اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أطلب معلومات عن مدارس التربية النموذجية بالرياض من فضلكوا

Recommended Posts

الأخوة الأفاضل بعد التحية الموضوع إنى على وشك السفر إلى السعودية للعمل رائد نشاط بمدارس التربية النموذجية بحى يدعى الريان أو مدارس الحضارة بحى الروابى بالرياض لأن صاحبهما واحد وهو اسمه خالد بن خضير الراتب 2500 شامل بدل الانتقال والسكن ع المدرسة و بسألكم أولا ايه رأيكم فى المدارس دى وسمعتها وثانيا فى العرض ككل وهل أستطيع ايجاد عمل اخر بجانب المدرسة وكم يبعد السكن عن المدارس ؟ولو حد يعرف حد فى المدارس دى ويقدر يفيدنى يبقى كتر خيره وأخيرا بسأل دلوقتى أنا خدت رقم نت وعملت الفحوصات والفيش وقدمته للمكتب من شهر ونصف تقريبا وكان الكلام ان السفر بعد 28/1 عشان النصف الثانى بالسعودية يبدأ 28/1 ولكن للأن مفيش خبر عن التأشيرات والمكتب بيقول أن سبب التأخير القنصلية بالرياض وليس المكتب هنا ولا المدرسة هناك وبدأت أقلق خاصة بعد ما اتصلت اليوم بالمكتب للمتابعة فقالولى مش قبل 10 أيام ولو فى حاجه احنا هنتصل بيك فرأيكوا أنه دا شئ عادى ولا ايه الحكاية؟

تم تعديل بواسطة علاء جادو
رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل بعد التحية الموضوع إنى على وشك السفر إلى السعودية للعمل رائد نشاط بمدارس التربية النموذجية بحى يدعى الريان أو مدارس الحضارة بحى الروابى بالرياض لأن صاحبهما واحد وهو اسمه خالد بن خضير الراتب 2500 شامل بدل الانتقال والسكن ع المدرسة و بسألكم أولا ايه رأيكم فى المدارس دى وسمعتها وثانيا فى العرض ككل وهل أستطيع ايجاد عمل اخر بجانب المدرسة وكم يبعد السكن عن المدارس ؟ولو حد يعرف حد فى المدارس دى ويقدر يفيدنى يبقى كتر خيره وأخيرا بسأل دلوقتى أنا خدت رقم نت وعملت الفحوصات والفيش وقدمته للمكتب من شهر ونصف تقريبا وكان الكلام ان السفر بعد 28/1 عشان النصف الثانى بالسعودية يبدأ 28/1 ولكن للأن مفيش خبر عن التأشيرات والمكتب بيقول أن سبب التأخير القنصلية بالرياض وليس المكتب هنا ولا المدرسة هناك وبدأت أقلق خاصة بعد ما اتصلت اليوم بالمكتب للمتابعة فقالولى مش قبل 10 أيام ولو فى حاجه احنا هنتصل بيك فرأيكوا أنه دا شئ عادى ولا ايه الحكاية؟

انا فاكر ان فى حد سال ع المدارس بتاع حى الريان دى قبلك وقلتله هسال وارد عليك بس مدخلتش من وقتها..بص انا شغال فى حى الريان اللى المدرسه فيه وهى ورا الشركه عندنا..وكنت مفكرها تبع شركتنا لاننا تبع ال الخضير بردوا..بس طلعوا قرايبا عيله واحده..سالت ناس قدام هنا فى الشركه قالوا مدارس كويسه وكله بيعتمد على حسب العقد..وللامانه اللى شفته من اصحاب الشركة بتاعتنا(ال الخضير)انهم ناس محترمين جدا وبيحترموا كلمتهم اوى..برغم انى كنت جاى بفكرة زى الزفت والله عن السعودية ككل..

ربنا يوفقك يارب..ووعد لو قدرت اروح بنفسى واسالك فى المدرسه(بخلص الساعه4) او لو لقيت حد يرضى يروح يسال هبلغك..

بس اتاكد الاول انت جاى اى مدرسه منهم..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أشكرك أستاذ/ حكيم على اهتمامك بالرد على طلبى و وبالنسبة للمدرسة فأنا وقعت العقد مع شركة اسمها الشركة الوطنية للتربية والتعليم وهى شركة مساهمه صاحبها محمد بن خضير والعضو المنتدب هو ابنه خالد وهم بعد مااشتروا مدارس الحضارة إلى جانب مدارس التربية النموذجية أسسوا هذه الشركة لتكون شركة مالكة للمدرستين و الاحتمال الأكبر أن أكون بمدرسة التربية النموذجية لأن المكتب أخبرنى عندما استدعانى لتوقيع العقد بأن مدارس التربية النموذجية قد وافقت عليك ولكن فى العقد بند أقر فيه بموافقتى بالعمل بأى مدرسة تابعة للشركة والأقرب أن مدرستى ستكون التربية النموذجية بحى الريان أما العقد فأهم بنوده هى الراتب اجمالى 2500 ر عباره عن 1975 أساسى و350 بدل انتقال و175 حوافز والسكن ع الشركة أول سنة ولو رغبت ف السكن بالخارج ف السنة الثانية فأحصل على 6 سنويا للعازب والمتزوج فى حالة وجود اسرته على 12 وتذاكر ذهاب وعودة ع المدرسة وتذاكر الأسرة 4 فى حالة الاستقدام وتأمين صحى لى والأسرة و العقد سنة ويجدد وشهر أجازة مدفوع الراتب وطبعا هادفع 5 ألاف للمكتب

اللى أرجوه من حضرتك لو قدرت توصل لحد ف المدارس دى تسألى هل لو استقدمت الأسرة هل رسوم الاستقدام على و لا ع المدرسة وسكن المدرسين جنب المدارس ولا بعيد ومحتاج مواصلة ودوام المدرسة ايه يعنى من الساعة كام صباحا الى كام مساءا وهل الخميس أجازة مع الجمعة ولا الخميس دوام كامل ولا نص يوم وممكن الوقت يسمح لى بعمل بجانب المدرسة خاصة أنى رائد نشاط يعنى مفيش دروس أنا أسف يا أخى الكريم لأن أثقل عليك بهذه الطلبات ولكن هى مساعده لأخ لك وتخيل أنك مكانى وأجهل كل هذه الأشياء وربنا يكرمك ويوفقك ف غربتك ويهمنى اعرف رأيك فى العقد دا مع جزيل الشكر والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

تم تعديل بواسطة علاء جادو
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أشكرك أستاذ/ حكيم على اهتمامك بالرد على طلبى و وبالنسبة للمدرسة فأنا وقعت العقد مع شركة اسمها الشركة الوطنية للتربية والتعليم وهى شركة مساهمه صاحبها محمد بن خضير والعضو المنتدب هو ابنه خالد وهم بعد مااشتروا مدارس الحضارة إلى جانب مدارس التربية النموذجية أسسوا هذه الشركة لتكون شركة مالكة للمدرستين و الاحتمال الأكبر أن أكون بمدرسة التربية النموذجية لأن المكتب أخبرنى عندما استدعانى لتوقيع العقد بأن مدارس التربية النموذجية قد وافقت عليك ولكن فى العقد بند أقر فيه بموافقتى بالعمل بأى مدرسة تابعة للشركة والأقرب أن مدرستى ستكون التربية النموذجية بحى الريان أما العقد فأهم بنوده هى الراتب اجمالى 2500 ر عباره عن 1975 أساسى و350 بدل انتقال و175 حوافز والسكن ع الشركة أول سنة ولو رغبت ف السكن بالخارج ف السنة الثانية فأحصل على 6 سنويا للعازب والمتزوج فى حالة وجود اسرته على 12 وتذاكر ذهاب وعودة ع المدرسة وتذاكر الأسرة 4 فى حالة الاستقدام وتأمين صحى لى والأسرة و العقد سنة ويجدد وشهر أجازة مدفوع الراتب وطبعا هادفع 5 ألاف للمكتب

اللى أرجوه من حضرتك لو قدرت توصل لحد ف المدارس دى تسألى هل لو استقدمت الأسرة هل رسوم الاستقدام على و لا ع المدرسة وسكن المدرسين جنب المدارس ولا بعيد ومحتاج مواصلة ودوام المدرسة ايه يعنى من الساعة كام صباحا الى كام مساءا وهل الخميس أجازة مع الجمعة ولا الخميس دوام كامل ولا نص يوم وممكن الوقت يسمح لى بعمل بجانب المدرسة خاصة أنى رائد نشاط يعنى مفيش دروس أنا أسف يا أخى الكريم لأن أثقل عليك بهذه الطلبات ولكن هى مساعده لأخ لك وتخيل أنك مكانى وأجهل كل هذه الأشياء وربنا يكرمك ويوفقك ف غربتك ويهمنى اعرف رأيك فى العقد دا مع جزيل الشكر والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

والله حاليا معنديش كل المعلومات دى الا انى كنت سالت معانا فى الشركه عن المدارس دى تبعنا ولا لا وطلعت لشخص من نفس العائله بس مش مالك شركتنا..عموما انا والله لو قدرت اروح بنفسى اسالك هروح ولو انى دوامنا للساعه 4 وافتكر يكونوا خلصوا دوام..بس بالنسبه للنقط اللى قلقاك فهرد فى حدود معرفتى المحدوده لانى لسه جديد هنا وبالصدفه جه شغلى فى حى الريان..السكن ع المدرسه فده كويس اوى..سكنك جمب المدرسه ولا بعيد عنها فده مش تهتم بيه اوى لان اكيد هيودوك ويروحوك بمعرفتهم زى ما بيعملوا معانا كده انا ساكن فى الروضه والشغل فى الريان يعنى يادوب بينهم طريق وفى عربيات بتاخدنا وتروحنا بس انا الصبح بروحها مشى لان ده الوقت الوحيد اللى تعرف تمشى فيه والجو يبقى حلو وبمشى للمشى يعنى لان هنا مفيش حركه خالص انما العادى فى عربيات بتودينا وتروحنا..

السكن فى الحى ده بصراحه معرفش اسعارة ايه بس فى الروضه اللى شفته قدامى كانت شقه ب 20 الف بس كبيرة تقريبا 5 غرف..رسوم الاستقدام اكيد هتبقى عليك طبعا ودى بتبقى 2000 ريال..وهتاكدلك بردوا..

الشغل الاضافى بئا..انا عن نفسى بدور على شغل اضافى من بعد الساعه 4..فانت اكيد هتخلص الساعه 2 يعنى هيبقى عندك وقت اكبر..انا لسه ملقتش..بس هقولك اللى اتقالى من ناس هنا..تكون بتعرف تسوق والاحسن كمان يبقى عندك عربيه.وانا لا بعرف اسوق ولا فى اماكنيه اجيب عربيه بس ادينى بدور والتساهيل على الله..

عموما انا هحاول حتى لو يوم خميس اروح المدرسه واسالك تانى..بس ياريت يطلعوا اصلا شغالين يومها..وربنا يوفق الجميع يارب..

رابط هذا التعليق

أستاذ حكيم : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بارك الله فيك وأكرر شكرى لك ولو قدرت تفيدنى بأى معلومات أخرى يبقى كتر خيرك ولو لم تستطع فأنا مقدر ظروف المغترب ربنا يهونها عليك ويوفقك ويرزقك من حيث لا تدرى ولا تحتسب ولك منى جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

أستاذ حكيم : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بارك الله فيك وأكرر شكرى لك ولو قدرت تفيدنى بأى معلومات أخرى يبقى كتر خيرك ولو لم تستطع فأنا مقدر ظروف المغترب ربنا يهونها عليك ويوفقك ويرزقك من حيث لا تدرى ولا تحتسب ولك منى جزيل الشكر

سالت امبارح محاسب معانا بس قديم شويه ويعرف المدرسه وشكر فيها واصحابها من نفس عيله اصحاب شركتنا..لو قدرت اروح بنفسى والله هروح بس معلشى لسه جديد هنا ويادوب من السكن للشغل..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...