اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هتعمل لاندج ؟ يبقى ناوى تعمل ايه ؟

Recommended Posts

النداء الاخير لبيبو كندا . . فين الليستة يا بيبو

ابعت الليستة لو سمحت

اعملها سكان و ابعتها على الايميل

jkamal3@yahoo.com

الليستة يا بيبو . . خليك جدع و ابعت الليستة

أعمل خير و ارمية البحر

من فعل شيئ بيداة التئاه

وهنيالك يا فاعل الخير و الثواب

بجد بجهزها

طلع الموضوع كبير قوى قوى قوى يا دون كاميلو

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

• الردود 358
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

خبر مش ولا بد

الدولار الكندى فى السوق بيغلى كل يوم

اللى عايز يشترى هيدور فى شركات الصرافة واحدة واحدة و يلمهم 100 * 100 يعنى لو محظوظ ممكن تلاقى الف ولا حاجة عند اى واحد فيهم

امبارخ لفيت على حوالى 10 شركات صرافة و المبلغ المتوفر هناك صفر دولار كندى

احسن واحد لقيت عندة 200 دولار و بسعر غالى

تحياتى

يا عم انا هاخد معايا دولار امريكانى و خلاص

Without Signature is Much Better

رابط هذا التعليق

انا قلتلكم وخلاص وكل واحد عقلة فى راسة يعرف خلاصة

واللى بيحاول يتنطط عليا وعامل فالح وفاهم فى كل حاجة

هيتلب ان شاء اللة وهيشوف ايام سودة

ونفسى اتفرج علية وهو غرقان لما ييجى يقدم على الاعانة

سلام

جو مممكن تقولنا ازاى بتتعمل والمعلومات الكاملة عن الموضوع ده؟؟؟

صباح الخير

انتى كنتى عاملة شهادة بنكية بالمبلغ اللى هتسفرى بية صح ؟

انتى لما تفرغى حسابك فى البنك تقوللهم انا عاوزة شهادة بنكية انى خلاص مليش رصيد فى البنك وبيعملهالك على طول

اصحابنا اللى سافرو فى خلال السنتين اللى فاتو مكنوش يعرفو الموضوع دة ولما سافرو طلبو منهم هذة الشهادة وبعتو لاهليهم فى مصر

علشان يبعتوهالهم ودة اخرهم كتير فى طلب الاعانة فى الاول

اكيد انتى ممكن تكونى عارفاهم كانو معانا هنا فى المنتدى بولا عماد وكيمست

ربنا معاكى بس خلى بالك مدة الشهادة 3 شهور بس يعنى متطلعيهاش الا قبل السفر دة لو انتى هتسافرى فى الصيف

رابط هذا التعليق

انا قلتلكم وخلاص وكل واحد عقلة فى راسة يعرف خلاصة

واللى بيحاول يتنطط عليا وعامل فالح وفاهم فى كل حاجة

هيتلب ان شاء اللة وهيشوف ايام سودة

ونفسى اتفرج علية وهو غرقان لما ييجى يقدم على الاعانة

سلام

جو مممكن تقولنا ازاى بتتعمل والمعلومات الكاملة عن الموضوع ده؟؟؟

صباح الخير

انتى كنتى عاملة شهادة بنكية بالمبلغ اللى هتسفرى بية صح ؟

انتى لما تفرغى حسابك فى البنك تقوللهم انا عاوزة شهادة بنكية انى خلاص مليش رصيد فى البنك وبيعملهالك على طول

اصحابنا اللى سافرو فى خلال السنتين اللى فاتو مكنوش يعرفو الموضوع دة ولما سافرو طلبو منهم هذة الشهادة وبعتو لاهليهم فى مصر

علشان يبعتوهالهم ودة اخرهم كتير فى طلب الاعانة فى الاول

اكيد انتى ممكن تكونى عارفاهم كانو معانا هنا فى المنتدى بولا عماد وكيمست

ربنا معاكى بس خلى بالك مدة الشهادة 3 شهور بس يعنى متطلعيهاش الا قبل السفر دة لو انتى هتسافرى فى الصيف

رابط هذا التعليق

خبر مش ولا بد

اللى عايز يشترى هيدور فى شركات الصرافة واحدة واحدة و يلمهم 100 * 100 يعنى لو محظوظ ممكن تلاقى الف ولا حاجة عند اى واحد فيهم

تحياتى

بص يا سيدى انا عامل كده بس بعد شوية اسئلة مع ناس مهاجرة جديد بيعاملو الدولار الامريكى اسوأ معاملى

بيحسبوة فى البنزينة ب 90 سنت و فى البنك اعتقد 95 سنت فالافضل الدولار الكندى

انا معايا امريكى برضو بس لازم يكون فى كندى لحد ما تعرف تأجر شقة و تستقر و مواصلاتك علشان انا ما حبش حد يشتغلنى

تحياتى

رابط هذا التعليق

خبر مش ولا بد

تحياتى

بص يا سيدى انا عامل كده بس بعد شوية اسئلة مع ناس مهاجرة جديد بيعاملو الدولار الامريكى اسوأ معاملى

بيحسبوة فى البنزينة ب 90 سنت و فى البنك اعتقد 95 سنت فالافضل الدولار الكندى

انا معايا امريكى برضو بس لازم يكون فى كندى لحد ما تعرف تأجر شقة و تستقر و مواصلاتك علشان انا ما حبش حد يشتغلنى

تحياتى

صح وعن تجربة الدولار الامريكى هناك ممسوح بكرامته الأرض و البنك بيغيره فعلا من 90 الى 95 سنت كندى ده غير انو بيطلب منك اسمك و عنوانك و رقم تليفونك كأنك بتبيع مخدرات و نفس الحال فى مكاتب الصرافه كانو بيبدلو ب 93 و يقعد يبصلك من تحت ل تحت و يبص فى الفلوس عشان يشوفها مزوره ولا لأ و كمان بقى حلاوتك لو نزلت هناك يوم سبت او حد كلهم قافلين و مش هتلاقى حد يغيرلك بس لو حبيت تشترى حاجه من اى مكان بياخد منك عادى بس بيحسب ب 90 سنت عشان كده الكندى هنا مهما كان غالى هيبقى احسن من البهدلة هناك انصح بالبحث فى البنك الأهلى و البنوك اللى جنب السفارة الكندية زى سيتى بنك كده و ممكن تعرف سعر الصرف قبل متنزل من بيتكم

من الموقع ده http://www.nbe.com.eg/exchangerate.aspx

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

حد عنده فكرة عن تجمعات المسلمين فى مونتريال؟ و هل المسلمين المصريين ليهم تجمع لوحدهم, ولا برضه ضمن الجاليات المسلمة التانية؟

يا ريت لو اى حد يقدر, نجيب عناوين و ارقام تليفونات المنظمات الاسلامية فى مونتريال.

رابط هذا التعليق

حد عنده فكرة عن تجمعات المسلمين فى مونتريال؟ و هل المسلمين المصريين ليهم تجمع لوحدهم, ولا برضه ضمن الجاليات المسلمة التانية؟

يا ريت لو اى حد يقدر, نجيب عناوين و ارقام تليفونات المنظمات الاسلامية فى مونتريال.

http://www.icqmontreal.com/

http://cilmontreal.org/ar/

http://www.alkhoei.org/?lang=ar&p=1256114152&nid=298

شوف دول كدة

Without Signature is Much Better

رابط هذا التعليق

بصراحة مش عارف جو ايه اللى مزعله انى بسأل عن المراكز الاسلامية؟ لا حول ولا قوة الا بالله!!

شكرا يا استاذ دون كاملوا على اللينكات... :give_rose:

رابط هذا التعليق

النداء الاخير لبيبو كندا . . فين الليستة يا بيبو

ابعت الليستة لو سمحت

اعملها سكان و ابعتها على الايميل

jkamal3@yahoo.com

الليستة يا بيبو . . خليك جدع و ابعت الليستة

أعمل خير و ارمية البحر

من فعل شيئ بيداة التئاه

وهنيالك يا فاعل الخير و الثواب

ايه موضوع الليستة ده اللى انت مصمم عليه هو انتم بتعملوا تعويذة عشان تسافروا ولا ايه

تم تعديل بواسطة مايكل وكيرمينا

الرب لى راعى فلا يعوزنى شىء

رابط هذا التعليق

خبر مش ولا بد

تحياتى

فعلا الدولار الامريكانى مش حل

كنت قرأت مداخلات على المطاريد ان بنك القاهرة الدولى يصرف الدولار الكندى بسعر احسن من الصرافة وكذلك ممكن تصرف منه اى مبلغ

المشكلة مش عارف الاقى المداخلات دى ولسه بدور عليها ولحد قرأها ياريت بساعدنا وكان ملحق بها لينك لاسعار البع والشراء يوميا

فى حاجة تانية بس مفهمتهاش من البنك قالولى انك ممكن الكارت A T M المصدر من مصر تقدر تسحب من حسابك فى اى دولة بعملة الدولة حتى لو حسابك بالمصرى بس مش عارف حيحسبونى على السعر ازاى

رابط هذا التعليق

خبر مش ولا بد

تحياتى

كنت قرأت مداخلات على المطاريد ان بنك القاهرة الدولى يصرف الدولار الكندى بسعر احسن من الصرافة وكذلك ممكن تصرف منه اى مبلغ

المشكلة مش عارف الاقى المداخلات دى ولسه بدور عليها ولحد قرأها ياريت بساعدنا وكان ملحق بها لينك لاسعار البع والشراء يوميا

فى حاجة تانية بس مفهمتهاش من البنك قالولى انك ممكن الكارت A T M المصدر من مصر تقدر تسحب من حسابك فى اى دولة بعملة الدولة حتى لو حسابك بالمصرى بس مش عارف حيحسبونى على السعر ازاى

موضوع ال ATM ده

سهل جدا ده عبارة عن كارت شبه الفيزا بس من فلوسك و ده ممكن يطلع انترناشونال او محلى

و لما تسحب فلوس من بره هتكون بالدولار و يتم الخصم بما يساوى السحب من الجنيه المصرى بسعر اليوم يعنى كل يوم بتسحب فيه ( بالاصح كل ثانية ) و بتتحاسب على

سعر الدقيقة اللى بتسحب فيها و سعر اليوم هو ده ال ATM بس عيبة ان ليه مبلغ محدد للسحب حوالى 500 دولار فى اليوم ده لو انا فاكر كويس

اما ال Credit Card فحده مفتوح شوية بس انا مش موافق على الاتنين لاسباب امنية

رابط هذا التعليق

خبر مش ولا بد

تحياتى

موضوع ال ATM ده

سهل جدا ده عبارة عن كارت شبه الفيزا بس من فلوسك و ده ممكن يطلع انترناشونال او محلى

و لما تسحب فلوس من بره هتكون بالدولار و يتم الخصم بما يساوى السحب من الجنيه المصرى بسعر اليوم يعنى كل يوم بتسحب فيه ( بالاصح كل ثانية ) و بتتحاسب على

سعر الدقيقة اللى بتسحب فيها و سعر اليوم هو ده ال ATM بس عيبة ان ليه مبلغ محدد للسحب حوالى 500 دولار فى اليوم ده لو انا فاكر كويس

سألت فى بنك HSBC على الموضوع ده و قالولى انك بتفتح حساب عادى و بتاخد كارت انترناشيونال ممكن تسحب منه فى كندا و بيحاسبك بسعر الصرف وقتها و بيخصم 8 جنيه على كل عملية سحب نقدى واعتقد ليه حد معين للسحب النقدى فى اليوم زى ما بيبو قال .

رأيى الشخصى لو لسه ليك متعلقات فى مصر زى حاجه مأجرها او ليك فلوس فى جهة معينه مش قادر تحصلها قبل السفر ممكن تفتح حساب زى ده و تطلب من الشخص اللى هيجيبلك الفلوس او اى حد موثوق فيه انه يودع الفلوس ليك وانت تبقى تسحبها من هناك بالكارت ده ومحدش ضامن الظروف هناك و 8 جنيه على كل سحب ده مش مبلغ كبير مش محصل دولار و نص يعنى .

و بالنسبة للكريديت كارد يا بيبو انت مضطر تعمل واحد هناك لأن كل حاجه ماشية هناك بالكريديت والا هتكره حياتك من كتر ال سنتات الفكة اللى هتملا جيبك هناك .

ملحوظة : لما بتلاقى حاجه مكتوب عليها 99,99 يعنى هى بالظبط كده و لو اديت للكاشير 100 دولار و بابتسامة عريضة هيقوم مديك 1 سنت

مش عارف دى حاجه حلوه ولا حاجه خنيقه لأن فعلا من غير كريديت بتلاقى جيبك مليان ييجى نص كيلو فكه مش جايبين على بعضهم 3 او 4 دولار .

رابط هذا التعليق

خبر مش ولا بد

تحياتى

موضوع ال ATM ده

يانهار ابيض هو انت للدرجة دى شايفنى امى ياعم بيبو لا صدقنى انا معايا بكالريوس ومعايا فيزا كارد ومعايا كردت كارد

على العموم 100 ميه ياباشا معلوماتك وكذلك دكتور ايهاب

انا بهزر اوعى تزعل

رابط هذا التعليق

ايه موضوع لدواعى امنيه ده هما بيقفشوا اللى معاهم كريدت اليومين دول ولا ايه

وحياتك انت البكالوريوس ده كلنا هنبله و نشرب ميته هناك و محدش هينفع غير الكريديت !!!!!!!!

:Head:

رابط هذا التعليق

وحياتك انت البكالوريوس ده كلنا هنبله و نشرب ميته هناك و محدش هينفع غير الكريديت !!!!!!!!

:Head:

لا يادكتور انا مش حابله انا ناوى اعمله برواز واعلقه على الحيطه زى ماتقول كده حاجة تفرح العيال وامهم

رابط هذا التعليق

استاذ مايكل و كيرمينا

بجد حال البلد مش مطمنى علشان كده قررت انى مش هسيب فلوس هنا خالص

بمعنى اخر الفلوس المصرى هنا و انت بتسحب منها من هناك و حصل شئ غير متوقع فى الانتخابات و بقى الدولار ب 10 جنيه او قانون ينزل فى اى وقت ممنوع انك تسحب اكتر من 1000 جنية و حسابك فيه فلوس يبقى ليك و هتاخد و حلنى بقى لحد ما الظروف تتحسن

و كمان هطلع اول ما الفيزا تيجى على طول الواحد مش عارف الظروف ممكن تجبرك تعمل ايه بعد كده

الفلوس افتح بيها حساب فى hsbc بس فى كندا عن طريق فرع مصر و بيتكلف حوالى 150 دولار و لما تروح هناك ابقى اعمل فيزا و ايه تى ام و كل حاجة لكن اسيب فلوس فى مصر

لا انا رافض الفكرة تماما

رابط هذا التعليق

استاذ مايكل و كيرمينا

بجد حال البلد مش مطمنى علشان كده قررت انى مش هسيب فلوس هنا خالص

بمعنى اخر الفلوس المصرى هنا و انت بتسحب منها من هناك و حصل شئ غير متوقع فى الانتخابات و بقى الدولار ب 10 جنيه او قانون ينزل فى اى وقت ممنوع انك تسحب اكتر من 1000 جنية و حسابك فيه فلوس يبقى ليك و هتاخد و حلنى بقى لحد ما الظروف تتحسن

و كمان هطلع اول ما الفيزا تيجى على طول الواحد مش عارف الظروف ممكن تجبرك تعمل ايه بعد كده

الفلوس افتح بيها حساب فى hsbc بس فى كندا عن طريق فرع مصر و بيتكلف حوالى 150 دولار و لما تروح هناك ابقى اعمل فيزا و ايه تى ام و كل حاجة لكن اسيب فلوس فى مصر

لا انا رافض الفكرة تماما

انت بتتكلم صح يا بيبو فى موضوع ان حال البلد مش مريح وانا شخصيا اتوقع ان فى حاجه لازمن هتحصل اليومين الجايين دول بس ربك هو اللى بيسترها وانا معاك ان اللى الواحد يقدر يحصله يبقى لازم ياخده معاه غير حتى ان حال البلد مش ولابد بس كمان عشان انت هناك هتبقى محتاج كل دولار بجد وده هيكون الحاجه الوحيده اللى طلعت بيها من مصر (مهو لا تعليم هينفع ولا خبره هتأكل عيش و الصحه الحمدلله و لو ان محدش عارف الميه و الأكل اللى بناكله عملو ايه جوا ؟؟)بس احنا بنقول على حساب البنك فى مصر للناس اللى زى حالاتى عندها حاجه مأجراها هنا او مثلا عنده مصلحه مش قادر يصفيها قبل ما يسافر او ليه فلوس عند حد موكل حد تانى انو يحصلها و كده يعنى ... هو ده السبب اللى ممكن يخلى الواحد يفتح حساب هنا يكون قادر يسحب منو هناك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...