اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دكتور عصام شرف يعلن استئناف الدورى 13 ابريل الحالى

fatfouta

Recommended Posts

بعد ما الدكتور عصام شرف قرر اغاء الدورى المصرى لاجل غير مسمى رجع تانى النهاردة بعد اجتماعه مع حسن صقر وقرر استئنافه مرة اخرى

بجد انا حاسة ان فيه حد بيضغط عليه

ولصالح مين بقى لو فى اى ماتش حصل شغب تانى؟؟ لسه كانوا بيقولوا ده انا ابقى نازل اتفرج على ماتش فى الستاد ومش عارفة اذا كنت هرجع ولا لأ

مش عاوزين نضحك على بعض ونقول ان الشرطة الى الان بتزاول اعمالها على اكمل وجه لا الامن لسه غايب عالاقل فى بعض الاماكن

انا شايفاه قرار خاطئ بصراحة

"شرف" يعلن استئناف الدورى 13 أبريل الجارى

قرر الدكتور عصام شرف، رئيس مجلس الوزراء، فى لقائه اليوم المهندس حسن صقر، رئيس المجلس القومى للرياضة، استئناف مباريات الدورى العام، بكافة درجاته وبحضور الجمهور، يوم 13 أبريل الجارى.

كما تقرر تشكيل لجنة موسعة تضم ممثلى القوات المسلحة ووزارة الداخلية وكافة الجهات المعنية تبدأ عملها بصورة فورية لضمان اتخاذ كافة الإجراءات الأمنية اللازمة لتنظيم المسابقة.

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=384399

رابط هذا التعليق

أنا كنت مع عودة الدوري ولكن بدون جمهور

المشكلة أن القرار طالع أن الدوري هيتلعب بجمهور

طيب متخيلين كارثة ماتش الزمالك دي لو كان فيها جمهورين لفريقين !!

أعتقد أنه تحدي كبير ومغامرة كبيرة

رابط هذا التعليق

انا بصراحه كنت مع الغاء النشاط الكروى فعلا ((كشئ ترفيهى )).. بس لما فكرت فيها .. لاقيت ان ده قطع عيش لقطاع كبير من الشعب .. مش قصدى لاعيبة الانديه الكبيره او المدربين او حتى بتوع سبوبة الاعلام الرياضى والفضائيات.. لان دول عددهم قليل بالنسبه لقطاع كبير فعلا مصدر رزقه من كرة القدم .. منهم مثلا الانديه الصغيره وفقيرة الموارد الماديه وكذلك دورى الدرجه الاولى ((دورى المظاليم )) واللى تحته .. وحيتضرر جدا من وقف نشاط كرة القدم .. انا على فكره بتكلم من منطلق انسانى بحت .. لكن انا الود ودى ان الكوره تفقد شعبيتها فى مصر لان سلبياتها اضحت اكبر من ايجابياتها

المهم بس تامين المدرجات . حتى لو وصلت لعمل حد ادنى لمشاهدين المباريات حتى يسهل تامينهم والسيطره عليهم

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انا بصراحه كنت مع الغاء النشاط الكروى فعلا ((كشئ ترفيهى )).. بس لما فكرت فيها .. لاقيت ان ده قطع عيش لقطاع كبير من الشعب .. مش قصدى لاعيبة الانديه الكبيره او المدربين او حتى بتوع سبوبة الاعلام الرياضى والفضائيات.. لان دول عددهم قليل بالنسبه لقطاع كبير فعلا مصدر رزقه من كرة القدم .. منهم مثلا الانديه الصغيره وفقيرة الموارد الماديه وكذلك دورى الدرجه الاولى ((دورى المظاليم )) واللى تحته .. وحيتضرر جدا من وقف نشاط كرة القدم .. انا على فكره بتكلم من منطلق انسانى بحت .. لكن انا الود ودى ان الكوره تفقد شعبيتها فى مصر لان سلبياتها اضحت اكبر من ايجابياتها

المهم بس تامين المدرجات . حتى لو وصلت لعمل حد ادنى لمشاهدين المباريات حتى يسهل تامينهم والسيطره عليهم

استاذي

طيب ايهما اولى

الاستقرار وقطع الطريق على اصحاب الفوضى

أم فطع عيش لمجموعة معينة لدرء فتنه

أخشى أن يكون هذا القرار قد تورط فيه رئيس الزراء المحترم

وأرى المستفيد الوحيد هو المجلس العسكري الفاشل هذا

تم تعديل بواسطة mustafagamiel
رابط هذا التعليق

استاذي

طيب ايهما اولى

انا مقدر قلقك ومخاوفك ..وانا عندى مثلهم .. لكن مفيش يعنى حل وسط .. وقطاع الكوره مش فئة صغيره على فكره .

بس ليه المجلس العسكرى هو اللى مستفيد .. مهمتهاش دى ؟

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

استاذي

طيب ايهما اولى

انا مقدر قلقك ومخاوفك ..وانا عندى مثلهم .. لكن مفيش يعنى حل وسط .. وقطاع الكوره مش فئة صغيره على فكره .

بس ليه المجلس العسكرى هو اللى مستفيد .. مهمتهاش دى ؟

المجلس ايقن ان الناس واقفين ومترصدين ومتابعين جدي جدا للاحداث وكمان يشعر ان الناس اصبحت متضايقة جدا منهم ومن تباطؤهم الذي لا اعرف تفسير الا تواطأهم

فهم عيزين يشغلوا الناس بأي شيء يجذب انتباهم ويجعلهم يقللون من الضغط عليهم

وممكن مشكلة مع تونس ولا مع الجزائر تاني أه حاجة تصرف اهتمام الناس شوية

رابط هذا التعليق

الدوري مكانش المفروض يبتدي اصلا بعد الثورة

زاهر : الكرة المصرية ستتعرض لانتكاسة لو لم يعد الدورى

و نوفر الفلوس اللي بتتصرف بهبل على الاندية و الاتحادات

و الناس الغلابة نعمل لهم مرتب معقول .. هيبقى اوفر و منلهيش الناس

لكن بعد ما بدأ و حصل اللي حصل في الماتش .. بقى فيه رأيين

نلغي الدوري و ده معناه اعتراف بعدم قدرتنا على حفظ الأمن

او يستمر .. و يبقى صورة حضارية لمصر بعد الثورة

وجهة نظر

:closedeyes:

رابط هذا التعليق

فهم عيزين يشغلوا الناس بأي شيء يجذب انتباهم ويجعلهم يقللون من الضغط عليهم

وممكن مشكلة مع تونس ولا مع الجزائر تاني أه حاجة تصرف اهتمام الناس شوية

أغلب معارفنا اللي كانوا مجانييين كورة .. معادوش بيتفرجوا عليها غير طياري

و لما بيتفرجوا .. معادوش بنفس التعصب

باختصار مبقتش بتلهي الناس اللي اعرفهم اوي

لو اي حد معتمد على الكورة تلهي الناس.. يدور على حاجة تانية

الناس صاحية

رابط هذا التعليق

الدوري مكانش المفروض يبتدي اصلا بعد الثورة

زاهر : الكرة المصرية ستتعرض لانتكاسة لو لم يعد الدورى

و نوفر الفلوس اللي بتتصرف بهبل على الاندية و الاتحادات

و الناس الغلابة نعمل لهم مرتب معقول .. هيبقى اوفر و منلهيش الناس

لكن بعد ما بدأ و حصل اللي حصل في الماتش .. بقى فيه رأيين

نلغي الدوري و ده معناه اعتراف بعدم قدرتنا على حفظ الأمن

او يستمر .. و يبقى صورة حضارية لمصر بعد الثورة

وجهة نظر

:closedeyes:

والله ياريت كانوا لغوه وخلصونا من الاشكال الكئيبة الاي بتتطلع كل يوم على فضائيات الكرة شوبير ولا الغندور ولا شلبي والله الواحد معدش يحب يشوفهم

وطالما يوجد أمثال ابراهيم وحسام يبقى الكرة عمرها ماتكون وجه حضاري لمصر

رابط هذا التعليق

الزمالك يطالب القوات المسلحة بتأمين الدورى

طالب نادى الزمالك من القوات المسلحة قيامها بتأمين مباريات الدورى العام الذى سيستأنف نشاطه يوم 13 أبريل المقبل.

وقال أحمد شيرين فوزى عضو مجلس إدارة النادى الأبيض فى تصريحات نقلتها النشرة الإعلامية لناديه: "أؤمن بضرورة عودة بطولة الدوري العام ولكن تحت وجود حماية من القوات المسلحة".

وفى حالة عدم وجود تأمين من القوات المسلحة اقترح فوزى قائلا: "أو إقامة المباريات في ملاعب تابعة للقوات المسحلة حتي لاتتكرر أحداث مباراة الأفريقي التي وضح أنها مدبرة من أشخاص مصلحتهم الأولى نشر الفوضى في الشارع المصري".

رابط هذا التعليق

الحياة تعود لبطولة الدوري بعد موافقة الداخلية على تأمين جميع المباريات

أنهي اللواء منصور العيسوي وزير الداخلية الجدل حول تأمين مباريات الدوري بعد ان وافق على قيام الامن بتأمين جميع المباريات التي تبدأ يوم الاربعاء مع بداية الجولة السادسة عشر من البطولة لتعود الحياة لطبيعتها بعد الحصول على موافقة رسمية من جانب الامن في تامين المباريات خلال الفترة المقبلة.

وكان وزير الداخلية قد عقد اجتماعا مع سمير زاهر رئيس اتحاد الكرة وعدد من اعضاء المجلس بجانب مندوبي اندية الدوري وحصل على موافقة جميع الاندية الحاضرة ومن المنتظر ان يعقد زاهر اجتماعا مع اندية الدوري خلال الساعات المقبلة للاتفاق على خطوات تامين المباريات مع الشرطة.

كما حضر الاجتماع عدد من الاعلاميين الرياضيين وياتي على رأسهم خالد الغندور واحمد شوبير ومدحت شلبي.

وكان خطاب الداخلية لاتحاد الكرة بشأن قيام الاندية بتحمل مسئولية تحمل تأمين المباريات قد اثار جدلا واسعا طوال الفترة الماضية بعد ان رفضت الاندية الفكرة وطالبت بعودة الامن للملاعب المصرية.

Share this

رابط هذا التعليق

ياخسارة

ضاعت الفرصة على امثال هؤلاء

شوبير والغندور وصقر وزاهر وكل رموز الفساد بتوع الكرة دول شوية مستفيدين متملقين

ربنا يريحنا منهم ومن هم على شاكلتهم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...