اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

*** حدوتة كندية ***

Recommended Posts

الفاضل واحد تانى .

حمدلله على سلامتك فى اى مكان تتواجد فيه .

متابعين مع حضرتك ويارب دايما موفق .

وياريت يكون انطباعك الأول الجميل عن كندا ....انطباع دائم ان شاء الله.

شوية الورد دول لكل أهل كندا .. :give_rose:

:clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

• الردود 58
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الفاضل واحد تانى .

حمدلله على سلامتك فى اى مكان تتواجد فيه .

متابعين مع حضرتك ويارب دايما موفق .

وياريت يكون انطباعك الأول الجميل عن كندا ....انطباع دائم ان شاء الله.

شوية الورد دول لكل أهل كندا .. :give_rose:

:clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

شكرا Salwa هانم ... جارتي العزيزة في اسكندرية :)

والله يسلم حضرتك ... ويارب فعلا تدوم الانطباعات الجميلة ليا ولكل الناس

تحياتي ... :give_rose:

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

كلام في امستردام

Flash back

لو معاك اطفال صغيرين زي حالاتي، حاول تقلل زمن السفر في رحلتك لاقصر وقت ممكن لو تقدر، حتى لو هتدفع اكتر.

وعموما لو كان عندك الاختيار وقدامك وقت كفاية قبل السفر هتبقى الفرصة متاحة انك تفاضل بين العروض والاسعار والرحلات المختلفة وحاول تختار وقت ترانزيت قصير ده هيقلل اجمالي وقت الرحلة.

احنا اختارنا نسافر على الخطوط الهولندية

KLM وبالتالي كان الترانزيت في مطار Schiphol بامستردام وكان لمدة 3 ساعات فقط.

اهتم عند عمل Check-in في مطار المغادرة انك تحصل على اتنين Boarding pass لكل فرد (للرحلة الأولى والرحلة التالية)، وبالتالي شنطك هتوصل لمطار الوصول في كندا، هتتحرك بحرية في مطار الترانزيت، ومش هتحتاج تضيع اي وقت في عمل Check-in مرة تانية.

في معظم المطارات بيكون في ماكينات الخدمة الذاتية واللي منها تقدر تطبع ال Boarding pass بنفسك بمجرد انك تدخل طرف باسبورك او رقم ال e-ticket بتاعتك وده هيوفر عليك الوقت من الوقوف في صفوف الانتظار وربما يمكنك من اختيار اماكن المقاعد.

نفس الشئ ممكن تعمله من على موقع شركة الطيران وانت في البيت وقبل السفر بمدة 24 ساعة تقريبا. كمان انك تختار الكراسي واللي افضلها في حالة ال economy class اللي بيكون قدام منها مخارج الهروب طبعا لان بتكون المساحة للرجلين اكبر.

لو كان الترانزيت بتاعك في امستردام زي حالتنا قدام منك اكتر من حاجة ممكن تعملها، ممكن مثلا تروح تصلي في ال Meditation Centre ده

لو كنت تتبع احد الديانات دي

وممكن كمان تاخد الأولاد توديهم يلعبوا في ال Kids forest دي

او ممكن تروح ال Museum ده

او تاكل او تشرب في اماكن كتير موجوده طول ما انت ماشي في المطار

او انك ترتاح في اي lounge على كرسي من دول وخلاص.

وأهم حاجة قبل كل ده انك تكون عرفت رحلتك هتكون من أي gate وتكون متابع الشاشات عشان تعرف هي امتى هتفتح وتكون موجود عندها في وقت مناسب.

كمان مهم عند الدخول لل gate ان لو معاك سوائل انها تكون فيSealed bagولو معاك laptop او tab تطلعه بره شنطته ولو معاك جاكت تحطه مع الحاجات دي كلها عشان هيتعمل له scan.

لو معاك اطفال احتمال كبير انك تعفى من الدخول لبوابة ال Scan الدائرية دي

وتمر مع اطفالك محملا بابتسامة.

لكن ماتنساش تاخد لهم معاك على الرحلة خافض حرارة وحاجة للبرد للاطفال ومسكن وحاجة للمغص للكبار وده للطوارئ لا قدر الله. وطبعا هدوم زيادة للاطفال معاكم اثناء الرحلة مش هتخسر.

ورحلة سعيدة ...

تم تعديل بواسطة واحد تاني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

يا مراحب يامراحب بأخونا العزيز جدا واحد تانى (اللى هو حضرتك مش واحد تانى يعنى :closedeyes: )...

منور والله وسعيدة جدا أنى قرأت حروفك من تانى...وشىء مش غريب عليك انك تكتب تجربتك هنا علشان باقى الاخوة يستفادوا من خبرتك....حتى لو كنت كتبتها فى العديد من المنتديات الصديقة....ودى لفتة تستحق الشكر :give_rose:

ربنا يوفقك ويكتب لك السعادة والنجاح ولاسرتك العزيزة ..

وتسجيل متابعة للحدوتة الكندية :)

:clappingrose: :clappingrose:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

تيجي إيه الصور دي جنب جمال و علاء فانكوفر؟

الصور دي بالنسبالي زي ماتكون مصور قلعة الكبش اللي جنب جامع طولون بالسيده زينب

وش واحد مطلع لسانه لواحد تاني

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

معلش يا زوهيرى بس انتت ضحكت علينا قبل كده.. و طلعت صورك غير الصور اللى متلونة بالفوتوشوب..

و يا ريت تفتح لنا موضوع مفصل علشان نشوف فيه جمال فانكوفر.. احنا عمالين بنسمع و بس :closedeyes:

رابط هذا التعليق

واحد تانى ..........

تسجيل متابعة و شكرا جزيلا لحضرتك و اهتمامك بسرد تفاصيل الرحلة

فى انتظار الباقى

حضرتك هتقيم فين فى كندا؟؟؟؟

و اقامة ولا لاندينج و راجع؟؟؟؟؟

Today is the first day in the rest of your life

رابط هذا التعليق

ويلكم باك يا باشا.. و منتظرين بقية الحدوتة :give_rose:

هل ناوى على استقرار, ولا لاندنج وبس؟

شكرا يافندم ...

انا رجعت بصفة مؤقتة لترتيب اوضاعي قبل الاستقرار باذن الله

دعواتكم ...

تحياتي :hi:

واحد تانى ..........

تسجيل متابعة و شكرا جزيلا لحضرتك و اهتمامك بسرد تفاصيل الرحلة

فى انتظار الباقى

حضرتك هتقيم فين فى كندا؟؟؟؟

و اقامة ولا لاندينج و راجع؟؟؟؟؟

العفو يافندم

بالنسبة للاقامة فين ... دي هيحكمها حاجات كتير لسه تحت الدراسة

وسؤال حضرتك التاني اجابته فوق ...

تحياتي ...:hi:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

يا مراحب يامراحب بأخونا العزيز جدا واحد تانى (اللى هو حضرتك مش واحد تانى يعنى :closedeyes: )...

منور والله وسعيدة جدا أنى قرأت حروفك من تانى...وشىء مش غريب عليك انك تكتب تجربتك هنا علشان باقى الاخوة يستفادوا من خبرتك....حتى لو كنت كتبتها فى العديد من المنتديات الصديقة....ودى لفتة تستحق الشكر :give_rose:

ربنا يوفقك ويكتب لك السعادة والنجاح ولاسرتك العزيزة ..

وتسجيل متابعة للحدوتة الكندية :)

:clappingrose: :clappingrose:

شكرا Folana هانم على ترحيبك واهتمامك

وكذلك شكرا جزيلا على سؤالك عنا اكتر من مرة قبل كده

دعواتك ان ربنا يبارك في الوقت ويصلح الأحوال وانا باذن الله اكون متواجد اكتر

تحياتي :hi:

رابط هذا التعليق

شوف يا مون بيه ...

الصور اللي فاتت كلها طبعا برعاية مستر جوجل

اما الصور اللي انا مصورها بنفسي بقى (ودول على فكرة تقريبا 2500 صورة منهم ييجي 2000 كده قابلة للنشر) لما انزلهم ان شاء الله ابقى قول لي حضرتك فين جنة الله في الارض smk:

اعتقد ان جنة الارض لابد ان نبحث عنها داخل انفسنا اولا ...

ربما نجدها حتى لو كنا في قلعة الكبش ...:P

bsh:)

رابط هذا التعليق

في الهوا ... سوا

على الطيارة وقبل الوصول بيوزعوا على حضراتكم Declaration Card ممكن تشوفوه هنا

بيكون مطلوب من حضراتكم تملوه وتسلموه في المطار لما تنزلوا بالسلامة.

الكارت الواحد بيكفى لاسرة من 4 افراد بيكتبوا فيه الاسم وتاريخ الميلاد والجنسية والعنوان ورقم الرحلة واسم خطوط الطيران القادم عليها

واختيارات للمكان اللي حضرتك جاي منه.

واختيارات بنعم ولا ل اذا كان معاك اسلحة او بضائع او لحوم او فلوس كاش اكتر من 10000 دولار واذا كنت شحنت حاجات هتوصل بعد كده او اذا كنت جاي من مزرعة او رايح مزرعة في كندا.

في الاخر كل واحد من حضراتكم اكبر من 16 سنة بيمضي وتكتبوا التاريخ وخلاص...

رابط هذا التعليق

لحظات الوصول الأولى

بتزل حضرتك من الطيارة وتفضل ماشي ماشي ...

ماشي ماشي ...

ماشي ... ماشي

ماشي؟

وبعدين توصل على صالة شبه دي

تستنى دورك ولما تصل للكاونتر الاستاذ او الاستاذة هيشوفوا الباسبورات والتأشيرة وياخدوا الكروت اللي مليتوها على الطيارة ويشخبطوا عليها بالماركر ويقولولكم اتفضلوا ...

تتفضلوا للممر اللي وراهم ... يصطادكم حد يسألكم ... جداد؟

لو قلتوا آه ... تدخولوا اوضة الجداد ... وتستنوا دوركم كمان ...

بعدين على الكاونتر الاستاذة هتطلب الباسبورات واوراق اللاندنج وتطلب تنتظروا شوية على الكراسي اللي هناك دي لغاية ما تخلص هي شغلها.

بعد كده هتنده عليكم علشان تمضوا على اوراق اللاندنج وتديلكم منها نسخة وتسألكم معاكم فلوس كاش؟ كام؟ في عنوان؟

لو مفيش عنوان هتديلكم ورقة ممكن تملوها بعدين وتكتبوا فيها العنوان وتبعتوها بالفاكس او تدخلوا على النت على الصفحة المذكورة في الورقة دي وتضيفوا العنوان او تتصلوا برقم التليفون الموجود بالورقة كذلك وتبلغوهم بالعنوان.

وهتقول لكم بالكندي ان الورقة دي لازم تحافظوا عليها زي عنيكم لان هتستخدموها في كل حاجة من لحظة الوصول وحتى الجنسية.

وتقولكم كمان ان الاوراق دي مش للسفر ولو سافرتم ماتقدروش ترجعوا بيها تاني

(لازم تعمل travel document لو كنت بره ومعندكش PR card )

وان علشان اقامتكم في كندا تستمر لازم تقضوا على الاقل سنتين خلال الخمس سنين القادمين داخل كندا.

بعدين هتطلب منكم تروحوا عند طنط اللي لابسة احمر هناك دي ...(الناحية التانية ... مش ناحية الكراسي)

هتروحوا ... هتديلكم اوراق وكتيبات وملازم ومحاضرات ... تبقوا تذاكروها بعدين كويس عشان تعرفوا ايه فين بيتعمل منين ... وازاي وامتى وليه ... في اول ايام لكم في كندا وتقول لكم لو احتاجتم تسئلوا عن اي حاجة تتصلوا على 211 هيجاوبوا على كل اسئلتكم.

وبتشوف معاكم اطفال اد ايه وتديلكم اوراق ال child benefit وكمان بتديلكم اوراق الرعاية الصحية وشنطة ازرق في اسود عشان تحطوا فيها كل الكلام ده.

(بعد كده لما تشوفوا اي واحد ماشي في الشارع شايل الشنطة دي هتعرفوا انه جديد زي حالتنا)

تطلعوا من عند طنط اللي لابسة احمر تكونوا مجهزين دولارين عشان تاخدوا التروللي اللي هتحطوا عليه شنطكم.

تستلموا الشنط وتروحوا طالعين على الجمارك...

وهنا لنا وقفة ...

1- ورقة ال B4 بتاعة الحاجات اللي معاكم في الشنط مهمة لان لو معاكم مش هتضطروا تفتحوا شنطكم ... احنا لاننا كنا مجهزينها شنطنا والحمدلله ما اتفتحتش ... الكاونتر اللي جنبنا ... دققوا معاهم في كل حاجة وطلعوا كل اللي في شنطهم ... لان تقريبا مكانش معاهم الورقة دي ... وهنا لازم اشكر أم عمر (المدام يعني) على تجهيزها الورق ده والعناية بترتيبه هو وورق الحاجات اللي هتشحنوها بعد كده (لو هتشحنوا)

2- ورقة ال B4 للحاجات اللي هتشحنوها بعد كده مهم جدا انكم تكتبوا فيها كل حاجة عندكم ... كل حاجة واي حاجة ...

اثاث ... اجهزة كهربائية ... مفروشات ... ادوات مطبخ ... سجاد ... تحف ... تابلوهات ... فوط ... ملايات ... لعب الاطفال ... كل حاجة عندكم ... مع قيمتها بالدولار ومجموع الكلام ده كام ... كل ده هيكون معفي من الجمارك بعدين.

ليه بقى لان مش هتخسروا حاجة لو عملتوا كده ... وممكن لما تروحوا تلاقوا ا انتوا فعلا محتاجين تشحنوا حاجات من ممتلكاتكم دي ... او تشحنوها كلها ... يبقى نعمل كده احسن مانقول أخ خ خ ... ياريتنى مليت ورقة ال B4

وهنا تاني لازم اشكر أم عمر لانها قامت بالمهمة الانتحارية دي ومليت الاوراق دي كلها.

3- الدهب والمجوهرات بقى دول لازم يتصورا وكل حاجة يتحط تحتها قيمتها بالدولار والمجموع في الاخر... والموظفة بتسأل اذا كان معاكم دلوقتي والا لأ ... وممكن تطلب تشوفه

4- تبقوا عاملين نسختين من الاوراق دي.

بعد كده الاوراق بتتختم وبتستلموا معاها ورقة فيها البيانات واجمالي قيمة الحاجات اللي معفية من الجمارك هتحتفظوا بيهم لوقت الحاجة ليها.

وبس كده...

Welcome Home

وتبقوا وصلتوا كندا بالسلامة.

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

احنا بتوع الاوتوبيس

وصلنا الحمد لله ...

استلمنا شنطنا ... طلعنا بره باب المطار ...

وها نحن ذا يا تورونتو ...

كانت حاجة كويسة جدا من الفندق اللي نازلين فيه ان عنده خدمة التوصيل من .. .والى المطار ...

كنت اتصلت بالفندق قبل السفر علشان اعرف ازاي هلاقي الشاتل بتاعهم ... وطلبوا مني اني لما استلم الشنط اتصل بالفندق ... والسواق هيجيلي على رقم الباركنج اللي هيبلغوني بيه لما اكلمهم.

وقد كان ... ودي حاجة كانت مريحة انك تبقى مطمن لوجود حد لاستقبالك وتوصيلك للفندق اللي انت اكيد مش عارف مكانه ... وخصوصا بعد رحلة طيران طويلة زي دي.

وصلنا الفندق والحمد لله ...وبعد اهلا وسهلا ... وحمدلله ع السلامة ... عملنا Check in في دقايق ... وتوجهنا فورا للبحث عن السرير.

كنا مرهقين ونمنا من الساعة 2 الظهر ما حسيناش الا الساعة 10 باليل ... صحينا اتعشينا وكملنا نوم للصبح ...(اسرة نشيطة جدا الصراحة

blink.gif)

الصبح وبعد الفطار والذي منه ... رحت على الاستاذ جوجل وقلت له ... يا حضرة الجوجل قول لي ... منين يروحوا السيتي هول

قال لي امدح نبينا وصلي عليه (طب اللهم صلي عليه) ...

قال لي همشي من الفندق في اي اتجاه ... وكام دقيقة مشي ... وهركب باص رقم كام ... واتجاهه ايه ... اللي هيوصل الساعة كام (بالدقيقة) ... وهنزل منه فين ... وبعد كام دقيقة (وكام محطة كمان) ... وهركب subway اسمه ايه ... اللي اتجاهه ايه ... وهيوصل الساعة كام ... وهنزل منه في محطة اسمها ايه ... وبعد كام دقيقة ... وهمشي من المحطة دي في اي اتجاه ... وكام دقيقة ... علشان الاقي نفسي في المكان المطلوب ...

حاجة بصراحة ابهرتني من الترتيب والنظام

وهنا عايز اقول تفصيلة

لاي واحد زي حالاتي ... أول يوم في البلد ... ومش مأجر عربية ... وهيجرب يستخدم المواصلات العامة.

- بتقف على المحطة

... في الغالب بيكون رقم الباص مكتوب على عمود جنب المحطة

... وعلى نفس العمود في الغالب برضه جدول مواعيد الباص ... يعني هيجي الساعة كام وكام وهكذا ... واذا كان بيختلف باختلاف ايام الاسبوع كل ده هيكون موجود في الجدول ...

- جوه المحطة هتكون موجودة الخريطة دي

ودي بتعرف منها كل الشوارع في GTA من منين بيتراح لفين ... وازاي

- بيوصل الباص

بيشوفك السواق بيقف ...و لو معاك سترولر ... الباص بينزل لحضرة الطفل اللي معاك ... بتركب

- لازم يكون معاك الاجرة بالزبط ... السواق مش بيشيل معاه فكة ... وانت مش بتدفع له اصلا انت بتركب بتحط الاجرة في المكان المخصص لها جنب السواق.

- الاجرة 3 دولار للشخص الكبير و 0.75 دولار للاطفال اكبر من 3 سنين ... بتاخد منه ورقة (transfer) زي ده

ودي فايدتها ان لو هتركب حاجة تانية بعد ما تنزل من الباص (في نفس الاتجاه ومن نفس المحطة وسواء كان اللي هتركبه باص او حاجة تانية تابعة لل TTC) يكفي انك تظهرها.

- وانت في الباص الشاشة الصغيرة فوق السواق بتعرض اسماء المحطات التالية وبيتقال اسم المحطة التالية مباشرة بعد التحرك من المحطة الحالية واسمها عند الوصول اليها.

- طيب اذا انت نازل المحطة اللي جاية ... هتحتاج تنبه السواق ... ازاي ؟ في مصر والدول المتقدمة هتقول له المحطة الجاية والنبي يا هندزة ... هنا لأ ... هتدوس على الزرار ... أو تشد السلك ... على العمود اللي انت ماسك فيه لو كنت واقف زرار احمر دوس عليه لما تسمع اسم محطتك عشان الباص يقف عندها ... ولو كنت قاعد في مدرجات الدرجة التالته هتلاقي فوقك وجنب الشباك سلك ماشي بطول الباص تشده هيحصل المراد من رب العباد.

- طيب نزلت وهتركب باص تاني ... اشرب ماونتن ديو ...قوي قلبك ... اركب بقلب جامد ... ولا يهمك ... وري له ال transfer

- طيب ... هتركب subway؟ ... بقول لك استك منه فيه ... ما يهمكش ... وري له ال transfer وعدي من البوابه.

- طيب ... ركبت ال subway

... نفس القصة ... نفس الست اللي بتقول اسامي المحطات هتلاقيها راكبه معاك.

- طاااايب ... نزلت من ال subway والشيطان وزك ... ومشوارك لسه فيه ركوب تاني ... تروح على ماكنة ال transfer دي

وتخدم نفسك بنفسك وتاخد ورقتك وتتوكل على الله.

- طيب النهاردة طلع السبت او الأحد ؟ يبقى اليوم يومك يا عمده ... من اول شباك تذاكر في اول محطة sub way وتشتري لك day pass زي ده

تمنه 10 دولار وهتركب بيه انت والاسرة كلها (في الويك اند) طول اليوم وحتى مطلع الفجر ... بدون حد للمرات او الاتجاهات... ينفع طبعا باقي ايام الاسبوع ولكن للكل فرد واحد.

- في طريقة كمان للدفع علشان تركب اي حاجة من الحاجت اللي فوق دي ... وهي ال tokens

ودي بتكون كل 4 وحدات منها ب 10 دولار والواحدة منها بتكون اجرة ...و بتحل محل 3 دولار وبتحطها في مكان الفلوس لما تركب.

- وانت في محطة ال sub way ماتنساش تطلب ال ttc map دي

- في الخريطة دي هتعرف منها محطات ال subway اللي فيها اسانسيرات عشان لو معاك سترولر.

- في الخريطة دي كمان هتعرف منها ارقام الباصات اللي ممكن تسيب في مقدمتها البسكلته بتاعتك لو كان معاك بسكلته.

- انتهت التفصيلة

واحنا وصلنا ال سيتي هول.

حمدلله ع السلامة

رابط هذا التعليق

موضوع اكثر من رائع

بارك الله فيك اخي الكريم ( واحد تاني)

ربنا معاك في رحلة الهجرة

ياريت حضرتك تقولنا عملت ايه في موضوع العنوان في كندا علشان تستلم الكروت

هل صحيح ان في مكاتب ممكن تأجر منها عنوان ولو استلموا الجواب يبعتوه ليك بال فديكس او دي اتش ال

بروسوم انته بتتحملها

رابط هذا التعليق

أخى المحترم زهيرى ..

مش ممكن يعنى بجد.

هما جمال وعلاء ورانا ورانا ......حتى ف كندا؟

الصراحة يعنى .يابختك ( اللى بيحب حد بيفكر فيه دايما ).

كل ما حاتروح فانكوفر حاتفتكرهم ...قول ان شاء الله. :give_rose: :egyflag:

بلدياتى واحد تانى .

موضوع اكثر من رائع الحقيقة وده شئ مش غريب عليك ..

يعنى حاتخلينى احلم بكندا واتمنى اعيش فيها الحياة الجايا . .

ههههههههه

ربنا يوفقكم جميعا .. :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

استاذ واحدتاني شكرا على مجهودك ربنا يوفقك ان شاء الله في الحياة الجديدة ممكن اسال حضرتك كام سؤال لو عندك وقت؟

1- نفس الخظوات ده بتحصل لو عملت لاندنج في البرتاكالجاري؟ في اختلافات كبيرة يعني؟

2- امتى الواحد يحجز سفر؟ لما يجيله الميديكال و لا لما يطلب الباسبور للفيزا؟

3- هو الوقت بين الميديكال و الفيزا بالتقريب قد ايه؟

و لك جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

أستاذ واحد تاني ألف حمد لله على سلامة حضرتك والأسرة give_rose.gif

ولكم تو تورونتو closedeyes.gif

أنا كنت فاكره نفسي خلاص اتعودت على كل حاجة بس طريقة سرد حضرتك جميلة وممتعه جدا hyper.gif

أكيد طبعا هتابع على قد ما اقدر. ربنا يسهل يمكن افتح صفحة جديدة مع تورونتو cry1.gif

كمان الناس في الغالب متعاونة جدا في الشارع (ده اللي انا شفته يعني) . مجرد ما تفتح الخريطة تلاقي حد بيطوع انه يساعدك ويدلك

اده بجد ؟؟؟؟ blink.gif أنا كده طلع مضحوك عليا. المره الوحيده اللي فاكراها كنت في الشارع محتاجة امضي ورقة مهمة ضروري. واذ فجأة اقلام الدنيا كلها تختفي. أخدت جمب ونزلت على الأرض وطلعت كل حاجة في الشنطة.بعديها بشوية شافني ظابط في هذه الحالة مذرية فاستجمع شجاعته و سأل بكل حزم وقوة إذا كان في أي مشاكل. روحت أنا كمان استجمعت شجاعتى.....وقولتله بكل فخر مش لاقيه قلم sleep.gif وتوالت الاحداث إلى انه خاطر و ضحى بقلمه لمدة 3 ثواني.

فللامانة الشرطة هنا بتخدم الشعب فعلا sleep.gif

عموما كل المصريين اللي قابلتهم مبسوطين هنا جدا. أنا مجرد حالة استثنائية. (خايفة حد يفتكر إني داخلة اكسر ph34r.gif)

ربنا يوفق حضرتك و أسرتك وتستقروا على طول إن شاء الله give_rose.gif

لو تسمحلي أنا عندي كام نصيحة صغيرة:

-بالنسبة للمواصلات بيحصل ساعات إن الباصات بالذات تتأخر عن معادها أو تيجي مزحومة قوي و الواحد يضطر يستني اللي بعده خصوصا لو معاه سترولر. فـأحسن حاجة إن حضرتك علطول تنزل بدري شوية عشان ميحصلش استعجال احتياطي.

- بالنسبة للخريطه بتاعت المواصلات. في دي كمان:

أنا كنت بحس دي اسهل ومش زحمة قوي زي التانيه وسهل الواحد يشوف هيركب فين وينزل فين. مجرد بشوف العنوان على جوجل maps بشوف اقرب محطة للوجهه الاساسية بعدين بروح على الخريطة اللي فوق دي اشوف الsubway على رواقه. بمشي بالعكس يعني.

- في ابونيه شهري بـ122 لأي اتجاه وأي عدد مرات طول الشهر. ممكن أي حد يستخدمو بس على شرط ميدخلش أكتر من واحد في نفس الوقت بابونيه واحد. يعني مثلا ممكن حضرتك تستخدمه بعدين تقابل حد تاني أو ترجع البيت حد تاني ياخده وينزل. لكن مينفعش تتدخلوا المحطه أو الباص بنفس الابونيه في وقت واحد. ده بيطلع آخر الشهر. ومش بتحتاج ترانسفير. في اسعار تانيه لمواصلات طلاب المدارس والجامعات, لو في طلاب في الأسرة.

- آخر حاجة. أنا معرفش اعمار اولاد حضرتك إيه لكن لو في طلاب جامعة يلحقوا نفسهم بسرعة لان التقديم بيبتدي يقفل في يناير وعشان لسه جايين كندا هيبقى في اجراءات زيادة مطلوب تخلص قبل المعاد و الاجازات الرسمية عشان الكريسماس وكل المناسبات اللي حواليه دي قربت.

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

موضوع اكثر من رائع

بارك الله فيك اخي الكريم ( واحد تاني)

ربنا معاك في رحلة الهجرة

ياريت حضرتك تقولنا عملت ايه في موضوع العنوان في كندا علشان تستلم الكروت

هل صحيح ان في مكاتب ممكن تأجر منها عنوان ولو استلموا الجواب يبعتوه ليك بال فديكس او دي اتش ال

بروسوم انته بتتحملها

شكرا يافندم على متابعتك ودعواتك

هجاوب حضرتك بالتفصيل باذن الله في المداخلات الجاية

تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      سرحت فجأة أثناء مشاهدتى لأحد الفيديوهات على السوشيال ميديا وعدت فى لحظات لطفولتى وكأنى ركبت آلة الزمن التىعرض المقال كاملاً
    • 0
      صبيحة يوم الثلاثاء الماضى استيقظ الجمهور على نبأ رحيل الفنانة القديرة رجاء حسين عن عمر يناهز الـ 85 بعد رحلعرض المقال كاملاً
    • 2
      أكرر هذه مجرد حدوتة  مالهاش دعوة بالسياسة و ايضا ليس لها دعوة بأي حاجة  يمكن بس  .. ما علينا .. أكيد كثرة من بهوات محاورات المصريين سمعوا و استعملوا خدمة uber و kareem  على بلاطة بدون محسنات لغوية  كان هناك مشروع اسمه تاكسي العاصمة بدأ سنة ٢٠٠٦ كان يمكن أن يمثل قفزة نوعية في خدمة النقل في مصر  سنة ٢٠١٤ تم تصفية المشروع  و تفاصيل الحدوتة بالتصوير البطئ موجودة في هذا الرابط  و أكرر هذا الكلام ليس سياسة  ..  و ماحدش غلطان إيه اللي حصل. وقتها الشركة الجديدة طلبت السماح لها بتزويد سياراتها
    • 1
      كثيرا ما تساءلت ما هو الفساد و ما هو تعريف الفساد و لم أتوصل لتعريف أرتاح إليه فكرة إرتباط الفساد بالتربح الغير مشروع لا تصمد طويلا في تعريف الفساد ربما تكون صحيحة في الفساد البسيط مثل تربح أمين شرطة أو موظف مرور ما سبق كان إستهلالا لابد منه قلت أني أصبحت غير مقتنع بالتعريف المبني على التربح غير المشروع كتعريف للفساد ، أنا بصدد حدوتة طويلة و كلمة حدوتة توحي بأنها خيالية و لكنها أحداث حقيقية . أشك كثيرا أن كتاب الكوميديا يمكن أن يحاكوا ما حدث فعلا أقرب شئ لهذه الحدوتة هو تمثيلية " الوزير جاي "
    • 0
      أبلة فضيلة فاكرينها؟ كثيرا ماحكت حواديت للصغار ، لم تكن مجرد حواديت ، بل كانت دروس يتمتع بسماعها الصغار ، وفى كثيرا من الأحيان هى دروس وحكم للكبار تذكرت هذه الحدوتة ، ونظرت حولى لأجد أنه بسبب فساد الذوق العام ، وضبابية الرؤية عند البعض ، والمكابرة من البعض ، اصبحنا نرى ونسمع مالا نحب وما لا تتقبله عقولنا ، وإذا ماقال الإنسان كلمة حق نظر الآخرون إليه باستغراب واستهجان ولسان حالهم يقول : ماهذا الجنون ؟" رايت أن أضعها هنا فى باب موضوعات خفيفة لنبتعد قليلا عن جو الموضوعات السياسية والموضوعات ال
  • أضف...