اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أجسادنا مشحونة بالكهرباء مالعمل!!!

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

موضوع مهم جدا استاذتي دكتورة ام احمد

و اتفق تماما مع اساتذتي في تعريفهم للطاقة الساكنة

فكرن بمرة شفت برنامج عن حاجة اسمها علم طاقة المكان..و هتكتشفي انك مش بس محاطة بالطاقة دي في لبسك او في جسمك لكن حتي طريقة ترتيب الاثاث ممكن تكون مجال للطاقة او مجال تخزين للطاقة السلبية

يعني مثلا طريقة اللي بنحط بيها اي جهاز كهرب و مدي التصاقه بالحائط او مقاربته مثلا لاماكن النوم

بيؤثر بشكل كبير كده علي طاقة الجسم نفسها

فيه علم قريت عنه اسمه

الفونج شويFeng Shui

و ده علي الرغم من غرابة افكاره و اللي بيستقيها من الديانة البوذية (علي حدود علمي المتواضع)لكن بعض التطبيقات ليه عجيبة جدا في البيوت

و الاخطر انك هتكتشفي ان طريقة بيوتنا طاردة للطاقة بشكل مهول

و يمكن تصليح ده باشيا ابسط مما نتخيل زي ارتفاع الترابيزة مثلا..(عمر ما حد سال نفسة ليه الترابيزة بتكون بارتفاع معين)...و برضه وجود الزرع الاخضر او المية او الكريستال اللي ليه قدرة هايلة علي امتصاص الطاقة الكامنة و احلالها بطاقة ايجابية

العلم ده...(اذا اطلقنا عليه علم اصلا)....مثير جدا للتفكير و لو قريتي فيه هتندهشي من طريقة ترتيب الاثاث في حياتنا و ازاي بنخنق نفسنا و الاهم ان طريقة التغيير ابسط مما نتخيل

تحياتي

شكرا لماضه على ذوقك وتشريفك للموضوع

لعل الطاقة التي تقصدين هي طاقة الوضع

ولا أدري هل نكتسب هذه أيضا حال ملامسة هذه الأشياء أم هي مختلفة عن الطاقة التي تصدر من الأجهزة الكهربية

إذا من الحلول وجود زرع أخضر في المسكن وكريستال وبلاش مياه لأن أكيد الأولاد هيلعبوا فيها ويعملوا مشاكل

وهذه عدة نصائح لمستخدمي بعض الأجهزة للتقليل من مخاطرها مع معلومات عن المخاطر

ا

هل تتأثر صحتنا بالادوات الكهربائية التي نستخدمها في منازلنا يومياً؟ وما مدى تأثير هذه الادوات والاجهزة على اجسامنا؟

؟ للاجابة على مثل هذه التساؤلات نستعرض معاً المادة التالية التي تم نشرها في احدى المجلات البريطانية. والتي تؤكد على ان استهلاك الكهرباء قد ازداد في الستين سنة الماضية حوالي 25 ضعفاً.

ففي هذه الايام باتت الادوات الكهربائية المختلفة ابتداء بالبراد والمكيف والتلفزيون والمكواة والميكروويف والغسالات وغيرها وانتهاء بالمجفف الكهربائي للشعر تملأ بيوتنا جميعاً، واذا ما اردنا استعراض عدد هذه الادوات نجدها كثيرة. ويؤكد الباحثون على ان خطوط الكهرباء تحيط بنا من كل صوب في المنزل، وتسبب الامراض التي قد لا تظهر نتائجها جلية وواضحة بين ليلة وضحاها، وانما تستغرق بعض الوقت. لان هذه الادوات تشكل مجالاً كهرومغناطيسياً يساعد على الاصابة بفقدان او اضطراب الذاكرة وامراض القلب والاوعية الدموية، ومشكلات الاخصاب وسرطان الرئة وداء الزهايمر وغير ذلك من الامراض التي تهدد صحتنا وسلامتنا. اضافة إلى ذلك فإنها تؤدي لزيادة نسبة الاصابة بالاكتئاب واضطرابات النوم والامراض الناجمة عن نقص المناعة.

.

ووفقاً لما نشرته جريدة السفير فإن اهالي بلدة محيبيب في قضاء مرجعيون يعانون من الامراض المختلفة الناجمة عن تأثير الكهرباء والحقول المغناطيسية المتولدة عن عمل وبث اجهزة الارسال في تلك البلدة. ويؤكد الاطباء على ان الاصابة بالسرطان قد ازدادت نسبتها في هذه البلدة.

ومن المعروف للجميع بأن جسم الانسان يتكون من جزيئات تولد حقلاً مغناطيسياً والذي يتأثر بالحقول المغناطيسية الاخرى الاقوى منه، ولهذا فإن التعرض المديد لمثل هذه الحقول يؤدي لضعف الجهاز المناعي والاصابة بالاورام السرطانية، وامراض القلب والاوعية الدموية وغيرها من الامراض.

ان استعمال المجفف الكهربائي

مساء يؤدي لحدوث اضطراب في افراز هرمون الميلاتونين. ولهذا يعاني الشخص عن اضطرابات النوم ليلاً، وبشكل عام ينصح بالاستعاضة عن المجفف الكهربائي بالتجفيف الطبيعي للشعر بواسطة المنشفة والهواء العادي، وينصح الخبراء بعدم استعمال المجفف الكهربائي بعد الساعة السابعة مساء. المدفأة الكهربائية

تعتبر المدفأة الكهربائية مصدراً جيداً للحقول المغناطيسية العالية وخصوصاً اذا ما استخدمت ليلاً. وينصح بعدم استخدامها بالقرب من السرير للتقليل من تأثير الحقول المغناطيسية على الشخص اثناء النوم.

اداة الحلاقة الكهربائية

تشير الدراسات إلى ضرورة عدم استخدام اداة الحلاقة الكهربائية مساءً، والتقليل من المدة الزمنية لدى استعمالها.

وينصح باستخدام الاداة الكهربائية التي يمكنها ان تحلق الذقن بعد ترطيبها بمستحضر خاص بالذقن. ولتفادي الاضرار المحتملة الناجمة عن الاستخدام المتكرر لاداة الحلاقة الكهربائية يمكن الاستعاضة عنها بادوات الحلاقة الاخرى كالشفرة.

التلفزيون الملون

ان التلفزيون الملون الذي يعتبر اخطر على الجسم من التلفزيون الابيض والاسود، ولتفادي مخاطره ينصح بالجلوس بعيداً قدر الامكان، والتقليل من فترات مشاهدته.

وينبغي عدم وضع التلفزيون بالقرب من السرير في غرفة النوم. ومن المهم جداً عدم السماح للاطفال بالاقتراب منه.

اجهزة الهاتف اللاسلكية

شاع استخدام اجهزة الهاتف اللاسلكية في العديد من المنازل، بالرغم من مخاطرها، وينصح الخبراء بضرورة استعمال الهاتف العادي كونه اقل ضرراً على الجسم. وبشكل عام يمكن للانسان ان يقلل من حجم المخاطر التي تحيط به من كل حدب وصوب بترشيد الاستهلاك من جهة والالتزام بالارشادات التي تقي من الامراض المختلفة من جهة أخرى

http://infodefi.canalblog.com/archives/2008/11/10/11300163.html

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الموضوع ده بيحصل في اي بلد نسبة الرطوبه فيها منخفضه

و ده بيحصل لكل الناس في الرياض مثلا (بدون رطوبه مطلقا)

و بمجرد ذهابهم لجده او الخبر (مكان فيه بحر و رطوبه) تختفي المشكله فورا

انا عايش فى جدة (والرطوبة عالية جدا) وبقالى اسبوع بتكهرب بشكل غير عادى وفى كل وقت - حتى بدات اشك فى نفسى لحد مشفت الموضوع بتاع الدكتورة

------------

كمان لما كنت فى المعادى (كايرو) كنت بتكهرب بردوا كتير ولما سالت الناس قالوا لى عشان فى شركة توليد كهربا قريبة مننا - بس مش عارف هو ده السبب الفعلى ولا ايه؟

اشكركم جميعا عالتوضيح - هشترى بقى اسورة معدنية اضعها فى ايدى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

انا عايش فى جدة (والرطوبة عالية جدا) وبقالى اسبوع بتكهرب بشكل غير عادى وفى كل وقت - حتى بدات اشك فى نفسى لحد مشفت الموضوع بتاع الدكتورة

------------

كمان لما كنت فى المعادى (كايرو) كنت بتكهرب بردوا كتير ولما سالت الناس قالوا لى عشان فى شركة توليد كهربا قريبة مننا - بس مش عارف هو ده السبب الفعلى ولا ايه؟

غريبه قوي دي

انا عشت في جده 10 سنين عمري ماتكهربت

ولا سمعت حد بيقول انا اتكهربت

و بمجرد انتقالي للرياض (عشت فيها بتاع 3 سنين) حيث الجفاف ابتديت اتكهرب فورا

و كل الناس هنا بتتكهرب

الفرق الوحيد بين جده و الرياض هي الرطوبه الشديده في الاولى و الجفاف الشديد في الأخيره

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

------------

غريبه قوي دي

انا عشت في جده 10 سنين عمري ماتكهربت

ولا سمعت حد بيقول انا اتكهربت

و بمجرد انتقالي للرياض (عشت فيها بتاع 3 سنين) حيث الجفاف ابتديت اتكهرب فورا

و كل الناس هنا بتتكهرب

الفرق الوحيد بين جده و الرياض هي الرطوبه الشديده في الاولى و الجفاف الشديد في الأخيره

اقولك انا السبب اللى فهمته بعدين

انا لاحظت انى بتكهرب بس فى الشركة

يعنى فى الاماكن اللى فيها تكييفات مركزية

لكن فى الشارع مش بيحصل كدة

فى البيت بردوا محصلش كدة

كل الكهربا متمركزة فى الشركة

وبردوا اول مرة تحصلى السنة دى بس من بعد مرجعت من مصر - لكن السنين اللى فاتت متكهربتش خالص

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 10
      الواقعة ابلغ عنها الدكتور ابو الخير عبد السميع عضو مجلس الشورى الدى يستحق التحية ،للسيد مساعد وزير الداخلية ،مواطنين فى قرية حاجر بنى سليمان مركز بنى سويف تم تعديبهم صعقا بالكهرباء ،وهدا شىء طبيعى فى بنى سويف ،تحرك ضمير النائب وقدم بلاغا ،وقامت الدنيا ولم تقعد ،ضغوط من الامن على اعلى مستوى ليسحب بلاغه ،للاسف كل ***** اعضاء مجلسى الشعب والشورى حماة الدستور يضغطون على النائب ليسحب شكواه مع تهديده بعدم ترشيح الحزب الوطنى له ،واسقاط العضوية عنه دى ما حصل مع الاعضاء اياهم ، وهو صامد حتى الان والامن
    • 2
      يا ايها الدنيا أطلى وأسمعى غراب الخراب يبغى مصرعى بالحق سوف نحاربه وباصبعى نكتب ونكشف خطته بالمنتدى يلومنى البعض على نقدى لرئيس وزارة الكساد " غراب الخراب " { على فكرة هذا الأسم نقلته كثيرا من المنتديات عن منتدانا } .. وعشان تعرفوا إنى كان معايا حق عندما أنعمت عليه بهذا اللقب العظيم أذكركم بالحجة اللى إتمسح بها عندما أراد تجهيز وجبه "لسلعوة الأستثمار " فى أسوان .. و باظت الطبخة وشاطت منه وكانت حجته أن قلعة كيما الصناعية فى أسوان متأخرة فى دفع ثمن الكهرباء ؟؟ ولم يتعلم .. ويعرف أن صجا
  • أضف...