اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المعيشه بمكه المكرمه

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركات

انا ان شاء الله جيلي عقد عمل مهندس للعمل بمكه انا دورت في المنتدي عن الحياه بمكه بالاخص لقيت قشور بسيطه

ياريت لو حد عنده معلومات عن تكاليف المعيشه بمكه

الاماكن الراقيه الجيده للاقامه العائليه " بس ميكونش فيها خروج حج"

الاماكن اللي ممكن يخرج فيها للترفيه مع الاسره عشان في طفل

المدارس الخاصه او الانترناشونال تكليفتها واسماءها

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.......أهلا بيك في ام القري (:

ممكن اجاوبك علي اللي أقدر عليه بحكم اني عايش في مكه من 6 شهور انا واسرتي تكلفة السكن علي حسب عدد الغرف يعني شقة غرفتين كل غرفه 4*7 وحمام2*2 وطرقه صغيره مجازا تعملها مطبخ بتبدأ من 12 الف ريال في السنه لغاية 5 غرف وصاله ومطبخ و2 حمام توصل لغاية 26 الف ريال في السنه علي حسب المساحة والنضافه في أحياء كويسة زي زهرة كدي وفي الكعكية وفي الشوقية (دول اللي أعرفهم وشوفتهم و في غيرهم لكن انا ملفتش كتير) bsh:)

انا ساكن في الشوقية وجيراني مصريين ومعظم المحلات حواليناشغال فيها مصريين و خللي بالك مكان شغلك ومدارس الأولاد ممكن تفرض عليك مكان عن مكان تاني ونظام السكن هنا انك بتدفع كل 6 شهور مقدم يعني لو أخدت شقة ب14 الف بتدفع 7 مع العقد وال7 التانيين بعد 6 شهور وعلي حسب نظام شركتك والعقد بتاعك ممكن الشركه تديلك بدل السكن مقدم لمدة 6 شهور لزوم الشقه والعفش ولو ممكن كمان سياره تتنقل بيها يعني كمتوسط (شقه=7 + عفش وأجهزه=10 + سيارة=12 ) وممكن تتصرف في الضروري مؤقتا :P

بالنسبه للمعيشه معقوله جدا بالنسبه لمصر وبرضه كل واحد بيعيش علي قد دخله يعني بالف هتعيش وب10 الاف هتعيش أحسن smk:

وبالنسبه للترفيه في بعض اماكن زي ملاهي مصغرة في المولات زي مول الحجاز وغيرة وسهله تروح جده او الطائف 70كم مسافه حوالي 45 دقيقه bv:-

في مكه معظم الفسح عبارة عن شوبنج من المولات وباليل علشان الحر بالنهار ومعظم المحلات بتقفل من بعد صلاة الظهر وحتي بعد صلاة العصر وبالنسبة للمدارس للأسف معنديش معلومات عنها علشان ولادي زياره لغايه الحج وبعدهاهيرجعو مدارسهم في مصر بمشية الله :egyflag:

أتمني تكون الصورة وضحت ليك واهلا بيك مره تانيه

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.......أهلا بيك في ام القري (:

ممكن اجاوبك علي اللي أقدر عليه بحكم اني عايش في مكه من 6 شهور انا واسرتي تكلفة السكن علي حسب عدد الغرف يعني شقة غرفتين كل غرفه 4*7 وحمام2*2 وطرقه صغيره مجازا تعملها مطبخ بتبدأ من 12 الف ريال في السنه لغاية 5 غرف وصاله ومطبخ و2 حمام توصل لغاية 26 الف ريال في السنه علي حسب المساحة والنضافه في أحياء كويسة زي زهرة كدي وفي الكعكية وفي الشوقية (دول اللي أعرفهم وشوفتهم و في غيرهم لكن انا ملفتش كتير) bsh:)

انا ساكن في الشوقية وجيراني مصريين ومعظم المحلات حواليناشغال فيها مصريين و خللي بالك مكان شغلك ومدارس الأولاد ممكن تفرض عليك مكان عن مكان تاني ونظام السكن هنا انك بتدفع كل 6 شهور مقدم يعني لو أخدت شقة ب14 الف بتدفع 7 مع العقد وال7 التانيين بعد 6 شهور وعلي حسب نظام شركتك والعقد بتاعك ممكن الشركه تديلك بدل السكن مقدم لمدة 6 شهور لزوم الشقه والعفش ولو ممكن كمان سياره تتنقل بيها يعني كمتوسط (شقه=7 + عفش وأجهزه=10 + سيارة=12 ) وممكن تتصرف في الضروري مؤقتا :P

بالنسبه للمعيشه معقوله جدا بالنسبه لمصر وبرضه كل واحد بيعيش علي قد دخله يعني بالف هتعيش وب10 الاف هتعيش أحسن smk:

وبالنسبه للترفيه في بعض اماكن زي ملاهي مصغرة في المولات زي مول الحجاز وغيرة وسهله تروح جده او الطائف 70كم مسافه حوالي 45 دقيقه bv:-

في مكه معظم الفسح عبارة عن شوبنج من المولات وباليل علشان الحر بالنهار ومعظم المحلات بتقفل من بعد صلاة الظهر وحتي بعد صلاة العصر وبالنسبة للمدارس للأسف معنديش معلومات عنها علشان ولادي زياره لغايه الحج وبعدهاهيرجعو مدارسهم في مصر بمشية الله :egyflag:

أتمني تكون الصورة وضحت ليك واهلا بيك مره تانيه

شكرا جزيلا لحضرتك معلش حطول علي حضرتك اولا هي ايجار الشقق في هذه المناطق ميكونش فيها خروج حج

ثانيا:ماهي افضل تلك المناطق من حيث المكان والرقي وهل في كمبونات في مكه

وشكرا علي وقت حضرتك

رابط هذا التعليق

ألأماكن دي مفيهاش خروج حج علشان بعيدة عن اماكن المشاعر المقدسة وتعتبر بداية طريق جدة وأفضلهم الشوقية من وجهة نظري علشان مكانها ممتاز وفيها خدمات كتير (جنب البيك) وكمان جديدة ونظيفة العيب الوحيد هو مفيهاش ميه كل المنطقة بتعتمد علي تنكات مياه وسوري طرنشات للمجاري (مش مشكلة كبيره علشان في جميع ألأحوال مياه الشرب عباره عن جالونات لدسبنسر المياه)وكمان الأيجار معقول وبيكون شامل المياه والصرف والموضوع ده مؤقتا بالكتير سنه.

بالنسبه للكمبوند انا مش متأكد لكن فكرته منتشره في جده خصوصا علي الطريق لمكه من ناحيه جده طبعاوفي زمايلنا ساكنين هناك وبيروحوا كل يوم أسعاره في حدود 35 الف بس مش متأكد.

تحياتي

رابط هذا التعليق

على ايامي مكه مكانش فيها مدارس انترناشيونال

و لا اعتقد بوجودها حاليا و لا الكمبوندات أيضاً

لذلك كل العائلات المقتدره كانت بتسكن في جده و الراجل يروح و يرجع يوميا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ألأماكن دي مفيهاش خروج حج علشان بعيدة عن اماكن المشاعر المقدسة وتعتبر بداية طريق جدة وأفضلهم الشوقية من وجهة نظري علشان مكانها ممتاز وفيها خدمات كتير (جنب البيك) وكمان جديدة ونظيفة العيب الوحيد هو مفيهاش ميه كل المنطقة بتعتمد علي تنكات مياه وسوري طرنشات للمجاري (مش مشكلة كبيره علشان في جميع ألأحوال مياه الشرب عباره عن جالونات لدسبنسر المياه)وكمان الأيجار معقول وبيكون شامل المياه والصرف والموضوع ده مؤقتا بالكتير سنه.

بالنسبه للكمبوند انا مش متأكد لكن فكرته منتشره في جده خصوصا علي الطريق لمكه من ناحيه جده طبعاوفي زمايلنا ساكنين هناك وبيروحوا كل يوم أسعاره في حدود 35 الف بس مش متأكد.

تحياتي

شكرا يا شريف باشا علي سرعه الرد بس ممكن اعرف ماهي الخدمات التي تميز الشوقيه وماهو " البيك" معلش انا معرفش في السعودي لسه

وشكرا جزيلا وكل سنه وحضرتك طيب

رابط هذا التعليق

تحياتي

شكرا يا شريف باشا علي سرعه الرد بس ممكن اعرف ماهي الخدمات التي تميز الشوقيه وماهو " البيك" معلش انا معرفش في السعودي لسه

وشكرا جزيلا وكل سنه وحضرتك طيب

مكة لا يوجد فيها مدارس انترناشونال ،،والبيك هو اشهر سلسلة مطاعم للوجبات السريعة في جدة ..

رابط هذا التعليق

ولا يهمك احنا اخوات ... مميزات الشوقيه من وجهة نظري:

هي قريبه من الأسواق المركزيه للسمك والخضار والمجزر(زي سوق العبور)

والمستهلك وبن داوود( زي كارفور)

وحواليك صيداليات 24/7 ومخبز ومحلات كتير فول وكشري وكام مقلةلب وسوداني (كلهم مصريين)

وكمان جنب المنطقة الصناعيةومعظم توكيلات وصيانات السيارات الرسمية تويوتا وهوندا ومازدا وهيونداي (زي الحرفيين)

حواليك كمان مطاعم كتير زي البخاري والوقادي وكباب أسكندر وجحا وغيرهم كتير.

وتعتبر علي أول طريق جدة يعني تروح وتيجي من جدة بدون متدخل زحمة واشارات مكه خصوصا أيام مواسم العمرة والحج.

.....اما البيك زي ما الأخ تفضل هي فروع تقدر تسميها كنتاكي السعودية وشهيره جدا علشان محلات نضيفه بيبع نصف فرخة 4 قطع وبطاطس وخبز وثومية ب 12 ريال فقط بجد وجبه محترمه من وقت للتاني دايما زحمة جدا خصوصا بعد صلاة العشاء طوابير زي ما يكون بيفرق ببلاش (ربنا يباركله) bv:-

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم

الفاضل شريف.. يا ترى حضرتك عندك فكرة ممكن الاقي شقة صغيرة (استوديو) في الشوقية ولا لأ.. وهل الحي ده عائلات فقط حسب ما سمعت؟

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      تكاليف المعيشه فى مكه سكن و اكل و انتقالات
    • 1
      افيدوني   
    • 1
      المعيشه فى ضبا
    • 1
      السلام عليكم   جايلي عرض للعمل في دبي انا خبره 17 سنه ومهنتي مهندس كهربا المكان في ابراج الجميرا  عاوز اعرف الاساسي وبدل السكن وبدل الانتقالات المناسب لخبرتي وهل من حقي اطلب ان الشركه وهي بالمناسبه اجنبيه تدفع مصاريف تعليم طفلين  برجاء الافاده لاني عارف ان المعيشه في دبي والسكن بقو غاليين جدا احنا حنكون اب وام وطفلين  وشكرا
    • 1
      السلام عليكم أخواتي   بالنسبه للسفر للكويت جاتلي وظيفة امن المركز الثقافي   كنت عايز اعرف معلومات عن المعيشه بالنسبه للأتصالات والطعام    وبالنسبه للوظيفهه وشوية نصائح من عندكم ويترتب بيبقوصادقين في اللي بيتكلمو عليه هنا ولا اي.  شكرآ
  • أضف...