اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

25 يناير ... موعد المصريين (4)

Recommended Posts

• الردود 833
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

ساعة النهاية للظلم قربت...إقرأواااا

ياااااااااااااااااارب

مسجد خاتم المرسلين بالجيزة تجمع فيه الى الآن مايقرب من 4000

طبعا متجمعين فـ الشارع لأن المسجد مساحته صغيرة..

رابط هذا التعليق

التمادي في الغباء هو بداية السقوط

يقطع الأنترنت أو يفتح الهويس على الناس زي ما كان بيعمل زكي بدر في أسيوط ... يبقى كده نقول له مبروك إنت كسبت أعداء أكثر وغضب أكثر وخليت اللي ما حسش يحس إن إنت غبي وإن إنت مكانك الوحيد هو المزبلة ..

نفسي وأتمنى إن تكون النهاردة تظاهرات مليونية

واللي أكتر من كده نفسي الشباب اللي زي الفل واللي رفعوا راسنا وسط العالم بعد ما جابها الأرض هذا الديكتاتور .. نفسي يخرجوا بكره بالملايين برضوا ويحاوطوا معرض الكتاب ويهتفوا " يسقط الطاغية " عشان يشوف بنفسه حب الشعب له وهو رايح يفتتح معرض الكتاب والناس مش لاقيه تاكل ...

بالمناسبة ..... اموت وأشوف إحساس جمال وعلاء وولاد المسئولين الكبار اللي بيدخلوا عالنت ويشوف الكلام اللي ملايين المواقع عنهم ...

إيه هي الناس دي خنازير وجلدها تخين ما بتحسش ؟

ولا كلللللللللللللللللللللللللل العالم بيفتري عليهم وبيضطهدهم ؟

شوف يا حاج سين سين انا هاشرحلك هم ورجال شرطة بيفكروا ازاى

- الستات قلبهم بيبقى ضعيف وحنين واول ما يشوفوا دم بيصوتوا صح ؟ ولكن ممكن يدبجوا الفراخ ويشوفوا دمها وما فيش مشكله

اهى الشرطة كده هما بشر ولكن نحن بالنسبة لهم دجاج يجب قتلنا حتى يعيشوا هم

يعنى اللى بتشوفوا فى التليفزيون ده هم مش فارقة معاهم هم بيجروا ورا الدجاج فى العشة علشان يمسكوا فرخة يدبحوها وده اللى بيحصل

ولو بتشاهد فيديوهات القبض على الرجالة تلاقى المخبرين بيعملوها بذمة وضمير مش تنفيذ اوامر

وشوف طريقة تعاملهم مع اللى بيقبضوا عليهم لحد عربية الترجيلات وشوف ماسكينهم ازاى

صدقنى كل ما اشوف المنظر ترجع ذاكرتى للراجل الفرارجى اللى بيمسك الفراه علشان يدبحها

اما اولاد المسئولين فقد تربواا ان هذه املاك خاصة بهم وهذا الشعب يعتدى على املاكه

تخيل ان والدك قالك الشقة دى يا سين سين يا ابنى بناعتك

وطول عمرك عايش فيها وبتعمل كل اللى انت عايزه

سواء تكسير او تجميل

وبعد فترة طلعلك ناس قالولك يا ابنى انت كان مضحوك عليك الشقة دى بتاعتنا وابوك بيكدب عليك هتعمل ايه ؟

اكيد هاتصدق ابوك وتدافع عن شقتك

ده بالظبط حال جمال مبارك ومن على شاكلته من ابناء المسئولين

تربوا ان البلد بلدهم وهم من يملكونها وفجأة وجدوا من يحاول الاستيلاء على املاكهم ( كما علمهم اباءهم ) هل تتوقع منهم ان سقولوا اتفضل فنحن بالنسبة لهم رعاع ونتعدى على املاكهم

نقطة كمان عارف ليه السويس الامر تطور ؟

يوم 25 اللى نزل ناس فافى شباب جامعة ملوش فى اللبش زى ما بنقول

بيهنكدوا على الحوار والكلام بادب

لكن لما وصل الامر للسوييس و الطالبية وسيناء شوف الامر حصل فيه ايه

ضرب نار ومطاوى وسكاكين

اتمنى ان تنتفض الاحياء الشعبية هم دول اللى يقدروا يوقفوا الامن المركزى لان هايخدوا جقهم باديهم وقتى مش ه

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

خواطر في يوم الجمعة

- عجبني تعليق في الجزية إمبارح بيقول " إذا شعب يوماً أراد الحياة .. فلابد من حجب التويتر "

- الأخ عماد أديب فضل يتكمل كلام مجعلص لما صدع دماغنا أمبارح بكلام كتيييييييييييييييير كل ده عشان يقول نقاط محدده معروفه للجيمع

- يا سلام لو في جهات محترمة في مصر عندها إنترنت عن طريق الستالايت وتتيحه لشباب الفيس بوك أو على الأقل اللي عاوزين ينقلوا لنا الصورة كما تحدث على الأرض.

- بصراحة يا جماعة قلبي مع جهاز الشرطة اللي الديكتاتور رماهم في المحرقة وصدرهم وجهاً لوجه مع الشعب الغاضب ومش من يوم 25 يناير ... لا ده من أول ما أبتدا الناس يخرجوا عن شعورهم ويخرجوا للشارع يقولوا كفايه حرام ...

- باتخيل منظر هؤلاء وهم مرميين في الشارع في عز البرد بالأيام وسايبين عائلاتهم وسرايرهم ... طب يدخل الحمام إزاي اللي مصلوب بقى له 4 أيام ده ؟ ومستحيل طبعاً يعملوها ورديات لأن هايجيبوا منين ملايين تغطى ده كله ...

- أتمنى أن ينتقل إحساس اليأس إلى قيادات الشرطة وينضموا للشعب ويحسوا بهم ويعرفوا إن إحنا مش اعداءهم وإن إحنا عاوزين لهم حياة محترمة ونظرة محترمة من الناس لهم .

- الغريب إن كل اللعب عالمكشوف دلوقت ... يعني الفاسد عارف نفسه واللي على راسه بطحه عارف نفسه واللي نجح بالتزوير والتدليس مستخبي دلوقت وبيقول يا حيطه داريني وحاسس إن الكرسي إتهز من تحته وتبقى تنفعه الحصانة أو صاحب المليارات يبقى ياكل ملياراته عشان يعرف يعيش وإن اللي بقى لهم 30 سنة وعفا عليهم الزمن أمثال سرور وصفوت وزكريا عزمي ومفيد شهاب والأشكال دي لسه فاكرين إنهم يمثلوا رأس الحكمة والخبرة والمفهومية .. في حين أثبتت لهم الأيام إن مجموعة من الشباب ما بين 18 - 25 سنة إنهم ما بيفهموش ولا بيقراوا ولا بيسمعوا

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الانسحاب المريب لقوات الامن المركزي من كل المواقع في القاهره

هل هو تمهيد لنزول الحرس الجمهوري والقوات الخاصه ؟؟

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

اتمنى ان تنتفض الاحياء الشعبية هم دول اللى يقدروا يوقفوا الامن المركزى لان هايخدوا جقهم باديهم وقتى

- على فكرة .. دي اهم ميزة في النظام الغبي ... إنه شايف علامة الخطر واضجه زي الشمس وإن في حفرة في الطريق ومع ذلك بييدخل عليها بصدره بمنتهى الغشومية وده لإنه مُحصن ضد السقوط وعمره ما ينحني أبداً .... داخلين في أكتر من 5 سنين مظاهرات من الناس الغلابة وعمال المصانع اللي إتباعت برخص التراب ... ومع ذلك بيقنعوا نفسهم إن دي فقاعات صابون .

- برامج كتيرة نزلت الشارع زي برنامج واحد من الناس ونقلت حياة ملايين عايشين بيننا عشان يقولوا خلوا بالكم من القنابل الموقوته دي ..... وبرضوا ودن من طين وودن من عجين .. اهم حاجه أترستق انا في الشيخ زايد والقرية الغبية وإن شالله يولع الشعب ونسيوا ان الناس دي هاتولع فيهم هما أول حاجه .

- كل الدنيا جرايد محترمة ومواقع إنترنت محترمة حذرت من ثورة الجياع ... لكن عشان الديكتاتور شبعان فكان بيقول بكره يتلهوا على عينهم ويسكتوا .

- فين مؤيدي الحزب الوطني اللي قال عليهم أسامه سرايا صفرا إن ممكن في ثواني نحشد 10 مليون مؤيد .... طب ما توريني يا سرايا 100 منهم بلاش مليون ؟

- متخيل منظر بلطجي من بلطجية الحكومة زي أحمد زكي بدر وهو مستخبي تحت السرير دلوقت وبيقول : يا أرض إنشقي وأبلعيني .. ومتخيل منظرة وأنا بأكلم أصحابي معاه في مكتبه من كام يوم وهما بيضحكوا عليه لما رجع في قرار تأميم المدارس القومية .. ورجع في قرار بهدلة بتوع إدارة الكتب المحتجين في الشارع أمام وزارته ...بل صرف لهم ما لا يقل عن 4 شهور مكافآه عشان يعيش وياكل عيش ويقضي أيامه ...

- متخيل منظر مجدي الدقاق ونبيل لوقا باباوي وعلي الدين هلال ومصطفى علوي ومحمد كمال وعمرو عبد السميع وطامر أمين والناس بيسحلوهم في الشوارع ويضربوهم على قفاهم وهما بيصرخوا ويقولوا : أنا ماليش دعوه أنا كنت عبد المأمور أنا معاكو والله ... بس كنت مغلوب على أمري أنا عيشه أنا ممكن أعمل لكم عجين الفلاحه والليل الليل يا ميمون بس سيبوني أروح أغير البنطلون اللي إتبل .

رابط هذا التعليق

فعلاً مواقع كتيرة وقعت

جريدة الجمهورية

الاهرام

الاخبار

موقع الحزب الفاشي

مصراوي

لكن المصري اليوم شغاله على فكره

الدستور شغالة

لكن بشكل عام بدأ قطع خدمة الإنترنت في مصر تدريجياً

ههههههههههه بدأوا أمس في إعتقال قيادات الاخوان المسلمين ومنهم الدكتور عصام العريان اللي كتبت له قبل ذلك ناصحاً أياه أن يظل لديهم على طول وينقل مقر إقامته في امن الدولة .... ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم والله أكبر من كل الظالمين

رابط هذا التعليق

يا شباب عندى اقتراح واتمنى ان تدعمونى فيه حتى يكون لنا كرجال المحاورات ونساءها دور كبير لما يجدث فى مصر

بصفتنا معتربين وعدم قدرتنا على المشاركة على ارض الواقع

لما لا نبدأ حملة جمع تبرعات لضحايا الثورة من الشهداء

فهذا واجبنا ونحن خارج مصر

ونستطيع البدأ فى هذا بفتح حساب لتلقى تبرعات المصريون بالخارج لتعويض اسر واهالى الشهداء

من الناحية القانونية انا مش عارف الطريقة الصح لكن اكيد معنا خبراء يستطيعون الترتيب لها انا على فقط الفكرة والتبرع بمبلغ مالى كبداية

يا ريت لو المشرفون موافقون نبدأ فى الخطوات الفعلية والاعلان عن الصندوق

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

لو صلاة الجمعه اليوم يحضرها العدد ده في مساجد وسط البلد والاسكندريه والسويس الابيه وكل مدن مصر

http://www.youtube.com/watch?v=oMIuC_z11hU&feature=player_embedded

رابط هذا التعليق

ياريت لو الكلام ده يوصلهم فى مصر دلوقتى

ارشادات مهمة للمتظاهريين المصريين

الصلاة خارج المسجد وليس بداخله

الصلاة بالحذاء وهذا جائز لانها تعتبر صلاة خائف

الأمن ينوي سرقة أحذية المُصلين لمنعهم من المشاركة في الإحتجاج

والذي يتوقع أن يكون آخر ضربة مسمار في نعش النظام هناك

.........للتغلب على هذا العمل الخسيس خد معاك كيس

...بلاستيك حط فيه حذائك و خليه على حجرك لانهم ممكن يرشو الارض مسامير

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

يا شباب عندى اقتراح واتمنى ان تدعمونى فيه حتى يكون لنا كرجال المحاورات ونساءها دور كبير لما يجدث فى مصر

بصفتنا معتربين وعدم قدرتنا على المشاركة على ارض الواقع

لما لا نبدأ حملة جمع تبرعات لضحايا الثورة من الشهداء

فهذا واجبنا ونحن خارج مصر

ونستطيع البدأ فى هذا بفتح حساب لتلقى تبرعات المصريون بالخارج لتعويض اسر واهالى الشهداء

من الناحية القانونية انا مش عارف الطريقة الصح لكن اكيد معنا خبراء يستطيعون الترتيب لها انا على فقط الفكرة والتبرع بمبلغ مالى كبداية

يا ريت لو المشرفون موافقون نبدأ فى الخطوات الفعلية والاعلان عن الصندوق

فكره جيده جداً طبعاً

لكن الأمور المالية بتكون مُعقدة وفيها نواحي قانونية كتيرة لازم تبقى متوفره للبعد عن أي شبهه او مساءلة

رابط هذا التعليق

علشان كده عايزين حد من الاخوة القانونيون يقولوا لينا الطريقة الصحيحة لهذا الصندوق لبدأ الحملة

وقولوا يارب

الابطال دول المفروض يتعمل ليهم تماثيل بدل تمثال رمسيس والفرعون اللى موجود

رابط هذا التعليق

هل فعلا ان الحكومة اخلت الشوارع من الأمن استعدادا لنزول الجيش؟؟؟

R.N.N | شبكة رصد الجزيرة تؤكد الإتصال الذي وردنا ليله أمس بأن التواجد الأمني بالقاهرة ضعيف جداً وعلى عكس كل الأيام الماضية .

http://www.presstv.com/detail/162337.html

رابط هذا التعليق

ويك يا من رام تقييد الفلك

%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A6%D9%8A%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%D9%86%D9%8A-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%83.jpg

اي نجم في السما يخضع لك !!!

وطن الحر سما لا تمتلك ,,

والفتى الحر بأفقه ملك !!!!

رابط هذا التعليق

ربنا يعدى النهارده على خير فى مصر

يا رب يكون النهارده اليوم الاخير فى حكم مبارك و اذنابه

يا رب

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

هل فعلا ان الحكومة اخلت الشوارع من الأمن استعدادا لنزول الجيش؟؟؟

R.N.N | شبكة رصد الجزيرة تؤكد الإتصال الذي وردنا ليله أمس بأن التواجد الأمني بالقاهرة ضعيف جداً وعلى عكس كل الأيام الماضية .

http://www.presstv.com/detail/162337.html

مش عارفه يا فتفوته لكن انا برضه استغربت لما سمعت كدا من مراسله الجزيره فى مصر

الى مش مطمنى فعلا قطع خدمات الانترنت و التليفونات

حاسه انهم بيدبروا لحاجه فظيعه من جرايمهم

ربنا يا رب يستر على شبابنا الى هيخرج النهارده و يحميه من الظلمه الى مستعده تدبح الشعب كله لاخر واحد فيه بس هى تفضل على كرسيها حتى لو الكرسى دا اصبح مقام على جبل من جثث الابرياء

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

شبكة رصد عاجل

اكبر تغطية اعلامية السويس الان وخاصة الاربعين ادخل وشوف

http://www.suezfm.com/newsloc/2370-2011-01-27-19-01-43.html

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

شوفوا بالله شباب السويس نظرتهم عامله ازاي ؟؟

حتى الشاب المتصاب مش بيتألم !! ,, باصص وبيستحلفلهم !!

فدائيين والله ورجاله يا ولاد

رابط هذا التعليق

شبكة رصد

السويس | خمسة آلاف مواطن يفترشون شارع الجيش

ضرب الامن بالمولتوف خلف قسم الاربعين

الان السويس | القاء قنابل مسيله للدموع ورصاص مطاطى على المواطنين المعتصمين امام المشرحة فى انتظار اخراج جثمان شهيد الحرية وفى وجود د صفوت حجازى والشيخ حافظ سلامه

لنا أخبار عن رفض العساكر ضرب المتظاهرين ، ولكن الظباط يجبرونهم عن العنف لا نعرف مدى دقة هذه الأخبار ولكننا ننشرها لانها انتشرت بصوره كبيره جدا على الانترنت .

جمال عيد : المدرعات بدأت تقذف غاز على الصحفيين والمحامين ، ليس بقنابل ، بل عبر مضخات من فتحة المدرعة بشكل كثيف

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...