اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عندي احساس اننا بيتنصب علينا ...و نصبه مش صغيره ابدا

Recommended Posts

الاحساس ده طبيعي جدا في وسط الأحداث الغريبة اللي بتحصل حوالينا..و أتحدي حد يقول انه فاهم حاجة..أو الدنيا ماشية ازاي

و اللي مزود الموضوع ده أوي و مخلي الدنيا ضبابية جدا..الصحافة و الاعلام..كل يوم خبر..وبعدين نفي الخبر..لدرجة اننا نقينا نشك في كل حاجة بتحصل..وحتي لما بنقرأ خبر معين ولا بنفرح و لا بنزعل..ولا بيبقي فيه أي رد فعل..لأننا بحكم العادة منتظرين تكذيب الخبر تاني يوم..لدرجة اني في وقت من الأوقات حست ان الموضوع ده متعمد لزرع حالة من الشك و التوهان في نفوسنا..عشان ما حدش يعلق علي حاجة..أو ينتقد حاجة..

ده غير طبعا الأخبار اللي بتطلع كل شوية ..ويقوللك من مصدر مسئول رفض ذكر اسمه؟..جميع المسئولين بيرفضوا ذكر أسمائهم..أمال بيتكلموا ليه؟

و برضه حالات التشكيك من معظام التيارات السياسية في بعضها البعض..لدرجة أك لا تجد الآن أي تيار سياسي لا يخلو من الانتقادات و الاتهامات الصريحة ..و للأسف ده كله هيؤدي في النهاية ان مفيش حد هيصدق أو هيثق في أي تيار سياسي موجود الآن لأن حملات التشويه و التشكيك شغالة تمام..

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

• الردود 84
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا اخفيكم سرا

عندي احساس جامد بإننا كشعب مصري بيتضحك او بيتنصب علينا (اتمنى من كل قلبي ان يخيب ظني)

التعامل المريب مع المجرمين السابقين و التأجيل المتواصل للمحاكمات و اختفاء الأخبار الخاصه ببعضهم لفترات طويله و اطلاق خبرين كده احيانا ذرا للرماد او طمعا في اجهاض مظاهره محتمله و وجود ظباط كبار من اللي بيتحقق معاهم في مراكزهم في الداخليه بل و ترقية بعضهم مش مخليني ابدا اكون حسن النيه

اعيش حلما مزعجا اتمنى ان ينتهي بالاستيقاظ على حقيقه واضحه و مختلفه

اللي حاسس زيي يقولي و اللي عكس كده يطمني بأسباب مقنعه

شكرا

يختلف أحساسي عن إحساس حضرتك

ولي سؤال كم استغرقت محاكمة الرئيس صدام حسين

والإرهابي بتاع صربيا (لا أتذكر اسمه)

ومعتقلي جوانتانامو

لأ في فرق كبير جدا يا دكتوره بين محاكمه دوليه و علنيه و بين محاكمه داخليه و مخفيه بل و كمان يشرف عليها جزء من اتباع المتهم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

..لدرجة اني في وقت من الأوقات حست ان الموضوع ده متعمد لزرع حالة من الشك و التوهان في نفوسنا..عشان ما حدش يعلق علي حاجة..أو ينتقد حاجة..

bv:-

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

لا اخفيكم سرا

عندي احساس جامد بإننا كشعب مصري بيتضحك او بيتنصب علينا (اتمنى من كل قلبي ان يخيب ظني)

التعامل المريب مع المجرمين السابقين و التأجيل المتواصل للمحاكمات و اختفاء الأخبار الخاصه ببعضهم لفترات طويله و اطلاق خبرين كده احيانا ذرا للرماد او طمعا في اجهاض مظاهره محتمله و وجود ظباط كبار من اللي بيتحقق معاهم في مراكزهم في الداخليه بل و ترقية بعضهم مش مخليني ابدا اكون حسن النيه

شكرا

ومعتقلي جوانتانامو

لأ في فرق كبير جدا يا دكتوره بين محاكمه دوليه و علنيه و بين محاكمه داخليه و مخفيه بل و كمان يشرف عليها جزء من اتباع المتهم

صح لسانك يا أخ / mzohairy

فعلا شتان الفارق بين الامرين bv:-

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

بالرغم من قلت مداخلاتى إلاأننى راجل قديم فى محاورات المصريين من 2004

و بصراحه شديدة بأعتبر أن هذا الموضوع هو أهم موضوع تم طرحه فى محاورات المصريين منذ أشتركت فيها

و على فكره فبالرغم من وصول جزء من هذا الأحساس الى منذ فترة طويلة من قبل قرار التنحى

إلا أننى غيرت وجهة نظرى فى أن النتائج و الأحداث التالية ستكون مختلفة و ستسفر الأيام عن نتائج

و توجهات فى الأتجاه الصحيح و تبنيت هذا الرأى حتى أننى أخذت موقف مخالف لكل دعوات التظاهر المتتالية

و على فكرة كمان من كام يوم لسة مصوت فى أستطلاع الأخ تيمور برفض مظاهرات 8 يوليو

و لكن كل أحاسيس الأخ محمد زهيرى و صلتنى أمس بقوه بعد أحداث التحرير بالأمس

و غيرت رأى تماماً و أرى أن أحساسى القديم هو الأصدق و أن مظاهرة 8 يوليو هامه جداً و مصيريه

و عندما شاهدت هذا الموضوع و جدت أن هذا الأحساس وصل الى ناس كتير

رابط هذا التعليق

و غيرت رأى تماماً و أرى أن أحساسى القديم هو الأصدق و أن مظاهرة 8 يوليو هامه جداً و مصيريه

طيب ممكن سعادتك ترجع تعدل التصويت بتاعك :happy:

لو مافيهاش ازعاج يعني ,,

تم تعديل بواسطة architect

رابط هذا التعليق

طيب ممكن سعادتك ترجع تعدل التصويت بتاعك :happy:

لو مافيهاش ازعاج يعني ,,

مش المفروض ان لية تصويت مره واحده

لو ينفع أنا جاهز لتغيير التصويت

و بصراحه أنت الصح فى الموضوع ده

رابط هذا التعليق

انا معرفش الا انه اللى حصل ده اسمه ثورة ...ثوووووووووورة

يعنى انقلاب وكل واحد يعرف شغله دلوقتى حااااااااالا

مش محاكمات ومش عارف ايه وتأجيل ...اصل دى مش قضية فساد ونشوف حيثيات القضية والورق والحكم

دى ثورة شعبية يعنى كل البلد تعرف كويس قوى من العصابة اللى سرقتها ومتفقة عليها يبقى لسه هنشوف؟؟؟؟؟؟

يبقى يتحاكموا فوراا ويتنفذ فيهم فوراا ويطلع منهم الفلوس باى كيفية

وبعدين نشوف مصلحتنا من انتخابات مجلس الشعب ورئاسية وخلافه ونلتفت لمشاريع التنمية العملاقة اللى بجد

ونحيى الامل داخلنا ونشوف العقول المصرية وولاد البلد اللى افكارهم حبيسة الادراج وصناديق القمامة فى النظام الروتينى البائد الذى امات كل عقل وكل فرصة للتقدم واحيا كل فرصة

للفساد.....

حسبى الله ونعم الوكيل....اما عن شعورى الشخصى فهناك طبعا لعبة كبيرة على هذا الشعب واستخفاف كبير به وبعقله

مع ان الشعب المصرى ...سورى يعنى اصيع منهم ومن اى حد يستغفله

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انا معرفش الا انه اللى حصل ده اسمه ثورة ...ثوووووووووورة

يعنى انقلاب وكل واحد يعرف شغله دلوقتى حااااااااالا

مش محاكمات ومش عارف ايه وتأجيل ...اصل دى مش قضية فساد ونشوف حيثيات القضية والورق والحكم

دى ثورة شعبية يعنى كل البلد تعرف كويس قوى من العصابة اللى سرقتها ومتفقة عليها يبقى لسه هنشوف؟؟؟؟؟؟

يبقى يتحاكموا فوراا ويتنفذ فيهم فوراا ويطلع منهم الفلوس باى كيفية

وبعدين نشوف مصلحتنا من انتخابات مجلس الشعب ورئاسية وخلافه ونلتفت لمشاريع التنمية العملاقة اللى بجد

ونحيى الامل داخلنا ونشوف العقول المصرية وولاد البلد اللى افكارهم حبيسة الادراج وصناديق القمامة فى النظام الروتينى البائد الذى امات كل عقل وكل فرصة للتقدم واحيا كل فرصة

للفساد.....

حسبى الله ونعم الوكيل....اما عن شعورى الشخصى فهناك طبعا لعبة كبيرة على هذا الشعب واستخفاف كبير به وبعقله

مع ان الشعب المصرى ...سورى يعنى اصيع منهم ومن اى حد يستغفله

يبقى الثورة لسه ما انتهتش

رابط هذا التعليق

وكلنا هنا بربطة المعلم بنقول لهم

مش حنتقرطس ,,

رابط هذا التعليق

هناك خطة اعلامية خطيرة تمت على الثورة

وهذه الخطة الاعلامية ممكن أن نسميها ( خطة شباب الثورة )

نعم ( خطة شباب الثورة )

حيث تم انتقاء بعض الشباب بعناية وتم اطلاق اسم ( شباب الثورة !! ) عليهم

وهم من يتم استضافتهم فى وسائل الاعلام لاذاعة صيتهم وشهرتهم ولكى يصل للشعب المصرى قناعة أن هؤلاء ( المختارين بعناية ) هم شباب الثورة

وبعد هذه الخطوة تأتى الخطوة الثانية والتى هى نتيجة للخطوة الاولى

وهى أن أى مجموعة شباب تخرج للتظاهر لمطلبا ما ( ويكونوا من خارج مجموعة شباب الثورة ) فيكون التعليق الذى حفظناه عن ظهر قلب :

( دول مش من شباب الثورة ولا من شباب 25 يناير , دا شباب 25 يناير شباب مثقفين ومتعلمين وهم خلاص راحوا بيوتهم لانهم حققوا المطالب اللى خرجوا عشانها )

الخطوة الثالثة من الخطة الاعلامية وهى طبعا نتيجة للخطوة الثانية

اذن أى شباب يخرجوا للتظاهر ( من غير المختارين بعناية ) هم مجموعة من البلطجييييييييييية

هذه الخطوات الثلاثة

ولا ادرى من هؤلاء الشباب الذين تم تخصيص الثورة لهم وأنهم فقط من لهم حق الحديث باسم الثورة وأن أى شخص غيرهم يتحدث عن الثورة يكون بلطجى وذو اجندة

الثورة المصرية شارك فيها شباب مصر من كل المحافظات يا اخوان !!

أين شباب السويس الباسلة ؟؟

أين شباب الاسكندرية الرائعين ؟؟

أين شباب سيناء ؟؟

أين شباب الصعيد ؟؟

هذه الخطة هى أكثر شىء أخاف على الثورة منه

لأنه للأسف هناك من بلع الطعم

وهناك من يبرر الأن تعامل الداخلية القوى مع أى متظاهر ( لانهم بلطجية مش من شباب الثورة )

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ العزيز / زهيري

موضوع هام ألا وهو مطالب الثورة ... يا أخي الفاضل .. هل ممكن أن تضع لي مطالب الثورة هذه في شكل عدة نقاط محددة ... يعني 1-2-3-4 ...

ولكن بشرطين هامين

1- أن تكون مطالب محددة وليست هلامية ... فمثلا القضاء على الفساد .. هذا مطلب لا يختلف عليه أحد حتى النظام السابق نفسه كان يدعي أنه لا يحمي الفساد ولا يتستر عليه .. حتى الداخلية .. في السنوات الأخيرة عدد من ضباط البوليس قدموا للمحاكمة بل وسجنوا أيضا .. فلا تقل لي مطلبا هلاميا .. وإنما مطلب محدد معنون .. مثلا إقالة الوزير الفلاني وتعيين فلان مكانه ... إقالة فلان وتعيين فلان مكانه ..

2- أن تضمن لي أن هذه المطالب هي مطالب الشعب المصري .. وليست مطلب الفصيل الفلاني والعلاني أو متظاهري ميدان التحرير لأن الفارق هائل وكبير بين متظاهري ميدان التحرير الذين مهما زادوا لن يصل عددهم إلى 2 أو 3 مليون .. وبين 85 مليون شخص هم تعداد سكان هذا الوطن .. وقد رأينا ماذا حدث في الاستفتاء .. وهو المرة الوحيدة التي تم أخذ رأي الشعب المصري فيها كاملا منذ أحداث الثورة وحتى الآن فماذا كانت النتيجة ؟

كانت صدمة فاجعة لأصحاب شعارات مباديء ومطالب الثورة ... كانوا كلهم عدا الإخوان يقولون ( لا ) إضافة إلى الإخوة الأقباط كلهم كانوا أيضا مع (لا).. بينما صدمهم باقي الشعب المصري صدمة كبيرة وصوت بأغلبية كاسحة ( نعم ).

هذه هي المرة الوحيدة التي تم أخذ رأي الشعب المصري فيها .. أما ما عداه من قرارات وإجراءات فقد تمت بناء على عدة تظاهرات من مليون أو مليوني شخص على الأكثر ...

ولكن قد يأتي البعض ويقول أن الشعب المصري لا يفهم ( مثلا قال أحمد دومة سابقا أحد أصحاب شعارات مباديء الثورة ) ولا ينبغي أخذ رأيه في الأمور الهامة .. نقول له عليك إذن أن تبحث عن شعب آخر وعن أرض أخرى تعيش فيها .. ما دام الشعب المصري لا يعجبك .. وأما مصر وجيش مصر فسيبقى لشعب مصر كاملا وليس لمتظاهري ميدان التحرير فقط.

ونعود إذن يا استاذ زهيري .. ما هي مطالب الثورة ؟

تم تعديل بواسطة شرف الدين

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

(( مفيش فرق بين حزب "مفيش فايدة" "حرام عليكم البلد بتخرب" وحزب "الثورة اتسرقت" "احنا انضحك علينا" .. البلد عمرها ما هتتقدم على ايد متشائمين ))

تويت لوائل غنيم ،،

---------------------------------------------------------------------------------------

بالنسبة ليا شخصيا ، المحك الرئيسي الإنتخابات

الإنتخابات في اسرع وقت ممكن

و لذلك ممكن تجدني عنيف لأقصي درجة لأي محاولة التفاف أو طرح آخر

الإنتخابات أولا حاليآ = رحيل ميارك وقت الثورة

المطلب الأساسي و بعدين نتكلم في اي حاجة تانية في الدنيا ،،

و أنا مش أخوان طبعا ،،

بس احسبها بالعقل هدف الثورة الاساسي أقامة الحياة الديمقراطية السليمة

لو حصل تلاعب لو حصل اي حاجة ،، السرعة هيا الضمانة ،

غير كده هتكون مجرد حالة إنهاك و الناس تقبل باي حاجة زي الثورة الفرنسية

رابط هذا التعليق

لا اخفيكم سرا

شكرا

ومعتقلي جوانتانامو

علانية !!!!!!!!!!!!!!!

معتقلي جوانتاناموا عذبوا عشرات السنين ثم أطلق سراحهم دون تهمة وكانت محاكمتهم في الخفاء،

أنا مع محاكمة أي مجرم كائنا من كان

ولست مع استعجال الحكم أو المطالبة بتنفيذ حكم معين لأرضاء الجماهير ولكن الكلمة للقضاء

وأرى أنه من الخطأ الوقوف عند ذلك وإعطاءالناس أحساس أنه لو لم يحاسبوا فستخرب مصر وخلاص الثورة ضاعت

وفيه نقطة مهمة لو عاوزين بجد نحاسب أهل الفساد والرشوة في النظام السابق فهم ملايين ولو أخذنا كل السلم الوظيفي يبقى عشرات الملايين

فلا فرق بين الذي سرق الكثير والذي سرق القليل إلا أن كل منهما أخذ ما طالته يده

والذي أعرفه أنه لا يقبض على أحد إلا ببلاغ ويحاكم بأدلة وكلا الطرفين يقدم أدلته وكل هذا يأخذ وقت

وقد لا نختلف جميعا أنه لايحكم على ظالم ويأخذ براءة خير من ظلم بريء

فلذلك أحبذ أن ننطلق للبناء ونتابع دون إهمال ونطالب بالطرق القانونية عندما نجد تراخي

وأعتذر إن كنت خرجت عن هدف الموضوع

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

هناك خطة اعلامية خطيرة تمت على الثورة

وهذه الخطة الاعلامية ممكن أن نسميها ( خطة شباب الثورة )

نعم ( خطة شباب الثورة )

حيث تم انتقاء بعض الشباب بعناية وتم اطلاق اسم ( شباب الثورة !! ) عليهم

وهم من يتم استضافتهم فى وسائل الاعلام لاذاعة صيتهم وشهرتهم ولكى يصل للشعب المصرى قناعة أن هؤلاء ( المختارين بعناية ) هم شباب الثورة

وبعد هذه الخطوة تأتى الخطوة الثانية والتى هى نتيجة للخطوة الاولى

وهى أن أى مجموعة شباب تخرج للتظاهر لمطلبا ما ( ويكونوا من خارج مجموعة شباب الثورة ) فيكون التعليق الذى حفظناه عن ظهر قلب :

( دول مش من شباب الثورة ولا من شباب 25 يناير , دا شباب 25 يناير شباب مثقفين ومتعلمين وهم خلاص راحوا بيوتهم لانهم حققوا المطالب اللى خرجوا عشانها )

الخطوة الثالثة من الخطة الاعلامية وهى طبعا نتيجة للخطوة الثانية

اذن أى شباب يخرجوا للتظاهر ( من غير المختارين بعناية ) هم مجموعة من البلطجييييييييييية

هذه الخطوات الثلاثة

ولا ادرى من هؤلاء الشباب الذين تم تخصيص الثورة لهم وأنهم فقط من لهم حق الحديث باسم الثورة وأن أى شخص غيرهم يتحدث عن الثورة يكون بلطجى وذو اجندة

الثورة المصرية شارك فيها شباب مصر من كل المحافظات يا اخوان !!

أين شباب السويس الباسلة ؟؟

أين شباب الاسكندرية الرائعين ؟؟

أين شباب سيناء ؟؟

أين شباب الصعيد ؟؟

هذه الخطة هى أكثر شىء أخاف على الثورة منه

لأنه للأسف هناك من بلع الطعم

وهناك من يبرر الأن تعامل الداخلية القوى مع أى متظاهر ( لانهم بلطجية مش من شباب الثورة )

استاذى الفاضل

يعجبنى جدا اختيارك ...وتأكيدا لكلامك اتفرج على الفيديو ده تلاقى الوضع اتطور اكثر بقى اى شخص مش على هوانا يبقى فلول أو جاسوس او الى باقى اللستة الجاهزة مسبقا

المشكلة انه مش الناس المثقفة اللى بتتتعامل بالأسلوب ده فى تصنيف الناس

لكن الناس العادية بدأت تعمل نفس القصة ...

الفيديو دا نشرته جريدة الوفد - مستنقع الأخبار المعفنه فى مصر بعد اليوم الساقع والفجر وغيره - شوف عنونا الفيديو وشوف ما يحدث

http://www.youtube.com/watch?v=FMmJQF0ojME

الفيديو التانى ظريف جدا وللأسف اللى صورة وقع نفسه فى شر اعماله شوف العنوان - البلطجية يقودون المتظاهرين ( البلطجية دول اللى راكبين موتوسيكلات ) شوف كده بقى دول بيعملوا ايه

http://www.youtube.com/watch?v=7DB1SVc6Y3o

رابط هذا التعليق

لا اخفيكم سرا

شكرا

اسمحلي ان اختلف معك يااستاذ زوهيري بالرغم اني كنت متفق معك في كل مداخلاتك السابقه

مايحدث في مصر هو تاخير و تردد وايدي مرتعشه

والسبب ان من بيده القرار وهو المشير طنطاوي رجل ضعيف

وعصام شرف اضعف منه وكلاهما لا يستطيع اتخاذ قرارات حاسمه

لا توجد مؤامره بدليل تصميم الجيش علي ترك السلطه وعدم تاجيل الانتخابات

والحكايه كلها 3 شهور وهتحصل انتخابات مجلس الشعب

لاتوجد مؤامره بدليل حبس اولاد مبارك وكذلك محاكمه مبارك

نعم قد يوجد تعاطف مع سنه وخدمته في الجيش ولذلك يتركونه في المستشفي

لكنه فعلا انتهي هو واسرته الي غير رجعه

كان من الاسهل ان يهربوه الي السعوديه وقد قيل ان هذا حدث

وصدق الناس ان مبارك هرب خارج مصر وتحدثوا عن تواطؤ المجلس الاعلي

وقالوا كلام مشابه لما تقوله الان ثم اتضح عكس ذلك

الحكايه وما فيها ان هناك ثوره ومن في سده الحكم ليسوا ثوار

وبالرغم من ذلك غالبيه الناس توافق علي هذه الوتيره في المحاكمات وفي التغير

قرات الان علي اليوم السابع في استطلاع ان 75% من الناس توافق علي تعامل الشرطه مع المتظاهرين في التحرير

لان الغالبيه تريد الهدوؤ وكل الحكايه 3شهور ويجي مجلس منتخب وهيكون من حقه محاسبه من بيده امور البلد

الحل في الدوله المدنيه

رابط هذا التعليق

ما حدث منذ الثوره حتى الان يدل على شئ من تلاته

1- ضعف امام تيارات سياسيه ما

2- جهل بمطالب الثوره و عدم وجود تصور للنظام السياسي المراد بنائه

3- سوء نيه مبيت

الامور تسير أبطأ مما يجب و في الاتجاه غير الصحيح

لكن أتصور أن الأخطاء سوف يتم تصحيحها مع الوقت.

في اليوم الذي لا تواجه فيه أية مشاكل, تأكد أنك في الطريق الغير صحيح.

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ العزيز / زهيري

موضوع هام ألا وهو مطالب الثورة ... يا أخي الفاضل .. هل ممكن أن تضع لي مطالب الثورة هذه في شكل عدة نقاط محددة ... يعني 1-2-3-4 ...

ولكن بشرطين هامين

1- أن تكون مطالب محددة وليست هلامية ... فمثلا القضاء على الفساد .. هذا مطلب لا يختلف عليه أحد حتى النظام السابق نفسه كان يدعي أنه لا يحمي الفساد ولا يتستر عليه .. حتى الداخلية .. في السنوات الأخيرة عدد من ضباط البوليس قدموا للمحاكمة بل وسجنوا أيضا .. فلا تقل لي مطلبا هلاميا .. وإنما مطلب محدد معنون .. مثلا إقالة الوزير الفلاني وتعيين فلان مكانه ... إقالة فلان وتعيين فلان مكانه ..

2- أن تضمن لي أن هذه المطالب هي مطالب الشعب المصري .. وليست مطلب الفصيل الفلاني والعلاني أو متظاهري ميدان التحرير لأن الفارق هائل وكبير بين متظاهري ميدان التحرير الذين مهما زادوا لن يصل عددهم إلى 2 أو 3 مليون .. وبين 85 مليون شخص هم تعداد سكان هذا الوطن .. وقد رأينا ماذا حدث في الاستفتاء .. وهو المرة الوحيدة التي تم أخذ رأي الشعب المصري فيها كاملا منذ أحداث الثورة وحتى الآن فماذا كانت النتيجة ؟

كانت صدمة فاجعة لأصحاب شعارات مباديء ومطالب الثورة ... كانوا كلهم عدا الإخوان يقولون ( لا ) إضافة إلى الإخوة الأقباط كلهم كانوا أيضا مع (لا).. بينما صدمهم باقي الشعب المصري صدمة كبيرة وصوت بأغلبية كاسحة ( نعم ).

هذه هي المرة الوحيدة التي تم أخذ رأي الشعب المصري فيها .. أما ما عداه من قرارات وإجراءات فقد تمت بناء على عدة تظاهرات من مليون أو مليوني شخص على الأكثر ...

ولكن قد يأتي البعض ويقول أن الشعب المصري لا يفهم ( مثلا قال أحمد دومة سابقا أحد أصحاب شعارات مباديء الثورة ) ولا ينبغي أخذ رأيه في الأمور الهامة .. نقول له عليك إذن أن تبحث عن شعب آخر وعن أرض أخرى تعيش فيها .. ما دام الشعب المصري لا يعجبك .. وأما مصر وجيش مصر فسيبقى لشعب مصر كاملا وليس لمتظاهري ميدان التحرير فقط.

ونعود إذن يا استاذ زهيري .. ما هي مطالب الثورة ؟

اولا يا استاذ شرف الدين انا لست متحدثا رسميا عن الثوره ..انا مجرد انسان مصري يشعر بوجود خدعه كبيره حوله قد يكون المسئول عنها هو المجلس العسكري و لا اعلم اذا كانت بحسن نيه أم العكس

هذا اولا

ثانيا

اعلم انك تريد لمصر ان تكون دوله دينيه (او ماشابه من مسميات المهم المعنى) حتى و لو كانت شكليه و يديرها المجلس العسكري او جهة ما من اعلى في الخفاء و يكون الظاهرون في الصوره من الاخوان او السلفيون

و اعلم انك تعلم انني اريد لمصر دوله مدنيه لكنني ارفض ان يوجد من يديرها في الخفاء بل يرأسها رئيس حقيقي منتخب يعدل بين كافة اطياف الشعب بدستور واضح

اعتقد بوجود سيناريوهين اولهما حسن النيه و هو اتفاق بين المجلس العسكري و الرئيس و عائلته و اتباعه بأن يتنازل عن السلطه مقابل حمايتهم و حصانتهم الكامله و اتفق معه المجلس على ان يقوم بعمل محاكمات صوريه لتهدئة الرأي العام تمتد لسنوات ثم تنتهي للا شيئ بفعل الزمن و النسيان او ما قد يستجد من اوضاع لتنفيذ المتفق عليه

السيناريو السيئ النيه افضل الاحتفاظ به لنفسي في الوقت الحالي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...