اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

جااااااااالى عقد ف سعودية ... اعمل اية ومحتااااااااااار جدااا

Recommended Posts

ياريت ناس تقولى اعمل اية محتار جداااااااااااااااا والله العظيم

بص اقولكو ... انا جايلى عمل فى السعودية .... انا بكالوريس حاسبات ومعلومات تخصص برمجة تصميم مواقع وشبكات

العقد = مرتب 2500 ريال + 10 % من راتب موصلات + السكن 3 شهور من قيمة الراتب

بس مشكلة ان التاشيرة عاااااااااااااااااااااامل منزلى ...

بس مش عن طريق مكتب يعنى هو يبعتلى التاشيرة انا اورح مكتب واخلصها ومكتب هاياخد 500 جينة لتخليص الورق

بس مشكلة عندى ان الباسبور بتاعى بوظيفة اخصائى حاسب الالى من نقابة

اعمل اية

رابط هذا التعليق

ياريت ناس تقولى اعمل اية محتار جداااااااااااااااا والله العظيم

بص اقولكو ... انا جايلى عمل فى السعودية .... انا بكالوريس حاسبات ومعلومات تخصص برمجة تصميم مواقع وشبكات

العقد = مرتب 2500 ريال + 10 % من راتب موصلات + السكن 3 شهور من قيمة الراتب

بس مشكلة ان التاشيرة عاااااااااااااااااااااامل منزلى ...

بس مش عن طريق مكتب يعنى هو يبعتلى التاشيرة انا اورح مكتب واخلصها ومكتب هاياخد 500 جينة لتخليص الورق

بس مشكلة عندى ان الباسبور بتاعى بوظيفة اخصائى حاسب الالى من نقابة

اعمل اية

رابط هذا التعليق

الراتب عادي واقل من العادي

لا يستحق التنازلات اللي لازم تعملها من تغيير البطاقة بمهنة عامل واصدار جواز جديد

والمواصلات هتهتاج مبلغ اكتر من الللي جادوا به لك

والسكن اغلى-ازا كنت بالرياض او جدة-

نصيحتي اطلب تاشيرة فني حاسب

واطلب زيادة الراتب الى ثلاثة كبداية وبدل مواصلات 500 ريال

وبدل سكن لا يقل عن 10 الاف

وعموما انت ادرى بظروفك

ولعل الاخوة الكرام عندهم اراء اخرى

ربنا معاك

رابط هذا التعليق

طبعا العرض زباله ومرتب زباله خصوصا انك خريج حاسبات يعني مهندس

ماتخليش ودنك تسمع اقل من اربعه اساسي وفيزا محترمه يعني المفروض اخصائي حاسب ولو اتنازلت يبقي فني

انما خدام ؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا منصحكش نهائي بالتأشيره لانها اقل ما يقال زبااااااله

موكفايه الي قالوه الاعضاء الكرام من نصايح حاول تاخد بيها

لو الناس متمسكه بيك يبقا تطلعلك تأشيره اقل حاجه بمهنة فني حاسبات

رابط هذا التعليق

المشكلة كماااااااااااااااان انى خبرة 4 سنين وا اشتغلت فى شركات كبيرة بجد زى تكنال سبورت Tedata

system engineer = 2 years

web design and developer = 2 Years

يعنى خبرة كويسة جدااا مش لسة جديد ولا حاجة بس الواحد حال مصر واقف فقولت افكر اطلع بس بستغرب ناس كتتتيرة بتطلع باسمها يعنى زى

المحاسب او تسويق دية اقل مهنة مثلا مكن اطلع عليها ...

اما مهنة عااامل منزلى = يعنى خدام ....

همة بيقولى انت ادخل السعودية واحنا هانغيرهالك متخفيش احنا هانغيرهالك

انا مرة قولتة صعبة انى اغير بطاقة ... قالى ماهو السعودة كلة عاااااامل وكل مصرين بيجيو ع عامل ... ومهندسين كمان ...

يااااااايت حد يقولى اعمل اية بجد

بجد متشكرا جدااااااا لكل الاعضاء والله

رابط هذا التعليق

اخى العزيز

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

العرض الوظيفى ده ضعيف جدا على مثال فى الشركة التى أعمل بها فنى حاسب االى كان جى تأشيره حره واشتغل فى الشركه براتب لا يقل عن4000 ريال وفنى اخر فى فرع الشركه خبره فى العمل هنا وعمل نقل كفاله راتبه 6500 كبدايه

أن تدخلني ربي الجنة ...هذا اقصى ما اتمنى

وتَهبني الدرجات العُليا ....يا ذا المِنة يا رب لا حول ولا قوة الا...بِكَ يا ذا القُوة فأعن واصرف عني الجهل وإذا مِت إلهي اجعل لي

نورا في قبري واغفر لي واحشُرني مع خَيْرَ الرٌسلِ يا ذا المِنة ....يا رب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

بص يا اخى فى الله كلام الاخوة الاعضاء الكرام غاية فى النصح والارشاد ليـــــــــــــــــــــة؟؟؟؟ لان انا كنت فى نفس ظروفك دى وقاعد على نفس الموقع واتقالى نفس الكلام من اخوة بردة محترمين بس انا بقى استعجلت ومسمعتش الكلام تمام وطلعت بردة على نفس مرتبك دة وفيزا عامل ودلوقتى بعانى منها لية ؟؟؟؟؟؟؟

هوا دة السؤال لانى متجوز وعاوز اجيب زوجتى مش عارف ادى واحد حتى الزيارة مش من حقك

السبب التانى مرتبك دة يعنى يدوبك زى حلاتى هتبقى ماشى بتتخبط مش عارف تاكل ولاتشرب ولا تلبس ولا تشترى كروت للتلفون ولا تجيب لبس بدل اللى قدم ولا تحوش ولا تبعت للى فى مصر الخ

نصيحة اخوية سمعتها قبلك بس معملتش بيها لانى ساعات كدة بيركبنى العند وبعند على نفسى ساعات وانا اللى بشرب فى الاخر

اولا احترم شهادتك ومتطلعش الا على فيزا محترمة بمسمى محترم تسمح بالاستقدام

ثانيا متقبلش باقل من 4000 راتب مبدئيا وهوا لو عاوزك هيقبل بالشروط دى

اوعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــى تستعجل فرصة السفر جاية جاية ان شاء الله المهم تصبر وان شاء الله تجيلك حاجة كويسة

والسلام ختام

رابط هذا التعليق

توكل على الله وارفض العرض وربنا يوفقك بالاحسن انشاء الله وصدقني الي بيتنازل دايما خسران واللي سافرو على مرتبات كويسة وفيزا كويسة مش احسن منك والرزق كبير والله اكبر فلا تقبل الا مايليق بك والله الموفق انشاء الله .

رابط هذا التعليق

اوعى تقبل أي تأشيرة عمالة منزلية حتبقى غلطة عمرك .. عامل عادي ماشي ممكن تغير المهنة لما تيجي

لكن عامل منزلي مافيش تغيير مهنة-مافيش امكانية لنقل الكفالة-مافيش تأمين طبي محترم-مافيش استقدام او حتى زيارة للزوجة

بالنسبة للراتب و حسب خبراتك اطلب راب أساسي 3500 ريال + 500 ريال بدل انتقال + 3 شهور بدل سكن

و كمان تامين صحي محترم و اجازة سنوية و السفر بالطيران

انا بقالي 7 سنين في الرياض و جبتلك من الأخر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      زيارة مهمة قام بها الرئيس السيسى للمملكة العربية السعودية منذ أيام قليلة التقى خلالها خادم الحرمين الشريفين اعرض المقال كاملاً
    • 0
      يقال إن بعض الناس لديهم حاسة سادسة تجعلهم قادرين على السفر بروحهم من جسدهم إلى جسد آخر والتخاطر بانتقال أفكارعرض المقال كاملاً
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)—تداول نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي، مقطع فيديو على وسم حمل اسم "المتحرشة انجل" تظهر فيه فتاة تقوم بالتحرش بطفلة، الأمر الذي أثار تفاعلا واسعا. الداخلية السعودية وعبر حسابها على سناب تشات عقّبت على المقطع المتداول قائلة: "إشارة إلى مقطع الفيديو المتداول ويظهر من خلاله تحرش فتاة بطفلة وقيامها بتوثيق ذلك ونشره عبر حسابها بمواقع التواصل الاجتماعي، فقد أسفرت المتابعة الأمنية عن تمكن الجهة المختصة بشرطة الرياض من تحديد هويتها والقبض عليها... View the full
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)—نشرت القيادة المركزية بالجيش الأمريكي، الثلاثاء، صورا لتدريبات عسكرية أمريكية سعودية مشتركة، وذلك في تغريدة على صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي، تويتر. وعلقت القيادة المركزية الأمريكية على الصور قائلة: "تدريب مشترك بين القوات الجوية الملكية السعودية وقوات مشاة البحرية الأميركية (المارينز) لمكافحة "الطائرات بدون طيار". وفي تغريدة منفصلة نشرت القيادة المركزية الأمريكية صورا لسفينة هجومية برمائية خلال عبورها مضيق هرمز بالخليج. ...View the full arti
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- أكد محمد النمر، والد الشاب السعودي علي النمر، المحكوم عليه بالإعدام، لـCNN، أن المحكمة الجزائية المتخصصة بالرياض، التي تتولى قضايا الإرهاب، قد ألغت، الأحد، حكم الإعدام بحق علي وأصدرت حكما بحبسه 10 سنوات، قضى منها أكثر من 9 سنوات. وقال محمد النمر لـCNN: "أشعر وعائلتي بالسعادة وأتمنى الإفراج عن جميع الموقوفين في بلادي وغيرها". كما قال محمد النمر، في تغريدة عبر حسابه على تويتر: "تنفيذا لأمر خادم الحرمين الشريفين ألغت المحكمة الجزائية... View the full a
  • أضف...