اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحروب الخفيه بين نجوم القنوات الدينيه


مغتربة

Recommended Posts

  • الردود 46
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

جزاك الله خيرا أستاذ تامر علي الفيديو

واضح من الفيديو الجديد تراجع كبير في موقف دكتور محمود الرضواني

وكان يحاول تبرير ما صدر منه في الفيديو القديم

وقال إن الفيديو الأول تم تصويره من عدة أشهر وظهوره الآن هو محاولة للإيقاع بين المشايخ

وذكر أيضا تقديره للشيخ محمد حسان !!!

MIyq1.png

رابط هذا التعليق
شارك

ياسولم ياخوى الناس دى واخده موضوع الدين ده سبوبه

وسبوبه ناجحه بالنسبه ليهم ومكاسب بالعبيط فيها فشر تجارة المخدرات

واسئل على البج بوص بتاعهم

انا الاول كنت بحسبك متحامل عليهم وبتتجنى عليهم وكنت ساذج ومش متخيل كمية الهبش والتربح ده ولا كأنهم نجوم سنيما

لكن دلوقتي بعد ما ربنا فضحهم اقولك بكل صراحة

كان معاك حق يا باز

يا رااااااااجل ;) :P جديدة دى

تم تعديل بواسطة طارق مصرى
c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

جزاك الله خيرا أستاذ تامر علي الفيديو

واضح من الفيديو الجديد تراجع كبير في موقف دكتور محمود الرضواني

وكان يحاول تبرير ما صدر منه في الفيديو القديم

وقال إن الفيديو الأول تم تصويره من عدة أشهر وظهوره الآن هو محاولة للإيقاع بين المشايخ

وذكر أيضا تقديره للشيخ محمد حسان !!!

هجوم الشيخ محمود على محمد حسان فى الفيديو الاول لا نقاش في انه قاله بكل وضوح و الكلام ميحتملش اللبس

و مينفعش يتجمل

انا مش مع حد ضد حد لان كل شيخ منهم له مقامه اللى بحترمه و هفضل احترمه الى ان يتبين لى العكس بادلة لا شك فيها

c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

ياسولم ياخوى الناس دى واخده موضوع الدين ده سبوبه

وسبوبه ناجحه بالنسبه ليهم ومكاسب بالعبيط فيها فشر تجارة المخدرات

واسئل على البج بوص بتاعهم

انا الاول كنت بحسبك متحامل عليهم وبتتجنى عليهم وكنت ساذج ومش متخيل كمية الهبش والتربح ده ولا كأنهم نجوم سنيما

لكن دلوقتي بعد ما ربنا فضحهم اقولك بكل صراحة

كان معاك حق يا باز

يا رااااااااجل ;) :P جديدة دى

مش جديدة ولا حاجة

لاني كنت حنين عليهم اوي lo::

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

الاهم فالاهم

اوركنى واصدر نفسك واعطى الغشيم الاجنحه

ده الاهم للشيوخ التيوان دول . والفتوى حسب الدفع والقيمه

وياحلولو

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

الاهم فالاهم

اوركنى واصدر نفسك واعطى الغشيم الاجنحه

ده الاهم للشيوخ التيوان دول . والفتوى حسب الدفع والقيمه

وياحلولو

مرة كسبت في مسابقة حفظ قرأن والله العظيم استحرمت و خجلت اني احط الفلوس دي في جيبي او اصرفها لحاجة شخصية

انا مش عارف الناس دي بيجيلها نفس ازاي تكسب بالبشاعة دي من الكلام في الدين وبعد كده يكلمك على الزهد والرضا بالقليل والصبر

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

الاهم فالاهم

اوركنى واصدر نفسك واعطى الغشيم الاجنحه

ده الاهم للشيوخ التيوان دول . والفتوى حسب الدفع والقيمه

وياحلولو

مرة كسبت في مسابقة حفظ قرأن والله العظيم استحرمت و خجلت اني احط الفلوس دي في جيبي او اصرفها لحاجة شخصية

انا مش عارف الناس دي بيجيلها نفس ازاي تكسب بالبشاعة دي من الكلام في الدين وبعد كده يكلمك على الزهد والرضا بالقليل والصبر

ممكن حضرتك تجيب لى دليل فى الكتاب او السنة ان حرام الشيخ او الداعية ياخد مقابل وقته و مجهوده؟ وليس مقابل العلم طبعا.

و هل هناك حدود لهذا المقابل؟ يعنى ميكونش اكتر من كذا؟

مستنى الدليل. :)

رابط هذا التعليق
شارك

الاهم فالاهم

اوركنى واصدر نفسك واعطى الغشيم الاجنحه

ده الاهم للشيوخ التيوان دول . والفتوى حسب الدفع والقيمه

وياحلولو

مرة كسبت في مسابقة حفظ قرأن والله العظيم استحرمت و خجلت اني احط الفلوس دي في جيبي او اصرفها لحاجة شخصية

انا مش عارف الناس دي بيجيلها نفس ازاي تكسب بالبشاعة دي من الكلام في الدين وبعد كده يكلمك على الزهد والرضا بالقليل والصبر

ممكن حضرتك تجيب لى دليل فى الكتاب او السنة ان حرام الشيخ او الداعية ياخد مقابل وقته و مجهوده؟ وليس مقابل العلم طبعا.

و هل هناك حدود لهذا المقابل؟ يعنى ميكونش اكتر من كذا؟

مستنى الدليل. :)

لن أقول يعملوا في الدعوة لوجه الله

ولكن سأطلب منك ان تتجول في سيرة عمر بن الخطاب الذي كان يكتفي بثوب واحد وينام تحت شجرة

وسيرة عمر بن عبد العزيز الذي كان يكتفي بثوب واحد ، وغيرهم ممن كانوا يغسلون الثوب وينتظرونه حتى يجف ،

وقارنهم بشيوخ الفضائيات ونسبتهم في مكالمات التليفونات والمرتبات الشهرية المتضخمة ، في الوقت الذي ينام فيه بعض المصريين والمسلمين منهم بالذات بدون عشاء ، واقول المسلمين بالذات لان الكنيسة ترعى ابنائها.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

الاهم فالاهم

اوركنى واصدر نفسك واعطى الغشيم الاجنحه

ده الاهم للشيوخ التيوان دول . والفتوى حسب الدفع والقيمه

وياحلولو

مرة كسبت في مسابقة حفظ قرأن والله العظيم استحرمت و خجلت اني احط الفلوس دي في جيبي او اصرفها لحاجة شخصية

انا مش عارف الناس دي بيجيلها نفس ازاي تكسب بالبشاعة دي من الكلام في الدين وبعد كده يكلمك على الزهد والرضا بالقليل والصبر

ممكن حضرتك تجيب لى دليل فى الكتاب او السنة ان حرام الشيخ او الداعية ياخد مقابل وقته و مجهوده؟ وليس مقابل العلم طبعا.

و هل هناك حدود لهذا المقابل؟ يعنى ميكونش اكتر من كذا؟

مستنى الدليل. :)

ماهو انا لما بحثت في كتب السابقين لم اجد منهم من يحترف العمل الديني والدعوي ولم اجد بينهم من يتكسب من عمله الديني ولم اجد رسول الله صلى الله عليه وسلم يعمل بوظيفة داعية ويطالب الناس بحقه في هدايتهم

ولم اجد صحابي من الصحابة يأخذ مرتب او يتكسب من عمله الفقهي

ولم اجد فقيها من الفقهاء الاربعة يؤلف الكتب ويحضر للندوات بمقابل مادي

بل وجدتهم يرفضون العطايا من الملوك والامراء حتى لا تنكسر عيونهم امامهم وحتى لا يذلوهم بعطاياهم او يدفعوهم لتغيير احكامهم الفقهية بل وجدت منهم (الامام احمد بن حنبل ) من يسجن ويجلد ويضرب حتى يغير احكامه لكنه يصر على احكامه لانه لم تكسر عينه ولم يتاجر بالدين يوما

اذا كان يلتزم بسنة نبيه وسيرة الصحابة فعليه ان يفعل مثلهم وان لا يتكسب بشراهة من عمله الديني الدعوي

واذا كانت الدولة الحديثة والتي لا يعطي فيها الحاكم مرتب للفقيه من جيبه مثل ما كان يحدث في الماضي فهم في كل حال من الاحوال يحصلون على ما يغنيهم عن سؤال الاخر لانه اصبح متفرغ للعمل الديني البحثي وليس لكي يربح من هذا العمل وكأنه نجم من نجوم السنيما ثم بعد ذلك يقول هذا من فضل ربي

هناك شعرة بين الاخلاص والرياء وبين العمل الخالص لوجه الله والعمل الخالص لوجه الدنيا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

الاهم فالاهم

اوركنى واصدر نفسك واعطى الغشيم الاجنحه

ده الاهم للشيوخ التيوان دول . والفتوى حسب الدفع والقيمه

وياحلولو

مرة كسبت في مسابقة حفظ قرأن والله العظيم استحرمت و خجلت اني احط الفلوس دي في جيبي او اصرفها لحاجة شخصية

انا مش عارف الناس دي بيجيلها نفس ازاي تكسب بالبشاعة دي من الكلام في الدين وبعد كده يكلمك على الزهد والرضا بالقليل والصبر

ممكن حضرتك تجيب لى دليل فى الكتاب او السنة ان حرام الشيخ او الداعية ياخد مقابل وقته و مجهوده؟ وليس مقابل العلم طبعا.

و هل هناك حدود لهذا المقابل؟ يعنى ميكونش اكتر من كذا؟

مستنى الدليل. :)

ماهو انا لما بحثت في كتب السابقين لم اجد منهم من يحترف العمل الديني والدعوي ولم اجد بينهم من يتكسب من عمله الديني ولم اجد رسول الله صلى الله عليه وسلم يعمل بوظيفة داعية ويطالب الناس بحقه في هدايتهم

ولم اجد صحابي من الصحابة يأخذ مرتب او يتكسب من عمله الفقهي

ولم اجد فقيها من الفقهاء الاربعة يؤلف الكتب ويحضر للندوات بمقابل مادي

بل وجدتهم يرفضون العطايا من الملوك والامراء حتى لا تنكسر عيونهم امامهم وحتى لا يذلوهم بعطاياهم او يدفعوهم لتغيير احكامهم الفقهية بل وجدت منهم (الامام احمد بن حنبل ) من يسجن ويجلد ويضرب حتى يغير احكامه لكنه يصر على احكامه لانه لم تكسر عينه ولم يتاجر بالدين يوما

اذا كان يلتزم بسنة نبيه وسيرة الصحابة فعليه ان يفعل مثلهم وان لا يتكسب بشراهة من عمله الديني الدعوي

واذا كانت الدولة الحديثة والتي لا يعطي فيها الحاكم مرتب للفقيه من جيبه مثل ما كان يحدث في الماضي فهم في كل حال من الاحوال يحصلون على ما يغنيهم عن سؤال الاخر لانه اصبح متفرغ للعمل الديني البحثي وليس لكي يربح من هذا العمل وكأنه نجم من نجوم السنيما ثم بعد ذلك يقول هذا من فضل ربي

هناك شعرة بين الاخلاص والرياء وبين العمل الخالص لوجه الله والعمل الخالص لوجه الدنيا

على فكرة معروف ان عطايا و هدايا الملوك لا ترد..

بالنسبة للعمل الخالص لوجه الله, ما هو فيه اعمال كتير خالصة لوجه الله و مع ذلك المسلم بياخد عليها مقابل مادى او معنوى..

يعنى موضوع اخلاص العمل لله هو موضوع متعلق بالنية بشكل قطعى, و ليس له علاقة باى مقابل آخر قد تحصل عليه.. زى بالظبط لما الواحد بيعمل خير فى العلن و الناس بتثنى عليه و بتشكره.. ده مقابل معنوى كبير جدا و لكنه فى نفس الوقت لا يفسد الاجر, طالما ان النية خالصة لله وحده.

فى الحقيقة انا برضه مش قادر افهم.. اذا كان البعض يشكك فى الاحاديث المكتوبة فى صحيح البخارى بانها قد تكون موضوعة, فايه اللى يجبرنى اقبل اصلا افعال كان بيعملها الصحابة او السلف الصالح و التابعين؟ هما كانوا بشر و افعالهم ليست مرجع و لا يمكن قبولها كمرجع من الاساس..؟؟

ولا هو الموضوع موضوع هوى و مزاج.. نجيب سيرتهم وقت ما الكلام يجى على مزاجنا.. و ننكر افعالهم و نقول انهم بشر وقت ما الكلام يكون ضد اهوائنا؟

اما سيدنا محمد عليه افضل الصلاة و السلام, فهو نبى.. وكل الله له هذه المهمة الشاقة حتى اتاه اليقين, و قد ادى الامانة على اكمل وجه.

لسه منتظر الدليل. :give_rose:

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق
شارك

على فكرة معروف ان عطايا و هدايا الملوك لا ترد..

إطعم الفم

تستحي العيـــــــــــــن

وتفتي لك بأن الخروج على الحاكم لايجوز

وفرق كبير بين الهدايا بين الأكفاء وعطايا الملوك

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

فى الحقيقة انا برضه مش قادر افهم.. اذا كان البعض يشكك فى الاحاديث المكتوبة فى صحيح البخارى بانها قد تكون موضوعة, فايه اللى يجبرنى اقبل اصلا افعال كان بيعملها الصحابة او السلف الصالح و التابعين؟ هما كانوا بشر و افعالهم ليست مرجع و لا يمكن قبولها كمرجع من الاساس..؟؟

في الحقيقة انت مجبر على اتباعهم في افعال الخير ومجبر على انك تلتزم بافعال الخير المنقولة عنهم

اما افعال الشر فتاكد انها موضوعة بدون الدخول في تفاصيل لانهم بالفعل افضل الخلق وقد زكاهم الله عز وجل في كتابه ولان الله زكاهم فانا متاكد انهم خير الخلق والعباد

وانت ايضا غير ملزم بالشر الذي نقل عنهم لذلك لا تستعجب من الذين يشككون في بعض الروايات التي تظلم هؤلاء العباد فهم يحبونهم اكثر من هؤلاء الذين يبررون لهم الر الذي نقل عنهم

ولا هو الموضوع موضوع هوى و مزاج.. نجيب سيرتهم وقت ما الكلام يجى على مزاجنا.. و ننكر افعالهم و نقول انهم بشر وقت ما الكلام يكون ضد اهوائنا؟

مش اهواء مطلقا بس انت ركز معايا شوية نجيب سيرتهم ونستشهد بافعالهم لما تكون في الخير والتي تبين اخلاصهم ومدى حبهم لله ولرسوله ولدينهم وانهم لم يتاجروا بدينهم ولم يتكسبوا من دعوتهم

اما عندما ينقل عنهم مثلا انهم كانوا يقبلون العطايا ويغيرون اقوالهم من اجل الدنيا فلن اقبل ذلك عليهم لاني احبهم وارى انهم لا يليق بهم هذه المهانة

اما سيدنا محمد عليه افضل الصلاة و السلام, فهو نبى.. وكل الله له هذه المهمة الشاقة حتى اتاه اليقين, و قد ادى الامانة على اكمل وجه.

وهذه الجملة اتفق معك فيها تمام الاتفاق

لسه منتظر الدليل

مانا قلت لك الدليل لكنك رفضته ولم تفنده

وانت حر في ذلك لكن لا تعيد مطالبتي بشيء قدمته لك

التجارة من المؤكد حلال طالما في ما شرعه الله عز وجل فانا اتاجر بمهني والطبيب يتاجر بمهنته والصانع يتاجر بصنعته والفلاح يتاجر بزراعته

اما الممتهن بمهنة الدعوة (اذا كانت مهنة) فهو يتاجر بالدين واعرف انت الفرق فهل هذه تجارة احلها الله عز وجل ايضا ؟

اي خدمة

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

فى الحقيقة انا برضه مش قادر افهم.. اذا كان البعض يشكك فى الاحاديث المكتوبة فى صحيح البخارى بانها قد تكون موضوعة, فايه اللى يجبرنى اقبل اصلا افعال كان بيعملها الصحابة او السلف الصالح و التابعين؟ هما كانوا بشر و افعالهم ليست مرجع و لا يمكن قبولها كمرجع من الاساس..؟؟

في الحقيقة انت مجبر على اتباعهم في افعال الخير ومجبر على انك تلتزم بافعال الخير المنقولة عنهم

اما افعال الشر فتاكد انها موضوعة بدون الدخول في تفاصيل لانهم بالفعل افضل الخلق وقد زكاهم الله عز وجل في كتابه ولان الله زكاهم فانا متاكد انهم خير الخلق والعباد

وانت ايضا غير ملزم بالشر الذي نقل عنهم لذلك لا تستعجب من الذين يشككون في بعض الروايات التي تظلم هؤلاء العباد فهم يحبونهم اكثر من هؤلاء الذين يبررون لهم الر الذي نقل عنهم

ولا هو الموضوع موضوع هوى و مزاج.. نجيب سيرتهم وقت ما الكلام يجى على مزاجنا.. و ننكر افعالهم و نقول انهم بشر وقت ما الكلام يكون ضد اهوائنا؟

مش اهواء مطلقا بس انت ركز معايا شوية نجيب سيرتهم ونستشهد بافعالهم لما تكون في الخير والتي تبين اخلاصهم ومدى حبهم لله ولرسوله ولدينهم وانهم لم يتاجروا بدينهم ولم يتكسبوا من دعوتهم

اما عندما ينقل عنهم مثلا انهم كانوا يقبلون العطايا ويغيرون اقوالهم من اجل الدنيا فلن اقبل ذلك عليهم لاني احبهم وارى انهم لا يليق بهم هذه المهانة

اما سيدنا محمد عليه افضل الصلاة و السلام, فهو نبى.. وكل الله له هذه المهمة الشاقة حتى اتاه اليقين, و قد ادى الامانة على اكمل وجه.

وهذه الجملة اتفق معك فيها تمام الاتفاق

لسه منتظر الدليل

مانا قلت لك الدليل لكنك رفضته ولم تفنده

وانت حر في ذلك لكن لا تعيد مطالبتي بشيء قدمته لك

التجارة من المؤكد حلال طالما في ما شرعه الله عز وجل فانا اتاجر بمهني والطبيب يتاجر بمهنته والصانع يتاجر بصنعته والفلاح يتاجر بزراعته

اما الممتهن بمهنة الدعوة (اذا كانت مهنة) فهو يتاجر بالدين واعرف انت الفرق فهل هذه تجارة احلها الله عز وجل ايضا ؟

اي خدمة

فى الحقيقة يعنى كلامك برضه مفيهوش اى دليل, بل بالعكس.. كلام متناقض و مجرد رأى شخصى بحت.

حضرتك كاتب انك بتشوف افعال الخير و بتنقلها, و اما افعال الشر اللى عملوها فيجب تجنبها..

ما هو لاما تاخد الباكاج كله لاما تسيبه كله.. لان مفيش برضه دليل من الكتاب او السنة بيتكلم فى الجزئية دى, و بالتالى.. حضرتك اللى بتحدد بناءا على وجهة نظرك الشخصية اذا كان فعلهم ده خير او شر.. و اذا كان ما فعلوه تقبله او ترفضه, بدون اى مرجعية محددة الا وجهة نظرك فقط.

اتمنى اكون وضحت رأيى.

و لمزيد من التوضيح: بناءا على اساس ايه بتقول ان ده خير و ده شر, او ده صح و ده غلط؟ ما هو مفيش دليل غير تقييمك الشخصى. :unsure:

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق
شارك

فى الحقيقة انا برضه مش قادر افهم.. اذا كان البعض يشكك فى الاحاديث المكتوبة فى صحيح البخارى بانها قد تكون موضوعة, فايه اللى يجبرنى اقبل اصلا افعال كان بيعملها الصحابة او السلف الصالح و التابعين؟ هما كانوا بشر و افعالهم ليست مرجع و لا يمكن قبولها كمرجع من الاساس..؟؟

في الحقيقة انت مجبر على اتباعهم في افعال الخير ومجبر على انك تلتزم بافعال الخير المنقولة عنهم

اما افعال الشر فتاكد انها موضوعة بدون الدخول في تفاصيل لانهم بالفعل افضل الخلق وقد زكاهم الله عز وجل في كتابه ولان الله زكاهم فانا متاكد انهم خير الخلق والعباد

وانت ايضا غير ملزم بالشر الذي نقل عنهم لذلك لا تستعجب من الذين يشككون في بعض الروايات التي تظلم هؤلاء العباد فهم يحبونهم اكثر من هؤلاء الذين يبررون لهم الر الذي نقل عنهم

ولا هو الموضوع موضوع هوى و مزاج.. نجيب سيرتهم وقت ما الكلام يجى على مزاجنا.. و ننكر افعالهم و نقول انهم بشر وقت ما الكلام يكون ضد اهوائنا؟

مش اهواء مطلقا بس انت ركز معايا شوية نجيب سيرتهم ونستشهد بافعالهم لما تكون في الخير والتي تبين اخلاصهم ومدى حبهم لله ولرسوله ولدينهم وانهم لم يتاجروا بدينهم ولم يتكسبوا من دعوتهم

اما عندما ينقل عنهم مثلا انهم كانوا يقبلون العطايا ويغيرون اقوالهم من اجل الدنيا فلن اقبل ذلك عليهم لاني احبهم وارى انهم لا يليق بهم هذه المهانة

اما سيدنا محمد عليه افضل الصلاة و السلام, فهو نبى.. وكل الله له هذه المهمة الشاقة حتى اتاه اليقين, و قد ادى الامانة على اكمل وجه.

وهذه الجملة اتفق معك فيها تمام الاتفاق

لسه منتظر الدليل

مانا قلت لك الدليل لكنك رفضته ولم تفنده

وانت حر في ذلك لكن لا تعيد مطالبتي بشيء قدمته لك

التجارة من المؤكد حلال طالما في ما شرعه الله عز وجل فانا اتاجر بمهني والطبيب يتاجر بمهنته والصانع يتاجر بصنعته والفلاح يتاجر بزراعته

اما الممتهن بمهنة الدعوة (اذا كانت مهنة) فهو يتاجر بالدين واعرف انت الفرق فهل هذه تجارة احلها الله عز وجل ايضا ؟

اي خدمة

فى الحقيقة يعنى كلامك برضه مفيهوش اى دليل, بل بالعكس.. كلام متناقض و مجرد رأى شخصى بحت.

حضرتك كاتب انك بتشوف افعال الخير و بتنقلها, و اما افعال الشر اللى عملوها فيجب تجنبها..

ما هو لاما تاخد الباكاج كله لاما تسيبه كله.. لان مفيش برضه دليل من الكتاب او السنة بيتكلم فى الجزئية دى, و بالتالى.. حضرتك اللى بتحدد بناءا على وجهة نظرك الشخصية اذا كان فعلهم ده خير او شر.. و اذا كان ما فعلوه تقبله او ترفضه, بدون اى مرجعية محددة الا وجهة نظرك فقط.

اتمنى اكون وضحت رأيى.

و لمزيد من التوضيح: بناءا على اساس ايه بتقول ان ده خير و ده شر, او ده صح و ده غلط؟ ما هو مفيش دليل غير تقييمك الشخصى. :unsure:

كل حاجة في الدين تخضع للتقيم الشخصي الا القاطع والمحكم

حتى الحكم على الاحاديث كان حكم شخصي وعندك كتب الرجال كلها احكام شخصية على الرواة عشان كده بتشوف واحد بيقول على شخص مدلس ونفس هذا الشخص واحد تاني يقول عليه صادق وممكن حضرتك بقليل من الاطلاع على كتب الرجال تتأكد من ذلك بنفسك

وبعدين ايه العيب في كدة

ولا حلو لغيرنا ووحش لينا

انا اعطيت لك دليل من وجهة نظري الشخصية دليل

حضرتك شايف انه مش دليل حاورني فيه

لان حكمي الشخصي حتى هذه اللحظة لا يعيبني ولكن يعيب من ينكر دون ان يفنده

بعدين بتقول ان كلامي متناقض لكني ارى انه ليس به أي تناقض

ممكن حضرتك توضحلي ما هو التناقض في كلامي

وحكاية الباكدج دي بردوا مش مقتنع بيها مطلقا لاني بالفعل باخد الحلو وبسيب الوحش من وجهة نظري الشخصية اللي بدافع عنها طالما لم اجد ما ينقدها او ينقضها

وما ينفعش اقول انا حنبلي او مالكي لكن لازم وحتما ولابد اكون اسلامي لاني ارتضيت بهذا الدين دينا ومنهجا

و لمزيد من التوضيح: بناءا على اساس ايه بتقول ان ده خير و ده شر, او ده صح و ده غلط؟ ما هو مفيش دليل غير تقييمك الشخصى.

بناء على عرض هذا المنقول على المحكم في التنزيل فاذا وجدت انه يتفق معه فاهلا به واذا وجدت انه لا يتفق معه فاضرب به عرض الحائط

حاجة في منتهى السهولة والوضوح بدال ما الف واقعد ادور على تبريرات واقعد ارقع من هنا تتقطع من هناك وارقع من هناك تتقطع من هنا وهلم جرة

تحياتي لك ولحوارك الراقي وفي انتظار تفنيدك لكلامي

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

ههههههههههههه بس انا شايفك بترقعها ههههههه

لو الموضوع مفتوح للتقييم الشخصى, يبقى انا برضه صح و اى حد ممكن يكون صح فى النقطة دى تحديدا..

ببساطة لاننا لو مشينا على كلامك, هنلاقى ان مفيش تنزيل او كلام فى الكتاب او السنة فيما يخص جزئية الحصول على أجر و اللى هى المحور الاساسى لنقاشنا.

يعنى برضه رقعتها و مجبتش اى حاجة تخص الموضوع, غير رأيك و تقييمك الشخصى.. لكن مفيش اى دليل من الكتاب او السنة.

مش عارف اوضحها اكتر من كده.

رابط هذا التعليق
شارك

ههههههههههههه بس انا شايفك بترقعها ههههههه

لو الموضوع مفتوح للتقييم الشخصى, يبقى انا برضه صح و اى حد ممكن يكون صح فى النقطة دى تحديدا..

ببساطة لاننا لو مشينا على كلامك, هنلاقى ان مفيش تنزيل او كلام فى الكتاب او السنة فيما يخص جزئية الحصول على أجر و اللى هى المحور الاساسى لنقاشنا.

يعنى برضه رقعتها و مجبتش اى حاجة تخص الموضوع, غير رأيك و تقييمك الشخصى.. لكن مفيش اى دليل من الكتاب او السنة.

مش عارف اوضحها اكتر من كده.

مفيش ترقيع ولا حاجة

انا باقول حضرتك ان لو احنا بنهتدي بسنة الرسول صلى الله عليه وسلم بحق وحقيقي يبقى هانشوف هل الرسول صلى الله عليه وسلم اخذ عطية على دعوته التي كان يهدي بها الناس

لو كان يفعل ذلك كنا سنفعل مثله

ولانه لم يفعل ذلك قط يبقى ده دليل قوي جدا

ويدعم هذا الدليل فعل الصحابة رضوان الله عليهم بانهم انتهجوا نهج الرسول ولم يثبت على اي منهم انه اخذ عطية او مرتب او مكافاة نتاج عمله في دعوة وهداية الناس

ثم يدعم هذا الدليل دليل ثالث وهو ان كبار الفقهاء لم يثبت على اي منهم انه اخذ عطية او مرتب او مكافاة على هداية الناس

انا جبت لك ثلاث ادلة

الرد الطبيعي من حضرتك ولانك ترفض هذه الادلة سيكون كالاتي

انت غير محق في ذلك لانه ثبت ان الرسول اخذ عطية نتيجة دعوته للناس او الصحابي الفلاني كان الخليفة الفلاني يعطيه مرتب لانه يمتهن مهنة الدين وان الامام الفلاني كان يحصل تذكرة من كل من يحضر دروسه الدينية

ثم بعد ذلك سألتك سؤال عقلي واردت منك ان تحكم عقلك في التجارة التي يتكسب منها الناس وان الناس جميعها تتاجر باعمالها فهل تقبل ان يتاجر الدعوى بحرفته ايضا اي يتاجر بالدين

لكنك تجاوزت عن كل ذلك ووصفت هذا كله بانه حكم شخصي مردود عليه

اوكي رد عليه وانا في انتظارك

شفت انا بحلهالك ازاي

في انتظارك

ملحوظة

لو كان محمد حسان يرى ان تحصله على الاموال من نتاج عمله الدعوي شيء يشرفه فلماذا تحايل بالقسم انه لا يحصل على جنيه واحد رغم حصولة على دولارات

ولا تقول لي روح اسأله لكني اسالك انت لانك انت الذي تدافع عن ذلك

وهو ليس بيننا الان

اذا كان هذا شيء يشرفه فلماذا ينكر تحصله على تلك الاموال ولماذا لم يوضح ذلك عندما سأله السائل ويقول له وماذا لو حصلت على اموال من القناة

ارجوك فكر قبل ان تجاوب على تساؤلاتي

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

اولا انا مش بدافع عن حد, و لكن انا بتكلم عن نقطة تحصيل أجر مقابل القاء دروس العلم.

يعنى مينفعش انك تدخلنى فى نقطة تانية, و هى الكذب فى اليمين.. لانى زى ما قلت, مش بدافع عن شخص, و لكن بتكلم عن نقطة معينة.

مش عارف ليه برضه مصر تدخلنا نفس الدايرة اللى انا رديت عليها قبل كده, و بكده مش هنخرج ابدا من النقطة دى و هنفضل نلف حوالين نفسنا..

اتفقنا ان النبى خارج نطاق هذه النقطة اصلا, و بالتالى مينفعش يكون مثل.

الصحابة ايضا لهم وضع مختلف.. و ان كان وراد ان فيه حد منهم يكون قبل عطايا او هدايا من احد, و لكنه احتمال ضعيف نظرا لظروف عصرهم الخاصة.

اما الفقهاء و الدعاة.. فيه كتير جدا كانوا بيقبلوا العطايا و الهدايا من الملوك.. زى الشيخ الشعراوى مثلا.. و حتى القدامى و ان كنا مش هنقدر نعرف حاجات كتير زى دى, ببساطة لان عصرهم فيه حاجات كتير مبهمة بالنسبة لنا و مش معروفة, لان مش كل الكلام كان بيتكتب فى الكتب, و لان مكانش عندهم وسيلة اخبارية يتم الاحتفاظ من خلالها بالاخبار للتاريخ زى ما بيحصل دلوقتى.

رابط هذا التعليق
شارك

و لمزيد من التوضيح برضه و علشان اكون خلصت ضميرى من ربنا..

فيه حاجات كتير حصلت من وقت بعد الرسول لغاية فترة قريبة, لم يكن هناك وسيلة مضمونة لتوثيق الاحداث و الاخبار.. و علشان كده اصلا مينفعش انك تقول مفيش دليل على حدث معين او تؤكد على حدث معين الا اذا كان تم تأكيده من اكتر من مصدر فى كتب مختلفة..

يا رب تكون دى كمان واضحة.

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...