اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أضحك أضحك لكنه ضحك كالبكاء

Dreamwithme

Recommended Posts

ﻓﻲ ﺍﻭﻝ ﺻﻔﺤﺔ ﺑﺎﻟﺠـﻮﺍﺯ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻲ !!

ﻣﻜﺘـﻮﺏ :

.

.

.

... ... .

.

ﺣﺎﻣﻞ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ ﺗﺤﺖ ﺣﻤﺎﻳﺔ ﺍﻟﻮﻻﻳﺎﺕ ﺍﻟﻤﺘﺤﺪﻩ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻴﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﻱ ﺍﺭﺽ ﻭﺗﺤﺖ ﺍﻱ ﺳﻤﺎﺀ

ﻭﻓﻲ ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ ﺍﻟﻜﻨﺪﻱ :

ﻧﺤﺮﻙ ﺍﺳﻄﻮﻟﻨﺎ ﻣﻦ ﺍﺟﻠﻚ

.

.

.

.

.

.

.

.

وفي ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ المصرى

ﻋﻨﺪ ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ ﺗﺪﻓﻊ ﻏﺮﺍﻣﻪ ﻣﺎﻟﻴﻪ ولا يستبدل

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

عصرتي قلبي

و بكيت فعلا

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

رحم الله امرأ عرف قدر نفسه

وهو القدر ده ختم على قفا الواحد زي الوحمه كده ما بيطلعش ؟

ولا في شعوب مكتوب عليها تبقى مقهورة ؟

صدقني يا طارق كل ده يتغير بجرة قلم ... وأدينا شوفنا في الأسبوعين اللي تولى فيهم نبيل العربي وزارة الخارجية بمجرد بس كلام شوف حصل إيه

طب هانروح بعيد ليه .. خلي مصري كده يحصل له موقف في أي بلد غربة وتتحرك الخارجية والسفارات والقنصليات عشان تقف جنبه ويسمع ده في العالم كله .. وشوف الوضع هايتغير 180 درجة إزاي ؟

وبعدين ما احنا قولنا ... دي لا مؤخذه الخدامة الفلبينية لما بتسافر بلد خليجي تشتغل فيه وتعرف إن كل سفاراتها عندهم محاميين بيدافعوا عنها مجاناً وبيبقوا في ضهرها .. مجرد الإحساس ده بيعمل كرامة للواحد

موضوع الجوازات والسفارات موضوع ذو شجون ... وكلها عبارة عن مقابر مليانه فلول .. يكفي إن ولا سفارة أو قنصلية ولا حتى في بوركينا فاسو طلع عنها بيان بيؤيد الثورة لإن ما بُني على باطل فهو باطل وكلهم بدون استثناء متعيين بالوسايط ...

أما عن حق المواطن المصري .... فأظن إننا تعلمنا الدرس جيداً وهو إن الحقوق لا تُهدى ولا تتهادى إليك .. لكنها تُنتزع

معليش هاخرج بره الموضوع شويه ... أنا كمغترب لو حسيت بغدر من المجلس العسكري او مجلس القراطيس اللي هو الوزراء سابقاً وحرمونا من حقنا في التصويت ... بعون الله أنا ممكن اعمل كتير .. ولن يقل عمما كنت سأفعله ولو بمفردي لو كان جمال إترشح مكان المخلوع أبوه وساكون وقتها مواطن خارج عن القانون رسمياً .... لان إذا كانت دولتي مش معترفة بحقوقي .. فخلاص انا هاخدها بمعرفتي

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

رحم الله امرأ عرف قدر نفسه

وهو القدر ده ختم على قفا الواحد زي الوحمه كده ما بيطلعش ؟

ولا في شعوب مكتوب عليها تبقى مقهورة ؟

صدقني يا طارق كل ده يتغير بجرة قلم ... وأدينا شوفنا في الأسبوعين اللي تولى فيهم نبيل العربي وزارة الخارجية بمجرد بس كلام شوف حصل إيه

طب هانروح بعيد ليه .. خلي مصري كده يحصل له موقف في أي بلد غربة وتتحرك الخارجية والسفارات والقنصليات عشان تقف جنبه ويسمع ده في العالم كله .. وشوف الوضع هايتغير 180 درجة إزاي ؟

وبعدين ما احنا قولنا ... دي لا مؤخذه الخدامة الفلبينية لما بتسافر بلد خليجي تشتغل فيه وتعرف إن كل سفاراتها عندهم محاميين بيدافعوا عنها مجاناً وبيبقوا في ضهرها .. مجرد الإحساس ده بيعمل كرامة للواحد

موضوع الجوازات والسفارات موضوع ذو شجون ... وكلها عبارة عن مقابر مليانه فلول .. يكفي إن ولا سفارة أو قنصلية ولا حتى في بوركينا فاسو طلع عنها بيان بيؤيد الثورة لإن ما بُني على باطل فهو باطل وكلهم بدون استثناء متعيين بالوسايط ...

أما عن حق المواطن المصري .... فأظن إننا تعلمنا الدرس جيداً وهو إن الحقوق لا تُهدى ولا تتهادى إليك .. لكنها تُنتزع

معليش هاخرج بره الموضوع شويه ... أنا كمغترب لو حسيت بغدر من المجلس العسكري او مجلس القراطيس اللي هو الوزراء سابقاً وحرمونا من حقنا في التصويت ... بعون الله أنا ممكن اعمل كتير .. ولن يقل عمما كنت سأفعله ولو بمفردي لو كان جمال إترشح مكان المخلوع أبوه وساكون وقتها مواطن خارج عن القانون رسمياً .... لان إذا كانت دولتي مش معترفة بحقوقي .. فخلاص انا هاخدها بمعرفتي

حضرتك فهمتنى غلط

جملتى نوع من اقرار الواقع الممزوج بالسخرية و ليست دعوة للرضا به ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      مع التطور التكنولوجى الذى يحدث فى العالم وظهور الذكاء الاصطناعى وتطوره تزداد مخاوف البشر من فقدان وظائفهم وأنعرض المقال كاملاً
    • 2,550
      كسلان دخل الامتحان وقع منه القلم ........‏سلم الورقة مره توني بلير و بوش و حسني مبارك عمله ماتش كوره و همه بيلعبوا الكره وقعت في بحيره مليانه تماسح مفترسه توني بلير امر واحد من الحرس بتوعوه انه ينزل يجيب الكره من البحيره.. الحرس قال له ماينفعش انزل علشان انا عندي ولاد و عايز اعيش و اربيهم قام بوش امر واحد من الحرس بتوعه انه ينزل يجيب الكره من البحيره برده اعترض و قاله ماينفعش انزل علشان عندي ولاد وعايز اعيش و اربيهم قام حسني مبارك امر واحد من الحرس بتوعه انه ينزل يجيب الكره من البحيره....
    • 3
      العربية.نت قالت الشاعرة والناقدة الفلسطينية الدكتورة سلمى الخضراء الجيوسي، إنها هي من أعطت نجيب محفوظ جائزة نوبل للآداب، إلا أنها "لا تعتبره كاتبا ممتعا، ولا روائيا عظيما على أية حال، رغم أنه أرسى قواعد الرواية العربية"، مؤكدة أن أمين معلوف أكثر إمتاعا منه. وحسب "اليوم السابع"، قالت الجيوسي في حوار مطول مع "ملحق شرفات الثقافي" الصادر عن جريدة "عمان"، إن أحد أعضاء لجان تحكيم جائزة نوبل كان يقف في وجه حصول أديب عربي على جائزة نوبل، إلا أن الصدفة شاءت أن يكون في المستشفى في السنة التي حصل فيها نج
    • 31
      سلاح الوفد الفتاك []
    • 28
      مش عارف طالبه معايا اليومين دول ثقافة وفن وحركات ... يمكن هروب من قرف المذاكرة - أنا كان مالي ما كنت في حالي وكبيري أضرب ميكي أو سوبر ميكي .. إيه اللي رماني رمية المذاكرة والوجبات المنزلية وزمزمية الميه كل يوم وشاندوشت الجبنه بالقوطة اللي زي ما يكون مقرر عليه هو راخر - المهم اتكعبلت من يومين تلاته في موقع فاروق حُسني .. قصدي الفنان فرفور حُسني اللي عيني عينك بيستغل مركزة كوزير ثقافة وكل شويه يرزعنا معرض انقح من التاني ويبيع لوحاته بملايين .. في تحدي صارخ لكل الأعراف والقوانين اللي بتمنع أستغل
  • أضف...