اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوووووووولي .. حبس إم عيلاء 15 يوم

se_ Elsyed

Recommended Posts

الناس دي طلعت خرعة قوي .....

همّا مش عارفين ان السجن للجدعان؟

طب سوزان دي ممكن تعمل أحلى شغل هناك في مشروع "القراءة للجميع" في مكتبة القناطر

مش هناك في مكتبة وانترنت كافيه عشان تكلم أبو عيلاء ع المسنجر ولا هايشتغلوا بالمنديل الأخضر زي عادل امام وسعاج حسني ولا ايه؟

رابط هذا التعليق

• الردود 75
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا متفقة مع مداخلتك تمامًا يا محمد

مع إني أوافق تمامًا على محاكمة مبارك و أسرته محاكمة عادلة ..

و تنفيذ الحكم الذي يحكم به القضاء العادل حسب الظروف الصحية لمبارك ( نظرًا لسنه ), و زوجته ( لا ننسى أنها كانت مصابة باللوكيميا )

لكن الأولاد لا أعتقد إذا ثبتت التهمة عليهما بأن هناك أي مانع صحي يمنع من تنفيذ العقوبة

مع ملاحظة...

أن حديث الرسول صلى الله عليه و سلم هو: "لَا تُظْهِرْ الشَّمَاتَةَ لِأَخِيكَ فَيَرْحَمَهُ اللَّهُ وَيَبْتَلِيكَ " في سنن الترمذي

- كما قال الرسول لا تشمت فى اخيك فيبتلك الله ويرحمة هو

كذلك نريد ان اوضح شئ مهم جدا

بان الحبس الأحتياطى اخر مدة لة 45 يوما

كذلك العبرة فى النهاية

ويجب ان نلتزم الصمت فى جميع مايرد امامنا من الأخبار

لان المتهم برئ حتى تثبت ادانتة

والحبس الأحتياطى لا يعتبر ادانة حسب القانون

بل هو اجراء يجب ان يفعلة النيابة العامة او الكسب غير المشروع

لتقيد حرية المتهم الى ان تنتهى التحريات

حولة

وعلى حسب القانون يتم التعويض للمتهم على فترة جلوسة فى الحبس الأحتياطى

كان فى القانون القديم كان اليوم ب خمسة جنية

اما فى القانون الجديد

تم تعديلة الى 30 جنية فى اليوم

وانا راى الشخصى نهتم باحوال بلدنا وان نضع المواضيع التى تهدف الى التغير وماذا نفعل لبلدنا فى المستقبل

وهذا راى الشخصى

تم تعديل بواسطة لونا

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

سي السيد ... هل تعلم

إنني أتمنى الآن أن يتم نقل سوزان مبارك إلى سجن القناطر .. ونقل مبارك إلى سجن طرة ... لعل هذا يطفيء الجذوة الأخيرة من نيران الانتقام ( عفوا - نيران العدالة ) المشتعلة في قلوب السادة الثوار.. وننتهي من متابعة حلقات هذا المسلسل الطويل .. المسمى التحقيقات مع آل مبارك.

سبق السيف العزل ... وللأسف قد تعاملنا مع مبارك مثلما تعامل العراقيون مع صدام حسين .. ولا فارق

( هم أيضا أحالوه للمحاكمة بداعي تحقيق العدالة .. وكانت المحاكمة أمام قضاة مدنيين أيضا .. حكموا عليه بالإعدام .. ولا ريب أنه كان حكما عادلا لأن ما فعله صدام بالعراق والعراقيين كان يستحق عليه الإعدام عدة مرات ) ..

سبق السيف العزل ... وليتهم ينقلون مبارك وزوجته إلى السجون لعل هذا يرضي السادة الثوار ويجعلهم يصمتون في انتظار التحقيقات وما ستسفر عنه التحقيقات ...

والأيام يا سي السيد كما قلت ستكشف نتيجة ما فعلناه .. في حق سمعتنا كشعب .. وفي حق وطننا كله ...

وأتمنى من الله وأدعوه أن تثبت الأيام خطأ وجهة نظري وصواب وجهة نظركم ...

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

انا افضل انهم يفضلوا في المستشفي او يتنقلوا المركز الطبي العالمي ويكون ده محبسهم

يعني من باب ارحموا عزيز قوم زل

وكمان السن الكبير

بس الفلوس لازم ناخدها

الحل في الدوله المدنيه

رابط هذا التعليق

طول عمرنا من واحنا أطفال كنا نتفرج على المسلسلات العربية اللي عادة يكون فيها شخصية شريرة جدا ومؤذية وكالعادة في نهاية المسلسل الشخصية الشريرة دي تتبهدل على الآخر يتحرق يتشل يصاب بمرض خبيث

وياعيني علينا يا مصريين .........اللي طول المسلسل كارهينه ومش طايقينه ............نتعاطف معه في الآخر ويمكن نبكي تأثرا بحاله

امن أول نوال أبو الفتوح في مسلسل الشهد والدموع لغاية جمال سليمان في حدائق الشيطان

هو ده اللي بيحصل للبعض الآن

بس للأسف الناس دول ماكنوش بيمثلوا في مسلسلات ولكن بيمثلوا في أجساد الأبرياء

أنا نفسي تأثرت لما سمعت ان مبارك قعد يعيط ويمسك في السرير ويقولهم انتوا هتحبسوني لما كانوا هينقلوه القاهرة ...طبعا ماعرفش الكلام ده صحيح ولا لأ بس أكيد مؤثر

إن شاء الله ربنا هيجازيهم باللي عملوه وهم أصلا دلوقتي في عقاب كبير جدا وأكيد في نفسية محطمة

لي ملاحظة صغيرة على الماشي:

سوزان مبارك اللي شافته الأيام اللي فاتت يهد جبل

جوزها اتخلع بعد 30 سنة

العيشة اللي كانت عايشاها والهيلمان والطمحات للننوس راحت

أولادها الاثنين في السجن

جوزها محبوس في مستشفي لغاية ما يتنقل للسجن

كل الأحداث دي محصلهاش آي حاجة

اشمعني أول ما خدت ال 15 يوم حصل كل الانتكاسات دلوقتي

يبدو أن تأثير ال15 يوم أقوى بكثير مما نتوقع وربنا يحسن خاتمتنا جميعا

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

التقرير الطبي لسوزان مبارك يؤكد احتياجها لجراحة قسطرة قلبية خلال 48 ساعة

أكد الدكتور محمد فتح الله مدير مستشفى شرم الشيخ الدولي أن التقارير الطبية الخاصة بحالة سوزان مبارك أكدت احتياجها الشديد إلى إجراء جراحة قسطرة قلبية خلال 48 ساعة سيتم إجراؤها غدا أو بعد غد على أقصى تقدير بعد إجراء الكشف الطبي عليها بواسطة لجنة طبية برئاسة الدكتورة نيرين عكاشة أستاذ القلب بكلية الطب جامعة عين شمس.

وأشار فتح الله في تصريحات خاصة للدستور الأصلي إلى أن التحاليل والأشعة المقطعية وأشعة الرنين أثبتت إصابة سوزان مبارك بذبحة صدرية غير مستقرة موضحا أنه سيرسل هذا التقرير إلى أشرف حاتم وزير الصحة.

http://www.dostor.org/politics/egypt/11/may/14/42189

رابط هذا التعليق

مجموعة رعاية واعاشة ماركة "لوي فيتون"

لأ .. مجموعة لوي فيتون بيبقى فيها طشوت وجرادل بلاستك مستودرة مش هاتنفعها

إيه البتاعة دي ؟ دي غير مجموعة الأنلفونزا ؟

إيه ياباشا معقولة ماتعرفش "لوي فيتون" دىىىىىىى............ مضمضة

"يا ابن آدم إنما أنت أيام كلما ذهب يوم ذهب بعضك"

الإمام العابد الحسن البصرى

رابط هذا التعليق

مش عارفة اذا كان حد حط الخبر ده قبل كدة واللا لأ بس قريته في اكثر من جريدة

انا مش فاهمة هما حيتنازلوا عن ممتلكاتهم في مقابل ايه ؟ وبعدين حيضمنوا الممتلكات الخارجية واللا حيتنازلوا عن اللي في مصر بس؟

مبارك وسوزان: "هنتنازل عن فلوسنا"

الأحد, 15 مايو 2011 11:55

بوابة الوفد- صحف:

كشفت مصادر صحفية اليوم الأحد ان الرئيس السابق حسنى مبارك وزوجته سوزان ثابت أبديا استعدادهما للتنازل عن

جميع الممتلكات و الاموال الخاصة بهما لمصلحة الشعب .

واوضحت المصادر ان دفاعهما سيقدم خلال ايام المستندات الخاصة بهده الثروات ومنها املاك لم تتضمنها تحريات الاجهزة الرقابية.

وقالت صحيفة " الأهرام" إن زوجة الرئيس السابق اعربت عن استعدادها للتنازل عن القصر الرئاسى بمصر الجديدة مع باقى الممتلكات الاخرى .

ومن المقرر ان تقدم سوزان ثابت خلال أيام مستندات جديدة تثبت سلامة موقفها المالى وأن كل الحسابات الخاصة بها تتعلق بالمؤسسات الخيرية التى كانت تحت رئاستها .

وتعهدت سوزان بتقديم عدد من المستندات التي تؤكد سلامة موقفها المالي حول ما نسب إليها من امتلاكها فيلا بمصر الجديدة وحسابات بالبنوك قدرت قيمتها بـ20مليون جنيه, ونفت حقيقة ما جاء بشأن الفيلا من خلال ما أوردته تقارير مباحث الأموال العامة وتعهدت أمام المستشار خالد سليم رئيس هيئة الفحص والذي تولي التحقيق معها بتقديم المستندات الدالة علي سلامة موقفها المالي.

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية مبارك وسوزان: "هنتنازل عن فلوسنا"

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

مش عارفة اذا كان حد حط الخبر ده قبل كدة واللا لأ بس قريته في اكثر من جريدة

انا مش فاهمة هما حيتنازلوا عن ممتلكاتهم في مقابل ايه ؟ وبعدين حيضمنوا الممتلكات الخارجية واللا حيتنازلوا عن اللي في مصر بس؟

مبارك وسوزان: "هنتنازل عن فلوسنا"

الأحد, 15 مايو 2011 11:55

بوابة الوفد- صحف:

كشفت مصادر صحفية اليوم الأحد ان الرئيس السابق حسنى مبارك وزوجته سوزان ثابت أبديا استعدادهما للتنازل عن

جميع الممتلكات و الاموال الخاصة بهما لمصلحة الشعب .

واوضحت المصادر ان دفاعهما سيقدم خلال ايام المستندات الخاصة بهده الثروات ومنها املاك لم تتضمنها تحريات الاجهزة الرقابية.

وقالت صحيفة " الأهرام" إن زوجة الرئيس السابق اعربت عن استعدادها للتنازل عن القصر الرئاسى بمصر الجديدة مع باقى الممتلكات الاخرى .

ومن المقرر ان تقدم سوزان ثابت خلال أيام مستندات جديدة تثبت سلامة موقفها المالى وأن كل الحسابات الخاصة بها تتعلق بالمؤسسات الخيرية التى كانت تحت رئاستها .

وتعهدت سوزان بتقديم عدد من المستندات التي تؤكد سلامة موقفها المالي حول ما نسب إليها من امتلاكها فيلا بمصر الجديدة وحسابات بالبنوك قدرت قيمتها بـ20مليون جنيه, ونفت حقيقة ما جاء بشأن الفيلا من خلال ما أوردته تقارير مباحث الأموال العامة وتعهدت أمام المستشار خالد سليم رئيس هيئة الفحص والذي تولي التحقيق معها بتقديم المستندات الدالة علي سلامة موقفها المالي.

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية مبارك وسوزان: "هنتنازل عن فلوسنا"

انا سمعت الخبر يا ام سلمى والدي قال لي انه شافه امبارح في التلفزيون

بالله عليكم .

مش ده مبارك اللي طلع على قناة العربيه يقول ان ماعندهوش ولا مليم هوه وعياله ومراته

وانه هايقاضي اي حد اتهمه بان عنده فلوس (بعد ما التحقيقات تقول كلمتها)

الناس دي جنس ملتها ايه بالظبط ؟؟؟

وله فاكرين الشعب المصري هايفرح بالكام ملطوش اللي هايرموهم له

طب حد مقتنع ان لو احنا وافقنا عل الصفقه دي .مبارك وسوزان هايطلعوا كل اللي عندهم بجد؟

وهايعيشوا بعد كده على معاش الحكومه؟؟؟؟؟؟

كلامهم ده عباره عن استهزاء بينا

واستخفاف بعقولنا

وبيقول لك كمان

ده في حد ذاته مش اعتراف انهم كانوا مخبيين الفلوس والممتلكات ؟؟

وله يكونشي ضميرهم صحي ؟؟؟؟؟؟

فكروني باحمد عز لما قال اتنازل عن مليار ونص واخد براءه

همه كده بيقدموا نفس الصفقه بتاعت احمد عز

بس همه لعبوها بطريقه افضل منه

هوه لما قال مليار ونص ...الناس كلها ثارت وقالت هوه عنده شويه ؟؟ده عده مليارات ,عاوز يرمي لنا مليار ونص ونسيبه؟

همه بقى لعبوها بطريقه افضل .قالوا هانسيب كل اللي عندنا

اللي في الاخر هانلاقيه كله على بعضه ماجابش 2 مليار جنيه

والاسم :هايبقى انهم اتنازلزا للشعب عن كل ممتلكاتهم

وهايعيشوا بعد كده على المعونات من الجمعيات الخيريه

انا ارشح لهم جمعية رساله

بصراحه عامله شغل حلو قوي

وانا شخصيا اثق فيها

في الاخر احب اقول

اللي اختشوا ...ماتوا

واضيف كمان .....................وشبعوا مووووت من زمان

تم تعديل بواسطة rewsha
رابط هذا التعليق

. :blink:

هوه انا شايفه الكلام صح؟...

وله باهيس؟

هوه مبارك كان جايب القصر ده لسوزان وكاتبه في القايمه مع العفش؟

وله كان هديه اول عيد جواز ليهم؟؟؟

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخت / روشة

علينا التزام الصبر في كل ما يرد من اخبار ... حتى الأخبار المتعلقة بسوزان مبارك والقسطرة وووووووو

الصبر هو تدريب للنفس على عدم استعجال النتائج

فلنصبر حتى انتهاء التحقيقات .. لنرى ما ستسفر عنه .

تم تعديل بواسطة شرف الدين

رابط هذا التعليق

الاخ /شرف الدين

مهو مافيش قدامنا غير ....الصبر ومن قبله حسن الظن بالله تعالى

لكن الاخبار دي مُستفزه

وبعدين انا لو الخبر ده كان في اي جريده ..كنت قلت هايكذبوه بعد شويه

لكن جه في التلفزيون كمان في الشريط الاخباري على الجزيره مباشر مصر

والله الواحد اصلا اعصابه تعبانه من الاحداث اللي بتحصل في البلد .ومش ناقص اخبار من النوع ده

رابط هذا التعليق

الاخ /شرف الدين

مهو مافيش قدامنا غير ....الصبر ومن قبله حسن الظن بالله تعالى

لكن الاخبار دي مُستفزه

وبعدين انا لو الخبر ده كان في اي جريده ..كنت قلت هايكذبوه بعد شويه

لكن جه في التلفزيون كمان في الشريط الاخباري على الجزيره مباشر مصر

والله الواحد اصلا اعصابه تعبانه من الاحداث اللي بتحصل في البلد .ومش ناقص اخبار من النوع ده

في المرحلة التي تمر بها البلاد حاليا أختنا الفاضلة - لا تصدقي كل ما يرد إليك من أخبار ... حتى لو كانت من السي ان ان نفسها.

اقرئي فقط .. وجمعي المعلومات المتوافرة حتى الآن والداتا في عقلك من أجل محاولة الخروج باستنتاج صحيح .. ثم انتظري لتري مدى صحة الاستنتاج الذي خرجت به مع الحقيقة الي ستظهر آخرا.

رابط هذا التعليق

بيقول لك بيسألو سوزان مبارك : إنتي بتشتغلي إيه ؟

قالت : أنا بأشتغلكوا

مدير مستشفى شرم الشيخ: تحسن حالة سوزان مبارك ومغادرتها اليوم

الأحد، 22 مايو 2011 - 11:12

قال الدكتور محمد فتح الله، مدير عام مستشفى شرم الشيخ الدولى، إن سوزان مبارك، زوجة الرئيس السابق، ستغادر المستشفى، اليوم، بعد تحسن حالتها الصحية وفقًا لما أكده التقرير الطبى الخاص بها.

وأشار مصدر طبى بمستشفى شرم الشيخ إلى أنه من المنتظر أن تغادر سوزان مبارك المستشفى، خلال الساعات القادمة، وأضاف أنه بناء على تقرير الدكتورة" نورين عكاشة"، المسئولة عن الحالة الصحية لزوجة الرئيس السابق، فإنه يمكنها الخروج من المستشفى مع تكثيف العلاج الطبيعى وعلاج ضغط الدم وعمل مسح ذرى للقلب مؤكدة أنه تقرر إرجاء عملية القسطرة

.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...