اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاذير التأشيرة الحرة "كما يدعون "

Recommended Posts

السؤال ده اتمنى الاخ خالد شحاته يقول نصيحته فيه

ياترى فكرة شراء تأشيرة حرة ماهي مخاطرها الشخص كان مقيم في السعودية ونظرا لان فيه اماكن كثيرة مش متوفر عندها تأشيرات عمل فبيفكر في شراء تاشيرة المهم هو متوفر المهنة المناسبة لمؤهلها لكن ما يقلقه هو هل ممكن ان يمتنع الكفيل من اصدار الاقامة يعني ف مصر مش هيدفع فلوس الا لما التاشيرة تطلع انما لما يجي السعودية هيضمن منين ان الاقامة تطلع ؟؟؟؟ انا عارف ان موضوع التاشيرة الحرة مش قانوني لكن هل هناك اي شيئ ممكن يأخذه من باب الامان

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احب اوضح لك بعض الاشياء

الا بيشتري تاشيره حره لابد يكون عارف شخص موثوق فيه وياخد منه التاشيره ويكون متفق معه علي كل شي مثل النسبه السنويه هل لو فيه نقل كفاله هيخد منه كم ولا هيعطي كفاله ببلاش انما لو موثوق فيه اقولك اتوكل علي الله انما لو مفيش اي معرفه مع اي شخص يعرف الكفيل انا بقولك بلاش منها لان انت هنا مش هتعرف تعمل اقامه وبكدا هندخل في مشاكل كبيره جداااااااااااا

رابط هذا التعليق

يعني يا استاذ خالد لو متاح تاشيرة عامل شحن وتفريغ من المعرفه ومتاح تاشيرة مهندس من شخص عادي

ياترى ايه الافضل ؟؟؟ ومفيش اي ضمانات يقدر يعملها عشان يبقى ف الامان

رابط هذا التعليق

يعني يا استاذ خالد لو متاح تاشيرة عامل شحن وتفريغ من المعرفه ومتاح تاشيرة مهندس من شخص عادي

ياترى ايه الافضل ؟؟؟ ومفيش اي ضمانات يقدر يعملها عشان يبقى ف الامان

[/quote

رأيى الشخصى اللى تعرفه احسن طبعا

ولو المهنه هتختلف

هتضطر بسببها لتنازلات وده بيرجع ليك يعنى عاوز تجيب زوجتك ولا لأ والمميزات اللى بتتمتع بها مهن الطبيب والمهندس والصيدلى وما الى ذلك

اما لو مش هتفرق فطبعا واكيد خد من اللى تعرفه احسن وكمان انت عارف انت هتشتغل ايه سواء حر ولا فى شركه

وصلى استخاره وربنا يكتب لنا جميعا ما فه الخير

وطبعا رد استاذ خالد هيكون الرد الوافى والدقيق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      استطاع سحب مترو الأنفاق بأسنانه وحصل العام الحالى على لقب أقوى رجل فى العالم رسميا من موسوعة جينيس للأرقامعرض المقال كاملاً
    • 12
      السلام عليكم .. بدون مقدمات .. لدي تاشيرة بالسفارة السعودية بمهنة مهندس ميكانيكا وانا موظف بالتربية والتعليم .. قمت بعمل اجازة بدون راتب من التربية  والتعليم واحضار العقد الموثق من الخارجية المصرية بمهنة مهندس ميكانيكا   وجواب موجة من التربية والتعليم الي الاحوال المدنية بتغيير المهنه من معلم الي مهندس لاستخراج البطاقة ثم جواز السفر ... خرجت البطاقة بمهنة مهندس ميكانيكا بالتربية والتعليم !!!! ... ورفضو في الاحوال حذف كلمة التربية والتعليم الا  في حالة الاستقالة من العمل !!! عملت الجواز بنفس المه
    • 0
      برجاء الافادة عن مسمى تأشيرة اخصائى عقود والمهنة بالباسبور محام حر ...هل سبق لاحد التعامل على هذا المسمى ..؟!! وهل هناك مشكلة فى المهنة فى الباسبور ؟!
    • 4
      السلام عليكم  لو سمحتوا حد يفيدني ضروري بالله عليكم  انا جوزي قدم جوازه تبع شركه وهو ف القنصليه من يوم ٢٥/١٢  ولحد الان التأشيره مطلعتش وللأسف راح أجل تذكرة السفر والمفروض هيسافر الخميس الجاي ولحد الان مفيش اي اخبار مع ان الكشف الطبي سليم وكل ورقه سليم وللعلم كان معاه زمايله وسافروا خلاص وفاضل هو و٣ باقيين  اعمل ايه حد يفيدني  احنا مش فاهمين حتي المشكله فين  واللي عرفت اوصله عن طريق المنتدي هنا ان في استاذ خالد شحاته واحمد رسلان وبقالهم فتره كبيره مش موجودين  حد يس
    • 4
      السلام عليكم ياجماعة انا كنت طرحت الموضوع قبل كدا وكان مفيش اى رد ? ودلوقتى انا عن طريق مكتب ومعرفة قدرت اخلص موضوع التأشيرة اتمنى التواصل لكل ينطبق عليه نفس الحالة ربناا يكرمنا كلنااا وييسر الامور وشكرا ليكم جميعا
  • أضف...