اذهب الي المحتوي
ArabHosters
  • محاورات مشابهه

• تقسيم مصر..حرب أهليه..كارثه طبيعيه..حرب ضد اسرائيل

الوضع الحالى فى مصر لا ينبئ بأى خير ((رغم تفاؤلى المفرط)) .. فهو وضع يعبر بدقه عن نتيجة الانتخابات الرئاسيه النهائيه بين مرسى وشفيق .. شبه إنقسام متساو النسبة بين اطياف الوطن الواحد .. ما بين رفض قرارت الرئيس وتأييدها .. هذا الى جانب تعالِى حدة الإتهامات بالتخوين والعماله واللاوطنيه لكلا الطرفين ((اسلاميين وليبرال)) لبعضهم البعض ..وهى اتهامات بدأت منذ خلع المخلوع.. ومستمرة الى مُدة لا يعلمها الا الله ..طالما أحد الطرفين يعتلى سدة الحكم .. مما يعنى استحالة التوافق الوطنى بينهم فى ظل ((ظرو

في سياسة داخلية

• ماذا يدبر لثورة شباب مصر (الحقوا الثورة بسرعة)

يا جماعة انا حاسس ان في شي بيتم تدبيره للثورة اولا: صحيح ان مبارك تخلي عن الحكم للجيش بس لو بصينا للبيانات الاربعة للجيش كلها لم يذكر صراحة أو يؤكد علي مبدأ الثورة المصرية يعني الجيش لم يعترف بالثورة حتي الان و اكثر من ذلك كل كلام الجيش علي الشرعية التي يرتضيها الشعب طب لما لا يذكروا بصراحة تاكيدهم علي شرعية الثورة. الجيش لم يرد علي بيان الثورة و لم يحاول ان يعطي جدول زمني لتنفيذ رغبات الشعب. اليوم الجيش ضغط بشوية عنف عشان يخلي المتظاهرين. ممكن ان يطمئن الجيش الشعب بشوية تطمينات و جدول زمني. جر

في سياسة داخلية

• يااهل الخير الحقوا اللى متخلف زيارة يلحق العفو السامى ويقدم اوراقه ويمشى قبل الغرامة

الداخلية» تدعو المتأخرين عن المغادرة الاستفادة من العفو السامي اليوم ـ الرياض دعت وزارة الداخلية كافة المتأخرين عن المغادرة الذين قدموا إلى المملكة بتأشيرات حج أو عمرة أو زيارة أو خلافه ممن سجلت عليهم مخالفات أو انتهت صلاحية تأشيراتهم ، قبل إعلان هذا البيان ، الى الاستفادة من العفو السامي الشامل من العقوبات المقررة على المخالفات التي ارتكبوها لنظام الإقامة وذلك بالمبادرة لإنهاء إجراءات سفرهم في أقرب إدارة للوافدين خلال الفترة من يوم السبت 16 / 10 / 1431هـ ، الموافق 25 / 9 / 2010 م إلى نهاية ي

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• كيف جعلت اسرائيل غزه على حافه كارثه انسانيه ؟

How Israel brought Gaza to the brink of humanitarian catastrophe Oxford professor of international relations Avi Shlaim served in the Israeli army and has never questioned the state's legitimacy. But its merciless assault on Gaza has led him to devastating conclusions ************************************ The only way to make sense of Israel's senseless war in Gaza is through understanding the historical context. Establishing the state of Israel in May 1948 involved a monumental injustice to t

في سياسة دولية

• مصري مجبور يروح الامارات .... الحقوا أخوكم

الحقوني يا مصريين ... أنا بقالي سبع سنين بشتغل هنا في القاهرة في مجال الغرافيك دزاينر و الميديا و شغلي تمام التمام هنا فمصر من يومين كده جالي إشعار إني لازم روح الجيش خلال كام يوم , و المشكلة إن شركتي ما تسحملنيش أروح الجيش و أرجعلهم قالولي حيلاقو غيري ... و أنا ياجماعة مقدرش روح الجيش علشان عندي عيلة لازم أعيشها و اذا انقطعت عنهم بالمصروف لمدة شهر حيتبهدلو و يبقو في الشارع و أنا عندي سبع إخوة و كلهم تحت السن القانونية و والدي متوفي عشان كده صاحبي في الامارات نصحني إني روح هناك و هو حيتكفل

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• اضف...