اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاصرة السلفيين لكنيسة بامبابة بزعم اختطاف مسلمة .. اين سيادة القانون

Recommended Posts

الزميلات والزملاء المحتارين في البحث عن فاعل يلبس القضية، هو معلهش احنا ليه مش عايزين نعترف إن مظاهرات الشوارع بيكون فيها عناصر مختلطة وناس طايشة وبلطجية وصيع وطلاب ثانوي وناس أميين.

بلاش ندفن راسنا، والدليل على كده التحرش بالصحفية لارا لوجان والتحليل الاجتماعي لشرائح متظاهري التحرير خصوصا الأسبوع الأخير وفي رأيي ناس بسطاء كتير تم استغلال عواطفهم وابتزازهم بمانشيتات ثروة مبارك والظلم الاجتماعي والبطالة وكلنا دلوقتي بندفع التمن.

يا راجل بقى انت مصدق حكاية لارا لوجان دى ؟

واحده يتم اغتصبابها فى ميدان التحرير واليى ينقذها سيدات ياراجل قول كلام غير ده

اسأل نفسك ليه ظهرت موضوع قصة يرا فى الوقت ده ؟

ودور على تاريخ لارا لوجان وانت تعرف مين هى لارا لوجان

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 288
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بلاش ندفن راسنا، والدليل على كده التحرش بالصحفية لارا لوجان والتحليل الاجتماعي لشرائح متظاهري التحرير خصوصا الأسبوع الأخير وفي رأيي ناس بسطاء كتير تم استغلال عواطفهم وابتزازهم بمانشيتات ثروة مبارك والظلم الاجتماعي والبطالة وكلنا دلوقتي بندفع التمن.

واتقوا فتنة لاتصيبن الذين ظلموا منكم خاصة واعلموا ان الله شديد العقاب"

رابط هذا التعليق

رايحين يقولوا: عايزين حق المصري. ويحرقوا آخر كارت لابن XXX اللي نايم في المستشفى ومش عايز يتحاكم والسعودية وامريكا صارفين مليارات.. مليارات، عشان يعملوا اللي بيعملوه عندنا ده وهو يفلت وما يتحاكمش، مش عشان سواد عينيه، عشان لما يتحاكم فضايحهم حتطلع

دي مش اسمها جبهة التهييس الشعبية

دي اسمها جبهة الاستعباط الشعبية ....

آدي يا عم التفكير الثوري بتاع الثائرة نوارة نجم

إن لما مبارك يتحاكم ... فضايح السعودية هتطلع !!!!!!!!!!!!!! وفي نفس الوقت عمنا شرف يقولك ( المملكة في قلوبنا )...

وتطلع الحاجة نوارة تقولك ( السعودية بتصرف مليارات عشان تعمل اللي بيحصل عندنا ده ) ............ يعني السعودية هي السبب في البلاوي اللي بتحصل في مصر دلوقت - يا عيني يا سيدي يا حبيبي ... على رأي عمار الشريعي ...

آدي يا عم الثوار الأحرار خريجي مدرسة إبراهيم عيسى .............

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

استاذ شرف

ايه رأيك تسيبك من نواره نجم والتهييس والاستعباط وتيجي تشرفني في موضوعي الجديد لتجاوب على السؤال: ما الحل من وجهة نظرك لحالة الانفلات الأمني؟

في انتظارك

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

رايحين يقولوا: عايزين حق المصري. ويحرقوا آخر كارت لابن XXX اللي نايم في المستشفى ومش عايز يتحاكم والسعودية وامريكا صارفين مليارات.. مليارات، عشان يعملوا اللي بيعملوه عندنا ده وهو يفلت وما يتحاكمش، مش عشان سواد عينيه، عشان لما يتحاكم فضايحهم حتطلع

إن لما مبارك يتحاكم ... فضايح السعودية هتطلع !!!!!!!!!!!!!! وفي نفس الوقت عمنا شرف يقولك ( المملكة في قلوبنا )...

وتطلع الحاجة نوارة تقولك ( السعودية بتصرف مليارات عشان تعمل اللي بيحصل عندنا ده ) ............ يعني السعودية هي السبب في البلاوي اللي بتحصل في مصر دلوقت - يا عيني يا سيدي يا حبيبي ... على رأي عمار الشريعي ...

استاذ شرف الدين

انت سبت المقال كله ومسكت فى الجزئية اللى انت رافضها ( والله كنت حلغى النقطة دى وبعدين قلت ما ينفعش انا الغى بس شوية الكلام اللى مش ظريف

بغض النظر عن اسلوبها

بس كثير ما تعجبنى اراؤها واراها افضل من كثير من الموجودين على الساحة وبتحاول دايما تأخد خطوات عملية ومش

كنت مع طلبة امس وجاء الحوار لما يحدث لمصر

وقالوا حاجه من نفس الكلام ده بيقولوا ياعم ان امريكا دفت فلوس علشان يحصل ثورة فى مصر والبحرين علشان هى مش بتحب الخير للخليج ؟ دفعت بقى لمين ؟؟؟؟ لإيران

امريكا دفعت لإيران

و على المنتدى ناس بتقول امريكا دفعت لشباب مصريين

دا حتى ام سيد قالت كده

انا مش عارف اصدق مين

ام سيد ولا قلبى ؟

بالمناسبة ايه علاقة عصام شرف بكلام تكتبه نوارة نجم ؟

دا على انهم كانوا فى التحرير مع بعض مثلا و اكلوا وشربوا من كنتاكى الثورة

رابط هذا التعليق

خالد صلاح....رئيس تحرير جريدة اليوم السابع خالد صلاح يشهد علي براءة السلفيين من احداث امبابة ويتهم النظام السابق

فى العاشرة مساءا مع منى الشاذلى

http://www.youtube.com/watch?v=P9vmA-AseL8&NR=1

رابط هذا التعليق

استاذ شرف الدين

انت سبت المقال كله ومسكت فى الجزئية اللى انت رافضها ( والله كنت حلغى النقطة دى وبعدين قلت ما ينفعش انا الغى بس شوية الكلام اللى مش ظريف

بغض النظر عن اسلوبها

بس كثير ما تعجبنى اراؤها واراها افضل من كثير من الموجودين على الساحة وبتحاول دايما تأخد خطوات عملية ومش

كنت مع طلبة امس وجاء الحوار لما يحدث لمصر

وقالوا حاجه من نفس الكلام ده بيقولوا ياعم ان امريكا دفت فلوس علشان يحصل ثورة فى مصر والبحرين علشان هى مش بتحب الخير للخليج ؟ دفعت بقى لمين ؟؟؟؟ لإيران

امريكا دفعت لإيران

و على المنتدى ناس بتقول امريكا دفعت لشباب مصريين

دا حتى ام سيد قالت كده

انا مش عارف اصدق مين

ام سيد ولا قلبى ؟

بالمناسبة ايه علاقة عصام شرف بكلام تكتبه نوارة نجم ؟

دا على انهم كانوا فى التحرير مع بعض مثلا و اكلوا وشربوا من كنتاكى الثورة

وأنا أيضا أقدر نوارة نجم ... واعتبر أن التراب الذي تمشي عليه ... شيء غال ونفيس يستحق أن أضعه فوق رأسي .. بعد أن كان لها شرف التواجد في التحرير أيام الثورة .. ولم نحظ نحن للأسف بهذا الشرف .. ولن أنسى أبدا محادثتها مع الجزيرة وهي تبكي ليلة الخميس وتقول أنهم سيضربون باسطوانات البوتاجاز .. ولن أنسى أبدا زغرودتها الفرحة بعد إعلان نبأ التنحي .. وكتبت هنا في المنتدى ... وقلت إنها أحلى زغردوة سمعتها في حياتي .

الذي فقد انتقده على نوارة مثلما انتقده على كل شباب الثورة هو أنهم يسيرون على هدي ضباط ثورة يوليو ...

ضباط ثورة يوليو حملوا أرواحهم على أكفهم ليلة الثورة .. عندما كان النجاح في علم الغيب .. مثلما حمل ثوار التحرير أرواحهم على أكفهم أيام وليالي الثورة .. عندما كان النجاح أيضا في علم الغيب..

بعد أن نجحت ثورة يوليو جاء الضباط الأحرار ( الذين كانوا شبابا وقتها ) بأحد الكبار ( اللواء - محمد نجيب ) الذي شاركهم ثورتهم في أواخرها .. ليقود الأمور، ولكنهم ما لبثوا أن انقلبوا عليه وأخذتهم حماسة وفورة الشباب إضافة إلى غرور النصر الذي استبد بهم فرأينا ما فعلوه مع كبيرهم نجيب وكيف عاملوه أسوأ معاملة بعد ذلك وحاولوا شطبه من التاريخ.. وها نحن قد أبان لنا التاريخ عن نتيجة أفعالهم.. وهل كانت في الصالح أم في الطالح.

نفس الشيء يحدث الآن مع شباب الثورة .. تأخذهم الحماسة وغرور الانتصار .. فما عادوا يرون كبيرا يجب احترامه مهما حدث منه أو كان أو مجلسا عسكريا ينبغي الاعتراف بدوره وتركه يدير أمور البلاد .. بل تراهم الآن يتحدثون وكأنما هو أصحاب الحق في تقرير مصير البلاد..

هذا هو ما أخذه عليهم .. وللعلم شباب ثورة يوليو كانوا أكثر تعقلا وتحضرا من شباب ثورة يناير بكل أسف .. فقد عاملوا من انقلبوا عليه معاملة كريمة يذكرها لهم التاريخ حتى الآن بكل خير ... أما شباب ثورة يناير فقد تباروا في إذلال وإهانة من انقلبوا عليه .. وجعلوا الحكومة وأجهزتها وبكل أسف تنقاد خلفهم في هذا الاتجاه.

أما العلاقة بين نوارة وكنتاكي - عفوا أقصد نوارة وشرف .. فالعلاقة بينة وواضحة وهما أن الاثنين يتحدثان من خلفية واحدة .. من خلفية ميدان التحرير .. فالدكتور شرف جاء من ميدان التحرير لينفذ ما يأمر به ميدان التحرير ... ونوارة من المشاهير الذين ثاروا في التحرير .. فالذي يقرأ ما تكتبه نوارة بكل وضوح سوف يقول لك .. ها هي ذي ثورة مصر ... وها هي ذي توجهات ميدان التحرير.

ولك مني أفضل سلام

( وأنا آسف يا نوارة .. بجد والله مش تريقة.. عشان انفعلت وقلت كلام ممكن يكون مش كويس )

تم تعديل بواسطة شرف الدين

رابط هذا التعليق

مافيش حاجه اسمها شباب ثورة يوليو يا استاذ شرف ... ومافيش حاجه اسمها ثورة يوليو أساسا ... ده كان انقلاب سيطر بعده العسكر على حكم مصر ستة عقود حتى وصل حكمهم الى نهايته في 25 يناير 2011

لن نسمح لأحد أن يحدد مستقبل مصر ويدير شؤون البلاد سوى الشعب المصري ... لا مجلس عسكري ولا غيره ... ومؤامرة الفوضى الأمنية والفتنة الطائفية التي تتم الآن من أجل إجبارنا على التخلي عن مطلبنا في نظام ديموقراطي لن تنجح ... وستتم الانتخابات البرلمانية ويبكون لدينا رئيس مدني للبلاد كلمته تمشي على العسكريين زي كل بلاد العالم المتقدم، إن شاء الله ... يا استاذ شرف مشكلة حضرتك واضح انها ليست مع نواره ولا مع ابراهيم عيسى ولا مع ميدان التحرير كله ... المشكلة أنك لا تريد للثورة أن تكتمل لتفرز حكما ديموقراطيا وتفضل أن يحكمنا عسكري مثل أحمد شفيق لنعود لنظام حكم مبارك بوجوه جديده.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

فيما يلى جزء من قصة عبير وياسين والسلفيين كما نشر اليوم فى جريدة المصرى اليوم

قالت مصادر أمنية لـ«المصرى اليوم»: «إن بداية الأحداث تعود إلى أسيوط، عندما نشأت قصة حب بين شاب يدعى ياسين ثابت (مسلم) وجارته المسيحية (عبير فخرى)، التى كانت متزوجة، وارتبط الحبيبان بعقد زواج عرفى، وانتقلا معاً إلى بنها بالقليوبية فى سبتمبر ٢٠١٠، ويوم ٥ مارس ٢٠١١ عاد ياسين إلى المنزل، فلم يجد عبير، وعندما اتصل بأسرتها،

رد عليه والدها قائلاً: (الأمانة وصلت)، فبدأ الزوج البحث عن زوجته بنفسه وذهب إلى المساجد فى القاهرة وروى قصته، دون أن يستجيب له أحد حتى جاءه اتصال يؤكد أن عبير مقيمة فى منزل مجاور لكنيسة مارمينا فى إمبابة، فتوجه إلى بعض السلفيين وطلب منهم الحل، فتوجهوا معه إلى الكنيسة مساء أمس الأول، واندلعت الاشتباكات التى بدأها صاحب مقهى مسيحى بإطلاق الرصاص على المسلمين، واشتعلت الأحداث التى استمرت ٤ ساعات، واستخدمت خلالها الأسلحة النارية والبيضاء وقنابل المولوتوف، مما أسفر عن سقوط ضحايا من الطرفين».

رابط الموضوع

قصه هى فى حد ذاتها حقيره ولا تستحق الدفاع عنها من اى انسان محترم حتى لو كانت بين مسلم ومسلمه ، فهل بلغ بنا السفه والعته ان نكبرها ونعظمها ونجعل منها قضيه دينيه قوميه نريق من اجلها الدماء تلطخ ثورتنا البيضاء الفريده ، التى كان اجمل ما اظهرته هو وجود القسيس يحمل الصليب بجانب الشيخ يحمل المصحف فى ميدان التحرير !!

نعترف جميعا ان للبلطجيه من المساجين وصبيان الحزب الواطى دورا كبيرا واساسيا فى هذه الاحداث ، لكننا نعترف ايضا ان لكل من ينتمون لتيارات اسلاميه او يتدخلون فى كل شئ باسم الدين لهم ايضا دورا كبيرا واساسيا فى المساعده على اشعال الموقف بتحريك الشعور الدينى الخاطئ عند المسلمين البسطاء الذين مازالوا ينتظرون منهم كلمة حلال او حرام حتى يفعلوا او لا يفعلوا ..

لو كان الاخوان والسلفيون ضد هذه الهجمه الدنيئه ضد الثوره ، لكانو ذهبوا ووقفوا بين الناس وقالوا لهم ان ما تفعلونه هنا حرام ، كما فعلوا يوم الاستفتاء على تعديلات الدستور وقالوا لهم ان رفض التعديلات حرام

تحياتى

رابط هذا التعليق

مفاجأة.. قضية تفريق لمفجرة أحداث إمبابة عن زوجها القبطي تأجلت لجلسة 29 مايو

بوابة الأهرام

9-5-2011 | 17:52

أحداث إمبابة

أكدت التحقيقات التي تجريها النيابة، أن عبير طلعت فخري (مفجرة أحداث إمبابة) أشهرت إسلامها منذ فبراير الماضي بمشيخة الأزهر، وأقامت دعوي فسخ عقد بينهاوبين زوجها القبطي أمام محكمة الأسرة بشبين الكوم محل سكن الزوج، لتفريقها عن زوجها.

وكشفت التحقيقات عن أن عبير اعتنقت الإسلام وتداولت الدروس الدينية، بداية من شهر مارس الماضي وحضر زوجها في أول جلسة وأقر بطلباتها أمام محاميها بأنها اعتنقت الإسلام بالفعل وتأجلت نظر الدعوي لعدم حضورها اليوم، إلا أنها تغيبت عن الجلسة وحضر عنها محاميها وقرر أمام المحكمة أن أسرة عبير وضعتها في كنيسة إمبابة، لكنها تمكنت من الهرب خلال الأحداث التي شهدتها الكنيسة واتصلت هاتفيا بالمحامي وأخبرته أنها مختفية في مكان غير معلوم حتي لا يؤثر عليها أحد.

قررت المحكمة برئاسة الدكتور تامر عزت وعضوية القاضى سامح سمير السروجي وحازم الجيزاوي وأسامة الشاعر، تأجيل نظر القضية إلى جلسة 29 مايو الحالي. كما كشفت أيضاً المعلومات الواردة أن عبير طلعت فخري تزوجت من مسلم بعقد عرفي ومازالت النيابة تجري تحقيقاتها الموسعة لكشف أبعاد وملابسات فتنة إمبابة.

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

عبير: نعم أسلمت وأطلب حمايتي

وجهت عبير فخري صاحبة "أزمة إمبابة"، والتي أوقعت 12 قتيلاً و240 جريحًا، في معارك طائفية، نداء إلى المجلس الأعلى للقوات المسلحة ود.عصام شرف رئيس الوزراء، بأنّ يساعدوها على الحياة بشكلٍ طبيعي بعيدًا عن التنقل بين الكنائس مختفية، بعدما أشهرت إسلامها عن قناعة تامة.

وكانت أزمة قد نشبت في منطقة إمبابة بمحافظة الجيزة، أمام كنيسة مارمينا، بعد محاولة بعض المسلمين تسلم السيدة عبير فخري، التي أشهرت إسلامها واحتجزتها الكنيسة على غير رغبتها، إلا أنّ المسلمين فوجئوا بإطلاق النار على المتظاهرين من داخل الكنيسة، مما أدّى لوقوع عدد من القتلى والجرحى.

ونقل موقع "الجماعة الإسلامية" عن عبير ـ التي غيرت اسمها إلى " أسماء محمد أحمد إبراهيم" بعد إسلامها ـ قولها: نعم، أشهرت إسلامي بالأزهر الشريف وسافرت مع زميل لي في معهد الخط إلى القاهرة يوم 15سبتمبر لأشهر إسلامي وأوثقه، ولكن مع ما أسمعه من محاولات الضغط على البعض للرجوع القسري عن معتقداتهم، أثرت البعد عن بلدي.

وأضافت، بعد أن وثقت إسلامي ذهبت إلى قرية "ورورة" التي تتبع مدينة "بنها"، عن طريق رجل بلدياتي اسمه "جعفر"، ولكن حدث مالم يخطر ببالي؛ إذ علِم أهلي بمكاني وأتوا وأخذوني على عجل، ثم سلموني إلى كنيسة أسيوط ومنها بدأت رحلة سجني واعتقالي، وذلك في أوائل شهر مارس الماضي.وقالت عبير: إنّها نُقلت إلى سجن آخر في "دير العذراء" بأسيوط، واستمرت به حوالي ثمانية أيام، ثم رحلت إلى دار المسنات بأسيوط ومكثت بها قليلاً، حتى رحلوها مرة أخرى إلى القاهرة تحت إشراف كاهن كنيسة أسيوط.

وأكّدت أنها تعرضت في الكاتدرائية بالعباسية لشتى أنواع الضغط لتعود إلى "النصرانية"، واضطرت إلى مسايرتهم حتى لا يؤذوها، إلى أنّ سجنوها مرة أخرى بمنزل بجانب كنيسة مارمينا بمنطقة إمبابة، وهناك وقعت الأزمة.

وكشفت عن أنها بالفعل اتصلت بزميل لها سرًا كي يهربها، وأنها عندما وصل ومعه جماعة من المسلمين، فوجئت بإطلاق النار من الكنيسة، إلا أنّها وسط خوفها قرّرت الهرب من المكان، لتنجو بنفسها.

وفي نهاية تصريحها تمنت عبير، أو أسماء، الشفاء لكل المصابين خلال الأزمة، مطالبة المجلس العسكري بسرعة الإفراج عن المعتقلين جراء ما حدث، وداعية قيادات الكنيسة في مصر بأن يتركوها لحالها بعدما اعتنقت الإسلام عن قناعة.

المصدر ، موقع الوفد

رابط هذا التعليق

الزميلات والزملاء المحتارين في البحث عن فاعل يلبس القضية، هو معلهش احنا ليه مش عايزين نعترف إن مظاهرات الشوارع بيكون فيها عناصر مختلطة وناس طايشة وبلطجية وصيع وطلاب ثانوي وناس أميين.

تحياتى

عنبو

أنا لم أقل اغتصاب وإنما تحرش وصل لنزع ملابسها في الميدان من قبل الغوغاء - وده كلامها هي بعظمة لسانها

والفيديو كاملا لقاء معها:

http://www.youtube.com/watch?v=_g0S6UQem1k

أنا لي حقائق بغض النظر بقى عن تاريخ الظهور، بس لعلم حضرتك الموضوع نشر في منتصف فبراير ثم عاد الآن لأن المراسلة كانت في فترة نقاهة وعادت لعملها مؤخرا وعملوا معاها انترفيو في الفيديو أعلاه.

تحياتي.

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

تحياتى

عنبو

أنا لم أقل اغتصاب وإنما تحرش وصل لنزع ملابسها في الميدان من قبل الغوغاء - وده كلامها هي بعظمة لسانها

والفيديو كاملا لقاء معها:

http://www.youtube.com/watch?v=_g0S6UQem1k

أنا لي حقائق بغض النظر بقى عن تاريخ الظهور، بس لعلم حضرتك الموضوع نشر في منتصف فبراير ثم عاد الآن لأن المراسلة كانت في فترة نقاهة وعادت لعملها مؤخرا وعملوا معاها انترفيو في الفيديو أعلاه.

تحياتي.

حقائق ايه ياستاذى الفاضل هو لما واحد له تاريخ اسود يطلع يقول كلام زى ده يبقى نصدقه ؟

ازاى يعنى لازم علشان نصدقك لازم يكون فيه ادله مش اى واحد يطلع يتهم اى واحد نصدقه والا الدنيا حالها يقف

والاسلام بيأمرنا اننا نتحرى الاخبار يعنى مش اى حد يقولنا اى حاجه نصدقها فما بالك بقى لو كان الحد ده له ملف اسود

على فكره انا مكنتش منتظر منك ان تجيلى الفيديو لان شايفه من زمان انا كنت منتظر منك تجبلى ادله تثبت فيها انها

تم التحرش بيها فى ميدان التحرير

تحياتى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ولنقرأ مقال آخر لأحد أعضاء مدرسة إبراهيم عيسى يتهم فيه السعودية صراحة بالوقوف خلف أحداث الفتنة الطائفية التي تحدث الآن

هل ينفذ السلفيون مخططا سعوديا لبث الفتنة بعد رفض طلب عدم محاكمة مبارك؟

تاني معلش على رأي عمار الشريعي برضه

يا سيدي يا عيني يا حبيبي

رابط هذا التعليق

ولنقرأ مقال آخر لأحد أعضاء مدرسة إبراهيم عيسى يتهم فيه السعودية صراحة بالوقوف خلف أحداث الفتنة الطائفية التي تحدث الآن

هل ينفذ السلفيون مخططا سعوديا لبث الفتنة بعد رفض طلب عدم محاكمة مبارك؟

تاني معلش على رأي عمار الشريعي برضه

يا سيدي يا عيني يا حبيبي

هو كل واحد بيكتب في الدستور يبقى من مدرسة ابراهيم عيسى

على كده مدرسة ابراهيم عيسى شامله كل التيارات اللي في مصر

لإن الدستور بيكتب فيها ليبراليين وقوميين ويساريين وناصريين واخوان

كان نفسي يا استاذ شرف تفيدنا بتفنيد ما جاء في المقال وإثبات تهافت هذه الفكرة بالحجة والمنطق

بالقطع ذلك أكثر فائدة من أغاني عمار الشريعي

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

حقائق ايه ياستاذى الفاضل هو لما واحد له تاريخ اسود يطلع يقول كلام زى ده يبقى نصدقه ؟

ازاى يعنى لازم علشان نصدقك لازم يكون فيه ادله مش اى واحد يطلع يتهم اى واحد نصدقه والا الدنيا حالها يقف

والاسلام بيأمرنا اننا نتحرى الاخبار يعنى مش اى حد يقولنا اى حاجه نصدقها فما بالك بقى لو كان الحد ده له ملف اسود

على فكره انا مكنتش منتظر منك ان تجيلى الفيديو لان شايفه من زمان انا كنت منتظر منك تجبلى ادله تثبت فيها انها

تم التحرش بيها فى ميدان التحرير

تحياتى

طيب يا استاذ عنبو مش مصدق اللي الضحية بتحكيه ليه؟

الغوغاء كانوا مصريين

واللى حماها كانوا مصريات ومصريين

واللي أخذها من وسط الغوغاء ووصلهم للفندق والمستشفى كان الجيش المصري

هي لم تدعي ان رامبو هو اللي خلصها ولم تدعي أي بطولة.

وبعدين الموضوع ده مش حصل فى حفلات التحرش الجماعي؟

الم يحدث فى حف في مارينا مع مغنية على المسرح؟

ألم يحدث مع صحفية ومتظاهرات من قبل من قبل بلطجية الحزب البائد

لاأعتقد أن الفيديو يدين الشعب المصري أو النظام المصري أو يقوم بزرع الفتنة الطائفية

الست بتقول ان الغوغاء عملوا كذا وكذا

فالواجب نعتذر لها عما فعله الأوباش

وعلى فكرة برنامج 60 دقيقة من البرامج المحترمة لكن أحنا مش بنحب اي حد يتكلم عن عيوبنا

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

أكدت التحقيقات التي تجريها النيابة، أن عبير طلعت فخري (مفجرة أحداث إمبابة) أشهرت إسلامها منذ فبراير الماضي بمشيخة الأزهر، وأقامت دعوي فسخ عقد بينهاوبين زوجها القبطي أمام محكمة الأسرة بشبين الكوم محل سكن الزوج، لتفريقها عن زوجها.

وكشفت التحقيقات عن أن عبير اعتنقت الإسلام وتداولت الدروس الدينية، بداية من شهر مارس الماضي وحضر زوجها في أول جلسة وأقر بطلباتها أمام محاميها بأنها اعتنقت الإسلام بالفعل وتأجلت نظر الدعوي لعدم حضورها اليوم، إلا أنها تغيبت عن الجلسة وحضر عنها محاميها وقرر أمام المحكمة أن أسرة عبير وضعتها في كنيسة إمبابة، لكنها تمكنت من الهرب خلال الأحداث التي شهدتها الكنيسة واتصلت هاتفيا بالمحامي وأخبرته أنها مختفية في مكان غير معلوم حتي لا يؤثر عليها أحد.

قررت المحكمة برئاسة الدكتور تامر عزت وعضوية القاضى سامح سمير السروجي وحازم الجيزاوي وأسامة الشاعر، تأجيل نظر القضية إلى جلسة 29 مايو الحالي. كما كشفت أيضاً المعلومات الواردة أن عبير طلعت فخري تزوجت من مسلم بعقد عرفي ومازالت النيابة تجري تحقيقاتها الموسعة لكشف أبعاد وملابسات فتنة إمبابة.

يا ريت نستنى تحقيقات النيابة تخلص

كل شوية جزء جديد بيتكشف

و يا ريت نلتفت للمهم

الموضوع في يد النيابة ثم القضاء

مهمتنا الاكبر ان نقلص المساحة التي يتحرك فيه التعصب و يتوقف فيها العقل

على كافة الاصعدة

رابط هذا التعليق

كل شوية جزء جديد بيتكشف

و يا ريت نلتفت للمهم

على كافة الاصعدة

بعد سماعي لمكالمتها مع محمود سعد النهاردة

تيقنت أن الجنازة حامية والميت ....

ازاي واحدة متزوجة ولم تطلق بعد ، حتى لو أشهرت اسلامها تتزوج بعقد عرفي ،

وطبعا هي بعد ماقالت عن جوزها الجديد ،رجعت وقالت انها لسه فى اجراءات الطلاق من الزوج القديم.

==================================

لكن الواضح من مكالمتها أن رجال وراهبات الكنيسة قد احتجزوها ، وهذا يدعونا ان نطالب الحكومة والمجلس العسكري ومنظمات حقوق الإنسان أن يفكروا فى قانون يجرم ماتفعله الكنيسة والتي تقوم باحتجاز افراد بدون اي صفة ، الكنيسة ليست دولة داخل الدولة وليست لها أي سلطات تنفيذية او قانونية تخولها فى احتجاز رعايها.

فلنطالب بقانون موحد يحمي المصريين من أى ضغوط تمارس على الأفراد فيما يخص توجههم العقائدي او السياسي.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

كل شوية جزء جديد بيتكشف

و يا ريت نلتفت للمهم

على كافة الاصعدة

بعد سماعي لمكالمتها مع محمود سعد النهاردة

تيقنت أن الجنازة حامية والميت ....

ازاي واحدة متزوجة ولم تطلق بعد ، حتى لو أشهرت اسلامها تتزوج بعقد عرفي ،

وطبعا هي بعد ماقالت عن جوزها الجديد ،رجعت وقالت انها لسه فى اجراءات الطلاق من الزوج القديم.

==================================

لكن الواضح من مكالمتها أن رجال وراهبات الكنيسة قد احتجزوها ، وهذا يدعونا ان نطالب الحكومة والمجلس العسكري ومنظمات حقوق الإنسان أن يفكروا فى قانون يجرم ماتفعله الكنيسة والتي تقوم باحتجاز افراد بدون اي صفة ، الكنيسة ليست دولة داخل الدولة وليست لها أي سلطات تنفيذية او قانونية تخولها فى احتجاز رعايها.

فلنطالب بقانون موحد يحمي المصريين من أى ضغوط تمارس على الأفراد فيما يخص توجههم العقائدي او السياسي.

هى لم تقل إنها تزوجت من المسلم .. الصحف قالت هذا ..

هى قالت إنها متفقة مع المسلم على الزواج بعد انتهاء اجراءات المحكمة التى تنظر قضية التفريق بينها وبين زوجها المسيحى

وقالت إن من أخذها إلى الدير هم أهلها

وقالت أنهم فى الدير كانوا يناقشونها للرجوع إلى المسيحية دون أى أذى

ولكن الواضح أنها كانت فى عمارة من 8 أدوار تبع الكنيسة وكانت تتنقل بين الطوابق ولكن باب العمارة مقفول ..

وأفادت إنها لم ترد الخروج .. فقد كانت فى الكنيسة خائفة من الأخوة المسلمين "لا أدرى لماذا" .. وهى الآن فى مكان ما (مع مسلمين) خائفة من الأخوة المسيحيين "أيضا لا أدرى لماذا" .. وإن الراهبة اللى كانت قاعدة معاها هى اللى فتحت لها الباب وقالت لها اخرجى احنا أبرياء من دمك

وقالت انها إنسانة بسيطة تريد أن تعيش حياتها .. وانها لو كانت تدرى أن كل هذا سيحدث بسببها لكانت عملت ما فى استطاعتها لمنع حدوثه حتى لو دفعت هى الثمن

لا أتفق معك فى أن الجنازة والميت قرد (وحشتنى يا سكوب) .. فهى كما قالت "إنسانة بسيطة" المفروض ألا يتدخل أحد فى حياتها الخاصة .. سواء كانت بسيطة أو مركبة فهى أولا وأخيرا "إنسانة" .. أما من حولها من مسلمين ومسيحيين فهم الجناة الحقيقيون لا أقصد زوجها المسيحى أو خطيبها المسلم :) .. ولكنى أقصد من دسوا أنوفهم فى حياتها

شايف يا أستاذ محمد ؟ .. لحد امتى حنفضل نتكلم عن قيمة "الإنسان" .. وقيمة حريته فى اختيار ديانته ..

ليه اخوانا الغيارى دول ما حرقوش الدنيا على البنات اللى بتتخطف يوميا .. لحد أولياء الأمور ما بطلوا يودوا بناتهم المدارس ؟ .. ليه .. إشمعنى عبير ست الدار .. وكاميليا ست ابوها ؟ .. يفرقوا إيه دول عن دول إلا ان عبير وكاميليا لهم علاقة باالتحول عن الدين ؟ .. ده حتى واحدة منهم رجعت عن ذلك التحول .. شايف بيحطوا نفسهم فى مواقف بايخة ازاى وبيحرقوا البلد كمان ؟ .. بقى دول سلفيين ؟ يعنى مؤمنين بيتأسوا بالسلف "الصالح" ؟ .. ليه بينسوا حكاية "الصالح" دى ؟ .. هو "الصالح" يحرق وطنه ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...