اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ثورة فاشلة .. ولا بد من السيناريو الليبى

التونسى

Recommended Posts

:clappingrose: الفاضل

مش عارف هو توارد خواطر و افكار

انا قبل ما افتح الكمبيوتر

كنت افكر ادخل اقول كلام شبيهة لحضرتك

ثم تراجعت

تحياتى :give_rose:

((العقول)) عند بعضها اخى الفاضل:give_rose: .. انت ممكن تضيف أفكارك هنا برده .. عشان تثرى الموضوع .. يا ترى عندك خطط معينه؟.. هل نبدأ الاستفزار والتحرش و الهجوم على وحدات الجيش المصرى العميله للغرب ؟.. والا الاحسن اننا نبدأ بسلسلة اغتيالات لقيادات المجلس العسكرى الخونه اولاد وتربية مبارك ؟.. والا الاحسن نحاول نوقع الجيش فى بعضه .. يقوموا يخلصوا على بعض ..واحنا نبقى فى الامان.. بنتفرج ونضحك وبنشجع وبنغنى وبنقول (((وِل يا وِل.. وِل يا وِل ... إما حياتنا جميله وفُل .. إما خراب ودمار عالكل ..وِل يا وِل .. وِل يا وِل)) .. اما بقى جيش الافاعى ده ..لو فلتوا من المغرز ده .. مفيش حل غير اننا نطلب مساعده خارجيه زى ما ليبيا استعانت بالناتو .. لكن احنا حنروح بعيد ليه .. انا لاحظت من ردود بعض الثوار ومن يوالوهم ... انهم بيمجدوا فى حكومة وجيش اسرائيل ..اللى معملوش فى شعبهم ..ولا حتى فى الفلسطينيين .. نفس اللى عمله جيشنا الجبان العميل الخائن .. الاسد علينا ومع الصهاينه نعامه .. اذن ليه منطلبش مساعدة اسرائيل!!!!!!!!!!!؟ .. دى بلد متقدمه ومثال للديموقراطيه .. وحبيبة اميركا.. يعنى حتوصيها علينا .. وممكن نكافئهم بحته من سينا ..او حتى سينا كلها .. ومكدبش عليك هما اساسا مش حيستنوا اننا نعرض عليهم سينا ((ارض المعاد)) وحلمهم الدينى التاريخى .. هما حياخدوها لوحدهم بعد البلد ما حتبقى لا من غير شرطه ولا جيش .. يبقى الاحسن نديها لهم بنفسنا حفظا لماء الوجه .. اهم شئ الثوره تنتصر . اهم شئ الجيش يغوووووووووووووووووووووور فى داهيه .. ثوره ثوره.. ثوره ثوره ((يبشبش الطوبه اللى تحت راسك يا قذافى))

يا سيدى

دع الفضل لاهلة من السابقين

بعض اعضاء 6 ابريل المباركة كان بيدعوعلى المنتدى قبل حتى احداث ماسبيرو

للصدام مع الجيش و يهدد و يتوعد الجيش ان لمس متظاهر بالويل و الثبور و عظائم الامور

لذا من الموكد انهم يملكون قوات هائلة و اسلحة عنيفة

قد لا يعرفها امثالنا من المرجفين الخائفين الخانعين

وارى ان نزولنا معهم قد يثبطهم و يضعف من همتهم

لذا فهم فيهم الكفاية و ان احتاجوا مدد فشباب الالتراس فى الخدمة

فليضربوا الجيش المصرى العميل ضربة رجل واحد

فنريح و نستر يح

رابط هذا التعليق

• الردود 83
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مش شوية الصيع اللى بتدافع عنهم

يا باشمهندس على فكرة إنت كدة بتغلط في الصيع أقصد في مفجري ثورة مجلس الوزراء .. دي عيال .. أقصد دي ناس ثوار قاموا بواجبهم و قلبوا حال البلد ووقعوا الناس في بعضهم ..و حتى و لو مقدروش يستردوا الكورة بتاعتهم .... برده هم دول الثوار ..

ركز معانا بقى و اختار لك اختيار.. شكلك كدة موضوع ليبيا مش راكب معاك ..

طب إيه رأيك تفك لنا ألغاز الباز و تكسب لمبة جاز .. تولع بيها في أي حتة تعجبك وساعتها يا عم تبقى بقيت واحد من الثوار

رابط هذا التعليق

لم اكن انتوي الرد ... لأن الطرح غير موضوعي وغير هادف وعنوانه يثير القارئ ورسالته الغير مباشرة سلبية ، والموضوع لا يبحث عن حلول لمشكلة مصر ، بل الموضوع كله مكرس فقط لوضع الثائرين في كورنر الدمويين ، الثائرين للثورة ، البلطجية ، الغوغاء ... من كان منهم بالداخل ، والإنتهازية والدموية لمن كان منهم بالخارج او مجاهد من منازلهم

ولكن للأسف كان من الواجب فصل الحق عن الباطل والذين تم خلطهما معا بروح بالفكاهة المغلفة بروح التشائم وماء الدهاء

بدأت موضوعك بالثورة الفاشلة .... هذا وصفك انت وشعورك انت ... وأجيبك بأنك أخطأت العنوان ، الثورة التى وصفتها بالفاشلة هى التى أوصلت الإخوان والسلفيين لما يسمى إنتخابات ، وبما انك قلت عن الانتخابات انها باطلة فهذا ادعاء يلزمه إثبات من قول أو فعل من مسئولين وليس من أفراد تحركهم العاطفة ، انا عندى ما يثبت عكس ادعاءك من علمانين ينادون بحكومة تشكلها الأغلبية المنتخبة ..... وانتظر منك ان تأتي بدليلك على ادعاءك

انت وضعت خيارين فقط وحجمت بزعمك الخيارات واخبرت بأن الثورات لا تقبل حلول وسط .... ان تزعم ذلك فإما انك تؤمن به ، واما انك تصنع فخا لمن تبع كلماتك بغير تعقل ... وخياراتك كانت اما ثائراً دموياً يسعى لحرب أهلية ، ودفعت بزعمك في إتجاه هذا الخيار وزعمت ان تلك طبيعة الثورات .... انت لا تنتمي للثورة ولا تعرف ديناميكياتها وهي لك مثال للفوضى ، زعمك ودفعك غير مقبول وخيارات الله ارحب واكثر

الثائر الذي ضحى بنفسه من أجل بلده ومنحها عينيه تتهمه أنت بأنه يسعى لدمارها وخرابها .... هذا قولك وهذا زعمك ، اما انا فأفهم ان من يحمي الثورة تلك الأجسام التى تقف بصدور عارية امام آلة العنف ، يُخطفون ، ويقتلون غدراً ، ويعذبون ، وتعرى نسائهم ويلعنون ويصنفون على انهم برابرة قتلة حشاشون ... ويمكرون ويمكر الله .... وليفضح الله وصفهم بالمخربين الدموين الساعين لدمار وخراب البلاد لأنهم يسعون للوصول الى السلطة على جثث المصريين ... يشاء الله ان يكون منهم الشيخ عادل عفت وطلبة وثائرين ... هل يكفيك رد الله هذا على طرحك

متى نتوقف عن لعب دور نبى القرية الكافرة ... هؤلاء الثائرين ، فضوا اعتصام التحرير طوعاً ، بعد ان فشلت القوة ، ونقلوا الإعتصام (القانوني) بشكل مصغر إلى مجلس الوزراء كأداة ضغط للحفاظ على المكتسبات ولضمان نقل السلطة للمجلس المنتخب والرئيس المنتخب .. ولكن بعد اكتشاف فرد تحريات عسكرية بينهم والقبض عليه وتسجيل فيديو له يبين المخطط الخاص بإختراقهم ، تم خطف عبودي وتعذيبه لمبادلته بفرد التحريات .... هذا هو محرك الإحداث .... هل ترى من المجنى عليه ومن المجرم ، وتوالت الأحداث ... سقط فيها القتلى والمصابين من المعتصمين (قانوناً) ... متى نتقى الله ونقف بجانب المجنى عليه ، ولا نكن كمن اتهم الفتاة التى انتهك حرمتها افراد من جيش قادته على وشك وصمهم بأبشع الصفات ... الا ترى كيف يهينون ويحرقون تاريخ وشرف الجندي المصري

لا يا يا سيدي ... الثوار ليسوا دمويين ، الدمويين هم من يرون الدماء تراق من أجل الدفاع عنهم ، ولا يتورعون عن تلويث سمعة من يضحي لأجله ويتهمه في عرضه وشرفه وخلقه ... ولكني لا اتعجب فأعوام كثير من المهانة كانت كافية بقلب المثل والأخلاق عند الكثيريين

لا يا سيدي لن تكون ليبا أخرى ... سنواجه بصدور عارية حتى لو أستشهدنا كلنا .. وادعو الله ان اكون بين من يقفون ... سلاحنا الإيمان بعدل الله ، والكفر بكل مثبط محبط ، سنقف بجانب الحق لن نداهن فيه ولن نمالق ظالم فيه ... لإننا مسائلون أمام الله ، سنقف نزود عن كرامتنا وحريتنا حتى تتحقق مطالب الثورة .... كرامة ... حرية ... عدالة

حق الإعتصام ... قانوني .... انتزع بدماء الشهداء .... نحن مع الشرعية مهما اتت به ولو اتت بأجهل جهول أو أعلم عالم ، وان كنت تملك أدنى ضمان بأن يتم تسليم السلطة ولا يتم التبول على ممثليها كما حدث لو ذهب الثوار إلى بيوتهم ... فسأكون أول من يدعو لذلك ... ولكنك لا تملك ولا احد يملك .... فقط الثوار هم ضماننا الوحيد بصدورهم العارية ... فادعو الله ان يثبتهم حتى وجود رئيس حقيقي للبلاد

حق الإعتصام ... قانوني

حق الإعتصام ... قانوني

حق الإعتصام ... قانوني

حق الإعتصام ... قانوني

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

لم اكن انتوي الرد ... لأن الطرح غير موضوعي وغير هادف وعنوانه يثير القارئ ورسالته الغير مباشرة سلبية ، والموضوع لا يبحث عن حلول لمشكلة مصر ، بل الموضوع كله مكرس فقط لوضع الثائرين في كورنر الدمويين ، الثائرين للثورة ، البلطجية ، الغوغاء ... من كان منهم بالداخل ، والإنتهازية والدموية لمن كان منهم بالخارج او مجاهد من منازلهم

ولكن للأسف كان من الواجب فصل الحق عن الباطل والذين تم خلطهما معا بروح بالفكاهة المغلفة بروح التشائم وماء الدهاء

كم أنا ممتن لعودة حضرتك للحديث فى لب الموضوع:clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: .. وأحترم بشدة رأيك فى الطرح .. مهما كانت قسوته .. أو حدته .. وحتى لو تعدى الى التطاول على شخصى ((وهو أظنه لم يحدث)) ..والخلاف فى الرأى ((عندى)) لا يفسد للود قضيه .. لا أعرف ان كان((عندك)) له نفس رد الفعل .. أم لا .. ؟على العموم سنرى وسيرى الجميع هذا لاحقا:give_rose:

أنت تقول

.

بدأت موضوعك بالثورة الفاشلة .... هذا وصفك انت وشعورك انت ... وأجيبك بأنك أخطأت العنوان ، الثورة التى وصفتها بالفاشلة هى التى أوصلت الإخوان والسلفيين لما يسمى إنتخابات ، وبما انك قلت عن الانتخابات انها باطلة فهذا ادعاء يلزمه إثبات من قول أو فعل من مسئولين وليس من أفراد تحركهم العاطفة ، انا عندى ما يثبت عكس ادعاءك من علمانين ينادون بحكومة تشكلها الأغلبية المنتخبة ..... وانتظر منك ان تأتي بدليلك على ادعاءك

وأنا اعلق

.

اذا كانت الثورة ناجحه .. بل اذا كانت ثورة من أصله .. لماذا لم يقم الثوار بتولى الحكم كما يحدث فى كل الثورات واخرها ثورة ليبيا ؟ .. هل قمتم بالثوره ليحكم الاخوان ؟ .. كيف تكون ثورة ناجحه .. وفل الفلول طنطاوى السفاح .. ومجلسه العميل ..وجيشه هاتك الاعراض.. هو الذى يسيطر على مجريات الامور؟ .. كيف تكون ثورة ناجحه والثوار الاطهار يتساقطون كالفراش .. والشعب لا يقدر هذا بل يلقى باللوم عليهم؟ ..اما الانتخابات فهى باطله .. لانها بنيت على باطل .. وقد بنيت زعمى هذا بناءا على كلام سابق لك ولأخوة افاضل اخرون من الموالين للثوارحيث قلتم انه مجلس مشوه منزوع السلطه والصلاحيه وامره فى يد مجلس العار قاتل الثوار

.

أنت تقول

.

.

انت وضعت خيارين فقط وحجمت بزعمك الخيارات واخبرت بأن الثورات لا تقبل حلول وسط .... ان تزعم ذلك فإما انك تؤمن به ، واما انك تصنع فخا لمن تبع كلماتك بغير تعقل ... وخياراتك كانت اما ثائراً دموياً يسعى لحرب أهلية ، ودفعت بزعمك في إتجاه هذا الخيار وزعمت ان تلك طبيعة الثورات .... انت لا تنتمي للثورة ولا تعرف ديناميكياتها وهي لك مثال للفوضى ، زعمك ودفعك غير مقبول وخيارات الله ارحب واكثر

.

وأنا أعلق

.

وهل الثوار الليبيون الذين قاموا بثورتهم وحرروا ارضهم بالسلاح كانوا دمويين ؟... وهل حالهم هم احسن ..ام حالنا نحن الذين مازلنا قابعين تحت حكم العسكر ابناء مبارك و((فرزه)) .. لم الخوف من مواجهة العسكر بالسلاح .. هم يستحقون الاعدام .. يستحقون السحق .. انهم اتباع مبارك الفجرة .. وطنطاوى فل الفلول تؤام روح المخلوع .. يجب ازاحته .. وازاحة جيشه الفاجر المعتدى على نساء الثورة .. ولو كلفنا هذا ملايين الشهداء

اما عن زعمك باننى لا انتمى للثورة .. فاعذرك لانك لا تعرفنى جيدا ..سواء من خلال المحاورات أو من خلال الحياة الخاصه ..ولكن ليس على الجاهل بشئ ما ..حرج .. فقد يتكلم بلا علم . فيصيب الاخرين بجهاله ..وقد شاركت بفضل الله فى الثورة سواء باشعارى .. او بنفسى مع الثوار فى ايام الثوره .. ولدى التسجيلات بالصوت والصوره ولكنى لا احب الاستعراض

.

أنت تقول

.

الثائر الذي ضحى بنفسه من أجل بلده ومنحها عينيه تتهمه أنت بأنه يسعى لدمارها وخرابها .... هذا قولك وهذا زعمك ، اما انا فأفهم ان من يحمي الثورة تلك الأجسام التى تقف بصدور عارية امام آلة العنف ، يُخطفون ، ويقتلون غدراً ، ويعذبون ، وتعرى نسائهم ويلعنون ويصنفون على انهم برابرة قتلة حشاشون ... ويمكرون ويمكر الله .... وليفضح الله وصفهم بالمخربين الدموين الساعين لدمار وخراب البلاد لأنهم يسعون للوصول الى السلطة على جثث المصريين ... يشاء الله ان يكون منهم الشيخ عادل عفت وطلبة وثائرين ... هل يكفيك رد الله هذا على طرحك

.

وأنا أعلق

.

انا لم اتهم الثوار بشئ .. بل وصفتهم بالثوار الاطهار الاحرار الابرار الاخيار ..وأدعوهم فقط لتكوين مليشيات عسكريه كما حدث بليبيا .. لمواجهة واسقاط الجيش الخائن .. ومن ثم التسنى للثوار حكم البلاد.. وتطيبق العداله والكرامه والحريه

.

أنت تقول

.

لا يا سيدي لن تكون ليبا أخرى ... سنواجه بصدور عارية حتى لو أستشهدنا كلنا .. وادعو الله ان اكون بين من يقفون ... سلاحنا الإيمان بعدل الله ، والكفر بكل مثبط محبط ، سنقف بجانب الحق لن نداهن فيه ولن نمالق ظالم فيه ... لإننا مسائلون أمام الله ، سنقف نزود عن كرامتنا وحريتنا حتى تتحقق مطالب الثورة .... كرامة ... حرية ... عداله

.

وانا أعلق

.

بعد كل هذا وتقول اننا لن نكون ليبيا اخرى!!!!!!!!!!!!؟

.

انت تقول

.

حق الإعتصام ... قانوني .... انتزع بدماء الشهداء .... نحن مع الشرعية مهما اتت به ولو اتت بأجهل جهول أو أعلم عالم ، وان كنت تملك أدنى ضمان بأن يتم تسليم السلطة ولا يتم التبول على ممثليها كما حدث لو ذهب الثوار إلى بيوتهم ... فسأكون أول من يدعو لذلك ... ولكنك لا تملك ولا احد يملك .... فقط الثوار هم ضماننا الوحيد بصدورهم العارية ... فادعو الله ان يثبتهم حتى وجود رئيس حقيقي للبلاد

حق الإعتصام ... قانوني

حق الإعتصام ... قانوني

حق الإعتصام ... قانوني

حق الإعتصام ... قانوني

.

وانا اعلق

.

ومع الشرعيه كمان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟ .. تلك الشرعية الباطلة التى أتت بالاسلاميين .. تلك الشرعية منزوعة الصلاحيه من قبل مجلس طنطاوى ربيب مبارك . اتعجب لك اخى الفاضل كل العجب .. ترفض سيناريو ليبيا الذى سيطيح بالجيش الخائن .. وتقبل مجلس الشعب الاسلامى ا((الحبر على ورق))

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

.. وقد بنيت زعمى هذا بناءا على كلام سابق لك

انتظر ان تأتيني من مداخلاتي بما يثبت مقولة أني قلت ان الانتخابات باطلة بالرغم من هجومي على ممارسات التلاعب بالدين الا أنى أتحدى ان تأتي بما ذكرت

وسأكمل فقط الحوار عندما تأتيني بما يثبت كلامك

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

.. وقد بنيت زعمى هذا بناءا على كلام سابق لك

انتظر ان تأتيني من مداخلاتي بما يثبت مقولة أني قلت ان الانتخابات باطلة بالرغم من هجومي على ممارسات التلاعب بالدين الا أنى أتحدى ان تأتي بما ذكرت

هو احنا اللى حنعمله فى الناس حيطلع علينا والا ايه هههههههههههههههههههههههه.. انت ليه مصمم تغير مسار الحديث.. وتجرنا بعيد عن الموضوع الاصلى ..وعايزنا نتكلم فى الانتخابات والموضوع بيتكلم عن سيناريو ليبيا .... من الاخر .. ومن الدواسه ..على راى الملهم الاكبر .. الباز افندى .. متحاولش معايا فى موضوع الحوارات الجانبيه .. وغلوش غلوش .. هوبا هيه هوبا هاه .. ويا إما تتكلم فى الموضوع الاصلى .. يا إما تهرب للمرة الثالثه ولن ألومك .. وسأحترم خوفك من الادلاء .. بما تكنه نفسك.. من تمنى سيناريو ليبيا ..ليطبق فى مصر .. لان ده هو السيناريو الوحيد للاسف فعلا اللى ممكن يطيح بطنطاوى وجيشه والعصابه كلها .. ويحول الثوره من ثورة اعلاميه تلفزيونيه فاشله .. الى ثورة ناجحة متكاملة الاركان كما حدث فى ليبيا..غير كده دى مش ثوره .. مش ثوره .. طول ما طنطاوى موجود وبيحكم.. تبقى مش ثوره.. وللاسف بدخول الالتراس طرف فاعل فيها ...بقت لعب عيال وتهريج ومسخه

حريحك برده واجاوبك .. انا مش بقول انكم بتقولوا الانتخابات باطله .. انا اللى استنتجت انها باطله من كلامكم وهجومكم عليها .. وانها حتؤدى بنا الى مجلس شعب منزوع الصلاحيه والاراده وحيكون لعبه فى ايد طنطاوى السفاح ومجلس العار... لو انا فهمتكم غلط بعتذر على محدودية ذكائى .. وعلى استنتاجى القاصر .. وانتم ابرياء من وصفكم للانتخابات بالباطله .. انا دلوقتى فهمتكم .. فهمتكم (مع الاعتذار لزين العابدين المخلوع)))

اقيموا الافراح يا اعضاء المحاورات سواء اخوان او سلفيين .. ها هو اعتراف انتزعناه من احد الموالين للثوار يعترف بكم وبشرعيتكم .. بل ويدافع عنكم ضد اتهاماتى لكم ببطلان مجلسكم

ممكن بقى نبطل تحوير ونرجع للموضوع الاصلى اخى العزيز .. وترد على النقاط الخاصه بسيناريو ليبيا :give_rose: .. وكيف لنا التخلص من هذا المجلس الفاجر والجيش العاهر ؟

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

كلمته سمعت حسه وقفلت السكه تاااااااااااااااانى

شكل الموضوع بقى بتاع الباز هههههههه

انا بس عاوز اتعامل بوضوح وسهل جدا اننا نقول احلى كلام ونهيس ونظبط المسائل الكل يكون مبسوط ويضرب بيرل بعد الاكلات الدسمه

بس كده احنا بنضحك على بعض . احنا عاوزين نجيب من البدرون . من تحت يعنى خالص .

عشان نعرف الدنيا ماشيه ازاى

لما الثورة قامت الجيش سندها وقال طلبات مشروعه وزى الفل ولبس العمه وحبكها صح بتحيه للشهداء

وبعدين تولى هو عمليه قتل الشهداء بنفسه .

وبعدين سمعنا عن الايادى الخارجيه واسطوانات الغاز قصدى اسطوانات الاجندات الخارجيه والايادى الناعمه واحمد مظهر وصباح

وعاوزين نعرف مين الايادى الخارجيه وال بتمول الفوضى فى مصر واعداء مصر ؟

واحنا اصلا مفيش اى عداء بينا وبين اى حد نهائى .

اسرائيل اعز الاصدقاء والتبادل التجارى شغال زى السكينه فى الحلاوة

وكمان بنينا سور محترم عشان الغواغئيين والايادى الداخليه انها لاتعبث بامن اسرائيل العظمى من الذعبله الى القله

وتكلفه السور ده تعملها يجى ربعميت عمارة .

بس احنا ضحينا بالعشوائيات عشان الام تعيش

امريكا اعز اعز الاحباب والشورة شورتهم . مين بقى الايادى الخارجيه غير دول . صربيا !!

ده صربيا دى اد شبرا كده . يمكن كمان الوايلى اكبر منها . ماعلينا

عاهات مبارك . قصدى عاهات سوزان . مصدقين الهبل ال فى الجبل ده

واشتروا ب أتنين جنى عبط على اتنين جنى هبل وساقوا فيها على الشعب المصرى

مين بقى ال بيقود الفوضى فى البلاد . او ال بيقول أما أنا أو الفوضى

مين ال بينتهك اعراض النساء بصفه خاصه وبيعتبر دى رساله للشعب المصرى اننا هنهين شرفكوا

يا أما ترضوا بأى وضع نقول عليه

وليه مصر على عدم محاكمه احد من النظام السابق وبيحاكم فقط الشعب وبيهين فيه وبيولع فى البلد وبيتهم الولعه فى الشعب

نجيب من الدواسه

النظام مش هيتنازل عن عرشه

والشباب مش هيتنازل عن حلمه باقامه دوله القانون مش دوله الدعارة والقواده ومش هيسلم للنظام

يبقى حاجه من اتنين

ي أما النظام يخلص على الشعب ي أما الشعب يخلص على النظام ومفيش تالت

دول الخيارين ال على الساحه الان

فى خيار تالت !!!!!!!!

اهو من غير هأو ولا حلولى . عوزين حل

ونسمع احلى سلالالالالالالام من شبرا لدار السلالالالالالام

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

وقد بنيت زعمى هذا بناءا على كلام سابق لك

هو احنا اللى حنعمله فى الناس حيطلع علينا والا ايه هههههههههههههههههههههههه.. انت ليه مصمم تغير مسار الحديث.. وتجرنا بعيد عن الموضوع الاصلى ..وعايزنا نتكلم فى الانتخابات والموضوع بيتكلم عن سيناريو ليبيا .... من الاخر .. ومن الدواسه ..على راى الملهم الاكبر .. الباز افندى .. متحاولش معايا فى موضوع الحوارات الجانبيه .. وغلوش غلوش .. هوبا هيه هوبا هاه .. ويا إما تتكلم فى الموضوع الاصلى .. يا إما تهرب للمرة الثالثه ولن ألومك .. وسأحترم خوفك من الادلاء .. بما تكنه نفسك.. من تمنى سيناريو ليبيا ..ليطبق فى مصر .. لان ده هو السيناريو الوحيد للاسف فعلا اللى ممكن يطيح بطنطاوى وجيشه والعصابه كلها

حريحك برده واجاوبك .. انا مش بقول انكم بتقولوا الانتخابات باطله .. انا اللى استنتجت

لو انا فهمتكم غلط بعتذر على محدودية ذكائى .. وعلى استنتاجى القاصر .. وانتم ابرياء من وصفكم للانتخابات بالباطله .. انا دلوقتى فهمتكم .. فهمتكم (مع الاعتذار لزين العابدين المخلوع)))

ممكن بقى نبطل تحوير ونرجع للموضوع الاصلى اخى العزيز .. وترد على النقاط الخاصه بسيناريو ليبيا :give_rose: .. وكيف لنا التخلص من هذا المجلس الفاجر والجيش العاهر ؟

لا ليست ليبيا ... لا ليست ليبيا ... لا ليست ليبيا

كلنا فداءها ... كلنا فداءها ... كلنا فداءها

ليس طمعاً في حكم أو كرسي أو مال

بل ... الحرية والكرامة والعدل ، بل ... الحرية والكرامة والعدل ، بل ... الحرية والكرامة والعدل

للأسف انت من تحصر الموضوع في ليبيا ، او لا ... وأنا اجبتك من قبل بالتفصيل .... من اعطى الوطن عينيه سيضحى بنفسه ولن يراها تتمزق لأن الوطن ليس أمه فقط .... بل هو أبنه أيضا الذي رأى فيه الأمل ولن يقتل احدنا أمله في الغد

انت دفعت بأسباب كثيرة ... هى من إستنتاجاتك الشخصية او مبنية على آراء أفراد تحركهم العاطفة عندما يجدون فتاة طبيبة تجرد من ملابسها على يد جيشها الذي هو حاميه ... وانا أفند دفوعك

الدفع الأول مقولة بطلان الإنتخابات ... وأنا طلبت منك الدليل وانت تهربت وقلت انه استنتاج شخصي ... سأقبل هذا منك واكمل معك حوارك مناقشاً كل دفوعك وإستنتاجاتك

الدفع الثاني ... قلت انك من الثورة ودافعت عن الثورة وساهمت فيها (عنوان الموضع عكس ذلك)، واتهمتني بالجهل ، انا أتقبل هذا ولكني أدفع انك لا تنتمي للثورة ... الآن ... لأنك عند حدوث انعطافات للثورة تدمي القلب ... كفرت بها ، متناسياً أن من قام بالثورة هم شباب التحم بهم الشارع منهم الأمي والعامل ومحدود الثقافة والمتعلم والمثقف والمتدين والمسلم والمسيحي والملحد والليبرالي .... كل هؤلاء تحركهم عواطفهم وسلوكهم نابع من واقعهم الذي يحيونه .... فكان اتهام الفقراء منهم بالبلطجة من الحكم على مظاهرهم والحشاشين من سلوكهم والعاهرات من ملابسهم وهذا كفر بأنهم هم من صنعوا الثورة بذاتهم بألفاظهم بسلوكهم ... الثورة أمر غير شرعي يحدث ليهدم نظام ويبني شرعية جديدة ، الآن انت تتهم من في الشارع من بقايا ثوار يناير بكل ما يعيبهم متناسي انهم هم هم من كانوا وسيكونون حطب تلك الثورة .. انت كفرت بالثورة وجاء الدور على تبرير اعتقداك ... فكان هذا الموضوع انهم دمويون رعاع يحرقون تاريخهم يودونها ليبيا أخرى لا يؤمنون بالشرعية مدفوع لهم ممولون من الخارج شباب التراس ليس لهم قيم غير الكرة .... يبغونها ليبيا أخرى

وأنا اقول لك بل هم مصريون ... يقفون أمام آلة عنف تترنح من خمر سطوتها ، يقفون بصدور عارية يقع منهم القتلى والمصابين والمعاقين والعمي ... من أجل ماذا في ظنك ، من اجل الحكم ، أم من أجل أموال ... وهل ستعوضهم الأموال أطرافهم المبتورة أو أعينهم المفقودة أو ذويهم المستشهدين

وسأكمل معك دفوعك واحدا بعد واحدا ... طالباً منك ان تبنى دفوعك على آراء واقعية وليس على آراء عاطفية لأفراد ، ليس هكذا نتهم الناس أو نقيم الحجة عليهم

وأخيراً اقول انا لا أتهرب من إجابتك ... الثوار ليسوا دمويين ... لا يسعون لحرب أهلية .. وان كنت تتهم برأى فرد أو أفراد ، لإنصحك بمراجعة ما تكتب لأنك مسائل عنه أمام الله .. فالكلمة كالسيف قد تقتل وانت تحرض على تصفية الثوار لو اقتنع البعض بما تقول

تم تعديل بواسطة Radws

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

انا بس عاوز اتعامل بوضوح وسهل جدا اننا نقول احلى كلام ونهيس ونظبط المسائل الكل يكون مبسوط ويضرب بيرل بعد الاكلات الدسمه

لما الثورة قامت الجيش سندها وقال طلبات مشروعه وزى الفل ولبس العمه وحبكها صح بتحيه للشهداء

وبعدين سمعنا عن الايادى الخارجيه واسطوانات الغاز قصدى اسطوانات الاجندات الخارجيه والايادى الناعمه واحمد مظهر وصباح

وكمان بنينا سور محترم عشان الغواغئيين والايادى الداخليه انها لاتعبث بامن اسرائيل العظمى من الذعبله الى القله

امريكا اعز اعز الاحباب والشورة شورتهم . مين بقى الايادى الخارجيه غير دول . صربيا !!

مين ال بينتهك اعراض النساء بصفه خاصه وبيعتبر دى رساله للشعب المصرى اننا هنهين شرفكوا

وليه مصر على عدم محاكمه احد من النظام السابق وبيحاكم فقط الشعب وبيهين فيه وبيولع فى البلد وبيتهم الولعه فى الشعب

نجيب من الدواسه

والشباب مش هيتنازل عن حلمه باقامه دوله القانون مش دوله الدعارة والقواده ومش هيسلم للنظام

يبقى حاجه من اتنين

فى خيار تالت !!!!!!!!

كلام محترم يا باز افندي ويعبر عما تشعر به من الأم من محاولات خيانة وقتل الثورة .. وانا معك فيه معظمه

ولكنى أنصحك ... انه لا يجب في وسط الصراع بين النظام القديم والجديد .... أن نضحى بالوطن اعز ما نملك

الم تقرأ حديث المرأة التى تنازعت طفلها مع أخرى .... لن نضحي بالوطن ولأن نموت كلنا برصاص النظام ، اهون من التضحية بمصر

تم تعديل بواسطة Radws

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

نجيب من الدواسه

يبقى حاجه من اتنين

فى خيار تالت !!!!!!!!

فهمتك المره دى يا باز افندى ... ومش انا بس .. لكن الاخ الفاضل رادوس كمان ههههههههههههههههههههههه

قولوهم يا باز .. يا تخططوا ازاى تخلعوا طنطاوى فل الفلول .. يا تفضوها سيره .. وترضوا بالامر الواقع وبالمكتسبات الضئيله التى حصل عليها غيركم للاسف

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

لا ليست ليبيا ... لا ليست ليبيا ... لا ليست ليبيا

كلنا فداءها ... كلنا فداءها ... كلنا فداءها

ليس طمعاً في حكم أو كرسي أو مال

بل ... الحرية والكرامة والعدل ، بل ... الحرية والكرامة والعدل ، بل ... الحرية والكرامة والعدل

للأسف انت من تحصر الموضوع في ليبيا ، او لا ... وأنا اجبتك من قبل بالتفصيل .... من اعطى الوطن عينيه سيضحى بنفسه ولن يراها تتمزق لأن الوطن ليس أمه فقط .... بل هو أبنه أيضا الذي رأى فيه الأمل ولن يقتل احدنا أمله في الغد

انت دفعت بأسباب كثيرة ... هى من إستنتاجاتك الشخصية او مبنية على آراء أفراد تحركهم العاطفة عندما يجدون فتاة طبيبة تجرد من ملابسها على يد جيشها الذي هو حاميه ... وانا أفند دفوعك

الدفع الأول مقولة بطلان الإنتخابات ... وأنا طلبت منك الدليل وانت تهربت وقلت انه استنتاج شخصي ... سأقبل هذا منك واكمل معك حوارك مناقشاً كل دفوعك وإستنتاجاتك

الدفع الثاني ... قلت انك من الثورة ودافعت عن الثورة وساهمت فيها (عنوان الموضع عكس ذلك)، واتهمتني بالجهل ، انا أتقبل هذا ولكني أدفع انك لا تنتمي للثورة ... الآن ... لأنك عند حدوث انعطافات للثورة تدمي القلب ... كفرت بها ، متناسياً أن من قام بالثورة هم شباب التحم بهم الشارع منهم الأمي والعامل ومحدود الثقافة والمتعلم والمثقف والمتدين والمسلم والمسيحي والملحد والليبرالي .... كل هؤلاء تحركهم عواطفهم وسلوكهم نابع من واقعهم الذي يحيونه .... فكان اتهام الفقراء منهم بالبلطجة من الحكم على مظاهرهم والحشاشين من سلوكهم والعاهرات من ملابسهم وهذا كفر بأنهم هم من صنعوا الثورة بذاتهم بألفاظهم بسلوكهم ... الثورة أمر غير شرعي يحدث ليهدم نظام ويبني شرعية جديدة ، الآن انت تتهم من في الشارع من بقايا ثوار يناير بكل ما يعيبهم متناسي انهم هم هم من كانوا وسيكونون حطب تلك الثورة .. انت كفرت بالثورة وجاء الدور على تبرير اعتقداك ... فكان هذا الموضوع انهم دمويون رعاع يحرقون تاريخهم يودونها ليبيا أخرى لا يؤمنون بالشرعية مدفوع لهم ممولون من الخارج شباب التراس ليس لهم قيم غير الكرة .... يبغونها ليبيا أخرى

وأنا اقول لك بل هم مصريون ... يقفون أمام آلة عنف تترنح من خمر سطوتها ، يقفون بصدور عارية يقع منهم القتلى والمصابين والمعاقين والعمي ... من أجل ماذا في ظنك ، من اجل الحكم ، أم من أجل أموال ... وهل ستعوضهم الأموال أطرافهم المبتورة أو أعينهم المفقودة أو ذويهم المستشهدين

وسأكمل معك دفوعك واحدا بعد واحدا ... طالباً منك ان تبنى دفوعك على آراء واقعية وليس على آراء عاطفية لأفراد ، ليس هكذا نتهم الناس أو نقيم الحجة عليهم

وأخيراً اقول انا لا أتهرب من إجابتك ... الثوار ليسوا دمويين ... لا يسعون لحرب أهلية .. وان كنت تتهم برأى فرد أو أفراد ، لإنصحك بمراجعة ما تكتب لأنك مسائل عنه أمام الله .. فالكلمة كالسيف قد تقتل وانت تحرض على تصفية الثوار لو اقتنع البعض بما تقول

يا صباح الاتهامات !!!!!!!!!!!! .. بقى انا انام لساعتين تلاته .. اقوم الاقينى مجرم حرب او مجرم ثوره ....ههههههههههههههه.. كل دى اتهامات اخى العزيز .. على العموم حتغاضى عن الرد على اتهاماتك الشخصيه ليا البعيده عن .. او القريبه للموضوع .. وحعتبرها ضريبه لازم تدفع .. لخوضى فى غمار موضوع حساس جدا .. وكاشف للخبايا فى الضمائر والنفوس .. انا حدافع عن الفكره بس .. ولن أشخصن الموضوع .. سواء بتوجيه اتهامات شخصيه لك .. او سواء بالدفاع عن نفسى ضد سيل اتهاماتك .. ميهمنيش انك تهاجم محمود البصيلى .. او تسفه منه .. او حتى تهينه .. مسامحك مقدما على كل ما قلته وستقوله فى حق شخصى الضعيف ... انا اللى يهمنى فقط ومش شايف غيره هو مناقشة الفكره ((فكرتى)) بتطوير الثوره من ثورة سلميه الى ثورة مسلحه .. ياريت اخى العزيز انك تركز معايا .. وترد على النقاط التاليه انت او اى حد من الثوار او مواليهم ..نبدأ بقى فى الكلام الجد

اولا طنطاوى الفل الاكبر .. وظل مبارك فى مصر .. ما زال يحكم البلاد ... ويسيطر على المقدرات والعباد .. وحتى مجلس الشعب الذى تأملنا فيه خيرا .. هو مجلس مشوه منزوع الصلاحيات تحت وصاية مجلس العار بجيشه المغسول الدماغ .. لذلك قلت ان الثورة فاشله .. ولنجاح الثورة علينا بإزاحة طنطاوى وعصابته .. ولن يتأتى هذا اخى العزيز بتساقط الثوار واحدا تلو الاخر بدون حساب ولا عقاب ولا ديه .. و((كلنا فداءها كلنا فداءها)) ..هذا فكر عبثى ... ان نوافق على إلقاء الشباب الثائر فى أتون الموت .. بلا اى هدف واضح .. او مكسب حقيقى قد يتحقق على الارض .. لان العسكر سيستمرون فى انتهاكاتهم .. فى سحل وجرح وتعرية واصابة الثوار .. مدام لا يوجد رد فعل (((( رادع)))) يوقفهم عند حدهم .. وسيستمرون فى قتل الثوار بمباركة الشعب... الذى سيحزن عليهم قليلا .. ثم سيعود ليلومهم ويلوم اهاليهم قائلا(( هما ايه بس اللى خلاهم يتظاهروا ويعتصموا .... ويواجهوا الجيش ويحطوا رقبتهم فى قفص الاسد المتوحش.. هما مش بيعبروا عننا كشعب .. احنا راضيين بنتيجة الانتخابات )) ...بذمتك يا رادوس ده شعب يستاهل تضحياتكم .. ده شعب يستاهل كل هذه الدماء ... لذا قلتها صريحه بلا مواربه او لف ودوران .. يا إما نتوقف عن الاعتصامات والمظاهرات والمليونيات الداميه المميته .. التى يضيع فيها دماء الثوار بلا ذنب وبلا هدف .. وشوفنا المشهد ده بيتكرر فى العباسيه .. وماسبيرو .. ومحمد محمود .. واخيرا فى القصر العينى .. ناس ماتت .. من غير حساب ولا عقاب ولا ديه .. ومحدش من الشعب حرك ساكن ((الا التلمظ ومصمصة الشفاه ويا عينى ويا حرام)) .. شفنا الشهداء يلقوا بهم فى الزباله ... شفنا الضرب الوحشى .. شفنا تعرية النساء .. شفنا انتهاكات محصلتش فى عهد اللى ميتسماش ... ومع ذلك محدش ثار من الشعب بجد على الجيش.. زى ما ثار فى 25 يناير وما بعدها حتى تم خلع اللى ميتسماش .. بل كل شويه توار بيعتقلوا ...وثوار بيتم قتلهم .. على الملاء وعلى شاشات الاعلام واليوتيوب .. والكل بيتفرج ... إذن يا إما نتوقف عن الاعتصامات والمظاهرات الداميه .. ونرضى بالامر الواقع وبالمكتسبات الضئيله للثوره .. التى جنى معظمها الاخوان والسلفيين.. بحصولهم المتوقع على الاغلبيه فى مجلس الشعب .. با إما تكوين مليشيات مسلحه .. لحماية الثورة وحماية المعتصمين من جهه.. ولمحاولة ردع الجيش أو اسقاطه .. وفرط عقده .. حتى نتخلص من فلوله ..اعضاء مجلس العار.. قتلة الثوار .. مجرمى الانسانيه .. من تفوقوا على فرعون فى غيهم وطغيانهم وجبروتهم وبطشهم .. الموت للجيش .. الموت للجيش .. الموت للجيش .. فلا ثورة ناجحة متكاملة الاركان الا بخلع طنطاوى .. والا بتولى الثوار حكم مصر كما يحدث فى كل الثورات الناجحه .. غير ذلك هو عبث .. وتشجيع جنونى .. وتعطش للدماء .. على مزيد من القتلى .. والمصابين .. من شباب الثوار .. حتى يتم تصفيتهم تماما .. من قبل الجيش .. الذى لا ..ولم ..ولن يحاسبه او يردعه احد (( الا اذا تمت مواجهته بمثل اسلوبه)).. وأظن ((وبعض الظن إثم)) أن الزج بالثوار.. لمواجهة الجيش ..عراة الصدور .. بدون اى هدف محدد وصريح ومقنع وواضح ومهم وحيوي .. هو مخطط خبيث وإختراق للثوره من قبل جهة او اشخاص ما .. للقضاء على الثورة والثوار .. بحجة الحريه والعداله والكرامه .. وبحجة ((كلنا فداءها كلنا فداءها))

أقول قولى هذا واستغفر الله لى ولكم

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

قولوهم يا باز .. يا تخططوا ازاى تخلعوا طنطاوى فل الفلول .. يا تفضوها سيره .. وترضوا بالامر الواقع وبالمكتسبات الضئيله التى حصل عليها غيركم للاسف

أخبرك أنا

سنقدم صدورنا عارية للحفاظ على كرامتنا وحريتنا .... ولو سقطنا كلنا شهداء في مقابل الحفاظ على مكتسباتنا ، من حرية تنسمناها ، وكرامة إستشعرناها ، وعدالة نتوق لها ... وإن لم تتحقق بعد ، وإما ان يمل ويتعب الجلاد من ضربنا ، واما أن تلحقنا عدالة السماء ... وهى أسرع واقرب

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا استاذ محمود البصيلى واضح انه اخر حاجه تفكر فيها بلدك لنه احنا 85 مليون ومهما تجيب واحد او تعيين او حد هيختار حد لن يكون هناك اجماع عليه

وجزء من االناس ولو كانو زى بتوع مجلس الوزرا الا 1000 واحد او الالفين هيعتصموا ويعملو زى ما هما كده عاملين علشان البلد تخرب او تولع زى ما سيادتك عايز

المفترض انه فيه انتخابات شغاله واغلبيه الناس هى اللى تختار سواء كانو اسلاميين او لبيراليين او خلافه

اللى يختاره الشغب غصب عنى وعنك نستناه ونشوف يعمل ايه ونديى ليه فرصته

وانت اللى اللى مضايقك من الاسلاميين حد فيهم داس ليك على طرف ولا انتى شفت عملو ايه حتى ولعلمك احسن ناس بتفهم فى الاقتصاد هما ومعظم الاخوان المسلميين عندهم شركات وناجحه جدا

صبرا حتى نرى

الطريق هو اننا ننتظر الانتخابات والرئيس المنتظر وبعد كده نشوف ايه اللى ممكن يتعمل

مغترب مصرى ليس له اى صله بالاسلاميين او حتى الاشكال ال بتاعات اللى ما يتسمى مش مستاهل اكتبه اسمه ولا بالشتيمه

وشكرا ليك

رابط هذا التعليق

أخبرك أنا

سنقدم صدورنا عارية للحفاظ على كرامتنا وحريتنا .... ولو سقطنا كلنا شهداء في مقابل الحفاظ على مكتسباتنا ، من حرية تنسمناها ، وكرامة إستشعرناها ، وعدالة نتوق لها ... وإن لم تتحقق بعد ، وإما ان يمل ويتعب الجلاد من ضربنا ، واما أن تلحقنا عدالة السماء ... وهى أسرع واقرب

ح اسيب ضمائر الاخوة الاعضاء.. تحكم على فكرك ومبدأك ده .. اللى بتستحل فيه أراقة دماء الثوار .. بلاهدف محدد.. انا مش ح ارد عليك .. يمكن انا فاهم غلط .. يا ريت حد يفهمنى .. او يقنعنى بالكلام ده

وحسبى الله ونعم الوكيل

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

اللى بتستحل فيه أراقة دماء الثوار .. بلاهدف محدد

أشكرك .... هنا ينقطع خيط الحوار

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

اللى بتستحل فيه أراقة دماء الثوار .. بلاهدف محدد

أشكرك .... هنا ينقطع خيط الحوار

بل هنا الهروب الكبير .. الذى يشهد عليه حوالى 70 عضو .. غير الزائرين .. سلام يا صديقى .. اختلفنا فى الرأى والفكر و بشده .. لم تقنعنى بمبادئك الثوريه .. لم تقنعنى بمبرراتك التى تستحل بها دم الثوار .. ورأيتك مقتنع بنجاح الثورة ..رغم بقاء طنطاوى فى الحكم ..والذى هو ابشع من مبارك وأضل سبيلا ... فلم نرى مبارك يقتل الاقباط ويسحقهم بعرباته المدرعه ..كما حدث فى ماسبيرو .. لم نرى مبارك يسحل الشهداء ويلقى بهم فى الزباله .. كما حدث فى محمد محمود .. لم نرى مبارك يعتدى على النسااء جهارا نهارا ويجردهن من ملابسهن كما حدث فى احداث مجلس الوزراء .. لم نرى مبارك يدمر صناعة السياحه والبورصه .. هنيئا لكم ثورتكم الناجحه ...التى يحميها فل الفلول طنطاوى ومجلسه العميل وجيشه الباطش .. هنيئا لكم ثورتكم الناجحه التى يستحوذ على اغلبية مجلسها المنتخب الاخوان والسلفيين .. أما تواجد الثوار فى البرلمان ..فحدث ولا حرج !!!! ... سلام يا صديقى ... استمتعت بمحاورتك .. ولم أغضب البتة من هجومك على شخصى المتواضع ... ولم اتهمك بالجهل .. أعتذر بشدة لحضرتك ..خاننى التعبير:closedeyes: .. وكنت اقصد ..((اللى ما يعرفك يجهلك)) .. المهم ورغم كل هذا .. تبقى اواصر الود ((على الاقل من جانبى)) ممدوده نحوك بإذن الله .. واذا اختلفنا ها هنا .. صدقنى قد نتفق فى أطروحات اخرى .. فلن اكون ضدك على طول الخط ..والعكس صحيح .. وشكرا على وقتك وجهدك الذى بذلته من اجل الرد على استفساراتى :give_rose: :give_rose: :give_rose: :give_rose: .. وهو شئ اقدره جدا جدا .. مهما وسعت فجوة الاختلاف بينى وبينك

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا استاذ محمود البصيلى واضح انه اخر حاجه تفكر فيها بلدك لنه احنا 85 مليون ومهما تجيب واحد او تعيين او حد هيختار حد لن يكون هناك اجماع عليه

وجزء من االناس ولو كانو زى بتوع مجلس الوزرا الا 1000 واحد او الالفين هيعتصموا ويعملو زى ما هما كده عاملين علشان البلد تخرب او تولع زى ما سيادتك عايز

المفترض انه فيه انتخابات شغاله واغلبيه الناس هى اللى تختار سواء كانو اسلاميين او لبيراليين او خلافه

اللى يختاره الشغب غصب عنى وعنك نستناه ونشوف يعمل ايه ونديى ليه فرصته

وانت اللى اللى مضايقك من الاسلاميين حد فيهم داس ليك على طرف ولا انتى شفت عملو ايه حتى ولعلمك احسن ناس بتفهم فى الاقتصاد هما ومعظم الاخوان المسلميين عندهم شركات وناجحه جدا

صبرا حتى نرى

الطريق هو اننا ننتظر الانتخابات والرئيس المنتظر وبعد كده نشوف ايه اللى ممكن يتعمل

مغترب مصرى ليس له اى صله بالاسلاميين او حتى الاشكال ال بتاعات اللى ما يتسمى مش مستاهل اكتبه اسمه ولا بالشتيمه

وشكرا ليك

وماذا عن جذوة ((شعلة)) الثوره ؟.. أنتركها تخبو ؟.. أنتركها تنطفئ ؟ .. نعم هناك من يجرحون .. نعم هناك من يموتون .. نعم هناك من يخربون .. ولكن لابد ل نار الثورة من وقود .. لتظل مشتعله .. وتنير لنا الطريق المجيد .. نحو الحرية والعدالة والكرامه .. هل نسيت حق الشهداء ؟ .. هل نسيت احمد حراره الذى فقد عينه من اجلك ومن اجلى ومن اجل مصر ؟ .. ألم تحركك صور العبودى .. وصور الفتاة التى تمت تعريتها .. وغيرها من الصور والفيديوهات لجيش العار ..جيش فرعون مصر الجديد.. طنطاوى ؟ .. الا يستحق كل هذا.. ان نعلن من أجله.. المواجهة المسلحه ضد جيش فل الفلول طنطاوى .؟ .. الا تستحق ثورتنا تلك التضحيات الجسيمه ..ل لنحولها من ثور فاشلة الى ثورة ناجحه مثل ثورة ليبيا .. ولا تقول لى ان الملايين سوف يقتلون من هذا الشعب .. اذا حدثت مواجهات مسلحه بين الجيش الخائن .. والثوار الابرار الاحرار الاطهار الاخيار .. فليمت 70% من الشعب .. ليعيش الباقى فى ظل الحريه والعداله والكرامه .. ثم يا أخى الفاضل هذا الشعب على حد وصف الثوار وبعض المثقفين .. هو شعب جاهل مغيب متخلف عبيط .. فهل هذا شعب يستحق الحياه ؟

انا ليست لى مشكله مع الاسلاميين او الليبراليين او اى فصيل سياسى أخر .. ولكنى حزين حزن عميق يكاد يفتك بى .. ويعتصرنى الألم والغيظ والحنق .. فكيف يقوم الثوار بالثورة .. ثم لا يحكمون .. هل هذا عدل هل هذا انصاف ؟ ان يخلع الثوار مبارك .. ليأتى لنا بعد ذلك مجلس عسكرى اعضائه كلهم تربية ونقاوة وفرز مبارك .. وتنتهى المهزله المسماه ثوره . بحصول غير الثوار على الاغلبيه

هنيئا لكم ايها الليبيين الحريه والعداله والكرامه .. اما نحن .. ولا عزاء ..فقد كتب علينا كمصريين . حكم الفراعنه ..ومن طنطاوى لمبارك يا شعب لا تحزن

قلتها من ست سنين فى احدى قصائدى السياسيه

الفرعون على طول فرعون

لابس خـــوذه .. أو بابيــون

يعنى نغير .......مهما نغير

برده الجاى حيصير فرعون

حسرة قلبى عليكى يا مصر

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

بصراحة يا محمود انا مع النموذج الروسى دلوقتى

انت عارفه طبعا

يا عم ان شاء الله ولا سيناريو ليبى ولا تونسى حتى

هايتعمل نموذج مصرى وهايبقى افضل من كل مما عرضت

مايحدث الان حدث 3 مرات قبل كده ونفس الخناقات فى المنتدى وبين نفس الاطراف

واقربها ايام احداث ماسبيرو

ايام مسرح البارون

وطبعا ايام اللى فاتت فى التحرير

يومين ثلاثة وكل واحد يروح بيته ويعتصم 200-300

وطبعا يروح دم الناس اللى ماتت اللى انا متاكد انهم ولا ليهم فى الدور خلاص ومجرد تم استغلال وطنيتهم وحبهم لمصر من بعض الشياطين

عايز تعرف دليلى ان ده هايحصل ؟

ان معظم الشعب اللى هم خلى بالك مايعرفوش الديموقراطية ومش مثقفين ضد اللى بيحصل

ويومين ثلاثة هتلاقى كل اب جرجر ابنه او بنته وحبسه فى البيت ومش هايفضل الا اللى مالوش اهل خايفين عليه او تكون دى شغلتهم اللى بيعيشوا منها

عارف متوقع ايه بكره ولا بعده ؟

نلس مالهومش علاقة بالجيش بس متضررين من اللى بيحصل هايخلصوا الموضوع وساعتها تكون بداية حرب اهلية بس هاتكون خسارتها كبيرة

أرجوك أخى العزيز رؤوف .. إعتذر حالا .. ولن اقبل منك غير ذلك .. فــلا تتهم المحرضين...والمشجعين ...والمهيجين .. بالشيـــــاطـــين .. بل إنهم وطنيين .. بل انهم وطنيين ... فدائيين.. لمصر مخلصين.. على مقاعدهم متكئين .. فى شاشة الكمبيوتر مبحلقين .. بلوحة مفاتيحهم مجاهدين .. فى نار الثورة نافخين ... للحريه والكرامة والعدالة .. ساعين ... أما نحن فخانعين .. خاضعين .. مرجفين .. مستكينين ..خائفين ..مرعوبين .. مروضين .. فلوليين .. انه لعار علينا .. يندى له الجبين .. الا نكون معهم مشاركين ... للجيش مواجهين .. لمؤسسات الدولة مخربين .. حتى يأتينا النصر المبين .. على أعداء الوطن والانسانية والدين

أيها الثوار فى كل بقعة من بقاع مصر .. أفيقوا من الوهم والسراب .. قد ذهبت أيام ((السلميه سلميه)) .... وحان وقت ((الحرب الاهليه)) .. سكت الكلام (( ولا صوت يعلو بعد الان ...غير صوت الرصاص والمولوتوف والشماريخ))

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

بصراحة يا محمود انا مع النموذج الروسى دلوقتى

انت عارفه طبعا

يا عم ان شاء الله ولا سيناريو ليبى ولا تونسى حتى

هايتعمل نموذج مصرى وهايبقى افضل من كل مما عرضت

مايحدث الان حدث 3 مرات قبل كده ونفس الخناقات فى المنتدى وبين نفس الاطراف

واقربها ايام احداث ماسبيرو

ايام مسرح البارون

وطبعا ايام اللى فاتت فى التحرير

يومين ثلاثة وكل واحد يروح بيته ويعتصم 200-300

وطبعا يروح دم الناس اللى ماتت اللى انا متاكد انهم ولا ليهم فى الدور خلاص ومجرد تم استغلال وطنيتهم وحبهم لمصر من بعض الشياطين

عايز تعرف دليلى ان ده هايحصل ؟

ان معظم الشعب اللى هم خلى بالك مايعرفوش الديموقراطية ومش مثقفين ضد اللى بيحصل

ويومين ثلاثة هتلاقى كل اب جرجر ابنه او بنته وحبسه فى البيت ومش هايفضل الا اللى مالوش اهل خايفين عليه او تكون دى شغلتهم اللى بيعيشوا منها

عارف متوقع ايه بكره ولا بعده ؟

نلس مالهومش علاقة بالجيش بس متضررين من اللى بيحصل هايخلصوا الموضوع وساعتها تكون بداية حرب اهلية بس هاتكون خسارتها كبيرة

أرجوك أخى العزيز رؤوف .. إعتذر حالا .. ولن اقبل منك غير ذلك .. فــلا تتهم المحرضين...والمشجعين ...والمهيجين .. بالشيـــــاطـــين .. بل إنهم وطنيين .. بل انهم وطنيين ... فدائيين.. لمصر مخلصين.. على مقاعدهم متكئين .. فى شاشة الكمبيوتر مبحلقين .. بلوحة مفاتيحهم مجاهدين .. فى نار الثورة نافخين ... للحريه والكرامة والعدالة .. ساعين ... أما نحن فخانعين .. خاضعين .. مرجفين .. مستكينين ..خائفين ..مرعوبين .. مروضين .. فلوليين .. انه لعار علينا .. يندى له الجبين .. الا نكون معهم مشاركين ... للجيش مواجهين .. لمؤسسات الدولة مخربين .. حتى يأتينا النصر المبين .. على أعداء الوطن والانسانية والدين

أمين

أيها الثوار فى كل بقعة من بقاع مصر .. أفيقوا من الوهم والسراب .. قد ذهبت أيام ((السلميه سلميه)) .... وحان وقت ((الحرب الاهليه)) .. سكت الكلام (( ولا صوت يعلو بعد الان ...غير صوت الرصاص والمولوتوف والشماريخ))

ولف السجاير بالحشيش وبلبعة الترامادول .. ولعب الكورة مع عبودى نوف

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

انا قبل اى حاجة نسيت اسالك يااستاذ محمود

انت دلوقتى بتدعوا للانتقال للسيناريو الليبى وطبعا قليلين جداجدا اللى يعرفوا اللى هايجرى ل

ان مصر مش ليبيا

هل لو حصل الكلام دا انت هاترجع مصر علشان تشارك فى الاشتباكات والتفجيرات وشغل الناس اللى هاتموت

ولا هاتفضل موجود فى البلد اللى حضرتك فيها لان فى در على توبك حضرتك قولت انك عايش فى لندن

بس

ولو لا اية سبب اصرارك على السيناريو دا وانت مش هاتنزل تشارك فية؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...