اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الجيش المصرى مظلوم ! حقيقة ماحدث فى ماسبيرو

MohamedAli

Recommended Posts

وبيفكرني بايام الثورة لما كان بيحصل اشتباكات وناي بتجري وناس تواجه ونبدأ نجمع نفسنا من تاني

وده اللي كان في الفيديو الناس بتجري القس فلوباتير بيجمعهم تاني

اما اننا نلجأ للغة التخوين وكل ده يبقى كنا من الاول نقعد في بيتنا ومش نعمل ثورة عشان اتقال علينا خونة وبناكل كنتاكي في الميدان وبنتكلم انجليش لانجوتش كويس

لاعلاقة بين الثورة التى هي لأهداف وطنية

وبين مظاهرات طائفية ترفع الصلبان وتهدد الجيش وترفع مطالب شديدة الطائفية والتطرف

على الرغم من كل ماحدث في الثورة فاننا لم نشهد 1/10 من الهمجية التى احدثها متظاهرين ماسبيرو

عيسوي يسلم مجلس الوزراء تقريراً بأسماء المحرضين على أحداث ماسبيرو

انا اول واحد اطالب بالتحقيق

لكن تحقيق نزية

وليس تحقيق تحت تأثير الابتزاز الذى يمارسه المتطرفين

فاكر القسيس اللى قال (طنطاوى عارف هيحصله ايه لو منفذش المطالب)

وفاكر فلوباتير اللى قال (هنعمل مظاهره لم تشهدها مصر)

كنا نظن انها ستكون مظاهره لم تشهدها مصر في سلميتها وتحضرها

واذا بنا نفاجأ بمظاهره لم تشهدها مصر في همجيتها وكمية العنف المستخدمة فيها

استاذ محمد انا بتناقش معاك بفيديوهات وحضرتك بتتناقش بكلام

انا ضد المطالب الفئوية لكن برده مش توصل للقتل

انا مع ان اي مطلب فئوي انهم يمشوهم من شغلهم على طول

لكن يحصل القتل ده؟؟

ويااستاذ محمد لكل فعل رد فعل ومتهيالي انا جبت لحضرتك فيديو يثبت ان الجيش اللي بدأ بالهجوم عمر ما اي حد بيتهاجم ومش هيدافع عن نفسه مش تتهم ان المظاهرة كانت همجية الا لما تشوف اللي حصل فيهم الاول

عايزة تبكي ياما على حالي؟؟

ابكي على حالي وشوفي ملامحي

ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود

ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود

ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود

ابكي على حالي في الوضع الحالي

رابط هذا التعليق

• الردود 163
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

جندى مصرى يفتخر بقتل أحد متظاهرى ماسبيرو بالرصاص

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

جندى مصرى يفتخر بقتل أحد متظاهرى ماسبيرو بالرصاص

لم ينفى احد ان الجيش استخدم العنف

لكن ليس ضد مظاهره سلمية

بل ضد اشخاص يحملون سنج واسلحة خرطوش وقنابل مولوتوف

الجيش مهمتة الدفاع عن الوطن وعن النفس وهذا مافعله فلايلام على انه ادى واجبه

الملامة تقع على من ارسل هؤلاء وشحنهم بأفكار متطرفة ودعاهم للاعتداء على الجيش وكان يجب ان يتوقفوا عندما رأوا اول حاجز اقامه الجيش

هذه هي القوانيين في اي دولة في العالم

والانبا شنودة نفسه اقر بأن المتظاهرين اعتدوا على الجيش لكن ادعى ان هذا بفعل المندسين

الجيش المصرى ياسيدى ليس حكر على المسلمين بل بين هؤلاء الجنود بالتأكيد يوجد بينهم مسيحين قاموا بمهمتهم على اكمل وجه فالموضوع ليس ان هؤلاء الذين قتلوا مسيحيين الموضوع انهم قاموا بعنف وتخريب وقتل

ياريت تكون وصلت لك وجه نظرى

تم تعديل بواسطة MohamedAli
رابط هذا التعليق

فعلا الجيش ما كانش متسلح برصاص حي ....فعلا انه الجيش لم و لن يوجه سلاحة الي صدور المصريين ...فعلا المدرعة كانت مسروقة بدليل انه فرد الجيش اللي فوق المدرعة قاعد يضرب نار...المدرعة مسروقة و هو بيضرب نار

الفاضل / Rock

ماتراه هي طلقات فشنك لايخرج منها سوى الفرقعة وشوية الضوء اللى انت شوفتهم لانها غير معبئة سوى بشوية بارود ، بدليل انك ماشوفتش واحد وقع على الأرض ،

العنف لايقابله رجل الأمن بالورود ، بل بعنف أشد ، ولو أنني لاأرى أي مبرر لاستخدام المركبات في تفريق المتظاهرين ،

تفريق المتظاهرين بالمركبات تعتبر جريمة يحاسب عليها كل من أعطى الأوامر باستخدامها بهذا الشكل.

والمتظاهرين مخطأون عندما لايمتثلون لأوامر قوات الأمن وأظنط رأيت مظاهرات في أماكن أخرى من العالم لايحدث فيها قطع طرق ويلتزم فيها المتظاهرون بتعليمات الأمن ، ومن يخرج عن ذلك يتم طرحه أرضا والقبض عليه وسحبه من وسط المتظاهرين الذين لايتدخل أحدهم للدفاع عنه.

ماحدث يهمنا كمصريين وياريت نشوف الأحداث بعيون مصرية علشان الحكم يكون صحيح وومنصف وغير متحيز.

يجب أن نعترف أن المتظاهرين الذين ذهبوا للموقعة هم إناس بسطاء غرر بهم من قساوسة ورهبان متطرفون ، ولايفرقون في تطرفهم عن بعض متطرفي السلفيين الذين هاجموا الكاتدرائية وتظاهروا أمامها من قبل وقمنا نحن هنا في المنتدي باستنكار مافعلوه. قليل من الإنصاف والحيادية سوف يساعد في كشف أسباب المشكلة ويساعد على حلها.

الموضوع ليس فيه مسيحيين ومسلمين ، فالجيش يضم المسلمين والمسيحيين وكلهم مصريين وليسوا مرتزقة من دول خارجية.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

وبيفكرني بايام الثورة لما كان بيحصل اشتباكات وناي بتجري وناس تواجه ونبدأ نجمع نفسنا من تاني

اما اننا نلجأ للغة التخوين وكل ده يبقى كنا من الاول نقعد في بيتنا ومش نعمل ثورة عشان اتقال علينا خونة وبناكل كنتاكي في الميدان وبنتكلم انجليش لانجوتش كويس

على الرغم من كل ماحدث في الثورة فاننا لم نشهد 1/10 من الهمجية التى احدثها متظاهرين ماسبيرو

لكن تحقيق نزية

لكن يحصل القتل ده؟؟

ويااستاذ محمد لكل فعل رد فعل ومتهيالي انا جبت لحضرتك فيديو يثبت ان الجيش اللي بدأ بالهجوم عمر ما اي حد بيتهاجم ومش هيدافع عن نفسه مش تتهم ان المظاهرة كانت همجية الا لما تشوف اللي حصل فيهم الاول

اللى تحته خط وبحجم كبير يدل ان النقاش معاك ممنوش فائدة

وتلقيك ايام الثورة بتقول الخروج على الحاكم حرام

بس حريحك

يوم الاحد خرج المتطرون الاقليه المنبوذه المدعويين نصارى (بلاش اقباط او مسيحيين عشان ممكن تكون بتجيب حساسيه) بمظاهرات بالاسلحة الحية وكذلك الميتة والبيضاء والحمراء وباقى الوان الطيف وهجموا على الجيش المسالم العادل ابو قلب زى البافتة البيضا وهاتك ياضرب وبعدين ركبوا المدرعات اللى هما مخبينها فى الكنائس ودهسوا الجنود فكانت الحصيلة 24 جندى شهيد طب وبعدين يعملوا ايه راحوا ملبسين الجنود لبس ملكى وجابوا ناس تعمل اهالى الجنود (على اعتبار ان الجنود ملهمش اهل والحبكة الدراميه عايزة كده)وبكده يداروا عملتهم

بس فى مشكلة ال200 مصاب حنعمل فيهم ايه لازم نهددهم يقولوا انهم مدنيون عسان الحكاية متتفقس

وتوتة توته خلصت الحدوتة عجبتك تصبح على خيرررررررر

اه نسيت اسالك حضرتك قريب اسامة هيكل او المذيعة رشا ولا دا تشابه خيال

الرب لى راعى فلا يعوزنى شىء

رابط هذا التعليق

لكن تحقيق نزية

لكن يحصل القتل ده؟؟

سؤال اخر هو لما الناس تطلب بناء كنيسة اى دور عبادة وليس ملهى ليلى (لتكون الكلمة معناها مش مفهوم )تبقى مطالب طائفية شديدة التطرف

لما يطالبوا باقالة محافظ كاذب وقع الناس بتصريحات غير مسئولة تبقى طائفية

امال لو الناس هاجموا جامع يبقى ايه تعبير عن الراىء

رابط هذا التعليق

لكن تحقيق نزية

لكن يحصل القتل ده؟؟

بس حريحك

يوم الاحد خرج المتطرون الاقليه المنبوذه المدعويين نصارى (بلاش اقباط او مسيحيين عشان ممكن تكون بتجيب حساسيه) بمظاهرات بالاسلحة الحية وكذلك الميتة والبيضاء والحمراء وباقى الوان الطيف وهجموا على الجيش المسالم العادل ابو قلب زى البافتة البيضا وهاتك ياضرب وبعدين ركبوا المدرعات اللى هما مخبينها فى الكنائس ودهسوا الجنود فكانت الحصيلة 24 جندى شهيد طب وبعدين يعملوا ايه راحوا ملبسين الجنود لبس ملكى وجابوا ناس تعمل اهالى الجنود (على اعتبار ان الجنود ملهمش اهل والحبكة الدراميه عايزة كده)وبكده يداروا عملتهم

بس فى مشكلة ال200 مصاب حنعمل فيهم ايه لازم نهددهم يقولوا انهم مدنيون عسان الحكاية متتفقس

وتوتة توته خلصت الحدوتة عجبتك تصبح على خيرررررررر

اه نسيت اسالك حضرتك قريب اسامة هيكل او المذيعة رشا ولا دا تشابه خيال

انا هرد عليك الجيش المصرى جيش الشعب وليس جيش المسلمين ولما حد يعتدى علية نقطع لة ايدة عارف لية لانة جيش مصر واي حد يفكر تانى يلوى زراع الجيش هيتعلق سؤال لكل من يلوى الحقائق

لو عربة مدرعة زى اللي فى الفيديو بعرضها وكبر حجم الكاوتش ومن ثم وزنها دخلت فى ناس عاملة مظاهرة هتقتل وتدوس كام واحد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لو واحد ماسك مدفع رشاش ثقيل بصينية زى اللي على العربة وبيضرب فى الناس وفة تجمع ممكن تقولى هيصيب قد اية علمآ بان الخزنة بتاعة الرشاش لاتقل عن 100طلقة ؟

اذآ سيكون العد للأموات اكبر وبما أن الطلقات من عيار 7/62 اذآ هى طلقات موت واصابات مميتة

السؤال الثانى وياريت تردو بكل شجاعة

كم عدد وفيات اخوتنا المسيحيين الشهداء من أولا .. دهس العربات المدرعة ؟؟

ثانيآ .. موت بطلقات 7/62 .. عند هذا نقف

عربة وزنها لايقل عن 6طن وكاوتش يشبة كاوتش الجرار الزراعى او يزيد عن كاوتش المقطورة كيف تدخل على مظاهرة وتدهس جماهير والاصابة واحد او اثنين

الاجابة انا حدثت ستكون على الاقل دهس العشرات وموت المئات وكل هذا لم يحدث اذآ هناك تشكيك فى

لكن الخسارة يا سادة كانت كبيرة ولن يتركها الجيش لمعرفتى بطريقة تصرفاتهم والأيام ستثبت ذلك ربنا يسترها .. الجيش متكتم على عدد خسائرة لهذة الاسباب

هناك من يحرض اخوتنا المسيحيين والكل يعلم ذلك عزائنا الوحيد ان يتم لم الليلة ونخلص الموضوع ونهدى

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

بلاش التشكيك في الوطنية لأن هذا الطريق لن تجني منه شئ

ما انا ممكن احضر لك كلمات الانبا شنودة بالصوت والصورة وهو يؤيد مبارك حتى اخر يوم حتى بعد قتلة مئات الشباب

وممكن نجيب خطابات تأييد الانبا شنودة بخط يده لمبارك طوال 30 سنة

وممكن نجيب اهم رؤس الكنيسة وهي تبارك مشروع التوريث في كل الصحف وعلانية

وممكن كمان نجيب القساوسة وهما بيتظاهروا بأمر الكنيسة تأيداً لمبارك في مصطفي محمود

اقاله محافظ اسوان ليس من شأنك الا لو كنت من اهل اسوان

محافظ اسوان يحاسبة اهل اسوان وقيادتة السياسية فقط

وطالما هم راضين عنه سيبقى في منصبة ان شاء الله

في النهاية

يجب ان تعرف انني من اشد المعارضين للمجلس العسكري وحكم العسكر بشكل عام لكن الخلاف السياسي معه شئ والسماح بالاعتداء على جنود مصريين شئ اخر

رابط هذا التعليق

السؤال ده موجه ليك يا جووو

هي المظاهرة دي ما كانش فيها ستات ليه كعادة المظاهرات المسيحية دائما

وجود الفتيات و السيدات في اي مظاهرة مسيحية بيبقي حاجة اساسية

اشمعني المرة دي اللي كلها شباب بس

سؤال وجية جدا جدا جدا يا سلام عليك الناس مهمومة وحزينة ومتقطعة وانت بتدور على الستات فى المظاهرة

لا يا حبيبى روح المستشفى وانت تشوف الستات والبنات جرالها اية ولو شفت البنت اللى العسكرى ضربها بضهر البندقية فى ظهرها

كسرلها 5 فقرات

روح بنفسك المستشفى بدل ما انت حاطط رجل على رجل وبتتريق على خلق اللة

لا يا جو متزيفش الحقيقة الستات كانو فى الصفوف الخلفية للجيش القبطى مجهزين الاسلحة من غطيان حلل و مغارف عشان لما الصفوف الامامية للجيش النصرانى تقتل جنود القوات المسلحة ينقضوا هما وممكن يطبخوهم لان المسيحيين من اصول قبيلة نم نم اكلى لحوم البشر وسبب سخطهم انهم مبيكلوش لحم بشرى من زمان وطبيعتهم الوحشية طاغية

ياسيدى اللى مايشفش من الغربال يبقى .... ولا بلاش

واللى عايز يشوف صور حيلاقى واللى سمع حكاية فيفيان خطيبة الشهيد مايكل وهو بيبعدها من امام المدرعة اللى داسته ومات وهما مش عافرين يستدلوا على رجله المبتورة حيعرف ان كان فى سيدات اقباط ولا لأ ول تكون فيفيان خطيبة عسكرى وانا اطرشت فى ودانى ولا من الفلول ولا بتكدب وهى فى الموقف ده وخطيبها مات وهما بيتفسحوا فى القناطر

ياجماعة انا حاسس انا مش انا و بقيت ارد بطريقة انفعالية ولكن سمحونى كثير من المدخلات يتدافع عن قتل الجيش للمصريينوبتبررله وعايزة تلاقى له الحجج و هذا لكونهم اقباط ودا شىء بيستفزنى ولكنها ليست طبيعتى فى العادى ولكن هنا الظروف مختلفة

وحقولها لثالث مرة( الجواب اللين يصرف الغضب والكلام الموجع يهيج السخط )

رابط هذا التعليق

فعلا الجيش ما كانش متسلح برصاص حي ....فعلا انه الجيش لم و لن يوجه سلاحة الي صدور المصريين ...فعلا المدرعة كانت مسروقة بدليل انه فرد الجيش اللي فوق المدرعة قاعد يضرب نار...المدرعة مسروقة و هو بيضرب نار

الفاضل / Rock

ماتراه هي طلقات فشنك لايخرج منها سوى الفرقعة وشوية الضوء اللى انت شوفتهم لانها غير معبئة سوى بشوية بارود ، بدليل انك ماشوفتش واحد وقع على الأرض ،

العنف لايقابله رجل الأمن بالورود ، بل بعنف أشد ، ولو أنني لاأرى أي مبرر لاستخدام المركبات في تفريق المتظاهرين ،

تفريق المتظاهرين بالمركبات تعتبر جريمة يحاسب عليها كل من أعطى الأوامر باستخدامها بهذا الشكل.

والمتظاهرين مخطأون عندما لايمتثلون لأوامر قوات الأمن وأظنط رأيت مظاهرات في أماكن أخرى من العالم لايحدث فيها قطع طرق ويلتزم فيها المتظاهرون بتعليمات الأمن ، ومن يخرج عن ذلك يتم طرحه أرضا والقبض عليه وسحبه من وسط المتظاهرين الذين لايتدخل أحدهم للدفاع عنه.

ماحدث يهمنا كمصريين وياريت نشوف الأحداث بعيون مصرية علشان الحكم يكون صحيح وومنصف وغير متحيز.

يجب أن نعترف أن المتظاهرين الذين ذهبوا للموقعة هم إناس بسطاء غرر بهم من قساوسة ورهبان متطرفون ، ولايفرقون في تطرفهم عن بعض متطرفي السلفيين الذين هاجموا الكاتدرائية وتظاهروا أمامها من قبل وقمنا نحن هنا في المنتدي باستنكار مافعلوه. قليل من الإنصاف والحيادية سوف يساعد في كشف أسباب المشكلة ويساعد على حلها.

الموضوع ليس فيه مسيحيين ومسلمين ، فالجيش يضم المسلمين والمسيحيين وكلهم مصريين وليسوا مرتزقة من دول خارجية.

استاذ محمد لك مني كل الود و الاحترام و شكرا علي كلامك المصاغ في اطار تحليلي و ليس استفزازي

ان ما يحدث و حدث يهمني مثل اي مصري اخر و بعيون مصرية ولكن يزاد عليها الم دفين كمسيحي

خلينا نقول يا استاذ محمد اني محتار و علي راسي الف علامة استفهام و بفضفض معاك بصوت عالي

قولي لو سمحت هو من امتي الجيش فض مظاهرة بالقوة دي و بدهس الناس ده في اول كام دقيقة من وصول الجيش لميدان تحرير بعد اندلاع الثورة تم احراق ناقلة جنود ليه و ماعملش كده...!!!!!

انا مش ضد الجيش ككيان المفروض انه بيمثل اخر سلطة نظاميةو لكن انا ضد افعاله

كل واحد بيقول كلام من وجهة نظرة عشان يدافع عن وجهة نظره الخاصة اللي مبنية عن اعتقاده الخاص او المعضدة لفكرة خاصة حبا في شي معين او شخص معين او كرها في شيء معين او شخص معين.

واحد يقولك المدرعة مسروقة..واحد يقولك الجيش ماسك طلقات فشنك ...واحد يقولك ده مخطط مسيحي عشان يقلبوا المجلس العسكري عشان يجيبوا رئيس مسيحي ...واحد يقولك في بلطجية دخلوا المظاهرة....واحد يقولك المتظاهرين كانوا متسلحين..واحد يقولك انه المجندين اللي ضربوا النار عملوا كدة من نفسهم من غير اوامر مباشرة.واحد يقولك في قناصة في هيلتون.

لو كان فشنك طيب الناس اللي انضربت بالرصاص ..الرصاص جه منين ؟؟؟ يخرج عليك واحد يرد انه مسيحيين ضربوا مسيحيين عشان يعملوا فتنة ..زي النظريه اللي افترضوها في اول وهلة بعد حادث القديسين انه واحد مسيحي دبر الحادث و ده طبعا قبل ما تخرج علينا سيناريوهات اخري.

ممكن افهم ايه التحريض العلني اللي حصل ده في التلفزيون المصري و الانفعال ده علي المتظاهرين اللي معروفين سلفا انهم اقباط و نداء الحقوا الجيش ..يلحقوا الجيش من مين يا فندم و الجيش غلبان قوي كده للدرجة دي...ده اثناء الثورة و المكالمات المفبركة بتاعت اعتداء الحرامية و الحق حلق حوش ,ماكانوش منفعلين علي البلطجية كدة ...و فوق ده كله يكتبوا علي الشاشة انه 3 من الجيش ماتوا و المعروف انه اللي قتلهم من الاقباط ..هل الناس فس الشوارع هتحب الاقباط و لا هتنزل تاكلهم اكل ..الحق يا عم دول بيموتوا عساكر الجيش الغلابة و الكارثة لما يطلع انه ده ما حصلش و انه المذيع طلع متوتر...هل عمرك شفت الجهاز السافل ده اللي بيقولوا عليه النهاردة رمز من رموز مصر و صرح شامخ عمرك شفته حرض علي فصيل من الشعب يعني مثلا اخوان ,,سلفيين و لا بهائيين ولا حتي اسرائيليين؟؟؟.. استطيع ان اقولك يا استاذ محمد انه اللي معاه ميكروفون في التليفزيون اخطر من اللي معاه كلاشنيكوف في الشارع....لو كان قبل كدة التليفزيون متهم بالتضليل فالان يضاف اليه التحريض تحريض شعب مصر للفتك بالمسيحيين اللي قتلوا المجندين الغلابة و طبعا ده مش من عند المذيع لانة الكلام ده ورد علي لسان اكتر من مذيع ..اذا دي سياسة جهاز بقي و في الاخر يطلع علينا بيان انه ما حدش اتقتل..و تطلع علينا صور الشرطة العسكرية اللي كلهم رابطين دراعهم...

من امتي الجيش بيتصرف كدة مع شعب مصر اللي قال عنة انه عمرة ما يوجه رصاصة الي صدره...ده في موقعة الجمل البلطجية عدوا من جنبهم و نزلوا فتك بالمتظاهرين و ماعملوش حاجة عشان قالك مفيش اوامر مباشرة للتدخل في الموقعة و منين بياخدوا الموقف العنيف ده تجاه الاقباط اذا كان اللي ماتوا علي الحدود بدم بارد الجيش رفض انه يطرد السفير و حب يمشيها طيبون و طيبات...ده الجيش لما فاجئ مجموعة من حرامية اللي بيتاجروا بالبنزين و يهربوه و قتلوا حرامي من دول و طلع فرد من الامن و جه اهلة ضربوا نار علي معسكر الجيش اللي اساسا في كل مليونية بيحذروا الناس انه اي حد يمد ايده علي معسكر هيتم الرد علية بمنتهي القسوة و في الاخر حصل ايه,,حصل انه الجيش هرب من المعسكر و دول ايه بلطجية..ده في كل مرة خرج فيها الجيش علي بلطجية عمرة ما قتل العدد دة 25 قتيل و 300 و شوية مصاب...

ازاي تتسرق المدرعة اذا كان اسمها مدرعة يعني اكيد ماجاش حد طفش الباب او كسر الزجاج و دخل عنوة..دي عربية جيش مش سباق رالي و الا يبقي علينا العوض في اي حرب و لو مع الصومال...ازاي تتسرق و فية مجند علي الكوة بيضرب نار علي الناس؟؟؟مش من باب اولي يضرب اللي سرق المدرعة و بيدهس الناس؟؟

قولي لو سمحت ليه الجيش هاجم القنوات اللي بتصور لو هو شريف ؟؟؟و لا هو كان بيخبي حاجة؟؟؟

ازاي جريدة المساء العاهرة تطلع بمانشيت انه الاقباط ولعوا المدرعات و سابوا منعوا العساكر من الخروج و سابوهم يتفحموا...وده كدب طبعا لانه الجيش كدب موت مجندين قولي برضة اوليس ده اتفاق تحريضي من كل المؤسسات...اعتقد اننا في اشد احتياج لعمليه نقل ضمير حي لجسدنا الميت..

ازاي تبقي الدنيا مولعة و الناس حزينة و القنوات بتناقش المسيحي كافر ولا مش كافر و الشهيد المسيحي شهيد ولا قتيل ؟؟؟

قولي لو سمحت ازاي يكون رصاص فشنك اذا كان الفيديو بتاع الجندي البطل اللي بمنتهي الفخر بيقول ضرب متظاهر مباشرة في صدرة و خد كل التهنئة من ذوي الضمير و البصيرة...و علي فكرة مش كل رصاص بتدخل الجسم بتوقف واحد او توقعه في الحال في حال اذا كنت انت اساسا بتهرب من الموت دهسا بالمدرعة او برصاصة في الصدر او القفز في النيل....من امتي مجند جيش يتفاخر كده بقتل مصري زيه؟؟؟و الناس تهنيه بحرارة بالظبط زي فيديو الشخص اللي بيصرخ بيقول الله اكبر بعد انفجار القديسين بلحظات ..

المظاهرة تم التبليغ بيها و تم تحديد مساره و وقتها و ميعاده يبقي ازاي يقولوا في بلطجية و قناصة ..مش برضم مهمة الجيش تامين موقع المظاهرة؟؟؟و علي فكرة في فيديوهات لبلطجية واقفين مع الجيش و بيحدفوا الطوب علي الاقباط و لا البلطجية هما المسيحيين بس ؟؟؟هو ده الكلام اللي يريح الناس ؟؟

ليه كل بيفترض انه المتظاهرين محملون بالسنج و المطاوي و المولوتوف والخرطوش من غير ما يقتلوا واحد بس واحد بس من الجيش اذا كان الخرطوش ممكن ينتشر و ياخد اللي في وشه ؟؟؟او من غير ما حد يشوفهم شايلين الحاجات دي و ازاي نفترض انهم بدأو بالاحتكاك مش انهم ردوا علي الاحتكاك باحتكاك لما شافوا الناس مابتنالش شرف القتل بالرصاص و لكن يدهسون زي الصراصير عشان يمكن الرصاص الفشنك خلص معاهم ازاي نفترض ده اذا كان الدكتور سليم العوا قال انه المتظاهرين ما بدأوش بالاحتكاك و لا هو احنا نسمع كلام العوا لما يقوول انه في اسلحة و مدافع في الكنيسة و ما نسمعهوش لما يشيل الوزر عن الاقباط لانه ده هيبرا النصاري ..اذا كان العنف لا يقابله رجل الامن الغلبان الا بالعنف و ليس الورود فأظن انه من حق الاقباط العنف اللي ردوا بيه علي دهس الناس.....و يخرج علينا ناس تقولك اشكروا ربنا انة الجيش ما عملش و قتل اكتر من كده ..دي كانت قرصة ودن بس ...سلاح في الكنيسة بيعدي كده عيني عينك من غير ماحد ياخد باله ده اذا كان شيكارة الاسمنت يتعمل بيها بلاغ و يجي تفتيش يحط علي الكنيسة اللي يثبت عليها ذلك حتي و لو كان عشان تصليح دورة ميه..ما علينا..

عي طوي ينقال المسيحيين دول عاملين نفسهم بيضطهدوا كل شوية و يعيطوا طيب ما شعب مصر كله مضطهد و لكني اقولك انه لو الشعب كان مضطهد من النظام السابق كمصريين فان المسيحيين تم اضطهادهم كمصريين و كمسيحيين و يتم الي الان و الا جاوبني ايه اللي بيحصل ده و ليه كم الكنايس اللي بتتحرق كل شوية دي و حط نفسك مكاني لو اتحرقلك مصلايه مش جامع لا و تلاقي واحد يقولك هما ليه النصاري عاملين اسوار عالية حوالين الكنايس و انا ارد و اقولة لانه عمرة ما حصل انك تصلي العيد و تم تفجير قنبلة في قلب صلاة عيدك في قلب ساعة ابتهاجك زي في حادثة القديسيين و فرحك عمرة مانضرب عليك نار و انت بتصلي في قلب الكنيسة زي في ابو قرقاص و لا اتحرقلك جامع ولا حتي مصلاية

قولي لو سمحت لو خرج المجلس و شاف موضوع كنيسة اسوان مش هاقولك عمل قانون دور العبادة المركون من مليون سنة ولا شال المحافظ.. بس هاقولك لو علي الاقل حل الموضوع و سجن الل هدوا الكنيسة و صرح ببناء كنيسة مكانها و خلص الموضوع بدل كل ما تتهد كنيسة يطلع علينا البيان المسجل بتاع الاصابع الخارجية طيب ما تشوفلك حل قاطع بدل ما تحط سيناريو الاصابع الخارجية كل مرة...ليه لغاية دلوقتي ماتحاكمش حد في صول ولا امبابة و لا الماريناب ؟؟؟؟ليه بعد كل الزمن ده فاكرين يعدموا الكموني اللي بالمناسبة كانوا بيلقبوه في بعض الصحف ببطل المذبحة و اللي بالمناسبه ما حاكمووش اللي حرضه واللي بالمناسبه الاف مؤلفة طلعت في جنازته...ما علينا ..

انا مابقولش انه المسيحيين ملايكة بس حط حياتك مكانهم

انا عارف انه كل الكلام مش موجه ليك و لكن دي فضفضة مع انسان انا شايف انه محترم و جدير بالتحدث اليه و الرد عليه لانه مش كل الناس يترد عليها للاسف.

و اخيرا يارب نصفي من جوه لبعضنا و نحب بعض و يعمل القانون علي المسيحي قبل اخويا المسلم و الحياديه و ليس العرف و العدل و العدل و العدل.................

تم تعديل بواسطة Rock

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

عارف يا مايكل هناك بعض ضيوف الان مع المذيعة اللامعة لميس الحديدى بيقولو كلام جميل جدآ عن حادث ماسبيرو الارهابى

بيقولو ان بعض الناس الملتحين بعد ما مشيو مع المسيحين فى المظاهرات او كما يحلو لهم مسيرات ويادوب قربو ناحية الجيش كدة لنقلبو على المسيحيين وضربو فى الجيش ودة احلى حاجة جديدة لنتوة عن الفعل الفاضح بتاع مهاجمة المسيحيين للجيش ههههههههههه بقدرة قادر هتتلفق للسلفيين حاجة تجنن وبكرة هتشوف تكهنات ان هناك فئة مندسة من السلفيين انقلبت اثناء المسيرة المظفرة على المسيحيين حاجة كدة زى موضوع دهس المتظاهرين صبرنا يارب

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

قسيس في مظاهره ماسبيرو

الاقباط هم اصحاب البلد

المسيحية هي الديانة الاصلية لمصر

المسلمين ضيوف ولو قالينا ادبنا هيرحلنا !

http://www.youtube.com/watch?v=NweD60vXwYI&feature=youtu.be

اهداء للفاضل مايكل الذي الذي سألنى اين الطائفية في خطاب المسيحيين ؟

رابط هذا التعليق

بلاش التشكيك في الوطنية لأن هذا الطريق لن تجني منه شئ

ما انا ممكن احضر لك كلمات الانبا شنودة بالصوت والصورة وهو يؤيد مبارك حتى اخر يوم حتى بعد قتلة مئات الشباب

وممكن نجيب خطابات تأييد الانبا شنودة بخط يده لمبارك طوال 30 سنة

وممكن نجيب اهم رؤس الكنيسة وهي تبارك مشروع التوريث في كل الصحف وعلانية

وممكن كمان نجيب القساوسة وهما بيتظاهروا بأمر الكنيسة تأيداً لمبارك في مصطفي محمود

اقاله محافظ اسوان ليس من شأنك الا لو كنت من اهل اسوان

محافظ اسوان يحاسبة اهل اسوان وقيادتة السياسية فقط

وطالما هم راضين عنه سيبقى في منصبة ان شاء الله

في النهاية

يجب ان تعرف انني من اشد المعارضين للمجلس العسكري وحكم العسكر بشكل عام لكن الخلاف السياسي معه شئ والسماح بالاعتداء على جنود مصريين شئ اخر

لا انا لا استطيع ان اشكك فى وطنية اى مصرى حتى اللى ايدو مبارك ايام الثورة لان التليفزيون المصرى اوحى لنا ان الثوار عملاء بيكلوا كنتاكى وبيولعوا فى البلد

(ولم يكن احد يعلم حجم النهب وتقسيم البلد بالمنظر ده اه عارفين فى السرقة ولكن بالمنظر ده )

عارف ليه عشان احنا شعب مصرى طيب كلمة شكر تفرحه وتاكل عينيه

شىء اخر ليس معنى ان ان البابا شنودة يؤيد حكم مبارك ان كل الاقباط قالت امين فالكنيسة هى المرشد الروحى للمسيحى و ليست المرشد السياسى وياريت بلاش نعمم انا لما بوجه حديثى لاحد لا اوجهه للجميع ولا بسترشد بفلان وفلان

وعلى فكرةكانت ناس كتيرة مؤيدة مبارك مش عشان سواد عيونه ولكن عشان مبدا اللى نعرفه احسن ماللى منعرفوش واحنا شعب بيخاف من التغيير وبيخاف من بكره

بالنسبة لمحافظ اسوان اختلف معك مينفعش يكون المسئول يكون سياسى وتصريحاته غير سياسية اولا اهل النوبه ثم المريناب والموضوع كان ممكن يولع مصر كلها لولا عناية ربنا اولا وفطنة اهل مصر جميعا

رابط هذا التعليق

قسيس في مظاهره ماسبيرو

الاقباط هم اصحاب البلد

بس انا كنت داخل انام بس مينفعش مردش

اولا انا مش متعصب بس بانفعل من الموضوع ده بالذات

حتقولى رايك ايه حقولك انا ارفض دخول اى رجل دين فى السياسة والخروج فى المظاهرات رجل الدين مكانه دار العبادة يعلم الناس الصلاة وطاعة ربنا ومخافته وليس الكلام فى اى نوع من السياسة ولاحتى على دين الاخرين لانك ينفع تقول فلان اخطاء مينفعش تقول رجل دين اخطاء والا ازاى حينصح الناس اتقوا الله وهو لا يتقيه

مرفوض ان حد يقول للتانى بره ولا دول ولا دول لانى مثلما ارفض غزوة الصناديق واللى مش عاجبه يروح كندا وامريكا فالذى لاقبله على نفسى لااقبله على غيرى وشئنا ام ابينا كلنا من اصل مصرى والارض بتعتنا كلنا مش بتاعت حد لوحده والا بفى اللى يقدر يثبت انه من اصل فرعونى يطردنا كلنا والهنود الحمر يطردوا الامريكان

ولكن سيدى فى المقابل هناك من ينادى اسلامية اسلامية مصر حتفضل اسلامية فهل هذه ليست طائفية واقصاء للاخر بص انا فاهم ان مصر دوله عربية يدين حوالى 90 % من سكانها بالاسلام ولكن هناك مسيحيين وهم مواطنون لهم نفس حقوق المسلمون وعليهم نفس الواجبات

طب فين المشكلة حقولك يخرج علينا من يحاول ان يشق الصف ويقول مثلا مصر اسلاميه والاقباط اقلية ويحمدوا ربنا على النعيم اللى هما فيه

يد عليه واحد يقوله لا داحنا الاصل

وبقينا عمالين ندور على الحجج والاختلاف عشان كل واحد يثبت انه اصح وفى الناحية الاخرى هناك دولة تسمى اسرائيل عمرها لايتجاوز الخمسين عام لديها جامعات فى ترتيب الاوائل بين جماعات العالم واحنا لسه بنسال نسلم على بعض ولا دا حرام

يفتينا واحد من الشيوخ ويقول النصارى كفرة بس ليهم حقوق يقوم يرد عليه واحد يقوله دانتو اللى واللى ...

الله طب ليه ان اكفرك وانت تكفرنى وندور على الاختلاف ما كل واحد عارف الاختلاف ليه مندورش على التشابه هو احنا مش كلنا بنومن ان الله واحد و فيه يوم قيامة ربنا حيحسبنا فيه وهو الديان العادل اللى حيحكم ما بينا

حنقف نقوله ايه لما يسألنا عن اعملنا الحمد ليك يارب قاعدين ندور مين الحق لحد مولعنا فى البلد....

رابط هذا التعليق

قسيس في مظاهره ماسبيرو

الاقباط هم اصحاب البلد

للأسف الشديد .. لم يكن هذا القسيس منصفا في كلامه .. فلم يذكر الحقائق التاريخية كما هي .. بل أظهر المسلمين في صورة الضيوف الذين يجب أن

يلتزموا بالأدب عند مضيفهم .. هل هكذا تحل الأمور و تخمد الفتنة ؟؟

لماذا تبخس الناس أشيائهم أيها القسيس ؟؟.. لقد جاء الإسلام إلى مصر وهي مجرد مستعمرة في دولة الرومان الكاثوليك وكان الأقباط المصريون

الأرثوذكس يعانون وطئة الإضطهاد و التعذيب بسبب هذا الإختلاف المذهبي .. فحررهم المسلمون الفاتحون من هذا الإضطهاد و أعادوا لهم حريتهم

المسلوبة و تركوا لهم حرية العبادة و أعادوا رهبانهم المطرودين إلى أديرتهم و أكرموهم .. ولم يكم هذا منا أو تفضلا بل لأن الإسلام يأمر بهذا..

هذا هو ما كنت أخشاه .. بدأ إلصاق التهم بالإسلام و المسلمين و هذا ما حذرت منه و هذا هو عين الطائفية .. أرجو أن لا ينجرف عوام الأخوة

المسيحيين إلى مثل هذا الكلام الغير منضبط .. فقد عشنا جنبا إلى جنب كمسلمين و مسيحيين متحابين قرونا طويلة وكنا دائما متوحدين تحت سقف

مصريتنا ..

كما أن كلمة ضيوف هذه غير مقبولة على الإطلاق فأنا مثلا مسلم .. فهل يستطيع أحد أن ينفي أن أجدادي منذ 1400عام كانوا أقباطا مسيحيين و أسلموا

بعد الفتح الإسلامى ؟؟ ما الذي يمنع ذلك ؟؟ إذا فنحن أصحاب أرض مثلكم تماما تماما .. و لاسبيل إلا أن نتعايش سويا ونتعاون معا للمرور من هذه

المرحلة الدقيقة...

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

قسيس في مظاهره ماسبيرو

الاقباط هم اصحاب البلد

الموضوع بسيط

واحد متطرف من الناحية دي ، ويرد عليه واحد متطرف من الناحية التانية

إتفضل الشيخ يعقوب وغزوة الصناديق اللي طالب فيها -تلميحا- المسيحيين إنهم يهاجروا لو مش عاجبهم

ولو عاوز اجيب لك الشيخ وجدي غنيم بيقول على المسيحي " هو عايز يعمل راسه براسي ؟ "

للأسف منطقتنا هي منطقة التطرف الديني

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

قسيس في مظاهره ماسبيرو

الاقباط هم اصحاب البلد

الموضوع بسيط

واحد متطرف من الناحية دي ، ويرد عليه واحد متطرف من الناحية التانية

إتفضل الشيخ يعقوب وغزوة الصناديق اللي طالب فيها -تلميحا- المسيحيين إنهم يهاجروا لو مش عاجبهم

ولو عاوز اجيب لك الشيخ وجدي غنيم بيقول على المسيحي " هو عايز يعمل راسه براسي ؟ "

للأسف منطقتنا هي منطقة التطرف الديني

مع ان هذا ليس مثل ذاك

ففديو الشيخ يعقوب هو رد على شخص واحد اسمه عمرو اديب لأنه قال سيذهب لكندا لو وصل الاخوان للحكم

وبين فديو ينزع الوطنية ويهدد بطرد 95% من سكان مصر

ومع ذلك

فيديو الشيخ يعقوب اذيع في الاعلام مراراً وتكراراً مئات المرات على مدى شهر

وهذا فديو للقسيس سيتم التكتم عليه مثلما تم التكتم على غيره لأن هناك من يدفع الاموال لمهاجمة شيوخ المسلمين فقط

وهناك من يمنع الاموال والاعلانات عن من يذكر اي شئ عن تطرف رجال الكنيسة

فهل يجرؤ ابراهيم عيسى او ريم ماجد او يسرى فوده او لميس الحديدى ومنى الشاذلى ان تعرض هذا الفديو ؟ لم ولن يجرؤا

رابط هذا التعليق

عارفين احنا ممكن نطلع هنا في المحاورات بشئ ايجابي واحد فقط اظن من موضوع ماسبيرو و اللي حصل فيه دا

اني الحمدلله عيشت و شوفت اسماء ناس مسيحية بدأت تشارك معانا في محاورات المصريين

مع انهم مشتركين من زمان لكن عمري ما شوفت اساميهم الا في اخر الصفحة تحت خالص في من دخلوا المحاورات اليوم

و كنت كتير باسأل نفسي هي الناس دي فين

منهم على سبيل المثال الفاضل مايكل و كرمينا

صحيح المناسبة اللي شاركوا فيها غير سارة لينا كلنا على الاطلاق بس اهو حدث سبب تواجدهم

و اتمنى انهم يشاركونا في المحاورات في كل المواضيع مش المواضيع اللي بتناقش حاجه للمسيحين بس

عشان نحس اننا كلنا مصريين

تحياتي لحضراتكم مع شديد حزني لما حدث لنا

لنا ( تعود على المصريين)

رابط هذا التعليق

وفيديو جديد يدين فيفيان مجدي ومايكل مسعدالذان أعتديا على أفراد الجيش والشرطة العسكرية

--

رابط

رابط هذا التعليق

فيديو واضح جداً قبل لحظات من الاشتباك

ويظهر فيه القس فلوباتير وهو من اشعل المظاهرات

يحرض الناس على اقتحام الحاجز الذي اقامة الجيش والاقباط يردون عليه استشهاد استشهاد

رغم الطللقات التحذيرية التى اطلقها الجيش ؟

ومن هو الذي يريد الفتنة التى يظن انها تخدم مصالحة ولو على حساب دماء المصريين ؟

http://www.youtube.com/watch?v=LBDt9pcvX5g

القس فلوباتير الذى دفع الشباب للموت

الان يدعو اسرهم للتخلى عن حقهم القانوني!

http://www.youtube.com/watch?v=fp_pgAqg21o

لكن ورد شئ خطير للغاية في الفديو

وهو ان متياس وفلوباتير قالوا لها: (حقنا من القوات المسلحة هناخده احنا بايدينا بطريقتنا زي مااخدناها قبل كده)

وهو مايفسر كثير من الحوادث المروعة التى شهدتها مصر سابقاً وقيدت ضد مجهول

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...