اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موظف ينتقم من طليقته بـ"قنبلة غاز" فى مستشفى الدمرداش

مغتربة

Recommended Posts

موظف ينتقم من طليقته بـ"قنبلة غاز" فى مستشفى الدمرداش

الثلاثاء، 11 أكتوبر 2011 - 13:01

الذعر أصاب العاملين بالمستشفى - صورة أرشيفية

كتب إبراهيم أحمد

تسببت الخلافات العائلية بين موظف وطليقته التى يتم علاجها بمستشفى الدمرداش، فى قيامه بالتوجه إليها بالمستشفى ووقعت بينهما مشادات كلامية، انتهت بإلقائه قنبلة غاز فى الغرفة، وهو ما تسبب فى اختناق عدد من النزلاء بالمستشفى، لتتم السيطرة على القنبلة والقبض على الموظف، وأخطرت النيابة لتولى التحقيق.

تلقت غرفة النجدة بالقاهرة بلاغا من مستشفى الدمرداش مفاده نشوب حريق فى الطابق الثالث بالمستشفى، وعلى الفور انتقلت 6 سيارات إطفاء إلى محل البلاغ للسيطرة على الحريق، وفور وصول رجال الحماية المدنية توصلوا إلى أن مصدر الدخان الكثيف بالمستشفى هو قنبلة غاز تم إلقاؤها فى إحدى غرف الطابق الثالث.

من خلال تحريات رجال المباحث تبين أن "أيمن.ص" موظف، هو من ألقى القنبلة فى الغرفة، وتوصلت التحريات إلى أن الموظف على خلافات مع طليقته التى كانت تعالج بالمستشفى، وتوجه إليها بالمستشفى للتوصل لحل لخلافاتهما، إلا أن مشادات وقعت بينهما، وهو ما دفعه لإلقاء قنبلة غاز فى الغرفة والتسبب فى اختناق عدد من المتواجدين، فتم ضبط الموظف، وتمت إحالته للنيابة لمباشرة التحقيق.

دا على اساس انه نزل الصبح مثلا و فات قبل ما يروحلها المستشفى على عم حسن البقال اشترى من عنده قنبلتين غاز كدا سعرهم حنين و راح دخل عليها بيهم

حد يفهمنى

جاب قنبله الغاز دى منين

هو بقى سهل قوى كدا فى مصر و لا ايه

انا خايفه ان انا اقرا خبر بعد شويه ان الولاد الصغيره بتلعب بالمسدسات الحقيقيه بدل البلاستيك

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

أشاركك نفس السؤال يا اخت مغتربة

وانا اقرأ هذه الحادثة اول ما بدر فى ذهني هو التساؤل عن مصدر هذه القنبلة الغازية !!

والأعجب ان المحققين وكما نرى فى الخبر سألوا الرجل عن كل شىء إلأ عن المصدر الذي أتى بالقنبلة الغازية منه !!

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

Two-year-old girl dies after tear gas bomb thrown in hospital

By Abdel-azim Saafan/Daily News Egypt October 11, 2011, 1:54 pm

CAIRO: A tear gas bomb that was thrown inside the Demerdash Hospital by the ex-husband of a nurse resulted in the death of a two-year-old girl.

The girl was on a ventilator, according to a source at the hospital, and it is unclear whether she died as a result of the tear gas or because someone took her off the ventilator amidst the chaos.

Several cases of suffocation, among staff and patients, are being treated at the nearby poison control center.

A source inside the hospital told Daily News Egypt that the angry ex-husband of one of the nurses who set off the tear gas bomb out of anger, was arrested and is being questioned.

Several of his acquaintances reportedly said he had been brandishing the tear gas bomb earlier in the day and had been threatening to carry out the attack for days.

The nurse works at the hospital’s heart center

http://www.thedailynewsegypt.com/crime-a-accidents/two-year-old-girl-dies-after-tear-gas-bomb-thrown-in-hospital.html

رابط هذا التعليق

أشاركك نفس السؤال يا اخت مغتربة

وانا اقرأ هذه الحادثة اول ما بدر فى ذهني هو التساؤل عن مصدر هذه القنبلة الغازية !!

والأعجب ان المحققين وكما نرى فى الخبر سألوا الرجل عن كل شىء إلأا عن المصدر الذي اتى بالقنبلة الغازية منه !!

المفروض لو مستشفى محترمة على باب المستشفيات بيبقى فيه تفتيش ذاتى

افتكر لما دخلت مستشفى غنيم كانوا بيفتشوا حتى جيوبى عشان يتاكدوا ان مفيش ممنوعات

وكان بيرفضوا دخول اى شنط او بيفتشوها عالاقل

-----------

ده أ ب ادارة مستشفيات - ان يبقى فيه سكيورتى يمنع دخول الممنوعات

فين وزير الصحة وفين العسوى من القصص دى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا جماعة الخير متأكدين يعني قنبلة غاز...غاز يعني مش بمب

مش عارفة اتخيل المنظر

يعني هي الست طلقيته اللي اورد الخبر انها بتتعالج في المستشفي هو فكر يروح يصالحها...طب بلاش يصالحها هيروح يزعق ليها و يبهدلها قدام العيانين و الدكاترة و خلافه

ازاي تفتق ذهنه الالمعي عن قنبلة غاز...يكونشي قصدكم انبوبة بوتوجاز

طب اللي عايز ينتقم من حد...حتي لو افترضنا د...ذنب الناس اللي في المستشفي ايه

يا ربي

هي الناس توحشت كده ليه

انا مستنية متابعة للخبر دوت...لاني برصاحة شايفاها خبر الموسم

احدث صيحة للتخلص من زوجك او زوجتك...وداعا اكيسا البلاستيك المضرة بالبيئة و مرحبا بقنابل الغاز المتاحة للجميع

الشعب بيلعب بالقنابل.....اوعي وشك بقي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...