اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شيطنة حركة 6 ابريل

Recommended Posts

الكتاب عبد الرحمن يوسف يحدثنا فى مقاله اليومي فى جريدة اليوم السابع عن رأيه فى حملات التخوين لحركة وطنية كانت فى مقدمة الصفوف أثناء الثورة وقبلها وهي حركة 6 ابريل , والتي يذكر لها التاريخ انها تصدت بقوة ووقفت امام نظام مبارك فى كثير من الامور في وقت كان نظام مبارك فى عز قوته وعنفوانه , ولا يمكن لاحد أن ينسى حجم التنكيل الذي تعرض له اعضاء الحركة على يد زبانية النظام البائد بسبب وقوف شبابها الحر مع الحق .

يقول الكاتب عبد الرحمن يوسف :

كنت أقول فى عام 2008 إننى عضو فى حركة 6 أبريل، وكان سبب ذلك أننى أراها حركة شبابية وطنية نبيلة، أختلف مع أعضائها، وأختلف مع قياداتها، ولكننى أحترم وجهة نظرهم، ولا أحترم أى شخص يحاول أن يقصى هذه الحركة من الحياة السياسية.

تمر الأيام، وجاء اليوم الذى سمعنا فيه أخبار الحركة الشبابية فى الإعلام الحكومى، ورأينا جريدة الأهرام تجرى حوارات مع أعضائها بكامل الاحترام، بعد أن كانوا يسمون هذه الحركة بالذات (العيال بتوع الفيس بوك)، وبعد أن كانت الصفات المصروفة لهم من جيب الحكومة هى (اللسعان، والطرقعة، والفراغ... إلخ).

وتمر أيام أخرى، ونرى نغمة قديمة جديدة تعود إلى معزوفة الإعلام الرسمى لتضع الحركة فى قائمة المحرضين، الخونة، العملاء.

بل إن بعض القيادات الأمنية السابقة بدأت تتحدث عن أن أعضاء هذه الحركة قد تلقوا تدريبات عسكرية فى بعض الدول.

ما أشبه الليلة بالبارحة!!

لقد كانت حركة شباب 6 أبريل فى مقدمة الصفوف أثناء الثورة، وقبل الثورة.

قد أختلف مع 6 أبريل، وقد أرى بعض تصرفاتهم ينقصها الحكمة، ولكن ليس معنى ذلك أن نسكت على ما يمكن أن نسميه تمهيدا للبطش ببعض حركات التغيير الموجودة على الساحة. لقد اتهموا حركة شباب 6 أبريل بأنها كانت المحرض على تحريك المتظاهرين إلى مقر وزارة الدفاع، وهذا إذا حدث منهم فهو عمل غير حكيم، ولكنه ليس جريمة، وهذا أمر لو ثبت فى حقهم فإنه لا يعنى أن يصبح من فعله خائنا أو ممولا من الخارج.

بل هو أمر يدل على أن ردود الأفعال قد تتطرف فى مثل هذه الأوضاع الملتهبة، مما يوجب على الطرف الذى يبدأ الفعل أن يكون عاقلا فى فعله خشية رد فعل الناس.

إن الذين يصدرون الأوامر للإعلام بنعت فلان أو علان بالوطنية أو الخيانة لا بد أن يخافوا من يوم قد يدينهم فيه القضاء، والتاريخ، وما مبارك عنا ببعيد.

رابط هذا التعليق

للاسف اول من بدء التخوين هي حركة 6 ابريل فهي من خونت المجلس والاسلاميين

ومتحدثهم هنا في المنتدي يعمل على تخوين وشيطنة الاخوان والسلفيين بالصاق كل نقيصة فيهم

لكن كما تدين تدان

وانا ضد التخوين وان نعاملهم بالمثل لأن التيار الاسلامي يجب ان لايرد بالمثل والا اصبحنا مثلهم

ويجب ان نتذكر ان كره النار القيت اليوم على 6 ابريل غداً تلقى على الاخوان وبعدها على الليبرالين وفي النهاية نجد اننا امام عبد الناصر جديد يريد السلطة لنفسة فقط

لذلك يجب ان نفوت هذه الفرصة ولانسمح بالتخوين الا بادلة قاطعه لا تقبل الشك

رابط هذا التعليق

استاذ ابراهيم اسمح لى ان اضع هنا رد لى وضعته فى موضوع اخر و لكنه يمثل راى فى هذا الموضوع

دائما هناك قصه قريتها بضعها امام مخيلتى دائما و ممكن تنطبق جدا على اسقاطات كتيره خصوصا فى الحياه السياسيه

القصه كانت عن دكتور بيحكى من واقع خبرته لما ارسل فى اول سنه فى حياته المهنيه للصعيد فى سنه التكليف بتاعته

راح لقى العياده الى المفروض رايح عليها تمرجى من اخبث خلق الله كما يصفه

كان فى مجموعه كلاب شرسه و مزعجه كل يوم تيجى تنبح جانب العياده بس كل فيهم كلب اعرج هو الى كان بيتجرا انه يقرب اكتر و يدخل حوش العياده

التمرجى دا كان بيكره الكلاب دى جدا لكن الكلب الاعرج دا كان بيكن ليه اشد كره فيهم

لكن الدكتور استغرب لما لقى التمرجى فجاه غير طريقه معاملته للكلب دا ( بس ) و بعد ما كل يوم كان بيضربه و يبعده عن حوش العياده

بقى كل يوم يقدم له احسن اكل ممكن يتقدم لكلب لكن ليه هو بس من غير باقى الكلاب التانيه

الدكتور على حسن نيته اعتقد ان التمرجى قلبه حن على الكلب و بقى يشفق عليه

لكن استغرب جدا لما سمع تبرير التمرجى لما قاله لا انا كره عندى كل يوم بيزيد مش بيقل

لكن انا عملت كدا علشان باقى الكلاب التانيه هى الى تعضه و تموته لما تشوفه ان هو الوحيد الى بيلاقى المعامله الممتازه دى منى غيره منها

و دا الى حصل بقت الكلاب التانيه هى الى تجرى وراه و تعضه و حرمته يقرب اساسا على المنطقه دى

انا بقول الحكايه كما وردت و بلاش حد يقولى انت بتشبهى مين بالكلاب و الحاجات دى

انا بتكلم على المبدا الى التمرجى دا طبقه بفطره

و هى ان احيانا لما تكون عايز تقضى على خصم من بين خصوم حابيه فى المعامله اكتر و اكتر

لان دا كفيل انه يعمل 3 حاجات

اولا يشق الصف بينه و بين باقى خصومك فميعدوش ايد واحده لان الغيره هتستبد بيهم

ثانيا هيخليهم هما الى يحربوه و يريحوك انت من المهمه دى

ثالثا هتلهيهم بيه عنك فمش هيتبقى ليهم وقت كبير يخصصوه لمحاربتك

اظن المعنى كدا وصل

و اعتذر عن مفردات القصه فهى قصه حقيقيه نقلتها كما هى للمغزى الى تعنيه و ليس اسقاطا لشخوصها على اشخاص فى الواقع

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

ومتحدثهم هنا في المنتدي يعمل على تخوين وشيطنة الاخوان والسلفيين بالصاق كل نقيصة فيهم

لكن كما تدين تدان

وانا ضد التخوين وان نعاملهم بالمثل لأن التيار الاسلامي يجب ان لايرد بالمثل والا اصبحنا مثلهم

ويجب ان نتذكر ان كره النار القيت اليوم على 6 ابريل غداً تلقى على الاخوان وبعدها على الليبرالين وفي النهاية نجد اننا امام عبد الناصر جديد يريد السلطة لنفسة فقط

هذا ما أقصده يا سيد محمد علي

مهما كانت الخلافات بين تيارات المعارضة

ولكن يجب على الجميع النظر للصالح العام

فلو سكتت القوى المعارضة عن هذا الاتهام لحركة 6 ابريل من باب ( كما تدين تدان ) أو من باب التشفي , فالمؤكد أنه بعد الانتهاء من حركة 6 ابريل وصوتها العالي سيتم الانتقال لباقي الحركات وتحت اتهامات منوعة

فحركة 6 ابريل وجهت لها تهمة التأمر

والاخوان المسلمين سيتم توجيه تهمة تلقى تمويل مجهول المصدر من الخارج

وهكذا دواليك باقى الحركات المعارضة

ويمكننا القول أن هذا ما حدث ابان حكم الرئيس عبد الناصر

فقد قام بكيل الاتهامات للاخوان المسلمين وسكتت باقي اطراف المعارضة , فقام بالتنكيل بجماعة الاخوان المسلمين وكان هذا ايذانا بالقضاء على اى معارضة فى مصر

وكان هذا ايذانا بترسيخ حكم الفرد الذي عانينا منه لسنوات طويلة

فهل يعيد التاريخ نفسه ؟

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

استاذ ابراهيم اسمح لى ان اضع هنا رد لى وضعته فى موضوع اخر و لكنه يمثل راى فى هذا الموضوع

دائما هناك قصه قريتها بضعها امام مخيلتى دائما و ممكن تنطبق جدا على اسقاطات كتيره خصوصا فى الحياه السياسيه

القصه كانت عن دكتور بيحكى من واقع خبرته لما ارسل فى اول سنه فى حياته المهنيه للصعيد فى سنه التكليف بتاعته

راح لقى العياده الى المفروض رايح عليها تمرجى من اخبث خلق الله كما يصفه

كان فى مجموعه كلاب شرسه و مزعجه كل يوم تيجى تنبح جانب العياده بس كل فيهم كلب اعرج هو الى كان بيتجرا انه يقرب اكتر و يدخل حوش العياده

التمرجى دا كان بيكره الكلاب دى جدا لكن الكلب الاعرج دا كان بيكن ليه اشد كره فيهم

لكن الدكتور استغرب لما لقى التمرجى فجاه غير طريقه معاملته للكلب دا ( بس ) و بعد ما كل يوم كان بيضربه و يبعده عن حوش العياده

بقى كل يوم يقدم له احسن اكل ممكن يتقدم لكلب لكن ليه هو بس من غير باقى الكلاب التانيه

الدكتور على حسن نيته اعتقد ان التمرجى قلبه حن على الكلب و بقى يشفق عليه

لكن استغرب جدا لما سمع تبرير التمرجى لما قاله لا انا كره عندى كل يوم بيزيد مش بيقل

لكن انا عملت كدا علشان باقى الكلاب التانيه هى الى تعضه و تموته لما تشوفه ان هو الوحيد الى بيلاقى المعامله الممتازه دى منى غيره منها

و دا الى حصل بقت الكلاب التانيه هى الى تجرى وراه و تعضه و حرمته يقرب اساسا على المنطقه دى

انا بقول الحكايه كما وردت و بلاش حد يقولى انت بتشبهى مين بالكلاب و الحاجات دى

انا بتكلم على المبدا الى التمرجى دا طبقه بفطره

و هى ان احيانا لما تكون عايز تقضى على خصم من بين خصوم حابيه فى المعامله اكتر و اكتر

لان دا كفيل انه يعمل 3 حاجات

اولا يشق الصف بينه و بين باقى خصومك فميعدوش ايد واحده لان الغيره هتستبد بيهم

ثانيا هيخليهم هما الى يحربوه و يريحوك انت من المهمه دى

ثالثا هتلهيهم بيه عنك فمش هيتبقى ليهم وقت كبير يخصصوه لمحاربتك

اظن المعنى كدا وصل

و اعتذر عن مفردات القصه فهى قصه حقيقيه نقلتها كما هى للمغزى الى تعنيه و ليس اسقاطا لشخوصها على اشخاص فى الواقع

بصرف النظر كما تفضلتي وقلتي يا سيدة مغتربة عن مفردات القصة والتصوير الموجود فيها

لكن القصة معبرة جدا جدا عن المراد

تحية لكي

رابط هذا التعليق

لكن كما تدين تدان

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذي الفاضل

انا كشخص انتمائي مش ل 6 ابريل لكن فيها كثير من المباديء اللي بحترمها

مختلفة مع حضرتك في الجزئية المظللة بالاحمر و متفقة جدا في مثيلتها المظللة بالأزرق

كلنا ضد التخوين

كلنا ضد ان اللي ضدي يبقي خاين لانه اسلوب اصبح عتيق يستدعي السخررية اكثر منه التهديد

لكن فيه فرق بين

انك تقيم أداء يعني تحدد نقاط قوة و ضعف و تلفت نظر القائد اللي ماسك عجلة القايدة انه ييتوجب عليه ان يقودنا في الطريق اللي هو نفسه وعد بيه و اللي هو نفسه جاء علشانه يوم ما وقف مع الثوار في مديان التحرير

و فيه فرق انك تقول انه خاين

محدش بيخون المجلس العسكري

و ارجو ان نكف عن تخوين الجميع

لان كلنا كده بنخون نفسنا

مين فينا مالوش حد في القوات المسلحة

و مين فينا مالوش حد في الميدان

مين فينا حتي لو بعدين عن مصر و خلاص قطع تذكرة هجرة للابد قلبه مش واجعه عليها

كلنا في مركب واحدة

و تبادل الاتهامات مش هيعدل المركب هيزود عدد الثقوب مش اكتر

و هنغرق كلنا

دي وجهة نظري

تحياتي و احترامي

رابط هذا التعليق

مايحدث من جميع السياسيين فى مصر ومن فصائلهم من اصدار احكام ومن ثم التراجع عنها يدل على عدم اتمامهم مرحلة الوعى السياسى واعتراف منهم انهم لازالو فى سن المراهقة الساسية ولهذا نجد قوى سياسية منظمة وعتيقة تتلاعب بهم ومن ضمنهم صقور الجيش .. ياترى امتى سنشاهد مع الشباب من يعلمهم ويثقفهم سياسيآ .. مشكلة شباب مصر الثوريين انهم فاكرين السياسة كلام ومهاجمة الخصوم ودة غير صحيح فى التربية السياسية مما يعنى ان اولادنا لازالو يحبون على ركبهم فى مشوار السياسة وهذا ما يعلمة الجيش وغيرة من القوى الساسية العتيقة والنتيجة اخطاء يتبعها هروب المواطن البسيط من تحت ايديهم ومن ثم تفتيتهم وانقسامهم الى كيانات هزيلة كما نشاهد فى الميدان

تم تعديل بواسطة محمودمصطفى

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

مشكلة شباب مصر الثوريين انهم فاكرين السياسة كلام ومهاجمة الخصوم ودة غير صحيح فى التربية السياسية مما يعنى ان اولادنا لازالو يحبون على ركبهم فى مشوار السياسة وهذا ما يعلمة الجيش وغيرة من القوى الساسية العتيقة والنتيجة اخطاء يتبعها هروب المواطن البسيط من تحت ايديهم ومن ثم تفتيتهم وانقسامهم الى كيانات هزيلة كما نشاهد فى الميدان

السياسية يا سيد محمود مصطفى أسوأ علم ابتكره الانسان منذ بدء الخليقة

كل المهازل ترتكتب باسم هذا العلم المسمى السياسية

كان يتم غلق معبر رفح عن اخوانا الفلسطينين تحت تبرير ( سياسة دولة )

كان يتم موالاة أمريكا والغرب على حساب قضايا العالم العربي والاسلامي (وقضايا مصر ذاتها كما فى موضوع بيع الغاز بأبخس الاثمان ) تحت تبرير ( سياسية دولة والناس مش فاهمة حاجة وحماسية )

يا أخي اى سياسية ؟؟

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

مشكلة شباب مصر الثوريين انهم فاكرين السياسة كلام ومهاجمة الخصوم ودة غير صحيح فى التربية السياسية مما يعنى ان اولادنا لازالو يحبون على ركبهم فى مشوار السياسة وهذا ما يعلمة الجيش وغيرة من القوى الساسية العتيقة والنتيجة اخطاء يتبعها هروب المواطن البسيط من تحت ايديهم ومن ثم تفتيتهم وانقسامهم الى كيانات هزيلة كما نشاهد فى الميدان

كان يتم موالاة أمريكا والغرب على حساب قضايا العالم العربي والاسلامي (وقضايا مصر ذاتها كما فى موضوع بيع الغاز بأبخس الاثمان ) تحت تبرير ( سياسية دولة والناس مش فاهمة حاجة وحماسية )

يا أخي اى سياسية ؟؟

أية يا زيزو يا خويا انت لخبطنى عايز تقول اية بالظبط

رابط هذا التعليق

يا أخي اى سياسية ؟؟

أية يا زيزو يا خويا انت لخبطنى عايز تقول اية بالظبط

أريد أن أقول أن هناك الكثير من الموبقات والكبائر ارتكبت تحت تبرير ( السياسية وان الشعب مش فاهم حاجة فى السياسية )

فأصبح أي عمل أو قرار من الحكومة يرفضه الشعب يتم تبريره بكلمة( دي سياسية )

بصراحة اراها كلمة مطاطة جدا وتتسع وتضيق على حسب الموقف

رابط هذا التعليق

مين قالك يا زيزو ان الشعب مبقاش فاهم سياسة بالعكس الشعب فاهم اكثر من بتوع السياسة ممكن تتفرج على التجار فى الاسواق التعامل مع الفساد يحتاج الى سياسة كيف تكون فاسد بغير ما حد يشوفك

الصناع فى مصر التعامل مع الفساد بدون ان تكشف فسادهم وتفاجأ بة

التدريس الطب الهندسة المؤسسات الخ الخ

يا عزيزى كلنا نفهم سياسة بس لما يكون لينا مزاج بمعنى محدش عبيط زى مالنخبة بتصور شعب مصر بعد اتمام الاستفتاء

وما يحدث من لعبكة وتخبط دة مقصود علشان نتيجة الاستفتاء ستخرج قوى من ميدان التنافس كانت تعد العدة للرجوع ونيل مكاسب ظنآ منها ان الشعب جاهل ياريت يا زيزو تتفرج على بتوع النخبة وهما بيشرشحو على الفضائيات كلآ بيغنى على ليلاة واجتمعو كلهم على ان التيار الاسلامى واطى واطى عارف لية لانة اقوى منهم رغم انة قلهم قبل الاستفتاء يلا نعمل توافق بينا قالولو اخرس انت مين وبعدما خلص المولد بتاع الدستور اولى الكل بيقطع فى الكل بس بالسياسة شوفت بقى الشعب والسياسة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...