اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقابلات كيبيك دفعة سنة 2012

Recommended Posts

بقولك يا درش هى المدرسةدى متعرفش تيجى الشارقة او دبى .وسعرها كام فى المستوى

انا مجموه تلم الفرنسة 9 اسطوانات وكتابين هما حلوين بس مش كبداية بنى لوذاكرتهم ممكن اوصل للمستوى الثالث ان شاء الله بس انت قولى بما انك اخدت كام فى الرابطة المستوى الاول طلت منه بأية ينى اتلمت فية اية بكدة اقدر اقيم الاسطوانات اللى عندى

انا بدات فى الفرنساوى بس للاسف مراتى مش ععاوزة تبدأ وشكلها كدة هتطل الموضو .. مش ععارف انا كان مالى ومال الجواز .. انتى كدة كويسة يا سكرة حرة نفسك اوى تتجوزى .. سافرى الاول وبد كدةفكرى تتجوزى

بالتوفيق ومستنى ردك يا درش

هي الرابطة كويسة يا علاء ............ مشكلتها الوحيدة انها بطيئة شوية ...... وعدد المستويات كثير

بس الحمد لله المدرسة اللي بتدينا مش ملتزمة بالمنهج ..... وبتدينا اكثر من اللي مفروض ناخده في المستوى

لحد الان اللي انا قدرت اوصله في اللغه ..... هو اني ازاي اقدم نفسي .... وفي الكتابة ازاي اكتب رسالة ..... وازاي اكتب كرت بريد

احنا لسه مش اتفقنا هتاخد مننا كام في البرايفت ............ لما هنتفق على السعر هقولك يا صحبي ..... بس لما ارجع من الاجازه ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بكل اسف تم الغاء ميشن مارس 2012 بمصر...تحياتي

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

بكل اسف تم الغاء ميشن مارس 2012 بمصر...تحياتي

يعنى ايه تم الالغاء وياريت معلش افهم يعنى ايه ميشين

تم الالغاء معناها انة كان فى ميشن متحددلة ميعاد فى الجدول المقابلات القديم وفى جدول المقابلات الجديد مش جايبين سيرتة اما بالنسبة لكلمة ميشن معناها عدد من الايام ما بين اسبوع لاربعين يوم بيتعمل فيهم مقابلات الناس اللى مقدمة هجرة لكيبيك مع مستشاريين مخصوصين للموضوع دة وبيتم الاعلان عن بداية ونهاية المقابلات فى جداول بتنزل فى موقع الهجرة الرسمى الخاص بكيبيك

رابط هذا التعليق

هاي يا شباب انا كمان جالي ايميل الويتنج يوم 31 يناير و مقدمه من 9 الفين و عشره

الفكره اني غيرت مكان الأقامه و الشغل كمان ...و بعتلهم رد على الأيميل و ردو عليه و قالولي مفيش مشكله هنعمل ابديت للفايل بتاعك بس قرري عايزه الأنترفيو في تركيا ولا في مصر ... بيني و بينكو بفكر في تركيا بنسبة 90% لسه مردتش عليهم ... بس انا مييييييح في الفرنش ...و اخدت ست مستوايات من فتره و نسيتهم ... طبعا لسؤ الحاله الماديه و النفسيه اللي مريت بيها بعد الثورة ...لكن الحمدلله الظروف بتتعدل ... الفكره اني بفكر اأجل و خصوصا اني كاتبه مستوى تامن فرنش و انا مجبش تالت دلوقتي ...نسيت الفرنش ...و مش عارفه ابدأ فيه ازاي ... انا دلوقتي في دبي و الكورسات هنا غاليه بطريقة جنونيه ...و مش عارفه هتسعد للمقابله ازاي ...حد يفيدني الله يخليكو

اهلا بزملاء الكفاح في الامارات ............. انا زيك مقدم من الامارات وانا حاليا في ابوظبي

انصحك متأجليش ..... وانك تخلي المقابلة في تركيا

بالنسبة للفرنسي فانا معايا اثنين باكستنين (( زوج - وزجته )) بياخدوا معايا في الرابطة الفرنسية مقدمين كيبك

وانا وزجتي (( يبقى كده 4 افراد)) وهناخد مع مدرسة بتدينا في الرابطة .... (( فرنسية من اصل جزائري )) برايفت

والمدرسة دي كمان بتدي اعداد للمقابلة ........ وشاطرة اوووي

لو حابه تكوني معانا في الجروب انتي وزوجك ..... ممكن تتواصلي معايا على الخاص

تحياتي

ميرسي لردك يا استاذ مصطفى ...انا انسه ...و بعتلك على الخاص رقمي عشان انضم لمجموعة الكفاح الوطني ...و يا رب نقدر نحرر روكسي ههههههههههه

هاى سكرة اولا ربنا معاكى ,,, وبالتوفيق انشاء الله

بس ياريت تفيدينى بشويه معلومات عشان انا سنجل وعلى كلامك انتى سينجل برضه فا يريت تقولولى ايه العيوب اللى اخلى بالى منها وشكر مع العلم انى بدرس فرنساوى ليا مده وبرضه مش قوى شكرا جزيلا تحياتى ليكى ....................... كيرلس

رابط هذا التعليق

هاي يا شباب انا كمان جالي ايميل الويتنج يوم 31 يناير و مقدمه من 9 الفين و عشره

الفكره اني غيرت مكان الأقامه و الشغل كمان ...و بعتلهم رد على الأيميل و ردو عليه و قالولي مفيش مشكله هنعمل ابديت للفايل بتاعك بس قرري عايزه الأنترفيو في تركيا ولا في مصر ... بيني و بينكو بفكر في تركيا بنسبة 90% لسه مردتش عليهم ... بس انا مييييييح في الفرنش ...و اخدت ست مستوايات من فتره و نسيتهم ... طبعا لسؤ الحاله الماديه و النفسيه اللي مريت بيها بعد الثورة ...لكن الحمدلله الظروف بتتعدل ... الفكره اني بفكر اأجل و خصوصا اني كاتبه مستوى تامن فرنش و انا مجبش تالت دلوقتي ...نسيت الفرنش ...و مش عارفه ابدأ فيه ازاي ... انا دلوقتي في دبي و الكورسات هنا غاليه بطريقة جنونيه ...و مش عارفه هتسعد للمقابله ازاي ...حد يفيدني الله يخليكو

اهلا بزملاء الكفاح في الامارات ............. انا زيك مقدم من الامارات وانا حاليا في ابوظبي

انصحك متأجليش ..... وانك تخلي المقابلة في تركيا

بالنسبة للفرنسي فانا معايا اثنين باكستنين (( زوج - وزجته )) بياخدوا معايا في الرابطة الفرنسية مقدمين كيبك

وانا وزجتي (( يبقى كده 4 افراد)) وهناخد مع مدرسة بتدينا في الرابطة .... (( فرنسية من اصل جزائري )) برايفت

والمدرسة دي كمان بتدي اعداد للمقابلة ........ وشاطرة اوووي

لو حابه تكوني معانا في الجروب انتي وزوجك ..... ممكن تتواصلي معايا على الخاص

تحياتي

ميرسي لردك يا استاذ مصطفى ...انا انسه ...و بعتلك على الخاص رقمي عشان انضم لمجموعة الكفاح الوطني ...و يا رب نقدر نحرر روكسي ههههههههههه

هاى سكرة اولا ربنا معاكى ,,, وبالتوفيق انشاء الله

بس ياريت تفيدينى بشويه معلومات عشان انا سنجل وعلى كلامك انتى سينجل برضه فا يريت تقولولى ايه العيوب اللى اخلى بالى منها وشكر مع العلم انى بدرس فرنساوى ليا مده وبرضه مش قوى شكرا جزيلا تحياتى ليكى ....................... كيرلس

هو فيه عيوب او مشاكل ممكن تقابل الواحد لو هو سينجل؟

انا كمان سينجل وحاسة ان الموضوع اسهل بكتير عن ما يكون الواحد مجوز...الحمدلله معنديش زوج او خطيب عاوز يقعد جنب ماما

او مبسوط بالمرتب الي بيخدوا في مصر او الخليج

كدة الواحد بيذاكر وينجز من غير ما يكون مستقبله متوقف على حد تاني معندوش طموح

يا اخ كيرلس توكل على الله..وذاكر انت بس كويس

الكنديين نفسهم بيعملوا اخطاء بالهبل في الفرنساوي

المهم انك تعرف تتكلم و تفهم لو حد كلمك

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

لأ, صارحة مفيش بس وجود أطفال بيساعد على قبول الملف لأن الأطفال بالنسبة لهم أهم شئ و لكن أنتى لو سنجل و كفء هتنجحى.

انا كمان سينجل وحاسة ان الموضوع اسهل بكتير عن ما يكون الواحد مجوز...الحمدلله معنديش زوج او خطيب عاوز يقعد جنب ماما

ناس كتيرة كدة على فكرة, كل أصحابى اللى ربنا كارمهم فى شغلم فرحانين جداً بالمرتب و الدخل العالى و العربية و شكراً أوى على كدة و ماقردش ألومهم, قرار الهجرة قرار خطير جداً و ليس بالسهل على أى حد إتخاذة, أنتى بتصفرى العداد و بتبدأى فى كل شىء فى حياتك من أول و جديد, مش سهلة بردو بالرغم من إنى من هؤلاء الشباب اللى ربنا واقف جنبهم الحمد لله مادياً بس أتمنى دائماً الأفضل و ليس بالضرورة مادياً و عشان كدة قررت أهاجر.

أنا مبسوط إنك غيرتى رأيك و إنضميتى إلى فريق الهاربين الباحثين عن الحرية أخيراً, يمكن تكونى قابلتى موقف غير تفكيرك؟ :happy:

تم تعديل بواسطة أدهم الشرقاوى

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا بدرس فرنساوي فى الرابطة الفرنسية بدبي وبصراحة انا هخلص المستوى التالت اخر الاسبوع وحاسس كانى مش عارف حاجة خالص قلولى اعمل اية

رابط هذا التعليق

لأ, صارحة مفيش بس وجود أطفال بيساعد على قبول الملف لأن الأطفال بالنسبة لهم أهم شئ و لكن أنتى لو سنجل و كفء هتنجحى.

ناس كتيرة كدة على فكرة, كل أصحابى اللى ربنا كارمهم فى شغلم فرحانين جداً بالمرتب و الدخل العالى و العربية و شكراً أوى على كدة و ماقردش ألومهم, قرار الهجرة قرار خطير جداً و ليس بالسهل على أى حد إتخاذة, أنتى بتصفرى العداد و بتبدأى فى كل شىء فى حياتك من أول و جديد, مش سهلة بردو بالرغم من إنى من هؤلاء الشباب اللى ربنا واقف جنبهم الحمد لله مادياً بس أتمنى دائماً الأفضل و ليس بالضرورة مادياً و عشان كدة قررت أهاجر.

أنا مبسوط إنك غيرتى رأيك و إنضميتى إلى فريق الهاربين الباحثين عن الحرية أخيراً, يمكن تكونى قابلتى موقف غير تفكيرك؟ :happy:

ميرسي ليكو وعلى ردودكم انتو اديتودنى روح حلوة لأنى بصراحه مليت من البطء بالزات للمصريين بس ربنا يدبر ويكمل على خير لكل المتقدميين

يس موضوع الهجرة مش عشان مرتب حلو وفلوس بالنسبه ... انا نفسي اعيش حياه جميله متقدمه ...... وفلوس بعد كده اكيد :) تحياتى ليكو وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الجدول الجديد نزل بتاريخ 29 فبراير وهيبقى فى ميشن واحد بالاسكندرية من يوم 29 ابريل حتى 7 يونيو بالتوفيق باذن اللة للجميع

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ايميل المقابلة وصل بس مكتوب فى اول الايميل انها هتبقى يوم 3 مايو وفى نص الايميل مكتوب انها هتبقى يوم 13 مايو هبعتلهم علشان اعرف التاريخ الصحيح

رابط هذا التعليق

خلاص اتاكدت من ميعاد المقابلة الحمد للة هتبقى باذن اللة على خير يوم 13 مايو الساعة 11.30 ادعولى بالنجاح

تاريخ استلام الملف فى سوريا 5 يوليو 2010

تاريخ الفايل نمبر 4 اغسطس 2010

كان عندى مقابلة فى ميشن الاسكندرية الماضى بتاريخ 22 سبتمبر وطلبت تاجيل

رابط هذا التعليق

خلاص اتاكدت من ميعاد المقابلة الحمد للة هتبقى باذن اللة على خير يوم 13 مايو الساعة 11.30 ادعولى بالنجاح

تاريخ استلام الملف فى سوريا 5 يوليو 2010

تاريخ الفايل نمبر 4 اغسطس 2010

كان عندى مقابلة فى ميشن الاسكندرية الماضى بتاريخ 22 سبتمبر وطلبت تاجيل

مبروك وان شاء الله تتوفق وتاخد السي اس كيو

رابط هذا التعليق

متشكر لفيلو مينا و osama dent على مشاعرهم واقدم خالص التعازى للشعب المصرى باكملة على وفاة البابا شنودة داعيا اللة ان يرزق مصر رجلا بحكمة البابا شنودة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

مطصفى لو انت بتدخل هنا والنبى كلمنى علشان رقمك ضاع من موبايلى مش عارف ازاى لما غيرت الموبيل نص الاراقام اتمسحت غصب عنى

انا بحاول اوصلك بش مش لاقي الرقم بتاعك على العموم ابقى كلمنى

شكرا يا درش

اخوك علاء

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

الف مبروك لكل الى جاله الانترفيو يا جماعة و انشاء الله تكمل و تعدوا

انا عندي سؤال صغير اما اجي اقدم ورقي لأول مرة اكتب اني كويسة فى الفرنش و لا اكتب الحقيقة مع العلم اني وحشة فىيه اوي

الفكرة الواحد مش عايز يبتديها بكدب من اولها عشان ربنا يوفقنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...