اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بعد ثورة يناير هل لسه حنرفض الشاب اللي شعره طويل او لبس اي فرد منا؟


elzahraa

Recommended Posts

الموضوع دا لفت نظري وهو ان في ناس بترفض مظهر الشاب اللي شعره طويل و دايما يقرنوه مع اللي بينزل البنطلون مثلا !!! مع ان في فرق شاسع

بجد انا عايزة اعرف ليه الشاب اللي بيطول شعره مرفوض مجتمعيا في الشرق مع اني مش شايفة ان دا عيب ولا حرام

و كمان بعض انواع اللبس زي الجلبيات مثلا ليه بنبص لها نظرة انتقاص

وليه البنت اللي مرة بتلبس عباية لازم افرض عليها انها تلبس عباية مع ان الجيبات بردو كويسة و حشمة وكذلك التونيكات لكن الاقي اللي فزع من انها غيرت العبايات ومن بنات ممكن متكونش محجبة !!!

وكذا الاسدال مثلا ليه لو لبستو مرة لازم تفضل لابسة اسدال !!!!

يعني معلش انا شايفة ان اللبس و الشعر والمظهر دا حريات فردية بحته ليه بنحدد استايل معين على انه النسق الافضل ؟

و شكرا

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

امبارح دار نفس الحوار بيني و بين امي الغالية اللي حاسة اني محتاجة اقف معاها مليونيتن متتاليتتين:)

كان فيه شاب في التلفزيون و كان عامل بوني تيل و قاعد يتكلم

ماما قالت ايه قلة الادب ديت

انا طبعا طرططقت وداني و قولت ايه ده انا فاتتني حاجة في الحوار و لا ايه

الولد كان بيتكلم عن فكرة راقية جدا و هي "صنع الثقافة" في اي مجتمع

طبعا ماما عملت "خنق الصوت" و دي الترجمة الظريفة لخاصية "كتم الصوت" علي فكر الشاب و بصت بس علي البوني تيل اللي هو عامله و مباشرة أصدرت عليه الحكم بالاعدام و قلة الأدب.

طب ما تيجو نواجه حقيقة بنهرب منها كلنا

احنا مجتمع.....مليان لوكشة عقد نفسية

بنقول حاجة

و بنتصرف حاجة

بندعو للفضيلة و العدل و الجمال و الحرية....و اول ما نشوف اتنين ماسكين ايديهم في ايدن بعض في الشارع "0ولد و بنت" يعني...اول حاجة بنقولها

ايه قلة الادب دي

و كأننا عايزين نعلن للعالم كله ان احنا الشرفاء و حاملي لواء الفضيلة...

مع انهم ممكن يكونوا ببساطة بيحبوا بعض...

ما عملوش جريمة غير انهم عايزين يفكروا نفسهم بحلم داست عليه الظروف

لكن ازاي و دي تيجي.....لازم نمشي عميان ورا الفكرة السودة و الظن السيء اللي بيطلعلنا لسانه في اي موقف

بنحط مباديء و بنمارسها...علي الناس التانيين...بس لما تيجي عندنا بنلاقي ليها الف مليون ثغرة علشان نفلت منها لانناببساطة مش مقتنعين بيها

لسه شايفين ان اللبس.....شوية ورق التوت اللي بيداري عوراتنا....هو ده المقياس لمدي ورعنا و فضيلتنا...مع ان ربنا قال ان لباس التقوي خير

لسه بنعاند و بنبص للكون بعين واحدة و رافضين نبص ليه بعينين....يعني بناحيتين

ابسطها انك لما تعيش في مجتمع مختلف عن ثقافتك و القوالب اللي اتصبيت فيها عمر لما بقينا حاجة كده بلا طعم و لا لون و لا ملامح

بتكتشف انك محتاج تتربي من اول و جديد

ايوة

محتاج يبقي ليك منظومة أفكار و مباديء و قيم مختلفة عن القيم اللي شربناها بالمعلقة من مجتمع استقاها بدوره من شوية ستات قاعدين قدام التلفزيون يمصمصموا شفايفهم لو فيه منظر معجبهومشي

و يا ريته كان تعب نفسه شوية و نفذ مبدأ الدين الأوحد "أقرأ" علشان يصيغ منه دماغه....لا و يتعب نفسه ليه....ما هي المصمصة اسهل مليون مرة من انه يتعب دماغه المتكلفة

عشت في الخليج

و الشباب الخليجي بيفتخر جدا بشعره...(حقه الصراحة بقي)

و اعتقد ان الشاب البدوي شعره حاجة كده زي الشنب عندنا في الصعيد

يعني رمز العزة و الرجولة و شوية حاجات كده انا عمري ما هفهمها...و لا عايزة الصراحة...(معنديش نية اقلب راجل دلوقتي)....بس متفاهمها

اللي يعنيني

اني ابص لمجتمعي

و ابص لكتير من ممارساته

حضرتك بتسالي يا تري بعد الثورة

احنا فاكرين ان الثورة هي مبارك يجي و مبارك يمشي

ساعتها هنتحر و محدش يحوشني

الثورة الحقيقية

ان احنا بجد نتغير

نتغير من جوانا

نتغير في افكارنا

نتغير في قوالبنا الجاهزة

نعيش الحياة بانسانيتنا.....و نبص علي العالم بعينين اتنين...مش بعين واحدة و التانية مغمضيناها بعبودية اخختيارية لصنم الافكار

دي بقي الثورة اللي عمر ما المجلس العسكري هيقدر يتحكم فيها

هي دي الثورة

اللي احنا هنديرها كل واحد من جواه

لما نبطل نستخدم خاصية "خنق" البني آدم و أفكاره مهما كانت متطرفة او مجنونة....و نسمعها...من غير ما نبقي مجهزين لستة بالاحكام المسبقة.....

لما نسمع الفكرة....من غير ما نسيب العين تحكم

ساعتها

نقول

كل سنة و احنا الثورة بجد طلعت احلي ما فينا....بعد ما كشفت سوءتنا....بس خلتنا كمان نغطيها بلباس حقيقي مش مزيف

و كفاية كده النهاردة

علشان انا مبقوقة اخر سبع حاجات

صباح الورد

طبعا دي وجهة نظري الشخصية....اللي بقاوح فيها مع كل الناس...ابتداء بامي و نهاية.....بمدرج مليان عقول غريبة المفروض انها في يوم هتغير حاجة في الكون

رابط هذا التعليق
شارك

الثورة قامت لتصحيح أوضاع خطأ وكان من مطالبها الحرية

ولكن الحرية المطلوبة هي حرية تحافظ على المجتمع ولا تهدمه ... المطلوب هو بعد انتهاء الأزمة الحالية ورجوع مصر إلى روحها أن يتم عمل مشروع مجتمعي ضخم لإعادة رونق الأخلاق والإتفاق على عقد خلقي للمجتمع يحفظ للجميع كرامتهم وحريتهم ويجب على الجميع الإلتزام بهذا العقد وليكن ميثاق أخلاق يقسم الجميع شباباً وشيوخاً على إحترامه

ولا ننسى اننا مجتمع متدين بطبعه مسلميه بمسيحييه فالأخلاق المطلوب ازكائها هى الإخلاق التى تحرص عليها الأديان وتدعووا لها

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق
شارك

الثورة قامت لتصحيح أوضاع خطأ وكان من مطالبها الحرية

ولكن الحرية المطلوبة هي حرية تحافظ على المجتمع ولا تهدمه ... المطلوب هو بعد انتهاء الأزمة الحالية ورجوع مصر إلى روحها أن يتم عمل مشروع مجتمعي ضخم لإعادة رونق الأخلاق والإتفاق على عقد خلقي للمجتمع يحفظ للجميع كرامتهم وحريتهم ويجب على الجميع الإلتزام بهذا العقد وليكن ميثاق أخلاق يقسم الجميع شباباً وشيوخاً على إحترامه

ولا ننسى اننا مجتمع متدين بطبعه مسلميه بمسيحييه فالأخلاق المطلوب ازكائها هى الإخلاق التى تحرص عليها الأديان وتدعووا لها

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كلام حضرتك رائع جدا و خصوصا فيما يتعلق بال "ميثاق الاخلاقي"

بس سؤال

هو ايه علاقة الاخلاق بشكل البني آدم او هدومه؟؟؟

افتكرت مرة درسنا حاجة في الكلية

اسمها نظرية لامبروزو

اللي قال فيها ان علشان تعرف الشخص المجرم فيه سمات جسدية معينة بتدل عليه

طبعا النظرية دي اثبتت فشلها مليون الف مرة و مبقتشي تنفع غير في مجلدات ميكي اللي بتطلع عصابة القناع الاسود لابسين مخطط و في راسهم بشلة

ايه علاقة سلوك انساني.......بطريقة لبس...او مظهر خارجي

ايه العلاقة؟؟؟

رابط هذا التعليق
شارك

الثورة قامت لتصحيح أوضاع خطأ وكان من مطالبها الحرية

ولكن الحرية المطلوبة هي حرية تحافظ على المجتمع ولا تهدمه ... المطلوب هو بعد انتهاء الأزمة الحالية ورجوع مصر إلى روحها أن يتم عمل مشروع مجتمعي ضخم لإعادة رونق الأخلاق والإتفاق على عقد خلقي للمجتمع يحفظ للجميع كرامتهم وحريتهم ويجب على الجميع الإلتزام بهذا العقد وليكن ميثاق أخلاق يقسم الجميع شباباً وشيوخاً على إحترامه

ولا ننسى اننا مجتمع متدين بطبعه مسلميه بمسيحييه فالأخلاق المطلوب ازكائها هى الإخلاق التى تحرص عليها الأديان وتدعووا لها

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كلام حضرتك رائع جدا و خصوصا فيما يتعلق بال "ميثاق الاخلاقي"

بس سؤال

هو ايه علاقة الاخلاق بشكل البني آدم او هدومه؟؟؟

افتكرت مرة درسنا حاجة في الكلية

اسمها نظرية لامبروزو

اللي قال فيها ان علشان تعرف الشخص المجرم فيه سمات جسدية معينة بتدل عليه

طبعا النظرية دي اثبتت فشلها مليون الف مرة و مبقتشي تنفع غير في مجلدات ميكي اللي بتطلع عصابة القناع الاسود لابسين مخطط و في راسهم بشلة

ايه علاقة سلوك انساني.......بطريقة لبس...او مظهر خارجي

ايه العلاقة؟؟؟

طرح ممتاز ... ما أقصده تعريف الأخلاق التى نطمح أن يتسم بها المجتمع ووضع إطار عام لها لا يسقط الحرية الشخصية ، ويحترمه الأفراد عند ممارسة حرياتهم الشخصية على ان يمارس الإنسان حريته داخل هذا الإطار الأخلاقى وبشكل لا يمثل تهديداً لقيم واخلاق المجتمع ذاته ، فانا لا ادعم حرية تؤدي لرزيلة لأننا بذلك نهدم المجتمع

هذا الموضوع يلزمة مناقشة مكثفة بعد الإنتهاء من الحالة الثورية الحالية وهدوء الأوضاع

أشكر لك اتاحة الفرصة لعرض أفكاري هنا

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق
شارك

بصراحة و بكل وضوح

لأن الشعر الطويل للرجل و البوني تيل دي ارتبطت عندنا في الثقافة المصرية بالمخنثين

فهذا أول ما يطرأ على الذهن عند رؤية شاب شعره طويل

اما في الثقافة الخليجية البدوية فهو شيء عادي و طبيعي

و الأصل أنه لا يظهره بل يداريه بالغترة

طبعا الاجيال الجديدة لا يفعلون ذلك

و رغم ذلك فهو غير مستهجن لديهم

الشعوب الآسيوية يتميزون بالشعر السبل الناعم

و في الغرب قديما كان الرجال في فرنسا مثلا يطيلون شعورهم و يعقصونها في ذيل الحصان عند التأنق

بين كل هؤلاء

رابط مشترك

هو أن مظهر نساء الخليج و النساء الآسيويات و الغربيات قديما

كان الشعر الطويل جدا

لذلك لا يمكن أن يعتبروا رجالهم الذين يطيلون شعورهم يفتقدون للرجولة

بينما لدينا مظهر المرأة المصرية منذ أيام الفراعنة أن الشعر ليس طويلا

و كان معظم صور و تماثيل رجال الفراعنة حليقي الرؤوس

هو اختلاف ثقافات لا أكثر و لا أقل

بالاضافة أن دين الفطرة يلعن المتشبهات بالرجال و المتشبهين بالنساء

و هذا يتقرر دوما بالسائد في كل مجتمع

فعلى سبيل المثال، الكحل للرجال سنة و لكن ...

في البادية النساء يكتحلن و يرتدين البراقع

بينما في مجتمعات تكشف النساء وجوههن مع الاكتحال يصبح اكتحال الرجال هنا تشبها بالنساء

و بعد الحروب العالمية و خروج النساء للعمل في مهن شاقة أصبح من المستحيل احتفاظهن بالشعور الطويلة

و عندما بدأن يقصصنها

كان من الطبيعي أن يقص الرجال شعورهم أقصر من النساء

و في كل الأحوال

هناك حالات مقبول فيها اطالة الرجال لشعورهم اذا كان المظهر الرجولي متوفر

بحيث عندما تراه لا تتحير ان كان رجلا او امرأة !

نيجي لموضوع الحرية الشخصية في الملابس

فمؤكد الحرية لها ضوابط

و أولها عدم ايذاءالنظر و اتلاف الذوق العام

و الاحتشام مطلوب من الجنسين في أي دين و شرع

و يدل على الشخصية السوية

و أيضا لكل مقام مقال

فالملابس التي تصلح للتنزه و الرياضة لا يصح ارتداءها في العمل مثلا

كما لا يصح الذهاب لسهرة بملابس النوم مثلا

عن نفسي المظهر يعطيني الانطباع الأول عن الشخص

و لا أقصد الخلقة و الشكل طبعا

و لكن أقصد ما ينم عن ذوق الشخص في اختياره المظهر المناسب له و للمكان و الزمان الذي يتواجد فيه

فإن تم مراعاة كل ما سبق

فأنت حر في اختيار مظهرك كما تريد

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضلة لماضة مصرية جدا

الفاضلة عبير الشرقاوي

احييكم على الكلام الرائع ومتفق تماماً معكم :clappingrose:

....

واضيف هي فعلا ثقافات..... بس احنا اتربينا على كدة... بمعنى ان الشعر الطويل والمسبسب معناه الفرفرة

بس بصراحة انا ضد موضة البنطلون الساقط من الوسط......... دي مش فرفرة........ دي حاجة (......)مش ظريفة.

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

امبارح دار نفس الحوار بيني و بين امي الغالية اللي حاسة اني محتاجة اقف معاها مليونيتن متتاليتتين:)

كان فيه شاب في التلفزيون و كان عامل بوني تيل و قاعد يتكلم

ماما قالت ايه قلة الادب ديت

انا طبعا طرططقت وداني و قولت ايه ده انا فاتتني حاجة في الحوار و لا ايه

الولد كان بيتكلم عن فكرة راقية جدا و هي "صنع الثقافة" في اي مجتمع

طبعا ماما عملت "خنق الصوت" و دي الترجمة الظريفة لخاصية "كتم الصوت" علي فكر الشاب و بصت بس علي البوني تيل اللي هو عامله و مباشرة أصدرت عليه الحكم بالاعدام و قلة الأدب.

طب ما تيجو نواجه حقيقة بنهرب منها كلنا

احنا مجتمع.....مليان لوكشة عقد نفسية

بنقول حاجة

و بنتصرف حاجة

بندعو للفضيلة و العدل و الجمال و الحرية....و اول ما نشوف اتنين ماسكين ايديهم في ايدن بعض في الشارع "0ولد و بنت" يعني...اول حاجة بنقولها

ايه قلة الادب دي

و كأننا عايزين نعلن للعالم كله ان احنا الشرفاء و حاملي لواء الفضيلة...

مع انهم ممكن يكونوا ببساطة بيحبوا بعض...

ما عملوش جريمة غير انهم عايزين يفكروا نفسهم بحلم داست عليه الظروف

لكن ازاي و دي تيجي.....لازم نمشي عميان ورا الفكرة السودة و الظن السيء اللي بيطلعلنا لسانه في اي موقف

بنحط مباديء و بنمارسها...علي الناس التانيين...بس لما تيجي عندنا بنلاقي ليها الف مليون ثغرة علشان نفلت منها لانناببساطة مش مقتنعين بيها

لسه شايفين ان اللبس.....شوية ورق التوت اللي بيداري عوراتنا....هو ده المقياس لمدي ورعنا و فضيلتنا...مع ان ربنا قال ان لباس التقوي خير

لسه بنعاند و بنبص للكون بعين واحدة و رافضين نبص ليه بعينين....يعني بناحيتين

ابسطها انك لما تعيش في مجتمع مختلف عن ثقافتك و القوالب اللي اتصبيت فيها عمر لما بقينا حاجة كده بلا طعم و لا لون و لا ملامح

بتكتشف انك محتاج تتربي من اول و جديد

ايوة

محتاج يبقي ليك منظومة أفكار و مباديء و قيم مختلفة عن القيم اللي شربناها بالمعلقة من مجتمع استقاها بدوره من شوية ستات قاعدين قدام التلفزيون يمصمصموا شفايفهم لو فيه منظر معجبهومشي

و يا ريته كان تعب نفسه شوية و نفذ مبدأ الدين الأوحد "أقرأ" علشان يصيغ منه دماغه....لا و يتعب نفسه ليه....ما هي المصمصة اسهل مليون مرة من انه يتعب دماغه المتكلفة

عشت في الخليج

و الشباب الخليجي بيفتخر جدا بشعره...(حقه الصراحة بقي)

و اعتقد ان الشاب البدوي شعره حاجة كده زي الشنب عندنا في الصعيد

يعني رمز العزة و الرجولة و شوية حاجات كده انا عمري ما هفهمها...و لا عايزة الصراحة...(معنديش نية اقلب راجل دلوقتي)....بس متفاهمها

اللي يعنيني

اني ابص لمجتمعي

و ابص لكتير من ممارساته

حضرتك بتسالي يا تري بعد الثورة

احنا فاكرين ان الثورة هي مبارك يجي و مبارك يمشي

ساعتها هنتحر و محدش يحوشني

الثورة الحقيقية

ان احنا بجد نتغير

نتغير من جوانا

نتغير في افكارنا

نتغير في قوالبنا الجاهزة

نعيش الحياة بانسانيتنا.....و نبص علي العالم بعينين اتنين...مش بعين واحدة و التانية مغمضيناها بعبودية اخختيارية لصنم الافكار

دي بقي الثورة اللي عمر ما المجلس العسكري هيقدر يتحكم فيها

هي دي الثورة

اللي احنا هنديرها كل واحد من جواه

لما نبطل نستخدم خاصية "خنق" البني آدم و أفكاره مهما كانت متطرفة او مجنونة....و نسمعها...من غير ما نبقي مجهزين لستة بالاحكام المسبقة.....

لما نسمع الفكرة....من غير ما نسيب العين تحكم

ساعتها

نقول

كل سنة و احنا الثورة بجد طلعت احلي ما فينا....بعد ما كشفت سوءتنا....بس خلتنا كمان نغطيها بلباس حقيقي مش مزيف

و كفاية كده النهاردة

علشان انا مبقوقة اخر سبع حاجات

صباح الورد

طبعا دي وجهة نظري الشخصية....اللي بقاوح فيها مع كل الناس...ابتداء بامي و نهاية.....بمدرج مليان عقول غريبة المفروض انها في يوم هتغير حاجة في الكون

مبدأيا يا لماضة مصرية جدا

متفقة معاك ان الثورة على النفس مطلوبة

و بردو متفقة معاك ان موضوع ازدواج المعايير دا كارثة

لكني حسيت من العبارة دي

محتاج يبقي ليك منظومة أفكار و مباديء و قيم مختلفة عن القيم اللي شربناها بالمعلقة من مجتمع استقاها بدوره من شوية ستات قاعدين قدام التلفزيون يمصمصموا شفايفهم لو فيه منظر معجبهومشي

انك متحاملة شوية على جيلي الاباء و الاجداد

بصي يا لماضة اهلنا هم اللي ربونا على اللي فيه احنا حاليا

و مخلوناش نسخ منهم

و هم اللي ربو فينا الرغبة على الثورة

انا معاك ان الجيل اللي فات مكنش ملايكة لانو كان بشر

و احنا دورنا اننا نحافظ على الموروث الجيد ونرفض الموروث السئ

لاننا بردو حنسيب لاولادنا موروث حايخدو منه و يسبو منه بردو

يعني احنا مش حنرفض الماضي ككل احنا بس حنعيد تقيمه و لا ايه؟

رابط هذا التعليق
شارك

الثورة قامت لتصحيح أوضاع خطأ وكان من مطالبها الحرية

ولكن الحرية المطلوبة هي حرية تحافظ على المجتمع ولا تهدمه ... المطلوب هو بعد انتهاء الأزمة الحالية ورجوع مصر إلى روحها أن يتم عمل مشروع مجتمعي ضخم لإعادة رونق الأخلاق والإتفاق على عقد خلقي للمجتمع يحفظ للجميع كرامتهم وحريتهم ويجب على الجميع الإلتزام بهذا العقد وليكن ميثاق أخلاق يقسم الجميع شباباً وشيوخاً على إحترامه

ولا ننسى اننا مجتمع متدين بطبعه مسلميه بمسيحييه فالأخلاق المطلوب ازكائها هى الإخلاق التى تحرص عليها الأديان وتدعووا لها

انا مع حضرتك في الكلام دا خصوصا فينا يخص اعادة رونق الاخلاق و احب اضيف الحقيقية

لان في فالكلام الخاص بالملابس ما اعتبره انا تعديا خلقيا من حيث مثلا

لو انا والدي رجل كبير بيحب يصلي بالجلبية هل اخجل منه؟

لو عايز يلبسها في نادي امنعه ليه مدام حتريحه اكتر؟

الفلاح اللي بيستسهلها هل اعايره؟

و بردو مطارده البنات في لبسهم هل دا من الخلق يعني نفرض ان واحدة يوم لبست عباية وتاني يوم لبست جيبة هل في مشكلة؟

للاسف في موروثات غريبة انضمت للاخلاق واحنا عايزين نرجعها لرونقها عشان كدة بعيد تأيدي لكلام حضرتك في مدخلتينك في الموضوع

و شكرا

تم تعديل بواسطة elzahraa
رابط هذا التعليق
شارك

بصراحة و بكل وضوح

لأن الشعر الطويل للرجل و البوني تيل دي ارتبطت عندنا في الثقافة المصرية بالمخنثين

فهذا أول ما يطرأ على الذهن عند رؤية شاب شعره طويل

اما في الثقافة الخليجية البدوية فهو شيء عادي و طبيعي

و الأصل أنه لا يظهره بل يداريه بالغترة

طبعا الاجيال الجديدة لا يفعلون ذلك

و رغم ذلك فهو غير مستهجن لديهم

الشعوب الآسيوية يتميزون بالشعر السبل الناعم

و في الغرب قديما كان الرجال في فرنسا مثلا يطيلون شعورهم و يعقصونها في ذيل الحصان عند التأنق

بين كل هؤلاء

رابط مشترك

هو أن مظهر نساء الخليج و النساء الآسيويات و الغربيات قديما

كان الشعر الطويل جدا

لذلك لا يمكن أن يعتبروا رجالهم الذين يطيلون شعورهم يفتقدون للرجولة

بينما لدينا مظهر المرأة المصرية منذ أيام الفراعنة أن الشعر ليس طويلا

و كان معظم صور و تماثيل رجال الفراعنة حليقي الرؤوس

هو اختلاف ثقافات لا أكثر و لا أقل

بالاضافة أن دين الفطرة يلعن المتشبهات بالرجال و المتشبهين بالنساء

و هذا يتقرر دوما بالسائد في كل مجتمع

فعلى سبيل المثال، الكحل للرجال سنة و لكن ...

في البادية النساء يكتحلن و يرتدين البراقع

بينما في مجتمعات تكشف النساء وجوههن مع الاكتحال يصبح اكتحال الرجال هنا تشبها بالنساء

و بعد الحروب العالمية و خروج النساء للعمل في مهن شاقة أصبح من المستحيل احتفاظهن بالشعور الطويلة

و عندما بدأن يقصصنها

كان من الطبيعي أن يقص الرجال شعورهم أقصر من النساء

و في كل الأحوال

هناك حالات مقبول فيها اطالة الرجال لشعورهن اذا كان المظهر الرجولي متوفر

بحيث عندما تراه لا تتحير ان كان رجلا او امرأة !

نيجي لموضوع الحرية الشخصية في الملابس

فمؤكد الحرية لها ضوابط

و أولها عدم ايذاءالنظر و اتلاف الذوق العام

و الاحتشام مطلوب من الجنسين في أي دين و شرع

و يدل على الشخصية السوية

و أيضا لكل مقام مقال

فالملابس التي تصلح للتنزه و الرياضة لا يصح ارتداءها في العمل مثلا

كما لا يصح الذهاب لسهرة بملابس النوم مثلا

عن نفسي المظهر يعطيني الانطباع الأول عن الشخص

و لا أقصد الخلقة و الشكل طبعا

و لكن أقصد ما ينم عن ذوق الشخص في اختياره المظهر المناسب له و للمكان و الزمان الذي يتواجد فيه

فإن تم مراعاة كل ما سبق

فأنت حر في اختيار مظهرك كما تريد

مداخلتك قيمة يا عبير وهى بتعرض الموروث الثقافي المصري

و محتاجة موضوع لوحدها عشان نكلم فيه و ليه مفيش للمصرين لبس مميز ليهم

و شكرا

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضلة لماضة مصرية جدا

الفاضلة عبير الشرقاوي

احييكم على الكلام الرائع ومتفق تماماً معكم :clappingrose:

....

واضيف هي فعلا ثقافات..... بس احنا اتربينا على كدة... بمعنى ان الشعر الطويل والمسبسب معناه الفرفرة

بس بصراحة انا ضد موضة البنطلون الساقط من الوسط......... دي مش فرفرة........ دي حاجة (......)مش ظريفة.

مع حضرتك في موضوع البنطلون دا

و انا ضده و اعتبره تخنيث وواضح لماذا هو تخنيث

لكن هل الشعر الطويل كاسقاط البنطلون ؟

من وجهة نظري لأ

و شكرا لك

رابط هذا التعليق
شارك

بصراحة و بكل وضوح

لأن الشعر الطويل للرجل و البوني تيل دي ارتبطت عندنا في الثقافة المصرية بالمخنثين

فهذا أول ما يطرأ على الذهن عند رؤية شاب شعره طويل

اما في الثقافة الخليجية البدوية فهو شيء عادي و طبيعي

و الأصل أنه لا يظهره بل يداريه بالغترة

طبعا الاجيال الجديدة لا يفعلون ذلك

و رغم ذلك فهو غير مستهجن لديهم

الشعوب الآسيوية يتميزون بالشعر السبل الناعم

و في الغرب قديما كان الرجال في فرنسا مثلا يطيلون شعورهم و يعقصونها في ذيل الحصان عند التأنق

بين كل هؤلاء

رابط مشترك

هو أن مظهر نساء الخليج و النساء الآسيويات و الغربيات قديما

كان الشعر الطويل جدا

لذلك لا يمكن أن يعتبروا رجالهم الذين يطيلون شعورهم يفتقدون للرجولة

بينما لدينا مظهر المرأة المصرية منذ أيام الفراعنة أن الشعر ليس طويلا

و كان معظم صور و تماثيل رجال الفراعنة حليقي الرؤوس

هو اختلاف ثقافات لا أكثر و لا أقل

بالاضافة أن دين الفطرة يلعن المتشبهات بالرجال و المتشبهين بالنساء

و هذا يتقرر دوما بالسائد في كل مجتمع

فعلى سبيل المثال، الكحل للرجال سنة و لكن ...

في البادية النساء يكتحلن و يرتدين البراقع

بينما في مجتمعات تكشف النساء وجوههن مع الاكتحال يصبح اكتحال الرجال هنا تشبها بالنساء

و بعد الحروب العالمية و خروج النساء للعمل في مهن شاقة أصبح من المستحيل احتفاظهن بالشعور الطويلة

و عندما بدأن يقصصنها

كان من الطبيعي أن يقص الرجال شعورهم أقصر من النساء

و في كل الأحوال

هناك حالات مقبول فيها اطالة الرجال لشعورهن اذا كان المظهر الرجولي متوفر

بحيث عندما تراه لا تتحير ان كان رجلا او امرأة !

نيجي لموضوع الحرية الشخصية في الملابس

فمؤكد الحرية لها ضوابط

و أولها عدم ايذاءالنظر و اتلاف الذوق العام

و الاحتشام مطلوب من الجنسين في أي دين و شرع

و يدل على الشخصية السوية

و أيضا لكل مقام مقال

فالملابس التي تصلح للتنزه و الرياضة لا يصح ارتداءها في العمل مثلا

كما لا يصح الذهاب لسهرة بملابس النوم مثلا

عن نفسي المظهر يعطيني الانطباع الأول عن الشخص

و لا أقصد الخلقة و الشكل طبعا

و لكن أقصد ما ينم عن ذوق الشخص في اختياره المظهر المناسب له و للمكان و الزمان الذي يتواجد فيه

فإن تم مراعاة كل ما سبق

فأنت حر في اختيار مظهرك كما تريد

مداخلتك قيمة يا عبير وهى بتعرض الموروث الثقافي المصري

و محتاجة موضوع لوحدها عشان نكلم فيه و ليه مفيش للمصرين لبس مميز ليهم

و شكرا

يمكنك متابعة هذا الموضوع بعنوان

الحياة بدون مرآة

اتحدث فيه عن المظهر في حياتنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=86128&st=0&p=513770&fromsearch=1entry513770

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...