اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

غياب الأمن ... نداء للمجلس الأعلى للقوات المسلحة

عادل أبوزيد

Recommended Posts

هما لو عاوزين يحلوها هيحلوها بس ده كله مقصود يعنى علشان بعض السذج من الشعب يقولوا ان الثوره هى السبب فى غياب الشرطه

يظهر انهم بيخرونا بين اما نبقى اسيادكم ونعمل اللى احنا عاوزينه ونبقى فوق القانون

او تبقى فوضى بقى

دى مداخله ليا على الفيس بوك

حد فيكم مستغرب زى ولا انا بس اللى مستغرب

لو حد فيكم مستغرب يقولى ولو مافيش متقولش ليا خلينا مستغرب لوحدى كده

انا مستغرب بجد من المظاهرات اللى كل يوم الشرطه بتعملها علشان تحسين اوضاعها

وضباط الشرطه اللى بقوا منتشرين فى برامج التوك شو وبيتكلموا عن زيادة مرتباتهم وان مرتباتهم اى كلام ولا تكفى لعيشه كريمه

طبعاً من حقهم ومافيش حد يقدر يقول غير كده بس انا ليا سؤال فى العهد البائس كان كل جميع فئات الشعب اطباء صيادله مهندسين مدرسين موظفين سوايقين كلهم اشتكو ان مرتباتهم تعبانه واشكتوا من الغلاء ومشفناش ولا حتى امين شرطه طلع قال يا جماعه احنا تعبانين ليه دلوقتى بدأوا يشتكوا زى الناس ؟

طيب وايه علاقة انهم عاوزين مرتباتهم تزيد باضرباهم عن العمل ؟

يعنى ايه راجل شرطه يضرب عن العمل ؟ دى جديده بجد

الاطباء اللى هم مدنين يعنى زينا يعنى عمرهم ما اضربوا عن العمل لان المهن المتعلقه بحياة وامن الناس مفيهاش حاجه اسمها اضراب عن العمل ؟

انا مستغرب ازاى اقسموا بحماية الوطن وتقديم الغالى والنفيس فى سبيل امنه وهم مضربين عن العمل ازاى يعنى ؟

واحد يقولى يا جماعه انا معايا حق استغرب ولا لاء ؟

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 46
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

من اهم قرارات ثورة يوليو 52 هي إلغاء الالقاب المدنية و انه كان نص في الدستور المصري الباشا والبيه والمعالي(لمادة (22)

إنشاء الرتب المدنية محظور.)

لكن لم يتم تفعيل هذا النص الدستوري ورأينا الذين قاموا بالثورة انفسهم يحبون تلك الالقاب حتي انها ومنذ ستون عاما لم تلغ بل إزدادت إتساعا وتشعبا فاصبحت من مفرداتنا اليومية فلقب باشا وبيه لم يقتصر علي ضباط الشرطة فقط لكن اصبح لكل ذو سلطة او مال

ستون عاما مرت علي إلغاء تلك الالقاب لكنها اصبحت القاب شبه رسمية دون الالفات الي نصوص الدستور او محاولة تطبيقها

لو إستمر هذا النص في الدستور فقد حان الوقت لتفعيله وتجريم كل من ينشيء القابا سواء بطريقة رسمية او غير رسمية

تجريم كل من تثبت عليه إطلاق لقب بيه او باشا لكل ضابط شرطة لانها القاب رسمية في الشرطة ولا يجرؤ مواطن داخل الاقسام ان ينطق باسم الضابط قبل ان ينعته ببيه او باشا علي حسب رتبته

اذا ارادوا ان يتقربوا للمواطنين فعليهم بمنع تداول تلك الالقاب داخل او خارج الاقسام

هذا اولا

ثانيا

لو نظرنا الي حال اماكن حجز المواطنين فسنجد انها اماكن الحظائر انظف منها حتي تحول العقاب الحقيقي للمتهم ليس في القضية المتهم فيها لكن اقامته في تلك الاماكن هو اقصي عقاب يحاول الهرب منه

فالشرطة ايضا في ذلك لا تطبق بنود الدستور (المادة (42)

كل مواطن يقبض عليه أو يحبس أو تقيد حريته بأى قيد تجب معاملته بما يحفظ عليه كرامة الانسان، ولا يجوز ايذاؤه بدنيا أو معنويا.....)

وايضا كيف يعاقب المتهم باحتجازه في تلك الاماكن الذي يعد اقصي عقوبة يهرب منها المتهم حتى ترسبت عقدة للمواطنين من الذهاب الي اقسام الشرطة (المادة (67) المتهم برئ حتى تثبت ادانته)

نخلص مما سبق الي الاتي

لابد من تجريم كل من يحاول إطلاق القاب مدنية علي العاملين في الشرطة او غيرها من الاماكن

ولابد من توفير اماكن ادمية لإقامة المتهمين داخل الاقسام

كخطوة تفاعليه من الشرطة ان يقوم وزير الداخلية باصدار هذا القرار وتطبيقه بحذافيره

ساعتها سيشعر المواطن ان الشرطة بالفعل ضالعة في التغيير والتقرب من المواطنين

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

هما لو عاوزين يحلوها هيحلوها بس ده كله مقصود يعنى علشان بعض السذج من الشعب يقولوا ان الثوره هى السبب فى غياب الشرطه

يظهر انهم بيخرونا بين اما نبقى اسيادكم ونعمل اللى احنا عاوزينه ونبقى فوق القانون

او تبقى فوضى بقى

فعلا..هو ده اللي حاصل..و كلام ان الثورة هي السبب

هوده المطلوب فعلا..و مطلوب ان الناس تردد ده عشان الباقي يقتنع بيه

أخشي ان يكون هناك مخطط ما يسعون اليه..و ينفذوه الآن

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

او تبقى فوضى بقى

فعلا..هو ده اللي حاصل..و كلام ان الثورة هي السبب

هوده المطلوب فعلا..و مطلوب ان الناس تردد ده عشان الباقي يقتنع بيه

أخشي ان يكون هناك مخطط ما يسعون اليه..و ينفذوه الآن

فاكرين سيناريو استغاثات ربات البيوت اللي شفناه بعد خطاب الرئيس الأول والانفلات الأمني بهدف قلب الرأي العام ضد الثورة

وفاكرين لما كان التلفزيون الحكومي يوم موقعة الجمل بيحذر المعتصمين في الميدان من البلطجية اللي هييجوا بكرات نار يولعوا في الميدان وبيطلب منهم العودة الى بيوتهم (بدل ما يطالب بالتصدي للبلطجية)

آهو ده بالظبط اللي بيحصل اليوم ... إشاعة الخوف والرعب بين الناس عشان الكل يقول كفاية لحد كده ونرجع للأمن والأمان والاستقرار المزيف اللي كنا عايشينه

الخلاصه ... شفيق لازم يمشي

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

و الله في حلول بس لو هما عاوزين يحلوا

يعني مثلا

دفعة من الكلية الحربية هي اللي تمسك الداخلية مع استدعاء احتياطي الجيش

بجانب الاخوة اللي ما بيجيش عليهم الدور في الجيش يعني الدفعات اللي واخدة تأجيل او اعفاء

و الحلوين الباشوات بتوع الشرطة يقعدوا على القهاوي

الحل دا مؤقت لمدة سنتين لحد ما يتخرج من اكاديمية الشرطة طلبة بمناهج مختلفة عن اللي موجود دلوقتي

رابط هذا التعليق

بالنسبة للبلطجية

يتحاكموا و يتنفذ فيهم القانون

أما اللي جرايمهم بسيطة او دي اول مرة او القاضي بتقديره للملابسات.. ممكن اعادة التأهيل زي ما لونا بتقول

العقاب الرادع مهم جدا لاستعادة الامن

بشرط تطبيقه على من يستحق فعلا

رابط هذا التعليق

ايضا رجال الشرطة ادرى الناس باماكن البلطجية (عادة عارفين عنهم كل حاجة و بيستخدموهم في حاجات كثير) .. بالاشتراك مع الجيش ليه ميعملوش مداهمات و يعتقلوهم؟

طبعا مع التأكد من المعلومات و التحقيق معهم

كله ممكن اذا خلصت النوايا

ده حقيقى لان ببساطة معظمهم ارباب سوابق ومسجلين خطر وممن عليهم رقابة وكانوا مرشدين لضباط الشرطة مقابل فرض

سيطرتهم على مناطقهم لاستتباب الامن مع التغاضى عن تجاوزتهم مع الاهالى او حتى قيامهم بتجارة المخدرات بمعاونة المخبرين

وخاصة تكرار اختفاء او نقص كميات احراز القضايا فى بعض الاقسام

وهم نفس الاشخاص التى يتم الاستعانة بهم لمنع دخول الناخبين الغير تابعين للحزب الوطنى من دخول اللجان الانتخابية

وبعد احداث 25 يناير وانسحاب الشرطة فقد هؤلاء البلطجية اللجام ومصادر رزقهم فاصبح البديل السلب والنهب

وافضل وسيلة لاحتوائهم اعادة تأهيلهم مع الشرطة وتوفير وظائف ومصدر رزق خاصة اكثرهم ارغموا على تعاونهم مع الشرطة

ولمن يحيد من الفئتين عن المسار تتطبق عليه الاحكام العسكرية مع تغليظ العقوبة

رابط هذا التعليق

لتوصيل أصواتنا إلى القوات المسلحه يوجد على الفيس بوك موقع للجيش لإبداء الرأي وطرح حلول لمشاكلنا

وأنا شايف أنه يوجد حلول حقيقه وممتازه في موقعنا ليه منطرح الحلول دي على موقع الجيش على الرابط التالي

المجلس الأعلى للقوات المسلحه

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=191484594205131&set=a.191412130879044.43504.191115070908750&comments

تم تعديل بواسطة masrymasry
رابط هذا التعليق

أيام الثورة كانت اللجان الشعبية بتحمي الشوارع وأثبتنا للنظام اننا لسنا عاجزين عن حماية أنفسنا

وعلي فكرة قبل الثورة ماكانش فيه امن بالمعني المعروف يعني ........ عمرنا مااتصلنا بالنجدة ونجدتنا

الشرطة متعمدة اللي بيحصل لسببين

- الاول تقول للناس شوفتوا قيميتنا احنا اللي كنا حاميين البلد من الغوغاء والرعاع .....( مع انها هي اللي كانت بتربيهم )

- الثاني انها تقول ان الثورة السبب في الفوضى دي وتحاول تقلب الرأي العام ضد الثورة

ودة فعلا اللي بدأ يحصل علي مستويات ضيقة ............ غياب الشرطة من الشوارع مقصود ( وان كنت بدأت الاحظ النهاردة تواجد امني في الشارع المصري في بعض المناطق بس علي استحياء )

..... كنت بتناقش في الموضوع دة من يومين مع زملاء لي ....... قالولي زمان كانت الشرطة بتحمينا .... قولت امان مزيف وعمرها ماتدخلت في فض اي خناقة الا بعد لما يموتوا بعض ... وعمرها مانجدت اي مستجير الا بعد لما يغرق ( الا من رحم ربي ) .... قالولي البلطجية ملوا البلد وبقينا خايفين ... قولت ومين اللي ربي البلطجية دول وكبرهم ؟؟؟؟ مين اللي سمحلهم واداهم الفرصة ...؟؟؟ الشرطة هي اللي ربتهم والرشطة هي اللي كبرتهم

صحيح حالات سرقة ونهب وخوف وفزع ......... وكمان خطف

بس لازم يكون لينا دور ايجابي ...... موضوع سرقة السيارات في وضوح النهار من امام المنازل ( وال يعني ماكانتش بتتسرق قبل كدة ) ..... لو الناس اللي ماشية في الشارع شافت واحد بيسرق عربية وماخافوش ووقفوا ومسكوه ..... ولا لو حتى المحلات اللي في الشارع عملت كدة ...... مش هتبقي فيه مشكلة

من فترة كلنا لاحظنا موضوع السير عكس الاتجاه وبلطجة سائقي المكروباص ......... النهاردة شوفت تصرف جميل جدا

شباب من سكان احد الشوارع ......... تصدوا للظاهرة دي في الحي بتاعهم ...... منعوا اي مخالفة مرورية في الشارع بتاعهم ........ وبمنتهي الرقي والتحضر وقفوا ومنعوا المكروباصات من السير عكس الاتجاه

مابقولش كلنا نسيب اعمالنا وننزل نحمي ونظم نفسنا ...... بس خلينا ايجابيين ........ لو ركاب المكروباص اللي ماشي عكس الاتجاه اعترضوا ..... مش هيقدر يتمادي في خطأة

لو كل شاب شاف بنت بتتعاكس في الشارع اتكلم ونطق ...... مش هتبقي فيه مشكلة

لو كل واحد كان امين ومسئول عن بيته والشارع اللي هو فيه البلطجية هيخافوا

البلطجي اللي شايل مطوة ولا اي سلاح دة بيبقي جبان جداً لمجرد انه يلمح حد بيتصدى له

لحين عودة التواجد الامني ف الشارع المصري مش هنخاف ونستسلم ونقول في الشرطة اللي كانت بتحمينا وحقكوا علينا ؟؟؟

لأ هنثبت للمرة التانية اننا اقدر علي حماية انفسنا من الشرطة ذات نفسها

وعلي فكرة ......... لسة لحد النهاردة فيه عناصر شريفة في جهاز الشرطة مش ساكتة عن اللي بيحصل ........ حتى ولو كانت العناصر دي بسيطة جداً وعددهم قليل بمقابل عدد الفاسدين ......... بس لسة موجودين

غياب الأمن دة لعبة تانية ....... بس مش هتنجح لأننا بقينا اكثر وعيا وقدرة وقوة في مواجهة اي باطل ......... هنثبت للشرطة ان مش احنا اللي محتاجنهم .... لا بالعكس هما اللي محتاجين يثبتولنا انهم هيبقوا عند حسن ظننا بعد كدة

احنا مصر ...... وهما موظفين في مصر ...... لو اختاروا الشرف والنزاهة هيبقوا ابطال بيحمونا وبيسهرا علي امان البلد وهنرفعهم علي الاكتاف ....... ولو اختاروا الفساد حماية المضللين والكبر والتعدي علي خلق الله ...... هيبقوا مجرمين واحنا اللي هنحاكمهم

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

انا حاسه باشياء بتدبر فى الخفاء

الاستغاثات الى بنسمعها دلوقتى زى بالظبط الى كانت بتطلق ايام المظاهرات نفسها

المشكله انه فعلا دلوقتى فى اغب المنتديات المصريه الى نقدر نسميه اشاعه منظمه اكاد اجزم انها متعمده لاحاسيس الرعب و الفوضى فى نفوس الناس كل المنتديات مليانه بمواضيع عن اعمال بلطجه و اعمال خطف و اعمال سرقه لخلق نوع من الخوف و الرهبه فى نفوس الناس وللاسف نجحوا يخوفوا قسم كبير منهم و كله دلوقتى بقى بيقول نفسى ارجع احس بالامان تانى عايز الشرطه ترجع تانى حتى لو زى ما كانت بتعمل زمان

المشكله انه و لا موضوع من المواضيع دى بتتكلم عن تجربه شخصيه لكاتبها لكن كله نظام قالوله

طيب يعنى اعمال بلطجه بالعنف الى بيتقال دا مخلفتش وراها و لا قتيل و لا مصاب واحد الناس تسمع عنه

و اكتر فئه دلوقتى متركز عليها الموضوع دا الامهات لان طبعا غريزه الخوف على الاولاد هى اقوى الغرائز

مواضيع عن خطف اطفال من قدام المدارس و عن اعتدءات على الاتوبيسات المدرسيه

طيب فين الدلائل القرائن مفيش كله بيتكلم بالسمع و للاسف فى ناس كتيره بتصدق و تنقل بدورها من غير ما تتيقن

انا مش بقول انه مفيش اعمال اجراميه اجمالا لان دا استحاله يحصل حتى لو كانت البلد فى حاله امان تام لكن فى تهويل و تضخيم قد يكون جزء منه متعمد و جزء ينقل بالاشاعات و هكذا

لكن الشيىء الحقيقى ان مفيش حد من الى بيسمع خبر عن اعمال بلطجه زى دى بيفندها علشان يحاول يوصل هل هو خبر حقيقى و لا لا الاغلب بقى بيخاف و ينقل لغيره علشان غيره برضه يخاف و اصبحت دوامه لازم تكسرها عده اطراف مش طرف واحد منهم طبعا الجيش

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

المشكله انه فعلا دلوقتى فى اغلب المنتديات المصريه الى نقدر نسميه اشاعه منظمه اكاد اجزم انها متعمده لاحاسيس الرعب و الفوضى فى نفوس الناس كل المنتديات مليانه بمواضيع عن اعمال بلطجه و اعمال خطف و اعمال سرقه لخلق نوع من الخوف و الرهبه فى نفوس الناس وللاسف نجحوا يخوفوا قسم كبير منهم و كله دلوقتى بقى بيقول نفسى ارجع احس بالامان تانى عايز الشرطه ترجع تانى حتى لو زى ما كانت بتعمل زمان

المشكله انه و لا موضوع من المواضيع دى بتتكلم عن تجربه شخصيه لكاتبها لكن كله نظام قالوله

طيب يعنى اعمال بلطجه بالعنف الى بيتقال دا مخلفتش وراها و لا قتيل و لا مصاب واحد الناس تسمع عنه

و اكتر فئه دلوقتى متركز عليها الموضوع دا الامهات لان طبعا غريزه الخوف على الاولاد هى اقوى الغرائز

طيب فين الدلائل القرائن مفيش كله بيتكلم بالسمع و للاسف فى ناس كتيره بتصدق و تنقل بدورها من غير ما تتيقن

انا مش بقول انه مفيش اعمال اجراميه اجمالا لان دا استحاله يحصل حتى لو كانت البلد فى حاله امان تام لكن فى تهويل و تضخيم قد يكون جزء منه متعمد و جزء ينقل بالاشاعات و هكذا

لكن الشيىء الحقيقى ان مفيش حد من الى بيسمع خبر عن اعمال بلطجه زى دى بيفندها علشان يحاول يوصل هل هو خبر حقيقى و لا لا الاغلب بقى بيخاف و ينقل لغيره علشان غيره برضه يخاف و اصبحت دوامه لازم تكسرها عده اطراف مش طرف واحد منهم طبعا الجيش

مغتربة الجميلة

لازم نعترف ان فعلا فى انفلات امنى - مع وجود الووووف من المساجين والبلطجية خارج الاسوار

لازم نعترف بكم هائل من الاسلحة فى ايدي لصوص واهالى كل منهم فرح جدا بما استولى عليه من هذه الزخيرة الحية والاسلحة

لازم نعترف ان مش ممكن كل الاحداث اشاعات - انا لما باتصل بمصر بسمع قصص من مقربين

يعنى مثلا جارك اتسرقت شقته والعناية الالهية انقذت شقتك ودى فعلا حصلت

لازم نعترف انه يوجد هناك مشكلة خطير ولازم نوجد لها حل ومش كل حاجة هنعلقها على شماعة انه ايادي خفية تريد ان ترهب الناس

بالعكس موضوع الانفلات الامنى فعلا حقيقة - واذا كنت بتستعجبي انه مفيش قتل مين اللى قالك كدا

- انا لسة امبارح منزلة توبيك اسمه حوادث ما بعد الثورة فيها احداث مجرد اى خناقة بين اسرتين فى الشارع كل واحد منهم

يستعرض السلاح اللى معاه وسارقه من اى قسم شرطة ويقتل جاره وحصيلته كان 8 قتلوا فى شجار بالاسلحة المسروقة

وسرقة محتويات 30 شالية مرة واحدة فى العريش

ياليت تقرئين يوميا الحوادث التى تحدث فى مصر وانت ستعلمين انه يوجد كثير من اعمال العنف والقتل والبلطجة وباسلحة مــــيري

اخـــيرا .... انا لست ممن يروج اى اشاعات على المنتديات عزيزتى

عفــــــوا

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

المشكله انه فعلا دلوقتى فى اغلب المنتديات المصريه الى نقدر نسميه اشاعه منظمه اكاد اجزم انها متعمده لاحاسيس الرعب و الفوضى فى نفوس الناس كل المنتديات مليانه بمواضيع عن اعمال بلطجه و اعمال خطف و اعمال سرقه لخلق نوع من الخوف و الرهبه فى نفوس الناس وللاسف نجحوا يخوفوا قسم كبير منهم و كله دلوقتى بقى بيقول نفسى ارجع احس بالامان تانى عايز الشرطه ترجع تانى حتى لو زى ما كانت بتعمل زمان

مغتربة الجميلة

لازم نعترف ان فعلا فى انفلات امنى - مع وجود الووووف من المساجين والبلطجية خارج الاسوار

لازم نعترف بكم هائل من الاسلحة فى ايدي لصوص واهالى كل منهم فرح جدا بما استولى عليه من هذه الزخيرة الحية والاسلحة

لازم نعترف ان مش ممكن كل الاحداث اشاعات - انا لما باتصل بمصر بسمع قصص من مقربين

يعنى مثلا جارك اتسرقت شقته والعناية الالهية انقذت شقتك ودى فعلا حصلت

لازم نعترف انه يوجد هناك مشكلة خطير ولازم نوجد لها حل ومش كل حاجة هنعلقها على شماعة انه ايادي خفية تريد ان ترهب الناس

بالعكس موضوع الانفلات الامنى فعلا حقيقة - واذا كنت بتستعجبي انه مفيش قتل مين اللى قالك كدا

- انا لسة امبارح منزلة توبيك اسمه حوادث ما بعد الثورة فيها احداث مجرد اى خناقة بين اسرتين فى الشارع كل واحد منهم

يستعرض السلاح اللى معاه وسارقه من اى قسم شرطة ويقتل جاره وحصيلته كان 8 قتلوا فى شجار بالاسلحة المسروقة

وسرقة محتويات 30 شالية مرة واحدة فى العريش

ياليت تقرئين يوميا الحوادث التى تحدث فى مصر وانت ستعلمين انه يوجد كثير من اعمال العنف والقتل والبلطجة وباسلحة مــــيري

اخـــيرا .... انا لست ممن يروج اى اشاعات على المنتديات عزيزتى

عفــــــوا

راجعت مداخلتى لارى ما هو الجزء الذى جعلك تعتقدى اننى اخصك بالمداخله فلم اجده الحقيقه و بالتاكيد اننى لن اجده لانك بطبيعه الحال لم تكونى فى بال حين كتابتى للمداخله

انا تحدثت عن موضوع بشكل عام جدا و ذكرت اننى استقيته من منتديات مصريه كثيرا و لم المح حتى الى هنا لا من قريب او بعيد

اتحدث عن اشياء اراها فى منتديات اخرى فلما اعتقدى اننى اعنيك بكلامى

لو كنت اعنيك لذكرتها صراحه و لكن انا اتحدث عن مشاهدات و ليس عن اشخاص بعينهم

و اتعجب لما لم تلونى من وسط كل ما لونتى من مداخلتى الجزء الذى كبرته و لونته بلون مختلف و الذى اعلن فيه صراحه انه بالتاكيد هناك اعمال اجراميه لا احد ينكر و لكن كنت اتحدث عن انه ليس ما يشاع حقيقى

الموضوع الذى تتحدثى عنه لم اراه قبل ذلك و لا اره يتعارض مع ما اتحدث عنه لان ما اتحدث عنه هو المواضيع الغير معروفه المصدر اما اذا كانت الحدثه منقوله عن مصدر معترف بيه فما هى حاجتى الى انكارها

مره اخرى راجعى المداخله برويه و انا كلى يقين انك ستكتشفين انه ما وصل اليك منه غير ما كنت اعنيه بالمره

تحياتى

رابط هذا التعليق

إصابة 5 مصريين في محاولة سطو مسلح

| البحيرة (مصر) - «الراي» |

أصيب 5 مصريين أمس بإصابات متنوعة في مواجهات ساخنة بين أهالي إحدى القرى،

وعصابة مسلحة تخصصت في سرقة الماشية بالإكراه.

كان أهالي قرية «النشو البحري» في محافظة البحيرة (156 كيلو مترا شمال غرب العاصمة المصرية) فوجئوا بمجموعة من البلطجية والخارجين على القانون يقتحمون قريتهم مدججين بالأسلحة النارية وحاولوا سرقة مواشي القرية، ولكن

الأهالي تصدوا لهم وحدثت مواجهات ساخنة انتهت بإصابة 5 أشخاص بأعيرة نارية، وفي النهاية تمكن الأهالي بمساعدة الشرطة من توقيف 2 من اللصوص.

مصطفى قتل محمد لرفضه دفع الإتاوة

| القاهرة ـ «الراي» |

قتل مسجل خطر مصري زميلا له أمس بسبب رفضه دفع مبلغ مالي على سبيل الإتاوة.

الشرطة المصرية في القاهرة تلقت بلاغا بمقتل محمد. م (28 عاما) - مسجل خطر - وتبين أن المغدور توجه إلى أحد الأسواق لبيع بعض الخردة، فطلب منه مسجل خطر آخر يدعى مصطفى. م دفع مبلغ مالي على سبيل الإتاوة حتى يسمح له بعرض بضائعه وعندما رفض وقعت بينهما هوشة قام خلالها الأخير بطعن المغدور بمطواة فأرداه قتيلا

مقتل 8 مصريين في مشاجرات

| القاهرة - من محمد الغبيري |

شهدت مناطق عدة في القاهرة، وخاصة في عين شمس وحدائق القبة

والزاوية الحمراء ومدينة بدر، عددا من المشاجرات والمشاحنات، ما نتج عنه مقتل 8 أشخاص

استخدم فيها الأسلحة النارية المسروقة من الأقسام

أجهزة الأمن المصرية، تمكنت من توقيف عدد من المتهمين في المشاجرات وضبط بعض الأسلحة النارية المستخدمة،

وأحيل المتهمون على النيابة للتحقيق

سرقة محتويات 30 شاليهاً في العريش

| العريش (مصر) - من محمود عبدالعزيز |

اقتحم مجهولون أمس عددا من الشاليهات الواقعة على شاطئ البحر المتوسط بمدينة العريش المصرية، واستولوا على ما بها من أجهزة كهربائية وأثاث.

الشرطة المصرية في العريش تلقت بلاغا بتعرض 30 شاليهاً للنهب من قبل مجهولين، وتبين أن عناصر خارجة على القانون استغلت حالة الفراغ الأمني وغياب الشرطة ، واقتحمت الشاليهات وسرقت محتوياتها.

للاسف ويوجد الكثير والكثير من الحوادث اليومية والتى تعتمد على غياب الشرطة وانتشار الاسلحة

والمصدر جريدة الراى العام الكويتية

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

المشكله انه فعلا دلوقتى فى اغب المنتديات المصريه الى نقدر نسميه اشاعه منظمه اكاد اجزم انها متعمده لاحاسيس الرعب و الفوضى فى نفوس الناس كل المنتديات مليانه بمواضيع عن اعمال بلطجه و اعمال خطف و اعمال سرقه لخلق نوع من الخوف و الرهبه فى نفوس الناس وللاسف نجحوا يخوفوا قسم كبير منهم و كله دلوقتى بقى بيقول نفسى ارجع احس بالامان تانى عايز الشرطه ترجع تانى حتى لو زى ما كانت بتعمل زمان

الأخت الفاضلة "مغتربة"

يؤسفنى أن أقول لك إن إحساسك قد خان فطنتك

الأستاذ عادل فتح هذا الموضوع بعد أن انتهى من مكالمة تليفونية كان قد تكرم بها للسؤال عنى .. وقد كتب بعضا من أمثلة لأناس أعرفهم جيدا (يعنى مش نظام قالوله) لدرجة أنى كنت طرفا فى خناقة زوجية بين أحد زملائى وزوجته حول منع ابنتهما من الذهاب إلى "السنتر" لحضور دروس التقوية بعدما "عرفا" عن فتاتين (تانية ثانوى) اختفتابعد "الدرس" ... وقصص أخرى منها لأفراد من عائلتى لن أسردها (كان أقربها بالأمس فى "نادى سموحة") حتى لا أدخل فى زمرة (بتوع قالوله) .. ولكى لا أضطر إلى الرد الذى ربما لن يعجب الكثيرين ..

هناك معلومة لن تجديها على الانترنت ولم تنشر فى الصحف .. وهى أن هناك حوالى 6000 استقالة من ضباط شرطة على مكتب وزير الداخلية .. الأغلب الأعم منها من ناس محترمين .. أولاد ناس بصحيح مش زى أولاد ال "..." اللى ريحتهم تزكم الأنوف واللى دخلوا الشرطة من أيام ما كانت بعشرين ألف جنيه من تحت الترابيزة (مااعرفش وصلت كام فى آخر دفعة من دفعات الكلية) ...

من ناحية الوضع خطير فهو خطير .. واللى إيده فى المية مش زى اللى إيده فى النار .. واللى بيعيش المشكلة أقدر على تقدير حجمها ممن يسمع أو يقرأ عنها

ومن ناحية الحلول .. أستطيع أن أستدعى أيام ما بعد هزيمة يونية 67 وانكسار ضباط الجيش بعد أن كان ضابط جيش بنجمة واحدة يقدر يقفـِّل أجدعها قسم بوليس قبل الهزيمة

بعد الهزيمة تم تغيير نوعية "أفراد الجيش" بدخول المؤهلات العليا (جنود وضباط) .. كان كله بيتجند حتى المعاقين كانوا بيتجندوا وبعدين يطلبوا عرضهم على القومسيون الطبى .. وكان اللى معاف صحيا أو اجتماعيا يتم "تكليفه" بأمر تكليف ..

الشرطة هى هيئة مدنية وأعتقد أنه يجرى عليها ما يجرى على المدنيين .. فلماذا لا يتم تكليف الضباط (أولاد الناس) ويلبسوا يونيفورم الجيش .. ده اقتراح ممكن دراسته للتطبيق على الضباط المسؤولين عن الأمن الجنائى .. ومن الممكن أن يتبع البحث الجنائى للمخابرات الحربية كإدارة مستقلة .. هذا الاقتراح نابع من أن الجيش هو أكثر مؤسسات الدولة انضباطا إن لم يكن المؤسسة الوحيدة المنضبطة .. كما أنه أكثر مؤسسات الدولة حيازة لثقة الشعب

ثم أن عساكر الأمن المركزى هم مجندون أصلا .. ودول تقوليلهم يمين يبقى .. تقوليلهم شمال يبقى شمال .. ممكن الاستفادة بهم فى دوريات لتأمين الشوارع .. وترجع بقى أيام العسكرى اللى كان بيطمئن على أقفال المحلات واللى كان بيطلع يطمئن على الشقق اللى بيبلغ أصحابها إنهم مسافرين

أما باقى الضباط والأفراد الذين يعملون فى المطافئ أو فى الأحوال المدنية أو فى الجوازات والمطارات ، فلماذا يتبعون بالضرورة لوزارة الداخلية ؟

بالمناسبة توقفت أثناء كتابة المداخلة لمقابلة الحداد الذى جاء لأخذ المقاسات لتركيب أبواب حديد للشقة والبلكونات .. شوفى انتى بقى أربع أبواب حديد حيتكلفوا كام ؟ .. وشوفى كام واحد حيعمل زيى واحسبى الخسارة الاقتصادية لهذا البند فقط .. :)

وشكرا للأستاذ عادل الذى أقنعنى بالكتابة بأسلوبه وطريقته التى لا يمكن أن تقابل بالرفض

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة "مغتربة"

الأستاذ عادل فتح هذا الموضوع بعد أن انتهى من مكالمة تليفونية كان قد تكرم بها للسؤال عنى .. وقد كتب بعضا من أمثلة لأناس أعرفهم جيدا (يعنى مش نظام قالوله) لدرجة أنى كنت طرفا فى خناقة زوجية بين أحد زملائى وزوجته حول منع ابنتهما من الذهاب إلى "السنتر" لحضور دروس التقوية بعدما "عرفا" عن فتاتين (تانية ثانوى) اختفتابعد "الدرس" ... وقصص أخرى منها لأفراد من عائلتى لن أسردها (كان أقربها بالأمس فى "نادى سموحة") حتى لا أدخل فى زمرة (بتوع قالوله) .. ولكى لا أضطر إلى الرد الذى ربما لن يعجب الكثيرين ..

هناك معلومة لن تجديها على الانترنت ولم تنشر فى الصحف .. وهى أن هناك حوالى 6000 استقالة من ضباط شرطة على مكتب وزير الداخلية .. الأغلب الأعم منها من ناس محترمين .. أولاد ناس بصحيح مش زى أولاد ال "..." اللى ريحتهم تزكم الأنوف واللى دخلوا الشرطة من أيام ما كانت بعشرين ألف جنيه من تحت الترابيزة (مااعرفش وصلت كام فى آخر دفعة من دفعات الكلية) ...

من ناحية الوضع خطير فهو خطير .. واللى إيده فى المية مش زى اللى إيده فى النار .. واللى بيعيش المشكلة أقدر على تقدير حجمها ممن يسمع أو يقرأ عنها

ومن ناحية الحلول .. أستطيع أن أستدعى أيام ما بعد هزيمة يونية 67 وانكسار ضباط الجيش بعد أن كان ضابط جيش بنجمة واحدة يقدر يقفـِّل أجدعها قسم بوليس قبل الهزيمة

بعد الهزيمة تم تغيير نوعية "أفراد الجيش" بدخول المؤهلات العليا (جنود وضباط) .. كان كله بيتجند حتى المعاقين كانوا بيتجندوا وبعدين يطلبوا عرضهم على القومسيون الطبى .. وكان اللى معاف صحيا أو اجتماعيا يتم "تكليفه" بأمر تكليف ..

الشرطة هى هيئة مدنية وأعتقد أنه يجرى عليها ما يجرى على المدنيين .. فلماذا لا يتم تكليف الضباط (أولاد الناس) ويلبسوا يونيفورم الجيش .. ده اقتراح ممكن دراسته للتطبيق على الضباط المسؤولين عن الأمن الجنائى .. ومن الممكن أن يتبع البحث الجنائى للمخابرات الحربية كإدارة مستقلة .. هذا الاقتراح نابع من أن الجيش هو أكثر مؤسسات الدولة انضباطا إن لم يكن المؤسسة الوحيدة المنضبطة .. كما أنه أكثر مؤسسات الدولة حيازة لثقة الشعب

ثم أن عساكر الأمن المركزى هم مجندون أصلا .. ودول تقوليلهم يمين يبقى .. تقوليلهم شمال يبقى شمال .. ممكن الاستفادة بهم فى دوريات لتأمين الشوارع .. وترجع بقى أيام العسكرى اللى كان بيطمئن على أقفال المحلات واللى كان بيطلع يطمئن على الشقق اللى بيبلغ أصحابها إنهم مسافرين

أما باقى الضباط والأفراد الذين يعملون فى المطافئ أو فى الأحوال المدنية أو فى الجوازات والمطارات ، فلماذا يتبعون بالضرورة لوزارة الداخلية ؟

بالمناسبة توقفت أثناء كتابة المداخلة لمقابلة الحداد الذى جاء لأخذ المقاسات لتركيب أبواب حديد للشقة والبلكونات .. شوفى انتى بقى أربع أبواب حديد حيتكلفوا كام ؟ .. وشوفى كام واحد حيعمل زيى واحسبى الخسارة الاقتصادية لهذا البند فقط .. :)

وشكرا للأستاذ عادل الذى أقنعنى بالكتابة بأسلوبه وطريقته التى لا يمكن أن تقابل بالرفض

شفت يا أبو محمد بقى إن في حلول كتيرة

طب طالما في حلول كتيرة

ليه مش بتتنفذ ؟

مش ده يقول إن في لعبة ورا الموضوع ده

فين ال 450 ألف جندي أمن مركزي... هما دول كمان استقالوا ؟ ولا دول مش بنشوفهم إلا في المظاهرات

دلوقت زاهي حواس بيقول في العاشرة مساء إن في مخازن آثار في الهرم تم سرقتها امبارح الفجر بالإكراه بسبب عدم وجود أمن ولا شرطة في منطقة الهرم

طب بالله عليك ... هل دي حكومة ؟

مش المفروض إنه من ساعة اللي حصل في المتحف المصري كان تم تخصيص قوات خاصة لحماية المناطق الأثرية.

يا أبو محمد ... الغياب الأمني مقصود...

زي ما كان تهريب المساجين مقصود

تم تعديل بواسطة شرف الدين

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة "مغتربة"

اهلا استاذى الفاضل ابو محمد

بجد مداخله حضرتك استفد منها جدا فى مجال الحلول الى حضرتك اقترحتها و هى بجد جديره باخذها فى الاعتبار

لكن يمكن انا موضحتش نفسى كويس فى مداخلتى

انا متكلمتش ابدا عن الحوادث الى بيكون الانسان شاهد عليها يعنى الحوادث الى حضرتك ادرجتها بالتاكيد انا مصدقاها من غير ما اشوفها بعيونى لانى اعلم جيدا من هو الفاضل ابو محمد و انه لا يتحدث الا صدقا لكن انا اقصد نوعيات اخرى من المواضيع منتشره فى المنتديات المصريه الاخرى و لكن لا توجد هنا ربما للتركيبه الفكريه للاعضاء هنا هذه المواضيع لا تستند على حقائق او حتى مشاهدات كلها من نوعيه الحقوا ولادكم لحسن فى ناس بلطجيه بتطلع على اتوبيسات مدارس الاولاد تخطفهم

او مثلا سمعنا ان فى تكسيات بازاز فاميه اسود بتخطف الستات الى راكبه

و حاجات من هذا القبيل لا هى حوادث خاصه بهم و لا لديهم عليها اى اثبات مجرد نقل عام

بالطبع هناك جرائم من يدعى عكس ذلك مجنون

و لكن ما اقصده انه مهما كان حجم هذه الجرائم فهناك محاولات للتهويل لتبدوا اكبر لنشر الرعب

كلنا ايدينا فى الماء لان حتى المغترب بالتاكيد له اقرباء فى مصر يهمونه و يهتم جدا ان يتابع اخبارهم و يطمئن عليهم و همهم بالتاكيد هو نفس همه ماهينا عن ان كل مغترب له على الاقل شقه او اموال او املاك فى مصر يخشى هو ايضا عليها بالتالى فليس من مصلحه احد ابدا ادعاء خلاف الحقيقه

اعتقادى الشخصى ان حاله الغياب الامنى مع نشر لقصص مرعبه مترافين لشيىء مقصود

قد اكون على صواب و قد اكون على خطا لكن هذا هو رؤيتى للامور

تقبل تحياتى

رابط هذا التعليق

في تونس رشيد عمار استدعى الاحتياط للمساعدة في حفظ الامن وهدد رجال الشرطة اذا ماكانوش يشوفوا شغلهم حيوضبهم

ما نعمل زيهم

واضح كمان ان وجدي فاشل ومش قادر على المرحلة دي

ما يجيبوا وزير داخلية مؤقتا من الجيش زي ما عملوا في الاذاعة والتليفزيون اهو حتى يعلم بتوع الداخلية الانضباط

وبعدين ضابط في مصلحة الاحوال المدنية ولا الجوازات بيعمل ايه دلوقت هو ده وقته ما الاعمال الادارية يعملها الاداريين وهما يشوفوا شغلهم

والمسجلين خطر والبلطجية معروفين لضباط الشرطة ما يبعتوا معاهم ضباط من الجيش ويروحوا يلموهم كلهم ولا يضربوهم بالنار احسن ويريحونا

ساعتها كلها حيترعب انه يبلطج

اعادة هيكلة الشرطة ضروري بس ممكن يتاجل شوية اما يعملوا الحاجات دي الاول

رابط هذا التعليق

طب ليه منقلبشي السحر علي الساحر ؟؟؟

الناس مش فاهمة يا جماعة الحرية و العدالة الاجتماعية و حقوق الإنسان و الثورة المضادة و فلول النظام

الناس يهمها الأمن و أكل العيش ،،

ليه الثوار ميزودوش في مبرراتهم لإقالة شفيق يا راجل و وزير داخليته

فشلهم في عودة الأمن

قال اولوياتي عودة الأمن !!!

طب فين الأمن ؟؟؟

رابط هذا التعليق

معلومة عرفتها ،،

الثوار عرضوا علي المجلس العسكري ثلاثة أسماء ضباط كبار

من ضمنهم اللواء أحمد رشدي

لتولي وزارة الداخلية ،،

احمد رشدي من مواليد 1924 يعني عنده 87 سنة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...