اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

«العوا» يعلن ترشحه رسمياً لرئاسة الجمهورية

Recommended Posts

• الردود 60
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اقول رأيي بصراحة

محمد سليم العوا بياع كلام

كان عامل عداوات كثيرة مع الكنيسة في فترة ماقبل الثورة وبعد الثورة اصبح البابا شنودة وقيادات الكنيسة حبايبه.

اثناء الثورة ولما العملية اشتدت وعمر سليمان اصبح نائب كان بيقول حنقعد نجيب عشر انفار ونعمل دسنور جديد والموضوع مش محتاج وقت

وان مفيش ولا دستور 71 ولاغيره ، وان الدستور الجديد حنعمله بسرعة

بعد تنحية مبارك ، نسي هو كان بيقول ايه على الدستور وصار يحث الناس على الموافقة على تعديل المواد الدستورية فى دستور 1971 اللي قبلها بشهر كان بيقول ان مفيش دسنور 71

لما ظهرت الاصوات المطالبة بالدستور اولا ، خرج يعارض ويتهم المطالبين بذلك بأنهم ضد الشرعية ، علما بأنه لم يوجه هذا الاتهام للمجلس العسكري الذي فعلا اهدر الشرعية واعلن اعلان دستوري جديد حتى ولو تضمن مواد التعديل بعد تعديلها مرة أخرى بدون استفتاء

وبعد ان اعلن ترشحه يصف المطالبين بالدستور اولا بشياطين الانس والجنس ويتهكم على وصفهم بالمثقفين.

في رأيي ان مثل العوا هم من يؤمنون بأن الغاية تبرر الوسيلة ، فغايته هو الكرسي ولابأس من التلون واستخدام اى اسلوب يوصله لغرضه.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

بص يا أ / محمد ،،

أنا هأقول اللي تابعته بنفسي ،،

* عداوته للأقباط كان كلها حول حواره المثير للجدل مع الكنيسة

و لكن مواقفه تشهد بإنه إنسان معتدل و غير عنصري إطلاقا

بغض النظر عن حكاية تحاور الأديان شارك في حملة للرد علي منافس لمنير فخري عبد النور من الحزب الوطني

كان باني حملته علي اساس لا ولاية لكافر علي مسلم

علاقته كانت قوية بالبابا و ده هوا قاله بنفسه حتي في حوار الجزيرة الشهير

* موقفه من التعديلات

أنا حضرتله ندوة بنفسي و قال فيها إن دستور 71 هيسقط سواء بنعم أو لأ

* موقفه من المطالبين بالدستور أولا ، ده موقف حقيقي و واضح فعلا و أنا لا الومه فيه

و يمكن ده عيبه الوحيد أنه لا يخاف في الحق لومة لائم

و لذلك أنا شخصيا بصنفه أنه سليط اللسان

و يمكن ده عيبه الوحيد فعلا ساعات بحس أنه حاد جدا في كلامه رغم إني بكون متفق معه في الرأي

رابط هذا التعليق

اللي عمل الفديو ده مدلس لكن لسه مش محترف

ولحسن الحظ قد شاهدت الحلقتين

العوا فعلاً لم يقرر ان الكنيسة فيها سلاح العوا كان يعلق عن نص خبر نشر في الصحف يتكلم عن ان ابن قسيس مشهور - اعتقد في بورسعيد - كان يهرب سلاح في سفينة من اسرائيل

فكان يتسائل طبقاً لنص الخبر

ماذا يريد الاقباط من جلب سلاح خصوصاً ان قبلها كان بيشوي يتحدث عن الاستشهاد ؟

وطبعاً هذا متوقع من اي مفكر وطني اذا قرأ ان جهه ما تجلب سلاح وتتكلم عن الاستشهاد ان يغار علي وطنه وابناء دينه ويتسائل فالتسائل مشروع

علي الرغم من ان العوا له علاقات قوية مع المسيحيين وهو محامي عائلة غبور لكن الوطن اولاً قبل اي مصالح مالية

اما المتدربين باموال امريكا بالطبع لن يفهمهوا هذه المواقف وسيعتبروها تلون

رابط هذا التعليق

و اللي يهمني فعلا فيه أنه ديمقراطي فعلا قولا و فعلا (( اللي باين يعني لحد دلوقتي ))

واحد مترشح للرئاسة و بيقول أفضل نظام نصف رئاسي !!!

واحد بيقول أنا عارف إني هأخوض معركة هأجرح فيها و هأطعن جامد !!

ده واحد فاهم يعني أيه ديمقراطية و يعني أيه آلياتها و متقبلها

مش كل ما حد يرمي عليه طوبة و لا يطلع يقول عليه نص كلمة

يقعد يعيط و يقول أنا مضطهد أنا غلبان !!!

رابط هذا التعليق

فكان يتسائل طبقاً لنص الخبر

ماذا يريد الاقباط من جلب سلاح خصوصاً ان قبلها كان بيشوي يتحدث عن الاستشهاد ؟

العوا ما قالش كده,,

قال بالحرف الواحد وبكل وضوح :

السلاح الذي ياتي به القبطي ليخزنه في الكنيسة لامعنى له الا انه استعدادا لاستعماله ضد المسلمين ’’

الفيديوهات بتبقى واضحة شديدة الوضوح و برضوا بيكابروا ويجادلوا !!!

ع جنب بقى ,,

الناس الي كانت بتعايب على فريد الديب عشان كان بيدافع عن الجاسوس الاسرائيلي عزام

ايه رأيهم في اللي كان بيدافع عن جواسيس ايران وخلايا حزب الله !!

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

صفحة المجلس العسكري اكثر انتشارا

وهو من يتابعها

وهو يحتفظ عنده ببيانات المصوتين لذلك ستكون نتيجتها أوقع و أصدق

كيف الأوسع انتشارا بالرغم من أن مجموعة كلنا خالد سعيد 1.434.978

وصفحة المجلس الأعلى 1.164.278 فقط

!!؟؟

رابط هذا التعليق

أركتكت كتب

واحنا عارفين انه حيترشح و متابعينه وارسلنا من يتابعه
تخيلوا

اني ممنوع من دخول صفحة المجلس الاعلى !

فين الحياد بس ,,!

إنت عارف إني كنت باعتبرك زي أخويا الصغير يا تيمور - قبل الحادثة بتاعت 6 إبريل طبعاً - وحتى بعدها ياما نصحتك بعيداً عن الإشراف وخلافه إنك تُعيد حساباتك وتبعد شويه وتدخل في أي شهر غير إبريل ...

ومش أنا لوحدي اللي نصحتك بالعكس الزملاء جميعهم في المحاورات ما قصروش ..

لكن بالمنظر ده .. إنت محتاج تتعالج .. وحالاً .. ومش عيب والله ولا شخصنة ... لكن خوفاً عليك والكلام ده قولتهولك زمان من أول بوادر 6 إبريل ماظهرت عليك وحكاية مش هانسيبة ... وإحنا متابعينه .... والمصطلحات بتاعت أمن الدولة وعرابي وسعد زغلول

تيمور .... في أمل ... بس إنت كده بتعدي وراء البراميل .. وتذكر الكلام ده كويس وقصدتك إني أكتبهولك على العام لأنك لا تستجب للخاص أو للتليفونات حتى ...

بجد خسرنا شاب كويس كان إسمه تيمور بتاع قبل 25 يناير

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أركتكت كتب

واحنا عارفين انه حيترشح و متابعينه وارسلنا من يتابعه
تخيلوا

اني ممنوع من دخول صفحة المجلس الاعلى !

فين الحياد بس ,,!

إنت عارف إني كنت باعتبرك زي أخويا الصغير يا تيمور - قبل الحادثة بتاعت 6 إبريل طبعاً - وحتى بعدها ياما نصحتك بعيداً عن الإشراف وخلافه إنك تُعيد حساباتك وتبعد شويه وتدخل في أي شهر غير إبريل ...

ومش أنا لوحدي اللي نصحتك بالعكس الزملاء جميعهم في المحاورات ما قصروش ..

لكن بالمنظر ده .. إنت محتاج تتعالج .. وحالاً .. ومش عيب والله ولا شخصنة ... لكن خوفاً عليك والكلام ده قولتهولك زمان من أول بوادر 6 إبريل ماظهرت عليك وحكاية مش هانسيبة ... وإحنا متابعينه .... والمصطلحات بتاعت أمن الدولة وعرابي وسعد زغلول

تيمور .... في أمل ... بس إنت كده بتعدي وراء البراميل .. وتذكر الكلام ده كويس وقصدتك إني أكتبهولك على العام لأنك لا تستجب للخاص أو للتليفونات حتى ...

بجد خسرنا شاب كويس كان إسمه تيمور بتاع قبل 25 يناير

اركيتكت الانسان جزء لا يتجزأ من اركيتكت المناضل والثوري :happy:

انا مضطر اعترف لك بالحقيقة يا س

احنا عندنا كل واحد فينا كده في الحركة اياها صنم ماسوني صوغنن

بنطلعه كل ليلة ونبص في عينيه الخضرا دي وبأستك من فوق !

ونخبطه على بطنه

فيقوم مسقف ! :happy:

طب بجد ,,

ايه سبب كل الاستغراب ده !

بالنسبه لموضوع متابعينه فوالله الي لا اله الا هو ان ده حصل بالفعل على جروب الحركة السري وللاسف مش ينفع اني اعمل برنت سكرين لانها مجموعه سريه

حصل بالحرف الواحد ان خبر ترشحه كان عندنا قبلها بمده كبيره وطلب من مجموعه مننا التركيز عليه ومتابعته في لقاءاته وندواته لترقب اعلان الخبر ,,

طبيعي ان اي صحيفه بتكون متابعه مثلا فنانين معينيين

او جريدة رياضية تكون متابعه لاعبين ومدربيين معينيين

بالتالي احنا كحركة سياسية بنكون متابعين وعن قرب شخوص سياسيين معينين دي شغلتنا مش كده !

اما بالنسبه لصفحة المجلس الاعلى انا فعلا حاولت الدخول من عدة اماكن امدة نص ساعه ومش قادر على االاطلاق

وكل ماجي هنا الاقي زمايلي داخلين عادي جدا وبينقلوا الاخبار

اول ما يتبادر لذهنك لو انت ليك نشاط سياسي انك معمول على اكونتك بلوك دي بديهيه

مكنتش اعرف ان الرابط المحطوط غلط لغاية نور ما دخلت وكتبت لي الرابط الصحيح ,,

انت بس عشان مركز عليا جامد يا احمد فلا اراديا بتضخم الامور ,,

الاهم عاوزين نعرف اراءك وافكارك في كل مايطرح على الساحة في الفترة الاخيره

عاوزين نعرف انت مع انهي تيار بالظبط ليبرالي ام وسطي ام متأسلم

ولا هجومك ده عشان انت تابع لتيار سياسي منافس معين !!!

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الدكتور العوا .. مفكر إسلامي جيد .. يصلح كمناظر .. لكنه في رأيي لا يصلح كرئيس جمهورية وخاصة لدولة مثل مصر.

علاقاته مع إيران تضعف موقفه وتعاطفه مع المذهب الشيعي ( وهو أمر لا يخفيه ) حتى أنني أتذكر جيدا أنه عندما حدثت أزمة بين الدكتور القرضاوي وبين الشيعة بسبب محاولات إيران نشر المذهب الشيعي في مصر .. وقف الدكتور العوا إلى جانب إيران.. ويمكن للمريد البحث على الانترنت للتأكد من صحة كلامي.

قديما كان هناك مقال رائع للدكتور العوا .. حول قضية وفاء قسطنطين نشر قديما على موقع إسلام أونلاين ( التي اختفى حاليا ) .. ولكن هاكم هو

تساؤلات مشروعة حول قضية وفاء قسطنطين

وهاكم هذا أيضا

دفاعاً عن القانون.. لا عن وفاء قسطنطين

يا ترى ماذا سيكون موقف الدكتور العوا من تساؤلاته المشروعة هذه في حالة إذا ما نجح في انتخابات الرئاسة .. هل سيقوم بإعادة فتح هذا الملف من جديد ( مثلما تفتح كل الملفات القديمة الآن ) لكي يبحث عن أجوبة على تساؤلاته المشروعة ويستكمل دفاعه عن القانون أم أنه سيقول ( اللي فات مات ).

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الدكتور العوا .. مفكر إسلامي جيد .. يصلح كمناظر .. لكنه في رأيي لا يصلح كرئيس جمهورية وخاصة لدولة مثل مصر.

علاقاته مع إيران تضعف موقفه وتعاطفه مع المذهب الشيعي ( وهو أمر لا يخفيه ) حتى أنني أتذكر جيدا أنه عندما حدثت أزمة بين الدكتور القرضاوي وبين الشيعة بسبب محاولات إيران نشر المذهب الشيعي في مصر .. وقف الدكتور العوا إلى جانب إيران.. ويمكن للمريد البحث على الانترنت للتأكد من صحة كلامي.

قديما كان هناك مقال رائع للدكتور العوا .. حول قضية وفاء قسطنطين نشر قديما على موقع إسلام أونلاين ( التي اختفى حاليا ) .. ولكن هاكم هو

تساؤلات مشروعة حول قضية وفاء قسطنطين

وهاكم هذا أيضا

دفاعاً عن القانون.. لا عن وفاء قسطنطين

يا ترى ماذا سيكون موقف الدكتور العوا من تساؤلاته المشروعة هذه في حالة إذا ما نجح في انتخابات الرئاسة .. هل سيقوم بإعادة فتح هذا الملف من جديد ( مثلما تفتح كل الملفات القديمة الآن ) لكي يبحث عن أجوبة على تساؤلاته المشروعة ويستكمل دفاعه عن القانون أم أنه سيقول ( اللي فات مات ).

الدكتور العوا ليس اول مرشحي الرئاسة الذين تحدثوا عن اعادة العلاقات مع ايران

و انا لا افهم هذا الخوف من عودة العلاقات معها. هل الخوف من اننا نصبح جميعا شيعة ام ماذا؟

الدولة الفاطمية كانت شيعية الحكام و بنت الجامع الأزهر لنشر المذهب الشيعي و بالرغم من هذا فماذا حدث؟ ظلت مصر اغلبية سنية و الجامع الأزهر بعيد كل البعد عن المذهب الشيعي؟

و لقد أوضح الدكتور العوا مقصده تماما فقال: العلاقات المصرية الايرانية التركية من أجل رفع الاقتصاد الاسلامي

و العلاقات المصرية السعودية السورية من أجل رفع الثقافة العربية الاسلامية

فأين الخطأ في هذا؟

استنكر العوا الاحتياج للبنك الدولي و دول الغرب اقتصاديا و هناك دول اسلامية قوية اقتصادية.

فما الأفضل ؟

المثل بيقول أنا و اخويا على ابن عمي و انا و ابن عمي على الغريب

سبحان الله و بحمده عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك

رابط هذا التعليق

أعجبني أيضا في كلامه أمس على العاشرة مساءا فكرته عن ان الأولى في رفع الاقتصاد المصري هو المشروعات و الصناعات الصغيرة و وجدت ان هذا فعلا عمليا صحيح لرفع مستوى المواطن المصري البسيط (ليس رجل أعمال او صاحب رأس مال ضخم)

الصين قام اقتصادها على الصناعات الصغيرة و لننظر اين هي الآن

لا اقصد طبعا عدم الاهتمام بالصناعات الكبيرة لكن يجب ان يكون هناك اهتمام اكبر بالصناعات الصغيرة و اعجبتني فكرته عن ان تقوم الحكومة بالاعلان عن احتياجات البلد من انواع الصناعات الصغيرة ليصبح الموضوع منظما و ليس عشوائيا يعني الدولة تقوم بدراسة الجدوى للمواطنين

الموضوع ده متهيألي موجود و لكن ليس كمشروع قومي

رابط هذا التعليق

أنا عن نفسى أرشح الدكتور سليم العوا و أراه أفضل المرشحين على الأطلاق و بفارق واضح عن أقرب المنافسين له

فالرجل ذو شخصية قوية - صاحب رؤية واضحة و مستنيرة جداً - عنده كاريزما عالية - غير متردد يعرف ماذا يريد و طليق اللسان و صاحب فكر متميز - عنده سرعة رد فعل جيده - أسلامى معتدل و منفتح على كل التيارات و يؤمن بالديمقراطية و الحرية - لو كان منافقاً لم يكن له أن يركز و بقوه على رفضة فكرة الدستور أولاً و هو يعلم جيداً أنه سيخسر كثيراً من شباب الثورة المعمول لهم الف حساب من معظم المرشحين فهو يرى أنه ليس المهم كم عدد ما خسرت من المؤيدين المهم هى مصلحة مصر ( طبعاً من وجهة نظرة التى تقبل أن تكون صح أو خطأ فكلنا مجتهدون )

رابط هذا التعليق

أنا عن نفسى أرشح الدكتور سليم العوا و أراه أفضل المرشحين على الأطلاق و بفارق واضح عن أقرب المنافسين له

فالرجل ذو شخصية قوية - صاحب رؤية واضحة و مستنيرة جداً - عنده كاريزما عالية - غير متردد يعرف ماذا يريد و طليق اللسان و صاحب فكر متميز - عنده سرعة رد فعل جيده - أسلامى معتدل و منفتح على كل التيارات و يؤمن بالديمقراطية و الحرية - لو كان منافقاً لم يكن له أن يركز و بقوه على رفضة فكرة الدستور أولاً و هو يعلم جيداً أنه سيخسر كثيراً من شباب الثورة المعمول لهم الف حساب من معظم المرشحين فهو يرى أنه ليس المهم كم عدد ما خسرت من المؤيدين المهم هى مصلحة مصر ( طبعاً من وجهة نظرة التى تقبل أن تكون صح أو خطأ فكلنا مجتهدون )

الغريبة أني وجدت أناس وجدوا موضوع الكاريزما ده عيب و ليس ميزة ففي ظنهم ان كل من له قدرة على الكلام و المناظرة فهو ماكر خبيث له بالتأكيد نية مبيتة و ناقص يقولوا منافق؟!

هل ما قبل 25 يناير كان للدرجة مغيرا للناس فأصبحنا نشك في أنفسنا و أصبح سوء الظن هو الأساس؟

الموضوع ليس أصبح اكبر من (حرص و لا تخونش) ده بقه (خون و لا تأمنش لحد)

رابط هذا التعليق

كنت طوال الوقت محتار ما بين اقصى اليمين وما بين اقصى اليسار ولكن الحمد لله بدا يظهر على الساحه

ناس وسط

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

عاوزين نعرف انت مع انهي تيار بالظبط ليبرالي ام وسطي ام متأسلم

ولا هجومك ده عشان انت تابع لتيار سياسي منافس معين !!!

أرائي أُعبر عنها بمنتهى الصراحة على صفحات المنتدى

وأنا لا ليبرالي ولا متأسلم ولا أشغل بالي بتلك التعريفات والتصنيفات

فحينما أتحدث في السياسة فيما يخص بلدي .. فأنا مصري فقط

لا أنتمي لأي تيار ولا حزب ولا جماعة - بالمناسبة الإنتماء الحزبي ليس عيباً لكنها قناعات شخصية -

فأنا أنتمي لبلدي فقط ولكل ما يُحقق مصلحتها

وحينما اختار من يُحقق مصلحة بلدي .. فليس هذا نهاية المطاف .... فهناك ما يُسمى بالنقد البناء ... ولا يوجد أحد فوق النقد طالما أرتضى أن يعمل بالسياسة العامة وفي بلد نملُكها جميعاً

حتى لو فاز في اي إنتخابات من لم أُرشحه ... فأنا سأكون معه قلباً وقالباً طالما أختارتة الأغلبية ....

فعلى سبيل المثال لم ينشغل بالي ولو للحظة إن نتيجة الإستفتاء على التعديلات الدستورة جاءت على غير ما تمنيت .... فتلك هي قواعد اللُعبة الديمقراطية .. فما إن تنتهي مرحلة .. حتى تبدأ أُخرى .. وعلى الجميع النظر والتطلع إلى الأمام

هذه ليست شعارات ...

فقد يكون إختياري خطأ ... والاغلبية أختارت الأصح

وقد يكون إختيار الأغلبية خطأ ... فعندها علينا جميعاً العمل ضمن المنظومة السليمة للحُكم

وهذا هو لُب الموضوع .. وهدف الجميع

ان يكون لدينا منظومة سليمة ..

ييجي العوا ... ولا ييجي حتى شارون ... ولا يهمني طالما هناك منظومة عمل واضحة .. وطالما هناك قنوات للنقد ... وقنوات للمحاسبة ...

يبقى لا خوف على مستقبل مصر

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

دكتور سليم العوا افضل المرشحين من التيار الاسلامي

ولكني سانتخب البرادعي

فهو الافضل من وجه نظري

لما له من خبره دوليه وعلاقات تحعلنا منفتحين علي العالم

والاهم من كل ذلك انه اول من وقف في وجه مبارك

واول من قال كلمه حق امام حاكم ظالم

قبل ان يتوقع او يحلم احد بسقوط نظام مبارك

وهو اول من طالب بتعديل الدستور قبل الثوره بعام كامل

ولكن الناس بتنسي بسرعه

لكن كما قال سين سين سوف احترم راي الاغلبيه حتي لولم يعجبني

الحل في الدوله المدنيه

رابط هذا التعليق

فى رأى ان الدكتور العوا رجل اسلامى وسطى ولا غبار عليه

نعم مناظر جيد وطلق اللسان

يتحدث جيدا عن الامور المصريه الداخليه

لكن هل بنفس القدر والخبره بالشئون الخارجيه

مصر تحتاج الى رئيس عنده نفس الرؤيه الواسعه والحنكه السياسيه داخليا وخارجيايعنى يكون اشتغل سياسه قبل كده هذا ليس معناه انى ارشح البرادعى فهذا الرجل انا اعتبره مصرى بالجنسيه فقط وليس هو الرجل المنتظر لقيادة مصر فى الفتره المقبله

فمصر تحتاج رجل مصرى بجد

رابط هذا التعليق

فى رأى ان الدكتور العوا رجل اسلامى وسطى ولا غبار عليه

نعم مناظر جيد وطلق اللسان

يتحدث جيدا عن الامور المصريه الداخليه

لكن هل بنفس القدر والخبره بالشئون الخارجيه

مصر تحتاج الى رئيس عنده نفس الرؤيه الواسعه والحنكه السياسيه داخليا وخارجيايعنى يكون اشتغل سياسه قبل كده هذا ليس معناه انى ارشح البرادعى فهذا الرجل انا اعتبره مصرى بالجنسيه فقط وليس هو الرجل المنتظر لقيادة مصر فى الفتره المقبله

فمصر تحتاج رجل مصرى بجد

متهيألي مشاكل مصر الداخلية هي الأهم في المرحلة القادمة و مع ذلك ففي ظني أن تحسن احوال مصر الداخلية سينعكس يالإيجاب على السياسة الخارجية و حضرتك قولتي ان قدرته على الكلام و المناظرة جيدة جدا (ده غير انه ملم بالقانون أيضا) و السياسة أساسا قائما على البراعة في الحديث و الإقناع و بعدين منين نجيب رئيس متخصص في كله مش فيه وزراء و مستشارين؟ و هل كان جمال عبد الناصر و السادات و مبارك خريجي سياسة و اقتصاد؟

أنا شايفة ان د.العوا أكثر المرشحين مناسبة لأنه من ناحية لا ينتمي لتيار أو حزب معين يحسب عليه و قد يجمع عليه الطرفين سواء الليبرالي أو الاسلامي لكن أرجو ألا تتشتت أصوات الناس و تكون النتيجة في الآخر لصالح أسوأهم

رابط هذا التعليق

دكتور سليم العوا افضل المرشحين من التيار الاسلامي

ولكني سانتخب البرادعي

فهو الافضل من وجه نظري

لما له من خبره دوليه وعلاقات تحعلنا منفتحين علي العالم

والاهم من كل ذلك انه اول من وقف في وجه مبارك

واول من قال كلمه حق امام حاكم ظالم

قبل ان يتوقع او يحلم احد بسقوط نظام مبارك

وهو اول من طالب بتعديل الدستور قبل الثوره بعام كامل

ولكن الناس بتنسي بسرعه

لكن كما قال سين سين سوف احترم راي الاغلبيه حتي لولم يعجبني

معلش حضرتك البرادعي ليس أول من وقف في وجه مبارك و لو أخذنا بهذا القياس حيكون أيمن نور أولى

البرادعي مع احترامي الشديد له فهو يأتي في صف طويل من الناس الذين اعترضوا على حكم مبارك و نالهم في سبيل ذلك ما نالهم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...