اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

8 يوليو ,, جمعة الاصرار ع المطالب !

48 اصوات

1. 1. تفضل 8 يوليو يكون :

• تظاهر فقط ويتنهي 6 مساءا
      9
    • تظاهر يعقبة اعتصام مفتوح في الميدان لحين تنفيذ المطالب
      25
    • مش موافق ع اليوم ده اصلا !
      14

Recommended Posts

الاخوان يصرون على وجود الخطبه على منصتهم رغم اتفاق الامس على وجود منصة واحده وخطبة واحده ,,

الان فيه خطبتين في ميدان التحرير

بدايه مش مشجعه ,,

الاخوان باصرارهم على أن تكون الخطبة على منصتهم مما أدى الى وجود خطبتين فى الميدان

والاخوان باصرارهم على مغادرة الميدان وهم يعلمون ان غالبية القوى السياسية تؤيد الاعتصام حتى تحقيق المطالب مما ادى لنشوب اختلافا فى الراى الان وظهور انشقاقا فى الميدان

يثير تساؤلا فى النفس

هل الاخوان تعمل على شق الصف فى الميدان واحداث خلافات بين القوى السياسية وبعضها ؟؟

رابط هذا التعليق

الاخوان يصرون على وجود الخطبه على منصتهم رغم اتفاق الامس على وجود منصة واحده وخطبة واحده ,,

الان فيه خطبتين في ميدان التحرير

بدايه مش مشجعه ,,

الاخوان باصرارهم على أن تكون الخطبة على منصتهم مما أدى الى وجود خطبتين فى الميدان

والاخوان باصرارهم على مغادرة الميدان وهم يعلمون ان غالبية القوى السياسية تؤيد الاعتصام حتى تحقيق المطالب مما ادى لنشوب اختلافا فى الراى الان وظهور انشقاقا فى الميدان

يثير تساؤلا فى النفس

هل الاخوان تعمل على شق الصف فى الميدان واحداث خلافات بين القوى السياسية وبعضها ؟؟

الخطبة الاساسية اصلاً كانت في منصة الاخوان واتبعها اكثر من 90% ممن كانوا في التحرير

القلة الصغيرة كانوا مع منصة القوى العلمانية او المدنية او سموها كما تشائون

هذا عن الواقع

اما دينياً فلااعرف هل يصح وجود خطبتين في مكان واحد باعتبار ان العدد كبير جداً

كذلك لااعرف هل تصح الصلاة وراء علماني ام لا

مسألة وجود خطبتين في التحرير غريبة على حزب الكنبة فقط

لكن هذا الامر حدث كثيراً وفي مظاهرات لم يشارك فيها الاخوان اصلاً

بالنسبة لمغادرة الميدان من يريد ان يغادر فليغادر

من يريد البقاء فليبقى

لكن حتى مغادرتي الميدان كان الاخوان متواجدين

تم تعديل بواسطة MohamedAli
رابط هذا التعليق

على لسان البرادعي نقلا عن موقع مصراوي : لم اشارك فى جمعة ((الثورة اولا)) خوفا من انقسام الميدان

''لم أشارك باعتصام التحرير اليوم بسبب الانقسامات على شخصي''.. هذا ما أكده الدكتور محمد البرادعي، المرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية، موضحاً إن قراراه عدم المشاركة في اعتصام التحرير جاء بسبب الانقسامات.

وقال البرادعي، خلال حسابه الشخصي على موقع ''فيس بوك''، ''أنا لي مؤيدين وغيري له مؤيدين وسينقسم الميدان وهذا أنا لا أريده.. أنا أريد الوحدة بين الشعب كما رأيتها في ثوره 25 يناير''.

ووجه البرادعي رسالة لمعتصمي ميدان التحرير بالقاهرة ومعتصمي ميدان القائد ابراهيم بالاسكندرية قائلا، ''أقـول للمعتصمين في التحرير وفي ميدان الأربـعـين ومـسجد القـائـد إبراهيم وفي كل أنحاء مـصر أن الثـورة ستنـجـح ستنـجـح.. ولا رجــوع للوراء.. إنهـا فقط مسألة وقـت''.

وكان المرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية قد نفي، الخميس - خلال حلوله ضيفاً ببرنامج آخر كلام على قناة أون تي في، مشاركته في جمعة ''الإصرار'' حتي لا تحيد مطالب الثورة نتيجة التفاف مؤيديه حوله، مؤكداً أن هدفه الأول الآن استعادة عافية الاقتصاد المصري ورسم خريطة طريق للمستقبل.

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

مؤيدي البرادعي اترنوا علقة النهاردة في التحرير

سمعت روايتين رواية إنهم كانوا بيسوقوا للبرادعي علي المنصة

و رواية إنهم كانوا بيقولوا الدستور أولا

و في الحالتين الناس رموا عليهم أزايز و نزلوهم من علي المنصة

رابط هذا التعليق

المهندس ممدوح حمزة رئيس المجلس الوطني المصري للمتظاهرين فى التحرير : اللى عاوز يمشى من الميدان يشتري طرحة قبل ما يمشي

نقلا عن اليوم السابع :

ناشد ممدوح حمزة الأمين العام للمجلس الوطنى المصرى المتظاهرين فى ميدان التحرير بمواصلة الاعتصام داخل الميدان حتى تتحقق المطالب المشروعة للثورة قائلا لهم "اللى عاوز يروح يشترى طرحة قبل ما يمشى" إشارة إلى أن فض الاعتصام لن يلبى مطالب المصريين فى تحقيق أهدافهم بمحاكمة الفاسدين، مؤكدا أن الفرصة أصبحت سانحة لمواصلة الضغوط على الحكومة لتحقيق الأهداف التى وضعها المتظاهرون.

رابط هذا التعليق

المهندس ممدوح حمزة رئيس المجلس الوطني المصري للمتظاهرين فى التحرير : اللى عاوز يمشى من الميدان يشتري طرحة

ممدوح حمزة للاسف داء المعارضة اصابة علي كبر وعادة من يصيبة هذا الداء وهو في ارزل العمر يصبح متطرف

فالراجل طول عمره قريب من مبارك وصديق لفتحي سرور ومشاريع بالملايين ان لم تكن بالمليارات اعطاها النظام له لكن الان اصبح يزايد على الجميع والامر وصل لقله الادب

فانا ومئات الالاف غادروا فعلاً ولانهتم بكلامه لأنه مدفوع الثمن ونعرف من يحركه ولحساب من يعمل هو ونسيبة الغزالي حرب

هذا لاينفي انه مهندس ممتاز لكن مخرف كبير سياسياً

تم تعديل بواسطة MohamedAli
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مش هعرف اقول اد ايه انا مبسوطة باليوم من متابعتي للاخبار من هنا و هناك...بغض النظر عن اي حاجة تانية حصلت هناك

بس نفسي اسمع من حد من زمايلنا في المحاورات اللي يا رب يكونوا راحوا الميدان

استذ سين سين

استاذ اوز اوز

و استاذي محمد عبد العزيز

استاذ احمد انور

قولولنا ايه الاخبار

الخطوة الجاية ايه؟؟؟

مساكم...قلب بيدعي لكم اوي اوي اوي

رابط هذا التعليق

الاخوان المسلمين الثوريين ,,

خطوة عزيزة

ابقوا كرروها !

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

25 يوم باقى على أولى جلسات محاكمة مبارك فى 3 أغسطس. . لا أتوقع تبكير الموعد

علشان كده كان تصويتى التظاهر فقط دون الاعتصام

فيه قوى سياسية بتعمل المستحيل لاكتساب نقط قبل سبتمبر ولا زلت عند رأيى

محاولات لصنع تاريخ نضالى

وهى تجيد تحويل الشعارات والمطالب لتحصل على التأييد بأى طريقة

وكلها كام اسبوع وكل الاوراق تتكشف

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

تجمع الملايين بسبب دم الشهداء

فطلعت المطالب الخفية اقالة المجلس العسكرى وتعيين مجلس رئاسى واقالة عصام شرف والعيسوى والجمل حتى النائب العام وواحد عاوز يغير محافظ الاسكندرية

وبعدين قلة أدب ممدوح حمزة لما طلب من الناس اللى ماشية تلبس طرح

والظاهر اللى اعتصموا هايقضوها تنكيت على الاخوان وغيرهم اللى روحوا طول الليل

المستفز بجد ان مراسلة قناة التحرير وغيرها تسمى مغادرة الميدان انسحاب

خفة ومحدثين ثورة بجد . . والصراحة بقت ( معيلة سياسية )

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

الحمد لله كان ميدان القائد إبراهيم مكتظ بالثوار من جميع الاطياف السياسية وكان توحد الطلبات والهتافات هو ما يميز تلك المظاهرة ولم يشذ عنها الا هتافات ضعيفة للاخوان بإسقاط عصام سالم محافظ الاسكندرية الذي علي ما يبدوا ان بينهم وبينه ثأر بايت ولم تلق دعوتهم ومظاهراتهم الدائمة أي قبول في الشارع السكندري وقد وجدوها فرصة سانحة للمناداة بسقوطه لكن لم تلق دعوتهم أي استجابة لانه لا يعلوا صوت في هذا اليوم فوق صوت المطالبة بدماء الشهداء ومحاكمة المفسدين

التواجد كان كثيفا ويليق بعزة وعظمة ونقاء المطالبات خاصة وانها تخص الشهداء وحقوقهم التي يحاول البعض الوثوب عليها وتفصيل الفتاوى لتشريعها

اعجبني ايضا خطبة شيخ المسجد الذي اصر علي ان دماء الشهداء لا يعادلها أي تعويض او دية ولابد من حصول الشعب علي حقوقهم كاملة

ورغم ان الشمس كانت حارقة لكن سخونة الطقس تلاشت امام سخونة المظاهرة

وتركت الميدان وهناك معتصمون ولجان شعبية تنظم عملية الدخول للميدان و تنوي الإستمرار في الاعتصام الي ان تلبى الطلبات

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

انا مش متخيل جهاز الشرطة الي متغيرش فيه ضابط واحد ولم يحال منه ضابط واحد الي المحاكمة الداخلية ولم يقف عن العمل انه يدين نفسه ويدين رؤسائه ويدين ضباطه وكمان عمليلي محبطين ونفسيتهم زي الزفت

علي ايه ده كله

علي خيبتهم

ولا علي تخصصهم النادر وعبقريتهم في ادارة شؤون الامن

قلنا ان هذا الجهاز بهذه الصورة لا يصلح ولن يصلح ولا تتوقعوا منه خيرا ابدا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

رغم عدم انتمائي لاي حزب او جماعة معينه

الا انني اندهش عندما اسمع كلام يتردد ونكت عن الاخوان ، فبعد ان كان الكلام سابقا ان تواجد الاخوان في التظاهرات لايهمنا واننا نستطيع حشد الميدان بدون الاخوان. واننا نستطيع الضغط علي المجلس العسكري بدون الاخوان . اصبحنا الان نجد اصحاب هذا الكلام يبيتون ويصبحون والاخوان. في ذهنهم ، طبعا هذا دليل علي اهمية الاخوان وقوتهم ، لان ما كان لاحد ان يهتم بالاخوان ومتي حضروا ومتي انصرفوا لو لم تكن قوة مؤثرة ومنظمة وتستطيع تحريك الامور ،

وانقلاب الامر الي تنكيت علي الاخوان يكشف بوضوح اغراض واهداف حركة مثل 6 ابريل وغيرها من الحركات التي لا هدف لها الا. ابعاد الاخوان عن الوصول للاغلبية في البرلمان وهو الهدف الاعلي والاهم ولذلك بكل الطرق يحاولون تاجيل الانتخابات بحجة عدم سيطره جماعة او حزب واحد علي البرلمان. وكأن مصر لابد ان تتنتظر حتي يشتعد باقي الاحزاب الغير جاهزة

- المنطق يقول في هذه الظروف الصعبة الجاهز يتولى القياده ومع ذلك الاخوان خددوا النسب التي يريدوها من البرلمان لاتاحة الفرصة للاخرين وقررت عدم نزول مرشح للرئاسه ومع ذلك لم يسلموا من الغمز واللمز والتخوين

- واخرتها ترك حماه حقوق الشهداء الكلام فيما يفيد وتفرغوا لنشر الفتن بالتنكيت علي الاخوان ونسوا كلامهم عن حريه الرأي وعدم التقيد بتسليم العقل للاخر. وعندما تصرف الاخوان حسب قناعاتهم لم يسلموا من السخرية؟!! علشان لم يسلموا عقلهم للاخر

- اما الاخ بتاع الطرح ده طبعا انسان وضيع لانه لا يصح في هذا الوقت وصف من ترك الميدان بهذا الوصف ولكنه يريدها فتنه حتي يظل الامر مشتعل حتي سبتمبر لانه عارف انه بعد الانتخابات مين اللي هيلبس الطرحة

-

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

ميدان التحرير منذ قليل

فيه ناس كانوا فاكرين ان الميدان بعد انسحاب الاخوان المخزي حيكون خالي من البشر

بقول لهم صح النوم ,,

مصر عمرانه بثوارها وبشبابها وبنساءها ورجالها وشيوخها ومناضليها اللي الوحد منهم بالف ,,

اما اللي روح بيتهم عشان ينام

وانسحب وساب الميدان

عمره ما حيبان في الصورة ,,

الثورة باقية

والجذوة مشتعلة

والاعتصام لن ينفض

لحين تنفيذ كل المطالب

تم تعديل بواسطة architect

رابط هذا التعليق

مؤكد :

شباب الاخوان المسلمين قرر الانضمام الى المعتصمين والبقاء في ميدان التحرير لحين تنفيذ كل المطالب

رابط هذا التعليق

مؤكد :

شباب الاخوان المسلمين قرر الانضمام الى المعتصمين والبقاء في ميدان التحرير لحين تنفيذ كل المطالب

اعلن الدكتور كمال الهلباوى ان شباب جماعة الاخوان مستمرين فى الاعتصام بميدان التحرير واصفا من يقول ان الاخوان لن تشارك فى الاعتصام بانه له مصالح مع جهات عليا بالبلد.

المصدر :

http://www.masrawy.com/news/Egypt/Politics/2011/July/9/ikhwann_leave.aspx

رابط هذا التعليق

مؤكد :

اعلن الدكتور كمال الهلباوى ان شباب جماعة الاخوان مستمرين فى الاعتصام بميدان التحرير واصفا من يقول ان الاخوان لن تشارك فى الاعتصام بانه له مصالح مع جهات عليا بالبلد.

المصدر :

http://www.masrawy.com/news/Egypt/Politics/2011/July/9/ikhwann_leave.aspx

ماينفعش يا تيمور الاخوان يتركوا الميدان لانهم اذكى من كده بكتير

اللي وحد الناس هو سمو المطالب واتفاق الجميع علي وجوب تحقيقها وانها تستحق الخروج من اجلها

وزي مانت قلت واللي هابعد من الميدان عمره ما هيبان في الصورة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياشباب ازيكم

من امبارح عايز انزل وطبعا الهلع اللي مروجينه ان هايبقي في بلطجيه وهايكون في انفلات امني واحتمال يكون في موقعه جمل-كنت اتمني حد بلطجي يقع في ايدي النهارده تخيلوا داخل علي تلاتين سنه اهوه وعمري مادبحت بني ادمين قبل كده- خلي زوجتي تطلب مني عدم النزول

المهم صحيت الساعه 12 الظهر كده واتسحبت ونزلت من غير مااقول لحد وركنت العربيه في الخلفاوي وخدت المترو

كان في ناس كتير نازلين التحرير معايا واول ماوصلت لبوابه الخروج قابلت واحد من الجان الشعبيه عنده بتاع 60 سنه وطلب البطاقه اديتهاله وقلتله انا النهارده بلطجي وافتخر ابتسم ورجعلي البطاقه دون تفتيش تقريبا بيفتشوا للاشتباه بس

خرجت من الباب اللي عند جامعه الدول واول ماخرجت لقيت الشباب شايل علم مصر الكبير اوي ده لقيت قلبي بيرفرف معاه ولاشعوريا حملت معهم العلم وانا اهتف معهم مجيئا وذهابا في شارع قصر النيل

ثم اشتريت علم مصر واخذت اتجول في الميدان وانا كامسحور غير مصدق لنفسي اني علي ارض الحريه ارض الميدان اللي خلعت الكلب من علي ظهورنا

زورت عمود النور المعلق عليه غنايم موقعه الجمل

وجدت 3 منصات واحده عند كنتاكي وواحد ناحيه الجامعه الامريكيه وقفت في كل واحده شويه وطبعا التالته بتاعه الاخوان المتأسلمون معزوله ناحيه المجمع ويلتف حولها كثير من اهل الجماعه لايتعدوا حوالي 40 او 50 الف وفي الوقت ده كان قي حوالي 400 الف في الميدان يعني فعلا قوتهم الحقيقيه حوالي 10 % وسيبكم من الهتش بتاع ان التيار المتأسلم هو اللي بيعرف يحشد ومن غيره الميدان مابيتمليش وعشان كده هم اللي نجحوا الثوره وقابلت بعض من شباب الاخوان الصغير بعيدا عن عواجيز الجماعه كان فكرهم متفتح جدا مابيكقروش حد علي انتمائه السياسي كقادتهم اعتقد اسم الجماعه الان لن ينقذه الاهؤلاء الشباب

وجدت مجموعه من الصعايده بقياده زعيمهم ده

وقولتله لو نزلتم من اول يوم ماكناش قعدنا 18 يوم .....قالي مش انتم اللي كنتوا عايزينها سلميه

الميدان في بنات كتير لوحدهم واسر كامله ماشيه بمنتها الامان

قابلت كل الطبقات من العيال السيس الفافي للعيال السرسجيه بتوع المناطق الشعبيه

للاسف قعدت لغايه الساعه 3 بس لارتباطي بزيارات اسريه وانا راجع بالمترو كذا واحد يسألني ايه الاخبار امان ولا ايه في التحرير -عشان كان معايا العلم- دليل علي الفزع اللي كان عند الناس من النزول

دي كانت مشاهداتي اليوم وللاسف ماكانش عندي وقت ابات

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...