اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشيخ محمد حسين يعقوب يعقب على فيديو "غزوة الصناديق"

محمد عبدالعزيز

Recommended Posts

فيديو غزوة الصناديق

http://www.youtube.com/watch?v=C8-lLQtB_Es

التعقيب على الفيديو السابق

http://www.youtube.com/watch?v=BLQGiyOxYnk

من خلال المقطعين أرى أن هناك فائدة من الحوار والرد على الآراء الأخرى كما فعل كل من راسل الشيخ ودفعه أن يعقب هذا التعقيب.

يجب ألا نيأس من الحوار والمناقشة والجدال, يجب أن يبصر الناس بأفكار ومناهج كل من يعرض نفسه على الناس فى الشارع, وبعدين نشوف الشارع لمين.

تم تعديل بواسطة محمد عبدالعزيز

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

دعوة جضرتك للحوار جميلة

لا نريد ان نكتفي بالافكار و الانطباعات المسبقة

لا نريد اقصاء احد .. بل حوار بناء نفيد و نستفيد

و تحيا مصر

:egyflag:

معتز بالله عبد الفتاح

لا شك أن كل المسلمين شديدو الاعتزاز بدينهم، ويتمنون أن يوافق اجتهادهم مراد الله من رسالته الخاتمة، ولكن كان دائما عندهم النزعة لقبول أن اجتهادهم لا ينفى حق الآخرين فى الاجتهاد، وأن تعدد هذه الاجتهادات وتكاملها هو ما يجعلنا أقرب إلى الفهم الصحيح للإسلام.

الحوار مع إخواننا السلفيين ضرورة كى نتعلم منهم، وربما كى يكون فى كلامنا ما يفيدهم. والأقدر والأجدر بإدارة هذا الحوار هو الأزهر الشريف حتى تتم الإجابة عن أربعة أسئلة مباشرة: ما هو الدور الذى يراه السلفيون لأنفسهم؟ ما هى حدود اعتقادهم بأن اجتهادهم يساوى الإسلام أم هو اجتهاد ضمن اجتهادات؟ ما هى رؤيتهم للمخالفين معهم فى الرأى والتوجه السياسى؟ ما هى رؤيتهم للعيش المشترك على قاعدة المواطنة مع غير المسلمين فى المجتمع المصرى؟

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=_g8_J8F-yO0

الرد على من هاجموا الشيخ يعقوب في برنامج مصر النهاردة

أنا فعلا فرحان بنعم

وإيه اللي فيها يا جماعة

الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله

الله أكبر ولله الحمد

عادي يا جماعة لو كانت لا

كانوا أصحاب لا فرحوا عادي

خلوا الروح رياضية

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=Q9JGiDzaY7k

مش حنسيبها ونمشي ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=Q9JGiDzaY7k

مش حنسيبها ونمشي ,,

طب وإيه رأيك فى ده يا عمرو

http://www.youtube.com/watch?v=8cCXxGGU-VM

يعني هو اللي قال همشي لو الديمقراطية جاءت بالإخوان

وأيضا شوفوا الفرق بين الكلام إللى الشيخ قاله والكلام إللى عمرو أديب قال إن الشيخ قاله

لكن ليس واضحا لي هل يقول على الديمقراطية تولع ولامصر

تم تعديل بواسطة الدكتورة أم أحمد

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.c...h?v=Q9JGiDzaY7k

مش حنسيبها ونمشي ,,

طب وإيه رأيك فى ده يا عمرو

http://www.youtube.c...h?v=8cCXxGGU-VM

يعني هو اللي قال همشي لو الديمقراطية جاءت بالإخوان

وأيضا شوفوا الفرق بين الكلام إللى الشيخ قاله والكلام إللى عمرو أديب قال إن الشيخ قاله

لكن ليس واضحا لي هل يقول على الديمقراطية تولع ولامصر

يا باشمهندس

إيه اللي أنت جايبه ده ... ياعم أنت رايح جايب عمرو أديب وهو على رأس القائمة السوداء

هو دا ديل التعبان اللي لسه بيلعب وعايز فردة شبشب محترمة تقضي عليه

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

يا باشمهندس

إيه اللي أنت جايبه ده ... ياعم أنت رايح جايب عمرو أديب وهو على رأس القائمة السوداء

هو غلطان فعلا ,,

المفروض كان طلع سبح بحمد الشيخ وحوقل وقال سمعنا واطعنا ,,

وقتها لا كان حيبقى فيه قايمة سواداء ولا قايمه خضرا ,,

لكن ازاي يبقى مخالف في الراي ازاي !

يبقى زنديق بقى وتتفتح الملفات وديل تعبان ينضرب فوق دماغوا ونذبحه وينطرد من مصر وكل المصطلحات اللذيذه اللي حفظناها اكتر من اسامينا

كنت اتوقع طارق بك تقول لي مثلا ده غافل ,, او مغيب ,, او محتاج نشرح له حقيقة الامر وهكذا

لكن لا

يذبح فورا بلا هوادة وبلا اي محاكمة ,,

رابط هذا التعليق

يا باشمهندس

هو غلطان فعلا ,,

يبقى زنديق بقى وتتفتح الملفات وديل تعبان ينضرب فوق دماغوا ونذبحه وينطرد من مصر وكل المصطلحات اللذيذه اللي حفظناها اكتر من اسامينا

كنت اتوقع طارق بك تقول لي مثلا ده غافل ,, او مغيب ,, او محتاج نشرح له حقيقة الامر وهكذا

لكن لا

هههههههههههههههه

حلوة اوي وديل تعبان ينضرب فوق دماغوا

انت عسل والله يأرش

رابط هذا التعليق

يا باشمهندس

هو غلطان فعلا ,,

لكن لا

هههههههههههههههه

حلوة اوي وديل تعبان ينضرب فوق دماغوا

انت عسل والله يأرش

لما عمرو أديب كان بيتلوّن وبيبلعب ع الحبلين... كان ابن ستين في سبعين..

ولما يتطاول على شيخ من الشيوخ -أحسبه من علماء الأمة الأفاضل ولا أزكي على الله أحد-

يبقى ساعتها غافل أو مغيّب ولا محتاج نشرح له حقيقة الأمر

سبحان الله

ناقص تقولوا ده مراهق ولا مضحوك عليه....

عمرو أديب ده ... عامل زي البهلوان اللي بيعرف اللي قدامه ايه اللي يضحكه وبيعمله

وأعتقد انكم شوفتوا الفيديو اللي بيسبح فيه بحمد النظام السابق

الفيديو التاني اللي قاعد يعيط ويسب ويلعن في نفس النظام

ماحدش بقى قال إنه زنديق ولا المفروض بنطرد ولاحاجة خالص

حلوإن كلنا نقدر نقول رأينا وننتقد رأي أي حد -أي حد- بس المهم مش أي حد يتجرأ وويسخر من رأيه

أويعمل عليه الحركات بتاعت برامج التوك شو بتاعتهم دي

رابط هذا التعليق

يا جماعة... احنا لسه بنقول عاوزين حوار, وأنا جايب المقطعين للشيخ بنفسه, وأظن كل واحد فينا عنده عقل يقدر يميز به ومش محتاجين لا أبو حبيبة ولا عمرو ولا خيرى ولا أى حد يقول لنا مين اللى غلطان.

الشيخ كلامه واضح فى المقطعين, واللى مش شايف إن الشيخ لو كان قال أنا آسف على الكلام اللى قاله فى الفيديو الأول كان أكرم له من كل اللى قاله فى فيديو التعقيب, يبقى أنا آسف يعنى مالوش لازمة الحوار وكل واحد عقله مريحه ومالوش لازمة النقاش.

أنا أعجبت بفيديو التعقيب لأن الشيخ قال الكلام ده -لو دققتوا فى الكلام- بناءً على رسالة من أحد أتباعه - لما قال باللفظ ولادى اللى ضيعت عمرى فى تربيتهم وتعليمهم- وده دلالة على إن مش كل السلفيين بعقلية واحدة وفى ناس أهو بتفكر وتتنقد شيوخها لما يقولوا حاجة غلط, وعجبنى كمان إن الشيخ اهتم بالتعقيب ولكن كنت أفضل إنه يعتذر ولا إنه يبرر ويفسر التفسيرات الواهية فى فيديو التعقيب.

وحقكم عليا كلكم وياريت نقفل الموضوع.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ولما يتطاول على شيخ من الشيوخ -أحسبه من علماء الأمة الأفاضل ولا أزكي على الله أحد-

هيا دي المصيبه يا ابو عمار

انت اعتبرت مجرد نقده للشيخ او مخالفته في الرأي تطاول

ليه تطاول !

لانه شيخ

يبقى اي نقد لرايه يعتبر تطاول وقلة ادب

تقدر تجيب لي الثانية اللي تطاول فيها عمرو ! ,, طبعا مافيش ,, ده في قناعاتك المسبقة انه : الاتقاد = تطاول وقلة ادب ,,!!

عشان كده مش عاوزينهم يا بو عمار يمسكوا الحكم

ليه ؟ ,,

لان اللي حيمسك المرحلة الجايه حنعامله والله كموظف عندنا ويمكن اقل من الموظف ,,

كل 5 دقايق حنطلعلوا بعفريت كده نقرفه بيه عشان ماينامش مننا ويفضل واقف انتباه من حديد ,,

ماينفعوش يا بو عمار ,,

بقدسيتهم دي ما ينفعوش ,,

رابط هذا التعليق

يا باشا هو مخالف ليه وليك في الرأي وارجع لمشاركاتك السابقة

ولا بقى رأيكم واحد

عموما لو زعلت

فأنا آسف لعمرو أديب وهو مش منافق وهو بطل من أبطال الثورة المباركة عن حركة شباب 7 أمشير

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

حينما يصدق الناس - شيوخ وعامة - انهم بشر يخطئوا ويصيبوا وانه لا كمال إلا لله ولا عصمة إلا لنبي

فقط سيتحاورا وسيجنوا أفضل الثمر

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

عموما لو زعلت

فأنا آسف لعمرو أديب وهو مش منافق وهو بطل من أبطال الثورة المباركة عن حركة شباب 7 أمشير

ده تاني خطأ شائع برضوا

اعتبرت ان راي خالفني من زميل ما شيئ واجب لزعلي انا مش زعلان ,,

اختلافنا في الراي لا يوجب الزعل ,,

رابط هذا التعليق

يا عم تيمور ما حدش قال ان الناس دي فوق النقد..أو لهم قدسية تجعلهم لا يخطئون

بس لما آجي أسمع نقد لواحد من المشايخ..وخصوصا لما يكون شيخ كبير و معروف..يبقي أسمع ممن هم أعلم منه..أو علي الأقل ممن ينتسب للعلم الشرعي بأي طريقة..حتي لو كان طالب علم صغير..بس عنده علم وعنده أدلة يرد بها..أو أي حد عنده حديث مثلا هو متأكد من صحته..يقوم يعترض بيها..و برضه في حدود الأدب.حتي يتبين وجهة نظر الشيخ أو العالم..و بعد كده يبقي يصدر أحكام زي ما هو عاوز

لكن لما يبقي الخلاف كله علي كلمة معينة اتقالت في موقف معين..بطريقة معينة..يبقي ده ما اسموش نقد..

وبعدين الدنيا هاجت أوي لما بعض المشايخ انتقد يحيي الجمل..و قلنا..انها زلة لسان..و أنه لم يصب في اختيار ألفاظه..طب و ما ينفعش اننا نتأول لشيخ فاضل..أحسبه و الله حسيبه من الدعاة الربانيين؟

يا عم تيمور انت فعلا من يوم الاستفتاء ده و أنا حاسس ان أعصابك تعبانة..و بترد بعصبية شوية..مش انت يا عم تامر اللي كنت بتقول ان اللي هيقولوا نعم ده اخواتنا برضه..و أيا كانت نتيجة الاستفتاء..هنرضي بيها..و كنت حاطط في توقيعك كلام زي ده؟

ايه اللي حصللك دلوقتي..بقي أي حد يقوللك انه قال نعم..مش عارف أحس كده انك متعصب عليه..ياريت نتحد زي مانت بتقول علطول..لأن ده مش وقت خلافات

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

ماحدش فوق النقد

وماحدش معصوم من الخطأ

والوقت اللي احنا فيه البلد كل يوم في حال... وممكن أي حد يغيّر رأيه

مش لأنه مش ثابت على موقفه

ولا لأنه منافق أو بيتكسّب من توجيه الناس في اتجاه معين

ولكن فعلا الساحة السياسية غير مستقرة

بالنسبة لرأي أي شيخ من شيوخ الدين الأفاضل لما يلدلي بدلوه في المواقف السياسية

فلا يحاسب على إنه عالم وأي ذلة تنتقص من قدره عند الناس

وإنما يحاسب على إنه رأي مواطن عادي ... لأن السياسة مفيهاش فتاوى

فيها رأي ورأي مضاد ولكل رأي مبرراته

لا أعتقد أننا في عصرنا هذا يوجد من على مستوى الصحابة والتابعين اللذين يؤمون المسلمين في المسجد ويقودونهم في ساحة المعارك... ويحكمون البلاد بأحنك الآراء السياسية

طالما أننا عندنا شيوخ أجلاّء نستنير بفتواهم الدينية

وكل شخص حر إذا أراد أن يسترشد برأي أي شخص سياسيا سواء كان شيخه أو والده أو معلمه أو أيا كان

لكن في النهاية هناك أشخاص لهم كل الاحترام والاجلال

ومنهم شيخنا محل الجدال ... أحبه في الله وأحترمه

ومع ذلك هو ليس فوق النقد .. وإنما لكل مقام مقال

رابط هذا التعليق

ممكن أتجرأ وأطلب من الإخوة المشاركين فى الموضوع أن يعلقوا على فيديو التعقيب للشيخ حسين يعقوب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ممكن أتجرأ وأطلب من الإخوة المشاركين فى الموضوع أن يعلقوا على فيديو التعقيب للشيخ حسين يعقوب؟

اللي مبرمج نفسه مع الاتهام مش هيشوف الرد ولا هيسمعه ولا هيعلق عليه طالما مجاش على مزاجه أو مبيخدمش توجهه بصرف النظر على عملية الإنصاف والأمانة والحاجات دي اللي مبتأكلش عيش مع معاه

إحنا ياما بنكتب ومحدش بيرد وكتير بننقل ومحدش بيعلق وكأننا بنكلم نفسنا أو كأننا في في حوار الطرشان

ملحوظة على التعليق بتاع حضرتك : أظن إن نسبة العمال والفلاحين لم تعد موجودة

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

اللي مبرمج نفسه مع الاتهام مش هيشوف الرد ولا هيسمعه ولا هيعلق عليه طالما مجاش على مزاجه أو مبيخدمش توجهه بصرف النظر على عملية الإنصاف والأمانة والحاجات دي اللي مبتأكلش عيش مع معاه

إحنا ياما بنكتب ومحدش بيرد وكتير بننقل ومحدش بيعلق وكأننا بنكلم نفسنا أو كأننا في في حوار الطرشان

ملحوظة على التعليق بتاع حضرتك : أظن إن نسبة العمال والفلاحين لم تعد موجودة

يا أستاذى المفروض نكون قدوة, إذا أحسن الناس أحسنا وإذا أساؤوا لا يجب أن نكون من المسيئين.

وأنا متشوق لسماع رأى حضرتك بالذات لأنى تعودت منك الموضوعية وقول كلمة الحق ولو على رقبتك.

بالنسبة للتوقيع ونسبة العمال والفلاحين, أنا كنت فعلاً ناوى أحذفها النهارده, ولكن رجعت فى كلامى وقلت لما يصدر الإعلان الدستورى والقوانين المنظمة للانتخابات الأول.

تم تعديل بواسطة محمد عبدالعزيز

shawshank

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...