اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رأيكم أيه في فرض الحجاب بالقانون

Ahmed Anwer

33 اصوات

1. 1. هل توافق علي فرض الحجاب إلزاميا

• أوافق
      11
    • لا أوافق
      22

Recommended Posts

مش الملابس دي بتقع في النطاق البصري بتاع الشخص الاخر ، يبقي مفروض اللي حوالينا ليهم الحق في اختيار ملابسنا

طيب حنعمل إيه مع الغير مسلمين كانوا زوار أو مواطنين ... لازم تشريع أو قانون يجبرهم على إحترام النطاق البصري الخاص بينا وقانون يخلينا نختار ملابسهم

تم تعديل بواسطة Radws

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

• الردود 84
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مش الملابس دي بتقع في النطاق البصري بتاع الشخص الاخر ، يبقي مفروض اللي حوالينا ليهم الحق في اختيار ملابسنا

طيب حنعمل إيه مع الغير مسلمين كانوا زوار أو مواطنين ... لازم تشريع أو قانون يجبرهم على إحترام النطاق البصري الخاص بينا وقانون يخلينا نختار ملابسهم

هو انتوا ليه حاسين ان غير المسلمين دينهم بيأمرهم انهم يخلعوا

اى دين بالتأكيد يأمر بالحشمة

ولايوجد شئ عندهم يأمر عدم لبس الحجاب بل العكس النصارى يصورون السيدة مريم محجبة والراهبات محجبات

وفي حاله اقرار قانون سيكون على الجميع

فشريعة غير المسلمين تتطبق في احوالهم الشخصية فقط

رابط هذا التعليق

هو انتوا ليه حاسين ان غير المسلمين دينهم بيأمرهم انهم يخلعوا

اى دين بالتأكيد يأمر بالحشمة

ولايوجد شئ عندهم يأمر عدم لبس الحجاب بل العكس النصارى يصورون السيدة مريم محجبة والراهبات محجبات

وفي حاله اقرار قانون سيكون على الجميع

فشريعة غير المسلمين تتطبق في احوالهم الشخصية فقط

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

المسيحييات طول عمرهم محجبات زي المسلمات لغاية جيلين او تلاتة فاتوا ،

وهما نفسهم المسيحيين مش بيعجبهم موجة االلبس الحالي اللي بعيد عن الحشمة ، وده كلام سمعته من اكتر من واحدة مسيحيية بتنتقد لبس فلانة او علانة

افتكر ان ملكة بريطانيا اما زارت السعودية كانت لابسة فستان ازرق طويل ، يعني الواحد يحترم تقاليد المكان اللي راحوا فيه

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

مادام لا يتواجد نص شرعي سواء في القران او السنة بعقاب من يخالف الزى الاسلامي

مثله مثل عدم وجود نص شرعي بعقاب غير المصلين وغير الصائمين وهي فرائض اساسية قام عليها الاسلام

فلا مجال لاصدار هذا القانون بالطبع

عموما لقد حلت وثيقة الازهر هذه المسألة لان اية تشريعات مستقبلية سيوجب موافقة الازهر عليها عن علماء فقه درسوا القران والسنة خيرا منا جميعا

السؤال الذي يحيرني هو كيف سينفذ هذا القانون حازم ابو اسماعيل على مدار 20-30 سنة

هل نسي ان فترة الرئاسة ستكون 4 سنوات بحد اقصي فترتين!!

نور حبيبتي

أول لما يمسك الحكم حيلغي الديموقراطية و تبقى بيعة مدى الحياة

ربنا يدينا ويديك طولة العمر

آمين

منور يا أستاذ مصطفى جميل

كل عام و انت بخير

و ميرسي على التقييم السلبي

لن يرهبني على فكرة

و لن يغيّر فكري

و لن يخرس صوتي

بالعكس

زادني رفضا لرموزكم

و من يمثلكم

و يمثل رفضكم حتى للأفكار المعارضة

منتهى الديمواقراطية:closedeyes:

برافو

سبحان الله

يستنكفون حتى أن يكونوا مبشرين غير منفرين؟؟؟!!!

اللهم افضح حقيقتهم لكل من يمشون وراءهم

اللهم أبعدهم و لا تمكنهم من مصر أبدا

آمين

آمين

آمين

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

وهما نفسهم المسيحيين مش بيعجبهم موجة االلبس الحالي اللي بعيد عن الحشمة ، وده كلام سمعته من اكتر من واحدة مسيحيية بتنتقد لبس فلانة او علانة

افتكر ان ملكة بريطانيا اما زارت السعودية كانت لابسة فستان ازرق طويل ، يعني الواحد يحترم تقاليد المكان اللي راحوا فيه

طيب تمام أتفقنا فستان طويل يعنى الحشمة وهذا لصيانة المجتمع ولم يفرض عليها لبس الحجاب أو النقاب أو عدم مخالطة الرجال لأن هذا نابع من العقيدة ودرجة الإيمان وانا مع تطبيق النموذج اللى حضرتك ذكرتيه .... الحشمة الحشمة الحشمة

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

مجازاً سميت وثيقة الازهر لكن فعلاً الازهر لاناقة له فيها ولاجمل بل هى رأى شيخ الازهر منفرداً

ليس صحيحاً على الإطلاق

وثيقة الازهر هي ملخص لأراء وأجتماعات الأزهر مع كل القوى السياسية وجاءت مُعبرة عن أراءهم في شكل الحياة السياسية لمصر ما بعد الثورة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أنا بالمناسبة صوتت لصالح " لا أوافق "

لأن الإجبار هو أساس النفاق ...

رابط هذا التعليق

طيب تمام أتفقنا فستان طويل يعنى الحشمة وهذا لصيانة المجتمع ولم يفرض عليها لبس الحجاب أو النقاب أو عدم مخالطة الرجال لأن هذا نابع من العقيدة ودرجة الإيمان وانا مع تطبيق النموذج اللى حضرتك ذكرتيه .... الحشمة الحشمة الحشمة

لا دي ملكة انجلترا يعني اهو كويس انها لبست كدة دي حاجة ذوقية بس منها ،

طيب ما هي الحشمة هيا الحجاب

و بعدين كمان مش ينفع فرض الحجاب و بس ، ده كمان لازم يوزوعوا :) اللبس علي الستات زي ما كانوا بيوزعوا الكستور زماان

اصل لو فرضوا الحجاب بس ممكن واحدة تلبس فستان لازق في جسمها و تلبس حجاب مبين نص شعرها و تقول انا محجبة

لكن الدولة مفروض توزع كسوة في الصيف و كسوة في الشتا تنطبق عليها شروط الحجاب

بس انا مش عارفة هل كلام الشيخ حازم صحيح ان الحجاب مش كان بيفرض زمان ، لأني سمعت ان كان بيفرض علي النساء زي معين

تم تعديل بواسطة جويرية

رابط هذا التعليق

لا دي ملكة انجلتوا يعني اهو كويس انها لبست كدة دي حاجة ذوقية بس منها ،

طيب ما هي الحشمة هيا الحجاب

و بعدين كمان مش ينفع فرض الحجاب و بس ، ده كمان لازم يوزوعوا :) اللبس علي الستات زي ما كانوا بيوزعوا الكستور زماان

اصل لو فرضوا الحجاب بس ممكن واحدة تلبس فستان لازق في جسمها و تلبس حجاب مبين نص شعها و تقول انا محجبة

بس انا مش عارفة هل كلام الشيخ حازم صحيح ان الحجاب مش كان بيفرض زمان ، لأني سمعت ان كان بيفرض علي النساء زي معين

يا آنستى الحشمة غير الحجاب لأن القواعد من النساء يتم التخفيف عنهم فهل هذا يعني عدم الإحتشام، الإحتشام يعنى الملبس والسلوك والكلام والحركات وغيره الكثر مما تحض عليه مكارم الأخلاق ويحفظ به المجتمع ، والإحتشام أيضا مفروض على الرجل وبذا دل على أن مفهومه أوسع من الملبس

هناك أعمدة لرفع سقف المجتمع من ضمنها الإحتشام ويجب أن تشمل المسلمين وغير المسلمين من مسيحيين أو ديانات أخرى أو من لا يعتنقون أي دين وهنا يأتي دور القانون

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

ياعني كل اللي صوّت بنعم .. يبقي منافق و لا إية ؟؟

نرجوا التوضيح ..

رابط هذا التعليق

كستور برضوا ؟

طب واللي عاوزه تلبس دبلان أو جبردين مخطط ... تعمل إيه ؟

طب والستات الحوامل أو اللي وزنهم زايد؟ دول بيستهلكوا قماش كتير وهايحتجاوا نصيب دوبل وكده ممكن حته القماش تيجي ميكرو جيب عليهم ؟

ويا ترى المسيحيات هاينوبهم من القماش جانب .. ولا ده هايبقى للمسلمات فقط ؟

طب وإحنا ؟

قصدي الرجالة .. موقعنا إيه من الأعراب ؟

لأ بجد ... مش من حقنا برضوا حتة قماش صوف مقلمة في الشتا نفصلها جلابية ... وحته فسكوز أبيض في الصيف عشان الحر

طب وبالنسبة للعيال الصغيرة ... شورتات بقى وفالنات كت وكدهوت

اللي هايفوز في الموضوع ده هما الستات والرجال القصيرين ... اللي طولهم 170 وإنت طالع هههههههه ... يعني هايفيض منهم قماش ممكن يشيلوه للكسوه اللي جايه

ده أحنا هانهيص ...

هي أفكار تقدمية وحدوية وكل حاجه ... لكن بلاش إثارتها عشان ما يتقالش علينا : قولوا بقى إن إنتو طامعنين في حتتين قماش

جويرية ... ممكن أفتح موضوع في باب الإبتسام ن حكاية القماش دي ؟ بليز بليز بليز

رابط هذا التعليق

نرجوا التوضيح ..

روح طس وشك بشوية ميه يا عماد عشان تشوف الكلام كويس

يا حبيبي لما تجبر شخص على حاجه وهو مش مقتنع بها .. يبقى أنت بتخلق فئة من المنافقين .. يعني قدامك محجبة ومية فل و 18 .. ومن وراك الله أعلم .. فهمت .؟

رابط هذا التعليق

كستور برضوا ؟

طب واللي عاوزه تلبس دبلان أو جبردين مخطط ... تعمل إيه ؟

طب والستات الحوامل أو اللي وزنهم زايد؟ دول بيستهلكوا قماش كتير وهايحتجاوا نصيب دوبل وكده ممكن حته القماش تيجي ميكرو جيب عليهم ؟

ويا ترى المسيحيات هاينوبهم من القماش جانب .. ولا ده هايبقى للمسلمات فقط ؟

طب وإحنا ؟

قصدي الرجالة .. موقعنا إيه من الأعراب ؟

لأ بجد ... مش من حقنا برضوا حتة قماش صوف مقلمة في الشتا نفصلها جلابية ... وحته فسكوز أبيض في الصيف عشان الحر

طب وبالنسبة للعيال الصغيرة ... شورتات بقى وفالنات كت وكدهوت

اللي هايفوز في الموضوع ده هما الستات والرجال القصيرين ... اللي طولهم 170 وإنت طالع هههههههه ... يعني هايفيض منهم قماش ممكن يشيلوه للكسوه اللي جايه

ده أحنا هانهيص ...

هي أفكار تقدمية وحدوية وكل حاجه ... لكن بلاش إثارتها عشان ما يتقالش علينا : قولوا بقى إن إنتو طامعنين في حتتين قماش

جويرية ... ممكن أفتح موضوع في باب الإبتسام ن حكاية القماش دي ؟ بليز بليز بليز

:lol:

اما اخلص ضحك ابقي اعلق

رابط هذا التعليق

اولا انا نفسى يجى اليوم اليى الاقى فيه الستات فى مصر كلهم محجبات بس الحجاب الشرعى مش الكلام الفارغ بتاع اليومين دول ولكن بالاقتناع وليس بالقانون لان الحجاب امر دينى من الله عزوجل والاسلام يعرض ولا يفرض

الم يقل المولى عزوجل فى محكم اياته

ولو شاء ربك لآمن من في الأرض كلهم جميعا أفأنت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين ( 99 )

( ليس عليك هداهم ولكن الله يهدي من يشاء ) [ البقرة : 272 ]

( يضل من يشاء ويهدي من يشاء فلا تذهب نفسك عليهم حسرات ) [ فاطر : 8 ]

اليس الله بغنى عن عبادتنا جميعا يبقى ليه نجبر الناس على عبادة الله الاولى ان نعرض الامر وعليهم الاختيار فكل انسان فى الاخر مسؤل عن نفسه ( فإنما عليك البلاغ وعلينا الحساب ) [ الرعد : 40 ]

الامور اليى بين العبد وربه مينفعش تيجى وتفرض عن طريق القانون ولكنها تأتى بالاقناع لان الامور دى مرتبطه بالنيه والنيه لا يعلمها الا الله

ممكن نعمل قانون خاص بالحشمه ويطبق على الستات والرجال لان الموضوع اصبح يهدد المجتمع

ياما فيه ستات كتير فاكرين نفسهم محجبات وهم ورب الكعبه ابعد ما يكون عن الحجاب فما الفائده اذا تم تغطية الشعر وتجسيد وتجسيم باقى الجسم وياما فيه ستات منقبات وهما ابعد ما يكون عن النقاب فما الفائده من غطية الوجه وباقى الجسم مجسم تجسيم دقيق احنا حقا عندنا مشكله فى الاوليات يعنى ممكن تلاقى واحد يهتم قوى انه يلحتى وميهتمش ولا يحساب نفسه على الكذب ولا الغيبه والنميمه ولا......................الخ

يعنى الزمن اليى بنعيش فيه من زمن زل وكسره وحسره على المسلمين فى جميع انحاء الكره الارضيه ونلاقى اليى شاغل بال المسلمين هو النقاب واللحيه والسواك !!! طيب ياعم فيه جهاد طيب فيه كلمة حق عند سلطان جائر طيب فيه الصدقات طيب فيه الاخلاص فى العمل طيب فيه انت عملت ايه للاسلام غير انك اعفيت لحيتك ؟ ولا انتى عملت ايه للاسلام غير انك اتحجبتى ولا اتنقبتى ؟

انا معرفش انا كده خرجت عن الموضوع ولا ؟ ولكن انا عندى سؤال ما هو الفائده التى سوف تعود على المسلمين من فرض الحجاب على النساء بالقانون ؟

وتقبلوا تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

نرجوا التوضيح ..

يا حبيبي لما تجبر شخص على حاجه وهو مش مقتنع بها .. يبقى أنت بتخلق فئة من المنافقين .. يعني قدامك محجبة ومية فل و 18 .. ومن وراك الله أعلم .. فهمت .؟

طيب و ايه رأيك يا استاذ سي السيد في القانون اللي بيجبر الحرامي انه مش يسرقك

ولا انت شايف ان الحرامي كدة يبقي منافق و مفروض اسيبه لضميره

رابط هذا التعليق

نرجوا التوضيح ..

بص يا عم عماد انا هقولك سين سين بيقول ايه عشان انا بردوا بتخنق من الموضوع ده

لما تبقى فى مطار سعودى وتلاقى الناس راكبة معاك الطيارة ميت فل وعشرة وكله نقاب واوعى وشك ياعم الحج

وانت خارج من الطيارة تحس انك طالع من ملهى ليلى ومينى جيب وحمالات وعيش يا معلم وعلب الميك اب متعرفش طلعت منين

---------

هل انت ترضى يا عمدة تعيش بين اشخاص يغلب على طباعهم النفاق بالشكل ده

طيب قولى كدة لما تيجى تروح تخطب ويدلوك على واحدة منتقبة وميت فل وعشرة وفلة شمعة منورة (لعلمك هى منتقبة عشان مجبرة بقوانين الدولة) وانت اخذت نقابة كمعييار للاحترام وبعدين تلاقيها......... طيب تروح بيها اوروبا تلاقيها تحولت 180 درجة واسترتشات وعيش يامعلم

قال ابن جُزيّ في قوله تعالى : ( لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ) : المعنى أن دين الإسلام في غاية الوضوح وظهور البراهين على صحته بحيث لا يحتاج أن يكره أحد على الدخول فيه ، بل يَدخل فيه كل ذي عقل سليم من تلقاء نفسه دون إكراه ، ويدل على ذلك قوله : (قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ) أي قد تبين أن الإسلام رشد ، وأن الكفر غَـيّ ، فلا يَفتقر بعد بيانه إلى إكراه . اهـ .

وقال ابن كثير : ( لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ) : أي لا تُكْرِ هوا أحداً على الدخول في دين الإسلام فإنه بَيِّن واضح جلي دلائله وبراهينه لا يحتاج إلى أن يُكرَه أحد على الدخول ، فيه بل من هداه الله للإسلام وشَرَحَ صدره ونوّر بصيرته دَخَلَ فيه على بَيِّنة ، ومن أعمى الله قلبه وختم على سمعه وبصره فإنه لا يُفيده الدخول في الدين مُكرَها مَقسُورا . اهـ

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

يعنى الزمن اليى بنعيش فيه من زمن زل وكسره وحسره على المسلمين فى جميع انحاء الكره الارضيه ونلاقى اليى شاغل بال المسلمين هو النقاب واللحيه والسواك !!! طيب ياعم فيه جهاد طيب فيه كلمة حق عند سلطان جائر طيب فيه الصدقات طيب فيه الاخلاص فى العمل طيب فيه انت عملت ايه للاسلام غير انك اعفيت لحيتك ؟ ولا انتى عملت ايه للاسلام غير انك اتحجبتى ولا اتنقبتى ؟

انا معرفش انا كده خرجت عن الموضوع ولا ؟ ولكن انا عندى سؤال ما هو الفائده التى سوف تعود على المسلمين من فرض الحجاب على النساء بالقانون ؟

إنت أتسحرت إيه النهاردة يا عنبو ؟

اكيد حلاوه بالقشطة وحليت بمربى لإن كلامك زي العسل

اللي بيتفرج على برنامج خواطر .. أو بني أدم شو ... و في برنامج عظيم أخر للدكتور عُمر عبد الكافي إسمه " روح وريحان " على الفضائية المصرية ..

هايعرف يعني إيه معني الدين المعاملة ...

ويا فرحتي بفرض الحجاب .. والمحجبة دي بتأذي جيرانها ... أو هي موظفة ومطلعة عين المواطنين ... إلى أخر السلبيات اللي بنعاني منها في المجتمع واللي قولنا الثورة هاتصلح كتير وتخلينا على قلب رجل واحد ونبقى عصافير ماشية في الشارع ..

لكن للأسف ... لقينا كتير .. وكتير قوي كمان تحولوا إلى وحوش كاسرة لا تتروع عن إرتكاب أي جرايم .. مش شرط جرائم جنائية .. لكن شوف الزبالة اللي مالية الشوارع ولا البُنا العشوائي ولا التعديات على الأرض الزراعية

إيه مش كل دي برضوا جايه من مسلمين وموحدين بالله ومحجبات وبدقون - إذا أفترضنا إن الدين مجرد مظهر فقط - ؟

رابط هذا التعليق

نرجوا التوضيح ..

بص يا عم عماد انا هقولك سين سين بيقول ايه عشان انا بردوا بتخنق من الموضوع ده

لما تبقى فى مطار سعودى وتلاقى الناس راكبة معاك الطيارة ميت فل وعشرة وكله نقاب واوعى وشك ياعم الحج

وانت خارج من الطيارة تحس انك طالع من ملهى ليلى ومينى جيب وحمالات وعيش يا معلم وعلب الميك اب متعرفش طلعت منين

---------

هل انت ترضى يا عمدة تعيش بين اشخاص يغلب على طباعهم النفاق بالشكل ده

طيب قولى كدة لما تيجى تروح تخطب ويدلوك على واحدة منتقبة وميت فل وعشرة وفلة شمعة منورة (لعلمك هى منتقبة عشان مجبرة بقوانين الدولة) وانت اخذت نقابة كمعييار للاحترام وبعدين تلاقيها......... طيب تروح بيها اوروبا تلاقيها تحولت 180 درجة واسترتشات وعيش يامعلم

قال ابن جُزيّ في قوله تعالى : ( لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ) : المعنى أن دين الإسلام في غاية الوضوح وظهور البراهين على صحته بحيث لا يحتاج أن يكره أحد على الدخول فيه ، بل يَدخل فيه كل ذي عقل سليم من تلقاء نفسه دون إكراه ، ويدل على ذلك قوله : (قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ) أي قد تبين أن الإسلام رشد ، وأن الكفر غَـيّ ، فلا يَفتقر بعد بيانه إلى إكراه . اهـ .

وقال ابن كثير : ( لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ) : أي لا تُكْرِ هوا أحداً على الدخول في دين الإسلام فإنه بَيِّن واضح جلي دلائله وبراهينه لا يحتاج إلى أن يُكرَه أحد على الدخول ، فيه بل من هداه الله للإسلام وشَرَحَ صدره ونوّر بصيرته دَخَلَ فيه على بَيِّنة ، ومن أعمى الله قلبه وختم على سمعه وبصره فإنه لا يُفيده الدخول في الدين مُكرَها مَقسُورا . اهـ

كدة يبقي العيب مش في فرض الحجاب ، العيب في اخلاق الناس دي

وواجب المجتمع زي ما حافظ علي فرض الحجاب يحافظ علي نشر التربية و الخلق السليم

رابط هذا التعليق

بص يا اخ عنبو

كلامك ميت فل وعشرة وزى اللوز بس هعترض عالجملة دى

هذه نقرة وتلك نقرة

يعنى مش لازم اللى بيعمل الاولى يعمل التانية

وفيه فروض وفيه نوافل وقيس فى كلامك اللى فوق ايهما فروض يحاسب عليها الله وايهما نوافل نتقرب بها الى الله

بمعنى معتقدنا ان الحجاب فرض وان الصدقات مش فرض نحاسب عليه

يبقى انت يا بنى ادم متجيش تحاسبنى عالصدقات وتقولى متحجبش عشان انا مبطلعش صدقات

يا صديقى العزيز دى حاجة ودى حاجة تانية خالص

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 54
      ربما يُهم هذا الموضوع قطاعا عريضا .. وربما لا يُهم إلا من كان شابا زى حالاتى تحت السبعين الموضوع هو ما يحتاجه كبار السن من رعاية فى مرحلة "تقفيل المشروع" .... إذا نظرنا إلى حياة الإنسان كمشروع .. فالنظرة السليمة له هى النظرة إلى المشروع ككل وليس إلى مرحلة البداية التى تتسم بكثرة الأعباء أو مرحلة التشغيل أو مرحلة بدء تحصيل المردود Pay Out فقط بل يجب النظر إلى دورته الكاملة Life Cycle .. يعنى من المهد إلى اللحد ولكى لا نغرق فى العموميات .. سأتخذ من نفسى مثالا لشرح فكرة الموضوع .. فقط لشرح
    • Guest عابر سبيل
      1
      حرص الاسلام منذ البداية بحماية النص القرآني و تم جمع القرآن  و لم يحدث ابدا تحريف للنص القرآني هذي المرة عندما نوقش موضوع الحجاب  و قيل ان الحجاب فرض. و بالنسبة لي  هذا كلام جديد هل نزل وحي جديد ؟  و لكن مشايخنا الافاضل  سواء بقصد او دون قصد إرتأوا   انه فرض يعني زي الصلاة و الصوم وظهر على النت بيان منسوب لدار الافتاء  ان الحجاب فرض لا يهمني ان كان فرض ام لا و لكن يهمني ألا يتجرأ مشايخنابعد اربعتاشر قرن و يخترعوا فرضا دينيا جديدا  …  كما حدث في تاريخ الكنيسة الكاثول
    • 0
      117 عاما على رحيل رائد التنوير والإصلاح الدينى والمجدد الجرىء السابق لعصره وعصرنا بعصور الإمام محمد عبده الذعرض الصفحة
    • 0
      لا تؤمن القيادة السياسية فقط بـذوى الاحتياجات الخاصة أو ذوى الهمم الذين وصفهم الرئيس عبدالفتاح السيسى رئيسعرض المقال كاملاً
    • 10
      معلوماتي عن نظام التعليم الجديد توقفت على التقديم الرسمي من قبل السيد وزير التربية و التعليم .... و هو كله كلام جيد ما سبق كان إستهلالا لابد منه ليس عندي أطفال يتعلمون بالنظام الجديد و ليس عند أقاربي أبناء يتعلمون بالنظام الجديد وبذا أجد نفسي جاهلا جدا بهذه المسألة ، و لذا أقدم لكم إلتماسي هذا  يا من لديكم  خبرة  نورونا لإني  خايف  أو قلقان  إن بعد شوية نطلع إشترينا الترماي زمان كتبت موضوع  تسائلت فيه  ما مفهوم  فعل المذاكرة أو الإستذكار في النظام الجديد .... و ما زال تسائلي قائما
  • أضف...