اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة سلفية لإزالة التماثيل الفرعونية

se_ Elsyed

Recommended Posts

الاخ طارق عامل نفسه ما يعرفش ان هذا هو رأي السلفيين بالفعل في الاصنام

وبردوا عامل نفسه ما يعرفش ان طالبان سلفيين بردوا وهدموا تماثيل بوذا

ماتخفش

قول رأيك ولا تلتفت يمينا وشمالا

وبعدين انت ازاي يا طارق بتقعد في مكان بيخوضوا فيه في دين الله

رمي الناس بالباطل وبالكذب

تخريب الوطن وتشجيع فتاوي التخريب من باب حرية الرأي

تغيير المنكر باليد

هدم القبور

كلها تداعيات سيتصدي لها الجميع

صغيرهم قبل كبيرهم

عندما تنشر الصحف اخبار عن افعالهم تقولون اخبار كاذبة

وعندما يتحدث متحدثهم الرسمي تقولون رأي شاذ

كفايه تحيز باه فليس هناك من هو فوق النقد والاختلاف معه

وكفايه تبرير وصل الي مرحلة المراء ثم تكيلون لنا الاتهامات باننا نتلفت يمينا وشمالا قبل ان نتكلم

انظروا لانفسكم وانصضحوا انفسكم قبل ان تتهمون الاخر بما انتم اهله

يا ريت يا إسلام تتبقى تحدد فكرة واحده أناقشك فيها

وتقتبس من كلامي ما يدلل على ما تدعيه في هذه الفكرة

وبعدين أنا ماليش مزاج أتشاكل مع حد الوقتي يمكن بعد ساعة تفرج والعفاريت الزرق تتنطط في وشي وأقوم أتشاكل

ادعيلي

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• الردود 125
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخ طارق عامل نفسه ما يعرفش ان هذا هو رأي السلفيين بالفعل في الاصنام

وبردوا عامل نفسه ما يعرفش ان طالبان سلفيين بردوا وهدموا تماثيل بوذا

ماتخفش

قول رأيك ولا تلتفت يمينا وشمالا

وبعدين انت ازاي يا طارق بتقعد في مكان بيخوضوا فيه في دين الله

رمي الناس بالباطل وبالكذب

تخريب الوطن وتشجيع فتاوي التخريب من باب حرية الرأي

تغيير المنكر باليد

هدم القبور

كلها تداعيات سيتصدي لها الجميع

صغيرهم قبل كبيرهم

عندما تنشر الصحف اخبار عن افعالهم تقولون اخبار كاذبة

وعندما يتحدث متحدثهم الرسمي تقولون رأي شاذ

كفايه تحيز باه فليس هناك من هو فوق النقد والاختلاف معه

وكفايه تبرير وصل الي مرحلة المراء ثم تكيلون لنا الاتهامات باننا نتلفت يمينا وشمالا قبل ان نتكلم

انظروا لانفسكم وانصضحوا انفسكم قبل ان تتهمون الاخر بما انتم اهله

يا ريت يا إسلام تتبقى تحدد فكرة واحده أناقشك فيها

وتقتبس من كلامي ما يدلل على ما تدعيه في هذه الفكرة

وبعدين أنا ماليش مزاج أتشاكل مع حد الوقتي يمكن بعد ساعة تفرج والعفاريت الزرق تتنطط في وشي وأقوم أتشاكل

ادعيلي

يعني انت عايزني ادعيلك بالشر

لا انا هادعيلك بالخير واقول لك

ربنا يهديك

واتق الله يجعل لك مخرج

واتقوا الله ويعلمكم الله

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

سؤال بيتبادر على ذهنى و انا باقرا الاخبار اللى عمالة تتسرب مين و هنا دى بافكار كلها رجعية و تخلف

الاخبار دى بيوصلوا ليها ازاى و مين اللى بيروح للجماعات دى علشان يعمل معاها لقاء و ينشر تلك الافكار اللى باعتبرها مسمومة فى مجتمعنا

معلش بقى ماهما موجودين من زمان الجماعات الاسلامية و السلفين و غيرهم و غيرهم طول عمرهم معانا و فى وسطنا من زمان قوى

اشمعن بقى دلوقتى بسم بالله ما شاء الله اصبحوا نجوم مجتمع و اى حد قليل منهم لا نعرف لهم اصل و لا فصل و لا لة اى لزمة يطلع بتصريح و تتنقال على صفحات الجرائد

بامارة اية بقى

فجاة كدة اصبحوا نجوم مجتمع

مين اللى بيصدر اوامر للصحفين انهم يجروا على الناس دى تاخد الافكار دى من بقهم

مين اللى بيجرى ينشر الافكار دى فى كل الوسائل المقرؤة و المسموعة

فجاة كدة بقى القاتل نجم ساطع والنسا تجرى علية تروح تعمل معاة لقاء و كمان بتقل افكارة

الىل كلنا اصلا عارفانها و قجاة برضة بعد ما يقول افكارة تطلع اى مذيعة و رسمة الخوف و الرعب على وشها و تقول لا تعليق يا جماعة مش عارفة مصر رايحة على فين

يا سلام ما كلنا عارفين افكار الناس دى كويس و هما من زمان موجودين

دلوقتى بقى احنا اللى بادينا بننشرها و نوزدها و نحط عليها بنزين علشان النار تولع اكتر

يا جماعة فية مخطط كبير بيمارس بمنتهى الحرفية

علشان نكون فى اللى احنا فية الان

بلا حرية بلا ديمقراطية بقى اللى هتجيب الناس دى تهد اللى عملهنا فى السنين دى

لازم يكون فية خط احمر فى اللى يتقال و اللى يتقفل علية و ميطلعش

لازم الافكار الهدامة دى تتحط فى مكانها الصح مش يتعمل منهم ابطال و اى حد من هب و دب يروح ينقل كلام من على لسانهم

ويكون فية رقابة اللى يعرض و اللى ميطلعش

دة امن دولة و مستقبل امة

الممنوع مرغوب بس كدا

طول 30 سنه كان اجراء مقابلات صحفيه ام تتبع اخبار او نقل منشورات الناس دى ممنوع و محظور

بعد الثورة كل القنوات و الصحف بقت تدور على الاشياء الجديده الى تعملها خبطات صحفيه

و من غير التيارات التى كان مغضوب عليها

هجمه الكلام و التصريحات و المداخلات مكنتش فيما يخص الشان السلفى و ما شاكله فقط و لكن كان على كل ما كان محظور الحديث عنه

كل الحكايات و القصص الى على مبارك و حاشيته و احمد عز الى كان ممنوع اسمه يجى حتى فى رسومات الكاريكاتير حتى بالتوريه اتنبشت كل سيرتهم و قصصهم و وصلت لحد السواقين و الطباخين و الماكيرات الخاصه بيهم انهم جابوهم علشان يتكلموا عنهم

دا الى من جهه الصحافه و يقابله نفس الموضوع للطرف التانى المعنى

كان محاصر وومنوع من الظهور فى اى وسائل اعلاميه و كلامه محسوب عليه و اى كلمه خارجه عن المتفق عليه يتشد فيها و القبض عليهم بالمظر فجاه وجد نفسه حر ان يقول و يعمل ما يشاء دون حساب او تكميم

فاحب ان ينتهز الفرصه لاقصاها

كلا الطرفين كانوا فى حاجه لبعض لذلك تلقفوا بعض و لا اميل كثيرا لفكره المؤامره

و من هنا اؤيدك و بشده فى اهميه اعاده الامور لنصابها حتى لا نجنى كل مساوىء الحريه دون ان ننعم من ايجابياتها فى شيىء

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

رقـم الفتوى : 108714

عنوان الفتوى : حكم العمل في المتاحف التي تحوي التماثيل الفرعونية

تاريخ الفتوى : الأحد 25 جمادي الأولى 1429 / 31-5-2008

السؤال

هل يجوز العمل في المتاحف التي تحوي تماثيل وأشياء فرعونية وغيرها بغرض شرح هذه التماثيل وأصلها وأساطيرها المختلفة للأجانب والسياح، علما بأن هذه هي دراستي التي استمرت سنوات وتخرجت منها؟

الفتوى

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فإن السياحة لا يجوز إفساد جزء من العمر لدراستها والتخصص فيها لما أصبحت تشتمل عليه من المحرمات كالتبرج وشرب الخمور والاختلاط، كما لا يجوز العمل فيها من باب أولى، ذلك أن للوسائل حكم المقاصد، والسياحة وإن اشتملت على بعض المنافع فإن مضارها أكثر، والقاعدة الفقهية تقول: درء المفاسد مقدم على جلب المصالح، وهي قاعدة متفق عليها، وقد قال سبحانه وتعالى في الخمر والميسر: يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا {البقرة:219}.

وكذلك يحرم العمل في المتاحف التي تحتوي على تماثيل للفراعنة أو غيرهم.

فقد جاء في فتاوى اللجنة الدائمة جواباً لسؤال: ما موقف الإسلام من إقامة التماثيل لشتى الأغراض؟ إقامة التماثيل لأي غرض من الأغراض محرمة سواء كان ذلك لتخليد ذكرى الملوك وقادة الجيوش والوجهاء والمصلحين أم كان رمزاً للعقل والشجاعة كتمثال أبي الهول أم لغير ذلك من الأغراض، لعموم الأحاديث الصحيحة الواردة في المنع من ذلك، ولأنه ذريعة إلى الشرك كما جرى لقوم نوح.

والغرض الذي ذكرت ليس من الأغراض المعتبرة شرعاً حتى يجوز الاعتياض عنه، كما أن قولك إنها هي التي كنت تدرسها سنوات لا يسوغها، فعليك -أخانا- أن تتجنب العمل في هذه المتاحف امتثالاً لشرع الله، وأن تعلم أن ذلك من أنفع أسباب الرزق، فقد قال الله تعالى: وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا* وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ {الطلاق:2-3}.

والله أعلم.

http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?Option=FatwaId〈=A&Id=108714

يعني ثلاث او اربع مليون اسرة في مصر تعمل في السياحة فلوسها حرام وتأكل حرام وتنبت من حرام

يعني الراجل الغبان الي شغال بحصان يركب فيه السياح فلوسه حرام

يعني مرشد السياحة الي بيرشد السياح فلوسه حرام

ما تيجوا نلغي وزارة السياحة والفقهاء دول نقف علي بابهم يأكلوا ولادنا ونتسول منهم رغيف العيش

مبس لحد كده مافتكرش انهم هايتفاعلوا معانا

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

أيوة طب أنا كمسلم سلفى أعمل ايه يعني ..

رابط هذا التعليق

انا مش فاهمه ازاى ممكن نعتبر ان راى شاذ زى دا ممكن اننا ببساطه ندرجه تحت حريه التعبير و احترام الراى المخالف او اختلاف المداخل الفقهيه

ببساطه كدا

حتى يكون كلامي واضحًا

أنا كتبت:

و أنا مع الرأي الثاني .. فعندما نذهب لزيارة أبو الهول ..لا نذهب للتبرك به و العياذ بالله

بالعكس أول كلمة تقولها هي سبحان الله الذي قدر الإنسان المصري قبل آلاف السنين أن يبني هذا البناء الضخم بدون وسائل علمية حديثة

و كتبت :

الحقيقة أن هذا هو المطلوب بالفعل

أن نترك القضايا الأساسية ..

ونبحث عن من قال كذا و نهاجمه .. أو نقف في صفه ضد من يهاجمه

ما يريدونا أن نفعله- و نحن نفعله بالمسطرة - أن نشتت جهودنا و أفكارنا في أكثر من معركة جانبية

و لا ننسى ما حدث بالأمس في إستاد القاهرة

و اليوم حريق هائل في مصنع كبير مثل الهلال و النجمة

مع بعض المناوشات هنا و هناك

بين مسلمين و مسيحيين .. وأخوان و ليبراليين

و سلفيين و علمانيين

بالعكس أنا مدركة جدًا للخطر المحدق ببلدنا

و لذلك أحاول أن أحجم رد فعلي على قدر أهمية الموضوع المثار

يعني عندما يخرج أحد المتحدثين باسم السلفية بهذا التصريح .. فيجب أن يتم الرد عليه من أحد علماء الأزهر

حتى يرد الرد اللائق ..

و لكني أيضًا أرى ألا ننجرف في هذه المواضيع الجانبية .. ليس لأنها غير مهمة

و لكن لأنها أقل أهمية في هذه المرحلة

يا جماعة الخير نحن بالفعل يتم الإيقاع بنا في دوامة من الفوضى

يجب ألا ننساق لها

و لذلك يجب أن نبحث عن الأسباب الحقيقية ..و الأشخاص المسئولين عن هذه الفوضى .. و أذرعهم الإعلامية من صحف و محطات فضائية..و نحجمهم و نكشفهم

و لذلك كتبت :

الحقيقة لا يهمني في كل هذا الموضوع إلا .. كيف نوقف هذه المؤامرات من الأصل

رايك واضح يا لونا من الاول و لكن مازلت مختلفه معه جذريا

فى امور لا يمكن اعتبار الاختلاف فيها مجرد اختلافات فقهيه و ان الراى الاخر يجب ان نتقبله من باب انه اجتهاد اخر لانه ببساطه يمكنا على نفس المعيار اعتبار كل افعال بن لادن و كل افعال جماعات التكفير و الهجره و كل النهج الذى على هذا الشكل من هذا الباب انه مجرد راى اخر هناك افكار يجب مقاومتها لانها نابعه من التشدد و لان تطبيقها يزهق الارواح و الممتلكات و الحضاره باكملها ليس معنى كلامى مقاومتها بالعنف و ان كانت هذه هى اللغه الوحيده التى تجيدها فى فرض ما تؤمن به و لكن على الاقل يجب الا نكل و لا نمل فى مكافحتها و الا نقلل من خطورتها فى اعين الناس بل بالعكس واجب علينا تنبيههم لخطورتها

ماذا تقولى فى اشخاص يمجدون الان فى عبود الزمر و يتمنون ان يصل الى الحكم و اذا تناقشت معهم فى فكره و عمله كان ردهم نفس الكلام انه لم يتصرف من دماغه و لكنه تصرف بناء فتوى و هذا من باب اختلاف الاجتهاد

تصورى ان يتمتبرير زهق روح ببساطه بانه مجرد اختلافات فقهيه

الاختلافات الفقهيه مقبوله طالما كانت فى براح الوسطيه اما التوغل فى التشدد فلا يجب ان يستهان به ابدا

كما ان الرد لا يجب ان يقتصر على عالم من الازهر فقط لان الامر يمسنى و يمسك و يمس كل مصر بل و يمس مصر باكملها بحضارتها و بالتالى الرد يجب ان يكون مسئوليه شخصيه اذا جاز التعبير لكل مصرى مثقف وواع و من ضمنهم علماء الازهر و لكن لا يقتصر عليهم

و بعد كل هذه الاختلافات الجذريه الا اننى اتفق معك قلبا و قالبا فى اهميه الوقف من الاصل و هذا الاولى ان نمنع الكارثه قبل ان تقع لا ان ننتظر ان تقع ثما نبحث لها عن حلول

تحياتى

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

يا اخي

هناك الكثير من السلفيين معتدلون ومتفاعلون مع المجتمع ونحن لا نتكلم عن المعتدلين نحن نتكلم عن المنحرفين منهم والمخربين واصحاب الفكر الشاذ الذي يحاول البعض ان ينفي وجودهم ويغني علي نغمة ما حصلش ماصدقش ما يعملوش كده انتوا ما بتقولوش الحقيقة انتم مغرضين

يا اخي

عليك انت وانا ان نعيش في المجتمع بشروط المجتمع وليس بشروطنا واذا وجدت هناك منكر فعليك بتقديم النصحية واذا وجدت مخالفة قانونية فعليك بابلاغ الجهات المختصة

هذا هو المطلوب منك ان تعمله مثلك مثل باقي ابناء الوطن

رابط هذا التعليق

تتبرا من تلك الدعاوى ... وتحاول تحسن صورة الجامعة اللي بقت مرعبة عند ناس كبير ... وتبقى أنت مثال لأفكارهم المعتدلة ومنهجهم المحترم

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اللى زار الاثار الفرعونيه فى الاقصر واسوان حيلاحظ انه فيه تماثيل كتيره وكبيره مطموس ومشوه وجهها بالفعل ..انا شفت ده بنفسى ... فيه اقاويل بتقول ان ده بفعل الفراعنه نفسهم بفعل العاده الفرعونيه المعروفه بتشويه كل ملك حالى للملك اللى قبله ومحاولة ازالة اثاره .... وفيه اقاويل ان ده حدث بعد الفتح الاسلامى لمصر اتناء الحكم الاسلامى

بحثت بحث بسيط لكن موصلتش لنتيجه قاطعه .. يارت حد من اخواتنا المتبحرين فى التاريخ المصرى يقطع لنا الشك باليقين

وبخصوص الموضوع ..ليا رأى .. بجد انا صعبان عليا السلفيين جدا .. لان هما ذات نفسهم بيساعدوا بكلامهم ده وتصريحاتهم دى فى خطه خبيثه ما مدبره ضدهم ..وضدنا كمصريين بشكل عام كمان .. بيساهموا فى دق مسامير فى نعشهم .. وفى نفس الوقت بيساهموا فى ارعاب المصريين وتخويفهم من مستقبل كله تخبط وفتن

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

الاستاذ سى السيد سمع كلمه على التليفزيون وجاى مولع الدنيا

ايه هدفه مش عارف

وحضرته بيخاف من الفتنه

لما السيد ساوريس يحلف براس ابوه انه هيلغى الماده التانيه ...هل ترى ان هذه ليست فتنه...لكن ولا حس ولاخبر

الهجوم هذا ليس الهدف منه السلفيه او الاخوان ولكن المقصود به تخوييف الناس من حكم اسلامى الذى هو قادم لا محاله

انت تتكلم عن اغلبيه مصريه مسلمه بتصلى وتصوم وتخاف من ربنا...هل تتخيل هؤلاء سوف يختاروا غير الحكم الاسلامى

الاخ سى السيد: من يفعل شئيا خارج قانون الدوله فهو مجرم يستحق العقاب ايا كان هذا القانون وكل المصريون يدركون ذلك؟

لكن اوعدك يا استاذ سيد ان انتخابات مجلس الشعب القادمه سوف يكون كل اعضاءه ليسوا علمانيين او لبيراليين بل كلهم سوف ينتمون الى الفكر الاسلامى المعتدل فكل هذه الحملات انصحكم لاتجدى نفعا فالحكم الاسلامى قادم لامحاله

وفى موضوع اخر قدمت نصيحه للمسلم العلمانى والمسلم الليبرالى ان يشترك فى صياغة حكم اسلامى لان الاسلام ليس حكرا على الشيخ فلانى لان الناس لن تختار الا من يقول اسلام واذا كان هؤلاء يدعون الى اسلام متشدد ادعوا انتم الى اسلام وسطى

تحياتى

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

افتكر زمان كان فيه واحد بالمحاورات اسمه كليك الظاهر كدا

وكان بيقول كلام كبير جدا .. العن واطين من كل الكلام اللي قاله المهندس الشيخ

كان بيشكك بالذات الاهلية .. ويشكك بوجود الله واراء في غاية الالحاد

الغريب ان بعض الاعضاء هنا عاملوه بحنان الامومة والابوة وقالوا ان من حقه ان يسأل ويتسائل ودي حرية رأي

جات دلوقتي على راي الشيخ هنا نقول لاااااااااا .. مش كل راي يتنشر .. مش كل راي يتقال ..

هي دي الديموقراطية والحرية ؟؟

انا مش مع دعواه لاني ببساطة لست عالم حتى افتي .. لا بتاييده ولا بنفيه

لكن لو كانت دعواه صحيحة .. فلا يهم وقتها الاف من ستتعطل اعمالهم .. ولا يهم ايضا الاف من يونيسكو وسياح .. لو كان الراي الشرعي الصحيح قطعي بالادلة على صحة ما افترضه ولو انتفت قاعدة درء المفاسد الفقهية التي حتما .. لست انا من يرى وجوبها او عدم وجوبها في هذه الحالة

فلا يلام وقتها على رأيه ابدا

اما لو كانت دعواه باطلة ..

فهل التلفظ عليه هو الحل ... ؟؟ لما لا يتم التعامل معاه بحنان المعاملة مع صور الالحاد .. ؟؟

الغريب ان البعض اعتبروا ان رسام الكاريكاتير الدنماركي مثلا هو جاهل بعظمة النبي - صلى الله عليه وسلم - .. والموقف الافضل هو تعليم الناس بالاسلام

وكنا نرى في ردودهم بصراحة .. الكثير من التسامح والدعوة لعقلانية الحوار و ضرورة تفهم موقفه

الذين شنعوا الهجوم على الرسام الدنماركي .. اراهم هنا يشنون حربا ضروسا على راي المهندس

اليست هذه ازدواجية بالمعايير ؟؟

مش كلها آراء بالنهاية ؟

تم تعديل بواسطة الســـاري

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

استذنا / التونسى

الطمس بفعل الزمان او عوامل التعريه او التقلبات الجويه

او لصوص المقابر او الهمجيه التى عمت مصر فى بعض العصور او ايا كان ولكن

لو اراد الاسلاميون ذلك لما بقى اثر واحد فى مصر او البلاد التى فتحوها

بل لهم تاريخ واثر فى العماره،يحاكى التاريخ والاثر القبطى وقد لا يصل الى الفرعونى.

احترامى

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

ايه هدفه مش عارف

وهاولعها زيادة لإني خايف على بلدي

وهاولعها لإن لو كان مين في مصر قال الكلام الشاذ ده .. كنت هاقول نفس كلامي لا يزيد ولا ينقُص ...

فكل هذه الحملات انصحكم لاتجدى نفعا فالحكم الاسلامى قادم لامحاله

هما مين اللي تنصحهم ؟

ما أنت مش واخد بالك

الكلام ما كانش من فيفي عبده حضرتك

الكلام كان من المتحدث الرسمي بإسم الجماعة السلفية بالإسكندرية

انت تتكلم عن اغلبيه مصريه مسلمه بتصلى وتصوم وتخاف من ربنا...هل تتخيل هؤلاء سوف يختاروا غير الحكم الاسلامى

يا عم الله يرضى عليك

الله يرضى عليك ... بأتكلم عن مين وإتكلمت عليهم إمتى ؟

وإيه اللي دخل الصلاة والصوم في الموضوع ؟

وحكم إسلامي إيه اللي إتكلمت عنه ؟

إنت قرأت أنهو موضوع ؟

وهل تعرف أنا مين اساساً أو إيه توجهاتي ؟

ولا هما اللي مش عارف مين هما بيصلوا ويبصوموا .. وأنا بألعب بلي في الشارع

هو في إيه ؟

--------------

يا ساري

مع إحترامي لرأيك

جاوبني على سؤالي ..

هل بلد في حالة سيولة مثل الي إحنا فيها ... ده وقت مثل هذه الفتاوى والدعاوي فيها ؟

وهربت إنت من السؤال أو يمكن لم تقرأه ...

الرسول قعد قد إيه في مكه يا ساري شايف الأصنام والأوثان حوالين الكعبه ويُقال إنهم كانوا 360 صنم ... تفتكر ليه ما أخدش القرار بين يوم وليلة إنه يدمرهم مره واحده أول ما شافهم في مكه ؟

ربنا مدينا عقل نفكر به ...

ومع ذلك في قيود على التفكير والحرية

ومش كل فكره تطق في دماغي أقدر أطرحها أو أتكلم فيها بغض النظر عن وقتها وظروفهاأو تاثيرها على المجتمع

حضرتك يا ساري بيه في عز ازمة مصر وفي عز دعاوى التوريث والتزوير .. كنت تلاقي عالم طالع يتكلم عن الست اللي لازم ترضع زمايلها في المكتب أو الشغل عشان يبقوا إخواتها من الرضاعة وتبقى محرمه عليهم ..

حتى لو كانت فتوى صحيحة

طب ما تشمر حضرتك يا عالم الدين يا جليل وتدينا فتوى عن التزوير والفضايح اللي كانت موجودة بدل ما تدخل البلد كلها في حالة جدل في فتاوى غريبة واجتهادات أجهدتنا

--------

مش كلها آراء بالنهاية ؟

لأ مش أراء حضرتك

رأيك اللي يُدمر ويحض على العنف يبقى مصيبة

وأنت نفسك مجرب في السعودية لما كل واحد كان بيطلع يفتي ... حصل إيه في النهاية ؟ وكم من الشباب أنساق وراء تلك الفتاوى الشاذة اللي على رأيك أراء ... ودمروا بلدهم أول ما دمروا

لحد ما الحكومة السعودية قفلت الباب ده وأقتصرت الفتوى على هيئة كبار العلماء ...

لكن لو كانت دعواه صحيحة .. فلا يهم وقتها الاف من ستتعطل اعمالهم .. ولا يهم ايضا الاف من يونيسكو وسياح .. لو كان الراي الشرعي الصحيح قطعي بالادلة على صحة ما افترضه ولو انتفت قاعدة درء المفاسد الفقهية التي حتما .. لست انا من يرى وجوبها او عدم وجوبها في هذه الحالة

إزاي يا ساري بيه وإنت راجل مثقف وعارف إن سيدنا عُمر عطل حد السرقة في عام المجاعة ,. وأهو مش فتوى ولا إجتهاد عالم .. ده حد من حدود الله

إزاي عاوز تقبل الفتاوى المدمرة دي حتى لو كانت صحيحة في وقت حرج نمر به

يا أخي ما لا تعرفه إن البنك المركزي هايعلن خلال ايام عن الإحتياطي النقدي في مصر واللي بيتناقص يوم بعد يوم ونقص 6 مليار دولار مره واحده نتيجة توقف عجلة الإنتاج وتوقف السياحة وبيُنذر بكارثة لإن ساعتها البلد مش هاتلاقي فلوس تشتري بها أكل وقمح ومستلزمات معيشة للناس ....

-----------

كنت مخلي الكلام ده للأخر وكانوا مشتيفين في نفس الحلقة عالم من علماء الأزهر والراجل قال أنا مش عارف أقول إيه وأعيد إيه ولا إيه التوقيت الغريب لمثل تلك الفتاوى وإيه دافعها من الأساس ؟

رابط هذا التعليق

اتفق مع الاستاذ / س س

لماذا يطلقون علينا الان بالذات السلفيون

هل المقصود بالتخويف المصريين واثارة قلاقل ام انها رساله

يوجهها اصحاب الثوره المضاده الى امريكا والغرب ؟؟

تخويفا من الاسلاميون المتشددون،وتشكيكا فى ردود افعالهم

اذا ما وصلوا الى سدة الحكم،والتلويح هنا الى اسرائيل ؟؟

وبالطبع الغرب لم ينسى كل التفجيرات التى لاسقت الاسلاميين.

ولم ينسي وصول الاسلاميون الى سدة الحكم فى ايران وما تلاه

عندما قالت وزيرة الخارجيه الامريكيه/ كوندليزا رايس

الغرب يريد ديمقراطيه فى الانظمه العربيه وصعد بعدها

88 من اعضاء جماعة الاخوان الى عضويه مجلس الشعب

واعتقد وهى قناعه شخصيه،ان كثيرا من الذين صوتوا لصالحهم

كانوا يكيدون فى الحزب الحاكم وقتها،لكن الامر اختلف الان

وكلانا يستطيع ان يعبر عن قناعاته،دون ضغط من احد او جهه

ومحال ان يرد الزمان الى ما قبل 25 يناير بأى شكل او منظور

ومثلا المحاورات تعبر الان عن تيارات متباينه،وهى شريحه من المجتمع.

واعتقد ان الرساله لتخويف الغرب من اجل شئ ما يحاك للمصريين

انتبهوا ايها الساده.

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

مسألة الطمس هذه معروفة .. و هي - و هذه مفارقة - تمت على أيدي المسيحيين الرومان المتشددين حين دخلوا مصر .. و نظرا لما على المعابد على أنها ديانات وثنية قديمة .. فكانوا يطمسون صور الأجساد .. و اذا رأيت صورا لواجهة معبد حورس بادفو ستجد نحتا لصليب روماني قديم فوق النقوش .. هذا فقط لتصحيح المعلومة... و ليس لاثبات أي شيء يتعلق بالديانة المسيحية لأننا نعلم أن الرومان لم يكونوا يمثلوا الديانة المسيحية كلها .. لكن المسلمون لم يفعلوا هذا .. و ستجد زاوية داخل معبد الأقصر للصلاة تدعى مسجد أبى الحجاج الذى يقال أنه أدخل الاسلام الى الأقصر .. و لم يعرف أنه هدم أو كسر من المعبد الذى يعد أثرا و شاها على تاريخ مصر و هويتها... كما أن أقباط مصر - احقاقا للحق - لم يتبنوا أبدا فكر هدم آثار المصريين القدماء .

أما مسألة مهادنة الملحدين .. فان أي شخص من حقه أن يتساءل و أن يجاب تساؤله طالما كان فى حدود الأدب و بحسن نية .. أو أن يحاجج و يقابل بالحجة و الدليل ان أحسسنا أنه ليس بأحمق و أنه يعتبر الأساليب المتحضرة فى النقاش و مقابلة الحجة بالحجة .. أما من هو غير ذلك فلن يحظ بذات المعاملة.

و موضوع رسام الدنمارك .. فان الأمر يختلف لأن من يلصق تهمة بديني و هو من غير المحسوبين على الاسلام .. فيجب أن نعلمه و نضرب له المثل فى لغة الحوار و النقاش اذا ما أبدى استعدادا كما علمتنا السنة المطهرة .

لكن أن يأتي من هو محسوب على الاسلام و يتصرف بما يسيء للدين و للدعوة .. ليس عن حسن نية أو تساءل فلا مجال لمعاملته بمثل ما يريد .. و انما يعامل بما يستحق و بما هو أهل له.

تلك دعوى فتنة و تخريب .. و ليس من ورائها اصلاح و لا طائل .. و هي دعوى ضد الثقافة و الدراسة و العلم و التاريخ .. و أنا ليس عندي مشكلة أن يدعو اليها أى جاهل أو أحمق .. لكن كل مشكلتى أن يلصق هذا بالاسلام .. ساعتها سنقف له بالمرصاد .. و سنعامله معاملة أعداء الدين.

مهيب

تم تعديل بواسطة مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

لا أشك في قوة وتواجد الجماعات السلفية مع الإخوان طبعاً

لكن تصوروا معايا كده لو كان طريقة تفكيرهم زي تفكير حزب العدالة والتنمية في تركيا

اظن ما فيش علمانية وبلد ممسكوة بالحديد والنار من الجيش زي تركيا وممنوع الحجاب وممنوع وممنوع وممنوع

ومع ذلك الناس كانوا في قمة التحضر .. وولا خبطوا في حد .. وولا فرطوا في ثوابتهم

وبالتالي كسبوا إحترام الجيش .. وكسبوا ثقة الشعب .. وكسبوا ثقة المجتمع الغربي المتربص بهم ....

وقدروا في أقل من 7 سنوات يخلوا بلدهم تناطح الدول المتقدمة

عارفين ليه ؟

لإنهم ناس بيعرفوا قيمة الأولويات ..

وبيعرفوا إن عملي هو ما يترجم أقوالي .. وليس العكس

يعني أنا بأتكلم عن ثوابت .. وحكم إسلامي و و و . ما يبقاش كلام ... يبقى بالفعل عشان أقنع الناس إني صح وإني جدير بثقتهم

والناس دي بيعرفوا إن البشر منذ أن خلق الله الأرض ومن عليها على إختلاف ... ولابد أن نقبل بعضنا البعض عشان المركب تمشي ....

بُصوا أ أبو الهنا كتب لي إيه ؟

ده على اساس إني علماني ليبرالي متحزلق وادعو إلى السفور والنفور والحبور ...

وهو أساساً ما يعرفنيش خلوا بالكم

لكن اوعدك يا استاذ سيد ان انتخابات مجلس الشعب القادمه سوف يكون كل اعضاءه ليسوا علمانيين او لبيراليين بل كلهم سوف ينتمون الى الفكر الاسلامى المعتدل فكل هذه الحملات انصحكم لاتجدى نفعا فالحكم الاسلامى قادم لامحاله

طب ولو جاء مجلس بيُمثل كل الأفكار يا عم ابو الهنا ... نولع فيهم ولا نعيد الدور من الأول ولا نعمل إيه ؟

رابط هذا التعليق

طائر الليل الحزين .. مهيب (مع حفظ الالقاب) .. بارك الله فيكما على تلك المعلومات ..

انا مع الراى الذى يقول انه ليس من (((((((((((الكياسه))))))))))))))))) ولا (((((((((((((((((الفطنه))))))))))))) وهى صفات المسلم الحق لو اراد ان يدخل فى معترك السياسه .. ان يتم الدعوه الى ازالة التماثيل الفرعونيه ((((((((((((((حتى لو افترضنا ان الدين الاسلامى يدعو الى هذا صراحة ووضوحا ))))))))))))))))))))))))) .. فهذا ليس من ((((((((الفطنه )))))) ولا (((((الكياسه))))) ولا (((((( السياسه))))))) فى شئ (((وهذا الوقت ليس وقت مثل تلك الدعوات تمااااااااااااااااااامااااااااااااااااا))

انا حقيقى مستفز جدااااااااااااا ..وده واضح فى أقواسى الكثيره .. لو السلفيين حيكون ده نهجهم السياسى .. يبقى انذرهم بما لا يحمد عقباه ((وبتاييد شعبى))

وهمسه الى سى السيد .. انا مع غيرتك وخوفك على مصر ..وأويدك فى الفكره الاساسيه ها هنا .. ولكن اتحفظ بعض الشئ ..على اسلوبك ...عند الحديث ..عن او مع.. السلفيه أوالسلفيين .. لا تنسى انهم ربانيين .. وانهم فى نفس الوقت حديثى العهد بالسياسه .. ((بالراحه عليهم يعنى))

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

طب وكان ليه الكلام ده كله لما أنت مش مصدق كلامي يا سعادة أبو الهنا .. ما تقول من الأول إنك مش مصدق بؤي ؟

ابدا والله لا اشكك فى صدقك

ولكن لابد ان تفهم فكرى

اولا: انا الاخوان المسلمون خارج حساباتى ولن انتخبهم مهما حييت لان افكارهم لاتناسبنى كمسلم ولكن لو حكموا اهلا وسهلا

ثانيا: انا ضد كل عنف وضد كل من يفعل شىئ خارج قانون الدوله وقلت مهما كان هذا القانون

ثالثا: الموضوع كله الا نركب الموجه مع الحملات الشرسه التى يراد بها تشوييه صورة المتدينيين وصورة الحكم الاسلامى....يا سيادة المشرف انا اقول حكم اسلامى وليس دوله دينيه.

رابعا: انا اتمنى حكم اسلامى وسطى يكون فيه دولة مؤسسات ودولة قانون تحت مرجعيه اسلاميه ويكون المرجعيه فى كل القوانين قبل ان تنفذ الى المحكمه الدستوريه العليا وليس الى الشيخ الصوفى او الشيخ السلفى...والمحكمه تقول هل هذا القانون يتوافق مع الشريعه الاسلاميه ام لا.

اما بخصوص العلمانى او الليبرالى فانا لا اقول انهم يدعون الى السفور والالحاد ولكنى اراهم يريدون طمس هويتنا الاسلاميه

اما بخصوص لو ماجاش مجلس الشعب اسلامى يبقى مرحبا مادام هاعيش حياه كريمه وفى الدوره اللى بعدها اصلح من نفسى وارتب افكارى واراجعها وانصح الناس المتدينن بمراجعة انفسهم والمحاوله فى الدوره اللى بعدهام

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

حتى لا يلتبس الأمر على من يقرأ ..

أنا لا أومن بفكرة أن هدم الآثار من الاسلام أصلا .. و أنا لا أدعوها أصناما .. و لا أعتقد أنه ثمة هناك خوف من عاقل على أن يعبدها الناس .. و لا أصدق في هذا بل أعتبر أن الدعوى لهذا الشيء و ربطه بالدين بدعة جلية لا لبس فيها بالنسبة لي .. و لم يدع لها الأولون و لا حتى السلف الصالح الذى يدعي البعض أنهم يمثلونهم دون غيرهم .. و اعتبر أن هذا رأيا شاذا يستوجب الوقوف ضده - لا تأجيل - و مثله عندي كمثل من يدعو الى التخلص من الثياب مثلا كي نعود للفطرة أو كمثل من يقول أن من المحرم تبني قرار مجلس الأمن لأن التبني حرام فى الاسلام .. أنا أعتبر مثل هذا الكلام و مثل تلك الآراء اهانة لعقيدتي و لديني و موقفي منها هو الرفض .. و الدعوة للرفض.

لا تنسى انهم ربانيين

لا أفهم هذه العبارة

مهيب

تم تعديل بواسطة مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

يا اخي

هناك الكثير من السلفيين معتدلون ومتفاعلون مع المجتمع ونحن لا نتكلم عن المعتدلين نحن نتكلم عن المنحرفين منهم والمخربين واصحاب الفكر الشاذ الذي يحاول البعض ان ينفي وجودهم ويغني علي نغمة ما حصلش ماصدقش ما يعملوش كده انتوا ما بتقولوش الحقيقة انتم مغرضين

يا اخي

عليك انت وانا ان نعيش في المجتمع بشروط المجتمع وليس بشروطنا واذا وجدت هناك منكر فعليك بتقديم النصحية واذا وجدت مخالفة قانونية فعليك بابلاغ الجهات المختصة

هذا هو المطلوب منك ان تعمله مثلك مثل باقي ابناء الوطن

حاضر و من عنيا الجوز و منخيري اللوز ... يعني احنا متفقين ان السلفيين فيهم الحلو و الوحش زي ما الأوربيين مثلاً فيهم الحلو و الوحش و زي ما علماء الذرة فيهم الحلو و الوحش زي ما العالم كله فيه حلو و وحش .. يا جماعة الخير .. السلفيين بشر مش أنبياء و لا رسل .. بشر زي كل البشر .. أينعم على أكتفاهم أمانة لم نعترض و تصدرنا لحملها و لكننا في الآخر بشر

و أحب أضيف إني هأعيش بشروط ربي و ديني مش بشروط المجتمع .. لأن شروط المجتمع و مجتمعنا المصري بالذات قد لا تتفق مع شروط ربي .. اذن أنا مع شروط ربي ما دامت لا تضر وهي بالطبع لا تضر و سأحاول جاهداً أن أعلى شروط ربي بالحكمة و الموعظة الحسنة مش بالتجني و التهجم و التنفير

تتبرا من تلك الدعاوى ... وتحاول تحسن صورة الجامعة اللي بقت مرعبة عند ناس كبير ... وتبقى أنت مثال لأفكارهم المعتدلة ومنهجهم المحترم

يا عم أحمد يا غالي مش محتاج اتبرأ لأني برئ أصلاً من أي افتراء - بغض النظر عن القضية المطروحة - و كل مسلم يحترم دينه و عقيدته برئ منها بغض النظر بأة كان سلفى أو إخواني أو أي كان لأني مبحبش التقسيمات دي لكن للأسف بيتم دفعنا ليها دفع شديد

و عندك حق فعلاً حق علي لديني إني أحاول أحسن الصورة دي بس لكل واحد عقل بردو يا أستاذنا يقدر يميز الهجص من الكلام الصحيح و يقدر يفرق .. حسام و العنبي مثلاً صحابي لما يسمعوا كلام الراجل ده المفروض بأة يقاطعوني و يطلبوا مني أحلق لحيتي و أبطل أبقى سلفى في منهجي عشان ما ابقاش زي الوحشين دول؟؟!!!

ستحيل يا إخواننا .. يا جماعة الخير كل 100 نفر فيهم الحلو و الوحش و السلفيين ملايين مش 100 نفر

و يا رب يا رب أنا و إنت يا عم أحمد و كل السنيين نكون مثال طيب و حملة للأمانة اللي على كتافنا

تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...