اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حد جرب يطلع جواز سفر لأبنه من مصر مباشرة

Recommended Posts

السلام عليكم

كنت عاوز اعرف ان كان حد عرف يطلع جواز سفر لأبنه المولود فى السعوديه .. عرف يطلعه من مصر مباشرة مش من القنصليه.. و هل بيسمحو

بكده و الا لأ

طبعا المقصود ان الطفل يكون فى السعوديه و حد من قرايب الاب يروح يطلع له باسبور

شكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كنت عاوز اعرف ان كان حد عرف يطلع جواز سفر لأبنه المولود فى السعوديه .. عرف يطلعه من مصر مباشرة مش من القنصليه.. و هل بيسمحو

بكده و الا لأ

شكرا

أخي العزيز .. مينفعش تطلع جواز سفر لابنك من مصر وهو موجود بالسعودية

لو جواز حضرتك او جواز والدته قديم .. يبقي المولود ينضاف علي أحد الجوازين ودي حاجة سهلة وبسيطة

أما لو كان جواز الوالد والوالدة جديد، يبقي لازم حضرتك الاول تطلع للمولود شهادة ميلاد كمبيوتر من مصر

وتتبعتلك علي السعودية، تروح بيها وبجواز سفر حضرتك للقنصلية المصرية يطلعولك جواز سفر جديد للمولود

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بكده و الا لأ

شكرا

أخي العزيز .. مينفعش تطلع جواز سفر لابنك من مصر وهو موجود بالسعودية

لو جواز حضرتك او جواز والدته قديم .. يبقي المولود ينضاف علي أحد الجوازين ودي حاجة سهلة وبسيطة

أما لو كان جواز الوالد والوالدة جديد، يبقي لازم حضرتك الاول تطلع للمولود شهادة ميلاد كمبيوتر من مصر

وتتبعتلك علي السعودية، تروح بيها وبجواز سفر حضرتك للقنصلية المصرية يطلعولك جواز سفر جديد للمولود

شكرا جزيلا سيدى الفاضل على الرد .. هذا ما كنت اظنه و لكنى اردت التأكد لأن الشهاده يتم اصدارها من مصر الأن و لو كان ينفع موضوع الجواز كان حايوفر عليا 45 يوم على اقل تقدير ..هل حضرتك تعرف السبب انه ما ينفعش ؟ يعنى مثلا لما بيلاقو ان فى شهادة الميلاد مكتوب انه مولود بالسعوديه بيرفضو ؟

رابط هذا التعليق

اولا الباسبور المبعوت في البريد الامن هايوقفوا في المطار وهايتعطل فتره وبعدين لما يكون الجواز صادر من مصر وتنزل بيه يبقي المولود خرج ازاي من غير ختم

شوف الناس بتعمل ايه وامشي وراهم حتي لو غلط عشان اللي يجري علي حسبالله يجري علي عبعالله

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

اولا الباسبور المبعوت في البريد الامن هايوقفوا في المطار وهايتعطل فتره وبعدين لما يكون الجواز صادر من مصر وتنزل بيه يبقي المولود خرج ازاي من غير ختم

شوف الناس بتعمل ايه وامشي وراهم حتي لو غلط عشان اللي يجري علي حسبالله يجري علي عبعالله

شكرا على الرد .. اكيد انا حأعمل زي ما حضراتكم بتقولو و زي اللى انا سمعته من ناس تانيين هنا كمان.. علشان ابقى فى الامان.. لأن موضوع تعطيل الامن للباسبور ممكن يتحل بأنه يتم ارساله مع شخص قادم على هنا .. و موضوع الختم بتاع الخروج من مصر اكيد ما يفرقش لأن هو هو نفس الجواز اللى القنصليه حاتعملهولى و مش حايكون فيه ختم خروج برضو .. لكن مع ذلك الافضل انى اعمله من القنصليه و استحمل ال 45 اللى اتمنى انهم ما يزيدوش عن كده :)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...