اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فقط في مصر: محافظ سلفي -اختاره الجيش- يلقي درسا في مسجد

Recommended Posts

السلفية الحقة هي رعاية المواطنين، والدرس الحق هو تفقد احتياجات البسطاء

مصر بعد 25يناير: محافظ المنوفية يلقي درسا في مسجد بعد صلاة الجمعة كعادة أسبوعية له حفظه الله

محافظ المنوفية الجديد المستشار الدكتور اشرف هلال محافظ المنوفية يؤدى صلاة الجمعة فى قرية بى العرب مركز الباجور ويوجة كلمة الى المصلين.

لا أعلم سر تجاهل الإعلام لهذا المستشار وأنشطته داخل المحافظة (بالمناسبة أنا منوفي لكن مغترب خارج البلاد)، رغم أن هذا المحافظ هو من اختيار المجلس الأعلى للقوات المسلحة والحكومة برئاسة د.عصام شرف، وهو معروف بتواضعه (فيديو آخر له على القناة). لماذا يركز الإعلام فقط على الأشخاص السيئين ويبرزهم بينما لا يتحدث عن الموظفين العموميين الذين يخصصون يوم الإجازة الأسبوعية لمقابلة المواطنين؟

http://www.youtube.com/watch?v=q7blzyIftrw

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

عجبني يا عبد المطلب ان ما لفت نظرك في المحافظ هو نشاطه الكبير واهتمامه بلقاء المواطنين وتلبية احتياجاتهم ومطالبهم

لو دي مقومات الرموز السلفيه فصدقني حيكسبوا اكتر بكتير من التركيز فقط على اللحية والجلباب

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

مع احترامي لنشاط السيد المحافظ الجم..وهو نشاط مطلوب ومأمول

وما عاد ممكنا هذه الأيام أن يجلس المحافظ على مكتبه لا يعمل شيئا

لكن اجتماع أسبوعي في مسجد دي مسألة فيها سؤال :

هل المفترض أن يذهب المواطنون المسيحيون إلى المسجد للقاء المحافظ الأسبوعي؟

أم أن الأخوة السلفيين سمينعونه من الدخول؟

وما هو الحل في حالة منعه؟

هل يجلس على الباب كاليتامي أو (لا داعي للتشبيه السيء) حتى ينتهي المحافظ من لقاء المواطنين/المواطنين ليتمكن من الاستماع لشكواه؟

عاوز أفهم بس

تم تعديل بواسطة أثر الطائر
رابط هذا التعليق

في القرى مافيش الكلام ده على ما اعتقد يا أثر الكل بيدخل مسيحي ومسلم المسجد والله اعلم انا مش حفتي

بس ماتحبكهاش بقى ماصدفنا انهم ابتدوا يركزوا على نقط قوية وشغل حقيقي للبلد

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

بس علي فكرة يا جماعة من داخل حزب النور السلفي برده

عاملين لجان مهندسين و لجان أطباء و خطط تنموية و اقتصادية

و مستعنين بأكاديمين من كل المجالات

يعني مش بالسطحية اللي بيصورهم بها الإعلام

رابط هذا التعليق

السلفية الحقة هي رعاية المواطنين، والدرس الحق هو تفقد احتياجات البسطاء

مصر بعد 25يناير: محافظ المنوفية يلقي درسا في مسجد بعد صلاة الجمعة كعادة أسبوعية له حفظه الله

محافظ المنوفية الجديد المستشار الدكتور اشرف هلال محافظ المنوفية يؤدى صلاة الجمعة فى قرية بى العرب مركز الباجور ويوجة كلمة الى المصلين.

لا أعلم سر تجاهل الإعلام لهذا المستشار وأنشطته داخل المحافظة (بالمناسبة أنا منوفي لكن مغترب خارج البلاد)، رغم أن هذا المحافظ هو من اختيار المجلس الأعلى للقوات المسلحة والحكومة برئاسة د.عصام شرف، وهو معروف بتواضعه (فيديو آخر له على القناة). لماذا يركز الإعلام فقط على الأشخاص السيئين ويبرزهم بينما لا يتحدث عن الموظفين العموميين الذين يخصصون يوم الإجازة الأسبوعية لمقابلة المواطنين؟

طيب ليه افترضت انه سلفي؟

الرجل غير ملتحى ولايلبس جلبلب ابيض قصير ولاطاقية ولا لاسة بيضاء بغلامة من المنتصف ، وجبهته بتلمع ولابس بنطلون وقميص عادي زينا.

لو السلفيين بالشكل ده ، يبقى البرادعي وعمرو موسي وحمدين صباحي واحمد شفيق سلفيين برضه ، وكذلك ايمن نور وعمر سليمان!!!

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

هل يجلس على الباب كاليتامي أو (لا داعي للتشبيه السيء) حتى ينتهي المحافظ من لقاء المواطنين/المواطنين ليتمكن من الاستماع لشكواه؟

عاوز أفهم بس

يبدو انه قد فاتك انه لم يذهب لهم ليحل مشاكلهم ، بل هي زيارة عادية ، وقال لهم انه يستقبل عشرون مواطنا كل يوم بمكتبه خلال الساعتان المخصصتان للجمهور مسلميه ومسيحييه بالطبع.

وربما تكون له زيارات للكنائس فيما بعد لو لزم الأمر.

وعموما الرجل قال ان بابه مفتوح ولكن بالدور ، يعني اللي عايز يقابله يسجل اسمه ويعرف موعد المقابلة ويذهب في اليوم المحدد له.ِِِ

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

طيب ليه افترضت انه سلفي؟

الرجل غير ملتحى ولايلبس جلبلب ابيض قصير ولاطاقية ولا لاسة بيضاء بغلامة من المنتصف ، وجبهته بتلمع ولابس بنطلون وقميص عادي زينا.

مش عارف ليه يا استاذ محمد دايما بتفترض ان السلفى لازم يكون لابس جلباب ويكون ملتحى (مفيش حد فى الدنيا قال كدة) طيب ولو ملبسش كدة يبقى ايه يعنى (هيبقى مسلم محدث)

لى اصدقاء كتير سلفيين يلبسون البنطلون والتشيرتات (جميع الالوان كمان) والبدلة والكرافت والبرمودا والشورتات

وبيروحوا دريم بارك والاهرامات ولو جتلهم سفرية امريكا هيروحوا وبيروحوا مصايف (فى حدود الالتزام)

واعرف ناس ملتحيين وبيلبسوا الجلباب (بس مش قصير الصراحة) ومش سلفيين ولا يعرفوا حاجة فى الدنيا اسمها سلف

مش عارف ليه حضرتك حاططهم فى قالب واحد ومش عايز تغير نفس الفكرة دى

--------------------

سؤال على جنب يا استاذ محمد

هو حضرتك اخر مرة اختلطت بشباب سلفيين على ارض الواقع (ارض مصر يعنى) امتى؟

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

عاوز أفهم بس

الراجح جواز دخول غير المسلم جميع المساجد إلا المسجد الحرام إذا دعت الحاجة لذلك، أو كان في دخوله مصلحة.

و في الصحيحين أن النبي صلى الله عليه وسلم بعث خيلاً قبل نجد فجاءت برجل من بني حنيفة يقال له ثمامة بن أثال، فربطوه بسارية من سواري المسجد... الحديث.

ولفظ مسلم: فتركه رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى كان بعد الغد فقال: "ما عندك يا ثمامة"؟ قال: ما قلت لك: إن تنعم تنعم على شاكر وإن تقتل تقتل ذا دم، وإن كنت تريد المال فسل تعط منه ماشئت. فتركه رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى كان في الغد فقال: " ما ذا عندك يا ثمامة"؟ فقال: عندي ما قلت لك، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "أطلقوا ثمامة" فانطلق إلى نخل قريب من المسجد، فاغتسل ثم دخل المسجد فقال أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمداً عبده ورسوله... الحديث .الحاصل أن كل من رجي دخوله الإسلام أوتألف قلبه لدفع شره عن المسلمين أو أن يساعد دخوله المسجد في تبديد تصوره السلبي للإسلام فلا ينبغي أن يكون دخوله محل خلاف فقصة ثمامة نص في الموضوع وهي واردة في صحيحي البخارى ومسلم وهما أصح الكتب بعد كتاب الله فلا قول لأحد بعد قول وفعل رسول الله صلى الله عليه وسلم .

تم تعديل بواسطة ياسر حفنى

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

طيب ليه افترضت انه سلفي؟

مش عارف ليه يا استاذ محمد دايما بتفترض ان السلفى لازم يكون لابس جلباب ويكون ملتحى (مفيش حد فى الدنيا قال كدة) طيب ولو ملبسش كدة يبقى ايه يعنى (هيبقى مسلم محدث)

لى اصدقاء كتير سلفيين يلبسون البنطلون والتشيرتات (جميع الالوان كمان) والبدلة والكرافت والبرمودا والشورتات

وبيروحوا دريم بارك والاهرامات ولو جتلهم سفرية امريكا هيروحوا وبيروحوا مصايف (فى حدود الالتزام)

واعرف ناس ملتحيين وبيلبسوا الجلباب (بس مش قصير الصراحة) ومش سلفيين ولا يعرفوا حاجة فى الدنيا اسمها سلف

مش عارف ليه حضرتك حاططهم فى قالب واحد ومش عايز تغير نفس الفكرة دى

--------------------

سؤال على جنب يا استاذ محمد

هو حضرتك اخر مرة اختلطت بشباب سلفيين على ارض الواقع (ارض مصر يعنى) امتى؟

الحقيقة يا استاذ حسام عندي في داخل العائلة أكثر من عشرون حالة سلفية ، كل الرجال ملتحين ( لحى كثة ) يلبسون الجلباب في غير أو قات العمل ، نعم الجلباب ليس قصيرا ( يمكن علشان مقتدرين وبيشتروا قماش بزيادة :closedeyes: ) النساء منقبات ، تقطعت الأواصر العائلية بسببهم فقلت الزيارات واقتصرت على المناسبات الحزينة بالذات ، واللقاءات اصبح معظمها يتم أثاء الصلوات لان كل من التحي او تنقبت تقربوا من بعض على حساب من لم يلتحي ومن لم تتنقب وكأن الحجاب أصبح عورة أو كما قال أحدهم أن الحجاب من الزينة المثيرة للشهوة لانه ملون.

أما عن إختلاطي بشباب من السلفيين على الأرض في مصر فقد كان ذلك منذ عهد ليس بالقريب ، ولكنني أعاني منهم هنا في أمريكا حيث أن معظمهم من الأردن ومن أصول فلسطينية ، وقد أتهمني أحدهم مرة بالشرك لان الساندويتش كان في يدي اليمين وزجاجة المشروب في يدي اليسري ( المحرم إستخدامها حسب رأيه ) ، وعندما ناقشته في ذلك وجدت من ينصحني بأن أستمع إليه وألا أعارضه ، وقال لي أحدهم " يبدو أنك لاتعرف قدر الرجل ، هذا الرجل هو أعلم الناس بعلم الحديث ولو كان الله باعث رسولا بعد محمدا لكان هذا الرجل "

عندها رددت عليه قائلا " لكم دينكم ولي دين.

ده انا مفقوع منهم يا استاذ حسام

--

رابط

رابط هذا التعليق

[

الحقيقة يا استاذ حسام عندي في داخل العائلة أكثر من عشرون حالة سلفية ، كل الرجال ملتحين ( لحى كثة ) يلبسون الجلباب في غير أو قات العمل ، نعم الجلباب ليس قصيرا ( يمكن علشان مقتدرين وبيشتروا قماش بزيادة :closedeyes: ) النساء منقبات ، تقطعت الأواصر العائلية بسببهم فقلت الزيارات واقتصرت على المناسبات الحزينة بالذات ، واللقاءات اصبح معظمها يتم أثاء الصلوات لان كل من التحي او تنقبت تقربوا من بعض على حساب من لم يلتحي ومن لم تتنقب وكأن الحجاب أصبح عورة أو كما قال أحدهم أن الحجاب من الزينة المثيرة للشهوة لانه ملون.

أما عن إختلاطي بشباب من السلفيين على الأرض في مصر فقد كان ذلك منذ عهد ليس بالقريب ، ولكنني أعاني منهم هنا في أمريكا حيث أن معظمهم من الأردن ومن أصول فلسطينية ، وقد أتهمني أحدهم مرة بالشرك لان الساندويتش كان في يدي اليمين وزجاجة المشروب في يدي اليسري ( المحرم إستخدامها حسب رأيه ) ، وعندما ناقشته في ذلك وجدت من ينصحني بأن أستمع إليه وألا أعارضه ، وقال لي أحدهم " يبدو أنك لاتعرف قدر الرجل ، هذا الرجل هو أعلم الناس بعلم الحديث ولو كان الله باعث رسولا بعد محمدا لكان هذا الرجل "

كل عام وانت بخير يا استاذ محمد

حضرتك كده حصرت معرفتك بالسلفيين ( واحتفظ على تسميتهم بهذا الاسم ) وساوضح السبب لاحقا

على موقفين وهم بعض اقرباءك والاردنيين فى امريكا الوضع فى مصر مختلف تماما

انت نظرت فقط للجانب السىء ولماذا لم تنظر لحساناتهم ؟

انهم يخرجوا مع بعض او يودوا بعض اكثر فده طبيعى لان كل واحد بيصادق الشخص اللى قريب منه فى العقيدة والعمل والافكار صح ؟

طبلعى خرجتهم مثلا ستكون مختلفة بمعنى لى ولك مثلا خروجتنا عبارة عن اننا نروح السينما - نروح مطعم - كافى شوب وممكن تكون عائلتنا معنا مثلا

لكن اذا كان قريبك ده سلفى متدين مثلا اكيد مش هايروح معاك حاجة من الاماكن دى صح ؟ يبقى هايروح مع صديقه الذى يشترك معه فى العادات والافكار ارجو ان تكون الفكرة وصلت

نييجى لنقطة تحفظى على تسميتهم بالسلفيين

- اولا كل من اتبع الرسول واصحابه فهو سلفى يعنى اكيد انا وانت ومعظم المصريين سلفيين بطريقة صلاتنا وعباداتنا وتقاليدنا بتقول كده كل المسلمين سلفيين الا الصوفيون الجدد و الشيعة والبهائيين والطوائف الاخرى

الفرق بيننا هو مقدار التدين والاقتداء برسولنا وسلفه ونسبة تنفيذنا للسنن وايضا فهمنا لدينا وتعاليمه

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

ياريت اللي بيهاجم المسلمين او من يلتزم بالدين الاسلامى من سلفيين وغيرة يكون بيراعى اننا عندنا عقل ومايحاولش يألف حكايات علشان عقلنا والنبى يقدر يصدق الكلام .. أرحمنا يارب

اللي عايز او مش قابل طائفة من الناس ياريت ما يلفقش لهم اوعليهم اكاذيب او يتخيل اننا فى حضانة ولسة بنلعب فناء المدرسة

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

ياريت اللي بيهاجم المسلمين او من يلتزم بالدين الاسلامى من سلفيين وغيرة يكون بيراعى اننا عندنا عقل ومايحاولش يألف حكايات علشان عقلنا والنبى يقدر يصدق الكلام .. أرحمنا يارب

اللي عايز او مش قابل طائفة من الناس ياريت ما يلفقش لهم اوعليهم اكاذيب او يتخيل اننا فى حضانة ولسة بنلعب فناء المدرسة

أفهم من محاضرة حضرتك أنك بتوجه كلامك لي بما أنني هو من سرد تجربته التي لم تعجبك او لم تقنعك فتتهمني بالتأليف والتلفيق؟

أتمنى ألا تكون تقصدني لأن كلامك فيه إهانة كبيرة.

--

رابط

رابط هذا التعليق

أفهم من محاضرة حضرتك أنك بتوجه كلامك لي بما أنني هو من سرد تجربته التي لم تعجبك او لم تقنعك فتتهمني بالتأليف والتلفيق؟

لية هو حضرتك حاسس انك الوحيد اللى بيهاجم السلف الصالح او اتباعة أطمئن هناك كثر لكن يبدو انك حسيت اني موجة كلامى ليك ودة مش مسؤليتى يا استاذ محمد

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

لية هو حضرتك حاسس انك الوحيد اللى بيهاجم السلف الصالح او اتباعة أطمئن هناك كثر لكن يبدو انك حسيت اني موجة كلامى ليك ودة مش مسؤليتى يا استاذ محمد

طيب كويس أنك لاتهاجمني ولم تقصدني بهذا الهجوم،

ولكن

ألا ترى أنك بمداخلتك تلك قد قمت بتشتييت الموضوع وحرفه عن مساره وحولته لإتهام من لايحذون حذوك بأنهم ملفقين ومخترعي قصص وحكايات وهمية ولم تحدد شخص بعينه بل أنك جعلت الإتهام مفتوحا لكل من يفتح فمه ليعبر عن رؤيته؟

ألا توافقني أن مداخلتك تلك ليس لها أي معنى لانها اتهام بدون دليل وخروج عن الموضوع؟

ليتك تبعث بتقرير للإدارة تطلب فيه حذف مداخلتك تلك والمداخلات التي ترتبت عليها تنقية للموضوع.

--

رابط

رابط هذا التعليق

[

كل عام وانت بخير يا استاذ محمد

حضرتك كده حصرت معرفتك بالسلفيين ( واحتفظ على تسميتهم بهذا الاسم ) وساوضح السبب لاحقا

على موقفين وهم بعض اقرباءك والاردنيين فى امريكا الوضع فى مصر مختلف تماما

انت نظرت فقط للجانب السىء ولماذا لم تنظر لحساناتهم ؟

انهم يخرجوا مع بعض او يودوا بعض اكثر فده طبيعى لان كل واحد بيصادق الشخص اللى قريب منه فى العقيدة والعمل والافكار صح ؟

طبلعى خرجتهم مثلا ستكون مختلفة بمعنى لى ولك مثلا خروجتنا عبارة عن اننا نروح السينما - نروح مطعم - كافى شوب وممكن تكون عائلتنا معنا مثلا

لكن اذا كان قريبك ده سلفى متدين مثلا اكيد مش هايروح معاك حاجة من الاماكن دى صح ؟ يبقى هايروح مع صديقه الذى يشترك معه فى العادات والافكار ارجو ان تكون الفكرة وصلت

نييجى لنقطة تحفظى على تسميتهم بالسلفيين

- اولا كل من اتبع الرسول واصحابه فهو سلفى يعنى اكيد انا وانت ومعظم المصريين سلفيين بطريقة صلاتنا وعباداتنا وتقاليدنا بتقول كده كل المسلمين سلفيين الا الصوفيون الجدد و الشيعة والبهائيين والطوائف الاخرى

الفرق بيننا هو مقدار التدين والاقتداء برسولنا وسلفه ونسبة تنفيذنا للسنن وايضا فهمنا لدينا وتعاليمه

الاستاذ محمد ,, أشكرك على سعة صدرك

البشمهندس رؤوف ,, أشكرك على توضيح بعض النقاط

بس لى شوية تعليقات والكلام موجه للاستاذ محمد

اول حاجة مينفعش شخص واحد اردنى او عائلة حضرتك تكون دليل على ملايين المسلمين فى مصر بالاضافة للدول الاخرى

عشان كدة بنصح حضرتك لو يتوفر لك اى وقت انك تنزل مصر وتختلط بالشباب المسلم وهقول مجازا انهم سلفيين مع انى مبحبش التحزب وتقسيم المسلمين وتشوف فعلا كمية النضج والوعى والوطنية

الحمد لله اختلطت بالسلفيين كتير وفى اقوى مساجد و معاقل السلفية والحمد لله محدش نهرنى عاللبس المتامرك اللى كنت بلبسه ولا شعرى المنعكش اللى كل شعراية فى اتجاه ولا دقنى اللى بتلمع (وكنا بنام سوا فى مكان واحد كمان)

الحمد لله انا واصدقائى السلفيين بنروح رحلات مع بعض وبنتفسح ونروح جمصة وبنلعب كورة

بناكل فى كوك دوور وبيتزا هت ونشرب بيبسى

هما بيلبسوا التشرتات والجينز والبدل والكرفتات وبيلبسوا بردوا الجلباب لما يكونوا عايزين يلبسوه (كل حاجة عندهم ليها وقتها)

بيحضروا دروس الشيوخ (مش عايز اقول اسامى بس كلها اسامى قوية فى علوم الدين) وبيحضروا دورات تنمية بشرية لابراهيم الفقى وعنتر سليمان وغيره وبنسمع لعمرو خالد (لعلمك هو مش سلفى ولا اخوان - بس راجل بيربط التنمية بالايمان واحنا بنحب كدة) وكذلك يحضرون محاضرات السى ام ايه (شهادة امريكية- اللى بيذاكرها مش كفار والله) وبيتعاملوا مع خدمة العملاء هناك سواء رجالة او ستات وبنحضر سيمنارات ليهم وحاجة زى اللوز

بنلعب شطرنج ولينا اكونتات عالفيس بوك وبنتسرمح فى الشوارع طول الليالى لما بتبقى طالبة وبعدين بنصلى الفجر ونروح

معندناش مشكلة نروح اى مكان فى العالم طلبا للعلم الدنيوى وكذلك العلم الشرعى

بنتعامل مع بنات فى الشغل فى حدود الادب والاحترام اللى اتعودنا عليه كمصريين

بنقدر ونحترم عمل المرآة وده ميمنعش ان فيه ناس ليها متطلبات معينة

ابويا بيلبس جلباب طول النهار ومش سلفى ولا ملتحى

ابو صحبى بيلبس بدلة طول النهار مع انه سلفى وملتحى

بس كل منهما له اسلوبه ومعطيات حياته اللى بتفرض عليه كدة

------------

ده مش تناقض يا استاذ محمد وانما التناقض اننا نحصر ملايين المصريين داخل فكر وزى واحد وزنبهم انهم عايزين يدخلوا الجنة وشايفين ان فيه طريق او فكر او منهج معين هيوصلهم لكدة

عادتنا نحن المصريين لبس الجلباب يوم الجمعة (انا مش بعمل كدة بس ناس كتيرة متعودة على كدة) مينفعش اتهمهم اتهامات لمجرد انهم يلبسون ثياب معين

------------

اللى افهمه وياريت لو انا غلطان حد من اخوانى يوضحلى ان السلفية مش جماعة او تيار انما هو منهج ينتهجه المسلمين للتزود بالعلم الشرعى ومحاولة الوصول للمثالية فى تطبيق احكام وقواعد الدين حسب ما يتبين لهم من فهم القران والسنة ويستعينون بامهات الكتب لفهم الدين الفهم الصحيح (حسب رؤيتهم) وممكن يسمعوا لاكتر من شيخ ومن اكتر من مدرسة ومن اكتر من مكان للتاكد من صحة المعلومة ويقوم بتطبيقها بعد استيعابها (بعقله) جيدا لانه وحده سيحاسب على هذه الاعمال وكلنا نفهم ذلك جيدا

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

عاوز أفهم بس

الراجح جواز دخول غير المسلم جميع المساجد إلا المسجد الحرام إذا دعت الحاجة لذلك، أو كان في دخوله مصلحة.

و في الصحيحين أن النبي صلى الله عليه وسلم بعث خيلاً قبل نجد فجاءت برجل من بني حنيفة يقال له ثمامة بن أثال، فربطوه بسارية من سواري المسجد... الحديث.

ولفظ مسلم: فتركه رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى كان بعد الغد فقال: "ما عندك يا ثمامة"؟ قال: ما قلت لك: إن تنعم تنعم على شاكر وإن تقتل تقتل ذا دم، وإن كنت تريد المال فسل تعط منه ماشئت. فتركه رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى كان في الغد فقال: " ما ذا عندك يا ثمامة"؟ فقال: عندي ما قلت لك، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "أطلقوا ثمامة" فانطلق إلى نخل قريب من المسجد، فاغتسل ثم دخل المسجد فقال أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمداً عبده ورسوله... الحديث .الحاصل أن كل من رجي دخوله الإسلام أوتألف قلبه لدفع شره عن المسلمين أو أن يساعد دخوله المسجد في تبديد تصوره السلبي للإسلام فلا ينبغي أن يكون دخوله محل خلاف فقصة ثمامة نص في الموضوع وهي واردة في صحيحي البخارى ومسلم وهما أصح الكتب بعد كتاب الله فلا قول لأحد بعد قول وفعل رسول الله صلى الله عليه وسلم .

هو الأرجح يا أستاذ ياسر وحضرتك عارف إنه فيه اختلاف فقهي حول هذا الموضوع

رأي حضرتك هنا هو رأي الحنفيه، مع ما تعرفه عن الحنفية من لين وتسامح أصيلين في المذهب وفي طباع وشخصية صاحبه رحمه الله.

منع دخول غير المسلم مساجد المسلمين هو رأي عدد لا يستهان به من الفقهاء، ونظرا لأن أخواننا الوهابيين والسلفيين ومن لف لفهم يفضلون كل ما هو متشدد وعصبي وعقدي وكاره للآخر، فاعتقادي أنهم سيتبنون الأراء الأكثر تشددا، أو سيختلفوا على الأقل، وهو ما يعني أن المسيحي يمكنه ملاحقة المحافظ السلفي في بعض المساجد دون البعض، وطبعا لن يجرؤ مواطن مسيحي على فعل ذلك من أصله في مناخ التعصب وضيق الأفق والكراهية السائد..وإليك حتى لا تسألني بعض الأراء المتشددة في هذا المجال (وهي أراء عنصرية استعلائية في نظرتها لغير المسلم كما سوف ترى) :

ذهب أحمد إلى منع دخول غير المسلم للمساجد في رواية ووجهها كما قال ابن قدامة: أن أبا موسى دخل على عمر ومعه كتاب قد كتب فيه حساب عمله، فقال له عمر ادع الذي كتبه ليقرأه. قال: إنه لا يدخل المسجد، قال: ولم؟ قال: إنه نصراني، وفيه دليل على شهرة ذلك بينهم وتقرره عندهم. ولأن حدث الجنابة والحيض والنفاس يمنع المقام في المسجد، فحدث الشرك أولى.

ونسب القرطبي هذا القول إلى أهل المدينة وقال:( وبذلك كتب عمر بن عبد العزيز إلى عماله ونزع في كتابه بهذه الآية (يعني قوله تعالى: فلا يقربوا المسجد الحرام ) ويؤيد ذلك قوله تعالى: ( في بيوت أذن الله أن ترفع ويذكر فيها اسمه) [النور: 36] ودخول الكفار فيها مناقض لترفيعها، وفي صحيح مسلم وغيره "إن هذا المساجد لا تصلح لشيء من البول والقذر..." الحديث. والكافر لا يخلو عن ذلك، وقال صلى الله عليه وسلم:" لا أحل المسجد لحائض ولا لجنب"، والكافر جنب، وقوله تعالى: ( إنما المشركون نجس) فسماه الله تعالى نجساً فلا يخلو أن يكون نجس العين أو مبعداً من طريق الحكم، وأي ذلك كان فمنعه من المسجد واجب، لأن العلة وهي النجاسة موجودة فيهم، والحرمة موجودة في المسجد.

رابط هذا التعليق

أ رؤوف كتب

اولا كل من اتبع الرسول واصحابه فهو سلفى

مين قال كده ؟ ده لا في القرأن ولا السُنة ولا الأثر حتى

أنا أتبع الرسول وسلفه لكنني لست سلفياً ولا أُحب أن يُطلق على مُسمى غير " مُسلم " فقط ...

والإسلام أساساً لا يعرف التصنيفات . هذا سلفي وذلك إخوان وهؤلاء مش عارف إيه

أنا كل اللي أعرفه هو إننا جميعاً مُسلمون بدون تصنيفات

------------

نيجي للموضوع اللي لزق الدكتور أشرف هلال للسلفيين وهو لا سلفي ولا غيره

وهذه سيرتة الذاتية

المستشار هلال حاصل علي دكتوراة في القانون عن جرائم البيئة ويعمل مستشارا بمحكمة جنايات المنصورة وهو من خريج كلية الحقوق عام ١٩٩١ حيث يعد من شباب الثورة فعمره 42 عاما والتحق بالنيابة العامة في اماكن مختلفة حتي عام 2004 حيث اعير الي قطر بالنيابة العامة بها لمدة ٦ سنوات وعاد عام 2010 لمحكمة استئناف المنصورة. والمستشار هلال متزوج وزوجته لا تعمل ولديه ٣ بنات وولد.

أشرف هلال

رئيس قطاع خدمة العملاء

يشغل أشرف هلال حاليًا رئيس قطاع خدمة العملاء في شركة ڤودافون مصر، حيث تشمل مسئولياته قيادة قطاع خدمة العملاء وتحديد إستراتيجية القسم بالشكل الذي يتناسب ويتماشي مع الإستراتيجية العامة لڤودافون مصر.

يتمتع هلال بخبرة تمتد إلى 17 عامًا في مجال خدمة العملاء، إدارة العمليات والأفراد، والإدارة العامة، والتخطيط الإستراتيجي والإدارة المالية.

انضم هلال إلى شركة ڤودافون في عام 1998 كموظف في مركز خدمة العملاء، وتنقل في المناصب علي مدار عشر سنوات، حيث كان يدير عدة فرق عمل وأقسام منها على سبيل المثال مراكز الاتصالات، ومراكز تنظيم حملات إدارة علاقات العملاء، وإدارة الشكاوي، وإدارة التخطيط، ومراكز إدارة النظم.

خلال العامين الأخيرين شغل هلال أيضا مناصب أخري داخل ڤودافون في أقسام التسويق، والتخطيط التجاري، ودعم القرار التمويلي، والموارد البشرية.

قبل انضمامه إلي ڤودافون عمل هلال علي مدار خمسة أعوام في المبيعات والخدمات في مجالي السياحة والطيران.

خلال هذه السنوات العشر، حصل هلال علي عدة تكريمات علي المبادرات والمشروعات التي إشترك في إطلاقها على مستوى الأقسام والمؤسسة على حد سواء مثل إدارة علاقات العملاء، وڤودافون لايف!، وخدمات الـGPRS ، و3G.

هلال حاصل على بكالوريوس في إدارة الأعمال من أكاديمية السادات للعلوم الإدارية، وأتم دراساته في الإدارة المتطورة عام 2009 في معهد هينلي للأعمال التابع لجامعة ريدنج بالمملكة المتحدة.

هلال متزوج ولديه ولد وبنتين. و يهوى القراءة والكتابة والرماية والتصوير الفوتوغرافي وقيادة الدراجات البخارية.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الأخطر من ذلك في الموضوع

إن إرتياد شخص للمساجد .. أو إستماعة لشكاوى الناس .. ليس دليلاً كافياً على كفاءته

لإن العبرة بالإنتاج النهائي وبخدمة الناس خدمة حقيقية

أما أستاذ عبد المطلب اللي قال إن هذا يحدث في مصر فقط .... وإتكا قوي على إنه من إختيار الجيش

فما بالك لو شوفت الوزراء ... بل رئيس الوزراء نفسه في كثير من البلدان الغربية يركبون الدراجة ويذهبون بها إلى مكاتبهم بدون حراسة وبمنتهى السلاسة والبساطة اللي في الدنيا .. وكأنهم يعرفون سيرة سيدنا عُمر إبن الخطاب ( حكمت ... فعدلت .. فامِنت .. فنمت ) أو ركبت دراجتك ...

يمكن كتير مننا شاف الراجل الدنماركي البسيط اللي راكب عجلة بسيطة ورايح شغله .. ولما المذيع أحمد الشقيري سألة إنت بتشتغل إيه ؟ قال له : وزير الصحة والداخلية في نفس الوقت ... ماسك وزارتين .. تخيلوا ؟

الأغرب من ذلك ... من كام سنة رئيس وزراء النرويج كان هايروح فيها ... رايح الشغل بتاعه عادي .. عربيه جت وخبطته هو والعجلة بتاعته ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...