اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أخطاء تجنبها لإنجاح زواجك

عبير يونس

Recommended Posts

يبقى نعمل اية ؟؟

التغير لازم تتعلم انك تغير حياتك علشان لازم تستمع بيها يبقى لازم يكون فية جديد

يبقى الزوجة كل فترة تغير من كل حاجة فيها من شكلها لاسلوبها لطموحها والزوج كمان يكون لية

مفاجات غير متوقعة

يعنى هدية بدون مناسبة

رحلة لمكان عمرنا ما روحنا فية

اكلة جديدة مش متوقعها ديكور بيت على ذوقك كل يوم تغيرى حتة فية

لازم كل يوم يجى ماشى فىالطريق بيفكر مراتى عاملة اية ليا النهاردة

كونى لة الفصول الاربعة

صيف شتا خريف ربيع

الانسان خلق ملول علشان كدة ربنا خلق لنا التنوع فى الفاكهة فى الالوان و فصول السنة

ذكاء اى رجل و امراءة تعرف امتى تتغير و امتى تكون كل يوم بلون جديد

التغيير اللي انتي بتحكي عليه يا ذهبية مهم جدا

بس خليني ااقولك علي حاجة برضه بلاحظها....(انا بقيت حاسة اني قاعدة ابص علي المتجوزين من خرم الباب...منظري بقي وحش الصراحة :closedeyes:)

اوقات كتير الست بتعمل التغيير "الشكلي" علشان ترضي الطرف التاني

انا نفسي الستات تبقي "أنانية" و الله بجد

نفسي الست المصرية تبقي انانية لمدة نص ساعة بس

يعني هي كل يومها لبيتها وولادها و جوزها

بجد ربنا يديكوا الصحة

بس نفسي يكون في اليوم نص ساعة تعملي حاجة ليكي انتي

حاجة بتبطسك انتي

ابسط حاجة

تشربي فنجان قهوة...بمزاج في البلكونة من غير ما نتكلم عن المصاريف و المشاكل المترحلة من اجندة امبارح

انا امي ربنا يبارك فيها نموذج للام المصرية اللي فعلا بتفني حياتها علشان خاطر ولادها

اوقات بقولها ماما احنا كبرنا و بقي كل حد فينا ليه حياته الخاصة و كلنا بنخرج و ننبسط

اقولها طب ما تجربي مرة تخرجي مع صاحبتك

تخيلي تقولي

و اسيب البيت لمين

يا لهوي يانا ياما

فعلا الست المصرية

لازم تبقي انانية شوية

لو حبت تغير تلاقيها بتغير في العفش

في هدية عيد الام بنجيب هدية للمطبخ او للصالون مش لماما نفسيها...(و احيانا للدولاب)

من موقعي هذا علي اوكرة الباب

بقولكم

خليكوا انانين شوية

انتو بطبعكم عمالين تدوت تدوا تدوا....ده شيء رائع بس جميل انك كمان تدي لنفسك

تدلعي نفسك

علشان نفسك

و علشان تقدري ترجعي تدوري تاني في الطاحونة و تدي اللي حواليكي

هتقولولي ايديك في المية و انتو ايديكوا في الجاتوة...(انا عارفاكم اصلي...وش اي واحدة ست دوقرمة)

بس هقولكم براحتكو

دي وجهة نظر

مساكم.....حياة علي الطريقة "اللمضاوية"

رابط هذا التعليق

• الردود 139
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الموضوع ده جميل قوى و عايز استقراه من الاول على رواقة :closedeyes:

انا عايز بس استفتح بحاجة...

ابشع خطأ فى رأيى الشخصى هو الخطأ فى الاختيار نفسه.. اختيار المزة اللى الواحد قرر يعيش معاها بقية عمره..

لكن اى اخطاء اخرى لن تعنى اى شىء فى حال تجنبها.. طالما ان اساس الاختيار كان خاطىء و منيل بستين نيلة!

بصراحة بندهش قوى انى اشوف بعض اصحابى بدأوا يطلسئوا فى جوازهم.. و يروحوا يرموا نفسهم فى جوازات الصالونات مع انهم لسه شباب يعنى - 24 و 25 سنة..

ايه اللى يجبرنى اصلا انى اعيش مع حد انا مش متوافق معاه.. ولا افكارى او مبادئى زى افكاره و مبادئه؟ هو احنا هنعيش كام مرة يا عم الحاج؟ :closedeyes:

ان ماكانش الواحد راضى تمام الرضا عن الشخص اللى هيعيش معاه.. يبقى بلاش منها احسن.. و شيل ده من ده يرتاح ده عن ده ههههههههههه

زى ما قلت.. الفكرة كلها هى التوافق فى الاخلاق و المبادىء و الافكار... اما بقى المستوى المادى او الاجتماعى او اى حاجة تانية مش مهم...

يعنى انا و مراتى مختلفين فى حاجات كتير.. و لكن اسلوب تفكيرنا واحد.. و اسلوب تعاملنا مع الامور واحد.. و مبادئنا واحدة...

احب اضيف نقطة الطموح..

التوافق فى الطموح مهم جدا..

لو واحد طموح جدا و اتجوز واحدة كل حلمها انها تتستت فى شقة اوضتين و صالة :egyflag: يبقى الجوازة دى هتبوظ..

و لو واحدة طموحة جدا... و عايزة تجرى بحياتها و تستغل وقتها.. فى حين انها اتجوزت حد مثلا يكون كسول او بطىء فى حياته و ماشى بالعافية و مش فارقة معاه يتقدم او ميتقدمش.. برضه الدنيا هتبقى ضايعة.

الكلام ده جميل جدا ربنا يفتح عليك كمان وكمان

الزواج قرار صعب جدا مش سهل خالص واليى بياخده على انه حاجه سهله بيفوق على كابوس بعد لما شوية العسل اليى فى الاول يفوتوا وبيفضل يندم طولة العمر على انه استعجل ولكن وقتها خلاص مينفعش التراجع فبيضطر يكمل وهو مغلوب على امره والحياه بيتبقى بينهم اقرب الى الموت بلا روح واهى عيشه والسلام

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ألو....ألو...ألو

نداء الي السيد عنبو محمد عنبو

أرجوك لا تشرب الزواج

الزواج به سم قاتل :P

عنبو ارجع مارشيدير لورا استاذة مغتربة كانت سألت حضرتك سؤال في مداخلة و انت عدتها

و يا ريت تجيب الشوباب من ع القهوة علشان هي نادت عليكم بالاسم

أي خدمة

لماضة عسكري مرور المحاورات

--------------------------------

استاذي فيرال مايند....مداخلة حضرتك مهمة جدا بس ملاحظة اها بتميل للتعميم و خصوصا في موضوع جواز الصالونات

ببساطة اللي انت تستغربه غيرك ممكن يشوفه الحل في ظروف معينة و في نطاق معين

مافيش حاجة نقدر نقول عليها .."باترون" جاهز نفصل عليه حياتنا

و دي وجهة نظر

كان معكم لماضة

ترزي العائلات :)

رابط هذا التعليق

مهو انا مستنى موافقة مدام مصريه متغربه علشان مش نغير الليله يعنى اليى احنا بنتكلم فيها

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

الموضوع ده جميل قوى و عايز استقراه من الاول على رواقة :closedeyes:

انا عايز بس استفتح بحاجة...

ابشع خطأ فى رأيى الشخصى هو الخطأ فى الاختيار نفسه.. اختيار المزة اللى الواحد قرر يعيش معاها بقية عمره..

لكن اى اخطاء اخرى لن تعنى اى شىء فى حال تجنبها.. طالما ان اساس الاختيار كان خاطىء و منيل بستين نيلة!

بصراحة بندهش قوى انى اشوف بعض اصحابى بدأوا يطلسئوا فى جوازهم.. و يروحوا يرموا نفسهم فى جوازات الصالونات مع انهم لسه شباب يعنى - 24 و 25 سنة..

ايه اللى يجبرنى اصلا انى اعيش مع حد انا مش متوافق معاه.. ولا افكارى او مبادئى زى افكاره و مبادئه؟ هو احنا هنعيش كام مرة يا عم الحاج؟ :closedeyes:

ان ماكانش الواحد راضى تمام الرضا عن الشخص اللى هيعيش معاه.. يبقى بلاش منها احسن.. و شيل ده من ده يرتاح ده عن ده ههههههههههه

زى ما قلت.. الفكرة كلها هى التوافق فى الاخلاق و المبادىء و الافكار... اما بقى المستوى المادى او الاجتماعى او اى حاجة تانية مش مهم...

يعنى انا و مراتى مختلفين فى حاجات كتير.. و لكن اسلوب تفكيرنا واحد.. و اسلوب تعاملنا مع الامور واحد.. و مبادئنا واحدة...

احب اضيف نقطة الطموح..

التوافق فى الطموح مهم جدا..

لو واحد طموح جدا و اتجوز واحدة كل حلمها انها تتستت فى شقة اوضتين و صالة :egyflag: يبقى الجوازة دى هتبوظ..

و لو واحدة طموحة جدا... و عايزة تجرى بحياتها و تستغل وقتها.. فى حين انها اتجوزت حد مثلا يكون كسول او بطىء فى حياته و ماشى بالعافية و مش فارقة معاه يتقدم او ميتقدمش.. برضه الدنيا هتبقى ضايعة.

الكلام ده جميل جدا ربنا يفتح عليك كمان وكمان

الزواج قرار صعب جدا مش سهل خالص واليى بياخده على انه حاجه سهله بيفوق على كابوس بعد لما شوية العسل اليى فى الاول يفوتوا وبيفضل يندم طولة العمر على انه استعجل ولكن وقتها خلاص مينفعش التراجع فبيضطر يكمل وهو مغلوب على امره والحياه بيتبقى بينهم اقرب الى الموت بلا روح واهى عيشه والسلام

عنبو باشا :clappingrose: (هى الوردة دى عاملة كده ليه؟)

لاحظت انك علمت الحتة بتاعت الطموح...

موضوع الطموح احيان كتير بيعمل ازمة.. لما بيكون فيه تفاوت رهيب بين الطرفين فى النقطة دى.. خصوصا لو الطموح عمل عمايله و جاب نتيجه مع الطرف الطامح... فالطرف التانى يبدأ يتقوقع اكتر.

و فى الحقيقة الجواز بيفشل اكتر لما بتكون الزوجة طموحة و الزوج خامل.. او ليس له اى طموح يذكر... اكتر ما يكون الزوج هو اللى طموح.. يمكن نظرا لان المسئوليات المادية بتكون على عاتق الزوج و ليس العكس. :closedeyes:

رابط هذا التعليق

و فى الحقيقة الجواز بيفشل اكتر لما بتكون الزوجة طموحة و الزوج خامل.. او ليس له اى طموح يذكر... اكتر ما يكون الزوج هو اللى طموح.. يمكن نظرا لان المسئوليات المادية بتكون على عاتق الزوج و ليس العكس. :closedeyes:

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

طب منكن اسال سؤال

اذا كانت البنت طموحة جدا

و الولد مقدرشي اقول خامل زي ما حضرتك قولت لكن هو ....أمممممم "مخضوض"

ايوة مخضوض

لان البنت "الطموحة" نموذج هو منكن يتخض منه

اتعود علي مامته

او علي اخته

اتعود ان النموذج ده ممكن يبقي زميلته في الشغل او صداقة محترمة في الحياة

هل الراجل بيبقي من السهل عليه انه يتعامل مع نموذج المرأة "الطموحة" و الناجحة عمليا بشكل ميخلهوش يتخض؟

مش هقول هيغير من نجاحها.....(هستبعد النقطة دي مع انها واردة بس هنفترض ان احنا بنتكلم عن ناس اسوياء نفسيا يعني)

هل يقدر يتعامل مع المرأة....."المختلفة" عن اللي اتعود عليه و يبني معاها ارتباط هادي نم غير جذب و شد؟؟؟

شخصيا انا شفت ده بس في حالة واحدة فقط

لما كان الولد مش متربي في مصر خاااااااااااالص

و برضه دي وجهة نظر

تحياتي

رابط هذا التعليق

ايوة مخضوض

اتعود علي مامته

او علي اخته

ياااو عليك يا لماضة لما تغوصى قوى كدة فى نفسية الرجل و المراءة دة انتى استاذةةةة

فعلا كلامك حقيقى جداااا كلمة مخضوض هى كلمة معدلة شوية من خليط كلمة متردد على خايف على مرعوب فى ان الست يكون كلامها صح على عند الراجل من جواة ان الست بتفكر اكتر منة فبيدى الكلمة اللى كتبتيها مخضوض دىىى

ساعات باستغرب جدااا الراجل يقول حاجة و يعمل عكسها تلاقى الراجل بيحب الست الطموحة مووووت لكن بما يتجوز واحدة طموحة بيقلق منها مرعفش لية

بيحب البنت الضحوكة اللى دمها خفيف ولما يتجوزها يغير عليها مووووت و يبقى عايزها دمها تقيل و غلسة و رخمة و يضايق لو ضحكت او عملت جو جميل فى وسط لمة او عيلة

بيحب الست اللى بتتغير و عمالة لة جو فى البيت لكن هو بيكون ملل عايز يتفرج عليها بس و يسيب نفسة للملل

عمرى ما شفت اتنين زى بعض ابدااااا

باحس لازم يكون متناقضين علشان يفضل يشتكى منها انها مش فاهمة و لا عارفة تمشى مع تفكيرة و هى كمان علشان تفضل تحس انة مش هو دة فتى احلامها اللى مش عارف يحقق طموحها

لو لاقيت واحدة متحركة و نشطية ووطموحة بتاكد و انا مغمضة عينى ان جوزها العكس و العكس صحيح لو رجل كلة طموح مراتة بتكون ست بيت مصرية لتربية الاولاد وبس

و عمرة لا بيسمع كلامها و دايما راى اصحابة و اخواتة بيفهموا احسن منها

نفسى الاقى ثنائى بيكمل بعضة

يمكن هو دة الللى لازم يحصل علشان لازم حد يكون فى الضوء و التانى فى الظل ساندة

لازم حد يكون برة البيت و حد جوة يكمل المسئولية

لية مش بلاقى الاتنين مع بعض جنب بعض برة البيت و جوة

الاتنين طموحين الاتنين بيكملوا لبعض الكلام لو واحد بدا جملة التانى يكملها لية النموذج دة مش موجود

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

استاذي فيرال مايند....مداخلة حضرتك مهمة جدا بس ملاحظة اها بتميل للتعميم و خصوصا في موضوع جواز الصالونات

ببساطة اللي انت تستغربه غيرك ممكن يشوفه الحل في ظروف معينة و في نطاق معين

مافيش حاجة نقدر نقول عليها .."باترون" جاهز نفصل عليه حياتنا

و دي وجهة نظر

كان معكم لماضة

ترزي العائلات :)

لماضة باشا :clappingrose: (يا اخواننا حد يشوف الوردة دى متسمرة كده ليه)

اولا يا استاذتى انا لا استاذ ولا حاجة.. انا على باب الله :closedeyes:

انا لا اقصد الهجوم على جواز الصالونات فى حد ذاته... و لكن الآلية اللى بتمشى بيها جوازات الصالون بقت فعلا آلية معيبة و يشوبها الكثير من الخلل.. خصوصا اننا بنتكلم عن اختيار ليس هين و التراجع فيه (الطلاق يعنى) فيه خسارة للطرفين على عدة مستويات.. و بالتالى لازم نكون اكثر حكمة.. مش اللى موجود و خلاص.

من يومين كده قابلت واحد صاحبى عالقهوة... و حكالى مأساته.. قصدى تجربته.

بدون استعراض التجربة الفاشلة اللتى مر بها.. صدمت بعدة امور:

اولا لان فى جواز الصالونات مبيبقوش عارفين بعض.. و غالبا عن طريق معرفة وسيطة.. فبيكون فيه نوع من الشد و الجذب الخفى... و ايضا الكثير من الحذر.

ثانيا.. بيكون الموضوع زى حاجة كده و بيقلبوها ولا مؤاخذة..

مش عارف ابعبر الحقيقة.. بس يعنى اهو اى حاجة و خلاص.. و اقلب يا عم الحاج.

ثالثا... عدم وجود المودة فى العلاقة.. و وجود قائمة اشتراطات لو منفذتهاش هتتقلب :lol: فده بصراحة بيخلى فيه نوع من الاحساس بالخنقة و ان الموضوع كإنه بيعة و شروة.

حاجات كتير قوى غلط فى جواز الصالونات.. و فرض رأى.. و مشادات.. كل ده بيدينى احساس بان الموضوع بيكون عبارة عن علاقة غير سوية اطلاقا.

رابط هذا التعليق

ياااو عليك يا لماضة لما تغوصى قوى كدة فى نفسية الرجل و المراءة دة انتى استاذةةةة

فعلا كلامك حقيقى جداااا كلمة مخضوض هى كلمة معدلة شوية من خليط كلمة متردد على خايف على مرعوب فى ان الست يكون كلامها صح على عند الراجل من جواة ان الست بتفكر اكتر منة فبيدى الكلمة اللى كتبتيها مخضوض دىىى

ساعات باستغرب جدااا الراجل يقول حاجة و يعمل عكسها تلاقى الراجل بيحب الست الطموحة مووووت لكن بما يتجوز واحدة طموحة بيقلق منها مرعفش لية

بيحب البنت الضحوكة اللى دمها خفيف ولما يتجوزها يغير عليها مووووت و يبقى عايزها دمها تقيل و غلسة و رخمة و يضايق لو ضحكت او عملت جو جميل فى وسط لمة او عيلة

و الله يا ذهبية يا بنتي هي مش استاذي ة و لا حاجة خالص بس هي اختك "متعورة" زيادة عن اللزوم فكل "تعويرة" خلتني اتعلم اني اتفهم الناس اكتر

انا حطيت كلمة مخضوض لاني فترة طويلة كنت بفتكر انه بيغير من "نجاحها" او "جمالها" مع ان المفروض انها تبقي جميلة اصلا

بس اللي اكتشفته و يمكن انا برضه غلط

انه "قلقان" متوتر...مش عارف يتعامل مع الحد "المختلف" ده

المشكلة ان الولد اتربي علي فكرة "الرجولة سيطرة" و بالتالي لما بيلاقي نموذج مش بيحقق ليه "السيطرة" تلاقيه اخد شكل عنيف يا تلاقيه بيغير...

يا تلاقيه بيتخانق

يا تلاقيه مع كل اللي هي فيه مش عاجبه و اللي هو اصلا كان عاجبه من قبل

دي كلها بتبقي محاولات يائسة منه انه يفرض "السيطرة" و يمارس "الهيمنة" او بالعامي يعني "يدبح القطة"

مش مصدقة ان ممكن واحدة دمها خفيف تتجوز حد قتم...يا ربنا علي النكد الازلي الا اذا استحمل انها تتريق عليه من غير ما يديها بونية في حاجب عينها اليمين مثلا

و متخيلشي واحدة اجتماعية تتجوز واحد منطوي....يا ربنا علي الخناقات اللي راح تحصل...ابسط حاجة هي بتحب اللمة و الونس و البيه قاعد يقرا كتاب في سكون الليل عن شجر الزيزفون...(مع احترامي لشجر الزيزفون احسن يطلع قريب حد و لا حاجة)

محدش شبه التاني و لا يمكن يبقي شبهه بس ع الاقل منبقاش علي طرفي النقيض

لكن ممكن نخطي خطوة خطوة ناحية "التوافق" و نمسكها من النص

بالنوسبة لموضوع "عبده سيطرة"

فيه نموذج مش بيتخض.....ايون لقيناه في السوق

النموذج موجود و ناجح و لله الحمد و شفته في جوازات حواليا...او علي الاقل الظاهر لي منهم..انه ناجح

بس مكنشي ابدا بين ولد اتربي في مصر....لازم يكون عاش براها مثلا قيمة 10 سنين كدهوت

تقوليش مثلا بياخد غسيل و مكواة لافكاره مثلا

يمكن

و الله اعلم

و دي برضه وجهة نظر

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

طب منكن اسال سؤال

اذا كانت البنت طموحة جدا

ايوة مخضوض

اتعود علي مامته

او علي اخته

اتعود ان النموذج ده ممكن يبقي زميلته في الشغل او صداقة محترمة في الحياة

هل الراجل بيبقي من السهل عليه انه يتعامل مع نموذج المرأة "الطموحة" و الناجحة عمليا بشكل ميخلهوش يتخض؟

مش هقول هيغير من نجاحها.....(هستبعد النقطة دي مع انها واردة بس هنفترض ان احنا بنتكلم عن ناس اسوياء نفسيا يعني)

هل يقدر يتعامل مع المرأة....."المختلفة" عن اللي اتعود عليه و يبني معاها ارتباط هادي نم غير جذب و شد؟؟؟

شخصيا انا شفت ده بس في حالة واحدة فقط

لما كان الولد مش متربي في مصر خاااااااااااالص

و برضه دي وجهة نظر

تحياتي

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته.. :give_rose:

لا فى الحقيقة حضرتك بتتكلمى عن نقطة بعيدة خالص عن اللى انا اقصده.

انا بتكلم تحديدا.. ان شخص طموح و شخص غير طموح...

لكن حضرتك بتتكلمى عن امكانية ان الطرفين يكونوا طموحين.. بس فيه طرف رافض طموح الاخر و مستغربه.. و ده غير اللى انا اقصده.

انا بتكلم عن لو فيه طرف - بلاش نقول فاشل - و لكن طرف بيحب حياة الهدوء و ماشى براحته خالص ولا همه.

رابط هذا التعليق

غاليتي مغتربة

أخي العزيز عنبو

الموضوع موضوعكم

تفضلوا بكل ما لديكم

و اهو كله بيصب في العلاقة الأبدية بين الرجل و المرأة

و كنت عايزة أضيف حاجة

من أكبر الأخطاء القاتلة التي قد نرتكبها

التخوين و الشك و الاختبارات المستمرة للطرف الآخر

الأشياء دي مدمرة لأي علاقة و بالطبع بين الرجل و المرأة

زمان كنت فاكرة اني لازم ابقى حويطة عشان ما ينضحكش عليا

كنت بأعتبر الثقة ضعف لا يليق بي

و اكتشفت ان الثقة أساس أي بناء

و عدم توفرها

سيؤدي لانهيار المبنى على رؤوس من فيه

يمكن كنت بأخاف أعطي ثقتي لأحسن انجرح

و كنت دايما عندي استعداد أن الطرف الآخر يطلع مخادع

ده كان في حياتي كلها على فكرة مش بس في زواجي

أحيانا الخوف من الألم بيكون أشد كتير من الألم نفسه

دايما كنت بأخاف من كسرة القلب

و العجيب ان حرصي الشديد اوي دي

ما قدرش برضه يحميني من كسرة القلب

تمام زي ما تكون طبخت طبخة حلوة اوي

و مستني اللي يستاهلها

و قافل عليها

لأنك شايف مفيش حد يستاهل

و النتيجة انها بتبوظ و تترمي

و لا نفعتك و لا نفعت حد

الطبخة دي هي مشاعرنا

اللي بنفضل موفرنيها

و بنبخل بيها على اللي عايشين معانا

ما تبخلش بمشاعرك

أكيد حتنبسط اوي و انت بتمنحها

و حتى لو اللي خدها طلع ما يستاهلش

لن ينقص ذلك من احساسك بلذة المنح و العطاء

و يا سلام لو اللي خدها طلع يستاهل

بيبقوا وصلوا لحل المعادلة

و هو المطلوب إثباته

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

غاليتي مغتربة

أخي العزيز عنبو

الموضوع موضوعكم

تفضلوا بكل ما لديكم

و كنت عايزة أضيف حاجة

و عدم توفرها

و مستني اللي يستاهلها

و قافل عليها

لأنك شايف مفيش حد يستاهل

و لا نفعتك و لا نفعت حد

الطبخة دي هي مشاعرنا

اللي بنفضل موفرنيها

ما تبخلش بمشاعرك

و هو المطلوب إثباته

اعتقد ان ده نوع من انواع الغربة اللى بين الطرفين..

مينفعش خالص يبقى فيه غربة بين الطرفين..

هن لباس لكم و انتم لباس لهن. هى دى القاعدة الذهبية لمفهوم العلاقة الزوجية.

رابط هذا التعليق

تعالى يا بتش يا لماضة ...هاتى شوية أفكار خزعبلية من بتوعك بس غير قصاقيص العشاق بتاعتك..لأن اى واحدة هتدى جوزها ورقة هتبقى بتاعة الطلبات...وش واحد بيطلع لسانه

او هو هياخدها و يكتب عليها حاجة و يرميها من غير ما يقراها أشاسا

صباحك قصاقيص من ناس بتحبيهم....هه أنفع اعمل زيك!!!:give_rose:

ال

ايوة يا معنمي

فكاكير لايه تحديدا

فكاكير...كيف تستولين علي مصروف البيت واحدة واحدة من غير ما يحس

و لا فكاكير تعالي يا عزيزي خود غطس في الانجليزي

و لا فكاكير....عشرين خطوة هنية...عشان متبقيش زي تامر و شوقية

انتي خليني احط ايدي علي السؤال و انا ااقول علي طول

صباحك.....(وش مورسي الزناتي و هو عامل نفسه مركز يعني)

فكاكير ...كيف تزيدى رصيدك فى حساب شريكك

يعنى الولية تعمل ايه عشان البيه يرضى عنها...

اقولها بلغة ايه تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:closedeyes:

يعنى تكتب له شيك على بياض مثلا....فلما تقوله ارمى نفسك فى البحر يا محسن....يقوم محسن يضرب بلانص فى البحر....و ما يقبش و تبقى سنية بقت أرملة:protest:

فهمت يا عبد العال؟؟

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

تجنب إثارة غيرة شريكك بقصد او بدون قصد...لأن الجرح الناتج لا يلتئم

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

تعالى يا بتش يا لماضة ...هاتى شوية أفكار خزعبلية من بتوعك بس غير قصاقيص العشاق بتاعتك..لأن اى واحدة هتدى جوزها ورقة هتبقى بتاعة الطلبات...وش واحد بيطلع لسانه

او هو هياخدها و يكتب عليها حاجة و يرميها من غير ما يقراها أشاسا

صباحك قصاقيص من ناس بتحبيهم....هه أنفع اعمل زيك!!!:give_rose:

ال

ايوة يا معنمي

فكاكير لايه تحديدا

فكاكير...كيف تستولين علي مصروف البيت واحدة واحدة من غير ما يحس

و لا فكاكير تعالي يا عزيزي خود غطس في الانجليزي

و لا فكاكير....عشرين خطوة هنية...عشان متبقيش زي تامر و شوقية

انتي خليني احط ايدي علي السؤال و انا ااقول علي طول

صباحك.....(وش مورسي الزناتي و هو عامل نفسه مركز يعني)

فكاكير ...كيف تزيدى رصيدك فى حساب شريكك

يعنى الولية تعمل ايه عشان البيه يرضى عنها...

اقولها بلغة ايه تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:closedeyes:

يعنى تكتب له شيك على بياض مثلا....فلما تقوله ارمى نفسك فى البحر يا محسن....يقوم محسن يضرب بلانص فى البحر....و ما يقبش و تبقى سنية بقت أرملة:protest:

فهمت يا عبد العال؟؟

اييييييييييييييييييييه.....كان يا ما كان

يا سادة يا كرام

كان فيه الزناتي "محسن" كان كل ما يزعل الاميرة "سنية" (مش عارفة يعني امروها ازاي و هي سنية)...يقولها انتي راضية عني؟؟

طبعا تتثبت الاميرة و تقع تثبيت اكتاف و تسامح علي طول

شوفي يا سوسو يا بنتي

مش هقولك فكاكير

مش غلاسة

بس علشان انتي جبتي كلمة "راضي عنها" و راضية عليه" و دي درجة بيوصلها اتنين "باقيين" علي بعض

برضه مش هقولك باترون جاهز

علشان اللي راح ينفع مع دماغي انا مش ينفع مع دماغ حد تاني

بس هقولك....امشي ورا قلبك اللي عايز القلب التاني يبقي راضي عليه

هتلاقي تفاصيل صغيرة بتبسط

هتلاقي لغة و مفردات كانت بتضحك

هتلاقي ذكريات صغيرة كانت مستخبية وسط كراكيب الغربة

هتلاقي "دستور" كنا حطيناه في يوم من ذوات الايام

هتلاقي "اغنية"....فيلم....نوكتة

و اذا ملقتيش و مش حابة ترجعي للماضي اوي

اعملي ذكريات جديدة

تفاصيل مشتركة معاه

خدوا اي كورس اهبل و عبيط

خليكوا ماشيين في الشارع و اطلبي منه انكم تتاسبقوا و اول ما يبتدي يجري....(شاوري و قولي....العبيط اهوه.......و ربنا ما قصدي حاجة بس انا بعملها في عيال اخويا و بنهلك من الضحك...و بعدين انا مش بتاعت جري و قطعة نفس)

ابعتيله ايميل....شقي

عدي عليه يوم في الشغل و احدفيله باكو شيكولاتة و امشي

و اذا مكنشي كل ده

اساليه سؤال واحد بس

انت راضي عني

و بعدين

شدي اللحاف بقي و تغطي

عندنا شغل بكرة و عايزين ننجز في الوينجر يا ريسة

هذا و بالله التوفيق

رابط هذا التعليق

غاليتي مغتربة

أخي العزيز عنبو

الموضوع موضوعكم

تفضلوا بكل ما لديكم

و كنت عايزة أضيف حاجة

و عدم توفرها

و مستني اللي يستاهلها

و قافل عليها

لأنك شايف مفيش حد يستاهل

و لا نفعتك و لا نفعت حد

الطبخة دي هي مشاعرنا

اللي بنفضل موفرنيها

ما تبخلش بمشاعرك

و هو المطلوب إثباته

مداخلة غنية جداً

تسلمي ياجميلة

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

انا داخل اقول مشكلتى وعاوز حلول وارجوكم مش عاوز تجريح او تأنيب لانى فيا اللى مكفينى

انا خطبت من سنتين ونص وخطيبتى جمالها مش مقنع ليا رغم انها شخصية طيبة ونفسها تسعدنى

موضوع الجمال ده كان مسمار فى نافوخى بيدق فى راسى بين كل حين واخر

مرة اشوفها حلوة ومعقولة ومرتين اشوفها مش اللى كنت بحلم بيها وساعات الموضوع من كتر التفكير يخنقنى زيادة عن اللزوم وخاصة انى مسافر ومحتفظ بصور لها على الكمبيوتر وساعات اقلبها احس انها مقبولة وساعات اقلب الصور اتخنق

المهم لقيت نفسى فى حيرة والعلاقة بينا بقت فاترة فترة وتحيا كل فترة وتفتر تانى وتحيا تانى

المهم كتبت الكتاب بالتوكيل مش عارف ازاى

تانى يوم حسيت بتعب نفسى رهيب وكأنى عملت جريمة

خوف و قلبى واقع فى رجلى وقعدت اليوم ده ماكلتش اى حاجة ولا عرفت انام

بعدها اتكلمت معاها وقولتلها انى تعبان نفسيا وكده وبعدين بدأنا نتكلم و فتحت الكاميرا وشفتها وقعدت اسبوع حاسس نانى مقتنع وراضى وتمام

بعد الاسبوع ده حصل مشكلة فى النت ومش بشوفها .... رجعت لنفس حالة الهم تانى وقعدت اقلب فى الصور و بقيت مخنوق تانى ومكتئب وحاسس كل ما افكر فى الفرح انه قرب يجيلى شعور رعب وخوف وقلق لدرجة انى ما بقتش عارف اكل وشهيتى ضعفت جدا

انا عارف ان كلامى مستفز لكم بس بجد انا تعبان

لا بقيت عارف اكمل ولا عارف ارجع فى كلامى

جهزت كل حاجة علشان انزل اتجوز بس حاسس انى ماشى فى طريق مش طريقى

هل اكمل واللى بيحصلى ده هايروح لما انزل مصر ولا اتحمل اخطائى واسيبها وهابقى جرحتها جرح كبير انا عارف

علما بانى نزلت مصر شهر السنة اللى فاتت وكنت ايام معاها مبسوط وايام مش مبسوط

دلونى الله يكرمكم اعمل ايه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انا داخل اقول مشكلتى وعاوز حلول وارجوكم مش عاوز تجريح او تأنيب لانى فيا اللى مكفينى

انا خطبت من سنتين ونص وخطيبتى جمالها مش مقنع ليا رغم انها شخصية طيبة ونفسها تسعدنى

موضوع الجمال ده كان مسمار فى نافوخى بيدق فى راسى بين كل حين واخر

مرة اشوفها حلوة ومعقولة ومرتين اشوفها مش اللى كنت بحلم بيها وساعات الموضوع من كتر التفكير يخنقنى زيادة عن اللزوم وخاصة انى مسافر ومحتفظ بصور لها على الكمبيوتر وساعات اقلبها احس انها مقبولة وساعات اقلب الصور اتخنق

المهم لقيت نفسى فى حيرة والعلاقة بينا بقت فاترة فترة وتحيا كل فترة وتفتر تانى وتحيا تانى

المهم كتبت الكتاب بالتوكيل مش عارف ازاى

تانى يوم حسيت بتعب نفسى رهيب وكأنى عملت جريمة

خوف و قلبى واقع فى رجلى وقعدت اليوم ده ماكلتش اى حاجة ولا عرفت انام

بعدها اتكلمت معاها وقولتلها انى تعبان نفسيا وكده وبعدين بدأنا نتكلم و فتحت الكاميرا وشفتها وقعدت اسبوع حاسس نانى مقتنع وراضى وتمام

بعد الاسبوع ده حصل مشكلة فى النت ومش بشوفها .... رجعت لنفس حالة الهم تانى وقعدت اقلب فى الصور و بقيت مخنوق تانى ومكتئب وحاسس كل ما افكر فى الفرح انه قرب يجيلى شعور رعب وخوف وقلق لدرجة انى ما بقتش عارف اكل وشهيتى ضعفت جدا

انا عارف ان كلامى مستفز لكم بس بجد انا تعبان

لا بقيت عارف اكمل ولا عارف ارجع فى كلامى

جهزت كل حاجة علشان انزل اتجوز بس حاسس انى ماشى فى طريق مش طريقى

هل اكمل واللى بيحصلى ده هايروح لما انزل مصر ولا اتحمل اخطائى واسيبها وهابقى جرحتها جرح كبير انا عارف

علما بانى نزلت مصر شهر السنة اللى فاتت وكنت ايام معاها مبسوط وايام مش مبسوط

دلونى الله يكرمكم اعمل ايه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بص يا باشا كأنك بتكلم عني بالظبط

انا خطبت سنة 2002 انسانة بها كل المميزات الحلوة وعيبها الوحيد

جمالها لم يكن مقنعا بي

ومريت بنفس ظروفك رفضتها بعد صراع نفسي ومع اهلي

ومرت اربع سنوات شوفت فيهم البيضه والشقرا والحلوة والوحشة

وخطبت ملكةجمال بدون مبالغة وريتني النجوم في عز الظهر

ومريت معاها باسوء ايام حياتي وكرهت الجمال

والغريبة ان خطيبتي الاولي لم تكن انخطبت تاني

ورجعتلها سنة 2006 وكانت زي الطير الجريح

وحسيت انها اجمل واحدة في الوجود وفهمت ان الجمال جمال الروح عن تجربة

وحاليا مخلف منها 2 بنات قمرات ربنا يخليهملي

واخيرا ربنا يهدي قلبك

ما عاش من عاش لنفسة فقط

رابط هذا التعليق

باشمهندس حسام

انا ارتحت جدا لما قريت مشاركتك

بس خايف تكون مسكن مؤقت وبعد فترة ارجع تانى لحالتى بس يكون الاوان فات واتجوزت فعليا وظلمت انسانة بريئة معايا

منتظر باقى ردود الزملاء وادعوا الله ان يختار لنا الافضل

رابط هذا التعليق

طيب أنته تاعب نفسك أوي كدا لية ...

ما تصلي إستخارة ، و ربك سبحانه و تعالي هيختار ليك الصح و الخير ..

تحيـــــاتي ،،

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• أضف...