اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بوتيك مايكل ... يؤيد حزب النور

Recommended Posts

صورة

لكل اللي شككوا في الضحك على الناس بالدين

طبعا كانوا يقصدوا المسلمين

صورة لكل اللي لسة مش مصدقين إننا شعب واحد و همنا واحد مسلمين و مسيحيين

مين اللي أقنع أبو مايكل عشان يعلن تأييده بهذا الشكل لحزب النور السلفي ؟؟

مين اللي أقنع أصوات من اخوانا المسيحيين عشان يرشحوا حزب الحرية و العدالة ؟؟

الإجابة

الحمد لله

شعبنا لسة بخير

شعبنا فاهم و واعي و مش محتاج تلقين

ياريت نكون عرفنا

حد ينفخ العجلة بقى

عشان الانتاج هيبدأ بإذن الله

يارب وفقنا لكل خير ..

الخير لكل المصريين جميعا

تم تعديل بواسطة عادل أبو عمر

رابط هذا التعليق

صورة

الإجابة

الحمد لله

شعبنا لسة بخير

ياريت نكون عرفنا

حد ينفخ العجلة بقى

يارب وفقنا لكل خير ..

الخير لكل المصريين جميعا

هذا مظهر جيد الحقيقة

سعادتي كانت ستكتمل لو نقلت لنا صورة من الجانب الاخر توضح تأييد لمرشح مسيحي من مواطن مسلم

ولو ان هذا الموضوع يصب في تصنيف مسلمين ومسيحيين لكن احيانا هذا التصنيف تكون له فائدة كبيرة

تحياتي

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

يارب وفقنا لكل خير ..

الخير لكل المصريين جميعا

هذا مظهر جيد الحقيقة

سعادتي كانت ستكتمل لو نقلت لنا صورة من الجانب الاخر توضح تأييد لمرشح مسيحي من مواطن مسلم

ولو ان هذا الموضوع يصب في تصنيف مسلمين ومسيحيين لكن احيانا هذا التصنيف تكون له فائدة كبيرة

تحياتي

تحياتي ليك يا أستاذ إسلام

وليه نقسم الموضوع لجانبين و نصنف و نصب و نزعل في الآخر ..

مش وقته خالص نوجه الموضوع في اتجاه العشرين صفحة الي مابيخلصوش من الجدل ..

الموضوع أبسط من كدة

باختصار و للتوضيح

ما استخلصته من الصورة ليس نصرا لحزب النور أو للمسلمين .. و إلا كنت حطيت الصورة في موضوع حزب النور كنوع من الدعاية له ..

اللي شوفته في الصورة هو نصر لوحدة المصريين مش مهم مين رشح مين .. و لو لقيت صورة زيها بعكس الموقف .. كنت نشرتها لأن الهدف واحد ..

الصورة بتعرفنا إن الشعب المصري مسلمين و مسيحيين عارفين مصلحتهم أكتر من كل اللي في برامج التوك شو ..

ولوافترضنا تأييد كل المصريين مسلمين و مسيحيين لحزب النور ... أكيد أستاذ اسلام مش هينتخب حزب النور لو مش مقتنع .. صح

الخلاصة

شعبنا مش فاقد الأهلية

أو يحتاج لدروس في الديمقراطية

الشعب المصري يظهر للعالم كله كل يوم إنه جدير بالاحترام

اسمحلي بعتاب صغير كان نفسي طالما إنت اول استفتاح في الموضوع و علقت كنت حتى تقول آمين ع الدعوة اللي في آخره .. حتى لو سعادتك مش مكتملة ..

المصريين يستاهلوا كل خير .. كل المصريين يا أستاذ إسلام ..

رابط هذا التعليق

صورة

الإجابة

الحمد لله

شعبنا لسة بخير

ياريت نكون عرفنا

حد ينفخ العجلة بقى

يارب وفقنا لكل خير ..

الخير لكل المصريين جميعا

اللهم آمين

شكرا علي الموضوع يا أستاذ عادل

وده بيأكد إن فيه من إخواننا المسيحيين من لا يخشون تطبيق الشريعة الإسلامية

لإنهم أيقنوا أن الشريعة ملؤها العدل وتكفل المساواة لجميع أبناء الوطن الواحد

و تحفظ الحقوق للجميع وتدفع الظلم عن الجميع

تحياتي

رابط هذا التعليق

صورة

الإجابة

الحمد لله

شعبنا لسة بخير

ياريت نكون عرفنا

حد ينفخ العجلة بقى

يارب وفقنا لكل خير ..

الخير لكل المصريين جميعا

هذا مظهر جيد الحقيقة

تحياتي

أحب اقول لحضرتك اخى العزيز اسلام ان اغلب عائلتى فى بورسعيد انتخبوا جورج اسحق مؤسس حركة كفايه ,, اللى نازل ضد دكتور اكرم الشاعر مرشح الاخوان .. ((ومنهن المنقبات )) وانا عن نفسى لو كنت موجود فى مصر كنت انتخبته .. وكنت حنتخب البدرى فرغلى .. وده راجل اشتراكى ناصرى ,, وبعيد كل البعد عن اتجاهاتى الفكريه .. لكنى شايفه راجل مخلص ووطنى بجد .. وحينفع البلد اكتر من اى حد تانى ,, يعنى ابويا الله يرحمه لو كان عايش ونزل قدامه .. كنت برده حنتخب البدرى فرغلى .. وده مش تفكيرى لوحدى .. الناس لسه عندها وعى أخى العزيز .. بس العصابه الملعونه مكنتش مدياهم فرصه يعبروا عن رأيهم .. وعلى فكره ده لا يمنع انى مستغرب جدا جدا جدا ان حزب النور السلفى خالف توقعاتى شخصيا وأبلى بلاء حسن فى الانتخابات فى مرحلتها الاولى .. لانى رغم احترامى لهم .. لسه مقتنع انهم ليس لديهم الخبره السياسيه الكافيه للدفاع عن حقوق الوطن بمجلس الشعب .. رغم حسن النوايا

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

صورة

الإجابة

الحمد لله

شعبنا لسة بخير

ياريت نكون عرفنا

حد ينفخ العجلة بقى

يارب وفقنا لكل خير ..

الخير لكل المصريين جميعا

هذا مظهر جيد الحقيقة

تحياتي

أحب اقول لحضرتك اخى العزيز اسلام ان اغلب عائلتى فى بورسعيد انتخبوا جورج اسحق مؤسس حركة كفايه ,, اللى نازل ضد دكتور اكرم الشاعر مرشح الاخوان .. ((ومنهن المنقبات )) وانا عن نفسى لو كنت موجود فى مصر كنت انتخبته .. وكنت حنتخب البدرى فرغلى .. وده راجل اشتراكى ناصرى ,, وبعيد كل البعد عن اتجاهاتى الفكريه .. لكنى شايفه راجل مخلص ووطنى بجد .. وحينفع البلد اكتر من اى حد تانى ,, يعنى ابويا الله يرحمه لو كان عايش ونزل قدامه .. كنت برده حنتخب البدرى فرغلى .. وده مش تفكيرى لوحدى .. الناس لسه عندها وعى أخى العزيز .. بس العصابه الملعونه مكنتش مدياهم فرصه يعبروا عن رأيهم .. وعلى فكره ده لا يمنع انى مستغرب جدا جدا جدا ان حزب النور السلفى خالف توقعاتى شخصيا وأبلى بلاء حسن فى الانتخابات فى مرحلتها الاولى .. لانى رغم احترامى لهم .. لسه مقتنع انهم ليس لديهم الخبره السياسيه الكافيه للدفاع عن حقوق الوطن بمجلس الشعب .. رغم حسن النوايا

على فكرة كنت قرأت ان د/اكرم الشعار هو والد الطبيب مصعب أكرم الشاعر طبيب القلب ومصاب الثورة اللى سافر يتعالج على حساب عائلته واللى اتكلم مع محمود سعد في التليفزيون للشكوى من عدم اتصال احد من المسئولين به او علاجه

حزنت لخسارة جورج إسحاق ولكن بعد معرفة من الفائز فرحت أن ممثل لمصابي الثورة سيكون من ضمن الأعضاء المنتخبين

تم تعديل بواسطة Radws

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

صورة

الإجابة

الحمد لله

شعبنا لسة بخير

ياريت نكون عرفنا

حد ينفخ العجلة بقى

يارب وفقنا لكل خير ..

الخير لكل المصريين جميعا

هذا مظهر جيد الحقيقة

تحياتي

على فكرة كنت قرأت ان د/اكرم الشعار هو والد الطبيب مصعب أكرم الشاعر طبيب القلب ومصاب الثورة اللى سافر يتعالج على حساب عائلته واللى اتكلم مع محمود سعد في التليفزيون للشكوى من عدم اتصال احد من المسئولين به او علاجه

حزنت لخسارة جورج إسحاق ولكن بعد معرفة من الفائز فرحت أن ممثل لمصابي الثورة سيكون من ضمن الأعضاء المنتخبين

ده حقيقى .. وابنه حاليا فى المانيا لسه بيتعالج تقريبا من شظايا كثيره فى رجله .. وعلى فكره دكتور اكرم الشاعر شخصيه محترمه جدا .. ولا غبار عليه .. وله شعبيه ببورسعيد .. وأيام الثورة ((وتحديدا ليلة موقعة الجمل)) كنت موجود مع المتظاهرين امام محافظة بورسعيد.. بنهتف بسقوط ((اللى ميتسماش)) و شاء النصيب انى اصلى جنبا الى جنب وفى الصف الامامى مع دكتور اكرم .. وحدثت واقعه طريفه جدا بعد الصلاه .. وكنت ممكن اتعرض للخطر بسببها .. لان الناس المتظاهره كانت عايزه تلف شوارع بورسعيد عشان تستقطب ناس اكتر .. لكنى وبعلو صوتى بقيت اصرخ فى الناس ميتحركوش من مكانهم .. عشان ممكن منعرفش نرجع تانى .. وممكن يكون فيه كمائن فى الشوارع ... وكمان ممكن نسبب ذعر للناس فى بيوتها .. وقعدت اقولهم زى ما بقول فى المحاورات ((احذروا الفتنه )) ههههههههههههههه .. المهم الجماعه المنتمين للاخوان شكوا فيا .. وبعضهم طلب يشوف بطاقتى .. افتكرونى مخبر او امين شرطه ههههههههههههههههه.. طبعا انا كنت وقتها ثائر جدا ... والناس هدونى .. وبعد كده جه واحد من الاخوان اعتذر لى وقاللى كان عندك حق اننا نفضل فى مكاننا

عامة سواء اكرم او جورج .. انا راضى باللى الناس شايفينه صح .. واللى بجد حيفيد بورسعيد خاصة .. ومصر عامة

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...