اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البرمجة اللغوية العصبية

Recommended Posts

علم البرمجة اللغوية العصبية هو علم يتعامل مع إمكانات العقل الباطن فى التعلم و اكتساب الخبرات والتحكم فى السلوك.

كنت قد حضرت دورة تدريبية فى هذا العلم وقمت بنقل المادة على برنامج باور بوينت و أحببت أن تشاركونى فيها..

(إزاى أدخل ملف باوربونيت هنا؟؟ :angry: )

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

اولا يا ست الحلوين

علم البرمجة اللغوية العصبية يعتبره البعض علما والبعض الآخر لا فبعض الاطباء النفسيين والمتخصصين يعتقدون ان هذا الطرح انما دعائى فى المقام الاول واختلاف الرأى لا يفسد للود قضية اما ازاى تدخلى ملف باور بوينت فهو انك تحوليه zipped file

وبعدين تدخليه او تبعتيه يتحمل على احد المواقع المجتنية وتحطيلنا الرابط بسييييييييييييييييييييييطه

بنفس طريقة الصور

صباحك سكر

ام محمد

تم تعديل بواسطة bentmasria

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

انا كنت حضرتك دورة تعريفية بردو بال NLP في زياره لي للسعودية من سنه تقريبا ..

عملت ملف وورد لخصت فيه اهم اللي اتقال في الدورة دي ..هو موش مفيد للدرجه بس بيعرفنا علي الاقل يعني ايه NLP

داونلوود من هنا

رابط هذا التعليق

الموضوع شيق ...

و لكننى أعتقد أنه نظرى أكثر !!!

يعنى تطبيقه ليس بهذه السهولة ..

(و الا ما كانش حد غلب !! )

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

أبراهيم الفقى كان له مجموعة حلقات فى الشارقة الفضائية عن الموضوع وكدلك الجزيرة للنساء فقط الاسبوع الماضى

الحقيقة too good to be true

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>

مفيش حنفى

</span>

تأملات خايبة

رابط هذا التعليق

سنايبر يمكن انت شايف الموضوع انه مش مفيد أوى لأنك أخدت الكورس المقدمة بس... لكن ده فيه مراحل كتير جدا زى البراكتشنر و الماسترز و الترينر...

أنا شخصيا من المعجبين بالكورس ده جدا..

على فكرة هو مش نظرى ولا حاجة... بس إحنا اللى ثقافتنا المصرية فرضت علينا إننا نرفض كل جديد و غريب... و نستسلم لليأس و الإحباط... الكورس ده عشان تطبقه عملى لازم أولا تؤمن بيه و تعمل على إنك تطبقه..

طبعا كورس المقدمة لوحده يدى انطباع انه نظرى... لكن المراحل التانية عملية أكتر..

شكرا يا سنايبر على الفايل... :)

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

سنايبر... إزاى عملت لينك للموضوع ده؟؟ أنا عندى ملف باوربوينت حلو أوى عن الموضوع ده عاوزة أحطه... :)

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

كليو افنظم...

انا قلتانو موش مفيد خالص!!!!!

انا قصدي علي الملف اللي انا عامله موش هيكون مفيد اوي للناس يافندم..

لكن انا دلوقتي بدرسها اعتمادا علي القراءات وهحضر التراك اللي هيعملو دكتور رتشارد مكتشفها في يناير الجاي هنا في مصر ان شاء الله

وانا شخصيا بعتبرها نوع من انواع غسل المخ المتطور..لو انتي وصلتي لمرحلة متقدمه فيها هتكتشفي ان اللي بيحطو نشرات الاخبارفي المحطات الكبيره زي السي ان ان والان بي سي اس نيوز والحره وراديو سوا ومجله هاي بيعتمدو عليها الي حد كبير في غسل دماغ القراء والمستمعين .. ركزي وانتي تاخدي بالك..

وبره دلوقتي بدأو يعملو حاجه جديده ..بيربطو الان ال بي بتكنييك تاني اسمو الريكي (فلسفة صينية قديمة هدفها اكتشاف الذات) والاتنين يتاخدو مع بعض ..

انا رفعت الملف ده علي موقع وحطيت اللينك بتاعه ..تقدري تبعتيلي ملف الباور بوينت علي الايميل بتاعي وانا ارفعه وابعتللك اللينك تحطيه هنا

sniper@mail.com.eg

تم تعديل بواسطة SnipeR
رابط هذا التعليق

وهحضر التراك اللي هيعملو دكتور رتشارد مكتشفها في يناير الجاي هنا في مصر ان شاء الله

mc: :blink:

لو مافيهاش رزالة منى... ممكن تدينى تفاصيل عشان لو قدرت أحضر أنا كمان؟؟ ;)

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      يرى البعض أن تعاليم الإسلام تنظر للأنثى نظرة دونية مقارنة بالذكر وهى رؤية تأسست على فهم غير صحيح لآيات قرآعرض المقال كاملاً
    • 0
      أحذر من مصطلح مدسوس بخبث ليستعمله المصريون كما استعملوا مصطلحات مثل "العسكر" .. "تحالف دعم الشرعية" وغيرهما المصطلح الذى أحذر من استعماله هو مصطلح "الجيش المصرى الحر" فهم شراذم من الخونة الهاربين والمرتزقة من جنسيات أخرى فلا يصح أن يطلق عليهم اسم "جيش" ولا صفة "مصرى" ولا صفة "حر" رحم الله أيام أن كان المسؤولون عن الإعلام رجالا محترفين محترمين جماعة شكرى مصطفى أطلقت على نفسها اسم "جماعة المسلمين" ولكن نظرا لوعى المسؤولين عن الإعلام وعلى رأسهم "عبد القادر حاتم" أطلقوا عليهم
    • 12
      القصة الأولى • قصة الحزام الأسود بعد التدريبات الشاقة والطويلة استطاع أحد المتدربين في لعبة الدفاع عن النفس الحصول على الحزام الأسود ، وفي يوم الاحتفال بتسليمه الحزام الأسود وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني أعلى مستوى في هذه اللعبة ، فقال له المدرب أنت لا تستحق هذا الحزام ، أذهب ثم عد العام القادم . وفي العام القادم وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني القوة والثقة و
    • 0
      الكلام ده مفيد جدا في تربية الأولاد وحتى في التعاملات اليومية وفي الاحتكاكات في الشغل والعيلة منقول بقلم الأخصائي النفسي / محمد أبو يوسف صفات البشر وكيفية التعامل معهم (برمجة عصبية). أولاً :الودود ذو الشخصية البسيطة كيف نتعامل معه ؟ 1. قابله بإحترام و حافظ على الإصغاء الجيد . 2. المحافظة على مناقشة الموضوع المطروح و عدم الخروج عنه . 3. حاول العمل على توجيه الحديث إلى الهدف المنشود . 4. تصرّف بجدية عند الحاجة . 5. حاول المحافظة على المواعيد ، و أفهمه مدى أهمية الوقت . [ خصائ
    • 127
      من زمان حلم حياتي أني أكون مبرمج (مطور) حاولت كتير مع نفسي إني أتعلم للأسف دايماً بدخل غلط ودايماً البداية بتكون غلط وبتنتهي العملية بإحباط دايماً مع اني صبور جداً. يعني الكتاب أقراه أبقى فاهم وانا بقرا الموضوع بس مش عارف الحاجات اللي بيتكلم عليها دي ممكن تفيدني بإيه !! وبالتالي المعلومة مش بتثبت في الدماغ يعني أعتقد المشكلة أن معظم كتب الشرح بيبقى فيها مثال توضيحي صغير وبعد كده مش بيحطلك أفكار للي ممكن تستفيد منه بالمعلومة دي أو تمرينات تعملها لوحدك (على أساس إني بذاكر في سلاح التلميذ يعني).
  • أضف...