اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مافيهاش حاجة أبدا!!!!!!

Mr. M

Recommended Posts

30/08/2004

روبى تؤكد أنها ترقص لحبها للرقص وحسب!!

القاهرة - لندن - العرب:

يرى البعض أنها تعتمد على مفاتن جسدها لكن المغنية المصرية روبى تؤكد أنها ترقص لمجرد حب الرقص وليس للاغراء. لفتت روبى الانظار العام الماضى عندما ظهرت فى أغنيتها المصورة "انت عارف ليه" وهى تتبختر فى ملابس الرقص عبر شوارع براج. ودفع أداؤها عضوا اسلاميا فى مجلس الشعب المصرى لتقديم شكوى فى البرلمان كما قاطعها حتى بعض أقاربها المقربين. وجاءت ثانى أغنياتها المصورة لتثير ضجة أكبر.

قالت روبى "لماذا يظن الناس أن كل مغنية أو فتاة تحب الرقص امرأة سيئة.. لماذا لا يغيرون تفكيرهم.. لماذا لا يعترضون على جينيفر لوبيز.. انها تغنى وترقص." وتابعت روبى "يظن كثيرون ان الفتاة عندما ترقص أو تحب أن ترقص وتغنى فان هدفها الاغراء." وتابعت فى مقابلة مع رويترز "اننى أرقص امام المراة فى غرفتى وأنا وحدي.

فهل أفعل هذا لاغرى نفسي. لا.. بل لانى أحب الموسيقى وأحب الرقص." وفى العام الماضى أثار النائب الاسلامى حمدى حسن عضو جماعة الاخوان المسلمين ضجة فى مجلس الشعب عندما اشتكى من مطربات بينهن روبى وبعض المغنيات اللبنانيات اللاتى "تتنافى اغنياتهن مع اخلاقيات" المجتمع المصري.

ولا يبث التلفزيون الرسمى فى مصر أغنيات روبى لكن المحطات الفضائية التلفزيونية الخاصة تداوم على بث أغانيها الى كل بيت ومقهى عبر العالم العربي. وقال شريف صبرى منتج أغنيات روبى انه لم يكن يتوقع أبدا كل هذه الضجة.

وأضاف "أول انتقاد كان بسبب ارتداء ملابس الرقص. لم أتصور أن تثير كل هذا الجدل لانها رغم كل شيء نمط من أنماط ملابسنا." وأضاف قائلا عن روبى "نظرة عينيها تفسر أحيانا على انها مثيرة.. لكنها نظرة تلقائية غير مقصودة."

ولا تتأثر روبى بالانتقادات التى توجه لها حتى من أفراد أسرتها وجيرانها فى الحى الذى تقيم به فى القاهرة رغم أن بعض الاقارب قاطعوها ورغم أنها تسمع أحيانا شتائم تكال لها فى الشارع. وتقول "صنفونى كمطربة اغراء. وهم يعارضون ذلك ويقولون كيف تعيش بيننا وهى تفعل ذلك. طبيعى أن يكون الامر صعبا.. صعبا جدا."

وتستمد روبى قوتها من معجبيها الكثر فى القاهرة بما فى ذلك والدتها وجدها. وتابعت "أسير فى اتجاه محدد ولا شيء يؤثر في.. لا كلمة من النقاد ولا كلمة فى الشارع لاننى واثقة من أن ما أقوم به صحيح." وتقول روبى ان هدفها هو تشجيع الشابات المصريات الاخريات من عامة الشعب لان يكون لديهن طموح عال. واكتشف شريف صبرى روبى فيما كان يعد فيلما سينمائيا. ورفض التلفزيون المصرى بث اعلانات دعائية لفيلم "سبع ورقات كوتشينة" الذى لعبت روبى بطولته بسبب الانتقادات الموجهة اليها.

وقال "رفض التلفزيون بث اعلانات عن الفيلم بسبب وسائل الاعلام وبسبب الانطباع المأخوذ عن روبى وهو انطباع خاطيء." وتحت ضغط الرقابة قال صبرى انه قطع أكثر من عشرة مشاهد من الفيلم منها لقطات اعبترتها الرقابة "مثيرة للغاية".

وقال "لقد ذبحوا الفيلم بسبب الطريقة التى استقبلت بها وسائل الاعلام أغنيات روبى المصورة." وأضاف أن الرقابة لم تسلم بعد تقريرا مكتوبا يفسر وجهة نظرها وليس لديها خطوط ارشادية كتابية تفسر ما هو المقبول لديها.

وتقول روبى وهى فى السنة الاخيرة بكلية الحقوق جامعة القاهرة انها لا تولى اهتماما كبيرا لما تقوله الرقابة. وِأضافت "أتمنى لو ركزوا أكثر على المعنى الاوسع للاغنيات بدلا من الاهتمام الشديد بكم سنتيمتر مكشوف من جسمي." وقال أشرف الجندى المذيع فى الاذاعة المصرية أن اغنيات روبى المصورة أكثر احتراما من أغنيات مصورة لمطربات اخريات من العالم العربى ظهرن فى الاونة الاخيرة لكن الضجة أثيرت حول روبى بسبب جنسيتها. وقال "المصريون يرون أنه ينبغى ألا نفعل ذلك.

انهم يرون ان بوسع اللبنانيات أن يفعلن ذلك لانهن أقل محافظة.. أقل محافظة بكثير من المصريات."

رابط هذا التعليق

ملحوظة اخي الكريم

ممكن لو تكرمت تعمل تعديل في الموضوع وتزيل الفراغ الموجود في الصفحة حتى لاترهق من يدخل لقراءة الموضوع

وشكرا

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

ملحوظة اخي الكريم

ممكن لو تكرمت تعمل تعديل في الموضوع وتزيل الفراغ الموجود في الصفحة حتى لاترهق من يدخل لقراءة الموضوع

وشكرا

:P :D :D

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جرا ايه يا جماعه لا اله الا الله ربنا ما يجعلنا من قطاعين الارزاق لابسه بله رقص مش عاجبكم لبست مايوه بردو لاه الست تقطع نفسها يعني :D وبعدين مامتها موافقه

وهيا قالتلكو هيا بتعمل اللي بتعمله من غير متقصد انتو مش طيبين ليه :P

وبعدين بالنسبه لبدله الرقص اي حاجه تيجي عن سيره مصر لازم يكون فيها رقاصه

حتى اعلان السياحه عن مصر جايبين رقاصه

والبيت بيتك

:D

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

على كل حال ارحم من الأستاذة نانسى .. وشوفى التعليق فى اللنك ده : -

:P :D

كلمات حق وصيحة فى واد .. إن ذهبت اليوم مع الريح ، فقد تذهب غدا بالأوتاد ..

ليس كل من مسك المزمار زمار .. وليس كل من يستمع لتصريحات الحكومة الوردية ..حمار

ويا خسارة يامصر .. بأحبك حب يعصر القلب عصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

على رايك والله

ايه اللنك اللي انت حطيته ده :P

استغر الله استغفر الله

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

مهما حاول القاتل انه يحلف بالله انه برئ ............برضه الناس مش حتصدقه ......ليه ؟

عشان الدم مغرقه !

بنفس المنطق .........مهما حاولت الرقاصة انها تقول ( انا و الله مش برقص عشان ابيّن جسمى انا برقص حباً فى الرقص !!! )

برضه الناس مش حتصدقها عشان طول النهار و الليل جسمها باين على شاشات الفضائيات ! و الخلاعة مالية صوتها و ..................

حقول ايه و لا ايه .............لما تشوفوا الكليب الاخير بتاعها أحكموا انتوا !!!! cbyb: cbyb: cbyb: :P

Fair is foul, and foul is fair

رابط هذا التعليق

اهلا يا فيولين محنا اقصد اتفرجنا عليه وياريتنا ماتفرجنا :P

امال انا بقولكم مايوه ليه :D

وبعدين مش جايز الست كانت معزوره في حتة قماش قاليتلك اعمل الكليب ويعملي حملة تبرعات :D

والله ممكن

ابقو راعو ظروف الناس

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

اهلا يا فيولين محنا اقصد اتفرجنا عليه وياريتنا ماتفرجنا :P

امال انا بقولكم مايوه ليه :D

وبعدين مش جايز الست كانت معزوره في حتة قماش قاليتلك اعمل الكليب ويعملي حملة تبرعات  ;)

والله ممكن

ابقو راعو ظروف الناس

فعلا انا ظلمت الست ;)

عندك حق يا بيرو .............و الله انا مكانش فى بالى خالص انها كانت بتعمل عمل خيرى ....................

لأ لأ لأ لأ ....................ماينفعش الاعتذار و بس ...............لازم ناخد خطوة ايجابية تجاه الست اللى احنا ظلمناها دى...............

انا اقترح اننا ندفعلها جنية ......كمساعدة رمزية ..............و تخيلى بقى لما كل واحد يدفع جنية من معاه .......حيبقى معاها كام :D

و ربنا يفتح عليها و تمول بيهم الكليب الجديد بتاعها و اللى حيبقى أكثر تأثيراً من اللى قبله ...............

عشان تثير شفقة الناس تجاه الفقراء اللى ماحيلتهومش اى هدمة ............

عشان كده انا سمعت انها ناوية تطلع من غير هدوم تضامناً مع فقراء العالم mf-: :P :D

و يجعله عامر بحس كوكب الشرق ((( روبى )))

رابط هذا التعليق

:D :D mf-:

والله فكره تخيل باه لما كل الناس تقلدها من اجل فعل الخير

ديه هتبقى هيصه :P

وعلى رايك

بلا وكسه

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

يرى البعض أنها تعتمد على مفاتن جسدها لكن المغنية المصرية روبى تؤكد أنها ترقص لمجرد حب الرقص وليس للاغراء

ممكن ترقص براحتها فى بيتها بدون التعرض لرقابة مفترية ...

"اننى أرقص امام المراة فى غرفتى وأنا وحدي. فهل أفعل هذا لاغرى نفسي. لا.. بل لانى أحب الموسيقى وأحب الرقص."

في حاجة:

معظم الفنانين فى مصر و لاعبى الكرة ينقصهم الcommon sense وعشان كده سكوتهم من دهب عيار 24 لأن الحجج والأدلة والبراهين بتاعتهم والحوار عموما معهم بيفضح ضآلة ثقافتهم .... مفروض مدير أعمالها يقولها تخف شوية من الأراء بتاعتها...

أول انتقاد كان بسبب ارتداء ملابس الرقص. لم أتصور أن تثير كل هذا الجدل لانها رغم كل شيء نمط من أنماط ملابسنا."

إيه حكاية بدلة الرقص ضمن أنماط ملابسنا ؟ الكلام ده معناه إن مصر بقت كباريه كبير ... إزاى يقول السيد المنتج الفاضل كلام بالشكل ده ?

نظرة عينيها تفسر أحيانا على انها مثيرة.. لكنها نظرة تلقائية غير مقصودة."

كلام سليم... وعلى فكرة ملابسها(أو نقص ملابسها) أيضا تلقائية غير مقصودة...

وتقول روبى ان هدفها هو تشجيع الشابات المصريات الاخريات من عامة الشعب لان يكون لديهن طموح عال

ما أسماه من هدف .... ده بيسموه الكفاح العارى ...

مش مطلوب يا آنسة روبى الكلام المفزلك ده و مش مهم إزاى سنطعم خطط مصر للنهوض بأهداف حضرتك السامية وتطلعاتك الهادفة لبنات جنسك...

الموضوع موضوع فلوس وشهرة ... بس خلاص ... مفيش تطلعات أو هجص من النوع ده ... don't insult our intelligence....

على فكرة، سألوا مرة يول برينر الممثل المشهور عن سبب إحترافه التمثيل .رد بإيجاز :الشهرة والمال .... ماضربش خطبة عصماء عن الكفاح من أجل غد أفضل وكيفية بلورة تمثيله من رؤية وطنية ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...