اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اللي معاه دولارات يغيرها قوام ,,

Recommended Posts

مساء الوروود ,,

وصلني خبر مؤكد من مصدر موثوق فيه ان البنك المركزي المصري قرر التدخل اذا ماتجاوز سعر صرف الدولار الامريكي حاجز الستة جنيهات مصرية ,,

رأي المتواضع واللي قلته قبل كده ان اللي بيفكر يحول دولاراته الى جنيهات مصرية يقوم بتحويل نصف الكمية فورا ,, وينتظر حتى اقتراب سعر الصرف من حاجز 6 جنيهات فيقوم بالتخلص من كامل الكمية على الفور ,,

اتوقع طبعا ان الخبر بكره حيتسرب وحيحصل بيع على نطاق واسع ممكن ينزل بسعر الصرف الى مادون 5.90 والله اعلم ,,

حبيت طبعا تكونوا اول من يعلم

في رعاية الله ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

معلومة كمان احب اضيفها ان الكميات الكبيره بيكون لها سعر صرف خاص افضل من المعلن عنه ,,

ودي تقدر تحسبها انك تجمع سعر البيع + سعر الشراء وتقسم الناتج على 2 يطلع هو السعر المستحق لو كميتك كبيرة ,,

افضل شركات صرافة جربتها هي الموجوده في ميدان الاوبرا ,,

تاخد كميتك وتدور عليهم كلهم تاخد افضل سعر وتفاصل كمان وانت واثق ومطمن ,,

وربي يوفق الجميع ,, :give_rose:

رابط هذا التعليق

مساء الوروود ,,

وصلني خبر مؤكد من مصدر موثوق فيه ان البنك المركزي المصري قرر التدخل اذا ماتجاوز سعر صرف الدولار الامريكي حاجز الستة جنيهات مصرية ,,

رأي المتواضع واللي قلته قبل كده ان اللي بيفكر يحول دولاراته الى جنيهات مصرية يقوم بتحويل نصف الكمية فورا ,, وينتظر حتى اقتراب سعر الصرف من حاجز 6 جنيهات فيقوم بالتخلص من كامل الكمية على الفور ,,

اتوقع طبعا ان الخبر بكره حيتسرب وحيحصل بيع على نطاق واسع ممكن ينزل بسعر الصرف الى مادون 5.90 والله اعلم ,,

في رعاية الله ,,

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الله يرضي عنك يا باشمهندس....بلاش الاخبار اللي تروش دي....انا شخصيا توترت

سعر الدولار النهاردة..(5.92)...انت حضرتك متوقع انه يوصل لستة جنيه

طب مش كده المفروض الواحد يخليه احسن

و لا يحول مصري و بعدين يبقي يستني شوية و يشتري؟؟؟

لقتني بفكر

و شايل هم العشر دولار اللي في جيبي :closedeyes:

رابط هذا التعليق

لما احول فلوس لمصر احول احسن بالجنيه ولا دولار

الاحسن لمصر

مش لي

دولار طبعا

تحيتي يا اوزو ,,

رابط هذا التعليق

مساء الوروود ,,

في رعاية الله ,,

لقتني بفكر

خدي راحتك واسالي ,,

انا ماقلتش اتوقع وصوله الى ستة جنيهات ,,

انا قلت ان المركزي المصري سيتدخل اذا تخطى سعر الصرف ستة جنيهات

وقلت كمان وده اللي بقترحه عليكي دلوقتي

انك تبيعي نصف الكمية ماركت بسعر السوق فورا ,,

والنصف الاخر تخليه معاكي ,,

لو اقترب السعر من 6 جنيه مثلا 5.97

تبيعي النصف الاخر

لو هبط تحت 5.90

تبيعيه برضوا ويبقى اسمك مسكتي العصايه من النص زي مابيقولوا ,

اي استفسار انا جاهز ,,

رابط هذا التعليق

مساء الوروود ,,

في رعاية الله ,,

لقتني بفكر

خدي راحتك واسالي ,,

انا ماقلتش اتوقع وصوله الى ستة جنيهات ,,

انا قلت ان المركزي المصري سيتدخل اذا تخطى سعر الصرف ستة جنيهات

وقلت كمان وده اللي بقترحه عليكي دلوقتي

انك تبيعي نصف الكمية ماركت بسعر السوق فورا ,,

والنصف الاخر تخليه معاكي ,,

لو اقترب السعر من 6 جنيه مثلا 5.97

تبيعي النصف الاخر

لو هبط تحت 5.90

تبيعيه برضوا ويبقى اسمك مسكتي العصايه من النص زي مابيقولوا ,

اي استفسار انا جاهز ,,

وانت عايز الناس تتخلص من دولاراتها ليه يا تيمور

انت مفكر عشرين ولا خمسين الف مكسبهم في حاله زي دي تعمل حاجة كدة الف ولا الفين جنيه مافتكرش المبلغ مغري للدرجة اللي تخلي واحد يتنازل عن دولاراته

فيه ناس كتير تفضل تشيل فلوسها دولارات ومزايا البيع مش للدرجه يعني

الكلام بتاعك ده يمشي مع تجار العملة اللي بيلعبوا بالملايين لكن واحد مدخرلوا خمسين الف ولا ميت الف هايعمل ايه يعني لما يبيع دلوقتي ولا بعدين

واضح ان البورصة مأثرا عليك اوي

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

تعالى يا حنين :happy:

لا يا اسلام دي مالكش حق فيها ,,

اقول لك السبب

الان سعر الجنيه وصل للقمة في حركته امام الدولار ,,

بعد ذلك سيبدأ في الهبوط الى مستوياته الطبيعية التي كان عليها قبل الثورة ويمكن اقل ,,

لو حد سمع كلامك

حيكون راحت عليه فرصة كبيره في الحصول على كمية اكبر من الجنيهات المصرية مقابل مالديه من دولارات

حضرب لك مثال ,,

واحد معاه 100 الف دولار ,,

راح باعهم على سعر 5.95 زي ما انا بقول فطبعا اصبح لديه 595 الف جنيه مصري ,,

بعد هدوء الاوضاع وعودة الحياة الى مسارها الطبيعي سيستمر السعر في الهبوط حتى يستقر حول حدود 5.65 قرش تقريبا ,,

يعني حضرتك عشان بتجادل في اركتكت وخلاص ضيعت على واحد 30 الف جنيه مصري وش كده :happy:

رابط هذا التعليق

كويس انك فتحت الموضوع ده

هذا الموضوع يحكمه نظرية الاحتمالات وكل توقعاتك غير مؤكدة بنسبة 100% ممكن تقول السعر هايزيد وعندي اسبابي قوم تطلع بعد كده اسبابك مش واقعية ويحصل عكسها

يعني انت بتقول البنك المركزي هايتدخل ممكن تدخله ما يوقفش صعوده لعوامل لم تكن في الحسبان وتبقي انت كده بردوا ضيعت ارباح علي الناس عشان تجادل مع اسلام

وممكن تطلع توقعاتك صحيحة يبقي كده انا اللي ضيعت مكسب الناس

يبقي العملية احتمالات غير مؤكدة بنسبة الواحد الصحيح

ايه رأيك في الكام ده يا باشا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

وخلي بالك

انا بورصجي اديم

من ايام ما كانوا ما يشتروا الاسهم ياخدوها في ايديهم ويشيلوها في خزنة البيت ولما يصرفوا الكوبون يقطعوا رقم الكوبون ويصرفوه من البنك بايديهم

ولا كان فيه حفظ مركزي ولا مصر للمقاصة ولا تكويد

رابط هذا التعليق

كويس انك فتحت الموضوع ده

هذا الموضوع يحكمه نظرية الاحتمالات وكل توقعاتك غير مؤكدة بنسبة 100% ممكن تقول السعر هايزيد وعندي اسبابي قوم تطلع بعد كده اسبابك مش واقعية ويحصل عكسها

يعني انت بتقول البنك المركزي هايتدخل ممكن تدخله ما يوقفش صعوده لعوامل لم تكن في الحسبان وتبقي انت كده بردوا ضيعت ارباح علي الناس عشان تجادل مع اسلام

لا يا اسلام كلامك غير سليم

لان تدخل المركزي بوضع سقف لسعر الصرف سيرهب اي مضارب يفكر بالدخول لان الكل حيبيع عليه لا محالة ,,

دي من ابجديات المضاربة انك لا تضارب ضد البنك المركزي ,,

حاجه تانيه بنسميها الحاجز النفسي

وهو السعر الصحيح الذي يتكون حوله خطوط دعم ومقاومة قوية ودي بتكون كل خمس قروش والعشر قروش اقوى والخمسين قرش اصلب فما بالك بالواحدا لصحيح !!!

حاجه تالته وهي موجة التفاؤل والتي تحدث عادة بعد نجاح الثورات وعودة الثقة بعد تلاشي المخاوف السياسية ,,

حاجة رابعة هي وقف نزيف الفساد اللي كان فاقر البلد و ضخ الدولارات المنهوبة مره اخرى بعد عودتها في الاقتصاد الوطني

حاجه خامسة وهي صدور تقارير تفيد بان هيئة قناة السويس سوف تقوم بتحصيل رسوم العبور بالجنيه المصري مما سيعزز بالتاكيد مكانته امام جميع العملات ومنها الدولار الامريكي بالطبع وقد يصل حينها الى مادون 5.50 ان شاءا لله ,,

شوفت بقى اللي حصل ؟

مقاوحتك دي عماله تخسر الراجل عشرات الالوف من الجنيهات المصرية ادينا وصلنا الى 45 الف جنيه خساير بسبب فلسفة اسلام بك :happy:

لو جادلت تاني حوصلهولك لاربعه جنيه انت حر ههههه :happy:

تقبل التحية ,, :give_rose:

رابط هذا التعليق

وخلي بالك

انا بورصجي اديم

من ايام ما كانوا ما يشتروا الاسهم ياخدوها في ايديهم ويشيلوها في خزنة البيت ولما يصرفوا الكوبون يقطعوا رقم الكوبون ويصرفوه من البنك بايديهم

آديك قولت بعضمة لسانك :

آديم ,, ;)

لكن اركتكت ربنا يحميه من العين يارب : :cheer: smk: smk:

رابط هذا التعليق

كويس انك فتحت الموضوع ده

لا يا اسلام كلامك غير سليم

لان تدخل المركزي بوضع سقف لسعر الصرف سيرهب اي مضارب يفكر بالدخول لان الكل حيبيع عليه لا محالة ,,

دي من ابجديات المضاربة انك لا تضارب ضد البنك المركزي ,,

حاجه تانيه بنسميها الحاجز النفسي

وهو السعر الصحيح الذي يتكون حوله خطوط دعم ومقاومة قوية ودي بتكون كل خمس قروش والعشر قروش اقوى والخمسين قرش اصلب فما بالك بالواحدا لصحيح !!!

حاجه تالته وهي موجة التفاؤل والتي تحدث عادة بعد نجاح الثورات وعودة الثقة بعد تلاشي المخاوف السياسية ,,

حاجة رابعة هي وقف نزيف الفساد اللي كان فاقر البلد و ضخ الدولارات المنهوبة مره اخرى بعد عودتها في الاقتصاد الوطني

حاجه خامسة وهي صدور تقارير تفيد بان هيئة قناة السويس سوف تقوم بتحصيل رسوم العبور بالجنيه المصري مما سيعزز بالتاكيد مكانته امام جميع العملات ومنها الدولار الامريكي بالطبع وقد يصل حينها الى مادون 5.50 ان شاءا لله ,,

شوفت بقى اللي حصل ؟

مقاوحتك دي عماله تخسر الراجل عشرات الالوف من الجنيهات المصرية ادينا وصلنا الى 45 الف جنيه خساير بسبب فلسفة اسلام بك :happy:

لو جادلت تاني حوصلهولك لاربعه جنيه انت حر ههههه :happy:

تقبل التحية ,, :give_rose:

انا هايد دعوتك دي فقط عشان العرض يبقي اكتر من الطلب والجنيه يزيد امام الدولار عشان مصلحة البلد غير كده مش معاك خالص وممكن اقعد اجادلك في الموضوع ده لسنه ادام ومش هاتوصل معايا لنتيجة طالما قائمة علي الاحتمالات الغير قطعية بس للاسف مش هاقدر اساعدك في الموضوع ده لاني ماعنديش دولارات

ومش متوقع في الخمسين سنه اللي جايا

رابط هذا التعليق

ميرسي على التاييد :give_rose:

المهم

عندك فكرة نظام التداول في البورصة المصرية فيه خاصية BUY STOP ام لا ؟؟

رابط هذا التعليق

وخلي بالك

انا بورصجي اديم

آديك قولت بعضمة لسانك :

آديم ,, ;)

لكن اركتكت ربنا يحميه من العين يارب : :cheer: smk: smk:

انت فهمت كلمة اديم غلط

اديم يعني من ايام اليدوي واللي اتعلم يدوي ما يغلبش في الالي

لما كنت بشتغل في البنك حضرت الشغل اليدوي ولما دخل الحاسب احنا الي وضعنا قواعد شغله ولما كان يعطل الالي لاي سبب ماكناش بنغلب غير الجداد كانوا بيغرقوا غيرنا لاننا من ايام الفاس والغلق لغاية اللودر والخلاط الالي

عرفت

رابط هذا التعليق

وريني نتايجك

اعرفك ,, ;)

تقدر تحط هنا حسابات حقيقية لعملاء كسبانين تفوق المليون !

رجالتي قصاد رجالتك يا لطفي :happy:

http://www.youtube.com/watch?v=Pexp0r95fhw

رابط هذا التعليق

وريني نتايجك

اعرفك ,, ;)

تقدر تحط هنا حسابات حقيقية لعملاء كسبانين تفوق المليون !

رجالتي قصاد رجالتك يا لطفي :happy:

http://www.youtube.com/watch?v=Pexp0r95fhw

ومين قالك اني بدور محافظ لحساب حد انا بدور محفظتي بنفسي ده لما كان عندي محفظة ولما كان عندي اعصاب اتحمل اللي بيحصل في بورصة مصر الي مالهاش اي معايير علمية ولا غيره كل العملية شوية حيتان يرفعوا سهم مالوش اي قيمة حقيقية وينزلوا سهم قوي لسابع ارض عشان مصلحتهم وبس

للاسف فيه ناس خسرت تحويشة عمرها في مصر بسبب الناس دي

في مصر بيمشوا في البورصة بسياسة القطيع

انا عن نفسي كنت بركز علي الاسهم اللي بتوزع عائد وماكنتش باهتم بصعود ولا ازعل لنزول لاني كنت باخد عائد ولما احب ابيع اديني كسبت العائد لو طلع اديني كسبت لو ماطلعش اديني اخدت العائد اما المضاربات فكنت بالجألها لما بكون مفلس اخطف واجري وانا ورزق لكن كانت لعبه عايزه اعصاب وانا دلوقتي ماعنديش اعصاب

عندي السكر والضغط هههههههههههه

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

رابط هذا التعليق

الله يعوض كل خسران ,,

تحيتي ,,

وماجاوبتنيش على سؤالي :give_rose:

المهم

تم تعديل بواسطة architect

رابط هذا التعليق

الله يعوض كل خسران ,,

تحيتي ,,

وماجاوبتنيش على سؤالي :give_rose:

المهم

ماعنديش فكرة

بس انا اعرف ان نظام التداول بيتم من خلال اوامر الشراء المحدده سعريا واباغها باي طريقة متفق عليها بين الطرفين وهنا بنحدد السعر

يمكن لو طلبت السهم بسعر اعلي من قيمة تداوله يمكن السمسار يضحك عليا ويقول ايه الجدع العبيط ده

انا قلت لك العملية في مصر بتمشي بسياسة القطيع ولا علم ولا بينات تاريخية وكل الي بيعملوه هجس وضحك علي الدقون والحيتان هي اللي بتحدد وعلي حسب مزاجه

مزاجه رايق يطلع السوق

مزاجه متعكنن ينزل السوق

هي دي كل الحكاية

من البداية للنهايه ومساك فل وتصبح علي خير يا جميل

سلااااااااااااااام

رابط هذا التعليق

وانت من اهل الخير ,,

سلام ,, :give_rose:

طيب يا جماعه يابورصجية المنتدى حرام عليكم والله ,,

حديكم فكرة بمليون جنيه ,,

كفايه طناش ,,

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...