك .. لكن عشان جملتك الاخيرة ..

ايه قيمة شوية عفش لو الحياة اتخربت !!! يا رب بقيت الناس تفهم ده

رابط هذا التعليق

تؤ تؤ تؤ

كده برضه

:blink:

المثل على فكرة معبرجدا

ومش اهانة للرجل نهائيا

بالعكس

ده معناه ان الرجل بيضلل على المرأة

يعني يحميها و يحتويها

كما الجدار (الحيطة) بتحمي الانسان

عندما يكون محتمي بجدران يشعر بالأمان

فالمثل بيقول

أن الأمان الذي يجلبه الرجل للمرأة أجمل و أعذب من الأمان داخل منزل و الاحتماء بجدرانه

فهو حصن بشري تلوذ به لتحصل على الأمان والدفء

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

ههههههههههههههههههههههه .. هم يضحك وهم يبكى .. ربنا يكون فى عون الشباب والله .. سواء رجال او نساء .. احنا عندنا فعلا عادات عربيه و فرعونيه بخصوص الزواج وتفاصيله .. ما انزل الله بها من سلطان .. انا لما تجوزت .. الجوازه مكنتش حتتم بسبب أودة السفره والنيش ((الملعون)) هههههههههههههههههههههههههه .... كنت بقالى حوالى اربع سنين فى انجلترا حيث الحياة العمليه البسيطه والحريه .. وشقتى يعنى فى مصر كانت محندقه على القد .. وافوجئ باهل العروسه راسهم والف سيف انى اجيب اودة سفره ضخمه عايزه فيلا عشان تتحط فيها مش شقه غلبانه على قدها هههههههههههههههههههههه .. الى جانب طبعا النيش ((اللى اموت واعرف مين اللى اخترع اهله)) ههههههههههههههه .. طبعا رفضت بشكل قاطع .. ويهديك يرضيك مفيش فايده .. العقول قفلت والحجه ((بكره يابنى تشترى شقه كبيره وتتهنى بالسفره والنيش)):blink: .. برده رفضت ..لغاية ما فى الاخر هما اللى اشتروها على حسابهم .. وانتهت الماساه ان اودة السفره والنيش هما اللى عايشين فى الصالون اللى مفيهوش موطئ لقدم بسبب ضخامة الترابيزه والكراسى :sad: ... وانا انتهى بيا الامر انى باكل على طبليه فى غرفة المعيشه:Head: :Head: :Head: .. والله العظيم حصل .. مش قلتلكم هم يضحك وهم يبكى هههههههههههههههههههههههههههههههههه

بس برده ولو:P المصريه بغض النظر عن النيش وخلافه من الكراكيب الثقافيه والموروثات الاجتماعيه العقيمه .. هى اللى تكسب bv:-

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

القايمة

هي جزء من مهر الزوجة والمهر هو حقها الذي اقره لها الشرع وبتكون علي حسب الإتفاق بين الزوج وأهل الزوجة

سؤال : إذا كانت النوايا طيبة من البداية ليه الرجال يتخوفون من كتابة القائمة ؟؟؟؟

وأيضا من ضمن المهر المؤخر ، وهو جزء من المهر لم يتمكن الزوج من دفعه مقدما لعدم قدرته المادية

وعلي فكرة المؤخر دين علي الزوج ولازم يدفعه لزوجته فور توافره معه وطالما سمحت ظروفه بأن يعطيه لزوجته

مش يأخره لأحد الأجلين كما هو شائع

وده حق الزوجة يا سادة في الإسلام ، مش حكاية بيعة وشروة

عائلات كتير تساعد الزوج في تأثيث شقة الزوجية ومنهم من يتحمل الجزء الأكبر في الجهاز ، مش من حقهم يكتبوا الحاجات دي لبنتهم ؟؟؟

مش هم اللي جايبينها ؟؟؟

في الإسلام الزوج ملزم بكل تكاليف الزواج بل وبمهر الزوجة أيضا

لكن الظروف الصعبة فرضت علينا واقع آخر ، أصبحت الزوجة وأهلها يشاركون في تجهيزات الزواج وشراء الأثاث

وأصبح الزوج يعتبر ده حق من حقوقه مسلم بيه !!!!

اللي مش عايز يكتب قائمة يلزم نفسه بجميع تكاليف الزواج ويعطي للزوجه مهرها المتفق عليه ....

ما حدش يلوم أهل البنت لما يحاولوا يضمنوا حقوقها ، لو الزوج طلع انسان أمين ، يبقي مفيش مشكلة

أما لو أساء لبنتهم فعلي الأقل يقدروا يأخدوا منه حقوقها المادية.

رابط هذا التعليق

قلبت علينا المواجع يا استاذ محمود في موقعة النيش اللذيذة

انا استرجعت الشريط مع كلماتك الجميلة وجدت اني نسخة من نفس الفيلم المعاد المكرر

القايمة والعفش والشبكه والنيش والسفره والصالون .. ثم فجأتن .. أن أن آآآآآ .. باظت الخطوبه

طب معلش .. خيرها ف غيرها

عارف غيرها دي .. و لاطلبوا مني فتله .. كل كلامهم .. اللي تقدر عليه

اتجوزت ف شقة صغيره يادوب اوضتين وصاله والمساحة الاجمالية يمكن 80 متر فقط لاغير

طبعا لغينا بند الصالون .. عارف دلوقتي .. لما مرت سنين وسافرنا ورحنا وجينا وانجبنا وكبرنا سوى .. عارف حصل ايه

انا عايش في شقة واسعه جدا .. أجمل شيء أسدني انا و زوجتي ان المطبخ كبير ونقف فيه مع بعض نجهز اختراعات ف الويك اند

الشقة فيها حته مهجوره خالص مش بنعدي من ناحيتها كمان .. احيانا نمر فقط لنلقي تحية المساء على السفرة والصالون ونضحك

يعني ياربي لما حققنا حلمنا وبقى عندنا شقة واسعه .. نقضي حياتنا برضه ف المطبخ والليفنج .. حكمتك يارب .. نفسي آكل ع السفرة قبل السر الالهي ما يطلع ياناس

رابط هذا التعليق

ههههههههههههههههههه

مش ممكن بجد

محمود البصيلي و حنظلة ( مع حفظ الألقاب)

فطست من الضحك بجد

ربنا يسعد قلوبكم

و يارب يحقق آمالكم و تاكلوا على السفرة يارب

ههههههههههههههههههه

مفيش حاجة تكتر على ربنا

بس قولوا يارب

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

طب بجد والله ياست عبير ، وليكي عليا حلفان .. ان ساعات

آخد مراتي من ايدها واحنا بنتكلم وقاعدين متربعين ع الانتريه .. نقوم .. نروح الصالون نكمل كلامنا .. رخامه بس

طبعا هي تبص لي وتضحك .. وهي كمان ساعات بتعمل كده .. بس يكون يوم جمعه والدنيا رايقه

احنا الجوز ملناش حيل على بهدلة المواصلات

أسعد الله أيامك وأيام كل مصرية .. مصرية بجد

رابط هذا التعليق

النيش شخصيا حطيت فيه كل الصيني و الاطقم اللي ماما فضلت تحوشهالي من و انا في اللفة

هههههههههههههههههههههههه

و السفرة الحمد لله كلت عليها و عزمت أهلنا و اصحابنا اتغدينا و اتعشينا عليها

يعني خدت حقي تالت و متلت من السفرة و النيش

هههههههههههههههههههههه

وعلى فكرة اهلي اللي جابوا كل حاجة وهو كان عنده ( تلاجة وغسالة وبوتجاز) و مكانوش جداد كمان

و عادي اديتله القايمة

اصله لو اساء لي و بهدلني يعني

مش حابقى حابة أشوف أي حاجة تفكرني بيه اساسا

و لا حتى مؤخر كمان

ههههههههههههههههههههه

و اللي يستحل حقوق الآخرين

يبقى يقابل ربنا بيها

انا شخصيا بقى لي عشر سنين خارج مصر

و العفش قاعد لوحده في الشقة

و هنا عايشة ابسط عيشة

ولا سفرة و لا نيش ولا غيره

أجمل حاجة بجد هي البيوت اليابانية

يااااااااااااه على جمالها و بساطتها

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

طب بجد والله ياست عبير ، وليكي عليا حلفان .. ان ساعات

آخد مراتي من ايدها واحنا بنتكلم وقاعدين متربعين ع الانتريه .. نقوم .. نروح الصالون نكمل كلامنا .. رخامه بس

طبعا هي تبص لي وتضحك .. وهي كمان ساعات بتعمل كده .. بس يكون يوم جمعه والدنيا رايقه

احنا الجوز ملناش حيل على بهدلة المواصلات

أسعد الله أيامك وأيام كل مصرية .. مصرية بجد

آمين

وميرسي لذوق حضرتك

وربنا يبارك لحضرتك في المدام ويديم عليكم السعادة والهنا

آمين

آمين

آمين

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

القايمة

هي جزء من مهر الزوجة والمهر هو حقها الذي اقره لها الشرع وبتكون علي حسب الإتفاق بين الزوج وأهل الزوجة

سؤال : إذا كانت النوايا طيبة من البداية ليه الرجال يتخوفون من كتابة القائمة ؟؟؟؟

وأيضا من ضمن المهر المؤخر ، وهو جزء من المهر لم يتمكن الزوج من دفعه مقدما لعدم قدرته المادية

وعلي فكرة المؤخر دين علي الزوج ولازم يدفعه لزوجته فور توافره معه وطالما سمحت ظروفه بأن يعطيه لزوجته

مش يأخره لأحد الأجلين كما هو شائع

وده حق الزوجة يا سادة في الإسلام ، مش حكاية بيعة وشروة

عائلات كتير تساعد الزوج في تأثيث شقة الزوجية ومنهم من يتحمل الجزء الأكبر في الجهاز ، مش من حقهم يكتبوا الحاجات دي لبنتهم ؟؟؟

مش هم اللي جايبينها ؟؟؟

في الإسلام الزوج ملزم بكل تكاليف الزواج بل وبمهر الزوجة أيضا

لكن الظروف الصعبة فرضت علينا واقع آخر ، أصبحت الزوجة وأهلها يشاركون في تجهيزات الزواج وشراء الأثاث

وأصبح الزوج يعتبر ده حق من حقوقه مسلم بيه !!!!

اللي مش عايز يكتب قائمة يلزم نفسه بجميع تكاليف الزواج ويعطي للزوجه مهرها المتفق عليه ....

ما حدش يلوم أهل البنت لما يحاولوا يضمنوا حقوقها ، لو الزوج طلع انسان أمين ، يبقي مفيش مشكلة

أما لو أساء لبنتهم فعلي الأقل يقدروا يأخدوا منه حقوقها المادية.

من غير عصبية يا استاذة نوران .. الكلام مش على الحقوق .. طبعا كل ذى حق لازم يوصله حقه .. لكن الكلام على اسلوب و طريقة ضمان الحق و هى طريقة لا تليق (فى رأىى الشخصى بالعلاقة المقدسة التى خلقها الله) .. يعنى ان الزوج يمضى على ورقة لزوجته .. اسف فى التعبير بس ده شئ فى منتهى التخوين .. وكل هم البنت انها تحافظ على حقها فى كام الف جنيه .. مش على العلاقة نفسها.

طيب من غير ما اقعد ارغى كتير و ارد على كلمة كلمة حضرتك كتبتيها .. عندى سؤال واحد لك .. كل ما اسأله لواحدة ست تسكت و ماتردش ..

من باب المساواه .. و من باب حفظ الحقوق .. ترضى حضرتك تمضى على ورقة لجوزك انك تحفظى حقوقه و تطيعيه ..الخ .. و انه من حقه يستعمل الورقه دى ضدك بالشكل الى هو شايفه فى حالة الخلاف لا قدر الله ؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

النيش شخصيا حطيت فيه كل الصيني و الاطقم اللي ماما فضلت تحوشهالي من و انا في اللفة

و اللي يستحل حقوق الآخرين

يبقى يقابل ربنا بيها

الله يفتح عليكى يا مدام عبير .. احسن كلمتين اتقالوا لحد دلوقتى ..

اللي يستحل حقوق الآخرين .. يبقى يقابل ربنا بيها

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...