اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إوعى تتجوز مصرية !!

Ahmed El Manadili

Recommended Posts

السلام عليكم جميعا .. :give_rose:

فى ظل الأوضاع المحبطة التى تعيشها مصر (اليومين دول) هربت من الأخبار التى أصبحت تطارد الإنسان فى كل مكان بدأ من التليفزيون و الراديو و مرورا بمعظم مواقع الإنترنت و إنتهاء بالتليفون المحمول و حاولت اللجوء للمواقع الإجتماعية على الإنترنت بعيدا عن أى أخبار محبطة.

لفت نظرى هذا الموضوع فى عدة مواقع .. إوعى تتجوز مصرية ! و تصورت فى البداية أنها الدعوة التى سمعتها منذ سنوات على لسان بعض الشباب المصرى بشكل كوميدى ساخر إنتقادا لعيوب النساء المصريات .. و لكن مع قراءة العديد من الموضوعات و الصفحات على الفيسبوك إكتشفت أن تلك الدعوة الهزلية بدأت تتخذ شكل جاد و جاد جدا كمان.

فبين نار تكاليف الزواج و طلبات أهالى البنات المبالغ فيها و نار قانون الأحوال الشخصية الحالى المجحف لحقوق الرجل بجانب أسباب أخرى جانبية مثل صفات المراة المصرية الحالية.. بدأ كثير من الشباب دعوة الرجال المصريين الى التفكير الجاد فى الزواج من أجنبيات و الإبتعاد عن المصريات .. فبعض الصفحات على فيسبوك (على سبيل المثال: خليها تعنس بدل ما تتجنن و تهيس) بدأت تعدد مزايا الزوجة السورية و حتى الزوجة الصينية مقارنة بعيوب الزوجة المصرية.

بغض النظر عن رأىى الشخصى .. رأيت أن طرح هذا الموضوع للمناقشة فى هذا المنتدى قد يثرى المناقشة و يضيف أفكار أخرى غير التى يتداولها شباب الفيسبوك.

أحب سماع أراء مختلف الفئات المصرية فى هذا الموضوع و سأقوم بطرح رأيى الخاص أيضا.

تحياتى

أحمد

رابط هذا التعليق

• الردود 100
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بص انا كتبت رد طويل عريض وبعد كده مسحته أصل الموضوع نرفزنى وبعدين لقيته فى موضوعات خفيفه فحسيت انى داخله شمين او يمال فقلت لا خليها خفيفه خفيه كده ونسأل ونقول ..............

مالها المصريه ......................؟؟؟؟ ماهو بنوته زى القمر نفسها تعيش فى كنف زوج يحبها وتحبه وترضي بيه ربها ............متعلمه ومثقفه وبتعرف تدافع عن حقها ...........مش اعتماديه او اتكاليه .............بتتصرف فى افظع المواقف كانها راجل حكيم بتقف دايما جنب جوزها فى احلك المواقف وده معرووووووووووووووف جدا عنها من زمان ...............

المصريه فيها لذه جميله لما تعاشرها تلاقي نفسك مش قادر تبعد عنها ولا عن انتقاداتها ولا عن ضحكاتها ومواقفها مع جيرانها ...............زالمصريه يا سلام على المصريه ............

لولا انى ساقطعه عربي كنت كتبتلك فيها شعر .............

وربنا يوفق ان شاء الله الجميع ............

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

الكلام ده فعلا وانا معايا صحابي فعلا ويمكن انا شخصيا قناعتي كدة لكن للاسف الوالدة اما الوالد فهو مقتنع ان الزواج من مصرية مشروع خاسر ف كل شئ

ولكن ده بيعتمد ع طبيعة الرجل يعني لو انت كنت ذو فكر منفتح وراجل عملي هتعاني جداااااااااااااا مع الزوجة المصرية خاصة لو فكرت انك تعاملها بالنظام الغربي يعني مبدأ المشاركة وانك تاخد رأيها وان مش مهمتها اداء الواجبات المنزلية والاجتماعية هتعب جداااااااااااااااااا

لان بكل احترام وتقدير المراة المصرية او الفتاة المصرية غير مهيأة الا انها تكون شغاله وبتتخانق ع مرتبها معاك او تاخد مرتبها منها غصب عنها او بطيب خاطر وانها تكون بتشتغل ف البيت اما فكرة الشراكة والمستقبل صعب جداااااااااااااا

وانها تديك مساحة من الحرية تتحرك فيها صعب جدا

واللي ف الخليج شوفوا الام المصرية موجودة فين تلاقيها عمالة تتجول ف السوق حيث الادوات المنزلية وغيره عشان يتعبى ف الكراتين ويتشحن ع مصر

اما غير المصرية وبالاخص غير العربية تلاقيها مع ابنها بتدور له ع كتب او العاب لتنمية مهاراته اما المصرية فهمها طقم الحلل والطاسات

]لكن للاسف هو ده المتاح ومجبرا أخاك لا بطل

واهم شئ نشأتك ودماغك كرجل اما لو فكرك تقليدي ان المرأة عشان تخلف عيال وتطبخ وتكنس ف المصرية مناسبة جداااااااااااااااااا

وتكبر مخك ف الاتفاقات يعني المقشة ع مين والمرتبة والكلام ده لانه مقدس ف مصر يعني هيطلع عينك ف الاتفاق وتبقى القصه بيعة وشروة وف الاخر ابو العروسة يقولك احنا بنشتري راجل والكلام المنمق ايااااااااااه انما هتلاقي كل اهتماماتها بالنيش والطقم الأركوبال ابو 4000000قطعة والطاسات التيفال او البريستيج وطقم الحلل

[/size]

رابط هذا التعليق

الكلام ده فعلا وانا معايا صحابي فعلا ويمكن انا شخصيا قناعتي كدة لكن للاسف الوالدة اما الوالد فهو مقتنع ان الزواج من مصرية مشروع خاسر ف كل شئ

ولكن ده بيعتمد ع طبيعة الرجل يعني لو انت كنت ذو فكر منفتح وراجل عملي هتعاني جداااااااااااااا مع الزوجة المصرية خاصة لو فكرت انك تعاملها بالنظام الغربي يعني مبدأ المشاركة وانك تاخد رأيها وان مش مهمتها اداء الواجبات المنزلية والاجتماعية هتعب جداااااااااااااااااا

لان بكل احترام وتقدير المراة المصرية او الفتاة المصرية غير مهيأة الا انها تكون شغاله وبتتخانق ع مرتبها معاك او تاخد مرتبها منها غصب عنها او بطيب خاطر وانها تكون بتشتغل ف البيت اما فكرة الشراكة والمستقبل صعب جداااااااااااااا

واللي ف الخليج شوفوا الام المصرية موجودة فين تلاقيها عمالة تتجول ف السوق حيث الادوات المنزلية وغيره عشان يتعبى ف الكراتين ويتشحن ع مصر

اما غير المصرية وبالاخص غير العربية تلاقيها مع ابنها بتدور له ع كتب او العاب لتنمية مهاراته اما المصرية فهمها طقم الحلل والطاسات

واهم شئ نشأتك ودماغك كرجل اما لو فكرك تقليدي ان المرأة عشان تخلف عيال وتطبخ وتكنس ف المصرية مناسبة جداااااااااااااااااا

وتكبر مخك ف الاتفاقات يعني المقشة ع مين والمرتبة والكلام ده لانه مقدس ف مصر يعني هيطلع عينك ف الاتفاق وتبقى القصه بيعة وشروة وف الاخر ابو العروسة يقولك احنا بنشتري راجل والكلام المنمق ايااااااااااه انما هتلاقي كل اهتماماتها بالنيش والطقم الأركوبال ابو 4000000قطعة والطاسات التيفال او البريستيج وطقم الحلل

[/size]

بصراحة يعنى ...!!!

حرام الرد على مداخلة زى دى .

دى كلها سب ف المرأة المصرية ووصفها بأوصاف تدل على حقد دفين تجاه كل ماهو مصرى ..

طبعاااا

لن استطرد فى حديثى حتى لاأنفعل واندم على قول شئ ربما يؤلم غير المصريين.

بس بصراحة يعنى .....انصح الأخوة يروحوا يتزوجوا فلسطينيات ......على الأقل عارفين التراث ..!!!..وملهمش ف الحلل ولا ثمن المقشات .......وخللى المصريات يخدموا ( المصريين ) ويحوشوا كراتين ويحملوها لبلادهم ..

غلابة بقى حاتقول ايه؟؟؟

فعلا...

والدك عنده حق ...الزواج من المصرية مينفعش .

وفى عهدنا السعيد الآن....يقال انه....لايجوز

سلام

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

[/size]

بصراحة يعنى ...!!!

حرام الرد على مداخلة زى دى .

للاسف رصيدي خلص يا مدام سلوى

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

يا جماعة الموضوع فعلا مطروح للمناقشة الخفيفة و ليس للإختلاف الحاد و الخناق :)

خلونا نتناقش بهدوء .. أولا أنا عاوز أقول أنه لا يصح ابدا التعميم فى أى شئ .. يعنى ما ينفعش أبدا نقول أن كل الزوجات المصريات كلهن وحشيين و مهملين الخ و أكيد مش كلهن برضة ملائكة.

الفكرة يا pocy فى التغيير الملحوظ الذى حدث فى طباع الزوجة المصرية على مر السنوات .. ففى الوقت الى مازال فيه بنات ناس طييبين و مخلصات و كل الكلام الجميل الى أنتى قولتيه ..أصبحت (للأسف) الغالبية العظمى طباعهن سيئة و عشرتهم غير مريحة. يعنى مثلا أيام أمهاتنا و جداتنا كانت نسبة الزوجات الصالحات الى السيئات فى المجتمع مثلا 80 الى 20 % فى حين فى زمننا الحالى إنقلبت النسبة و أصبح كل رجل يحاول جاهدا الحصول على زوجة صالحة من وسط ال 20% الصالحة الى فاضلة. و الدليل على كلامى هذا الفرق فى معدلات الطلاق بين زمن أمهاتنا و الزمن الحالى.

ملحوظة: عندما أقول زمن أمهاتنا فأنا أقصد الستينات و السبعينات ..فأنا قاربت الاربعين.

أنا كل ده بتكلم عن طباع الزوجة المصرية ..ما جبتش سيرة العوامل الأخرى مثل قانون الأحوال الشخصية و خلافة.

تحياتى

رابط هذا التعليق

[/size]

أردت التعقيب على هذه المشاركة فقيّمتها إيجاباً عن طريق الخطأ .

آمل من الاشراف إلغاء تقييمي .

رابط هذا التعليق

فى ظل الظروف التى نعيش فيها وكل من هب ودب يستطيع ترشيح نفسه لرئاسة الجمهورية...انصح اى شاب بالزواج من مصرية لانها الوحيدة التى ستعطيه الحق فى ترشيح نفسه

تحياتى

رابط هذا التعليق

يا جماعة الموضوع فعلا مطروح للمناقشة الخفيفة و ليس للإختلاف الحاد و الخناق :)

خلونا نتناقش بهدوء .. أولا أنا عاوز أقول أنه لا يصح ابدا التعميم فى أى شئ .. يعنى ما ينفعش أبدا نقول أن كل الزوجات المصريات كلهن وحشيين و مهملين الخ و أكيد مش كلهن برضة ملائكة.

الفكرة يا pocy فى التغيير الملحوظ الذى حدث فى طباع الزوجة المصرية على مر السنوات .. ففى الوقت الى مازال فيه بنات ناس طييبين و مخلصات و كل الكلام الجميل الى أنتى قولتيه ..أصبحت (للأسف) الغالبية العظمى طباعهن سيئة و عشرتهم غير مريحة. يعنى مثلا أيام أمهاتنا و جداتنا كانت نسبة الزوجات الصالحات الى السيئات فى المجتمع مثلا 80 الى 20 % فى حين فى زمننا الحالى إنقلبت النسبة و أصبح كل رجل يحاول جاهدا الحصول على زوجة صالحة من وسط ال 20% الصالحة الى فاضلة. و الدليل على كلامى هذا الفرق فى معدلات الطلاق بين زمن أمهاتنا و الزمن الحالى.

ملحوظة: عندما أقول زمن أمهاتنا فأنا أقصد الستينات و السبعينات ..فأنا قاربت الاربعين.

أنا كل ده بتكلم عن طباع الزوجة المصرية ..ما جبتش سيرة العوامل الأخرى مثل قانون الأحوال الشخصية و خلافة.

تحياتى

بكل صدق واخلاص سوف اجيبك .

النساء هن النساء ..على مستوى العالم كله.

واللى يقولك غير كدة ........بيخدعك.

بيخدعك فعلا ..

ف كل مكان ...فيه الحلو وفيه الوحش .

فيه اللى ترضى بالقليل .....وفيه اللى مترضاش حتى لو قدمت لها مال قارون.

فيه المسئولة .....وفيه المستهترة .

فيه المتعلمة ومثقفة ......وفيه متعلمة وجاهلة .

فيه اسرة اللى يهمها تدى بنتها لرجل يحفظها ويصونها ........وفيه اسرة يهمها ان بنتها تعيش ف فيللا ويكون عندها سيارة احدث موديل وكل شئ يتكتب باسمها..

والمرأة هى المرأة فى كل مكان.......اختار امرأة تحب بيتها ......أهم شئ تحب بيتها وتحب تحافظ عليه .( بيتها يعنى زوجها واولادها وكل شئ )

تانى ...

نقول تانى ...

فيه...وفيه..

ف كل الدنيا لايختلف الناس الا فى درجة فهمهم للأمور ..

فقط لاغير...

ده بقى مدخلش لا ف مصرية ولا يابانية ولا فرنسية ولا ايطالية ....ولا روسية طبعاااو تايلاندية .

ابحث عن الأخلاق اولا ...والاسرة..

ثم....درجة الثقافة ..

والقبول اهم شئ..

وربنا يوفقك .

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

رابط هذا التعليق

ياجماعة الخير لازم نتقبل الراي والراي الاخر وانا بقول ع بنات ال25 واقل مش اللي عمرهم 40 او 45 الجيل الجديد افكاره غريبة وعموما هي وجهات نظر ياجماعة لا تستحق هذا اللوم او القدح عموما يبدو اننا لم نتغير عن قبل 25 يناير فمازال المطلوب هو تأييد الرأي

اللي عاشوا عزاب ف الخليج عارفين كويس ان للاسف الزوجة المصرية حاليا ليست كما كانت من قبل

ليست هي من تتحمل وتقف بجواز زوجها بل انتشرت موضة لا انا مش بحب اسافر نتجوز وتعيش ف مصر انا عاوزة ابقى جنب ماما وصاحباتي

انا لا اعمم لكن فصيل كبير هكذا ومازلت مصر ان كل شخص وله ريته ونظرته للزواج والاتفاقات التي تحدث ف الزواج حدث ولا حرج وجميعنا يعلم ان هناك مهازل وجميعنا يعلم مدى أهمية اشياء غريبة مثل النيش وطقم الصيني وحاجات غريبة تشغل بال البنت المصرية أكثر من مستقبلهم وخططهم للحياة

ومازلت مصر ان الاختلاف لايعني اننا نوجه لوم او قدح لاحد اختلف معنى فنختلف لكن بود واحترام

دون ان نعطي تقييم ايجابي او سلبي ولا داعي للمزايدات ع الوطنية والمصرية الا اذا كنا نستمتع بنظام ان كل شئ تمام وزي الفل مافيه سلبيات ف الفتاة المصرية والشاب المصري وهذا ليس بالعموم لكن موجود

رابط هذا التعليق

صبحت (للأسف) الغالبية العظمى طباعهن سيئة و عشرتهم غير مريحة. يعنى مثلا أيام أمهاتنا و جداتنا كانت نسبة الزوجات الصالحات الى السيئات فى المجتمع مثلا 80 الى 20 % فى حين فى زمننا الحالى إنقلبت النسبة و أصبح كل رجل يحاول جاهدا الحصول على زوجة صالحة من وسط ال 20% الصالحة الى فاضلة. و الدليل على كلامى هذا الفرق فى معدلات الطلاق بين زمن أمهاتنا و الزمن الحالى.

تحياتى

بالطبع زادت حالات الطلاق عن السابق

و لكن من قال أن نسبة الطلاق زادت لأن السيدات الصالحات نسبتهم قلت ؟

هل الزواج قائم على الزوجة فقط؟

الزواج علاقة بين شخصين .. إذا نجحت .. تنجح لأن الطرفين ساهما في إنجاحها ..

بالطبع قد تكون مساهمة أحدهما أثمن من الآخر

على فكرة ..

يمكنني أنا أيضًا أن أصيغ جملة مثل جملة حضرتك بالأحمر ..

و لكن أوجهها للرجال .. و بدون أي دليل !!!

تم تعديل بواسطة لونا

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

ممكن اركب فى الموضوع

متشكر جدا

طيب انا شايف الحقيقه هجوم على مشاركه الغلبان ده عشان قال الحقيقه

وشايف مدام سلوى اتنرفزت من الرآى الاخر . هنا حته الدفاع عن الجنس الاخر لمجرد الدفاع يعنى احنا قدام اندفاع مش دفاع

وعشان نكون منصفين لازم نعطى الطرفين السالب والموجب

انا هزيد على مشاركه الاخ ال عليها الهجوم دى شىء ارجوا تقبله بروح نسائيه بحته قصدى روح رياضيه

جواز المصريه بيعتبر جريمه من الجرائم التى لاتغتفر فى حق الاتنين . الراجل والمرأة فى ظل قوانين الهانم

قوانين الهانم اضرت المرأة نفسها قبل الاضرار بالرجل .

لان القوانين دى رمتها فى الشارع ونسبه الطلاق وصلت للسماوات فى عهد قوانين الهانم

اترمت اطفال واتشرد مجتمع كامل بسبب قوانين الهانم

المرأة هنا خسرت ازاى .

كسبت قضايا وعلى اثارها صرفت كام جنيه وانصرفوا وقعدت فى الشارع تندب حظها ورمت اولادها وزوجها اتزوج واحده اخرى ويمكن الكارة تعاد هو وحظه

لان قوانين الهانم تخنت دماغ النساء واصرت على ان الراجل يطلع ينفض البطاطين فى الدور الرابع لكده لمحكمه الاسره اهى

فى ال بيطلع من سكات ينفض وفى كتير بينفضها هى وبتلقى المصير المجهول وبتحصل على لقب مطلقه مع سبق الاصرار والترصد

يبقى القوانين هنا اضرت بالمرأة مكتشى لصالحها

الى ان تجرم هذه القوانين وتعدل وترجع المرأة الى صوابها وليس لقوانينها هنا جواز المصريه مشمول بالنجاح

والى ان تعدل هذه الاوضاع . فلك منى النصائح التاليه

فأنصح بالسفارات الصينيه

بتراب الفلوس وعاوزين يعيشوا فعلا مش عاوزين يخلوا الراجل ينفض البطاطين

هتدفع باكوا اول عن اخر ولو دفعت فوق الباكو نص كمان هتاخد اتين ويمكن عليهم واحده هديه

او فى اصعب الاحتمالات هتاخد عليهم يا أما خلاط او مكوى فوق البيعه .

واتصل الان

فى سفاره حاليا ودى ال شغاله فى السوق الايام دى وبنجاح منقطع النظير

السفارة الصوماليه ودى شغال عليها الرجل تمام التمام حاليا

فقط اتصل الان

فانصح صاجب الموضوع بالاتى لوجه الله والارزاق على الله

هتتصل بالمصريه . ابقى قابلنى بقى .

هتتقابل فى الايام الاولى باحتفالات وماما قالت عليك واخى قال واختى قالت وكلهم بيشكروا فيك

وليه جبت هدايه لاء لاء احنا مش بنجب الكلام ده . وسيول من القناعات وسط عزومات مدسوسه بالحوم الحمراء بالوز والبط المتظغط بالركبه فوق رقبته غصبن عنه وده محرم شرعا . وده موضوع تانى مش هنخش فيه وفى الاخر ال كلته بط بط

البرتقال هيتقشر بطريقه ذهرة اللوتس واما تكتب الكتاب هتخده انته تأشره بايدك ده لو لقيته اصلا

دخلت بقى هو شهر واحد وتبدء المؤمرات وعشق السيطرة والريش لازم يتساقط .

هات هات لغايه ما تجيبلك الهتهات وتسقط القناعه ال كانت قبل الدخول . ويستمر الصراع من اجل السيطره يا أما الوعيد ومحكمه الاسرة اهى

يا أما تمشى على العجين متلخبطوش . كل ده فى وسط امثله يا مأمنه للرجال

وحاجه من اتنين ياتسقط فريسه يا أما تواجه مصيرك المحتوم وتحصل انته كمان على لقب مطلق بامتياز مع مرتبه الشرف

وهنا يبقى السؤال مطروح

هتتصل بمين فيهم الان

بالمصريه او بالسفارات اعلاه

ويجعل كلامنا خفيف عليهم

وهل ياترى هيتقبلوا الرآى الاخر ولا هيعترضوا ويخشوا فى مسميات اخرى

اشك الحقيقه

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

من واقع تجاربى .. ومش مجامله .. المصريه فى اغلب الاحيان هيا اللى تكسب .. ورغم عيوبها الا ان الرجل لو عنده النيه الخالصه ممكن يشكلها زى ما هو عايز ..((بس نعمل ايه فى العين اللى ميملهاش الا التراب عين الرجاله وانا منهم هههههههههههههههه)) المصريه تحس انها بكر خام .. حتى المطلقات بيفضل منهم ستات لسه خام ... خام يعنى ملهاش تجارب كتثر مع الرجال .. المصريه انسب واحد للمصرى .. فاهمها وفاهماه .. عارفها وعارفاها .. نفس اللسان والثقافه والعادات والدم الخفيف .. بعدها مناسب للمصرى السوريات والمغاربه . ولو ان الواحد يخاف منهم بسبب شهرة المغرب بالسحر الاسود .. ومن الاسيويات .. الفلبينيه مش بطاله .. مطيعه وعيوشه ودمها خفيف .. الاوربيات فاشلات ههههههههههه .. اللهم الا بتوع شرق اوربا والروسيات فيهم بنات كويبسين يصلحوا للزواج

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

طيب.

في الأحوال اللى زى دى بقى حانفتكر المثل اللى بيقول .....

اذا كان الكلام من فضة..........فالسكوت من ذهب .

سؤال لمجرد المعرفة ......هى مصر نقلوها من على الخريطة ؟؟؟

و....قصدى يعنى عملوا ايه بسكانها ؟؟؟ دمروهم وجابوا بدالهم هنود وصينيين وصوماليين وكدة يعنى ؟؟؟

طيب..

ربنا معاكم .

الله يعين..

رابط هذا التعليق

بما ان انا مصري ابا عن جد وبالتالي فان امي مصرية واخواتي البنتين مصريتين وبالتالي فانا بتكلم من الفراغ عن المراة المصرية ولا اعلمها

ياجماعة هو ليه الرأي الاخر مش بنعرف نتقبله كلام واضح للاخت سلوى انا مش صغير انا 30 سنة

وخطبت وشوفت كل الحوارات اللي بتحصل من أول احنا بنشتري راجل لحد ما بتتجاب رجلك وتلاقي مناقشات تضحك الواحد يخجل منها

تتوقعوا لما يكون البنات اولوياتهم النيش والسفرة والسجاد مش عشان اهميته لا عشان فلانة عملت كذا وبنت خالتي وان مستقبلك مش مهم المهم اعيش جنب مامي وجنب صاحباتي

اللي عاوز يعرف بجد عن البنت المصرية من عمر 25 سنة روحجوا شوفوا معاناة كثير من الشباب المصري وخاصة لو مغترب وع فكرة انا بتكلم ع فئة أطباء ومهندسين

ومش بيطلبوا المستحيل عاوزين واحده بتفكر تخيلوا المعاناة

انما للاسف بيلاقي القصه الفرح والشبكة وطقم الحلل ياترى لما بتتجوز بتبقى اسلوب حياتها ايه ف لابيت

باختصار الشاب دلوقت خاصة لو كان مثقف وله طموح عاوز واحده تشالركه مش واحده تربطه ف رجل السرير وتجيبه لورا

عارف ان كلامي هيزعل وانا امي واخواتي ضدي بس لان ده الواقع المرأة المصرية حاليا غييييييييييييييييييييييييير خالص اسالوا الشباب اللي بيتجوزوا دلوقت وانتوا تعرفوا

----------------

اي حد عاوز يوجه كلام بايخ ليا او نقد هدام او تقييم سلبي انا ف الخدمة

ولكن لن أقول كلام من أجل الترضية وخلاص

لا البنت المصرية حاليا صح ولا الشاب ولكن بجد بنات مصر دلوقت شئ ثاني

رابط هذا التعليق

بكل صدق واخلاص سوف اجيبك .

النساء هن النساء ..على مستوى العالم كله.

واللى يقولك غير كدة ........بيخدعك.

بيخدعك فعلا ..

ف كل مكان ...فيه الحلو وفيه الوحش .

فيه اللى ترضى بالقليل .....وفيه اللى مترضاش حتى لو قدمت لها مال قارون.

فيه المسئولة .....وفيه المستهترة .

فيه المتعلمة ومثقفة ......وفيه متعلمة وجاهلة .

فيه اسرة اللى يهمها تدى بنتها لرجل يحفظها ويصونها ........وفيه اسرة يهمها ان بنتها تعيش ف فيللا ويكون عندها سيارة احدث موديل وكل شئ يتكتب باسمها..

والمرأة هى المرأة فى كل مكان.......اختار امرأة تحب بيتها ......أهم شئ تحب بيتها وتحب تحافظ عليه .( بيتها يعنى زوجها واولادها وكل شئ )

تانى ...

نقول تانى ...

فيه...وفيه..

ف كل الدنيا لايختلف الناس الا فى درجة فهمهم للأمور ..

فقط لاغير...

ده بقى مدخلش لا ف مصرية ولا يابانية ولا فرنسية ولا ايطالية ....ولا روسية طبعاااو تايلاندية .

ابحث عن الأخلاق اولا ...والاسرة..

ثم....درجة الثقافة ..

والقبول اهم شئ..

وربنا يوفقك .

سلوى .. كلامك يؤكد ما قلته أنا .. النساء المصريات لسن نموذج واحد .. هناك عقليات مختلفة و ثقافات مختلفة و بيئات مختلفة .. ولكن طبعا يجمعهن التفكير الأنثوى الواحد الذى يعتمد كثيرا على البيئة الكبرى (وهى مصر فى هذه الحالة). كلامك أيضا سليم عن أن الواحد لازم يختار بدقة .. بس إحنا مش بناقش مسألة الإختيار دلوقتى إحنا بنتكلم عن سر عزوف الشباب عن الإرتباط بالمصرية.

رابط هذا التعليق

لولا انى ساقطعه عربي كنت كتبتلك فيها شعر .............

من عيوب الزوجة المصرية انها لا تتقن اللغة العربية smk:

عزيزى capitchino ردك أفضل مثال للصيد فى المياه العكرة .. بس عجبنى :)))))

رابط هذا التعليق

يا جماعة والله الموضوع مطروح للمناقشة بهدوء .. بلاش عصبية و هجوم و خلونا نضرب مثال جيد فى تقبل الرأى الاخر.

herohero فى جزء كبير من كلامه صح .. للأسف ده واقع و ليس إدعاء. على سبيل المثال حكاية أن المراة المصرية اليوم أصبحت أقل إستعدادا بكثير (عن أيام زمان) فى مساندة زوجها فى الكفاح .. مثلا فى السفر للخارج لتكوين نفسه أو للدراسة. و كثيرا من المصريات أصبحن يضعن الامور المادية فى الاولوية عند الإرتباط تحت عنوان اننى لا يمكن قبول ان اكون اقل من فلانة فى جهازها او شبكتها.

Lona طبعا عندك كل الحق أنك كما تنتقدى طباع الرجال .. نحن هنا لسنا فى محكمة و لا نضع السيدات المصريات فى قفص الإتهام. أما بالنسبة لحكاية الدليل (كتبتى فى ردك أننى أتهم الزوجات المصريات بدون دليل) فهل تريدين أدلة أقوى من مئات و الاف التجارب الواقعية التى مرت على كل رجل فى محيط حياته و حياة أصدقاءه الشخصية. على فكرة بعض هذه القصص حدثت لى أنا شخصيا.

الأستاذ متعب .. و الله ردك لطيف جدا و ساخر وزى العسل ..إنما المؤلم انه فيه جزء كبير حقيقى و واقعى زى قوانين الأسرة الحالية و مسألة الأقنعة الزائفة فى بداية التعارف ثم إنقلاب الطباع بعد الدخول وأحيانا بعد أول طفل .. للأسف حقيقى جدا و ممكن يتكتب عنه صفحات و صفحات.

أنا مبسوط من المناقشة بس برجوكم أنها تكون بدون تعصب.

ملحوظة أخيرة للناس الى بيقولولى فى ردودهم ربنا يوفقك و كدة .. يا جماعة أنتو يظهر فهمتو غلط .. أنا مش بدور على عروسة .. بقولوكو داخل على الأربعين.

bv:-

تحياتى

أحمد

رابط هذا التعليق

يعنى البلد كده بقت فاشله من مجاميعو:Head: :Head: .. عالبركه إذن:)

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...