اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة سلفية لإزالة التماثيل الفرعونية

se_ Elsyed

Recommended Posts

طائر الليل الحزين .. مهيب (مع حفظ الالقاب) .. بارك الله فيكما على تلك المعلومات ..

انا مع الراى الذى يقول انه ليس من (((((((((((الكياسه))))))))))))))))) ولا (((((((((((((((((الفطنه))))))))))))) وهى صفات المسلم الحق لو اراد ان يدخل فى معترك السياسه .. ان يتم الدعوه الى ازالة التماثيل الفرعونيه ((((((((((((((حتى لو افترضنا ان الدين الاسلامى يدعو الى هذا صراحة ووضوحا ))))))))))))))))))))))))) .. فهذا ليس من ((((((((الفطنه )))))) ولا (((((الكياسه))))) ولا (((((( السياسه))))))) فى شئ (((وهذا الوقت ليس وقت مثل تلك الدعوات تمااااااااااااااااااامااااااااااااااااا))

انا حقيقى مستفز جدااااااااااااا ..وده واضح فى أقواسى الكثيره .. لو السلفيين حيكون ده نهجهم السياسى .. يبقى انذرهم بما لا يحمد عقباه ((وبتاييد شعبى))

وهمسه الى سى السيد .. انا مع غيرتك وخوفك على مصر ..وأويدك فى الفكره الاساسيه ها هنا .. ولكن اتحفظ بعض الشئ ..على اسلوبك ...عند الحديث ..عن او مع.. السلفيه أوالسلفيين .. لا تنسى انهم ربانيين .. وانهم فى نفس الوقت حديثى العهد بالسياسه .. ((بالراحه عليهم يعنى))

يا تونسي والله العظيم كل صاحب رأي إتجاه وفكر على راسي من فوق

لكن أنا ضد أصحاب الأراء الشاذة يا عزيزي

يا أخي خلال فترة تواجدي في المنتدى هات لي رأي واحد هاجمت فيه عالم دين مسلم أو مسيحي على رأي او أجتهاد قاله ..

لكن لما يدخل في السياسة .. ويحاول يخرب .. يبقى لازم صوتي يعلى ..

وهو عشان حديث العهد بالسياسة يقوم يولع البلد ؟

حديث العهد يتعلم يا سيدي ..

حديث العهد يضع ميزان على لسانه .. خصوصاً لو كان مسئول ويشوف الكلمة رايحه فين وإيه تاثيرها

أنا عُمري ما أهاجم حد بيتكلم وهو قاعد على القهوة مع اصحابه أو بيقول الرأي لإتنين تلاته حوالية

لكن إنت بتتكلم عن الاف بل ملايين من البشر في منهم اللي ثقافته على قده وبيصدق أي حاجه يسمعها ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 125
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

العلماء هم الربانيون

قال الله تعالى:

"ولكن كونوا ربانين بما كنتم تعلمون الكتاب وبما كنتم تدرسون"

سورة"آل عمران" الآية (79)

قال العلامة ابن القيم-رحمه الله تعالى:

"فالعالم الرباني هو الذي لا زيادة على فضله لفاضل، ولا منزلة فوق منزلته لمجتهد"

"مفتاح دار السعادة"للعلامة ابن القيم (1/405)

"فالعالم الرباني

يخشى الله ويتقه حق تقاته

ويعمل بطاعته ويحذر معصيته

علمه لا يباري به العلماء ولا يجاري به السفهاء

ولا يصرف به وجوه الناس إليه ليوسع له المجالس

وتغدق عليه الجوائز والصلات

ويلقى عليه هالة من التقديس فيمدح بما ليس فيه

ويتشبع بما لم يعط فيغدو كلابس ثوبي زور

من صفاتهم:

اعتقاد عقيدة السلف الصالح ومنهجهم

وتعظيم السنة ومحاربة البدعة وأهلها

مجاهدا في سبيل الله لا يخاف في الله لومة لائم

العالم الرباني

يتبع ولا يبتدع ولا يضرب السنة بالكتاب ولا يقسم الدين إلى قشر ولب0

العالم الرباني

يعظم السلف الصالح ويوقرهم ويجلهم ويثني عليهم بما هم أهله

العالم الرباني

ينصاع للحق ويشكر من أهدى إليه نصحاً ولو كان أصغر منه سناً

العالم الرباني

يخاف من سوء الخاتمة"

" الأصالة"العدد الثالث "العالم الرباني وحاجة الأمة له" للشيخ محمد بن موسى نصر –وفقه الله .

نقلا عن كتاب

"بيان الشريعة الغراء لفضل العلم والعلماء...

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

فاهمك يا أبو الأسيان و الله

بس هو أصلاً معلوماتي الضئيلة يعني بتقول إن مفيش حاجة اسمها الجماعة السلفية زي الإخوان مثلاً كدة .. فيه الدعوة السلفية و ليها شيوخها المعروفين .. و أنا ما وكلتش حد يتحدث باسمي عشان يكون المتحدث الرسمي للجماعة لأن مفيش جماعة ولا أنا في تنظيم اصلاً ... السلفية دعوة و ليست جماعة و أنا ما سمعتش الرجل و لكن نقل حديثه ثقة (سي السيد) فلذلك هو (الرجل) لا يمثلني في نفسي ولا أظنه يمثل السلفيين في مصر كلها ولا في الاسكندرية تحديداً لأن السلفية - على حد علمي - ليست جماعة .. إنما هي دعوة و منهج.

أنا عمري ما حد قالي انضم للسلفية .. يمكن قالولي انضم للإخوان تعالى معانا الدعوة و التبليغ و حتى بتوع أسامة القوصي لكن عمر ما حد قالي تعالى ابقى سلفى .. لأني فهمت و اتعلمت ان السلفية هي الأصل في الدعوة و هي الاعتدال و التوسط على نهج النبي صلى الله عليه و سلم الذي ما خير بين أمرين الا اختار أيسرهما.

فل يا إخواننا؟؟ قولوا فل :)

رابط هذا التعليق

--------

الله يحرقك يا أخي

أنا مش مصدق ...

إنتوا مخلوقين من أنهي طينة ؟

والله العظيم وأنا بأسمع الفضلات التي تخرج من فمه بالأمس

الشيخ الكريم قال رأيا مخالفا لرأيك وهو رأي خالفه فيه مشايخ آخرين على أساس أن النهي كان أيام كانت التماثيل تعبد!!!؟؟؟

ولكن هذا رأيه فلماذا لم تحترم رأيه خاصة وأنه رأي غير ملزم ولم ولن يتبعه فعل

أين احترام الآخر؟؟؟

بل أين الإلتزم بالماده الأولى من دستور الموقع

. الإلتزام بتعاليم الأديان السماوية وذلك بعدم الكتابة أو التلميح بما يمس أو يسيء بصورة مباشرة أو غير مباشرة للديانات السماوية الثلاثة أو وصف الطوائف أو المذاهب أو الأفراد المختلفة بالكفر أو النفاق أو ما يسيء الي الكتب المقدسة و الأنبياء و الرسل .. والالتزام - عند مناقشة التاريخ أو التفاسير أو الفقه الدينى - باحترام وتوقير الأئمة من أهل البيت و الصحابة و أمهات المؤمنين والشخصيات الدينية الأخرى ، وعدم استخدام الألفاظ البذيئة أو الرديئة أو أساليب الاستهانة أو السخرية التي لا تقبلها الأخلاق الدينية والتى تتنافى مع التقاليد العامة

ثم ألا تخشى على نفسك أن يقول لك الملك (ولك مثله؟)

ويجب ألا نغفل بالرغم من أنه قد خالفه في ذلك مشايخ آخرين

أن رأيه قد يكون هو الصحيح

فالله أعلم ،فكل يجتهد وقد يصيب أو يخطيء وحسابه على الله

بصرف النظر هذا الأمر أنا شخصيا أرى أن التنمية والعمل الإنتاجي أفضل مليون مرة من الإعتماد على السياحة خاصة وأنها تهتز لأي عارض.

إتقي الله أنتي الأخرى ...

يا

دكتورة

واخده بالك دكتورة

يا فندم يا دكتورة .. في أراء .. وفي ... فضلات تخرج من فم الشخص ...

والكلمة يا فندم ممكن تشعل حرباً تكوني أنتي أول ضحاياها ...

الكلمة يا فندم اللي بيقولها في مسجد وهو معتلي المنبر ممكن تسخن جهلاء ونلاقيهم خارجين زي الجراد وهاتك يا تكسير في الأوثان اللي عندنا ... واخده بالك أوثان الأقصر وميدان رمسيس وميدان الرماية وأوثان المتحف المصري ..

أتُذكريني بقواعد المنتدى وبإحترام الشخصيات الدينية ؟

وهل هذا شخص معروف أو هذا رأي ديني من الأساس ؟

تحطيم الأوثان الفرعونية لإنها تُشبة الأوثان التي حطمها الرسول الكريم حول الكعبة

اللهم صلي عالنبي

تفتكري ليه يا ....

دكتورة سيدنا عُمر بن الخطاب وسيدنا عمرو بن العاص .. بل سيدنا عُمر بن عبد العزيز وقد كان هو وابوه من العلماء وعاشوا وحكموا مصر .. تفتكري ليه ما حطموش الأوثان دي وقتها ؟

عيب يا دكتورة

عيب لما تدافعي عن الباطل ...

لو العملية سايبة وأي واحد قرأ ورقة في كتاب يبتدي يُطلق فتاوى هنا وهناك ... يبقى هاتبقى سويقة

في السعودية هنا تداركوا الموقف والفتوى أصبحت مقصورة على لجنة الفتوى الرسمية وهيئة كبار العلماء فقط

تعرفي يا دكتورة إني من الثمانينات وأنا نفسي أسمع رأي من جماعات الجهاد أو السلفية أو أو أو وأي جماعة غير الأخون ... رأي عن التنمية والعمل المحترم ... رأي حتى عن تنظيف الشوارع يا دكتورة ..

مش واحد قاعد عمال يفتي بالباطل ويُضلل الناس ويفسر الدين على كيفة ..

أتقوا الله في بلدكم وتاريخكم ومستقبل أولادكم ...

أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يجعلني من أهل تقواه فما أحوجنا جميعا إلى ذلك

كما عاهدتك عندما تختلف مع أشخاص معينين في هذا الموقع ترد بأسلوب تهكم سخرية استهزاء كل شيء مباح،

لم ترد علي منذ أن سجلت هنا سوى ثلاث مرات كلهم بنفس هذا الرد وإن كان أقلهم حدة حتى موضوعي في منتدى المطبخ هاجمتني فيه بدون أدنى مبرر

مما دعا مشرفة فاضلة ترد تصيحا لأسلوبك (هذا ظني) والله أعلم

بالرغم من أنني لم أهاجمك قط أو أكلمك أنت أوغيرك بإسلوب غير لائق

والحقيقة أنني عودت نفسي على عدم الدخول في حوارات منحدرة سواء هنا أو في حياتي الشخصية والحمد لله الذي من علي بحب واحترام كل من تعامل معي وإن كان لي أن أقول كلمات على بعض ما جاء في ردك فهي:

ليس معنى أنك لا تعرف الشيخ أنه ليس شيخا أو أنه نكرة فالحقيقة هو شيخ مفضل بالنسبة لي وهو عقلية ممتازة وكان الأولى بك أن تتابع مقالات له مثلا(موقع أنا السلفي) أو أحاديث ولا تحكم عليه من موقف واحد

ليس معنى أنك لا تعرف ما فعله السلفيين من أجل مصر والمصريين أنهم لم يفعلوا شيئا

وبما أني ممن تعاملوا مع الأخوان ومع السلفيين ومع الإسلاميين من غير هاتين الجماعتين

فإنني أقول لك أنه لولا جهود ثلاثتهم لما صمد أكثر من أربعين في المائة من المصريين الذين يعيشون تحت خط الفقر إلى وقتنا هذا في ظل هذا الغلاء الفاحش الذي أثر فينا نحن ونحن أصحاب الدخل الكبير

ولولاهم لكان الإنحدار الإخلاقي للشعب المصري أضعاف مضاعفة لما هو عليه فقد جعلهم الله سببا في صلاح الكثيرون وردوا ما استطاعو إلى ذلك سبيلا تأثير معاول الهدم -وما أكثرها -في إخلاقنا وقيمنا

بالرغم من التضييق الشديد عليهم وقلة الإمكانات المتاحة

ويكفيهم أن علمونا ديننا وهذا يشهد به الجميع ليس في مصر فقط بل في كل العالم وهذا من فضل الله عليهم

لم أدافع عن رأي الشيخ ولم أؤيده ولم أقل بعكسه

وأنسخ لك ما قلته هنا

الشيخ الكريم قال رأيا مخالفا لرأيك وهو رأي خالفه فيه مشايخ آخرين على أساس أن النهي كان أيام كانت التماثيل تعبد!!!؟؟؟

ثم إن المجتهد المخطيء له أجر ، وهو ليس محتقر ولا عاصي بل مثاب

وعلى فكرة أنا أميل للرأي الذي يرى عدم حرمتها الآن لأنه لا يخشى من عبادتها ولكن لأني أحترم الآخر بحق فلم أسفه رأي الشيخ

والرأي الآخر رأي له أدلته(الذي يرى حرمة التماثيل) مثل مثله كل الاختلافات الفهية وهو لم يبتدع هذا الرأي ولك أن ترجع إلى ذلك إن أردت

عموما حضرتك أرسيت أمرا غريبا وهو أن من يرى خطورة رأي ما قاله أحد له أن يكيل له من الدعاء والشتائم هذا واضح من تبريرك لإهانتك ودعائك على الشيخ وفي النهاية

ومـا مــِن كاتبٍ إلا سيبلى ....... ويُبقي الدهر مــا كتبت يـداهُ

فلا تكتُب بخطِك غير شيءٍ ....... يسُــرك في القيامةٍ أن تـراهُ

تحياتي

والله المستعان

تم تعديل بواسطة الدكتورة أم أحمد

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

هو في ايه بالضبط

ليه تفنيد كلامي حتة حتة و اثبات اني ناقصة الأهلية و معتوهة و احتاج للتوعية بخطورة الأمر؟؟؟!!!

لازال لدي الحق في حرية إبداء الرأي و لن أتنازل عنه

رأيي لآخر مرة

اللي يشوف خطورة من كلام البشمهندس يقدم شكوى رسمية لرئيس الوزراء

انما 5 صفحات لمناقشة كلام الرجل اسمحولي تضييع وقت

و مش حنكسب غير الخلاف

و بندي كامل الفرصة لمن يريدون إحداث الفتنة

رأي المعترضين لن يسمعه الغوغاء اللي واقفين "ستاند باي" بالفؤوس لتحطيم الأصنام

و رأيي بوجوب احترام حرية ابداء الرأي أيضا لن يسمعونه

يبقى ليه احنا نختلف هنا؟؟؟!!!!

ما زلت أرى ضرورة احترام جميع الآراء

حتى لو كانت آراء الملحدين

هو رأي أي حد ملزم لينا؟؟؟!!!

اللي يقول يقول

ده حيؤثر علينا في ايه؟؟؟!!!

اللي حيتأثر ده عنده أصلا استعداد للتأثر و مش حينفع نقعد جنبه 24 ساعة نوجهه و نحميه من التأثر!!

نرفض ما لا يعجبنا دون تجريح و اتهامات

من يملك سلطة فقط هو من نواجهه و نقاضيه لو لزم الأمر

و الناس اللي حيسمعوا الكلام و ينفذوا حيفضلوا طول عمرهم موجودين في كل المجتمعات

و محاولاتنا لإسكات الآراء مش حتمنع وجودهم

المجتمع المثالي لم ولن يوجد على وجه الأرض

حيفضل الشر و الفساد و العته و الجنان و التخريف موجودين

و من يحاربهم فكأنما يحارب طواحين الهواء

و الحل - في رأيي - هو زيادة نسبة الخير و النزاهة و إعمال العقل لتطغى على نواقضها

رأيي اننا نحاول ننسى حكاية الوصاية على الناس و محاولات تفهيمهم بالعافية

احنا خلصنا من نظام شمولي قمعي

و بالشكل اللي احنا فيه ده من الوقوف لبعض على الكلمة بنجذبه مرة أخرى

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

ابدا والله لا اشكك فى صدقك

ولكن لابد ان تفهم فكرى

اولا: انا الاخوان المسلمون خارج حساباتى ولن انتخبهم مهما حييت لان افكارهم لاتناسبنى كمسلم ولكن لو حكموا اهلا وسهلا

ثانيا: انا ضد كل عنف وضد كل من يفعل شىئ خارج قانون الدوله وقلت مهما كان هذا القانون

ثالثا: الموضوع كله الا نركب الموجه مع الحملات الشرسه التى يراد بها تشوييه صورة المتدينيين وصورة الحكم الاسلامى....يا سيادة المشرف انا اقول حكم اسلامى وليس دوله دينيه.

رابعا: انا اتمنى حكم اسلامى وسطى يكون فيه دولة مؤسسات ودولة قانون تحت مرجعيه اسلاميه ويكون المرجعيه فى كل القوانين قبل ان تنفذ الى المحكمه الدستوريه العليا وليس الى الشيخ الصوفى او الشيخ السلفى...والمحكمه تقول هل هذا القانون يتوافق مع الشريعه الاسلاميه ام لا.

اما بخصوص العلمانى او الليبرالى فانا لا اقول انهم يدعون الى السفور والالحاد ولكنى اراهم يريدون طمس هويتنا الاسلاميه

اما بخصوص لو ماجاش مجلس الشعب اسلامى يبقى مرحبا مادام هاعيش حياه كريمه وفى الدوره اللى بعدها اصلح من نفسى وارتب افكارى واراجعها وانصح الناس المتدينن بمراجعة انفسهم والمحاوله فى الدوره اللى بعدهام

أتفق الى حد كبير جدا ما هذا الرأي .. مع بعض الاختلافات الغير جوهرية الا أننى أحترمه و أقدره ..

فقط أردت أن أعلق بأنني أميل كثيرا الى الأفكار الليبرالية و الاتجاه الليبرالي .. الا أننى لا أريد أن تطمس هوية مصر الاسلامية .. بل على العكس هذه الهوية بالذات يجب أن تصقل و تلمع .. و تستعيد مصر مكانتها كدولة حفظت الاسلام و انتهجته و جعلت منه عمقا لها .. و رفعها الله بالاسلام لمصاف لم تكن لتبلغها لولا أن حباها الله بأن تحتضن هذا الدين .. فارتقت به و علت .. و نحمد الله أنها لم تتطرف و لم تطل فترات حيودها عن صحيح الدين تاريخيا.

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

بس هو أصلاً معلوماتي الضئيلة يعني بتقول إن مفيش حاجة اسمها الجماعة السلفية زي الإخوان مثلاً كدة .. فيه الدعوة السلفية و ليها شيوخها المعروفين .. و أنا ما وكلتش حد يتحدث باسمي عشان يكون المتحدث الرسمي للجماعة لأن مفيش جماعة ولا أنا في تنظيم اصلاً ... السلفية دعوة و ليست جماعة و أنا ما سمعتش الرجل و لكن نقل حديثه ثقة (سي السيد) فلذلك هو (الرجل) لا يمثلني في نفسي ولا أظنه يمثل السلفيين في مصر كلها ولا في الاسكندرية تحديداً لأن السلفية - على حد علمي - ليست جماعة .. إنما هي دعوة و منهج.

أنا عمري ما حد قالي انضم للسلفية .. يمكن قالولي انضم للإخوان تعالى معانا الدعوة و التبليغ و حتى بتوع أسامة القوصي لكن عمر ما حد قالي تعالى ابقى سلفى .. لأني فهمت و اتعلمت ان السلفية هي الأصل في الدعوة و هي الاعتدال و التوسط على نهج النبي صلى الله عليه و سلم الذي ما خير بين أمرين الا اختار أيسرهما.

لو السلفيه الحقيقيه بتقول كده وده فكرها ومنهجها،يبقى 100 فل و 10

و الله بتقول كدة يا باشا

أصل ايه تعريف سلفية .. يعني السلف .. يعني السابقون .. يعني العبادة على منهج الله و رسوله بفهم سلف الأمة .. بفهم ها مش حاجة تانية .. سلف الأمة اللي هم الصحابة و التابعون و عنهم و عنهم وصولاً إلى العلماء الحقيقيين

و اللي انا قلته فوق ده هو اللي انا بأعبد بيه ربنا و غيري ملايين من المسلمين السلفيين و هو ما نعتقده حينما نقول كلمة سلفي.

كون الاعلام أو الأجداد في الحكاوي أو الدولة أو ... أو ... شوهوا صورة السلفي من أفلام كأفلام عادل إمام أو أخبار زي أخبار النهاردة أو جماعات ضالة الفكر زي التكفير و الهجرة أو جماعات ضالة الفهم .. كل ده اشترك في تشويه كلمة (سلفى) حتى وصلنا لخوف الناس من الاسلام ككل و هو ما يسمى (الاسلاموفوبيا) لكن الحق يقال:

السلفية هي الاتباع و الاتباع هو المحبة .. مش انت بتحب الرسول يا طائر.. تبا سلفى .. أبويا مش ملتحي بس سلفي عشان بيصلي السنن و بيتبع النبي قدر طاقته .. لكن أبويا لو بيشرب سجاير ميباش سلفى لأن الصحابة ما كانوش بيشربوا سجاير .. و ليس معنى كلامي أن العاصي مطرود من جنة السلفية .. لأ فقد كان الصحابة يعصون بطبيعتهم كبشر و لكن لا يمعنون في العصيان ولا يعتادونه .. فهمتني يا صاحبي؟

مكاوي .. السلفي .. يلااااا

رابط هذا التعليق

الآن تحولت المشكلة الى مشكلة شخصية كعادتكم .. هنيئا لكم بفكركم و أساليبكم .. و ليعني الله و ليقوني على كل من يجترىء على الاسلام ديني و يجعل منه مادة للمزاح و السخرية .. أو يدعو لهذا.

مهيب

تم تعديل بواسطة مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

مكاوي .. ياسلفي .. يلااااا

يقول المولى فى محكم آياته الكريمه { وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطاً }

وهذا هو المطلوب الاعتدال والوسطيه هما وجها الاسلام الحقيقى

واقصد التخصص الطبيب يعالج المرض والمدرس ينير العقول ورجل الدين يسمو بالقلوب والالباب والروح

وقال تعالى { وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى }

من منا لا يخطئ ولكن خيارنا التوابون ( *-*-*وخير الخطائين التوابون*-*-* )

اللهم تب علينا جميعا

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا ناس يافل

يعني أنا من كام يوم بعمل دراسة ما ، المهم وقعت على مصطلح جديد على هو ما بعد المادية

post-materialism

وعمال أجمع عنه معلومات شويه من هنا وشويه من هناك وحاجه اخر دوخه........ ماعلينا

وفي الآخر أدخل الاقي الناس بتتكلم عن التماثيل وابو الهول اللي انا مصور معاه مع اولادي وكل لما يقوموا بثورة على عدم الفسحه معايا ادخل اجيب الصورة واقولهم ما انتم الاهرامات وابو الهول اتصورتوا معاهم اهو..... كل سنه نعمل حاجه جديده............... ماعلينا

الموضوع بسيط خالص ..... بعد الثورات او حتى بدون ثورات ....... كل واحد ممكن يقول إفتكاسه....... ويدعمها بالدليل العلمي لو كان عالم او بالاحصائيات...... وممكن يدعمها بالدين سواء كان على بينه صحيحه ام خاطئة.

واقصد بالبينه الصحيحه حتى لايحدث سوء فهم....... أيه قرآنية مباشرة يعقبها رقم الايه وليس نصف أيه .

واقصد بالبينه الخاطئة ...... تفسير لاحد المفسرين في زمن ما ....... وهذا التفسير كان بغرض ما في وقته وعصره..... وربما كان بغرض التقرب من السلطة .... ومات المفسر ..... ولازالت الاجيال تتناقله بدون وعي او فهم ..... واحيانا يكون بغرض الظهور.

أنا عاوز اقول نحن في زمن الافتكاسات

لو عدد المفتكسين كان كبييييييييير....... وعدد اللي صدقوهم كان كبيييييير سواء صدقوهم بالرضا او بالقهر.......... هنا يندثر المجتمع ويتدهور ويرجع لعصر ما قبل الديناصورات............ مثال طالبان وافغانستان.

لو عدد المفتكسين كان كبييييييير........ وعدد اللي صدقوهم صغييييييير.......... تتحول المجموعة المفتكسة الى مجموعة صغيرة تعيش داخل اسوار فكرها ومنبوذة اجتماعيا....... ولكن يصبح فكرها موجود ويدرس مثل حبة طماطم بيضاء وسط قفص طماطم احمر.

لو عدد المفتكسين صغييييييير ........ وعدد اللي صدقوهم كبير............ مثل نازية هتلر......... يتحرك المجتمع في اتجاه الافتكاسة........ والمتغيرات العالمية والدوليه هي التي تصحح او تعدل او تلغي الافتكاسة........ وتدرس الظاهرة مثل سابقتها.

الخلاصة: مفهوم الشذوذ الفكري والسواء الفكري (مافيش حد يسألني معناهم إيه) موضوع قديييييييم بعمر تاريخ الانسان...... والخلاف عليه سيدوم حتى يرث الله الارض ومن عليها.

الافتكاسات موجوده وستوجد سواء رضينا ام ابينا

الافتكاسات ستحدث في حياتي وحياتك وحيات اولادنا واحفادنا

ولنا ان نصدقها او نرفضها................. ولكن لا نستطيع ان نوقفها.......... سنة الحياة

سقراط المصري

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

استاذ مكاوى حضرتك فعلا من النماذج المشرفه لفكره السلفيه

و بالطبع اى جماعه اى جهه اى مجموعه من البشر يجمعهم رابط ما ايا كان فيهم الصالح و فيهم الطالح هذا امر مفروغ منه

و على هذا و كما حضرتك نموذج جيد للسلفيين لا نستطيع ان ننكر ان هناك النموذج الاخر ايضا

فليس هناك ملائكه على الارض

بالنسبه لى ليس عندى اى مشكله مع اى مسمى بشكل تحديدى بمعنى اننى لا اكن العداء او المحاربه او التصيد لجماعه بعينها هيلا بيلا كما هى صالحها بطالحها

لكن ما اتعارك معه هو الفكر المتشدد ممن خرج هذا الفكر ليست بمشكلتى و لكن بمشكله من تبناه

بمعنى ان هذاالشيخ خرج و قال ان هذا هو الراى السلفى فى الموضوع

يبقى انا ضد هذا الراى الضار بالمجمل لكن ليس ضد السلف بالمجمل فقط من يوافقون عليه

اى ان التعارك مع المنهج المتشدد لا حد له لكن انسحاب هذا التعارك على الاشخاص لا يكون الا على من يوافقون عليه

اتمنى ان تكون وجهه نظرى انا على الاقل وضحت

لذلك فانا ايضا لا احب انه عندما ننتقد سلوك محدد ان ياول هذا على اننا وكان لنا تار مع تيار معين او تتمدى الاتهامات الى حتى الاتهام بعدم الرغبه فى الحكم بشرع الله !!!!!!!!!!! هل هذا منطق

و لكى اكون صريحه معك فحضرتك الشخص الوحيد الذى حاورته سواء على النت او فى الحياه الواقعيه و قال انا سلفى و لكن فى نفس الوقت يتمتع بهذه الرحابه الفكريه و التسامح التحاوى

عفوا هذه تجربتى الشخصيه فكلهم باستثناء يتكلمون بفوقيه فكريه غريبه لا تسمح لهم حتى بتوقع امكانيه ان رايهم خاطىء لان رايهم هذا هو راى الدين كما يعتقدوا و بالتالى فانت ان انتقده فانت تنتقد الدين ذاته هكذا يضعوك فى خانه ضيقه فى ثانيه واحده ثم بعدها و بعد ان اصبحت فكره انك تنتقد الدين محسومه بالنسبه لهم غير قابله للنقاش يبدوا هم فى اطلاق الاتهامات عليك كما يحلو لهم حتى ان وصل الامر للتكفير المبطن فلا مشكله

الا تعتقد ايضا انها معضله فكريه تحتاج الى تغير فاذا كانوا حقا كما ينبون الى انفسهم انهم اتباع سنه الرسول صلى الله عليه و سلم فلما لا يتبعوه فى تحاوره و لينه و صبره

المعضله الاكثر ارباكا لى و لم اجد لها اى تفسير حتى الان هى تعريف السلفيين لانفسهم

لانك اذا سالت ما معنى السلفيه سيقولون اتباع السلف الصالح فى فهمهم للدين و على هذا يصبح كل من هو على سنه الرسول صلى الله عليه و سلم سلفى

هذا كلامهم بالحرف حسنا لا مشكله

اذن لما تخصون انفسكم باسم سلفى مادام كل التبع للسنه هو سلفى اذن لا حاجه لان اسمى نفسى سلفى تمايزا و كان من لا يتسمى بهذا الاسم لا يتبع هذا المنهج

كما انه هناك تركيز على اقوال السلفيين و تصيد لاقوالهم و افعالهم كما يتهم البعض هم ايضا متهمون بالتقوقع الفكرى و عدم الرغبه فى التقارب مع الاخرين و الحل يجب ان يكون من الناحيين و ليس من ناحيه واحده اعمالا للانصاف و اعتقد ان اسهل حل يملكونه الان ان اذا ارادوا استعاده ثقه الناس فيهم ان يغيروا لغه خطابهم الاقصائيه و بالتاكيد ساعتها حتى من يريد ان يتصد لن يجد له منفذ للتصيد و بالتالى سيفوتوا عليهم الفرصه اما ان يستمروا فى هذه التصريحات المثيره للجدل ثم بعد ذلك يطالبون الناس الا يتخوفون منهم اعتقد ان هذا غير منطقى و بالتاكيد ايضا كلامى عن الفئه المطلقه و المؤيده لهذه التصاريح و الخطب و ليس على الاجمال

تحياتى

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

الافتكاسات ستحدث في حياتي وحياتك وحيات اولادنا واحفادنا

ولنا ان نصدقها او نرفضها................. ولكن لا نستطيع ان نوقفها.......... سنة الحياة

متفقه مع حضرتك بشده فى كل مداخلتك لكن فقط لى تعقيب على هذه العباره تحديدا

و هو اننا فعلا لا نستطيع ان نوقفها و لكن دورنا فى التوعيه و المجابهه يستطيع ان يقلص اثرها السيىء و درجه انتشارها و تاثيرها

تحياتى

رابط هذا التعليق

الفاضلة مغتربة .. مداخلتك اضافة حقيقية

رابط هذا التعليق

من يملك سلطة فقط هو من نواجهه و نقاضيه لو لزم الأمر

و الناس اللي حيسمعوا الكلام و ينفذوا حيفضلوا طول عمرهم موجودين في كل المجتمعات

و محاولاتنا لإسكات الآراء مش حتمنع وجودهم

المجتمع المثالي لم ولن يوجد على وجه الأرض

حيفضل الشر و الفساد و العته و الجنان و التخريف موجودين

و من يحاربهم فكأنما يحارب طواحين الهواء

و الحل - في رأيي - هو زيادة نسبة الخير و النزاهة و إعمال العقل لتطغى على نواقضها

رأيي اننا نحاول ننسى حكاية الوصاية على الناس و محاولات تفهيمهم بالعافية

احنا خلصنا من نظام شمولي قمعي

و بالشكل اللي احنا فيه ده من الوقوف لبعض على الكلمة بنجذبه مرة أخرى

تحياتي

معلش يا مصريه مش متفقه معاكى فى الحته دى

يعنى معنى كلامك ان احنا مثلا نبطل نعلم الناس ان السرقه حرام لان كدا كدا طول عمر الدنيا هيفضل فيه حراميه

او مثلا لما نشوف ناس بترمى زباله فى الشارع منوجهاش و نستنكر فعلتها علشان كدا كدا هيفضل فى الدنيا ناس قذريين

بالتاكيد الشر عمره ما هينتهى من الدنيا لكن المحاربه و التوعيه و محاوله الشرح و الاقناع و غيرها كلها عوامل بتاثر على درجه انتشاره

الدنيا ميزانها ما بين الترغيب و الترهيب مينفعش اعتمد على احداها دون الاخرى و مينفش اصب اهتمامى على تنميه الخير بس من غير ما اهتم بتنبيه الناس باماكن الشر و ضروره الوقايه منه

و لو كان التحاور على النت تضيع وقت و مبيحلش حاجه كانت استحاله تقوم ثوره عظيمه زى ثورتنا من مجرد دعوه على النت

ارجو ان تتقبلى كلامى بصدر رحب

تحياتى

رابط هذا التعليق

الفاضلة مغتربة .. مداخلتك اضافة حقيقية

اشكرك استاذى الفاضل

و عودا حميدا

و اتمنى الا تنقطع عنا بقلمك المميز مره اخرى

تحياتى

رابط هذا التعليق

من انتم واين كنتم حين تطاول علينا من قال اننا ضيوف يجب ان نرحل

الديمقراطية ايها المثقفون ثورة ثورة ثورة

كل منا لة الحق فى قول اى شيء مادام هذا الشيء يعبر عن فكرة هو فقط

هل لم يخشى من تطاول على المسلمين بانهم ضيوف من الغير متعلميين ومن الجهلة من قومة ام نحن فقط من بنا الجهل والغير متعلمين

الديمقراطية لا تنحاز لفئة من الناس انما هى للجميع جاهل ومتعلم الافكار لها احترامها وخاصة فى منتديات تتشدق بالحرية الفكرية ما بالكم فى من يتعرفونهم لا دينيين ويشككون فى وجود الله اذهبو اليهم ناقشوهم فهل تجرأو على شتمهم كما تشتمون من لة فكر مخالف معكم انها موضة الهجوم على الفكر المضاد وخاصة عندما يتم تجميع بعض الشيوخ او منتسبى جماعة ما على قنوات تلفزيونية تحارب الاسلام وتعطى اموال لكل من يجعل من الاسلام مادة للقيل والقال هنيآ لكم تسفية الاسلام والتشفى فى من يحمل فكرآ ليس على هواكم حقآ انتم اهل الثقة والثقافة والديمقراطية

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

ممكن تبصوا على الموضوع ده لدرء الفتن بينكم

يجب عدم نقل كل الاخبار من الاعلام الذى يبحث عن الاثارة

ولا ننسى الشخص الذى افتى بهدر دم البرادعى وما حدث من نفى بعدها

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=119171

موضوع السلفيين

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

ارجو ان ثبت هذا الخبر ان ننكر على من قاله ولا ننسب رأيه لكل السلفيين

الشيخ محمد حسان هنا ينكر ماحدث في هذا الرابط

خطبة محمد حسان 1 مارس

و لنحذر ان نصيب قوما بجهالة فنصبح على ما فعلنا نادمين

فأنا عن نفسي اشك ان الموضوع من فلول المحظورة و الحزب الوطني لاشاعة الفتنة وبث الفرقة حيث انه متزامن مع ما حدث في ماتش الزمالك

و كمان مش معقول ان السلفيين بعد ما لمسوه من حرية عقب سقوط مبارك ان يعملوا على فرض قيود عليهم بأعمالهم مرة اخرى

ياجماعة ارجو توجيه الاتهامات للاشخاص وليس الجماعات

نحن في مرحلة حرجة و نحتاج الا نعمم الاراء

رابط هذا التعليق

ارجو ان ثبت هذا الخبر ان ننكر على من قاله ولا ننسب رأيه لكل السلفيين

الشيخ محمد حسان هنا ينكر ماحدث في هذا الرابط

خطبة محمد حسان 1 مارس

و لنحذر ان نصيب قوما بجهالة فنصبح على ما فعلنا نادمين

فأنا عن نفسي اشك ان الموضوع من فلول المحظورة و الحزب الوطني لاشاعة الفتنة وبث الفرقة حيث انه متزامن مع ما حدث في ماتش الزمالك

و كمان مش معقول ان السلفيين بعد ما لمسوه من حرية عقب سقوط مبارك ان يعملوا على فرض قيود عليهم بأعمالهم مرة اخرى

ياجماعة ارجو توجيه الاتهامات للاشخاص وليس الجماعات

نحن في مرحلة حرجة و نحتاج الا نعمم الاراء

كلام موزون وعاقل

خد دى

حريق كبير باحد الاضرحة فى الاسكندرية الان

طبعا الفاعل اكيد هينتشر فى الاعلام باسم بعض المتطرفين ويظن انهم سلفيون حسبى الله ونعم الوكيل

الناس مش قادرة تفهم فيه حد بيلعب بمقدرات البلد

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

أيوة طب أنا كمسلم سلفى أعمل ايه يعني ..

أعمل عقلك

وفى ظل دولة القانون هناك وسائل معروفة لتغيير ماتراه منكرا

النصح لوجه الله

استنكار ماتراه منكرا وابلاغ السلطات المخولة بتطبيق النظام

يعنى لو رأيت أن بقاء الآثار يمثل لك مشكلة أيمانية ، قم بإبلاغ السلطات المختصة بذلك ، ولكن لاتفتى بوجوب هدمها

أنا أعلم أن سؤالك عام واجابتى بشكل عام أيضا.

وكما كان السلفيين فى ظل عهد أمن الدولة والحاكم الذى لايجب الخروج عليه ولو كان ظالما ، وان المسلمين لو ارادوا اصلاحا فليس لهم الا انفسهم يصلحونها ، فلتصلح نفسك فقط لانه لاولاية لك على الحكومة والحاكم ودعهم يفعلون مايشائون ، إلا إذا كانت الجماعات السلفية قد غيرت من قواعدها الفقهية.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...