اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اكتشف شخصيتك وعلاقتها بالماديات

Howayda Ismail

Recommended Posts

3. قرية صغيرة : أنت شخص يعرف أهمية وقيمة ادخار المال وستستمر في فعل ذلك

طيلة حياتك ، لست مسرف على الإطلاق ، ولذلك فان نشاطات التسلية ليست بذات أهمية لديك، بسبب تحفظك فانك ستضيع في بعض الأحيان فرصا لتحقيق المزيد من الأموال

نصيحة : لا داعي لإهدار الوقت ، ولا تنسى انه لكي يزداد مالك لا بد أن تستثمره.

رابط هذا التعليق

• الردود 52
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

4. الجبال : أنت جيد في حفظ المال ، على الرغم من كراهيتك لتوفير المصاريف فانه دائما ما يكون لديك مالا جاهزا للصرف ، أنت تعرف كيف تصرف مالك ، ولديك الجرأة لصرف مبلغ كبير عند الحاجة.

نصيحة : انتبه من الجرأة في الصرف وخاصة عندما يتعلق الأمر بمشروع جديد

رابط هذا التعليق

5. أنفاق أخرى : لديك حس جيد تجاه المال وموهبة الاستثمار، قد تخاطر بالمال لكي تكسب أكثر، من الممكن أن تصبح غنياً من خلال البورصة ، وفي الوقت الحاضر فان صرفك للمال ليس بقليل ومع ذلك فان حاولت توفير المال فانك ستقدر على ذلك.

نصيحة : من الأفضل الابتعاد عن المخاطرة لأنها غير مضمونة العواقب.

رابط هذا التعليق

دلوقت هل توافقت التحليلات مع شخصيتك

ارجو كل مشترك يقول هل التحليل صحيح فعلا موافق لتصرفه وسلوكه ام لا

رابط هذا التعليق

1. محيط : أنت شخصية تميل لصرف النقود بدلا من توفيرها وذلك عند رؤية شي ما يعجبك فأنت ستشتريه فورا بدون أي تفكير ، ولكن تمتلك حس جيد بمعرفة ما تريد وبما تحتاج ، ولكنك فى نفس الوقت شخص يعشق وتحصل غالباً على أشياء أغلى مما تحتاجها.

نصيحة : اعرف احتياجاتك وحاول اجتياز اختبار التوفير.

شعاري بالحياة .. احب الزين مهما كان غالي :closedeyes:

احب اصرف .. والتوفير طبعا موجود .. بس فعلا احس انه صحيح لدرجة كبيرة

برافو مدام هند bv:-

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

شعاري بالحياة .. احب الزين مهما كان غالي :closedeyes:

احب اصرف .. والتوفير طبعا موجود .. بس فعلا احس انه صحيح لدرجة كبيرة

برافو مدام هند bv:-

بصرة ياسارى لانه نفس الرقم اللى اخترته قبل مااشوف التحليلات وفعلا لاقيته قريب جدا من شخصيتى

كويس ان وافق معاك

لسة اما نشوف باقى المشتركين اخبارهم ايه

رابط هذا التعليق

اخيرا حننزل بالتحليلات وكل واحد يشوف اختياره يوافق شخصيته ام هناك اختلاف

تحليلات الاختيار

1. محيط : أنت شخصية تميل لصرف النقود بدلا من توفيرها وذلك عند رؤية شي ما يعجبك فأنت ستشتريه فورا بدون أي تفكير ، ولكن تمتلك حس جيد بمعرفة ما تريد وبما تحتاج ، ولكنك فى نفس الوقت شخص يعشق وتحصل غالباً على أشياء أغلى مما تحتاجها.

نصيحة : اعرف احتياجاتك وحاول اجتياز اختبار التوفير.

كان قلبي حاسس إن المحيط أخرته وحشة برضه

مش عارفة أقولك أيه يا مدام هند هو متوافق معايا وبرضه مش متوافق

يعني اللي أنا فهمته من التحليل إن الشخصية لايهمها الفلوس ولا تفكر في الادخار وتشتري ماترغب فيه

لو كده يبقي أيون متوافق معايا أنا بصراحة موضوع الفلوس مش فارق معايا موجودة خير مش موجودة برضه خير

كل المهم لو أنا محتاجة حاجة أقدر أحصل عليها ولا لأ...

بالنسبة " تمتلك حس جيد بمعرفة ما تريد وبما تحتاج " أيون صح الصح أنا دائما عارفة أنا عايزة أيه ومحتاجة أيه

لكن بالنسبة "ولكنك فى نفس الوقت شخص يعشق وتحصل غالباً على أشياء أغلى مما تحتاجها." دي بقي مش أنا خالص

لأني استحالة أشتري حاجة مش محتاجها وأستحالة أشتري حاجة بسعر مبالغ فيه أو غير قيمتها

أما بالنسبة للنصيحة "اعرف احتياجاتك وحاول اجتياز اختبار التوفير." فمش حاسة أنها مناسبة ليا

لأني شخصية قليلة الشراء وأشتري فقط لما أكون محتاجة الحاجة جدا جدا جدا ولما أنزل أشتري ببقي عارفة في دماغي أنا عايزة أيه بالضبط

أما بالنسبة لأختبار التوفير يعني أنا الحمد لله من عند ربنا من غير ما بأخطط بألقيني وفرت وحوشت من غير تخطيط.....يعني بركة من عند ربنا

عموما شكرا جدا ليكي يا مدام هند علي الاختبار الجميل ده وكلام في سرك أنا كنت محتارة بين المحيط والقرية الصغيرة وبعدين رسيت علي المحيط

لأني بأعشق البحر والمحيط والنيل وكل ما هو مائي .....والغريب إن في التحليل الاثنين متناقضين جدا .....يبقي أنا مين فيهم؟!!!!!!!

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

كان قلبي حاسس إن المحيط أخرته وحشة برضه

مش عارفة أقولك أيه يا مدام هند هو متوافق معايا وبرضه مش متوافق

يعني اللي أنا فهمته من التحليل إن الشخصية لايهمها الفلوس ولا تفكر في الادخار وتشتري ماترغب فيه

لو كده يبقي أيون متوافق معايا أنا بصراحة موضوع الفلوس مش فارق معايا موجودة خير مش موجودة برضه خير

كل المهم لو أنا محتاجة حاجة أقدر أحصل عليها ولا لأ...

بالنسبة " تمتلك حس جيد بمعرفة ما تريد وبما تحتاج " أيون صح الصح أنا دائما عارفة أنا عايزة أيه ومحتاجة أيه

لكن بالنسبة "ولكنك فى نفس الوقت شخص يعشق وتحصل غالباً على أشياء أغلى مما تحتاجها." دي بقي مش أنا خالص

لأني استحالة أشتري حاجة مش محتاجها وأستحالة أشتري حاجة بسعر مبالغ فيه أو غير قيمتها

أما بالنسبة للنصيحة "اعرف احتياجاتك وحاول اجتياز اختبار التوفير." فمش حاسة أنها مناسبة ليا

لأني شخصية قليلة الشراء وأشتري فقط لما أكون محتاجة الحاجة جدا جدا جدا ولما أنزل أشتري ببقي عارفة في دماغي أنا عايزة أيه بالضبط

أما بالنسبة لأختبار التوفير يعني أنا الحمد لله من عند ربنا من غير ما بأخطط بألقيني وفرت وحوشت من غير تخطيط.....يعني بركة من عند ربنا

عموما شكرا جدا ليكي يا مدام هند علي الاختبار الجميل ده وكلام في سرك أنا كنت محتارة بين المحيط والقرية الصغيرة وبعدين رسيت علي المحيط

لأني بأعشق البحر والمحيط والنيل وكل ما هو مائي .....والغريب إن في التحليل الاثنين متناقضين جدا .....يبقي أنا مين فيهم؟!!!!!!!

( وتحصل غالباً على أشياء أغلى مما تحتاجها)

بصى يادريم هو التعبير ده بما انى اروبة شرا فوصلنى ان ممكن احصل على اشياء قيمتها اعلى من تمنها

يعنى كل واحد شافه حسب رؤيته

واكيد محدش حيخسر لو اتبع المثل القائل على اد لحافك مد رجليك

المهم انك تكونى انبسطى معانا يادريم

همتك بقى شوفنا حاجة جديدة

رابط هذا التعليق

5. أنفاق أخرى : لديك حس جيد تجاه المال وموهبة الاستثمار، قد تخاطر بالمال لكي تكسب أكثر، من الممكن أن تصبح غنياً من خلال البورصة ، وفي الوقت الحاضر فان صرفك للمال ليس بقليل ومع ذلك فان حاولت توفير المال فانك ستقدر على ذلك.

نصيحة : من الأفضل الابتعاد عن المخاطرة لأنها غير مضمونة العواقب.

روعة مدام هند ,,

فعلا الاختبارات دي بيعملها متخصصين بارعين ,,

اشكرك يا ست الكل ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

فعلا موضوع النسيان دا بقى لطييييييييييييف اوي خصوصا اليومين دول

و فعلا يكون معايا فلوس و انسى هما اتصرفوا في ايه

لكن و لا مرة ضاعت محفظتي

و على فكرة انا باحوش و مبالغ كبيرة كمان و بعدين باصرفها كلها

يعني نقدر نقول ان الاختبار في فعلا كتير مني و حاجات تانية نو لست انا

رابط هذا التعليق

3. قرية صغيرة : أنت شخص يعرف أهمية وقيمة ادخار المال وستستمر في فعل ذلك

طيلة حياتك ، لست مسرف على الإطلاق ، ولذلك فان نشاطات التسلية ليست بذات أهمية لديك، بسبب تحفظك فانك ستضيع في بعض الأحيان فرصا لتحقيق المزيد من الأموال

نصيحة : لا داعي لإهدار الوقت ، ولا تنسى انه لكي يزداد مالك لا بد أن تستثمره.

السلام عليكم ورحمة الله...

بصراحة ربونا ياهنودة أنا أبعد واحدة عن الكلام ده ، الحاجة الوحيدة اللى ممكن تنطبق علىّ هى نقطة نشاطات التسلية دى واللى مش بتشغل مساحة من تفكيرى تعود بالنفع علىّ ، مش بسبب انى مقرطة على القرشينات ولكن لان أولادى استولوا على كل مساحات التسلية لصالحهم وانا بأقوم بدور الممول فقط :)

أنا شايفة نفسى فى التحليل الأول بتاع المحيط ده...لانى مسرفة جدا..وعندى قوة شرائية عالية لدرجة ان ممكن فعلا أشترى حاجات أغلى من احتياجاتى بمعنى ان ممكن يكون لها بديل اقل فى السعر وعلى قد استخدامى..بس الطمع وحش...:)

لكن هذا لا يتعارض ابدا مع استمتاعى بخضوعى لتحليلك النفساوى ..وسعدت به وبمنظر القرية الجميلة دى اللى مش بنشوفها عندنا :)

وبمناسبة مدينة التلج اللى لماضة اتكلمت عنها..كان فيه فى القاهرة برضه واحدة..أى نعم مش بالشكل ده ولا الامكانيات دى لكن كانت ظريفة برضه ..فيها جزء للتزحلق وجزء متحف لتماثيل ثلجية..كانت جنب ارض المعارض ..ما اعرفش راحت فين دلوقت..لكن انا رحتها واولادى صغيرين..هم اتزحلقوا وانبسطوا وانا تجمدت..:)

اسعد الله مساكم

:give_rose:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

4. الجبال : أنت جيد في حفظ المال ، على الرغم من كراهيتك لتوفير المصاريف فانه دائما ما يكون لديك مالا جاهزا للصرف ، أنت تعرف كيف تصرف مالك ، ولديك الجرأة لصرف مبلغ كبير عند الحاجة.

نصيحة : انتبه من الجرأة في الصرف وخاصة عندما يتعلق الأمر بمشروع جديد

ميرسي يا هند على المواضيع دي أنا باموت فيها

أنا اخترت الجبال

و فعلًا التحليل صحيح

زوجي بأة كان التحليل متوافق 100% مع شخصيته

إختياره كان المحيط

تم تعديل بواسطة لونا

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      تحدث أحد أعضاء فريق التحقيق التابع لمنظمة الصحة العالمية في ووهان لاكتشاف أصل فيروس كورونا، إلى مذيعة CNN، بيكي أندرسون، عن إمكانية إيجاد "المريض صفر"، أي أول حالة أصيبت بفيروس "كوفيد-19". View the full article
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- توصلت دراسة جديدة إلى أن حالات الإصابة بمتغير فيروس كورونا الأكثر عدوى تتزايد بسرعة في الولايات المتحدة، وقد يكون هناك انتقال مجتمعي كبير يحدث بالفعل. ورغم كون عدد حالات متغير "B.1.1.7" الذي تم تحديده لأول مرة في المملكة المتحدة منخفضاً نسبياً في الوقت الحالي بالولايات المتحدة، إلا أن الدراسة تقول إنه يتضاعف كل أسبوع ونصف، كما لوحظ في البلدان الأخرى. ويقدّر التقرير أن هذا المتغير قابل للانتقال بشكل أكبر من السلالات التي ظهرت في... View the full ar
    • 1
      انظر لتاريخ ميلادك في هذا الجدول و اعرف أيهم أنت سأقوم بالترجمة لمن يشارك :) Look Up Your Birthday And See What You Are..... January 01 - 09 ~ Dog January 10 - 24 ~ Mouse January 25 - 31 ~ Lion February 01 - 05 ~ Cat February 06 - 14 ~ Dove February 15 - 21 ~ Turtle February 22 - 28 ~ Panther March 01 - 12 ~ Monkey March 13 - 15 ~ Lion March 16 - 23 ~ Mouse March 24 - 31 ~ Cat April 01 - 03 ~ Dog April 04 - 14 ~ Panther April 15 - 26 ~ Mouse April 27 - 30 ~ Turtle May 01 - 13
    • 0
      مجرد سؤال .........هل مازال المصريون يتربعون على عرش النكتة؟؟..أكمل القراءة لتعرف الاجابة (الصادمة) * * * الى وقت قريب كنا نعتبر الانسان المصري اقدر الناس على اضحاكك حتى وهو في اسوأحالاته والحقيقة ان الشخصية المصرية معجونة بكمية فكاهة يندر ان نجد شبيه لهذا المزيج عند شعب اخر منذ ان غزتنا الهواتف الذكية (البلاك بيرى واشقائه ) ثم امتداد الى وسائل التواصل الاجتماعي التويتر تحديدا وبدات الشخصية السعودية تدخل منافسا قويا في التنكيت او مايسمى في السعودية (تحشيش)كناية عن تجاوز الحد في الانفصال
    • 23
      مواضيع الأبراج واعرف شخصيتك من تاريخ ميلادك وأبين زين وأضرب الودع وأشوف كله هجص في هجص ... ومع إختلاف طرق هؤلاء النصابين إلا إنهم يتفقون في نقطة واحده وهي إن كل انواع الشخصيات عندهم بها كل الصفات الجميلة ... الله طب مين إبن ..... إحم إحم يا جدعان لما كل الناس حلوه ومتنزنة ومرحة وإجتماعية lol شوفوا كده الموضوع اللي جاني على الميل ده شخصيتك من تاريخ ميلادك مثال : إذا كان تاريخ ميلادك هو 15/8/1982 اجمع الأرقام كالتالي : 5+1+8+2+8+9+1 = 34 …. ثم اجمع ناتج الجمع : 4+3 = 7 ……… إذا أنت شخصي
  • أضف...